Notice: A non well formed numeric value encountered in /home/bataluser/public_html/forum/Sources/Subs.php on line 4296
Overganger Vinteren 21/22 - Page 24
  • Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger Vinteren 21/22

Started by Kagain, September 01, 2021, 15:12:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Roseth ganske lik Sery Larsen som spillertype. Bra pasningsfot, og også en spiller som liker å ta med ballen framover. Ikke på samme nivå som Sery Larsen og spørsmålet er om dette ikke er noe Kols kan gjøre.


Nixon

En klar forsterkning er selvsagt å foretrekke, men det er skadeusikkerhet med alle våre tre stoppere i større og mindre grad, så på ett eller annet tidspunkt må man kanskje nøye seg med å øke bredden med en spiller på samme nivå. Det spørs jo for eksempel på hva som skjer med Hove.
Rød makt på Hansa

fortune

Quote from: Lissabon on February 09, 2022, 08:14:32 AMNiklas sin skade viser jo at det er for tynt på midtbanen ( av hans spillertype )

Niklas sin spillertype er vel den eneste vi har dobbelt opp av i Skaanes. Rasmussen har vi derimot ingen erstatning for.

Moberg vet jeg ikke helt hvor passer inn..
First is first, second is nothing

Gulløl

February 09, 2022, 13:21:16 PM #1153 Last Edit: February 09, 2022, 13:29:38 PM by Gulløl
Det er ikke bare en midtstopper og høyrekant Brann trenger. De trenger definitivt en midtbanespiller til, husker for noen år siden da Brann hadde syv midtbanespillere på eliteserienivå og der alle var ute enten med skader eller kort til en kamp og det var tynn dekning generelt på midtbanen den høsten. Spesielt er slitasjen og belastningen stor på indreløperne, spillere som oftest løper mest gjennom en lang sesong. På indreløperplass for Brann som skal kjempe om direkte opprykk er ikke bare dobbel dekning nok, stallen bør absolutt inneholde fem indreløpere som holder "Obos-opprykksnivå". Det Brann har av indreløpere nå er Kniklas (skadet), Moberg, Rasmussen og Skaanes, altså kun fire. En ny indreløper inn må være kreativ og fremoverrettet og bør også kunne fylle Sivert sin rolle på DM.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

fortune

Quote from: Gulløl on February 09, 2022, 13:21:16 PMDet er ikke bare en midtstopper og høyrekant Brann trenger. De trenger definitivt en midtbanespiller til, husker for noen år siden da Brann hadde syv midtbanespillere på eliteserienivå og der alle var ute enten med skader eller kort til en kamp og det var tynn dekning generelt på midtbanen den høsten. Spesielt er slitasjen og belastningen stor på indreløperne, spillere som oftest løper mest gjennom en lang sesong. På indreløperplass for Brann som skal kjempe om direkte opprykk er ikke bare dobbel dekning nok, stallen bør absolutt inneholde fem indreløpere som holder "Obos-opprykksnivå". Det Brann har av indreløpere nå er Kniklas (skadet), Moberg, Rasmussen og Skaanes, altså kun fire. En ny indreløper inn må være kreativ og fremoverrettet og bør også kunne fylle Sivert sin rolle på DM.

Moberg må da kunne dekke for Sivert? Jeg er forsåvidt enig i at vi trenger et alternativ til Rasmussen, men jeg er skeptisk til om vi får tak i noen som er særlig bedre enn vår omskolerte høyreback Felix Horn Myhre.

Hadde man bare hatt et trenerteam som var i stand til å lære Blomberg å forsvare seg defensivt, spesielt 1-mot-1. Det skal egentlig ikke være så vanskelig med Blombergs fysiske attributter..
First is first, second is nothing

esp123

Ifølge Stian de Wahl på Twitter har Brann tilbudt kontrakt til klubbløse Oliver Ekroth. 30-åringen spilte for Degerfors i Allsvenskan ifjor.

Et raskt Google-søk tyder på at Ekroth takket nei til en forlengelse av kontrakten med et mål om et eventyr i utlandet.

Leffen

Spilte 26 kamper i fjor. Vært linket til Skottland. Hadde flest suksessfulle langpasninger i Allsvenskan i fjor. Dette liker Horneland.

fortune

Høyrefotet, ikke spesielt rask, 29 år, nokså høy.

Hva skal vi med enda en stopper som er nokså lik Hove og Palle? Vi trenger heller en makker til disse, eller helst til Kolskogen..
First is first, second is nothing

SKBCPH

Min svenske kollega som følger svensk fotball både privat og via arbeid tett sier dette om han:

"En bra spelare för att tillhöra ett bottenlag i allsvenskan, så jag skulle se det som en bra värvning för andra allsvenska bottenlag och så även för obos ligaen-lag.

Inte set alt han har spelat, men har fått intrycket av att han varit hyfsat stabil".

- Vi har den treneren vi har.

Pete05

Quote from: fortune on February 09, 2022, 13:41:35 PM
Quote from: Gulløl on February 09, 2022, 13:21:16 PMDet er ikke bare en midtstopper og høyrekant Brann trenger. De trenger definitivt en midtbanespiller til, husker for noen år siden da Brann hadde syv midtbanespillere på eliteserienivå og der alle var ute enten med skader eller kort til en kamp og det var tynn dekning generelt på midtbanen den høsten. Spesielt er slitasjen og belastningen stor på indreløperne, spillere som oftest løper mest gjennom en lang sesong. På indreløperplass for Brann som skal kjempe om direkte opprykk er ikke bare dobbel dekning nok, stallen bør absolutt inneholde fem indreløpere som holder "Obos-opprykksnivå". Det Brann har av indreløpere nå er Kniklas (skadet), Moberg, Rasmussen og Skaanes, altså kun fire. En ny indreløper inn må være kreativ og fremoverrettet og bør også kunne fylle Sivert sin rolle på DM.

Moberg må da kunne dekke for Sivert? Jeg er forsåvidt enig i at vi trenger et alternativ til Rasmussen, men jeg er skeptisk til om vi får tak i noen som er særlig bedre enn vår omskolerte høyreback Felix Horn Myhre.

Hadde man bare hatt et trenerteam som var i stand til å lære Blomberg å forsvare seg defensivt, spesielt 1-mot-1. Det skal egentlig ikke være så vanskelig med Blombergs fysiske attributter..

Horneland la vel mye av skylden på målet til Åsane på Blombergs feilposisjonering i sitt intervju med BT etter kampen.  Tror dessverre ikke han står høyt i kurs for defensiv posisjon. Men vi burde uansett ha inn en høyre back, gjerne ett førstevalg. Så kan FHM være back-up der og konkurrere om en plass på midten. Da hadde vi fått inn en bedre bredde i stallen.

esp123

Kaptein, så åpenbart en ledertype. 10 mål og fire assist på 104 kamper viser at han er en trussel offensivt. Og en stopper med en bra fot som kan sette i gang angrep bakfra. Alt det der er noe vi mangler fra stopperne våre. Vi har hurtighet og duellkraft, men ingen er spesielt ballsikre. Og ingen er gode i motstanderens boks på offensiv dødball.

Nixon

Quote from: SKBCPH on February 09, 2022, 14:07:01 PMhyfsat stabil".

Dersom vi ikke får tak i en stopper som er bedre enn de vi har, noe som kan være vanskelig å få til i vår nåværende posisjon, men kun med tanke på bredde, så har jeg tenkt at vi kanskje burde tenkt kynisk kortsiktig. Tanken var en solid OBOS-stopper ut året som sjelden eller aldri er skadet, men som har levert år etter år. Kanskje denne svensken kan gi oss dette?
Rød makt på Hansa

Belfort

February 09, 2022, 14:36:36 PM #1162 Last Edit: February 09, 2022, 14:40:34 PM by Belfort
Jokke Johnsson sin omtale av han i forkant av Allsvenskan 2021: Nøkkelspiller - Oliver Ekroth
Den kraftfulle kapteinen er lagets hjørnestein i den bakre treeren. Har bedre tempo enn mange tror og er lugn og trygg med ballen.
Ser ut som han spilte i Brattvåg i 2016!
https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/P9nanX/svensk-midtstopper-klar-for-brattvaag

Kagain

Quote from: Belfort on February 09, 2022, 14:36:36 PMJokke Johnsson sin omtale av han i forkant av Allsvenskan 2021: Nøkkelspiller - Oliver Ekroth
Den kraftfulle kapteinen er lagets hjørnestein i den bakre treeren. Har bedre tempo enn mange tror og er lugn og trygg med ballen.
Ser ut som han spilte i Brattvåg i 2016!
https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/P9nanX/svensk-midtstopper-klar-for-brattvaag

Han er jo ikke like høy som Pallesen Knudsen eller Hove. Ser han står oppgitt som 187 cm. Kan det tenkes at det er Kolskogen de forsøker å erstatte? Med tanke på at han er god med ball og stabil og slik? Jeg er usikker på om det er helt rett valg, da Kolskogen har en del å bidra med når det gjelder hurtighet...

krakra

Må vi ha tometers-stoppere? Hvor mange tok Acosta og Wormgoor i lufta? De var vel 187-188 og 183-184?

Kagain

Quote from: krakra on February 09, 2022, 15:35:22 PMMå vi ha tometers-stoppere?

Nei, men jeg sitter igjen med det inntrykket at klubber fleste i norsk eliteserie liker å ha en stolpe-stopper og en springe-stopper. Stolpe-stopperen er gjerne over 190, og eksemplifiseres gjennom Hove og Pallesen Knudsen. Dette fordi at det er ikke så mange stolpe-stoppere med fart som er innenfor budsjettet til de fleste norske klubber, og da er det gjerne det som blir fokus på springe-stopperen. At hodestyrke ikke er så viktig som at de kan løpe opp motspillere og lignende. Så er det noen som også liker å ha spillende stoppere. Horneland har vel snakket om det før. Igjen, i den økonomiske hverdagen virker det som man må velge en av disse tre arketypene:

Stolpe-stopper
Springe-stopper
Spille-stopper

Basert på de smått desperate innkjøpene i fjor høst kan det virke som stolpe-stoppere er det Horneland syns er viktigste, og i mitt lille hode antar jeg derfor at en nykjøpt spiller skal være et alternativ ved siden av stolpe-stopperne. Der har Brann per i dag Kolskogen...

Lasaron

Jeg er skeptisk til denne svensken. Det kan virke som han ikke er riktig hylle å hente fra i den alderen. Her lukter det kvantitet. At en eldre spiller skyver yngre bakover i køen, uten å gjøre førsteelleveren eller troppen særlig bedre.
Tren på langskudd

Churchill

En pasningssikker stopper som kan sette i gang det offensive spillet? Løp og kjøp, sier nå jeg. Helt klart noe vi har manglet siden Vito dro.
...we shall never surrender.

Superjack

Om det hentes inn en ok+ svenske, og Kolskogen settes ut på siden, etter at Jimmi har solgt vår aller beste (Larsen) til Glimt så virker det som Brann ikke har kommet to cm siden LAN styrte showet.

Mulig Pallesen skyves ut, og at det er en god løsning, men virker rart.
Som flere. Skeptisk
Brannsupporter.

Giles

En langpasningssterk stopper gir en ny dimensjon. Stabilitet og kapteinstype skader heller ikke. Det er tøft å rykke opp fra OBOS, tøffe typer trengs om ungdommen skal skinne.

Superjack

Quote from: Giles on February 09, 2022, 16:49:36 PMEn langpasningssterk stopper gir en ny dimensjon. Stabilitet og kapteinstype skader heller ikke. Det er tøft å rykke opp fra OBOS, tøffe typer trengs om ungdommen skal skinne.

Enig med det. Håper det er en rett vurdering av sportslig ledelse, og at det kan være med å trygge Kolskogens utvikling.

Om Hove og Pallesen blir backup så er dette greit det.
Sikkert ikke svinedyr. Og som jeg ser flere har nevnt, lite skader og gode langpassninger er plusser i boken.

Men jeg husker sist vi hentet en Mr. 100% svenske. Var kronisk skadet i hele sitt opphold. 
Brannsupporter.

esp123

Quote from: Lasaron on February 09, 2022, 15:56:52 PMJeg er skeptisk til denne svensken. Det kan virke som han ikke er riktig hylle å hente fra i den alderen. Her lukter det kvantitet. At en eldre spiller skyver yngre bakover i køen, uten å gjøre førsteelleveren eller troppen særlig bedre.

Fasit er at vi har to stoppere som er enormt begrenset med ballen i beina. Konsekvensen av det er at det er veldig lett å presse oss. Som Åsane lyktes til tider veldig godt med. Hvis denne svensken kan tilføre noe på det området, kommer det til å løfte oss betraktelig. I tillegg er både Kolskogen og Pallesen relativt skadeutsatt. Hvis vi får inn en stødig svenske så vil det heve startelleveren vår betraktelig.

På toppen av det hele virker han også å være en trussel på offensiv dødball. Horneland ser også for seg at den nye stopperen skal inn i kapteinsteamet, og svensken virker også å «tikke» den boksen.

Lasaron

Sukk.

Skulle ønske vi hadde en trener som kunne tilføre oss noe på det området. Jeg tror både Pallesen og Hove er bedre med ball enn Sindre Austevoll er/var. Likevel spiller Åsane seg glimrende ut av forsvar ufattelig mange ganger.

Påstand: Hadde Pallesen erstattet Austevoll i Åsane, hadde ikke Åsane blitt det pøkk dårligere på å spille seg ut.
Tren på langskudd

fortune

Quote from: esp123 on February 09, 2022, 17:10:47 PM
Quote from: Lasaron on February 09, 2022, 15:56:52 PMJeg er skeptisk til denne svensken. Det kan virke som han ikke er riktig hylle å hente fra i den alderen. Her lukter det kvantitet. At en eldre spiller skyver yngre bakover i køen, uten å gjøre førsteelleveren eller troppen særlig bedre.

Fasit er at vi har to stoppere som er enormt begrenset med ballen i beina. Konsekvensen av det er at det er veldig lett å presse oss. Som Åsane lyktes til tider veldig godt med. Hvis denne svensken kan tilføre noe på det området, kommer det til å løfte oss betraktelig. I tillegg er både Kolskogen og Pallesen relativt skadeutsatt. Hvis vi får inn en stødig svenske så vil det heve startelleveren vår betraktelig.

Men siden denne svensken er høyrefotet betyr det at enten han eller en av de som allerede har litt stein i skoen må bruke feil fot i oppspillsfasen. Da er jeg ikke sikker på om nettoen er særlig positiv kontra å hente en mer normal venstrefotet stopper. Er også litt skeptisk til at svensken de siste sesongene utelukkende har spilt sentralt i en trebackslinje. Det er som oftest en ganske beskyttet tilværelse sammenlignet med å spille i firebackslinje.
First is first, second is nothing

fortune

Quote from: Lasaron on February 09, 2022, 17:20:48 PMSukk.

Skulle ønske vi hadde en trener som kunne tilføre oss noe på det området. Jeg tror både Pallesen og Hove er bedre med ball enn Sindre Austevoll er/var. Likevel spiller Åsane seg glimrende ut av forsvar ufattelig mange ganger.

Påstand: Hadde Pallesen erstattet Austevoll i Åsane, hadde ikke Åsane blitt det pøkk dårligere på å spille seg ut.

For ikke å snakke om Kolskogen, han beviste vel i Åsane at han absolutt er i stand til å spille seg ut bakfra i et lag som er godt coachet?
First is first, second is nothing

krakra

Kolskogen får litt belastningsplager av og til, men han var tilgjengelig til alle kampene i fjor og har vel ikke hatt noen skadeavbrekk i år, så at han er skadeplaget ser jeg ikke.

Tørr man ikke stole på Kolskogen i år så bør han selges. Da går han nok til en Eliteserie-klubb.

esp123

Beggers cant be choosers. Venstrebent er jo å foretrekke, men det er litt hva som tilgjengelig i den kategorien Brann er ute etter. Nettoen er også positiv hvis han går inn som høyrestopper.

esp123

Quote from: krakra on February 09, 2022, 17:28:36 PMKolskogen får litt belastningsplager av og til, men han var tilgjengelig til alle kampene i fjor og har vel ikke hatt noen skadeavbrekk i år, så at han er skadeplaget ser jeg ikke.

Tørr man ikke stole på Kolskogen i år så bør han selges. Da går han nok til en Eliteserie-klubb.

Hvis svensken er så treig so man påstår, så er det kanskje Palle som sliter litt.

krakra

Er lov å håpe. En kan si hva en vil om Forrens bidrag til toppidrettskulturen i Brann, men i 2020 styrte han forsvaret bra og da var også Kolskogen veldig god.

krakra

Quote from: Pyton on February 09, 2022, 14:29:57 PM
Quote from: fortune on February 09, 2022, 13:41:35 PM
Quote from: Gulløl on February 09, 2022, 13:21:16 PMDet er ikke bare en midtstopper og høyrekant Brann trenger. De trenger definitivt en midtbanespiller til, husker for noen år siden da Brann hadde syv midtbanespillere på eliteserienivå og der alle var ute enten med skader eller kort til en kamp og det var tynn dekning generelt på midtbanen den høsten. Spesielt er slitasjen og belastningen stor på indreløperne, spillere som oftest løper mest gjennom en lang sesong. På indreløperplass for Brann som skal kjempe om direkte opprykk er ikke bare dobbel dekning nok, stallen bør absolutt inneholde fem indreløpere som holder "Obos-opprykksnivå". Det Brann har av indreløpere nå er Kniklas (skadet), Moberg, Rasmussen og Skaanes, altså kun fire. En ny indreløper inn må være kreativ og fremoverrettet og bør også kunne fylle Sivert sin rolle på DM.

Moberg må da kunne dekke for Sivert? Jeg er forsåvidt enig i at vi trenger et alternativ til Rasmussen, men jeg er skeptisk til om vi får tak i noen som er særlig bedre enn vår omskolerte høyreback Felix Horn Myhre.

Hadde man bare hatt et trenerteam som var i stand til å lære Blomberg å forsvare seg defensivt, spesielt 1-mot-1. Det skal egentlig ikke være så vanskelig med Blombergs fysiske attributter..

Horneland la vel mye av skylden på målet til Åsane på Blombergs feilposisjonering i sitt intervju med BT etter kampen.  Tror dessverre ikke han står høyt i kurs for defensiv posisjon. Men vi burde uansett ha inn en høyre back, gjerne ett førstevalg. Så kan FHM være back-up der og konkurrere om en plass på midten. Da hadde vi fått inn en bedre bredde i stallen.
Han nevnte det vel på et konkret spørsmål om Blomberg. Hvis han mener at Blomberg har hovedskylden for målet så er han så taktisk ubrukelig at det er en skandale at han trener Brann.

Superjack

Virker som Horneland står for mer «gampefotball»

Spent på hva han klarer å utvikle. Spent som forventer lite...
Brannsupporter.

Nixon

Hvis en halvgammel svenske med kun én sesong på øverste nivå i Sverige utløser så mye bekymring på Kolskogens vegne. Hvordan ville stemningen vært dersom Brann hadde snust på en klar forsterkning?
Rød makt på Hansa

Churchill

Svensken kommer nok for å gå i spann med Kolskogen og for å erstatte Pallesen/Hove.
...we shall never surrender.

Superjack

Quote from: Nixon on February 09, 2022, 20:08:21 PMHvis en halvgammel svenske med kun én sesong på øverste nivå i Sverige utløser så mye bekymring på Kolskogens vegne. Hvordan ville stemningen vært dersom Brann hadde snust på en klar forsterkning?

For egen del så går det mest på at skepsisen er til Horneland. Vil han bruke Kolskogen eller blir det uansett Pallesen + noen andre?

Brannsupporter.

Lasaron

Nå var jo Pallesen på benken mens Kolskogen spilte, flere ganger i høst.

Men det vil jo ikke overraske noen om Horneland satser på rutine når opprykket skal sikres.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Nixon on February 09, 2022, 20:08:21 PMHvis en halvgammel svenske med kun én sesong på øverste nivå i Sverige utløser så mye bekymring på Kolskogens vegne. Hvordan ville stemningen vært dersom Brann hadde snust på en klar forsterkning?

For min del så er jeg ikke så bekymret om det er solide forsterkninger. For spillet til Brann kan det være bra, selv om det kanskje på lang sikt ikke blir så god inntjening hvis Kolskogen er backup og selges som det.

Det jeg er litt småbekymret for er at om Horneland går videre mot LANske tilstander, med at unge spillere "ikke er god nok" så vil Brann tape penger på å lønne en spiller som ikke nødvendigvis er bedre enn de man allerede har, samtidig som en spiller som hadde potensiale antageligvis etterhvert vil forlate klubben for en slikk og ingenting.

Til sist så mener jeg at Kolskogens hurtighet er viktig for å løpe opp kjappbente angripere på motstanderlaget. Nå ble vel Ekroth beskrevet slik

Quote from: Belfort on February 09, 2022, 14:36:36 PMJokke Johnsson sin omtale av han i forkant av Allsvenskan 2021: Nøkkelspiller - Oliver Ekroth
Den kraftfulle kapteinen er lagets hjørnestein i den bakre treeren. Har bedre tempo enn mange tror og er lugn og trygg

Men om Brann satser på at motspillerne kun har store hodesterke spisser og handler stoppere etter det så vil de slite med kjappere spillere.

krakra

Quote from: Nixon on February 09, 2022, 20:08:21 PMHvis en halvgammel svenske med kun én sesong på øverste nivå i Sverige utløser så mye bekymring på Kolskogens vegne. Hvordan ville stemningen vært dersom Brann hadde snust på en klar forsterkning?
Hvis denne halvgamle svensken med kun én sesong på øverste nivå i Sverige skyver Kolskogen bak i køen, så er det jo større grunn til bekymring enn hvis det hadde vært en klassespiller. Det er jo i så fall ikke noe tillitssignal akkurat.
Kolskogen bør ikke bli en ny Grønner som "vi har veldig stor tro på", men aldri satser på.

Ser man vekk fra Kolskogen så er det jo greit om Brann kan få et stopperteam som man kan ha en stund. Er ikke kjempekeen på tanken om å hente en 30 år gammel svenske som skal være tredjevalg ett år og så forsvinne igjen.

Corran

Svensken virker grei han.
Får litt skryt her og der så at han kan komme inn og gjøre det godt i Obos tror jeg.
Og en trenger ikke være nervøs for at han tar plassen til Kolskogen for han har ene plassen om han ikke driter seg ut.
Hove og Pallesen tror jeg ikke kommer til å være tilgjengelige samtidig i mange kampene i år.
Og Horneland viste vel på høsten at Pallesen var tredjevalget.
Følte da at den ene plassen sto mellom Hove og Pallesen og Kolskogen var første valg etter at Japhet ble skadet.

Men er jo også mulig han ser på det som Kolskogen/ny stopper på ene plassen og Hove/Pallesen på den andre plassen.

Når det gjelder indreløpere så trenger vi ikke flere. Vi har Rasmussen, Wassberg, Moberg og Skaanes. Samt at vi i nødssituasjoner kan flytte opp FHM eller ned Heggebø (funket jo gull den ene kampe han ble flyttet ned)
Er også noen ungdommer som kan være backup.
Så skal det en ny indreløper inn så må det være et ungt talent eller en som kommer inn og forsterker og skubber Wassberg eller Rasmussen ut på benken
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Ok. La oss si at svensken kommer. Og at Kolskogen likevel er i startelleveren. Se for dere at dette skjer: Kolskogen spiller en drittkamp - neste kamp er han på benken - Pallesen og svensken storspiller i den kampen - Pallesen og svensken er deretter faste stoppere, og tåler flere drittkamper uten å bli benket - for de er mye eldre.

Høres det ut som noe som kan skje? Ja. Uten at vi er blitt styrket. Og Kolskogen mister utviklingen han skulle hatt, som gjør at vi blir mindre god og mindre rik enn vi skulle blitt.

Dette er ofte resultatet av å hente middelmådige spillere i voksen alder til Brann. At unge, som ikke er dårligere, blir skjøvet bakover.
Tren på langskudd

krakra

Så du vil skyve Kniklas bak i køen? Kvele ham?

Lasaron

Tren på langskudd

fortune

Quote from: Lasaron on February 10, 2022, 10:47:41 AMHent Mikail Maden som backup.

Maden ser tilsynelatende ut til å spille som en av to dype i 4222/4231 for tiden, så han kunne kanskje vært backup for Rasmussen ja. Men vil vel neppe tilbake til Bergen og OBOS
First is first, second is nothing

Gulløl

Nå er det 14 dager siden Robert Taylor reiste til USA for å ordne overgangen til Inter Miami CF. Noe trøbbel i overgangssaken når det tar så lang tid ? BA og BT eller andre medier gir oss ingen oppdatering heller om hva status er.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Huff

Quote from: Gulløl on February 10, 2022, 12:44:25 PMNå er det 14 dager siden Robert Taylor reiste til USA for å ordne overgangen til Inter Miami CF. Noe trøbbel i overgangssaken når det tar så lang tid ? BA og BT eller andre medier gir oss ingen oppdatering heller om hva status er.

De nevnte noe i BAs podcast. Mener det var noe om at Miami hadde brutt lønnstak-bestemmelsene forrige sesong, noe som visstnok kunne forsinke Taylors overgang. De var og inne på at det ikke var noen garantier for at overgangen gikk gjennom grunnet disse tingene heller, men nå er jeg på litt tynn is. Hørte på Podcasten i bilen med unger i baksetet, så tar forbehold om enorme feil.

Churchill

Det er en noe merkelig diskusjon dette. Hvem man skal kjøpe inn for at den og den og den skal spille, og hvem man ikke skal kjøpe inn av redsel for at noen man har i stallen skal bli skjøvet ut av laget.

Vi bør ha en balansert og mangfoldig tropp som gir oss flest mulig strenger å spille på. Det beste laget spiller i hver kamp.
...we shall never surrender.

nero

Quote from: Churchill on February 10, 2022, 14:28:14 PMDet er en noe merkelig diskusjon dette. Hvem man skal kjøpe inn for at den og den og den skal spille, og hvem man ikke skal kjøpe inn av redsel for at noen man har i stallen skal bli skjøvet ut av laget.

Vi bør ha en balansert og mangfoldig tropp som gir oss flest mulig strenger å spille på. Det beste laget spiller i hver kamp.
Til de grader enig. Det viktigste kan da ikke være at "Kolskogen får spille nok", (eller Kniklas eller Heggebø for den saks skyld) det viktigste må da være at vi rykker opp! Litt feil fokus, etter min ydmyke mening.
Lions led by donkeys.

krakra

Absurd tankegang. Skal man ukritisk hente middelmådigheter som skyver store talenter bak i køen fordi "talentet får spille hvis han fortjener det"? Er det faktisk noen som tror på denne flokselen?

Når man henter noen, så er det med en tanke om hvilken rolle de skal ha, hvor mye de skal spille og hvem de skal spille sammen med. Noe annet er jo helt amatørmessig spillerlogistikk. Skal man hente en stopper uten å ha gjort en tanke om vedkommende skal danne par med Pallesen eller Kolskogen?

Og ja, de kan bli utkonkurrert. Men da vil jo spilleren være en flopp og forsvinne i neste vindu igjen.

Skal man utvikle spillere, så må man legge opp til at de får spille og utvikle seg. Da må dette stå helt sentralt i spillerlogistikken.

nero

Poenget må jo være å ikke hente middelmådigheter. Selvfølgelig har Brann en elendig historikk på dette med å kjøpe spillere, med unntak av perioden rundt gullet, men det er jo andre klubber som greier å hente billig og bra. Hvis vi skal ha dette fokuset på lokale unggutter for enhver pris, ender vi opp som en farmerklubb for topplagene. Det bør være Åsanes rolle. Selvfølgelig er det flott hvis vi greier å utvikle et par-tre toppspillere, men de fleste lokale talentene er jo ikke gode nok. Se på Grønner som nå er i ... Langevåg. Ble hauset opp som potensiell storspiller her inne.
Lions led by donkeys.

krakra

February 10, 2022, 15:19:49 PM #1198 Last Edit: February 10, 2022, 15:30:43 PM by krakra
Quote from: nero on February 10, 2022, 15:18:32 PMPoenget må jo være å ikke hente middelmådigheter. Selvfølgelig har Brann en elendig historikk på dette med å kjøpe spillere, med unntak av perioden rundt gullet, men det er jo andre klubber som greier å hente billig og bra. Hvis vi skal ha dette fokuset på lokale unggutte, ender vi opp som en farmerklubb for topplagene. Det bør være Åsanes rolle. Selvfølgelig er det flott hvis vi greier å utvikle et par-tre toppspillere, men de fleste lokale talentene er jo ikke gode nok. Se på Grønner som nå er i ... Langevåg. Ble hauset opp som potensiell storspiller her inne.
Hva er det du foreslår som er nytt fra det vi har drevet med de siste 15 årene? Det er jo bare da capo om igjen og om igjen. Bare at "denne gangen skal det bli annerledes for nå skal vi lykkes!". Brann har forsøkt å kjøpe seg gull ved å hente profiler gjentatte ganger. Det lyktes i 2007, men det var så ekstremt lite bærekraftig at allerede året etterpå så kollapset det.

Hvor spillerne er født er ganske irrelevant, men Brann må satse ungt, de må hente store talenter og de må legge til rette for at de kan utvikle seg. Hvis ikke så er det tilbake til å feire sølv og bronse før alt kollapser og man er både elendig og blakk etter noen år.

Dette handler jo om strategi. Skal strategien være å bli best med å hente ferdigutviklede toppspillere så må vi jo ha forutsetninger til å hente og holde på toppspillere som gjør oss gode nok til å bli et topplag, så må man ha økonomiske muskler som gjør at vi tåler å ikke lykkes med en gang, så må vi ha økonomiske muskler til å fylle på over tid uten at disse spillerne nødvendigvis generer så store inntekter.

Det har ikke Brann. Ikke i nærheten. Da er man avhengig av å utvikle spillere, og da må man legge opp til det i valgene man gjør.

nero

At vi hadde skaffet oss en skikkelig dyktig sportssjef og et proft speiderapparat. Noe vi aldri har hatt, kanskje med unntak av POL-perioden. Han hadde riktignok budsjetter Jimmi bare kan drømme om. Dette handler om sportslig kompetanse. Glimt gjorde det nesten uten penger. Molde er også flinke, men de har jo rike onkler i ryggen. Og det kunne vi nok også hatt, om ikke ledelsen hadde vært så manisk opptatt av å stå på egne bein. En mellomting hadde nok vært bedre. Med bedre sportslig kompetanse så kunne også talentutviklingen gått bedre. Men klubben foretrekker å hente inn greie karer som Huseklepp som assistenttrener, istedenfor å hente inn virkelig trenerkompetanse. Horneland virker også som en faglig ganske svak trener etter min mening.

Klubben er nå langt unna å inneha den kompetansen per dags dato. Men de var jo ikke interessert i å bruke POLs kompetanse, selv ikke i kaosperioden der Vibeke lekte sportssjef. Noe som jo var et strålende eksempel på mangelen på kompetanse.
Lions led by donkeys.

Go Up