• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Daglig leder etter Vibeke Johannesen.

Started by 1908, December 16, 2021, 17:54:30 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

pidre

Om det er slik Pamer skriv, så er altså heilt absurd at team-Johannessen trur dei skal kunne komme seg unna med dette.

Saludar a los monos!


esp123

December 18, 2021, 01:31:42 AM #152 Last Edit: December 18, 2021, 01:36:19 AM by esp123
Quote from: pidre on December 18, 2021, 00:42:24 AMOm det er slik Pamer skriv, så er altså heilt absurd at team-Johannessen trur dei skal kunne komme seg unna med dette.


Tror det beste for alle er å lese BA sine saker. Og kanskje søke opp hva Flatberg (og Harald Schjelderup) har sagt på Twitter.

Det var Geddi som trakk seg. Ingen ønsket han skulle gå nå. Og det var Grevstad som ba om tillitsvotering etter at den eksterne evalueringen til Birger Magnus hadde kommet med kritikk av han. 

Styret er ikke ferdig med evalueringen av Vibeke Johannessen. Det skal jobbes gjennom helgen og så skal styret komme med uttalelse på mandag.

Det er ihvertfall min forståelse av saken.

SK

December 18, 2021, 01:52:12 AM #153 Last Edit: December 18, 2021, 01:54:31 AM by SK
BA? Der hvor Mons Ivar Mjelde er bombesikker på at dette handler om Vibeke Johannesen, spekulerer i at den ene fraksjonen av styret kjører over den andre, og uttaler at en fornuftig mann som Brochmann aldri ville trukket seg hvis det ikke er noe han er veldig misfornøyd med?

Påstanden om at Geddi trakk seg og at ingen ville han skulle gå nå? Hvor sannsynlig er egentlig det? Mannen møtte jo opp fysisk på møte, hvorfor i all verden skulle han gjøre det bare for å snu igjen i døren umiddelbart hvis ingen ønsket det?

Finfin respons

Angående Geddi:
Man ber om en habilitetsvurdering av de andre i styret. Man forlater evt salen/møtet mens den vurderes. Det ligger i sakens natur / definisjonen av habilitet at man aldri noensinne kan gjøre den vurderingen selv. Det er man ikke habil til. Så det var helt ok å møte opp, enten fysisk eller digitalt på møtet. Og deretter fratre møtet/vervet som en konsekvens av habilitetsvurderingen.

Hva som faktisk skjedde på møtet er det helt sikkert ulike versjoner av.
Kanskje.

SK

Ut fra hva som er rapportert så var det ikke Geddi som tok initiativet til noen habilitetsvurdering nå.

esp123

December 18, 2021, 03:37:26 AM #156 Last Edit: December 18, 2021, 03:41:41 AM by esp123
BA-saken: https://www.ba.no/nye-moter-i-brann-har-ikke-evaluert-daglig-leder-enna/s/5-8-1771822

Flatberg på Twitter: https://twitter.com/paffen/status/1471928668456898569?s=21

https://twitter.com/paffen/status/1471965861066027009?s=21

Ser at BA-saken ikke akkurat er toppsak, men den gir en nøktern fremstilling av saken. Nei, det var ikke Geddi som tok initiativet til den vurderingen, men han kunne fortsatt og deltatt i evalueringen av 2021-sesongen. Hvis du mener Flatberg lyver så er jo du selvfølgelig fritt til å mene det.

Nixon

Så for å oppsummere de nye opplysningene (dersom de stemmer): Geddi kunne sittet i styret under evalueringen av sesongen, Grevstad og Johannesen. Han kunne stemt for Grevstad og mot Johannesen på alle møter fremover. Men ville måtte gått på gangen hver gang noe sportslig for 2022 kom opp. Han kom til, ikke helt unaturlig, at det ville amputere styrejobben hans så mye at det ikke ville være noe vits i å fortsette i styret.

Det er jo et lite stykke fra BTs versjon i går.
Rød makt på Hansa

Nixon

Og så får vi se hva som skjer med Johannesen. At det ble Grevstad som først pakket sammen virker jo å være mye opp til ham selv siden han stilte det berømte spørsmålet om tillit.

Magefølelsen min sier at den nye evalueringen kommer med ganske mye kritikk, men fortsatt tillit.
Rød makt på Hansa

Intel

Quote from: esp123 on December 18, 2021, 03:37:26 AMBA-saken: https://www.ba.no/nye-moter-i-brann-har-ikke-evaluert-daglig-leder-enna/s/5-8-1771822

Flatberg på Twitter: https://twitter.com/paffen/status/1471928668456898569?s=21

https://twitter.com/paffen/status/1471965861066027009?s=21

Ser at BA-saken ikke akkurat er toppsak, men den gir en nøktern fremstilling av saken. Nei, det var ikke Geddi som tok initiativet til den vurderingen, men han kunne fortsatt og deltatt i evalueringen av 2021-sesongen. Hvis du mener Flatberg lyver så er jo du selvfølgelig fritt til å mene det.

Dette er jo fornuftige inleg av PAF men sier sitt egentlig når dette kommer på Twitter og ikke igjennom offisielle Brann kanaler. Ikke rart det lekker ril media da

pidre

Quote from: Nixon on December 18, 2021, 09:08:22 AMOg så får vi se hva som skjer med Johannesen. At det ble Grevstad som først pakket sammen virker jo å være mye opp til ham selv siden han stilte det berømte spørsmålet om tillit.

Magefølelsen min sier at den nye evalueringen kommer med ganske mye kritikk, men fortsatt tillit.

Men skal styret ha tillit, spørs det om ikke VJ må sparkes.

Saludar a los monos!

Lasaron

Tren på langskudd

Lasaron

Daglig leder etter VJ?

Det er sikkert mange jeg aldri har hørt om som kan gjøre en bedre jobb. Men av folk jeg har hørt om, som kanskje kan gjøre det, som renner meg i hu, så har man Gorm Natlandsmyr, Harald Schjelderup, Heikki Holmås, Lars Sponheim(kødder).

Christian Kalvenes er nevnt. Han er i dag konserndirektør i Fjordkraft, og dermed ikke helt uerfaren med ledelse. Spørsmålet er om han klarer å holde fingrene av fatet når han eventuelt begynner å bli uenig i sportslige avgjørelser, gitt hans åpenbare fotballkompetanse.

Vet noen om noen andre aktuelle? Er det noen i SK Brann som fortjener et internt opprykk, kanskje?
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Nixon on December 18, 2021, 09:08:22 AMMagefølelsen min sier at den nye evalueringen kommer med ganske mye kritikk, men fortsatt tillit.
Det ville jo vært det dummeste valget. En slags "halvveis" tillit til en omstridt daglig leder i en svært krevende situasjon for klubben. Nei, de må ha ryggrad til å ta noen skikkelige valg.

Når det gjelder Geddien så tenker jeg forklaringen er helt grei og troverdig. At folk vil ha inhabile styremedlemmer fordi de "teknisk sett" kunne ventet med å trekke seg, og lager konspirasjonsteorier når vedkommende trekker er skuffende må jeg si.

Men når det gjelder VJ og at "evalueringen" av daglig leder, så må man være ganske naiv hvis man tror at styremedlemmene ikke har en klar formening om hva som skal skje der. De vet nok hvor de forskjellige medlemmene står og de har jo, forhåpentligvis, fulgt med på hva som har skjedd gjennom året. Så jeg ser ikke hva som skal komme fram gjennom evalueringen som skal endre noens mening.

fortune

Quote from: Lasaron on December 18, 2021, 10:20:14 AMDaglig leder etter VJ?

Det er sikkert mange jeg aldri har hørt om som kan gjøre en bedre jobb. Men av folk jeg har hørt om, som kanskje kan gjøre det, som renner meg i hu, så har man Gorm Natlandsmyr, Harald Schjelderup, Heikki Holmås, Lars Sponheim(kødder).

Christian Kalvenes er nevnt. Han er i dag konserndirektør i Fjordkraft, og dermed ikke helt uerfaren med ledelse. Spørsmålet er om han klarer å holde fingrene av fatet når han eventuelt begynner å bli uenig i sportslige avgjørelser, gitt hans åpenbare fotballkompetanse.

Vet noen om noen andre aktuelle? Er det noen i SK Brann som fortjener et internt opprykk, kanskje?

Jeg vil si at det åpenbare valget er å skille sterkere mellom drift og sport. Dette gjøres ved at sportssjef og daglig leder er ansvarlige for hver sine avdelinger og at begge svarer direkte til styret.

Da slår man tre fluer i en smekk:
- Sørger for at man kan ansette en best mulig daglig leder, uten å tenke på dens sportslige kompetanse
- Gjør sportssjefstillingen vesentlig mer attraktiv, så man kanskje etterhvert får inn noen med skikkelig peiling
- Flytter treneransettelser og mer kortsiktige sportslige vurderinger ut av styrerommet.
First is first, second is nothing

Lasaron

Tren på langskudd

kabelmann

Quote from: Lasaron on December 18, 2021, 10:20:14 AMDet er sikkert mange jeg aldri har hørt om som kan gjøre en bedre jobb. Men av folk jeg har hørt om, som kanskje kan gjøre det, som renner meg i hu, så har man Gorm Natlandsmyr, Harald Schjelderup, Heikki Holmås, Lars Sponheim(kødder).

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så ofte (eks-)politikere trekkes frem som gode kandidater. Holmås, Schjelderup, og nå lanserer vel snart Joel Ystebø seg selv. Og så Bergens-politikere da, en gjeng med fullstendig beslutningsvegring. Hvordan skal det hjelpe Brann? ;)

Skal jeg prøve å foreslå en selv, så ville det vært Bjarne Davidsen. Gründer, klok og nøktern forretningsmann, begynte i det små og jobbet seg oppover. Var en del av Hardball, så Brann-interessen er der definitivt. Ville så vidt jeg vet ikke vært det fotballfaglige alibiet i et styre, men alle kan ikke være det heller.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: krakra on December 18, 2021, 10:21:19 AM
Quote from: Nixon on December 18, 2021, 09:08:22 AMMagefølelsen min sier at den nye evalueringen kommer med ganske mye kritikk, men fortsatt tillit.
Det ville jo vært det dummeste valget. En slags "halvveis" tillit til en omstridt daglig leder i en svært krevende situasjon for klubben. Nei, de må ha ryggrad til å ta noen skikkelige valg.

Med tanke på sesongen er det helt utenkelig at styret vil stå 100 % bak Johannesen i den forstand at det ikke vil komme kritikk i en eller annen form. De som ville beholde Grevstad på styremøtet på torsdag var jo etter sigende også kritiske til flere ting som han hadde gjort, men det var ikke nok til å kaste ham. Noe sånt kan også skje med Johannesen.

Og dersom det skjer tror også jeg som nevnt over at styret vil trekke opp noen tydeligere grenseoppganger for hva daglig leder skal befatte seg med.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on December 18, 2021, 11:06:39 AM
Quote from: krakra on December 18, 2021, 10:21:19 AM
Quote from: Nixon on December 18, 2021, 09:08:22 AMMagefølelsen min sier at den nye evalueringen kommer med ganske mye kritikk, men fortsatt tillit.
Det ville jo vært det dummeste valget. En slags "halvveis" tillit til en omstridt daglig leder i en svært krevende situasjon for klubben. Nei, de må ha ryggrad til å ta noen skikkelige valg.

Med tanke på sesongen er det helt utenkelig at styret vil stå 100 % bak Johannesen i den forstand at det ikke vil komme kritikk i en eller annen form. De som ville beholde Grevstad på styremøtet på torsdag var jo etter sigende også kritiske til flere ting som han hadde gjort, men det var ikke nok til å kaste ham. Noe sånt kan også skje med Johannesen.

Og dersom det skjer tror også jeg som nevnt over at styret vil trekke opp noen tydeligere grenseoppganger for hva daglig leder skal befatte seg med.
Forskjellen her er at styret i utgangspunktet ikke har noe med å kaste styreleder å gjøre. Det er det årsmøtet som gjør.

Brann må ha tillit inn mot neste sesong. Å gå inn i sesongen med en daglig leder som store deler av omgivelsene vil ha Johannessen fjernet som nettopp har fått en "halvveis" tillitt fra styret er den feige løsningen. Da får de heller ha ryggrad nok til å sparke henne, eller til å si at de har full tillitt og ta alle feilene fra i år på sin egen kappe. Så kan de sikkert formidle noe annet internt, det er jo vanlig.

krakra

Quote from: kabelmann on December 18, 2021, 11:03:17 AM
Quote from: Lasaron on December 18, 2021, 10:20:14 AMDet er sikkert mange jeg aldri har hørt om som kan gjøre en bedre jobb. Men av folk jeg har hørt om, som kanskje kan gjøre det, som renner meg i hu, så har man Gorm Natlandsmyr, Harald Schjelderup, Heikki Holmås, Lars Sponheim(kødder).

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så ofte (eks-)politikere trekkes frem som gode kandidater. Holmås, Schjelderup, og nå lanserer vel snart Joel Ystebø seg selv. Og så Bergens-politikere da, en gjeng med fullstendig beslutningsvegring. Hvordan skal det hjelpe Brann? ;)

Skal jeg prøve å foreslå en selv, så ville det vært Bjarne Davidsen. Gründer, klok og nøktern forretningsmann, begynte i det små og jobbet seg oppover. Var en del av Hardball, så Brann-interessen er der definitivt. Ville så vidt jeg vet ikke vært det fotballfaglige alibiet i et styre, men alle kan ikke være det heller.
Schjeldrup er jo den eneste som har klart å lede et byråd uten nevneverdig kaos. Det er en stor prestasjon det. Han har vel også vært styreleder i Brann før, med suksess, og er nå leder i næringslivet. Så han er en strålende kandidat.

Nixon

Quote from: krakra on December 18, 2021, 11:14:22 AMDa får de heller ha ryggrad nok til å sparke henne, eller til å si at de har full tillitt og ta alle feilene fra i år på sin egen kappe.

Det siste der vil ikke skje. Styremedlemmene er også avhengig av tillit, og det siste alternativet der vil skape en storm av latterliggjøring og fordømmelse.

Jeg er helt enig i at en halvveis avgjørelse ikke er noe god løsning. Det beste for Brann vil absolutt å starte på nytt med nye topper. Men det kan fort bli sånn. Og så får man se hvor flink de eventuelt er å selge og pakke inn den avgjørelsen.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on December 18, 2021, 11:23:48 AM
Quote from: krakra on December 18, 2021, 11:14:22 AMDa får de heller ha ryggrad nok til å sparke henne, eller til å si at de har full tillitt og ta alle feilene fra i år på sin egen kappe.

Det siste der vil ikke skje. Styremedlemmene er også avhengig av tillit, og det siste alternativet der vil skape en storm av latterliggjøring og fordømmelse.

Det er derfor jeg mener at hun må gå nesten uavhengig av hvor dyktig man mener hun er. For det finnes ingen god løsning der hun blir.

Og hva er egentlig minussiden ved å sparke Johannessen? Hvis man er så kynisk at man kun tenker på Brann. Hun er sikkert både hyggelig, hardtarbeidende og flink til mye, men er det grunn til å tro at Brann ikke klarer å erstatte henne helt fint?

Forresten, så begynner argumentene -for- Johannessen å minne veldig mye om de samme som ble brukt om RBH. Minus forholdet til Mohn(som ikke ble brukt så mye, men som vel veide tungt).

Nixon

Jeg tenker at det ikke er noe særlig stor minusside her. Det vil for det første skape ro frem mot en vanskelig OBOS-sesong, og jeg tror også at hun kan erstattes helt fint.

Nå spekulerer jeg vil vilt her, men for Johannesen er Brann mer enn en vanlig arbeidsplass kan det virke som. Det virker å være en stor del av livet hennes. Men kan det bli for mye? Kan det bli for mye følelser og for lite objektiv tenkning? Kan klubben ha godt av en person som ikke er så personlig involvert?
Rød makt på Hansa

Lasaron

Quote from: krakra on December 18, 2021, 11:16:48 AM
Quote from: kabelmann on December 18, 2021, 11:03:17 AM
Quote from: Lasaron on December 18, 2021, 10:20:14 AMDet er sikkert mange jeg aldri har hørt om som kan gjøre en bedre jobb. Men av folk jeg har hørt om, som kanskje kan gjøre det, som renner meg i hu, så har man Gorm Natlandsmyr, Harald Schjelderup, Heikki Holmås, Lars Sponheim(kødder).

Jeg skjønner ikke helt hvorfor så ofte (eks-)politikere trekkes frem som gode kandidater. Holmås, Schjelderup, og nå lanserer vel snart Joel Ystebø seg selv. Og så Bergens-politikere da, en gjeng med fullstendig beslutningsvegring. Hvordan skal det hjelpe Brann? ;)

Skal jeg prøve å foreslå en selv, så ville det vært Bjarne Davidsen. Gründer, klok og nøktern forretningsmann, begynte i det små og jobbet seg oppover. Var en del av Hardball, så Brann-interessen er der definitivt. Ville så vidt jeg vet ikke vært det fotballfaglige alibiet i et styre, men alle kan ikke være det heller.
Schjeldrup er jo den eneste som har klart å lede et byråd uten nevneverdig kaos. Det er en stor prestasjon det. Han har vel også vært styreleder i Brann før, med suksess, og er nå leder i næringslivet. Så han er en strålende kandidat.

De fleste av oss har vel hørt mer om politikere enn grundere.
Tren på langskudd

Belfort

Quote from: Nixon on December 18, 2021, 11:40:20 AMNå spekulerer jeg vil vilt her, men for Johannesen er Brann mer enn en vanlig arbeidsplass kan det virke som. Det virker å være en stor del av livet hennes. Men kan det bli for mye? Kan det bli for mye følelser og for lite objektiv tenkning? Kan klubben ha godt av en person som ikke er så personlig involvert?

Du er nok inne på noe her. Brann betyr nok ekstremt mye for VJ, tipper hun kunne nesten jobbet gratis for klubben. Akkurat det emosjonelle opp mot Brann tror jeg som deg blir et problem for henne. Vi trenger nok en som har ett litt mer «kjølig» forhold til jobben

krakra

Det kan sikkert bli for mye av det gode, men i utgangspunktet tror jeg det er en fordel å ha en leder som er glad i klubben.

nero

De spiller ingen rolle hvor glad en er i klubben om resultatene og avgjørelsene blir katastrofale. Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner, som det heter.
Lions led by donkeys.

Finfin respons

Noen tanker:

Det viktige i spørsmålet om utøvelsen av rollen til en Daglig Leder er mengden makt vedkommende utøver.

En DL kan manipulere et styre gjennom saksforberedelser.
En DL kan dra økonomikort i møte med krav om forsterkninger.
En DL er - uansett hvor tette skott man ønsker å stille opp mellom ulike avdelinger - edderkoppen som eier nettet.

Utvilsomt en viktig rolle i klubben.

Det viktigste for klubben nå og i årene fremover er å styre unna maktmennesket, psykopaten. Personen som vil være i rollen for å sole sitt eget ego. Fotballklubber som Brann er som fluepapir på slike personer.

Rollen som DL er den posisjonen hvor utøvelsen av **uformell makt** i tillegg til den formelle, nødvendige makten er mest skadelig. JAMFØR: den forrige.

Så lenge Brann styrer klar av slike personlighetstyper så er det revnende likegyldig hvem som er DL i mine øyne.
Dette mener jeg helt alvorlig. Den viktige jobben i en fotballklubb er å tette forsvaret og omsette sjanser i mål. DLjobben er helt perifer.

Jobben er å olje maskineriet, lose styrets og trenerens avgjørelser gjennom og bedrive endringsledelse på en smidig måte.

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se at Vibeke er en slik maktperson, da ville ikke trekløveret Soltveit VJ og Lan fungert så knirkefritt slik de gjorde i de gode årene.

Feilen i denne hekseprosessen er at alle avgjørelser Brann har tatt de siste årene har klebet ved VJ selv om hun bare har vært mellomlederen. Hun har ikke tatt avgjørelsene, hverken om kunstgress eller sportssjef eller treneransettelser. Ingen spillerkjøp. Hun har bare lagt ned timene for at ring går rundt.

Det er klassisk å gi mellomlederen skylden når det går dårlig, og toppene rosen når det går bra. Jamfør: samfunnet ellers.

En brannfakkel:
Det var ikke først og fremst prestene som brente heksene i middelalderen. Det var bygdemobben.
Så: Er du prest eller mobber?


Min eneste kritikk mot VJ må være at hun kanskje har latt seg bølle for mye med, at hun har vært for lojal mot dem hun skal være lojale mot. Forhåpentligvis er vi nå kvitt bøllen.
Kanskje.

Intel

Quote from: Finfin respons on December 18, 2021, 13:59:04 PMNoen tanker:

Det viktige i spørsmålet om utøvelsen av rollen til en Daglig Leder er mengden makt vedkommende utøver.

En DL kan manipulere et styre gjennom saksforberedelser.
En DL kan dra økonomikort i møte med krav om forsterkninger.
En DL er - uansett hvor tette skott man ønsker å stille opp mellom ulike avdelinger - edderkoppen som eier nettet.

Utvilsomt en viktig rolle i klubben.

Det viktigste for klubben nå og i årene fremover er å styre unna maktmennesket, psykopaten. Personen som vil være i rollen for å sole sitt eget ego. Fotballklubber som Brann er som fluepapir på slike personer.

Rollen som DL er den posisjonen hvor utøvelsen av **uformell makt** i tillegg til den formelle, nødvendige makten er mest skadelig. JAMFØR: den forrige.

Så lenge Brann styrer klar av slike personlighetstyper så er det revnende likegyldig hvem som er DL i mine øyne.
Dette mener jeg helt alvorlig. Den viktige jobben i en fotballklubb er å tette forsvaret og omsette sjanser i mål. DLjobben er helt perifer.

Jobben er å olje maskineriet, lose styrets og trenerens avgjørelser gjennom og bedrive endringsledelse på en smidig måte.

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi å se at Vibeke er en slik maktperson, da ville ikke trekløveret Soltveit VJ og Lan fungert så knirkefritt slik de gjorde i de gode årene.

Feilen i denne hekseprosessen er at alle avgjørelser Brann har tatt de siste årene har klebet ved VJ selv om hun bare har vært mellomlederen. Hun har ikke tatt avgjørelsene, hverken om kunstgress eller sportssjef eller treneransettelser. Ingen spillerkjøp. Hun har bare lagt ned timene for at ring går rundt.

Det er klassisk å gi mellomlederen skylden når det går dårlig, og toppene rosen når det går bra. Jamfør: samfunnet ellers.

En brannfakkel:
Det var ikke først og fremst prestene som brente heksene i middelalderen. Det var bygdemobben.
Så: Er du prest eller mobber?


Min eneste kritikk mot VJ må være at hun kanskje har latt seg bølle for mye med, at hun har vært for lojal mot dem hun skal være lojale mot. Forhåpentligvis er vi nå kvitt bøllen.

Supportere og Media kjører bygde mobben:-)
Brann får aldri ro før Vibeke går.
Men spørsmålet er vel etterlønn eller direkte sparken noe som kan være vanskelig om man leser lovverket muligens. Så om mobben vil ha Vibeke vekk så får hetsen begynne. (Ikke særlig voksent , men vi er jo Brann så det er jo innafor)

nero

Så Vibeke har ingenting med de katastrofale avgjørelsene som har blitt tatt på Stadion i en årrekke? Det er også en vinkling...

Og jeg synes at å dra inn heksebrenning i en situasjon der en ansvarlig person får kritikk for resultater og avgjørelser hun vitterlig er ansvarlig for, er en smule overdrevet. Bittelitt.
Lions led by donkeys.

Finfin respons

Quote from: nero on December 18, 2021, 14:31:18 PMSå Vibeke har ingenting med de katastrofale avgjørelsene som har blitt tatt på Stadion i en årrekke? Det er også en vinkling...

Og jeg synes at å dra inn heksebrenning i en situasjon der en ansvarlig person får kritikk for resultater og avgjørelser hun vitterlig er ansvarlig for, er en smule overdrevet. Bittelitt.

Det var jo bare en brannfakkel, hoho. Slapp av!

Hun har utført avgjørelsene. Men har hun tatt dem? Har hun styret i sin hule hånd? Trenerne? Sportssjefen? Tror folk det, at hun har så ufattelig mye **uformell makt**? Det ville overraske meg enormt. Høres ut som en konspirasjonsteori.

For den formelle makten ligger stort sett ikke hos en DL. I alle fall ikke strategiske veivalg. DL bare smører og utfører. Yes, minister.

Derfor mener jeg det følgende inderlig og intenst: gresset er ikke grønnere på den andre siden - særlig hvis det er en maktperson som eser seg inn.

Men det kan selvsagt komme en dyktig DL inn for VJ som fungerer helt fint og gjør en grei jobb. For all del.

For meg ser det ut som om VJ har vågd å bli upopulær, bl.a. med kunstgressaken. Der mannfolkene har bestemt en ting men sier noe annet i offentligheten så har hun vært lojal mot veivalgene man har tatt. Å sparke sportssjefen var selvsagt Ingebrigtsen sitt ønske. Samme med Hauge. Hun har gang på gang tatt dritten for tøffe og splittende avgjørelser, enten det er styret eller avd. sport.

Jeg ser bare en som er lojal, jeg ser ikke isdronningen av Narnia. Litt forskjellige typer personlighet rett og slett.

Kanskje.

krakra

Tidligere ble styret unnskyldt at de fredet LAN fordi det var anbefalingen fra sportssjefen, selv om det var deres beslutning. Nå blir VJ anbefalt alle dårlige beslutninger fordi det ikke var hun som tok den.

Hvem er det egentlig som har ansvar for noe som helst i Brann?

Ja jeg vet. Noen som ikke lenger er i klubben. Brann drives jo aldri dårlig. De som leder klubben er aldri ukvalifiserte. Strategien er aldri mangelfull. Men den har alltid vært det, for kort stund siden. Hele tiden har man "ikke gjort en god nok jobb tidligere, men nå jobbes det bra".

Selvfølgelig har daglig en sentral rolle i avgjørelsene som Brann tar. Det er jo hun som leverer dem innstillingene og beslutningsgrunnlaget.

Finfin respons

For å si det sånn: hvis VJ er Jardis, isdronningen, da vil det være et spor av varslinger og sykemeldinger. Eller isstatuer på gratishaugen. Jeg tipper den eksterne evalueringen plukker det opp.

Hvis, derimot, en styreleder eller mer generelt: noen (folke)valgte er maktmennesker så dukker det bare opp spor av typen meetoo. Valgte maktposisjoner er mye mer vanskelig å stille til ansvar for personlighetstype sin. Heldigvis var ingen i styret på nachspielet.
Kanskje.

krakra

Det er vel ingen som har anklagd VJ for å være en ufyselig leder? Bare kanskje ikke så kvalifisert som hun burde være med det ansvaret den stillingen etter hvert innebærer?

Finfin respons

Quote from: krakra on December 18, 2021, 15:51:17 PMTidligere ble styret unnskyldt at de fredet LAN fordi det var anbefalingen fra sportssjefen, selv om det var deres beslutning. Nå blir VJ anbefalt alle dårlige beslutninger fordi det ikke var hun som tok den.

Hvem er det egentlig som har ansvar for noe som helst i Brann?

Ja jeg vet. Noen som ikke lenger er i klubben. Brann drives jo aldri dårlig. De som leder klubben er aldri ukvalifiserte. Strategien er aldri mangelfull. Men den har alltid vært det, for kort stund siden. Hele tiden har man "ikke gjort en god nok jobb tidligere, men nå jobbes det bra".

Selvfølgelig har daglig en sentral rolle i avgjørelsene som Brann tar. Det er jo hun som leverer dem innstillingene og beslutningsgrunnlaget.

Vel, du har et poeng. Elendige innstillinger faller på en DL. Men fra hvem sin bestilling kom dem?

Kunstgress kom fra avd. sport. Eller?
Sparking av sportsjef kom fra Styret eller fra trener. Eller?

Salg av eiendom kommer fra styret/styreleder. Eller?
Jeg vet ikke, jeg har ikke fasiten.

Valg av ny sportssjef er nok den innstillingen jeg er mest kritisk til. Der var det vel et sammensatt utvalg.

Kanskje.

Finfin respons

Quote from: krakra on December 18, 2021, 15:57:51 PMDet er vel ingen som har anklagd VJ for å være en ufyselig leder? Bare kanskje ikke så kvalifisert som hun burde være med det ansvaret den stillingen etter hvert innebærer?

Jeg har ikke anklaget noen for å komme med den anklagen.

Det jeg gjør er å advare.

Vi har hatt sånne folk i klubben før, personlighetstyper som er farlige. De siste ti årene har vi hatt flere. (Kan ikke nevne navn, det er injurierende.)

VJ har gjort utrolig mye bra for klubben på økonomisiden. I min bok teller det mer enn alle mulige ting som har skjedd de siste årene som ingen DL kunne vært herre over. Som covid-markedet, mohnioene som forsvant og elendig spillerlogistikk.

Jeg synes ikke hun er så flink forran mikrofonstativet når det stormer. Men det er ingen krise i min bok.

Jeg synes folk bør plassere ansvaret for nedrykket der det hører hjemme. Hos spillerne og trenerne. Hos sportssjefen og hos styret. Og administrasjonen. Ca i den rekkefølgen.
Kanskje.

krakra

Quote from: Finfin respons on December 18, 2021, 16:01:09 PM
Quote from: krakra on December 18, 2021, 15:51:17 PMTidligere ble styret unnskyldt at de fredet LAN fordi det var anbefalingen fra sportssjefen, selv om det var deres beslutning. Nå blir VJ anbefalt alle dårlige beslutninger fordi det ikke var hun som tok den.

Hvem er det egentlig som har ansvar for noe som helst i Brann?

Ja jeg vet. Noen som ikke lenger er i klubben. Brann drives jo aldri dårlig. De som leder klubben er aldri ukvalifiserte. Strategien er aldri mangelfull. Men den har alltid vært det, for kort stund siden. Hele tiden har man "ikke gjort en god nok jobb tidligere, men nå jobbes det bra".

Selvfølgelig har daglig en sentral rolle i avgjørelsene som Brann tar. Det er jo hun som leverer dem innstillingene og beslutningsgrunnlaget.

Vel, du har et poeng. Elendige innstillinger faller på en DL. Men fra hvem sin bestilling kom dem?

Kunstgress kom fra avd. sport. Eller?
Sparking av sportsjef kom fra Styret eller fra trener. Eller?

Salg av eiendom kommer fra styret/styreleder. Eller?
Jeg vet ikke, jeg har ikke fasiten.

Valg av ny sportssjef er nok den innstillingen jeg er mest kritisk til. Der var det vel et sammensatt utvalg.


Problemet i kunstgress-saken var ikke at de ville legge kunstgress, men måten de kjørte prosessen på.

Utmedsnolken

December 18, 2021, 17:02:31 PM #187 Last Edit: December 18, 2021, 17:06:04 PM by Utmedsnolken
Man skal lese mye rart før ørene faller av, men at en daglig leder er en slags uskyldig mellomleder som ikke har noe ansvar for avgjørelser, den var ny. Spesielt siden daglig leder selv lekte sportsjef i flere måneder, og skal bla. selv ha stått for Barmens langtidskontrakt.

Det er ganske nedlatende å betegne henne som en slags marionette som har blitt styrt av menn til å stå ansvar for deres ønsker. Da har hun isåfall for svak personlighet til å være daglig leder
"og der snubler Sæternes igjen"

Finfin respons

Quote from: Utmedsnolken on December 18, 2021, 17:02:31 PMMan skal lese mye rart før ørene faller av, men at en daglig leder er en slags uskyldig mellomleder som ikke har noe ansvar for avgjørelser, den var ny. Spesielt siden daglig leder selv lekte sportsjef i flere måneder, og skal bla. selv ha stått for Barmens langtidskontrakt.

Det er ganske nedlatende å betegne henne som en slags marionette som har blitt styrt av menn til å stå ansvar for deres ønsker. Da har hun isåfall for svak personlighet til å være daglig leder

Nyanser, takk. Og bruk ørevarmer.

Jeg snakker ikke om at hun er viljeløs eller en marionette.  Jeg snakker om at alle eksemplene som vises til er der hvor ansvaret, det formelle ansvaret har en adresse. En DL utfører disse, eller får folk til å utføre det.

Jeg jobber selv ved siden av en DL og jeg er selv en "fagsjef". Jo visst kommer det innspill og ideer fra DL, men hvis jeg setter ned foten eller ber om en viss retning, eller hvis styret gjør det, da blir det slik. DL toer sine hender og utfører.

Jeg tror kanskje folk vil ha noe ganske annet. En som er Best-i-alt, og som kan sparkes om det ikke går veien? Snarveien til en solid organisasjon, det? Da er det bare å dra ut snolken, men brunt blir det.

5-årskontrakten til Barmen gav ikke stor mening, aller minst sett i ettertid, men det beviser bare at hun ikke er sportssjef materiale. Men det visste vi. Og vi vet at i den perioden hun hadde dobbeltrollen var det folk rundt henne som leverte sine bestillinger på kjøp og utførte speiding.

Valgene som ble tatt var helt elendige og naive: stallen var ikke god nok. Man må gjerne sparke sportsjefen Vj, men den døren er allerede sparket åpen, hun er ikke sportssjef lenger.

OK. Jeg var litt sleivete i kommentaren når jeg skrev det om mennene som mente en ting men sa noe annet i offentligheten. Soltvedt holdt for det meste tyst etter at han oppdaget hvilken vei skuten drev. Jimmien har nå lansert hybridgress, han ser nok også hvilken vei kappen slår. Ingen tør lenger å si høyt det de egentlig ønsker og mener er det beste. Sånn er det når alle vil bli godt likt. Prosessen var nok elendig, og en sterkere taktiker / politiker ville nok sendt flere prøveballonger, eller lokket avisene med på en manipulasjonskampanje for å få hele byen med på laget, men de har tross alt leflet med tanken i årevis, fra før Lan sin tid, og en gang måtte de hoppe i det slik situasjonen presenterte seg, med et klubb/by-demokrati der til og med Fiinere Fana Fruers Forening er meningsberettiget.

Ikke at jeg var enig i den saken, jeg vil ha ekte vare. (Og prosessen såg naiv ut.) Poenget mitt er at det var en styreavgjørelse, der også **ansvaret** ligger. Og medlemmene velger sitt styre.

Så for all del, spark VJ men alle de vanskelige veivalgene ligger der forran oss fremdeles og de kommer styret til å bestemme. Medlemmene sitt styre. Gresset blir sikkert grønt i fremtiden.
Kanskje.

krakra

Hun er kanskje ikke sportssjef lenger, men hun ledet sportssjefsjakten nesten på egenhånd, og det virker som hun hadde en ikke-marginal rolle i trenerjakten. Så hun er definitivt fortsatt involvert i det sportslige.

Finfin respons

Jeg ser en del på Yes, Minister. Sir Humphrey er seriens DL, og han bruker sin makt for alt det er verdt for å holde tingene i status quo. Men han har egentlig lite formell makt, men bruker manipulasjon og uformell makt til å få viljen sin.
Trenering, dårlige prosesser, nedsetting av utvalg og komiteer, papirrot osv. er noen av virkemidlene.

Om ikke noe annet synes jeg ting har gått for fort med VJ som leder. Tribunebyggingen gikk for fort (les: ingen ville høre på meg og se på mine tegninger), ut av rød sone gikk imponerende fort, fusjonen med Sandviken har gått smidig og fort. Sparkingen av LAN og Soltvedt uten å ha en god plan på gode erstattere gikk for fort. Og kunstgressaken gikk åpenbart for fort.

Man kan lese det hele som dårlig dømmekraft, eller man kan se på det som et arbeidsjern som faktisk får ting gjort.
Kanskje.

Finfin respons

Quote from: krakra on December 18, 2021, 17:54:10 PMHun er kanskje ikke sportssjef lenger, men hun ledet sportssjefsjakten nesten på egenhånd, og det virker som hun hadde en ikke-marginal rolle i trenerjakten. Så hun er definitivt fortsatt involvert i det sportslige.

Det kan hende. Om så er så vil jeg være mer enig i kritikken.
Kanskje.

krakra

 Hun har vært daglig leder i sju år, og det er i disse årene ikke gjort en dritt med treningsfasilitetene før man i romjulen plutselig finner ut at man må bestemme å legge kunstgress på Stadion i løpet av noen uker fordi treningsforholdene er for dårlig. Jeg vil ikke kalle det å få ting gjort.

Finfin respons

Quote from: krakra on December 18, 2021, 18:00:12 PMHun har vært daglig leder i sju år, og det er i disse årene ikke gjort en dritt med treningsfasilitetene før man i romjulen plutselig finner ut at man må bestemme å legge kunstgress på Stadion i løpet av noen uker fordi treningsforholdene er for dårlig. Jeg vil ikke kalle det å få ting gjort.

Sant nok. Men :
Men du vet at Brann ikke eier nymarkbanene og at det er andre som måttet få fingen ut i løpet av disse syv årene. Saken har i alle fall kommet på dagsorden, tegninger og planer og politiske prosesser har vært forsøkt. Jeg tror styret konkluderte med at Bergen kommune har mer enn nok med Bybanen.

Men jo, det kan hende en annen DL hadde fått alt det der på skinner.
Kanskje.

esp123

December 18, 2021, 19:36:43 PM #194 Last Edit: December 18, 2021, 19:45:15 PM by esp123
Vibeke Johannessen ferdig. Virker som man skulle foreta en skikkelig evaluering før man konkluderte? Ser ikke så bra ut disse konspirasjonsteoriene som en stor bergensavis kjørte nå...

Lasaron

Tren på langskudd

pidre

Saludar a los monos!

Finfin respons

Quote from: esp123 on December 18, 2021, 19:36:43 PMVibeke Johannessen ferdig. Virker som man skulle foreta en skikkelig evaluering før man konkluderte? Ser ikke så bra ut disse konspirasjonsteoriene som en stor bergensavis kjørte nå...

Hehe, joda, dette er en del av den makten VJ har i det såkalte makt spillet. Det var en blanding av Mikroskopets og Pamers trikiske journalistikk som likevel veltet tuen i lasset.

Vel, nå er det maktvakuum.
Hvem stikker hodet frem først?
Kanskje.

gladiporno

Quote from: esp123 on December 18, 2021, 19:36:43 PMVibeke Johannessen ferdig. Virker som man skulle foreta en skikkelig evaluering før man konkluderte? Ser ikke så bra ut disse konspirasjonsteoriene som en stor bergensavis kjørte nå...

Nei, men noe annet er det ikke å forvente av BT. Geddi gikk av like etter at styremøtet startet. På det tidspunktet var det ingen som visste om planene til Grevstad, så hele konspirasjonsteorien om at man kvittet seg med Geddi for å vinne voteringen mot Grevstad har ingen rot i virkeligheten. Jeg vet også at Brann ikke hadde noen annet valg enn å avklare habiliteten til Geddi foran styremøtet.

Jeg har lyst til å beholde Flatberg i styret. En usedvanlig ryddig type som Brann har manglet i alle år. Ellers er det greit at styremedlemmene stiller sine plasser til disposisjon etter en slik katastrofe som har skjedd, og veldig kjekt at VJ fratrer.

Problemet her er at det blir vanskelig for valgkomitéen å finne gode kandidater på kort varsel.

krakra

Quote from: Lissabon on December 18, 2021, 19:47:11 PMFor alle slutpakkene de betaler på kunne de hatt en ny flott naturgressbane, + sparket Horneland, og kanskje lønn til Fredrik haugen i 1 år ?

Alvorlig talt, jeg tror ikke Brann blir noe bedre sportslig av dette hverken i 2022 eller senere.  Alle bare ler seg ihjel frykter jeg.
Igjen: Hva slags sluttpakke tror du Vibeke skal ha, og hvorfor?

Go Up