• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger Vinteren 21/22

Started by Kagain, September 01, 2021, 15:12:04 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Gepard

Simba og Kols ut på lån er gull, både for spillere og klubb.

Castro inn, meget bra.

Lukter litt opprykk plutselig.

Larsendos

Quote from: 1908 on March 28, 2022, 18:52:46 PMDessverre har han ikke levert etter 2019, annet enn glimtvis i enkeltkamper
Målinvolvering ca. hvert 160 min i 2020. For et lag som skåret 30 mål og tok 11 poeng.

10 mål og 13 assist i fjor.


Falkman

Quote from: Larsendos on March 28, 2022, 22:48:20 PM
Quote from: 1908 on March 28, 2022, 18:52:46 PMDessverre har han ikke levert etter 2019, annet enn glimtvis i enkeltkamper
Målinvolvering ca. hvert 160 min i 2020. For et lag som skåret 30 mål og tok 11 poeng.

10 mål og 13 assist i fjor.



Det stemmer vel ikke helt? 7 mål og 4 assits i fjor, jfr NIFS. Uansett  er det all mulig grunn til å forvente helt andre saker enn det «vår» forrige Castro leverte i 2015.

Larsendos

Du har helt riktig. Jeg sjekket statistikken hans dersom Aafk hadde hatt en annen trener.

Jeg ser forresten litt på de siste 10 kampene i fjor. Castro fikk ikke starte en eneste av de avgjørende kampene mot Ham/Kam, Jerv, Sandnes eller Ranheim. Ingen seire på de kampene. Mot KFUM derimot kom han inn i pausen og snudde kampen.

Det ligger vel noe uforløst der?

Lasaron

Jeg må le litt av meg selv.

Her prøver jeg å justere forventningene mine til Brann kraftig. Jeg er lei av å være lei. Jeg krever ikke lenger at Brann skal være best. Det skal være gøy å være brannsupporter etc. Da kan jeg ikke samtidig ase meg opp over at vi har en dårlig og lite bærekraftig spillerlogistikk. Vinner vi kamper med oldis-lag, så skal jeg kose meg. Så jeg skal slutte å mase om foryngelse etc.

Når det gjelder innslag av lokale, så stiller det seg annerledes. Det handler om at jeg må føle at jeg heier på et "bergensk" lag. Slik det er nå, så har vi en god andel lokale, så det er bra.
Tren på langskudd

Churchill

Dette er svært god spillerforvaltning. Castro inn er skandaløst positivt. Kolskogen og Simba på lån er vinn, vinn for alle parter denne sesongen. Vi har tre gode stoppere når Hove er tilbake og andre som kan spille stopper dersom det skulle bli krise.

Meget, meget bra manøvrert!
...we shall never surrender.

krakra

Quote from: Larsendos on March 29, 2022, 05:28:01 AMDu har helt riktig. Jeg sjekket statistikken hans dersom Aafk hadde hatt en annen trener.

Jeg ser forresten litt på de siste 10 kampene i fjor. Castro fikk ikke starte en eneste av de avgjørende kampene mot Ham/Kam, Jerv, Sandnes eller Ranheim. Ingen seire på de kampene. Mot KFUM derimot kom han inn i pausen og snudde kampen.

Det ligger vel noe uforløst der?
Men spilte han ikke stort sett hengende spiss, en rolle vi ikke har? Han sier selv at han kan gjøre det bra på kant også, men vi får se. I utgangspunktet er han jo en bra signering. I alle fall i OBOS. Har vel ikke fått det helt til i Eliteserien ennå.

At han ikke fikk det til under LAN bør i utgangspunktet ikke brukes mot ham. Horneland-fotballen er i utgangspunktet ikke så ulik, men han virker å å foretrekke litt andre vinger.

Lasaron

Quote from: Lasaron on March 29, 2022, 05:49:17 AMJeg må le litt av meg selv.

Her prøver jeg å justere forventningene mine til Brann kraftig. Jeg er lei av å være lei. Jeg krever ikke lenger at Brann skal være best. Det skal være gøy å være brannsupporter etc. Da kan jeg ikke samtidig ase meg opp over at vi har en dårlig og lite bærekraftig spillerlogistikk. Vinner vi kamper med oldis-lag, så skal jeg kose meg. Så jeg skal slutte å mase om foryngelse etc.

Når det gjelder innslag av lokale, så stiller det seg annerledes. Det handler om at jeg må føle at jeg heier på et "bergensk" lag. Slik det er nå, så har vi en god andel lokale, så det er bra.

Og at Horneland ikke er flink til å få spillere til å bli bedre? Pytt pytt. Jeg skal slutte å ase meg opp over det også. Vi kan jo kjøpe oss til middels plasseringer i eliteserien dann og vann. Det skal være nok til å kunne ha det gøy.
Tren på langskudd

Fusentast

Liker Castro inn! Han har vist seg målfarlig, og går ikke av veien for litt skitne triks i kampens hete:

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2020/stadig-kriserammet-aalesund-tangotroyer_sto7819818/story.shtml
I don't think you can the rules!

Leffen

Vi blir absolutt tynt besatt på stopperplass men tanken er vel at Ruben kan være fjerdevalget der. OM Kolskogen får spille fast i eliteserien er det helt nydelig. Så er han klar for å ta plassen hos oss neste sesong.

Castro inn er intet annet enn veldig spennende. For de som sier han ikke har prestert siden 2019: AAFK var et håpløst lag i ES i 2020. Der var det svært vanskelig å utmerke seg. Og noen LAN-spiller er han ikke, har skjønt at det ikke akkurat var et kjempeforhold de to i mellom. Ergo ble også fjorårsesongen ganske tung. Allikevel ble det målpoeng! Når Grønner, som har vært i samme situasjon, uttaler det han gjør tenker jeg at det er veldig positivt.

krakra

Da er man altså oppe i seks nye spillere dette vinduet også. Ingen unge spillere, ingen langtidsprosjekter. Alle spillere som vil ansees som mislykkede signeringer hvis de ikke er mer eller mindre faste i år. Til tross for gjentatte formaninger fra både hovedtrener og sportssjef om hvor ødeleggende de stadige utskiftingene av stallen har vært.

Nå håper jeg man roer ned kraftig. I utgangpunktet bør det ikke hentes en eneste "rett inn og forsterke laget"-spiller i sommer, og det bør heller ikke hentes mer enn 2-3 neste vinter heller.

Kagain

Quote from: Lissabon on March 28, 2022, 20:33:00 PMDe MÅ da være bekymret for :

Stoppersituasjonen, kun 2 stoppere er gambling.

Fart, hurtighet, noe treneren ikke bryr seg om, kjemisk renset for fart nå, foran og bak.

Bærekraften, lokale men "ørten" U-landskamper ut, verdi trolig 30 mill, inn en aldrende på vei ned.

Vanvittig

Ta det rolig, de kommer sikkert til å sjokkhandle noe gammelt og tregt noe som kan være backup. Du vet, slik som i fjor. Det var en strålende suksess. Kanskje Yaya er tilgjengelig?

Tenker også at Kolskogen sikkert blir signalisert klar til salg og selges ut i sommer. Litt slik som Löfgren.

Quote from: krakra on March 28, 2022, 20:42:38 PM
Quote from: nero on March 28, 2022, 20:09:22 PMSå om «disse 30-åringene» greier å ta oss til opptykk, så er det katastrofe? Skal man kanskje håpe på et ekstra år eller to i OBOS for å gi de lokale unge heltene mulighet til å utvikle seg?
Det er ikke enten opprykk med 30 åringer eller to år til i OBOS med "lokale unge helter".

Forventningene til Horneland må selvsagt være at han rykker opp med spillere som Wolfe, Heggebø og Kniklas som faste spillere.

Problemet med den signeringen, Nero, er at det er litt som å pisse i buksen for å holde seg varmt. Det fungerte for LAN. Gjorde noen smarte signeringer av typen halvgammel gråstein, Brann smatt opp og utfordret ganske godt etter opprykket. De snublet i sesongavslutningen, men Brann lovde at det skulle bli bedre sesongen etter. De gjorde det bra da også, men snublet i sesongavslutningen. Året etter det skulle det i alle fall fikses. Brann gjorde det litt mindre bra da og snublet i sesongavslutningen. Kurven var nedadgående, LAN evnet ikke å ta tak, Brann fikk høyere og høyere lønninger, kjøpte dyre spillere og fikk ingenting igjen av det. Brann innså at det var en dårlig strategi, så de ville satse på ungdommer som de kunne selge og få litt penger igjen for. KI gjorde noen uforståelige trekk, laget fungerte ikke, de panikkjøpte en masse halvgammelt og -skadet rask. OG så smalt de allikevel ned i OBOS igjen på slutten av sesongen.

Isolert sett er det ikke feil å hente noen spillere ala Castro, men det ser ut som gamle feil blir som nye og Brann nok en gang er på vei inn i det mønsteret vi så i 2015. Og det er da jeg frykter at historien vil gjenta seg selv. Og som Krakra sier er det ikke enten eller. Brann har noen gode unge spillere som kunne forventes å hevde seg i OBOS (noen har vist det tidligere). For meg er det ikke så viktig om de er lokale, det er mer interessant at det er noe Brann kan tjene penger på over tid. Få en litt mer sunn spillerlogistikk. Med disse kjøpene ser det ikke ut som de er på rett vei med spillerlogistikken.

Gulløl

March 29, 2022, 11:08:14 AM #1512 Last Edit: March 29, 2022, 11:14:31 AM by Gulløl
Tror Brann vil dominere mot mange av motstanderne i år, noe som kan gjøre at Horneland vil ha mulighet til å rullere laget og slippe til de yngste i stallen uten at han føler at risikoen for poengtap øker. Har tro på at Kniklas, Wolfe og Blomberg kan få spille MYE i år, husk at Brann har en større kvalitetsforskjell mot lag som Stjørdals-Blink, Grorud og Skeid m/flere.

Når det gjelder dekning på midtstopperplass tror jeg bestemt at Brann har god nok dekning. Pallesen og Skovgaard holder god eliteseriestandard. Hove som er tilbake i full trening om 2-3 uker holder minimum god Obos standard. Da har vi tre midtstoppere. Blodtrente Kristiansen, Brann sin beste spiller i fjor kan fint være fjerdevalg, blitt drillet en god del i midtstopperposisjonen på trening i vinter. Heltne Nilsen er et femte alternativ, spilte mye midtstopper i Sverige, han har en god erstatter på DM i Horn Myhre om han blir trukket ned. Husk at dette er Obos ligaen, denne dekningen bør holde selv om Kolskogen går på utlån, undrer meg over at noen mener at det dekningen ikke er bra nok.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ostraume

Sånn underholdningsmessig var Sogndal-kampen veldig bra. De skapte et tosifret antall målsjanser og puttet 3. Ikke supert bunnsolid defensivt, men mer enn bra nok. Lenge siden jeg har sett Brann dominere på den måten, og det gir grobunn til en viss optimisme for OBOS.

I alle fall frem til vi blir pisset på i Ranheim ;-)
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

nero

March 29, 2022, 11:37:30 AM #1514 Last Edit: March 29, 2022, 11:41:29 AM by nero
Quote from: Kagain on March 29, 2022, 10:50:56 AM
Quote from: krakra on March 28, 2022, 20:42:38 PM
Quote from: nero on March 28, 2022, 20:09:22 PMSå om «disse 30-åringene» greier å ta oss til opptykk, så er det katastrofe? Skal man kanskje håpe på et ekstra år eller to i OBOS for å gi de lokale unge heltene mulighet til å utvikle seg?
Det er ikke enten opprykk med 30 åringer eller to år til i OBOS med "lokale unge helter".

Forventningene til Horneland må selvsagt være at han rykker opp med spillere som Wolfe, Heggebø og Kniklas som faste spillere.

Problemet med den signeringen, Nero, er at det er litt som å pisse i buksen for å holde seg varmt. Det fungerte for LAN. Gjorde noen smarte signeringer av typen halvgammel gråstein, Brann smatt opp og utfordret ganske godt etter opprykket. De snublet i sesongavslutningen, men Brann lovde at det skulle bli bedre sesongen etter. De gjorde det bra da også, men snublet i sesongavslutningen. Året etter det skulle det i alle fall fikses. Brann gjorde det litt mindre bra da og snublet i sesongavslutningen. Kurven var nedadgående, LAN evnet ikke å ta tak, Brann fikk høyere og høyere lønninger, kjøpte dyre spillere og fikk ingenting igjen av det. Brann innså at det var en dårlig strategi, så de ville satse på ungdommer som de kunne selge og få litt penger igjen for. KI gjorde noen uforståelige trekk, laget fungerte ikke, de panikkjøpte en masse halvgammelt og -skadet rask. OG så smalt de allikevel ned i OBOS igjen på slutten av sesongen.

Isolert sett er det ikke feil å hente noen spillere ala Castro, men det ser ut som gamle feil blir som nye og Brann nok en gang er på vei inn i det mønsteret vi så i 2015. Og det er da jeg frykter at historien vil gjenta seg selv. Og som Krakra sier er det ikke enten eller. Brann har noen gode unge spillere som kunne forventes å hevde seg i OBOS (noen har vist det tidligere). For meg er det ikke så viktig om de er lokale, det er mer interessant at det er noe Brann kan tjene penger på over tid. Få en litt mer sunn spillerlogistikk. Med disse kjøpene ser det ikke ut som de er på rett vei med spillerlogistikken.

Er forsåvidt enig med Krakra i at det ikke er noe enten eller. Det ideelle er selvfølgelig en balanse mellom innkjøpt kvalitet og yngre spillere. Spørsmålet er jo litt hvor mange ungdommer det må være. Noen er jo i tillegg veldig opptatt at det skal være mange lokale spillere. Jeg skal være ærlig på at jeg ønsker sportslig suksess mer enn noe annet. Så om en rikmann hadde kommet inn og kjøpt inn spillere fra den nederste delen av PL, hadde jeg vært strålende fornøyd.

Når det gjelder "pisse i buksen-politikken" Brann hadde etter gullet og i LAN-perioden, så er det heller ikke gitt at dette nødvendigvis måtte føre til fiasko. Etter gullet hadde vi en katastrofal daglig leder/sportssjef som skuslet bort momentumet vi hadde. Med en bedre ledelse kunne vi ha etablert oss som en stabil toppklubb. I LANs tilfelle hadde vi en svak sportssjef som lot LAN kjøre på uten særlig motstand. Med en bedre sportssjef kunne vi taklet også dette mye bedre.  Som sagt, jeg tror på en balanse mellom rutine/bevist kvalitet og talentfulle ungdommer. Men en må også være realistisk og innse at mange talenter ender opp som Grønner eller Skaanes.
Lions led by donkeys.

Lasaron

Når det gjelder stoppere, så kan vi huske på at det i tillegg er den enkleste posisjonen å vikariere i.
Tren på langskudd

krakra

March 29, 2022, 11:43:22 AM #1516 Last Edit: March 29, 2022, 11:45:15 AM by krakra
Quote from: nero on March 29, 2022, 11:37:30 AM
Quote from: Kagain on March 29, 2022, 10:50:56 AM
Quote from: krakra on March 28, 2022, 20:42:38 PM
Quote from: nero on March 28, 2022, 20:09:22 PMSå om «disse 30-åringene» greier å ta oss til opptykk, så er det katastrofe? Skal man kanskje håpe på et ekstra år eller to i OBOS for å gi de lokale unge heltene mulighet til å utvikle seg?
Det er ikke enten opprykk med 30 åringer eller to år til i OBOS med "lokale unge helter".

Forventningene til Horneland må selvsagt være at han rykker opp med spillere som Wolfe, Heggebø og Kniklas som faste spillere.

Problemet med den signeringen, Nero, er at det er litt som å pisse i buksen for å holde seg varmt. Det fungerte for LAN. Gjorde noen smarte signeringer av typen halvgammel gråstein, Brann smatt opp og utfordret ganske godt etter opprykket. De snublet i sesongavslutningen, men Brann lovde at det skulle bli bedre sesongen etter. De gjorde det bra da også, men snublet i sesongavslutningen. Året etter det skulle det i alle fall fikses. Brann gjorde det litt mindre bra da og snublet i sesongavslutningen. Kurven var nedadgående, LAN evnet ikke å ta tak, Brann fikk høyere og høyere lønninger, kjøpte dyre spillere og fikk ingenting igjen av det. Brann innså at det var en dårlig strategi, så de ville satse på ungdommer som de kunne selge og få litt penger igjen for. KI gjorde noen uforståelige trekk, laget fungerte ikke, de panikkjøpte en masse halvgammelt og -skadet rask. OG så smalt de allikevel ned i OBOS igjen på slutten av sesongen.

Isolert sett er det ikke feil å hente noen spillere ala Castro, men det ser ut som gamle feil blir som nye og Brann nok en gang er på vei inn i det mønsteret vi så i 2015. Og det er da jeg frykter at historien vil gjenta seg selv. Og som Krakra sier er det ikke enten eller. Brann har noen gode unge spillere som kunne forventes å hevde seg i OBOS (noen har vist det tidligere). For meg er det ikke så viktig om de er lokale, det er mer interessant at det er noe Brann kan tjene penger på over tid. Få en litt mer sunn spillerlogistikk. Med disse kjøpene ser det ikke ut som de er på rett vei med spillerlogistikken.

Er forsåvidt enig med Krakra i at det ikke er noe enten eller. Det ideelle er selvfølgelig en balanse mellom innkjøpt kvalitet og yngre spillere. Spørsmålet er jo litt hvor mange ungdommer det må være. Noen er jo i tillegg veldig opptatt at det skal være mange lokale spillere. Jeg skal være ærlig på at jeg ønsker sportslig suksess mer enn noe annet. Så om en rikmann hadde kommet inn og kjøpt inn spillere fra den nederste delen av PL, hadde jeg vært strålende fornøyd.

Når det gjelder "pisse i buksen-politikken" Brann hadde etter gullet og i LAN-perioden, så er det heller ikke gitt at dette nødvendigvis måtte føre til fiasko. Etter gullet hadde vi en katastrofal daglig leder/sportssjef som skuslet bort momentumet vi hadde. Med en bedre ledelse kunne vi ha etablert oss som en stabil toppklubb. I LANs tilfelle hadde vi en svak sportssjef som lot LAN kjøre på uten særlig motstand. Med en bedre sportssjef kunne vi taklet dette mye bedre.  Som sagt, tror på en balanse mellom rutine/bevist kvalitet og talentfulle ungdommer. Men en må også være realistisk og innse at mange talenter ender opp som Grønner eller Skaanes.
Jeg mener jo at vi i svært liten grad hadde et momentum etter seriegullet. Det var en stall som i stor grad måtte skiftes ut, uten mer enn én salgbar spiller og ingen unge som kom bakfra. Kapteinen la opp, toppscoreren ville vekk, stopperparet var over toppen, Winters var over toppen. Stallen i sin helhet virket ganske mett, treneren virket ganske mett. Det var mer enn en elendig sportssjef som ødela.

Problemet er ikke at "mange" talenter i Brann ender opp som Skaanes og Grønner, men at INGEN ender opp som Håland, Thorstvedt, Botheim, Hauge, Berg osv osv. Hadde Brann kunne selge étt talent til en større liga annen hvert år, så hadde det ikke gjort noe om fem andre endte opp i OBOS-klubben i samme periode.

Leffen

Quote from: Lissabon on March 29, 2022, 11:51:53 AMDet er INGEN motsetning mellom ungdommer og suksess.  Det er BARE unge spillere som kan gi inntekter.

Brann henter navn, KK henter rolleinnehavere.

Brann tvinger spillere inn i feile roller, KK dyrker det gode.

Brann er låst fast i en forestilling om at me ikkje må tømme mitdbano selv i søppelligaen.

Glimt dundrer på i Roma.

Brann trenger hverken Moberg eller Castro. Eller Børsting. De kunne fint rykket opp med å ta inn  Haaland, Kvinge, Myrlid og Tviberg.

Med en god trener vel å merke.

Vet de har utviklet Bjørkan, Berg og Saltnes men akkurat nå er det ingen andre unge bodøværinger i klubben. KK har hentet fra Sarpsborg og Grorud og Sverige. Jobben som gjøres der oppe er helt ellevill men din ukuelige tro på at alle som er i Brann er supertalenter, så lenge de er unge, er ganske utrolig. Kan du ikke være fornøyd med at Wolfe, Kniklas og Heggebø får sjansen til å overbevise? Er ikke veldig mange klubber hvor det er plass til flere egenproduserte talenter enn det

krakra

Quote from: Leffen on March 29, 2022, 12:12:47 PM
Quote from: Lissabon on March 29, 2022, 11:51:53 AMDet er INGEN motsetning mellom ungdommer og suksess.  Det er BARE unge spillere som kan gi inntekter.

Brann henter navn, KK henter rolleinnehavere.

Brann tvinger spillere inn i feile roller, KK dyrker det gode.

Brann er låst fast i en forestilling om at me ikkje må tømme mitdbano selv i søppelligaen.

Glimt dundrer på i Roma.

Brann trenger hverken Moberg eller Castro. Eller Børsting. De kunne fint rykket opp med å ta inn  Haaland, Kvinge, Myrlid og Tviberg.

Med en god trener vel å merke.

Vet de har utviklet Bjørkan, Berg og Saltnes men akkurat nå er det ingen andre unge bodøværinger i klubben. KK har hentet fra Sarpsborg og Grorud og Sverige. Jobben som gjøres der oppe er helt ellevill men din ukuelige tro på at alle som er i Brann er supertalenter, så lenge de er unge, er ganske utrolig. Kan du ikke være fornøyd med at Wolfe, Kniklas og Heggebø får sjansen til å overbevise? Er ikke veldig mange klubber hvor det er plass til flere egenproduserte talenter enn det
Man kan ikke forvente at det kommer store talenter fra egne rekker hele tiden, men gode klubber henter da talenter fra andre steder. Glimt har blant annet tre talenter fra Bergen. Brann har til gode å virkelig utvikle verken egenproduserte eller innkjøpte talenter.

Lasaron

Sønnen, Moberg, Blomberg, Wolfe, Felix, Heggisen, Crone, Børst
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: nero on March 29, 2022, 11:37:30 AMEr forsåvidt enig med Krakra i at det ikke er noe enten eller. Det ideelle er selvfølgelig en balanse mellom innkjøpt kvalitet og yngre spillere. Spørsmålet er jo litt hvor mange ungdommer det må være. Noen er jo i tillegg veldig opptatt at det skal være mange lokale spillere. Jeg skal være ærlig på at jeg ønsker sportslig suksess mer enn noe annet. Så om en rikmann hadde kommet inn og kjøpt inn spillere fra den nederste delen av PL, hadde jeg vært strålende fornøyd.

Når det gjelder "pisse i buksen-politikken" Brann hadde etter gullet og i LAN-perioden, så er det heller ikke gitt at dette nødvendigvis måtte føre til fiasko. Etter gullet hadde vi en katastrofal daglig leder/sportssjef som skuslet bort momentumet vi hadde. Med en bedre ledelse kunne vi ha etablert oss som en stabil toppklubb. I LANs tilfelle hadde vi en svak sportssjef som lot LAN kjøre på uten særlig motstand. Med en bedre sportssjef kunne vi taklet også dette mye bedre.  Som sagt, jeg tror på en balanse mellom rutine/bevist kvalitet og talentfulle ungdommer. Men en må også være realistisk og innse at mange talenter ender opp som Grønner eller Skaanes.

Om en riking hadde kommet inn, kjøpt spillere av det dyrere slaget som passet i Brann og i taktikken som treneren på dette tidspunktet brukte, og fått resultat, så hadde jeg ikke blitt like skeptisk. På lik linje som jeg ikke hadde vært like skeptisk om sportssjef og trener sammen hadde fått tak i billigere spillere som passet inn i taktikken og leverte det Brann trengte (dvs. nok til at Brann kunne hevde seg i toppen av eliteserien). Men selv når gullet kom til Brann så var det problemet at de ikke hadde vette til å bygge videre på dette. De hadde kjøpt spillere som ingen ville hente til noenlunde samme pris som de ble hentet inn for (PVM, Andresen etc.). Det var et par gode kjøp under Monsamjelden sin tid, slik som Scharner og Olofinjana. Begge disse gode spillere som gjorde en meget god innsats for Brann og ble kjøpt for fine pengesummer av andre klubber. Om man her skal gi æren til RBH eller noen andre lar jeg være opp til andre å mene noe om.

Men som Krakra peker på, det var ikke så mange av disse mer salgbare spillerne igjen når Brann endelig fikk seriegullet og kunne begynne å bygge momentum. Og da gikk utviklingen nedover igjen. Mener å huske at det allerede etter gullet ble snakket om at Brann måtte satse på ungdommer for å tjene penger i stedet for å være avhengig av rike onkler som ikke brydde seg om pengene de ga Brann ble skuslet bort. Vi ser jo også at de siste ti årene har det vært stadig færre rike onkler som gidder å investere mye i norsk fotball. Så klubbene må klare seg selv. Det vil si at de nesten må forsøke å generere overskudd gjennom kanaler som spillersalg ved siden av publikumsinntekter og salg av Brann-effekter.

I dagens tippeliga blir spillersalg viktigere og viktigere. Brann får kanskje solgt unna en del lokaler og fjernet en del gammel gjeld for gammel moro, men for at klubben ikke skal stagnere så må de hente inn friske penger. Nå har de solgt mesteparten av det de kan på Stadion (hybler + forretningslokaler) og enda sliter de. De har felt ned nok en gang at de skal satse på ungdommer (det gjorde de vel rundt Norling sitt katastrofale regime også, så vel som etter Gullet). Dette for å øke muligheten for å selge spillere senere. De mest interessante for andre klubber har vært Heggebø, Kolskogen og Kniklas. Nettopp fordi de er unge og har potensial. Glimt har jo hatt suksess med å selge noe mer voksne spillere for gode penger, og det er en vel så god plan om det er mulig. Men hva har Brann solgt så langt?

Daniel Alexander Pedersen - Men ingen vil fortelle hva de fikk for han. Tipper det var mindre enn de betalte for han da han ble kjøpt for å erstatte SHN og videreutvikle Brann sitt spill.

Taylor - Fikk kanskje 3 millioner for han? Eller rundt det de betalte for han da de kjøpte han?

Japhet - 5 millioner eller så, en liten fortjeneste pga. gentlemansavtaler.

Hustad - Også en spiller hvor man ikke vet så mye om overgangssummen, men tipper litt mer enn det Brann fikk for han.

Hva har de kjøpt?

3 danske drenger for ukjent pris, men skal vi gjette på rundt 2 mill for Børst'n, noe det samme for Crone og kanskje 1 million i sign-on for Skovgaard?

1 potensielt spennende keeper i Dyngeland, men ukjent pris. Sikkert et par millioner der også.

1 gammel høyreist og treningsvillig potet (250 000 nok eller noe, ikke den mest ublu prisen Brann har betalt for voksne spillere)

1 ving/spiss i Castro. Her fikk de "en veldig god avtale" med Aafk. Skal vi gjette på et par millioner i sign-on + overgangssum?

Hva bestemte de seg for å gjøre før LAN fikk fyken? Satse på ungdommer. Hva var en av de første tingene de gjorde? Solgte en "ungdom" (Han var vel 23 da) i Löfgren (Jesper Löfgren kom till Djurgården inför den här säsongen och hans numerära facit blev 11 matcher från start, 13 inhopp, och ett mål.), og hentet en del mer voksne og/eller skadeplagede spillere "fordi at klubben slet litt og hadde dårlig aldersbalanse". De yngste folene som ble hentet under KI var FHM, Delaveris, Sery Larsen og Simba. Det Horneland og gjengen har gjort så langt er at den yngste folen er Skovgaard, som er født i 1997.

Om Brann har interesse av  selge unna spillere for å få penger så er det altså å satse på at uprøvde ungfoler frister nok til at andre klubber vil ha dem, og erstatte dem med noe eldre middelmådigheter. Og det er det samme som vi har sett tidligere.

Gulløl

March 29, 2022, 18:57:39 PM #1521 Last Edit: March 29, 2022, 19:01:11 PM by Gulløl
Kolskogen har bestemt seg for å gå til Jerv på utlån ut sesongen.
Moonga Simba og Filip Delaveris kan også forsvinne innen midnatt torsdag melder BA.

Klipp fra BA:
Tirsdag ble det klart at Kolskogen kommer til å takke ja. Lovnader om fast spilletid i eliteserien ble naturlig nok en avgjørende faktor. Et sesonglangt utlån vil bli offentliggjort når Kolskogen returnerer fra U21-landslaget.

Klipp fra BA:
Overgangsvinduet stenger natt til fredag. Innen den tid kan kantspillere som Moonga Simba og Filip Delaveris forsvinne ut Stadion-porten.

https://www.ba.no/har-bestemt-seg-velger-utlan-til-eliteserien/s/5-8-1863456

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

gladiporno

Rimelig galskap å gå til sesongstart med to skadefrie (?) midtstoppere i troppen hvorav den ene var dårlig i fjor + sliter med skader + ivrig kortsamler, og den andre er rimelig uskreven. Alle trege. Jeg håpet at Brann var ferdig med slikt etter fjorårets skandaler.


Larsendos

For 8 år siden var Jonas Grønner kaptein på U21-landslaget. Nå spiller han for Langevåg.

Lasaron

Quote from: Larsendos on March 29, 2022, 19:21:54 PMFor 8 år siden var Jonas Grønner kaptein på U21-landslaget. Nå spiller han for Langevåg.

Fordi LAN feilaktig prioriterte Acosta foran Grønner i 2017.
Tren på langskudd

Larsendos

Skal vi nå da prioritere Kolskogen foran Pallesen/Skovgaard? Hva med alle personlige feilene til Kolskogen? Hva med viktige dueller han taper?

For meg virker et utlån utelukkende positivt. Forhåpentligvis har Jerv en god fysisk trener også.

Gulløl

March 29, 2022, 20:42:17 PM #1526 Last Edit: March 29, 2022, 20:57:57 PM by Gulløl
Ingen spekulasjoner hvilke klubb Filip Delaveris eventuelt kan gå til før overgangsvinduet stenger på torsdag. BA skriver at noe kan skje. Han bør vel finne seg en klubb for i Brann blir det nok lite spilleminutter i år. Kåre Ingebrigtsen hentet han til Brann. Kan  være at han nå som sportssjef i Åsane kanskje tar han inn i varmen der ? Ja vet at Brann ikke vil selge eller låne ut til konkurrenter i Obos ligaen men i dette tilfellet kan det gjøres et unntak kanskje.
Kan hans gamle klubb Odd kanskje være interessert i å satse på han igjen ? Kan bli knapt med spilletid der også.
Andre klubber ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

gladiporno

Quote from: Larsendos on March 29, 2022, 20:25:28 PMSkal vi nå da prioritere Kolskogen foran Pallesen/Skovgaard? Hva med alle personlige feilene til Kolskogen? Hva med viktige dueller han taper?


Hva med alle de personlige feilene til Palle? Scoringen til Tromsø på Alfheim der han står fullstendig feilposisjonert. Scoringen til VIF på Infertility der han serverer scoringen til Kjartansson, marerittkampen mot FKH der han ble rundlurt av Kristoffer Velde og fraløpt av trege Sondre Liseth. Palle er god på hodet, langs bakken har han mye å overbevise. Og han får kjenning i kroppen etter hver kamp. Han er Branns klart ivrigste kortsamler. To karantener fikk han i løpet av de relativt få kampene han spilte i fjor. Og hva vet vi egentlig om denne Skovgaard? Klarer han å tilsløre tempoproblemene i tellende kamper også? Nå setter vi all lit til at de to trege og skadeutsatte kroppene skal fungere tipp-topp for Brann i gud vet hvor mange kamper. Hvorfor må vi nok en gang gå til en ny sesong med store spørsmål i midtforsvaret. Så lei av dette.

esp123

Vi glemmer litt at vi signerte en 16-årig stopper på proffkontrakt også! Kanskje han får spilletid.

Lasaron

Quote from: esp123 on March 29, 2022, 21:17:00 PMVi glemmer litt at vi signerte en 16-årig stopper på proffkontrakt også! Kanskje han får spilletid.

Tenker du på Rasmus Holten? Vi har signert mange unge på proffkontrakt de siste årene. Blant annet Mikael Baisotti. De færreste får spilletid.
Tren på langskudd

esp123

Quote from: Lasaron on March 30, 2022, 05:32:53 AM
Quote from: esp123 on March 29, 2022, 21:17:00 PMVi glemmer litt at vi signerte en 16-årig stopper på proffkontrakt også! Kanskje han får spilletid.

Tenker du på Rasmus Holten? Vi har signert mange unge på proffkontrakt de siste årene. Blant annet Mikael Baisotti. De færreste får spilletid.

Neida, men nå er vi i OBOS-ligaen. Kolskogen spilte OBOS som 17-åring. Veien er ihvertfalll kortere til spilletid for unge Holten.

Churchill

Her var det mange rare meninger. Utlån av unge spillere som ikke får spilletid i Brann, kan da ikke karakteriseres som noe annet enn fornuftig?

Kolskogen har fart og kan bli god. Men for at han skal bli det, må han spille. Det får han i Jerv og ikke i Brann. Slår han ikke til der, vel så har man fått avklart at han ikke var god nok likevel.

Det samme kan sies om Delavries og Simba. Ellers mener jeg mange her inne har litt i overkant tro på Branns «mange supertalenter». Et par av dem kommer til å slå til, eksempelvis  Heggebø og Wassberg. De fleste kommer til å ende opp med bare nesten å ta toppnivået i norsk fotball.

Dette er god spillerlogistikk.
...we shall never surrender.

Fusentast

Quote from: Lissabon on March 30, 2022, 07:49:17 AMBergen og særlig Brann lider fremdeles av syndromet :"Han er jo ung og dermed ikke klar" , en helt tullete innnstilling, Norges beste var superunge da de fikk debutere på klubblagene. I Glimt blir de solgt for hundrevis av millioner tilsammen, i Brann kveles de. Martin Ødegaard ville trolig spilt på Bjarg nå om han var Branntalent da han var 15, mens Håland trolig ville spilt amatørfotball for Varegg om han hadde vært i Brann da HAN var 15.

Helt feil å leie ut en med 20 landskamper. Kollskogen ville garantert vært bankers under alle andre trenere, og ville helt sikkert havnet i en av Europas beste klubber, solgt from mellom 20 og 30 millioner. Kollskogen ville garantert spilt minimum 15 kamper i år , Pallesen blir mye skadet, dansken blir skadet osv,. Kanskje brekker begge 2 beinet på søndag ?

Kan Rasmus Holten redde Brann , kanskje. 195 cm og ifølge Fakiri, sterk, rask og god med ballen.

Forøvrig :

I Brann-Akademiet har disse spillerne nå proffkontrakter RASMUS HOLTEN + (moderklubb i parantes): Mikal Berg Kvinge (Trane/Sædalen), Martin Børsheim (FK Fyllingsdalen), Henrik Kjeilen Steinseide (Vestsiden-Askøy), Isak Tomar Hjortseth (FK Fyllingsdalen), Aron Jönsson (FK Fyllingsdalen), Markus Haaland (Sædalen), Marius Trengereid (Fana), Marcus Fandino (Sotra SK), Elias Myrlid (Os), Jonas Torsvik (Loddefjord).

Haaland og Ødegaard er nok unike talenter som selv Brann ville skjønt de måtte bruke i ung alder, men tar poenget ditt. De fremste ungguttene MÅ få spilletid nå som Brann er i OBOS og mulighet til å bevise at de kan ta nivået, hvis ikke mener jeg det er grov tjenesteforsømmelse fra trenerteamet!
I don't think you can the rules!

nero

Quote from: Lissabon on March 30, 2022, 07:49:17 AMKollskogen ville garantert vært bankers under alle andre trenere, og ville helt sikkert havnet i en av Europas beste klubber, solgt from mellom 20 og 30 millioner.

Dagens vittigste!
Lions led by donkeys.

Falkman

Quote from: nero on March 30, 2022, 08:09:14 AM
Quote from: Lissabon on March 30, 2022, 07:49:17 AMKollskogen ville garantert vært bankers under alle andre trenere, og ville helt sikkert havnet i en av Europas beste klubber, solgt from mellom 20 og 30 millioner.

Dagens vittigste!

ja, vi  må vel kunne forvente at alle disse ville påstandene ikke  seriøst ment. selv om de gjentas i det uendelige.

Lasaron

Vi får vel tro Kolskogen er dårligere enn Palle og Skov, siden han ikke får spille.
Tren på langskudd

Leffen

Har tro på Kolskogen på sikt men han har jo vist svært lite når han har fått sjansen. Vanskelig å argumentere mot, selv for Lissabon. Om han får spille på Jerv kommer han til å stå med ryggen mot mål i nesten hver kamp og får øvd masse på den delen av spillet han må utvikle. At han er på u-21-laget sier vel mer om at det ikke gror sånn superbra på stopperplass i Norge...

Støtter utlånet av Simba og. Men den opsjon på salg skjønner jeg ikke hvorfor de måtte legge inn.

krakra


Lasaron

Simba altså på vei til Allsvenskan. Kolskogen til eliteserien. Mønsteret forsterkes.
Tren på langskudd

krakra

Siden Brann er så ekstremt gode at vi må leie spillet ut til Eliteserien og Allsvenskan for at de skal få spilletid, så regner jeg med at man er kjappe med å sparke Horneland hvis vi ikke dominerer i OBOS i år?

Lasaron

Quote from: krakra on March 30, 2022, 11:45:34 AMSiden Brann er så ekstremt gode at vi må leie spillet ut til Eliteserien og Allsvenskan for at de skal få spilletid, så regner jeg med at man er kjappe med å sparke Horneland hvis vi ikke dominerer i OBOS i år?

Ja, det blir interessant å se reaksjonene om Brann nå gjør det dårlig. La oss si at "vrakgodset" gjør det bra i disse bedre klubbene, samtidig som at Brann gjør det så dårlig at mange krever at Horneland må sparkes. Kommer vi til å høre de sedvanlige stemmene som sier ting som dette?

- Ingen hadde klart å gjøre det bra med denne spillerstallen
- Det er spillerne som spiller, ikke treneren
- Stallen er PostNord-kvalitet

Jeg tipper ja.
Tren på langskudd

Superjack

Jeg tror at Horneland får Brann i toppen av Obos. Og han gjør det med et solid lag. Derfor får han bli . For det viktigste for Brann er å rykke opp.

Hakk i platen her hos meg, men dette er det jeg tror.
Wassberg og Wolfe får nok en del spilletid, kanskje også fra start, men at disse først kastes på benken om det butter i mot. Uavhengig om de er dem som presterer godt eller dårlig.

Brannsupporter.

Churchill

Hvis Wassberg skal spille noe særlig i år, må han opp mange hakk i forhold til det han viste mot Sogndal. For det var skrale saker.
...we shall never surrender.

krakra

Quote from: Churchill on March 30, 2022, 16:08:33 PMHvis Wassberg skal spille noe særlig i år, må han opp mange hakk i forhold til det han viste mot Sogndal. For det var skrale saker.
Hva er aldersgrensen for å få lov til å ha et mindre godt innhopp uten å hakkes på?

Alle vet hva Kniklas står for.

Pete05

Quote from: krakra on March 30, 2022, 16:10:26 PM
Quote from: Churchill on March 30, 2022, 16:08:33 PMHvis Wassberg skal spille noe særlig i år, må han opp mange hakk i forhold til det han viste mot Sogndal. For det var skrale saker.
Hva er aldersgrensen for å få lov til å ha et mindre godt innhopp uten å hakkes på?

Alle vet hva Kniklas står for.

Kniklas er til tider genial, men også til tider nokså farlig - som en uerfaren spiller. Han trenger jevnlig spilletid for å utvikle seg og vi må regne med noen mindre gode både kamper og innhopp. Men det må ikke styre hvor mye spilletid han får. Det virker nå som Horneland & Co styrer endel med bakgrunn i belastning og det kan være greit men ikke basert på prestasjon (ihvertfall ikke i år). Men han er ikke en topp, jevn spiller pt men har et fantastisk talent som må utvikles og så får vi se hvor det måtte stoppe.

Slik jeg ser det nå så er det 3 stk som kjemper om 2 plasser på midten, Rasmussen, FHM og Kniklas. Moberg er et typisk "siste 20" valg dersom vi trenger styrke i boksen, alternativt back-up for Heggebø. Med alle kamper som skal spilles så vil de 3 nevnte alle få mye spilletid.

krakra

Han er ikke noe farligere enn Rasmussen. Vi vet heller ikke hvor stabil Myhre er. Hvis Horneland gjør jobben sin så så tåler vi noen balltap og feilpasninger.

Falkman

Haugen til Ålesund. Har planer om å utfordre nedrykkskongen Skaanes kan det virke som..

Pete05

Quote from: Falkman on March 30, 2022, 17:25:07 PMHaugen til Ålesund. Har planer om å utfordre nedrykkskongen Skaanes kan det virke som..

LAN skal bygge opp igjen «gamle» Brann 😂. Lykke til

gladiporno

Quote from: Churchill on March 30, 2022, 06:19:41 AMHer var det mange rare meninger. Utlån av unge spillere som ikke får spilletid i Brann, kan da ikke karakteriseres som noe annet enn fornuftig?

Kolskogen har fart og kan bli god. Men for at han skal bli det, må han spille. Det får han i Jerv og ikke i Brann. Slår han ikke til der, vel så har man fått avklart at han ikke var god nok likevel.

Det samme kan sies om Delavries og Simba. Ellers mener jeg mange her inne har litt i overkant tro på Branns «mange supertalenter». Et par av dem kommer til å slå til, eksempelvis  Heggebø og Wassberg. De fleste kommer til å ende opp med bare nesten å ta toppnivået i norsk fotball.

Dette er god spillerlogistikk.

Er det god spillerlogistikk å gå inn i ny sesong med to tilgjengelige midtstoppere hvorav den ene var dårlig i fjor, er skadeutsatt + ivrig kort- og karantenesamler og den andre er om mulig enda tregere enn førstnevnte og mangler kamptrening? Jeg synes ikke det. At Kolskogen blir lånt ut kan isolert sett være en klok avgjørelse - i hvert fall hvis vi kun ser på det bedriftsøkonomiske -  men hasardiøst sportslig. Hva hvis Palle og Skovgaard viser seg å være en dårlig konstellasjon. Hva hvis Palle må stå over halvparten av kampene grunnet skader og karantene. Ingen av scenariene er direkte usannsynlige. Da står Brann igjen med null alternativ.   

esp123

Det er ikke unormalt at 17-åringer tar nivået i OBOS. Og Holten virker å ha fysikken til det ihvertfall. Ingenting ville vært bedre enn om han fikk spilletid i år.

Hvis vi skal tenke utvikling, så har han ihvertfall uendelig mye mer utbytte av å sitte på benken i OBOS enn det Kolskogen har.

Go Up