• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2022

Started by Lasaron, April 04, 2022, 07:18:36 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Vintervinduet er stengt, og sommervinduet er det neste. Når det gjelder nye spillere inn, så er alderssammensetning en av faktorene som spiller inn. En viss grad av foryngelse kan være klokt.


Delaveris virker å være langt fra å få særlig spilletid. Samtidig er han ung og har et visst navn. Kan forsvinne.

David Wolfe kan også forsvinne. Hornisen prioriterer nok klippekort til de fem som har spilt bakerst i det siste. Den defensive tryggheten der vil han neppe sette i spill. Da vil Wolfe på sikt miste landslagsplassen sin også, og ønske seg vekk.
Tren på langskudd

Kagain

Blir spennende å se om Brann kan stå i mot presset om å beholde Kniklas. Om FHM får fortsette på midtbanen (og ikke gjør seg bort) så må man kanskje se om det er noen som har interesse av Skaanes. Om FHM derimot blir dyttet tilbake på høyreback så er det vel exit Blomberg.

Superjack

Wolfe går ut i sommervinduet om han ikke får spille, noe jeg tror det blir lite av for han, med mindre Kristiansen blir skadet eller karantener.
Brannsupporter.

pidre

Saludar a los monos!

pidre

Fredrik Bergli var klart best i går. Ingen av våre stoppere vil ta klubben langt, inkludert dansken.
Saludar a los monos!

Lasaron

Nå har du tatt for mye Möllers tran.
Tren på langskudd

Norlings Hund 2

Quote from: Lissabon on April 30, 2022, 17:14:04 PMHan her bør hentes Mathias Normann . Rykket ned idag

Hva med Haaland? Hørt at han har en klausul som gjør ham relativt billig. Tror vi har omtrent like stor sjanse der.


krakra

Vi får se. Vi har mange gode midtbanespillere og mange store midtbanetalenter. Christiansen bør og fremst dra til en klubb han kan spille fast i med en gang. Kanskje Åsane er mer aktuell.

Gulløl

Har vi behov for enda en midtbanespiller ? Allerede nå sitter spillere som Horn Myhre, Moberg, Skaanes og Hjorteseth på benken. Rasmussen, Sønnen og Kniklas er vel førstevalg for tiden. Mulig Christiansen har andre egenskaper enn de midtbanespillerne vi har, det får andre si noe om som kjenner bedre til han.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Tipper Skaanes forsvinner i sommer sammen med Delaveris. Moberg får nok ikke forlenget den ettårskontrakten sin. Så spørs det hva Horn Myhre gjør hvis benketilværelsen blir langvarig.

esp123

Brann var ikke akkurat best i klassen på talentutvikling, men kan vel se ut som at Maden og Christiansens karrierer ikke akkurat har skutt fart i Tyskland....

Jeg kommer aldri til å skjønne at en kamp/treningsarena på et juniorlag i Tyskland er bedre enn treninger og enkelte kamper med A-lag i Norge. Voksenfotball er noe annet enn juniorfotball. Ser man på det norske landslaget har så og si alle kamper i Eliteserien før de gikk til utlandet.

krakra

Det er en grunn til at talenter slår til og presterer bra på rekke og rad i Brann nå, og det er ikke at vi har mye større talenter enn før. Branns talenter stod dessverre i en veldig vanskelig situasjon tidligere da de måtte velge mellom å reise ut eller bli i en dårlig utviklingsarena i Brann. De burde kanskje heller vurdert å gå til andre norske klubber, som Molde, VIF eller Glimt, men det er det jo ikke helt kultur for i Norge. Selv om det har skjedd en håndfull ganger.

esp123

Joda, men de kan jo dra til andre ligaer enn de aller beste i Europa! Dra et sted der veien til A-lagspill er kortere. Stig Lillejords forkjærlighet for å sende unge talenter til Tyskland viser seg gang på gang å være et dårlig valg.

Lasaron

Men han har sikkert hatt en god treningshverdag.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: krakra on May 19, 2022, 13:40:52 PMDet er en grunn til at talenter slår til og presterer bra på rekke og rad i Brann nå, og det er ikke at vi har mye større talenter enn før.

Kniklas stiller vel i en litt annen klasse enn Maden og Christiansen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

esp123

May 19, 2022, 14:18:29 PM #16 Last Edit: May 19, 2022, 14:20:57 PM by esp123
Quote from: ostraume on May 19, 2022, 14:11:06 PM
Quote from: krakra on May 19, 2022, 13:40:52 PMDet er en grunn til at talenter slår til og presterer bra på rekke og rad i Brann nå, og det er ikke at vi har mye større talenter enn før.

Kniklas stiller vel i en litt annen klasse enn Maden og Christiansen.
Tja. Christiansen spilte fast på det 5. beste U17-landslaget i Europa. Han danket ut Kristoffer Askildsen (Sampdoria). Absolutt potensiale der. Kniklas fikk aldri anledning til å spille mesterskap pga. Covid, men det han spiller nå for U19, selv om han egentlig kvalifiserer for spill ett år til.

fortune

Quote from: esp123 on May 19, 2022, 13:50:10 PMJoda, men de kan jo dra til andre ligaer enn de aller beste i Europa! Dra et sted der veien til A-lagspill er kortere. Stig Lillejords forkjærlighet for å sende unge talenter til Tyskland viser seg gang på gang å være et dårlig valg.

I utgangspunktet enig, men på den annen side har Martin Palumbo fått 17 kamper i serie C og debuterte for Juventus i serie A i helgen.

Vi bør heller ikke se helt bort fra det økonomiske i disse vurderingene, det er naturligvis fristende for såpass unge spillere å kapitalisere litt på sine evner på et tidlig tidspunkt. Ikke alltid lett å finne informasjon om lønnen til såpass unge spillere, med eksempelvis ser Palumbo ut til å ha en grunnlønn rundt 700 000 kroner i året. Sander Christensen bare halvparten, så han er neppe blitt rik i utlandet.
First is first, second is nothing

Nixon

Quote from: fortune on May 19, 2022, 14:39:31 PM
Quote from: esp123 on May 19, 2022, 13:50:10 PMJoda, men de kan jo dra til andre ligaer enn de aller beste i Europa! Dra et sted der veien til A-lagspill er kortere. Stig Lillejords forkjærlighet for å sende unge talenter til Tyskland viser seg gang på gang å være et dårlig valg.

I utgangspunktet enig, men på den annen side har Martin Palumbo fått 17 kamper i serie C og debuterte for Juventus i serie A i helgen.

Litt dårlig eksempel da han ikke har bodd i Norge og har Udinese som barndomsklubb. Da er ikke veien til Juventus like lang.

Selv om man sikkert kan peke på klubben, tror jeg at det er litt tilfeldigheter også. Som for eksempel hvordan foreldre og omgivelsene takler situasjonen. Slik som i går der flere debuterte med skåringer. Det kan sette griller i hodet på noen.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Når det gjelder i går. Fint med positive opplevelser med A-laget. La det inspirere. Men dette var altså dårligere motstand enn hva Brann 2 møter til daglig. Så de trenger ikke ta av.
Tren på langskudd

Pete05

May 19, 2022, 17:16:52 PM #20 Last Edit: May 19, 2022, 18:06:28 PM by Pyton
Gjør Brann det veldig bra frem til sommeren kan det jo også komme bud på våre spillere slik at noen rykker frem / må erstattes. Det er alltid en konsekvens av suksess og oppmerksomhet.

Vi vet det var bud og interesse for flere av våre på midten så kanskje blir det noen endringer der utover høsten. Jimmi må skikkelig på jobb i dette vinduet også.

Superjack

Quote from: Lasaron on May 19, 2022, 14:06:19 PMMen han har sikkert hatt en god treningshverdag.

Haha, tenkte med en gang det samme.
Siste med denne fantastiske treningshverdagen sitter som 27 åring som backup på en kantplass der konkurrenten er en middelmådig danske.

Men for all del. Om Horneland og den sportslige ledelsen mener han er god nok så er han hjertelig velkommen.
Brannsupporter.

Kagain

Quote from: krakra on May 19, 2022, 13:29:47 PMMoberg får nok ikke forlenget den ettårskontrakten sin.

Jeg ville ikke vært forundret om Moberg faktisk får forlenget kontrakten sin. Kanskje allerede for overgangsvinduet. Det er ingen midtbanespillere med de kvalitetene som Moberg har etter Horneland sitt hode; dvs. god på hodet, kommer av og til noen fine sjanser. Antageligvis en noenlunde rimelig lønn. Det eneste som kunne ha vært problematisk for Moberg var om Barmen ble tatt til nåde igjen. Kanskje Hjorteseth har noen cm igjen å vokse?

Jeg vil også tro at det ikke er så mange som står i kø for å hente Moberg, i alle fall ikke på Brann sitt nivå eller høyere. I dette tilfellet kan da Moberg være "et godt forbilde" for de unge, siden han ventet tålmodig på en sjanse i Brann, trener og lager ikke noen større problemer for treneren. Moberg ser også ut til å være veldig flink på å "manipulere" fansen, jmf. "kokende idioter"-kommentaren. Jeg tipper kultfigur, en slags Azar very light.

krakra

Jeg tror helt ærlig at Horneland ville ha Moberg i tilfelle Brann skulle slite med å få spillet til å sitte. Sånn som ting er nå så er han litt overflødig. Både Kniklas og Rasmussen bidrar med mål. Det er også mange unggutter på vei fram.

Kagain

Quote from: krakra on May 19, 2022, 21:43:41 PMJeg tror helt ærlig at Horneland ville ha Moberg i tilfelle Brann skulle slite med å få spillet til å sitte. Sånn som ting er nå så er han litt overflødig. Både Kniklas og Rasmussen bidrar med mål. Det er også mange unggutter på vei fram.


Du tenker at Moberg var tenkt som en siste utvei om spillet ikke satt? Jeg skal være enig med deg at det er en del unggutter på vei frem, men jeg har ikke forstått det slik at det er hodespill som er i fokus hos de på midtbanen. Og jeg mistenker jo at Horneland har samme taktiske tilnærming som LAN i at han liker å ha en hodesterk kar som indreløper om han kan få velge...

esp123

Hva er som tilsier at Horneland _foretrekker_ det? Er det fordi Moberg har startet én (1) kamp?

Sånn som Brann har spilt denne sesongen så virker det som at Horneland foretrekker fotrappe, løpssterke midtbanespillere og kantspilllere slik at vi kan presse høyt.

Rasmussen og Heltne Nilsen er uansett begge sterke på hodet. Hjorteseth bør kunne ta for seg i luften. Ingen av de er på Moberg-nivå i boksen, men de er absolutt bra i luften. Dessuten har man også Heggebø som oppspillspunkt.


Nixon

Bare en skadefri Moberg over til kan gi oss svaret om Horneland foretrekker typen. Jeg er ikke så sikker på det.

Men jeg tror likevel Moberg lett kan få forlenget kontrakten. Som nevnt over er han en helt annen type enn de andre. Rett og slett kjekt og nyttig å ha i troppen, vil kanskje konklusjonen være.
Rød makt på Hansa

ostraume

Quote from: Lissabon on May 20, 2022, 12:06:20 PMBremseklossene Sønnen og Moberg står i veien for en videre utvikling av laget og de 3 stjernespillerne.


Nå er det lett å gå i ignoremodus med spamen av "Sønnen suger", men dette må jo motsies av og til. Det er helt feil.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

fortune

First is first, second is nothing

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

kabelmann

Delaveris på utlån til KFUM Oslo
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Churchill

...we shall never surrender.

fortune

Quote from: kabelmann on May 21, 2022, 14:28:38 PMDelaveris på utlån til KFUM Oslo

Flott, han trenger spilletid og nye omgivelser. Når man ikke får til noe særlig mot Voss' fjerdedivisjonsspillere trenger man en restart.
First is first, second is nothing

Nixon

Da er det sannsynligvis takk og farvel dersom ikke det økonomiske tvinger han tilbake. Neppe rom for Filip på en Brann-lag i utvikling.
Rød makt på Hansa

Gulløl

Flott for både Delaveris og Brann. Håper han får godt med spilletid der i høst og får vist seg frem. Er ganske sikker på at Brann betaler hele lønnen (eller bortimot) for å få dette til.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Norlings Hund 2

Quote from: ostraume on May 21, 2022, 09:10:26 AM
Quote from: Lissabon on May 20, 2022, 12:06:20 PMBremseklossene Sønnen og Moberg står i veien for en videre utvikling av laget og de 3 stjernespillerne.


Nå er det lett å gå i ignoremodus med spamen av "Sønnen suger", men dette må jo motsies av og til. Det er helt feil.

Jeg tror sønnen har blitt kvelt til live med plastduk. Du har helt rett, Nilsen har vist sider vi aldri så før han forlot oss, han er en langt bedre spiller enn han var da han dro. Jeg blir overrasket av og til så langt i år, han har glimtet til med meget gode offensive pasninger et par ganger.

Gulløl

May 24, 2022, 12:12:06 PM #36 Last Edit: May 24, 2022, 12:16:02 PM by Gulløl
Klipp fra BT:
På forespørsel fra Christiansen fikset agenten hans et treningsopphold med Brann for å holde formen ved like. Nå fokuserer han på å trene seg opp, før han skal finne en ny klubb til sommeren.
- Jeg ønsker en stabil hverdag, og å spille for en klubb som ønsker meg og som har planer for meg, sier han.
- Fotballgleden har forsvunnet litt, så jeg har lyst til å spille et sted der det blir gøy å spille fotball igjen.

https://www.bt.no/sport/i/rE6jJw/her-er-han-paa-plass-paa-brann-trening-vil-faa-fotballgleden-tilbake

Og jeg som hadde hørt så mye bra om treningshverdagen i Tyskland. Men velkommen skal han være
til treningshverdagen i Brann og trene seg opp opp opp.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Denne spilleren jeg skal foreslå her, kan kanskje i første rekke gjøre nytte for seg på Brann 2, om de går for opprykk. Personen bør i så fall få en kontrakt ut 2024, minst. Jeg snakker om Robin Vindenes. En av de som spilte på det sagnomsuste Fyllingsdalen-laget sammen med Kniklas. Han er spiss på Bjarg og scorer en del mål. I dag scorte han to, når de slo Bremnes 3-0.

På Bjarg-kampen jeg var på for litt siden (der han også scorte), så var Azar Karadas der også. Så jeg regner med de har kontroll.
Tren på langskudd

Lasaron

Mathias Rasmussen var jo ettertraktet i vinter, og han imponerer i kamp etter kamp. Tror han blir solgt, og at vi samtidig rykker opp likevel. Vi har mange midtbanespillere.
Tren på langskudd

esp123

Quote from: Lasaron on May 30, 2022, 20:15:24 PMMathias Rasmussen var jo ettertraktet i vinter, og han imponerer i kamp etter kamp. Tror han blir solgt, og at vi samtidig rykker opp likevel. Vi har mange midtbanespillere.

Spørsmålet er om utenlandske klubber leter etter 25-årige midtbanespillere i OBOS. Jeg ser ikke for meg at Brann slipper han til en Eliteserieklubb.

Superjack

Quote from: Lasaron on May 30, 2022, 20:15:24 PMMathias Rasmussen var jo ettertraktet i vinter, og han imponerer i kamp etter kamp. Tror han blir solgt, og at vi samtidig rykker opp likevel. Vi har mange midtbanespillere.

Ser ikke helt at han skal gå i sommer. Om Brann ligge an til opprykk. Skal nok mange millioner på konto for at det er aktuelt for Brann.
Brannsupporter.

Nixon

Og hvorfor skulle det være aktuelt for Rasmussen? Skulle tro at han overlever en høst i OBOS for å kunne spille i Eliteserien med Brann neste år.
Rød makt på Hansa

SeLyren

Kysset tilogmed logoen/emblemet etter scoring...

Superjack

Hva er realistisk av overganger sommeren 2022?

Eneste jeg kan se for meg av realisitske overganger ut er f.eks Finne om noen betaler store summer for å få en notorisk målgjører, og Finne selv ønsker det sterkt.

Jeg vil heller tro at det er sannsynlig med overganger inn, enn ut.
Kan det hende at Horneland og Jimmi vil prøve å sikre spillere inn for en ES sesong i 2023 allerede nå i sommer?
Brannsupporter.

Lasaron

Vi har veldig mange under kontrakt for neste år (eller lengre) allerede. Der er gjort en god jobb.

Jeg tror det er klokest å prioritere de finansielle musklene våre på treningsanlegg og forlenging av viktige kontrakter. Vi har jo også mange gode juniorer på gang.

Følgende spillere har kontrakter som går ut i høst: Holmen, Kristiansen, Hove, Pallesen og Moberg. Bare Kristiansen er fast. Men Wolfe på venstreback og Kolskogen tilbake neste år, tror jeg ikke det er nedsig om Kristiansen forsvinner. OM han forsvinner.
Tren på langskudd

Gulløl

May 31, 2022, 10:58:45 AM #45 Last Edit: May 31, 2022, 11:22:29 AM by Gulløl
De kontaktløse:

Holmen:  Går helt sikkert ut. Har vært en kjempedyr reserve. Spennende å se hvem som blir andre og tredje keeper neste sesong. Beklager å si det, enormt skadeforfulgte Olsen Pettersen bør legge opp.

Kristiansen: Får et nytt år om han unngår langtidsskader i høst. Til tross for alder vil han være blant de aller best trente i stallen neste år også så seriøs som han han er i treningsarbeidet. Selv om han blir konkurrert ut både på midtstopperplass og venstreback neste år er det supert med en så god backup som dekker to plasser. Forbilde for de unge i forhold til trening. støtter unge Wolfe veldig bra.

Hove: Går ut. Fjerdevalgplassen på midtstopper bør gå til en talentfull lokal 17-18-19 åring. Kan diskutere hvem det skal være. Er det en i akademiet som har tydelig eliteserie potensial ?

Pallesen: Her er jeg usikker. Skovgaard trenger en hurtig og hodesterk midtstopper ved siden av seg i eliteserien. Pallesen mangler hurtigheten. Mulig det kan bli Kolskogen som blir Skovgaard sin partner neste år om han klarer å utvikle seg videre i Jerv og har forbedret hodestyrken. Tipper det ender opp med at Pallesen får et år forlengelse, god lederskikkelse og greit tredjevalg.

Moberg: Er usikker her også. Alder taler i mot han. Og med den spillestilen Brann nå har blir blir han nok lite brukt fra start resten av sesongen. Han har flere gode yngre og unge fremadstormende konkurrenter på midtbanen, både i stallen og i akademiet. Betyr en del som lederskikkelse og er en veldig fin type. Er nok ikke noen dyr mann for Brann lønnsmessig, mulig han får forlenget et år til om han unngår nye skadeproblemer i høst.

Selv om alt går på skinner nå på Obos nivå må stallen forsterkes med fire-fem spillere neste år. Kjempe helt i teten i eliteserien må være utgangspunktet for å bygge stallen for 2023. Får Lillestrøm det til kan Brann få det til. Rosenborg og Engen ligger nede, B/G kan være på vei tilbake til en normaltilstand.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

May 31, 2022, 11:15:16 AM #46 Last Edit: May 31, 2022, 11:17:08 AM by krakra
Mitt inntrykk er at Knutsen er en langt mer utpreget ledertype enn Moberg. Han virker også som en litt annen type. Køddete og med humor. De andre ledertypene i Brann er jo superseriøse. Man trenger også typer som bare går i joggebukse og irriterer hovedtreneren med å si det stikk motsatt av det han har fått beskjed om. Det er dessuten vanskelig å være en ledertype når du ikke spiller. Moberg virker å være et stykke unna laget nå, og kommer neppe nærmere neste år.

Så jeg beholder gjerne Knutsen, Moberg tror jeg gjerne går til Åsane. Det burde kanskje også Johansen vurdere. Hove er jo litt samme spillertypen som Skovgaard, bare mye mer duellsterk, så hvis han klarer å holde seg skadefri så kan han kanskje bli som en konkurrent til ham.

En joker her er jo Sander Christiansen som trener med Brann, og som i følge Ballspark vurderes som stopper av Horneland. Han er jo også en veldig ballsikker type og hvis han signeres så ryker nok Hove.

Jeg syns vi har en solid stall jeg, uten nevneverdig behov for endringer. For min del trenger man ikke gjøre noe som helst i sommer.

ostraume

Nå kan ting endre seg raskt i fotball, men jeg vil tro Hove (skadeforfulgt og treg) og Holmen (overbetalt flopp) er garantert ut.

Ruben får vel en ny 1-årskontrakt (og fortsetter med det til han er 40 år).

Pallesen er ekstrem på hodestyrken og den type spisskompetanse er bra å ha i troppen.

Dersom vi skal se på noen nye inn så er det vel en midtstopper med fart og greie ferdigheter med ball som er øverst på listen. Men med Ruben og Kolskogen så er muligens dette også dekket.

Ellers er det ikke så lett å se hvem på midtbanefemmeren som skal byttes og; den holder høyt nivå om dagen.

Wolfe kan fort bli et problem. Og før krakra setter kaffen i halsen; problemet er at han er så god at han fort kan forsvinne ut av klubben. Samme kan man si om Kniklas, men jeg håper jo begge tenker at en sesong i ES er et fornuftig steg i utviklingen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Det er få store overganger fra OBOS til utlandet. Selv supertalentet Sivert Mannsverk endte opp i Molde. Oscar Haga, med 24 mål for bunnlaget Grorud som 20-åring i fjor, endte opp Elfborg. Så jeg frykter ikke at Wolfe skal forsvinne. Han har jo lang kontrakt også.

Hvis G19-landslaget kvalifiserer seg til EM i sommer, og Kniklas storspiller der, så kan han imidlertid lokke fram noen bud som blir vanskelig å si nei til. Kolskogen også hvis U21-landslaget kvalifiserer seg til EM og han kommer seg inn i en førsteelver der.

Belfort

Pamer spekulerer litt rundt overganger i sommer i siste pod. Jeg tipper Kniklas og Wolfe går til Molde eller Glimt i sommer. Veldig trist i såfall

Go Up