• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger Vinteren 21/22

Started by Kagain, September 01, 2021, 15:12:04 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Kagain

Da har overgangsvinduet slamret igjen bak oss, og det er vel heller usannsynlig at det kommer noen nye spillere til Brann i resten av sesongen. Slik ting ser ut nå er Brann i OBOS til neste år. Da ser jeg for meg at det er en del spillere som kommer til å gå ut, og mange nye inn:

UT:
Mathias Rasmussen
Robert Taylor
Felix Horn Myhre (tipper en sum på rett over million til Glimt)
Filip Delavaris
Aune Heggebø (ung, kan hende at Brann får to millioner for han)
Vieux Yaya Sané
Lars Christian Krogh Gerson (legger antageligvis opp pga skader)
Ole Martin Kolskogen
Lennart Grill (ferdig på lån)
Ole Didrik Blomberg (nok en spiller jeg tror Glimt han finne på og hente)
Erlend Hustad (Aafk kan være interessert)

Det skulle heller ikke forundre meg om Finne eller Sønnen forsvant selv om det har blitt sagt at de tapte en masse penger da de gikk til Brann.

Jeg vil tippe at følgende spillere kommer inn

INN:
Fredrik Haugen - Lokal gutt som Brann kjenner fra før av. Sprenger lønnstaket.

Vegard Leikvoll Moberg - Er jo fra området, er midtbanespiller og kan sikkert brukes som spiss i et knipetak. Det viktigste er dog at han kan brukes som stopper.

Yaw Eystein Ihle Amankwah - Lokal gutt som Brann kjenner fra før av. Kan aldri få for mange stoppere.

Jonas Grønner - Lokal gutt som Brann kjenner fra før av. Kan aldri få for mange stoppere.

Steffen Lie Skålevik - Lokal gutt som Brann kjenner fra før av. Litt for offensiv, kanskje, men siden det er ingen igjen der fremme hentes han.

Jeg skulle ikke bli forundret om Barmen fikk lengre kontrakt i Aafk. Brann kjøper han for 3-4 millioner siden han er lokal gutt som Brann kjenner fra før av. Har lært av nachspielskandalen. Men jeg tror dog at han først vil komme i en satsing i sommervinduet neste år.

krakra

Er dette seriøst, eller litt fjaset? Jeg tror du bommer på begge listene.



ZsoltKorcsmar

Jeg tror lokal-gutt-fetisjen er mer nå får å prøve å redde plassen. Få inn typer som virkelig blør for drakten og ofrer liv og helse for å ta de nødvendige poengene. Som Pallesen og Sønnen.

Neste vindu ser jeg for meg at Jimmy henter et halvt dusin danske drengrer opp av hatten.

Pete05

September 01, 2021, 15:44:52 PM #3 Last Edit: September 01, 2021, 16:51:11 PM by Pyton
Gjetter på litt ironi over her... Men samtidig også noe alvor. Vi trenger først og fremst en ny, god trener inn. Aller helst i går. Min store håp er at en ny (riktig) trener løfter både spillere og håp. Ut fra tidligere prestasjoner, talent, historikk og gud vet hva, troppen er bedre enn Horneland evner å få ut av den. Jeg oppfatter dette som en KI light versjon og det kommer aldri til å bli veldig bra. Kanskje snubler vi inn plassen men det blir ikke bra.

Snakket med ett par av de yngre forrige uke (som står på listen ut over) og de har virkelig lyst til å kjempe videre. Det er noe uforløst ved denne troppen og kanskje ikke det er store justeringer som skal til heller?

Kagain

Det er en kombinasjon av alvor og ironi der ja. Jeg tror at en del av de spillerne på ut-listen kommer til å forsvinne, og jeg mistenker at Glimt kan hente noen av dem og få dem til å virke slik de egentlig skal. Jeg tror også at om Brann ryker ned så er de nødt å kvitte seg med spillere for å få ned lønnen i klubben og inn penger. Brann har ikke verdens mest solid økonomi, for å si det mildt.

Jeg tror også at Brann vil få en verre situasjon økonomisk nå om de rykker ned enn da de rykket ned sist. Mohn har vel gitt beskjed om at han ikke vil støtte, en del av fansen som sist gang fulgte med ned er kanskje ikke så interessert mer slik at partoutkortsalget går ned.  Og da er det kun kutt av kostnader og salg som hjelper på. Det er ikke mange av spillerne på Brann som vi kan forventet går for masse penger, men Kolskogen, Blomberg og Heggebø er unge og går kanskje an å kryste ut noe fra. Markedsverdien for de andre spillerne lider nok under den dårlige utviklingen hos Brann på poengfronten. Derfor tror jeg at det er forståelig at Moille kan få en pakke med totalverdi på rundt 20 millioner for in spiller som ikke lenger er lovende. En stopper til og med. Kan hende at Brann har noen som kunne gjort det vel så bra, men de har ikke fått vist det.

Robert Taylor var en spiller som Brann kunne fått litt penger for i sommer, men det gikk seg ikke til. Jeg tror ikke Kniklas har spilt lenge nok fast til at noen er villig til å slenge ut noen penger på ham. Da blir det vanskelig økonomisk sett.

INN-listen min er nok hakket mindre seriøs, og mer en kritikk over fokuset som jeg syns Brann har hatt under Jimmien. Stoppere og/eller spillere som er kjente for klubben fra før av. Altså typer som Finne, Knudsen, SHN. Hove er ganske lokal.

De mer ukjente spillerne som kom inn var Andersen, Sery Larsen og Grill. To av disse var danske drenger og en var en genuin positiv overraskelse.

Jeg regner ikke med FHM her, da han kom før Jimmien om jeg husker rett.

At spillerne er mer forsvarsorienterte er min oppfattelse av dem. De har hentet inn to som primært er stoppere (Hove og Knudsen), en som er back/stopper (Sery Larsen), en som best kan betegnes som en fremskutt stopper (SHN), en keeper (Grill). Og en spiller som har sin styrke fremover, Finne.

Inn-listen min for vinteren 2021/2022 er også preget av billige spillere hovedsaklig. Moberg var jo god i Glimt i fjor, var ønsket av Aafk i år, men Glimt solgte han ikke. Såvidt jeg har fått med meg har han vel ikke spilt for Glimt i år, i alle fall ikke fra start. Eurosport melder at Haugen har kontrakt ut året. Og da kan han fort bli gratis.

Yaw Eystein bruker jeg mer som et Meme (sammen med Aleksander Solli), Grønner var ment som en satirisk tilnærming til den typen spillere som de har hentet inn i sommervinudet.

Steffen Lie Skåleveik har ikke spilt så mye for Særpingane i år og er nå på utlån til Sogndal. Han er spiss, og ganske sikkert billig. Grunnen til at jeg nevnte han er også kritisk ment med henblikk på sommerkjøpene. Altså spillere som har vært i Brann og blitt sendt videre av forskjellige årsaker.

Lasaron

Om nedrykk så håper jeg inderlig, både for min egen del og Brann sin del, at man går kraftig ned på partoutkortpris.
Tren på langskudd

krakra

Hvem av ungguttene som blir avhenger nok først og fremst av hvem som blir ny trener, og ikke divisjonen vil spiller i. Blir det Horneland så tror jeg både Kolskogen, Blomberg, Delaveris og Simba ryker. Blir det Røssland tror jeg alle disse blir. Da er det kanskje Heggebø som ryker. Men egentlig tror jeg alle ungguttene blir. Det bør de i alle fall.

Lasaron

Drømmescenariet er at vi holder oss, og at vi får en enda mer fremtidsrettet stall. At Kristiansen, Opdal og Yaya ikke får fornyet. At Pedersen og Gerson forsvinner pga lite spilletid.
Tren på langskudd

Corran

Etter Haugesundskampen så er det vel ingen tvil om at øverst på listen i år også så må det stå nye stoppere for de vi har er ikke gode nok for obos engang
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on September 05, 2021, 22:05:07 PMEtter Haugesundskampen så er det vel ingen tvil om at øverst på listen i år også så må det stå nye stoppere for de vi har er ikke gode nok for obos engang

Uff. Hvis dette er tilfelle så må jeg jo si at det er skuffende fra Brann sin side. De har storhandlet stoppere, men ingen er gode nok. En som kunne bli god nok og som tilbyr noe annerledes enn flertallet av stopperne Brann har nå, sitter på benken. Ja, jeg snakker om Kolskogen.

Jose Arrogantio

Quote from: Corran on September 05, 2021, 22:05:07 PMEtter Haugesundskampen så er det vel ingen tvil om at øverst på listen i år også så må det stå nye stoppere for de vi har er ikke gode nok for obos engang

Hehe ikke lange veien fra "han her vil vi kunne selge for titalls millioner" til "ikke god nok for OBOS" for stakkars Kolskogen.

ZsoltKorcsmar

Quote from: Jose Arrogantio on September 06, 2021, 18:11:52 PM
Quote from: Corran on September 05, 2021, 22:05:07 PMEtter Haugesundskampen så er det vel ingen tvil om at øverst på listen i år også så må det stå nye stoppere for de vi har er ikke gode nok for obos engang

Hehe ikke lange veien fra "han her vil vi kunne selge for titalls millioner" til "ikke god nok for OBOS" for stakkars Kolskogen.

Ikke glem at han var så godt som klar for A-landslaget også.

Superjack

Hva skjedde egentlig med Kolskogen? Han funket greit som ryddegutten/ Sikkerhetsventilen ved siden av Forren i fjor.

Brannsupporter.

krakra

Hele laget har kollapset rundt ham, da blir det veldig store konsekvenser av de feilene han gjort, som igjen trolig påvirker selvtilliten.

Gulløl

September 07, 2021, 12:21:10 PM #14 Last Edit: September 07, 2021, 12:22:41 PM by Gulløl
Quote from: Superjack on September 07, 2021, 11:49:36 AMHva skjedde egentlig med Kolskogen? Han funket greit som ryddegutten/ Sikkerhetsventilen ved siden av Forren i fjor.
Barmen vet nok. Er overbevist om at Kolskogen kommer til å overføre timene med "hyggekvelder med Barmen" siste året til timer på styrkerommet, fremdeles er han for pinglete. Kolskogen kommer nok sterk tilbake og må ikke selges nå som han har tatt et par midlertidige steg tilbake. Brann har nok allerede fått opp til flere skambud på noen millioner tipper jeg, klubben må ikke la seg rane.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Quote from: Gulløl on September 07, 2021, 12:21:10 PM
Quote from: Superjack on September 07, 2021, 11:49:36 AMHva skjedde egentlig med Kolskogen? Han funket greit som ryddegutten/ Sikkerhetsventilen ved siden av Forren i fjor.
Barmen vet nok. Er overbevist om at Kolskogen kommer til å overføre timene med "hyggekvelder med Barmen" siste året til timer på styrkerommet, fremdeles er han for pinglete. Kolskogen kommer nok sterk tilbake og må ikke selges nå som han har tatt et par midlertidige steg tilbake. Brann har nok allerede fått opp til flere skambud på noen millioner tipper jeg, klubben må ikke la seg rane.


Ingen grunn til å spre ubekreftede rykter om Kolskogen. Dette er det bare du som messer om.

Hadde han bare spilt godt i år med noen tabber. Men han har ikke vært veldig god, med noen tabber. Så kanskje rett å gi han en pause. Men håper han får en reell sjanse resten av sesongen. Eller er planen å ligge så lavt at vi ikke trenger farten hans, men bare kollegaenes evne til å stange unna angrep?
Rød makt på Hansa

ZsoltKorcsmar

Kolskogen er jo en type med åpenbare svakheter. Fysisk styrke og trygghet/offensiv tankegang med ball er rett og slett elendig i eliteseriesammenheng. I tillegg er han mindre god defensivt en mot en.

- Styrke: Det er få spillere i ligaen som har problemer med å puffe han over ende skulder mot skulder. Han er noe så sjeldent som en midtstopper som får Birkir Màr Sævarsson til å se ut som Mr. Olympia.

- Offensive bidrag. Han spiller på 0 risiko. Tar ikke med seg ballen fremover, slår kun til keeper eller på tvers.

- En mot en defensivt. Gang på gang viser han at han sliter med å komme tett nok i press, og timer feil med taklinger. Blir lett passert i slike situasjoner. Han og Blomberg er vel svakest her.

På en annen side har han ekstrem fart for å være stopper. Dette gjør at han fint kan løpe opp en hurtig spiss og sette inn en perfekt timet takling i siste liten. Dette så vi mye i fjor. Da ser han ut som en million dollar. Det ser vi fortsatt innimellom.

Desverre ser vi nå flere skulder mot skulder situasjoner, samt 1 mot 1 situasjoner der han havner på hælene og ikke kommer tett nok motspiller. Da ser han rett og slett ut som en junior som spiller seniorfotball.

Min oppsummering er at Kolskogen er en spiller med så åpenbare styrker og svakheter at han avhengig av situasjon ser enten svært god - eller svært dårlig ut. Sjelden en mellomting. Noen situasjoner elendig, andre fantastisk. Han må bli bedre allaround, sterkere og tryggere med ball, samt bedre i press for å kunne levere på jevnt høyt nivå.

Lasaron

Lokale Mathias Sundberg startet og scorte 1-0-målet da Norges G19 slo selveste Frankrike.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lissabon on September 07, 2021, 12:46:34 PMLigge lavt ? Da rykker de ihvertfall ned. Å ligge lavt mot møkkadrittlag som Mjøndalen og TIL er jo å be om tap. På Anfield kan de ligge lavt, og Aspmyra.

Da får heller nydansken med det vanskelige navnet spille stopper med Pallesen.

Problemet er vel at alle lag kjenner Brann sin ligge høyt taktikk. Avslørt, ensformig og fører til tap.
I utgangspunktet enig at mot dårligere lag bør de ligge høyt. Problemet er at Brann er ES desidert dårligste lag.

For Brann er selv Haugesund «Liverpool»
Brannsupporter.

Kagain

Jeg er usikker på om det hjelper at de er lokale eller "transplantert lokale" (slik som Sønnen) og har kontrakt. Tenker at en del av dem kanskje kjenner det krible litt i reisefoten om Brann går ned. Ser ikke bort fra at man kan få et par lojalitetsskandaler igjen. Ser for meg at Sønnen og Finne kanskje både er for dyre for Brann og føler at de er eslet for et bedre nivå en OBOS. Om Kniklas får spilt litt i høst og gjør sine saker ok så er det ikke helt umulig at noen lar seg friste til å hoste opp et lite beløp for han også.

Corran

Quote from: Jose Arrogantio on September 06, 2021, 18:11:52 PM
Quote from: Corran on September 05, 2021, 22:05:07 PMEtter Haugesundskampen så er det vel ingen tvil om at øverst på listen i år også så må det stå nye stoppere for de vi har er ikke gode nok for obos engang

Hehe ikke lange veien fra "han her vil vi kunne selge for titalls millioner" til "ikke god nok for OBOS" for stakkars Kolskogen.
Ikke misforstå eg mener de skal satse på Kolskogen og at han bør velges før Palle og Hove og få lov til å gjøre noen feil
Men vi må kjøpe nye for Palle og Hove velges før Kolskogen og kan gjøre dobbelt så mange tabber uten at det får følger.
Brann ønsker å stille med reserver fra middelmådige lag istedenfor å utvikle Kolskogen som har vist stort potensiale.
Så når jeg sier ikke gode nok for Obos er det de to jeg har i tankene
Får håper Jeffe klarer å overbevise

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det der er en slags "sykdom" mange trenere har. De vil heller ha en eldre som gjør tabber, enn en yngre som gjør tabber.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: Kagain on September 07, 2021, 18:59:26 PMJeg er usikker på om det hjelper at de er lokale eller "transplantert lokale" (slik som Sønnen) og har kontrakt. 

Jeg har ingen illusjoner om at lokale spillere skal være nevneverdig mer lojale dersom de får et godt tilbud om å komme seg ut til noe mer spennende med mer penger.
Rød makt på Hansa

Kagain

Quote from: Lissabon on September 07, 2021, 19:32:54 PMDet er jo bare å si N E I, NEI, helt legitimt. Vi trenger deg. Vi vil rykke opp på første forsøk. Hvorfor skal alltid Brann være snille i alle forhandlinger ? Si NEI. Kommer et kjempetilbud på Wolfe, 14 mill fra Atletico Madrid kan man si ja.

Brann har vært snille i 20 år , på tide å statuere et eksempel.


Det er jo en fin tanke at Brann kan bare si "nei, vi trenger deg" og love opprykk, og det vil være nok til at spillerne tenker "Ja, jo. Den er grei. Da fortsetter jeg her da". Men vi må nok ta innover oss at de færreste av dagens spillere velger lag etter hvilken dialekt som snakkes det klubben kommer fra. Der er det penga som rår. Jeg tror nok også at spillere som er vant til å tjene godt med penger har lagt seg til en del dyre vaner.

Quote from: Nixon on September 08, 2021, 07:59:45 AM
Quote from: Kagain on September 07, 2021, 18:59:26 PMJeg er usikker på om det hjelper at de er lokale eller "transplantert lokale" (slik som Sønnen) og har kontrakt. 

Jeg har ingen illusjoner om at lokale spillere skal være nevneverdig mer lojale dersom de får et godt tilbud om å komme seg ut til noe mer spennende med mer penger.

Enig der. Får man en høyere lønn og et bedre utstillingsvindu til en utenlandskarriere er det jo en no-brainer for spillerne. Slik de fleste av dem ser det er spillerkarrieren kort, og de vil tjene mest mulig penger på den.

Jeg mener, Sønnen krevde seg jo solgt første gang på et tidspunkt der Brann ikke hadde helt kommet inn i høstknekken, og sesongen så sabla bra ut. Man skulle jo trodd at en "lokal" spiller som selv insisterte på at han hadde et hjerte for Brann kanskje hadde gitt det sesongen ut for å se om man kunne få til noe. Men det gjorde han ikke. Derfor er det da også i mitt hode usannsynlig at han gidder å bli med ned i Obos om han kan unngå det. Og det verste av alt er at jeg kan ikke klandre han for et slikt valg heller...

Nixon

Quote from: Kagain on September 08, 2021, 08:14:29 AMEnig der. Får man en høyere lønn og et bedre utstillingsvindu til en utenlandskarriere er det jo en no-brainer for spillerne.

Jeg tenkte mest direkte til utlandet. En lokal spiller tror og håper jeg er litt mer motvillig til å gå til en annen norsk konkurrende klubb.
Rød makt på Hansa

Pete05

September 08, 2021, 08:28:42 AM #25 Last Edit: September 08, 2021, 08:30:19 AM by Pyton
Får vi en stall av spillere som ønsker seg bort er det neppe en god oppskrift på opprykk (om vi rykker ned). Jeg tror det hele faller på hvilken trener som kommer inn og hvilken tro de enkelte spillerne faktisk har på det opplegget som presenteres. Spiller mindre rolle om du er lokal eller ikke.

Det blir derfor avgjørende at vi Jimmi i god tid før sesongslutt har fått avklart trenerspørsmålet og at klubben legger et opplegg som alle tror på.

Gjøres det riktig kan det også være en boost for de siste kampene som kanskje trengs for å holde plassen?

pidre

Denne Omar Bully Drammeh fekk vist seg fram mot LSK - må innrømme at han var ukjent for meg.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/y48qze/lillestroem-slapp-med-skrekken-etter-bully-show

Saludar a los monos!

Kagain

Quote from: pidre on September 23, 2021, 13:21:54 PMDenne Omar Bully Drammeh fekk vist seg fram mot LSK - må innrømme at han var ukjent for meg.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/y48qze/lillestroem-slapp-med-skrekken-etter-bully-show



Jeg har sett at hovedstadpressen og tidvis Eurosport har snakket om han. Av en eller annen grunn så jeg for meg at det var noen større klubber som var og luktet på han.

Her er forøvrig en episode om nettopp denne ungfolen.

https://www.tv2.no/v/1678742/

Kagain

Jeg vet ikke om Jimmien har noe krutt på lager på spissfronten, men når Brann rykker ned bør de vurdere å låne noe ungt og lovende som kan støtte opp under Heggebø. Jeg ser for meg spillere som:

Albert Braut Tjåland - Har scoret en del på lavere nivå. I mai 2020 var han 16 år gammel og 185 høy. Kan være interessant

Lasse Nordås - Spilt 349 minutter i eliteserien i år. Scoret 2 mål. Er 194 cm på sokkelesten. Vant som 17-åring gull i ungdomsmesterskapet i høyde, så skal ha god spenst.

fortune

Quote from: Lissabon on September 26, 2021, 12:24:22 PMRask spiss bør inn. Også i OBOS er det ok å ha.

Nja, i 433 er det sjelden midtspissen som er bakromstrusselen, spesielt for lag som skal styre kampene. Viktigere å ha minst én ving som virkelig kan flytte beina.
First is first, second is nothing

Lasaron

I neste års 1.divisjon har vi jo Morten Røssland som trener, med 4-2-3-1.

Nei, det blir litt vanskelig å diskutere i denne tråden, syns jeg. Siden vi har midlertidig trener og ikke vet divisjonsstatus neste år.

Men generelt er jeg for å bruke mindre på overganger/lønn, og mer på treningsanlegg. Dessuten syns jeg det er bedre å hente en-to skikkelig gode og fylle på med lokalt talent, enn å hente mange middelmådige. Vi skal bli flinke til å utvikle egne spillere på seniornivå, vi også.
Tren på langskudd

krakra

Hvilke spillere vil man ha ut da? Dagens stall teller 27 spillere. I tillegg er Hustad ute på lån. Det betyr at man må ha minst tre spillere ut bare for å unngå å være overtallige. I tillegg har man sikkert en håndfull spillere inn. 25 spillere er også for mange i en sesong uten europacup-spill. Ingen, men et mulig unntak av Kniklas, er læregutter i denne stallen. Alle konkurrerer om en plass i førsteelveren og ingen er, eller bør være, fornøyde med en håndfull kamper. Så en ideell størrelse er vel 22-23 etablerte spillere? Så fylle resten av troppen med 2-3 læregutter.

Så, vi har 28 spillere. Si at vi skal ha inn fire nye, og skal ned til 22-23 spillere. Da må ni-ti spillere ut. Hvem?

Mitt forslag:

Johansen
Opdal
Grill*

Gerson
Sane
Hove

Sakor*
Pedersen
Hustad
Delaveris/Kniklas ut på lån

* Ikke nødvendigvis mine førstevalg på spillere ut, men her jeg ikke Brann har noe valg.

Andre spillere

Nixon

Grei liste, men tror nok at vi vil bli belemret med noen av de nyankomne neste år også.
Rød makt på Hansa

krakra

September 29, 2021, 14:29:15 PM #33 Last Edit: September 29, 2021, 14:32:23 PM by krakra
Er vel bare Hove og Gerson av de nyankomne på lista som har kontrakt etter årets sesong? Minst en av dem må jo nesten ut. Forsvarer egentlig noen av dem en plass i stallen? Grille og Sakor er spillere jeg tror Brann gjerne skulle beholdt, men ikke har sjanse på. Sané er jeg rimelig sikker på er ferdig.

Det Gerson viste mot Fana var skremmende dårlig, så spørs om han får noen sjanser på å vise seg fram i Eliteserien i år.

Lasaron

Ting kommer litt an på om Brann velger å gjøre det rette: Satse på å få Brann 2 opp i andre divisjon. Det vil være bra for talentutviklingen. Men første bud da er jo uansett å holde seg i år.
Tren på langskudd

Falkman

Quote from: krakra on September 29, 2021, 14:29:15 PMEr vel bare Hove og Gerson av de nyankomne på lista som har kontrakt etter årets sesong? Minst en av dem må jo nesten ut. Forsvarer egentlig noen av dem en plass i stallen? Grille og Sakor er spillere jeg tror Brann gjerne skulle beholdt, men ikke har sjanse på. Sané er jeg rimelig sikker på er ferdig.

Det Gerson viste mot Fana var skremmende dårlig, så spørs om han får noen sjanser på å vise seg fram i Eliteserien i år.

Hvis Gerson har forfalt så enormt som du antyder, sammenlignet med nivået han har holdt de 3 foregående sesongene, har han jo ikke noe i stallen å gjøre. For han spilte jo tross alt fast for et stabilt topp6- lag i Sverige.

krakra

Quote from: Falkman on September 29, 2021, 18:53:03 PM
Quote from: krakra on September 29, 2021, 14:29:15 PMEr vel bare Hove og Gerson av de nyankomne på lista som har kontrakt etter årets sesong? Minst en av dem må jo nesten ut. Forsvarer egentlig noen av dem en plass i stallen? Grille og Sakor er spillere jeg tror Brann gjerne skulle beholdt, men ikke har sjanse på. Sané er jeg rimelig sikker på er ferdig.

Det Gerson viste mot Fana var skremmende dårlig, så spørs om han får noen sjanser på å vise seg fram i Eliteserien i år.

Hvis Gerson har forfalt så enormt som du antyder, sammenlignet med nivået han har holdt de 3 foregående sesongene, har han jo ikke noe i stallen å gjøre. For han spilte jo tross alt fast for et stabilt topp6- lag i Sverige.
Han har ikke spilt klubbfotball på snart ett år og vært skadet de siste tre månedene. Så han er sikkert et godt stykke unna matchform. Så er spørsmålet om det er verdt å beholde ham og få ham i form. Og hvem det eventuelt skal gå utover. Han har jo bare kontrakt ut neste sesong uansett. Kommer han i form i 2022 er det jo typisk at han vil ut igjen.

Nixon

Quote from: krakra on September 29, 2021, 14:29:15 PMEr vel bare Hove og Gerson av de nyankomne på lista som har kontrakt etter årets sesong? Minst en av dem må jo nesten ut. Forsvarer egentlig noen av dem en plass i stallen? Grille og Sakor er spillere jeg tror Brann gjerne skulle beholdt, men ikke har sjanse på. Sané er jeg rimelig sikker på er ferdig.

Jeg ville hatt begge stopperne ut, men det er ikke alltid så enkelt. Så jeg tar ikke for gitt at Brann klarer det dersom de ønsker det. Det er flust av eksempler på at spillere blir fordi ingen andre vil betale overgang eller gi de tilnærmet samme lønn.

Men hvorfor skulle det være umulig å forlenge med Sakor. Det virket ikke som at han hadde så mange andre alternativer da han kom til Brann, og jeg tror faktisk ikke at han kommer til å spille en veldig sentral rolle i høst. Så spørs hvor mange andre bedre alternativer han vil ha dersom vi beholder plassen.
Rød makt på Hansa

PimpyPete

Denne Oscar Aga har scoret 17 mål på 19 kamper for Grorud. Kunne han vært aktuell i vårt system?
Kjør!

gladiporno

Quote from: PimpyPete on September 30, 2021, 11:36:58 AMDenne Oscar Aga har scoret 17 mål på 19 kamper for Grorud. Kunne han vært aktuell i vårt system?

Tipper at han er mer aktuell for Elfsborg sitt system siden han tross alt har signert en 4-årskontrakt med dem.

Ellers er det nesten umulig å spekulere for mye i det kommende overgangsvinduet før man vet divisjonsstatus til klubben i 2022. To ulike verdener.

Eneste jeg er rimelig sikker på er at Opdal legger opp + ny keeper kommer inn. Resten uviss.

pidre

September 30, 2021, 13:19:23 PM #40 Last Edit: September 30, 2021, 13:22:00 PM by pidre
Nei, eg vil halda på Sane, forutsatt at han er motivert. Klubben har brukt tid og penger på denne mannen - finn formen og han er ein ressurs. 

Gerson er det altfor tidlig å konkludere om, men han har jo prestert på ok nivå tidligare.

Det er for tidlig for Kniklas, kunne trengt eitt år i Åsane. Samme med Delaveris - han trenger å finne seg sjølv.

Hove er eg usikker på.

Pedersen, ein god spiller, men finn seg ikkje tilrette som indreløpar. Kansje på tide med eit klubbskifte.

Samme med Hustad - altså klubbskifte.

Så har Nagel ein jobb med å erstatte 4 keepere. Grill forsvinn (men ikkje sikkert), og dei andre 3 bør få finne seg nye klubbar.





 
Saludar a los monos!

pidre

Saludar a los monos!

krakra

September 30, 2021, 14:10:34 PM #42 Last Edit: September 30, 2021, 14:22:06 PM by krakra
Quote from: pidre on September 30, 2021, 13:19:23 PMNei, eg vil halda på Sane, forutsatt at han er motivert. Klubben har brukt tid og penger på denne mannen - finn formen og han er ein ressurs. 

Gerson er det altfor tidlig å konkludere om, men han har jo prestert på ok nivå tidligare.

Det er for tidlig for Kniklas, kunne trengt eitt år i Åsane. Samme med Delaveris - han trenger å finne seg sjølv.

Hove er eg usikker på.

Pedersen, ein god spiller, men finn seg ikkje tilrette som indreløpar. Kansje på tide med eit klubbskifte.

Samme med Hustad - altså klubbskifte.

Så har Nagel ein jobb med å erstatte 4 keepere. Grill forsvinn (men ikkje sikkert), og dei andre 3 bør få finne seg nye klubbar.





 
Beholder man Sane og Gerson så er man oppe i fem stoppere der ingen av dem vil være fornøyd med å sitte på benken og ingen av dem, la oss være ærlige, er i toppsjiktet av Eliteserien. Hove blir i så fall nummer seks. Kanskje kan Sane eller Gerson flyttes til midtbanen, men de vil jo ikke være noe mer enn backup der heller og vi har i utgangspunktet for mange midtbanespillere også med Heltne Nilsen, Skaanes, Myhre, Strand, Rasmussen og Kniklas. I tillegg er kvaliteten ikke all verdens der heller, så en burde vel helst rydde plass til en eller to forsterkninger.

I den fysiske forfatningen Sane er i så er det krevende å komme tilbake som 32-åring. Han fikk jo en langvarig skade da han skulle trene seg i form sist. Da må man bruke tid og plutselig er han 33 år, men minimalt kampgrunnlag.

Brann har alt for mange spillere i utgangspunktet. Skal man forsterke i tillegg så må en god del spillere ut.

Midtbanen og midtforsvaret har i dag totalt 14 spillere. På fem plasser. Med behov for forsterkning. Burde vel egentlig være ti der?

Pete05

September 30, 2021, 15:29:08 PM #43 Last Edit: September 30, 2021, 15:33:21 PM by Pyton
Det kommer til å bli et meget interessant vindu om ikke annet. Vi må både rydde skikkelig og få inn riktige spillere skal vi klare å heve laget enda ett hakk. Kravet vil sikkert variere om vi ender i OBOS men la oss ta utgangspunktet at plassen beholdes.

Keeper: Vi trenger 2 stk, en hoved keeper og en back-up (gitt at vi ikke klarer å forlenge med Grill)

Høyre back: Har Blomberg som sikkert får sjansen i OBOS, med Felix og Strand som back-up. Greit OBOS neppe ES

Venstre back: Wolfe ok med Ruben som back-up. Igjen ok for OBOS men er det godt nok for ES?

Midtstoppere: Pallesen er snitt ES kvalitet, mangler endel. Kolskogen er jeg usikker på. Han har mye å jobbe med i vinter og jeg håper han kan ta steg. Ofte er det sånn med yngre spillere som har «plutselig» blomstret. De trenger ett år på å stabilisere seg. Lov å håpe. Sery er god ES nivå, spørsmålet er hvor lenge vi får beholde han. Går vi ned til OBOS så blir han kanskje solgt. Så trenger vi en til og det kan godt være en Gerson eller Hove som 4 valg. Sane har jeg dessverre ikke noe tro på at vi forlenger kontrakten med. Vi trenger uansett ikke mer enn 4 stoppere, da må det være en veldig ung utfordrer som er fornøyd med korte innhopp.

Midtbane (i 433): Sivert er bankers med Felix som en god back-up. I dag virker det som de to øvrige indreløperne har forskjellige roller og delvis mer fritt enn i en normal 433. Pedersen varierer mellom en dyp rolle og en mer boks-til-boks spiller. Her kommer han ikke til sin rett og i mine øyne bør vi uansett gi han mulighet for å forsvinne. God på sitt beste men det er vises for sjelden. Strand løper og dekker store rom men det virker som han er for «lett» til å skape de virkelig gode sjansene? Han kommer til avslutninger men det blir liksom ikke noe ut av dette. Er en god spiller og bør definitivt se an høsten før man konkluderer for hardt. Uansett en spiller vi bør beholde. Felix kan veldig godt ta den rollen Pedersen har i dag og jeg tror han kan bli veldig god i denne. Bedre ball-kontroll og vesentlig bedre med pasninger vil helst sikkert gi oss et bedre utgangspunkt. Denne midtbanen kan fort være god nok for ES til neste år også. Rasmussen er vanskeligere å plassere, han er egentlig best nærmere mål. Mer målfarlig og mer «arrogant» spillestil gjør at han passer best nærme motstanders mål. I mine øyne er god 10er som vi ikke bruker. Spørsmålet er om han er fornøyd som innbytter? En vanlig indreløper rolle er vel kanskje hans dårligste plass på banen? Kasper er en ok squad-player men ikke noe mer. Kniklas er fremtid men trenger også spilletid. Blir det OBOS er han selvskreven men i ES er det nok for tøft å levere jevnt i hans alder. Han trenger masse spilletid så kanskje et utlån i 6mnd blir en løsning om vi holder plassen?

Venstre kant: Taylor har vel gjort denne til sin enn så lenge. Rykker vi ned tar jeg det nesten for gitt at han forsvinner. Da er både Bård og Simba klare til å ta over. Uansett så har vi spennende kanter og med både Rasmussen og Kasper som ekstra back-up er vi godt forspent i disse rollene. Delaveris må på lån eller selges. Han er en potensiell veldig god spiller men har ikke helt nivå eller stabilitet inne.

Høyre kant: Bård og Simba. Vi har egentlig gode kanter slik jeg vurderer det.

Spiss plassen: Heggebø er soleklar første prioritet men vi trenger en god back-up. Det er kanskje litt for tidlig for Myrlid så her trenger vi å hente inn forsterkninger. Rasmussens spisskarriere tror jeg vi kan si er over.

Oppsummert her har vi 18-19 spillere som utgjør hovedstammen og som alle sammen vil ha/kreve spilletid. Er usikker på hvor mange som vil «kreve» en overgang dersom det blir OBOS men helt sikkert noen så her gjelder det å holde plassen av mange grunner. Laget er også slik det fremstår - og med en god oppkjøring for denne troppen - mer enn god nok for en god plass i ES. Men skal vi helt opp og slåss så trengs det nok kanskje 1-3 topp signeringer så igjen vil skyve ut noen av antatte over. Eldre spillere vil kanskje akspetere dette mens yngre spillere må ha spilletid for å få fremgang og da kommer kravet om lån/salg veldig raskt. Har litt forståelse for det siste og hvis det er noe Brann ikke trenger så er det misfornøyde spillere før sesong. Dette er en fin balansegang så jeg er spent på om Jimmi med ny trener kan balansere dette. Spennende blir det også å se hvem som blir satset på. Kan jo komme noen overraskelser her.


krakra

September 30, 2021, 15:38:15 PM #44 Last Edit: September 30, 2021, 15:42:55 PM by krakra
Jeg er slett ikke sikker på at Kniklas trener masse spilletid. Tvert imot kan det være kontraproduktivt. Man har jo sett hos spillere som Kolskogen og Heggebø har de har fått en reaksjon på kampbelastningen og treningsbelastningen på toppnivå. Det har også blitt påstått at unge spillere bør "fases inn" i Eliteserien og ikke hives rett ut på dypt vann. Sånn sett kan det være mer enn nok for Kniklas hvis han får startet en håndfull kamper og får noen titalls innhopp neste år, mens han har en treningshverdag på høyest mulig nivå. Fylle erfaringsbanken, og trene godt.

Så blir det spennende om Larsen får noen reaksjon neste år. Han er jo ikke noe særlig bedre enn Kolskogen var i fjor, selv om han har en litt annen pakke. Hvis de to stabiliserer seg på et bra nivå er de egentlig en ganske utfyllende duo på et lag som har som ambisjon å dominere kamper. Litt mangelfult hvis planen er å ligge dypt.

Hovedmålet for Brann dersom man berger plassen er å ha et en stamme med nøkkelspillere og en trener som er god nok til at laget tåler å gi spilletid til mer uerfarne unggutter. Ambisjoner om medaljer bør være fraværende. Det ender stort sett bare i fiasko.

Pete05

Du kan ha veldig rett i at Kniklas kanskje har best av å få være med i en ES tropp og trene med dem til vanlig. Han er ennå såpass ung at muligens vil det sammen med noen få startkamper og noen innhopp være tilstrekkelig for en god innfasing. Skulle han slå til så er det jo enkelt å spille mer...

Superjack

Jeg vil ha stopperpar Larsen - Kolskogen neste år.
Kolskogen har mye bedre utgangspunkt enn Pallesen K å bli virkelig god. Fart.

Om Kolskogen får trent seg godt opp i vinter så vil han og Larsen være et strålende stopperpar.

Pallesen er rett mann nå, men han har i mitt syn en tendens til å bli for heit, og selger seg i en del dueller der han går all-in, i stedet for å være smart og vente litt mer.

Det bør egentlig være mer enn tilstrekkelig med Pallesen, Larsen og Kolskogen som stoppere, for om Kristiansen blir kan han gå inn i krisetilfeller. Er det mer enn 3 å velge i så blir det for lite spilletid for nr. 3/4 i køen, eller som i år, aldri spilt sammen et forsvar som kjenner hverandre.

Backene bør heller ikke gjøres noe med, uavhengig av divisjon, om Kristiansen blir.

Da er det Wolfe / Kristiansen på venstre, og Blomberg / Felix på høyre.

Det må nok inn en keeper, for Grillen er nok bare denne sesongen. Om han blir ut vårsesongen også, som kanskje er mulig pga Tyske sesongen passer slik, så får de avslutte med Opdal og beholde Olsen -Pettersen og Holmen. Om Olsen Pettersen kan vise at han kan være skadefri i mer enn 2 måneder blir han 1. keeper fra sommeren.

 
Eventuelle investeringer bør gå i en indreløper og en venstrekant.
Brannsupporter.

Lasaron

I serien "Hvordan går det med talenter som forlot Brann for tidlig - kan de komme tilbake og styrke oss?" driver Sander Christiansen (02-modell) og får korte innhopp for andrelaget til Mönchengladbach på nivå fire. Kontrakten varer ut juni 2022. Kan han restarte karierren og styrke oss allerede i vinter?
Tren på langskudd

esp123

Det viser seg gang på gang at talenter som drar ut tidlig ikke får den utviklingen som er ventet. Er en juniortreningsgruppe bedre enn A-laget til Brann? Jeg tror ikke det.

Nixon

October 02, 2021, 15:33:03 PM #49 Last Edit: October 02, 2021, 15:40:47 PM by Nixon
Litt overrasket at Christiansen ikke har kommet lenger enn korte innhopp på nivå fire i Tyskland. Er jo en stund siden han dro. Enten har han stagnert, reversert, eller så var han ganske langt unna nivået i Brann da han dro. Husker jo at Nilsen vel insinuerte at han akkurat var blitt god nok til å bare trene med A-laget.

Så er det noen grunn til å tro at han skal styrke oss sånn umiddelbart?
Rød makt på Hansa

Go Up