• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2022

Started by Nixon, December 15, 2021, 23:16:34 PM

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Go Down

nero

Lokalt er nok positivt for en viss del av publikum, men ikke nødvendigvis for den sportslige utviklingen av klubben. Det hadde jo vært mye mer positivt for klubben om vi var i medaljestrid, selv om det hadde skjedd med kun sporadiske lokale innslag. Tror nok publikom hadde kommet da. Medgangssupportere eller ei.
Lions led by donkeys.

Lasaron

Jeg vet ikke om valget stod mellom middelmådige lokale og gode ikke-lokale. Eller?
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: krakra on January 22, 2022, 15:44:14 PMSer jo hvilken søppelkultur man bygde av å skulle kjøpe et topplag.

2004-2007 var jo ikke så verst da.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

fortune

Foreløpig har vi skiftet ut middelmådige ikke-lokale (eller lokale uten toppidrettsinnstilling) med lokale spillere med gode holdninger på omtrent samme nivå. Jeg kan ikke skjønne at det på noen måte kan være negativt.

Så må man heller fylle på med folk utenbys som hever laget eller som spiller i posisjoner/roller hvor man ikke har gode lokale alternativer. I dagens Brann-lag er høyrekanten et godt eksempel på dette, det finnes ingen gode alternativer fra nærområdet.
First is first, second is nothing

krakra

Quote from: ostraume on January 22, 2022, 16:44:39 PM
Quote from: krakra on January 22, 2022, 15:44:14 PMSer jo hvilken søppelkultur man bygde av å skulle kjøpe et topplag.

2004-2007 var jo ikke så verst da.
De var ikke så bra heller, og uten rike onkler så hadde det endt med konkurs.

krakra

Quote from: nero on January 22, 2022, 16:19:55 PMLokalt er nok positivt for en viss del av publikum, men ikke nødvendigvis for den sportslige utviklingen av klubben. Det hadde jo vært mye mer positivt for klubben om vi var i medaljestrid, selv om det hadde skjedd med kun sporadiske lokale innslag. Tror nok publikom hadde kommet da. Medgangssupportere eller ei.
Lokale spillere med gode er positivt for å bygge den kulturen man trenger for å bli et stabilt topplag. Det er kulturen i Brann som er problemet. Ikke kvaliteten på spillerne. Stallen i fjor var kvalitetsmessig god nok for medalje, men kulturen og mentaliteten var svak. Særlig i starten, fram til typer som Larsen, Heggebø og Kniklas fikk ta større plass.

nero

Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:00:45 PM
Quote from: nero on January 22, 2022, 16:19:55 PMStallen i fjor var kvalitetsmessig god nok for medalje, men kulturen og mentaliteten var svak.

Her må jeg bare si meg dypt uenig.
Lions led by donkeys.

krakra

January 22, 2022, 17:05:49 PM #307 Last Edit: January 22, 2022, 17:51:14 PM by krakra
Hadde vi fristilt alle spillerne våre og latt dem gå hvor som helst, så tipper jeg mange av dem hadde endt opp i lag som Glimt, Molde eller VIF. Noen hadde gått til utlandet.

Strand gikk til VIF, Glimt bød på Taylor. Glimt har tidligere vist interesse for Wolfe, Kolskogen, Blomberg og Rasmussen, Molde har angivelig snust på Heggebø, Nordsjælland har snust på Kniklas. Mange spillere der som gode klubber er interessert i. Finne, Heltne Nilsen, Simba og Horn Myhre hadde nok ikke hatt problemer med å finne seg gode klubber de heller. Sery Larsen er fast på Danmarks U21-landslag. Selv vrakgodset vårt, som Grøgaard, Ordagic, Gilli og så videre går til bedre lag.

krakra

Både Kniklas og Rasmussen er kreative.

krakra

Haaland har kreativitet. Horn Myhre også.

Kagain

Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:36:01 PMHaaland har kreativitet. Horn Myhre også.

Ja, men Haaland ser jo ikke ut til å være tiltenkt noe plass. FHM skal jo være back nå, så det spørs om man får brukt kreativiteten på en god måte.

Lasaron

Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:05:49 PMHadde vi fristilt alle spillerne våre og latt dem gå hvor som helst, så tipper jeg mange av dem hadde endt opp i lag som Glimt, Molde eller VIF. Noen hadde gått til utlandet.

Strand gikk til VIF, Glimt bød på Taylor. Glimt har tidligere vist interesse for Wolfe, Kolskogen, Blomberg og Rasmussen, Molde har angivelig snust på Heggebø, Nordsjælland har snust på Kniklas. Mange spillere der som gode klubber er interessert i. Finne, Heltne Nilsen, Simba og Horn Myhre hadde nok ikke hatt problemer med å finne seg gode klubber de heller. Selv vrakgodset vårt, som Grøgaard, Ordagic, Gilli og så videre går til bedre lag.

Nero: Hva tenker du om dette svaret?
Tren på langskudd

krakra


krakra

Quote from: Kagain on January 22, 2022, 17:41:10 PM
Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:36:01 PMHaaland har kreativitet. Horn Myhre også.

Ja, men Haaland ser jo ikke ut til å være tiltenkt noe plass. FHM skal jo være back nå, så det spørs om man får brukt kreativiteten på en god måte.
Man har Rasmussen og Kniklas. I bakhånd har man Håland og Horn Myhre. Jeg syns det er kreativt nok på midtbanen jeg.

Kagain

Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:51:54 PM
Quote from: Kagain on January 22, 2022, 17:41:10 PM
Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:36:01 PMHaaland har kreativitet. Horn Myhre også.

Ja, men Haaland ser jo ikke ut til å være tiltenkt noe plass. FHM skal jo være back nå, så det spørs om man får brukt kreativiteten på en god måte.
Man har Rasmussen og Kniklas. I bakhånd har man Håland og Horn Myhre. Jeg syns det er kreativt nok på midtbanen jeg.

Jeg tror ikke Rasmussen kommer til å få spille så mye. Han var jo en av disse nachspiel-folkene samt at han sikkert har høy lønn. Kanskje de har lyst å forsøke å selge han. Men hvis ikke så kan man jo håpe at det er nok kreativitet med han og Kniklas. FHM er nok dømt til en karriere på backen nå. Haaland er en jeg håper skal få sjansen, men vi får se.

nero

January 22, 2022, 18:23:28 PM #315 Last Edit: January 22, 2022, 18:26:00 PM by nero
Quote from: Lasaron on January 22, 2022, 17:41:28 PM
Quote from: krakra on January 22, 2022, 17:05:49 PMHadde vi fristilt alle spillerne våre og latt dem gå hvor som helst, så tipper jeg mange av dem hadde endt opp i lag som Glimt, Molde eller VIF. Noen hadde gått til utlandet.

Strand gikk til VIF, Glimt bød på Taylor. Glimt har tidligere vist interesse for Wolfe, Kolskogen, Blomberg og Rasmussen, Molde har angivelig snust på Heggebø, Nordsjælland har snust på Kniklas. Mange spillere der som gode klubber er interessert i. Finne, Heltne Nilsen, Simba og Horn Myhre hadde nok ikke hatt problemer med å finne seg gode klubber de heller. Selv vrakgodset vårt, som Grøgaard, Ordagic, Gilli og så videre går til bedre lag.

Nero: Hva tenker du om dette svaret?

Mulig det ligger et stort potensiale i troppen som Brann ikke har greid å få ut, men jeg synes nå det var fryktelig vanskelig å få øye på i 2021. Og vi rykket da vitterlig ned. Skyldes det den dårlige treneren? Ja, det spilte selvfølgelig en stor rolle, men stallen er, etter min ydmyke mening, heller ikke god nok. Vi gikk da tross alt til sesongstart med en og en halv stopper, og handlet så inn masse mislykket vrakgods på den plassen. Vi hadde også store problemer på andre posisjoner som fks keeperplassen. Så med det i mente var stallen åpenbart ikke god nok for medalje. Og interessen for våre "stortalenter" og "kvalitetsspillere" har heller ikke vært så stor at det har kommet inn konkrete bud på andre enn Taylor. Og selvfølgelig har vrakgodset vårt gått til bedre klubber når de går til middelhavsfarere og vi rykker ned.

Og jeg prøver ikke å snakke ned Kniklas og Heggebø, de har absolutt vist bra potensiale, men jeg synes det er en liten tendens her inne til å selge skinnet før bjørnen en gang er innenfor skuddhold. Kniklas har vel spilt en fem-seks kamper på toppnivå, og har selvfølgelig gjort sine saker veldig bra, men det er alt for tidlig å si om han vil bli en toppspiller.

Lions led by donkeys.

krakra

January 22, 2022, 18:30:45 PM #316 Last Edit: January 22, 2022, 18:32:42 PM by krakra
Skulle ikke Niklas og Heggebø slå til, så har man Pettersen, Børsheim, Wolfe, Kolskogen, Larsen, Jonsson, Blomberg, Håland, Delaveris, Horn Myhre, Hjorteseth, Simba, Kvinge og så videre.

Fordelen med å ha flere lovende spillere.

Man har hatt unge spillere før, men det har aldri vært sånn som nå. Brann har ikke væt i nærheten av å ha de samme forutsetningene til å lykkes med spillerutviklingen som nå.

krakra

Quote from: fortune on January 22, 2022, 16:48:10 PMForeløpig har vi skiftet ut middelmådige ikke-lokale (eller lokale uten toppidrettsinnstilling) med lokale spillere med gode holdninger på omtrent samme nivå. Jeg kan ikke skjønne at det på noen måte kan være negativt.

Så må man heller fylle på med folk utenbys som hever laget eller som spiller i posisjoner/roller hvor man ikke har gode lokale alternativer. I dagens Brann-lag er høyrekanten et godt eksempel på dette, det finnes ingen gode alternativer fra nærområdet.

At Vegard Forren ikke er i klubben lenger tror jeg er veldig viktig. Det ble spøkt om at han var kaptein på "Team ræv" i fjor, men jeg syns jo det er en presis beskrivelse av hva han som erfaren ledertype faktisk bidro med. Helt annen gruppe i år, og det er faktisk en del av ungguttene som er med på å sette den standarden, sammen med de "lokale middelmådighetene".

Lasaron

Jeg hørte/så et intervju med Uwe Rössler i går. Han sa noe interessant om erfarne spillere. Jeg vet ikke om det er riktig, men det er iallfall hans inntrykk.

At når et lag møter et presumptivt dårligere lag (noe vi kan komme til å gjøre hvis vi starter serien bra og møter bunnlag i serien), så har erfarne spillere en tendens til å starte i tredje gir. Og så tenker de at de kan gire opp underveis om det viser seg nødvendig. Han mente at det ofte er grunnen til cupskreller, for eksempel. Det riktige er å starte i full gass, og så gire ned når man eventuelt leder komfortabelt.

Resonnementet gir mening, fordi erfarne spillere har kanskje vanskeligere å motivere seg mot "dårlig" motstand. Kanskje.
Tren på langskudd

Corran

Høres meget fornuftig ut og stemmer nok.
Men tror det samme gjelder unge spillere som er store talenter og har fått mye "gratis"
Det er veldig lett å bli fornøyd og føle seg for god.
Dette har nok vært litt av problemet i Brann der mange har følt at når de spilte på Brann så hadde de nådd sine mål og giret ned litt/blitt fornøyde.

Ser en på de som slår gjennom i Brann nå så tror jeg ikke det er tilfellet med dem.
Heggebø f.eks ser videoer av seg selv fra kamp og analyserer hva han gjør riktig og feil. Han er ikke fornøyd med å være i startelver, han vil bli der og han vil utvikle seg.
Wassberg jr har nok fått inn noen meldinger fra både far og onkel som begge har vært med på dette før Den ene med suksess og den andre et stort talent som ikke taklet oppmerksomheten.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

"Starte i tredjegir"

Hva betyr det egentlig? Hvilket gir bør de starte i? Starter man ikke gjerne i førstegir? Bare en digresjon, men Uwes resonnement gir mening.

Nå skal Brann bygge kultur. Det tror jeg er best med ungespillere, etablerte spillere med et forhold til Brann eller etablerte spillere på vei opp og fram. (Sånn som f.eks. Torp var). Så må man være beinhard på holdninger og mentalitet akkurat nå.


pidre

Javel, men skulle tru erfarne, altså av erfaring, veit at ein må gje alt mot presumptivt dårligare lag.
Saludar a los monos!

Finfin respons

Quote from: krakra on January 23, 2022, 12:48:50 PM"Starte i tredjegir"

Hva betyr det egentlig? Hvilket gir bør de starte i? Starter man ikke gjerne i førstegir? Bare en digresjon, men Uwes resonnement gir mening.

Nå skal Brann bygge kultur. Det tror jeg er best med ungespillere, etablerte spillere med et forhold til Brann eller etablerte spillere på vei opp og fram. (Sånn som f.eks. Torp var). Så må man være beinhard på holdninger og mentalitet akkurat nå.



På 90-tallet var en av kvalitetene til min fars staselige hvite Volvo 740 at det gikk helt greit å kjøre fra A til B i 3.gir. fra garasjen i 0 til 90 forbi gullgruben, og inn og ut av kryss og rundkjøringer. Litt dyp i bassen de første 100 meterne men det gikk jo i latskapens navn.

740 til side(RIP), jeg tror på Uwe. Han snakker sikkert av erfaring, så får man ta det for det det er, en tendens/generalisering/observasjon som har mye for seg, og ikke en absolutt sannhet.

Postskript:
Lan snakket jo også stadig om sult og treningskultur, få inn de rette typene. Han advarte om at det rakner med råtne epler.
Og det raknet jo. De var nok ikke 19 år, nei.
Kanskje.

Henki

Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: Finfin respons on January 23, 2022, 16:05:42 PMPå 90-tallet var en av kvalitetene til min fars staselige hvite Volvo 740 at det gikk helt greit å kjøre fra A til B i 3.gir. fra garasjen i 0 til 90 forbi gullgruben, og inn og ut av kryss og rundkjøringer. Litt dyp i bassen de første 100 meterne men det gikk jo i latskapens navn.



Å suse i 90 gjennom rundkjøringen ved Gullgruven (gjerne i 3.gir) var på høyde med den høyeste kunst dersom man bodde i Åsane på 90-tallet!
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: krakra on January 23, 2022, 12:48:50 PM"Starte i tredjegir"

Hva betyr det egentlig? Hvilket gir bør de starte i? Starter man ikke gjerne i førstegir? Bare en digresjon, men Uwes resonnement gir mening.

Nå skal Brann bygge kultur. Det tror jeg er best med ungespillere, etablerte spillere med et forhold til Brann eller etablerte spillere på vei opp og fram. (Sånn som f.eks. Torp var). Så må man være beinhard på holdninger og mentalitet akkurat nå.



Starter man i tredje gir går det mye saktere i gang enn om en starter i første og girer etter hvert som turtallet/farten går opp
Er vel et velbrukt uttrykk om å starte tregt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

https://www.bt.no/sport/i/RrQ24J/niso-foeler-seg-overkjoert-overrasker-oss-at-spillere-ikke-er-hoert-i

Bra at NFF i det minste er ærlige på at OBOS og alle mandagskampene er et "rent TV-produkt".

Ellers er det i artikkelen litt info om VAR som blir innført i Eliteserien neste år. Da er vi forhåpentligvis tilbake i det gode selskap og blir belemret med dette. Men en ting er litt uklart:

I 2023 får hvert dommerteam ute på stadion med seg to dommere som sitter i VAR-rommet i Oslo.
Den enkelte dommer vil veksle mellom å være ute på kamp og sitte i VAR-rommet, der man skal kunne følge inntil åtte kamper samtidig.


Skal VAR-dommerne ha hver sine kamper, eller skal to dommere følge med på inntil åtte kamper samtidig? I så fall får vi håpe at det ikke oppstår kø...
Rød makt på Hansa

Superjack

Spennende hvordan NFF driter i publikum på tribunen.
NFF er opptatt av en ting, penger og klingende mynt i kassen på kort sikt.
Virker ikke å forstå hvordan de bygger egen merkevare og eget produkt.

Det er ikke bare viktig for stemningen rundt banen, men også hvordan TV produktet er at det er stemning på kampene.

En kamp med liv på tribunene gir en helt annen følelse via TV skjermen enn de Covid kampene gjorde.

Brannsupporter.

Lasaron

Det er utrolig trist. Jeg ser to alternativer til hvordan de tenker:

1. De forstår ikke problemet, og forstår ikke konsekvensene.

2. De forstår alt, men lar penger på kort sikt trumfe alt det andre.

Veldig trist uansett. Hvorfor skal Brann, og andre klubber, stadig stemme frem slike folk i posisjoner?
Tren på langskudd

1908

Er jo og trist at klubbene ikke bryr seg særlig om dette..

Christian

NFF virker jo egentlig ganske fornøyd med situasjonen under pandemien. Da trengte de ikke tenke på sånne brysomme tilskuere på kamp og kunne heller konsentrere seg om et skinnende rent TV-produkt. Hjelpes...


Lasaron

Så dommerne var også imot. Men det driter jo NFF i. Kan de ikke bare si rett ut at de gikk etter kjappe penger gjennom tv-avtale? Da er de iallfall redelige, på en måte.

Og så må disse som bestemmer dette skiftes ut. Der må SK Brann gå foran.
Tren på langskudd

Lasaron

Åsane, vår divisjonsrival med dårligere stall og bedre trener, klarte 1-1 mot Haugesund i sin første treningskamp for vinteren.
Tren på langskudd

Lasaron

En av Kongsvinger sine beste er ute for resten av sesongen.
Tren på langskudd

Finfin respons

Quote from: Lasaron on January 29, 2022, 11:07:38 AMEn av Kongsvinger sine beste er ute for resten av sesongen.

Hvem? Er det han som har et navn som ofte forveksles med farens navn?
Kanskje.

Lasaron

Tren på langskudd

Nixon

Ballspark melder at tre av fire stoppere sliter med småskader som hindrer de i å trene 100 prosent. Bare Pallesen er helt frisk.

Blir det nok en sånn sesong?
Rød makt på Hansa

Gulløl

Pallesen er noenlunde i orden til og med melder Pamer. Doddo tror Brann henter en ny midtstopper, tipper det i tilfelle blir en halvtrent kar som blir skadet når trenings belastningen blir slik den skal være.
Kan ikke huske gjennom flere tiår at Brann har hatt noe i nærheten av dette "midtstopper-skade-syndomet". Husker dere f.eks. Ørn 1 og Ørn 2 som spilte sammen dag ut og dag inn ?

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Finfin respons

Quote from: Gulløl on January 31, 2022, 12:41:41 PMPallesen er noenlunde i orden til og med melder Pamer. Doddo tror Brann henter en ny midtstopper, tipper det i tilfelle blir en halvtrent kar som blir skadet når trenings belastningen blir slik den skal være.
Kan ikke huske gjennom flere tiår at Brann har hatt noe i nærheten av dette "midtstopper-skade-syndomet". Husker dere f.eks. Ørn 1 og Ørn 2 som spilte sammen dag ut og dag inn ?



Ørn er jo fra Island. Spillere derfra blir vel ikke skadet. Sævarson spilte vel alt som var også. Og Agust? Bare Bjarki spilte for mye.
Kanskje.

Lasaron

Bjarki (Den straffen tar jeg) Gunnlaugsson?
Tren på langskudd

Finfin respons

Quote from: Lasaron on January 31, 2022, 16:59:48 PMBjarki (Den straffen tar jeg) Gunnlaugsson?

Ja, og dyr var han også. Foretrekker ful.
Kanskje.

Lasaron

Tren på langskudd

Spelaren

Det selges unna nå. Hva er de faktiske ambisjonene, og ikkje bare flosklene man kan dele i sosiale medier?
Gå av.

SKBCPH

- Vi har den treneren vi har.

Finfin respons

Kanskje.

Spelaren

Eg begynner å forsone meg med tanken på at OBOS-tilværelsen vår blir lengre enn 2022.
Gå av.

Lasaron

Årets første treningskamp i morgen. Er det noen som har fulgt Brann tettere enn meg i vinter, som tør spå hvordan Horneland vil stille?
Tren på langskudd

Billy Elliott

Quote from: Lasaron on February 06, 2022, 16:59:06 PMÅrets første treningskamp i morgen. Er det noen som har fulgt Brann tettere enn meg i vinter, som tør spå hvordan Horneland vil stille?

Spenningsmomentet knytter seg til Rasmussen. Er han med, eller har han begynt å gå sakte, slik som Taylor.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Kagain

Quote from: Billy Elliott on February 06, 2022, 17:18:02 PM
Quote from: Lasaron on February 06, 2022, 16:59:06 PMÅrets første treningskamp i morgen. Er det noen som har fulgt Brann tettere enn meg i vinter, som tør spå hvordan Horneland vil stille?

Spenningsmomentet knytter seg til Rasmussen. Er han med, eller har han begynt å gå sakte, slik som Taylor.

Vi får jo håpe at han holder det han lovde i et intervju med BA, nemlig at han aldri skulle gjøre det som Taylor gjorde...

Go Up