• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Årsmøte(r) 2022

Started by Lasaron, December 18, 2021, 10:12:08 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

ostraume

Quote from: krakra on February 18, 2022, 12:27:44 PMFredingen av LAN og ansettelsen av Kåre Ingebrigtsen er vel ganske fatale avgjørelser tatt av styret mens Hoaas satt der?

Ja, nettopp. Den er fair. Men dette var vel et samlet styre som sto bak? Skjønte ikke helt at Hoaas skulle singles ut.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Det var ikke alle som var enige i det med LAN.
Tren på langskudd

Nixon

Ser ut som en spennende sammensetning av styremedlemmer.

Men jeg ville ikke satt penger på at de er like kjappe med å sparke trenere som en gjennomsnittlig forumbruker...
Rød makt på Hansa

krakra

Forhåpentligvis er de bedre til å ansette trenere enn et gjennomsnittlig Brannstyre.

Lasaron

Quote from: Nixon on February 18, 2022, 15:28:53 PMSer ut som en spennende sammensetning av styremedlemmer.

Men jeg ville ikke satt penger på at de er like kjappe med å sparke trenere som en gjennomsnittlig forumbruker...

Hehe!

Vittig, siden Brann-trenere rent empirisk alltid sitter for lenge.
Tren på langskudd

Nixon

Langdrygt, men forholdsvis rolig årsmøte er over, skal man tro lokalavisene. Nytt styre valgt inn slik valgkomiteen ønsket det, og deler av Stadion er solgt.
Rød makt på Hansa

1908

Stort sett en kar som alltid lager litt styr på årsmøtene. Men et greit møte. God tale fra vår nye styreleder på slutten..

krakra

Grevstad viste storsinn også.

1908

Quote from: krakra on March 03, 2022, 23:02:18 PMGrevstad viste storsinn også.

Han er en helt annen kar når han kan snakke med skuldrene senket..

Gulløl

March 04, 2022, 09:35:36 AM #159 Last Edit: March 04, 2022, 09:37:53 AM by Gulløl
Da er finansieringen for skifte av banedekke på Brann Stadion i orden uansett om det blir hybridgress eller vanlig gress. Da er det bare å intensivere arbeidet med å finne den beste løsningen. Det ble meldt i desember at klubben jobber med å finne hybridgress som også tåler en del trening, håper det snart kan komme positive meldinger fra det arbeidet. Hybridgress området og antall produsenter og leverandører er ikke så stort, så det bør ikke være så omfattende arbeid å få oversikt over hva som kan leveres og dermed få prosessen videre.

Klipp fra BT fra desember:
Nå prøver Brann å finne ut om det finnes hybridgress som også tåler en del trening. En ulempe er at Brann ikke kjenner til eksempler på den typen hybridgress i Nord-Europa med tilsvarende klima som Bergen.
- Vi vil ikke at Brann Stadion skal bli en prøvearena, sier Flatberg.
Dersom det skulle ende med hybridgress er trener Eirik Horneland i alle fall fornøyd med det. Sportssjef Jimmi Nagel Jacobsen har også erklært seg som en gressmann.
- Blir det lagt hybridgress, så er det fantastisk. Jeg har hatt det på Lerkendal, og den beste banen vi var på i år var den på Åråsen, som er hybridgress. Kan vi få det i Bergen, er det en gladnyhet, sier Horneland.


https://www.bt.no/fotball/i/japXaA/naa-jobber-brann-styret-med-hybridgress-paa-stadion
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Vanlig gress bør være et tilbakelagt stadium. Regner med det står mellom hybridgress og kunstgress.

krakra

Et par refleksjoner etter årsmøtet.

1. Jeg håper Brann tar et ærlig oppgjør med hvor klubben faktisk står. Det snakkes om fjoråret som en ekstremt krevende sesong, men Brann har aldri vært noen mønsterbedrift akkurat og underprestering er normalen. Konkret bør man ta en knallhard gjennomgang av klubbens kompetanse, kultur, strategi og fasiliteter. Det vil ta lang tid å bygge dette opp, men man må uansett starte med en skikkelig realitetsorientering. Aller tiders mulighet nå som man har byttet ut så og si hele ledelsen. På ett år er altså styreleder, daglig leder, sportssjef, hovedtrener, akademisjef og hele kapteinsteamet byttet ut. I tillegg har man skiftet ut fem av sju i styret(inkludert vara).

2. Jeg tror man har valgt en veldig bra styre denne gangen. Det trodde jeg for så vidt i fjor også da, så tar et visst forbehold. Særlig styrerrollen tror jeg man har truffet innertier på. Kjempetale av Sverdrup på slutten av årsmøtet der han viser at han forstår at en styreleder i Brann ikke bare er en leder for organisasjonen Brann, men også for alle rundt Brann. Han snakker direkte, tydelig og som en ekte leder. Litt av en CV også med erfaring både som styreleder og daglig leder i viktig organisasjoner i Bergen som Akvariet, Flesland, BIR og Bergens næringsråd. I tillegg, som nevnt av Dahl og i innstillingen, så har han også hatt operative lederposisjoner i Forsvarets spesialkommando, som vel betyr at han har ledet spesialstyrkene direkte. Det er jo noe som krever helt unike lederevner, som kanskje ikke er helt irrelevant i en toppidrettsorganisasjon. Håkon Opdal er ikke noe typisk "tidligere Brann-spiller"-alibi heller, men er jo høyt utdannet innen kommunikasjonsfaget, som jo er et område hvor Brann har forbedringspotensiale.

Men er Siv Skard siviløkonom? Hvis ikke er det vel verken økonomer eller jurister i styret. Ikke at jeg tror det er så viktig akkurat nå, men bare en bemerkning.

Jeg har lenge ment at et sentralt problem for Brann er at man mangler ledere i lederposisjonene. Jeg vet ikke hvordan de fungerer innad, men utad er det få av de som har besatt de ulike lederrollene som har slått meg som utpregede ledertyper. I beste fall administratorer. Nå har man solide ledertyper både i styrelederrollen og i hovedtrenerrollen. Sannsynligvis blir Heltne Nilsen kaptein og da har man en skikkelig kaptein også. Så skal man ansette en ny daglig leder. Sverdrup sier dette i BA:

 - Vi er på jakt etter en Leder med stor L som er bevisst på sitt eget lederskap og klarer å få alle de fantastiske ressursene i denne klubben til å gå i samme retning.

Treffer man her, så er man etter hvert godt rustet på ledersiden.

I tillegg har man staket ut en god og riktig strategi med fokus på spillerutvikling og det ser ut som man etter hvert vil få gjort noe med de skammelige treningsforholdene. Sånn sett så bør man være godt rustet til å bygge opp Brann til en skikkelig toppklubb(holdt på å si igjen, men Brann har vel aldri vært en skikkelig toppklubb). Den største risikoen nå er at man feilvurderer hvor klubben står og ikke får ordnet opp i de mer fundamentale manglende som klubben har hatt så lenge jeg kan huske. Bygg kultur, bygg nøkkelkompetanse, utvikle en solid strategi man kan stå i over tid og gi sport fasiliteter som samsvarer med ambisjonsnivået. Nedprioriter å hente stjernespillere og profiler.

kabelmann

Quote from: krakra on March 04, 2022, 11:49:54 AMNedprioriter å hente stjernespillere og profiler.

Enig i det aller meste her med unntak av det siste. Jeg mener Brann til enhver tid bør ha en til to profiler/stjernespillere a la Martin Andresen, Demidov, Helstad, Austin osv. Noen som det kan stilles forventninger til, som skal dra med seg laget og som skal levere på et jevnt nivå hele tiden. I teorien. Jeg tror disse er viktige både for klubben, men også for byen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

esp123

March 04, 2022, 13:34:35 PM #163 Last Edit: March 04, 2022, 13:36:53 PM by esp123
Det handler vel om skape stjernespillere/profiler, og ikke hente de. De største stjernene i Eliteserien går ikke fra klubb til klubb innad i Eliteserien, de forsvinner stort sett til utlandet. Hvis ikke klubben har veldig mye penger da.

krakra

Quote from: kabelmann on March 04, 2022, 13:24:44 PM
Quote from: krakra on March 04, 2022, 11:49:54 AMNedprioriter å hente stjernespillere og profiler.

Enig i det aller meste her med unntak av det siste. Jeg mener Brann til enhver tid bør ha en til to profiler/stjernespillere a la Martin Andresen, Demidov, Helstad, Austin osv. Noen som det kan stilles forventninger til, som skal dra med seg laget og som skal levere på et jevnt nivå hele tiden. I teorien. Jeg tror disse er viktige både for klubben, men også for byen.
Når man en organisasjon med den nødvendige kompetansen, en klar strategi, en skikkelig toppidrettskultur, treningsfasiliteter som står i stil med ambisjonene, så kan man begynne å fokusere på profilene. Jeg syns bare dette for uforholdsmessig mye fokus med tanke på de grunnleggende manglene Brann har hatt i alle år. Det er blitt brukt vanvittig mye penger på å hele tiden få inn profiler som man sikkert kunne investert i både treningsfasiliteter og å bygge et sterkere sportslig apparat. Mye av kapasiteten til sportslig leder virker også å gå til å finne disse profilene hvert år.

Go Up