• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger Vinteren 21/22

Started by Kagain, September 01, 2021, 15:12:04 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Quote from: Nixon on December 16, 2021, 00:04:37 AMGrill og Sakor ble takket av mot Sarpsborg. Så det er nok avklart at de forsvinner.

Aha det visste jeg ikke.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Lasaron

De ble takket av fordi de på det tidspunktet ikke hadde ny kontrakt. Om en eller flere av de signerer på nytt likevel, vil ikke det være første gang noe slikt skjer.

Tren på langskudd

Billy Elliott

Drømmescenarioet nå er at vi finner klubber som er villig til å betale penger for spillere som Pedersen, Gerson (haha, as if!), Skaanes, Holmen, Hove, Taylor og Delaveris.

Samtidig som vi får beholde Kniklas, Heggebø, Wolfe, Kolskogen, Simba, FHM, Rasmussen, SHN, Finne, Japhet, Pallesen, Myrlid, osv.

Skrekkscenarioet er at vi ikke ikke får noe interesse for de øverst, men heller bare masse bud og press på de nederst.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Vi er i en relativt bra situasjon. Det er grei kontroll på økonomien. Alle har kontraktsfestet at de må ned i lønn. Jeg vil tro vi har råd til å si nei til de vi vil beholde. Taylor og Pedersen kan vi klare oss uten. De andre vi klarer oss uten, tror jeg nok ingen vil kjøpe.
Tren på langskudd

Fusentast

Fra mitt ståsted er Sakor en spiller som kunne vært med videre, men det er kanskje andre klubber på høyere nivå enn OBOS som har meldt interesse. Synes har stort sett har tatt vare på mulighetene i Brann når han har fått spille, men har jo selvsagt svært lite spilletid. Vanskelig å komme rett inn i en spillergruppe som sliter i bunnen når man er utrent og kamprusten.
I don't think you can the rules!

Belfort

Er redd for at det kommer bud på Niklas og Aune som klubben ikke kan takke nei til

Lasaron

Sakor har spilt godt. Vi har litt mange voksne midtbanespillere, men om Pedersen går, og vi får det til, så kan vi beholde Sakor. Forøvrig var det han jeg hadde minst tro på at skulle bomme på straffe. En hunch jeg hadde. Jeg tok feil.
Tren på langskudd

Billy Elliott

At Molde f.eks. ser potensiale i Heggebø og byr et sted mellom
5-10 millioner ville ikke overrasket meg nevneverdig. Det er akkurat slik de pleier å operere. Som da LSK rykket ned sist og de hentet Sheriff for 5 millioner fra dem. Sheriff var både eldre og hadde bevist mindre enn Heggebø på det tidspunktet.

Blir vel ikke månebedotten om Glimt med masse cash fra Europa slenger inn noen betydelige bud på Kniklas og Wolfe heller.

Det er lett for spillerne å si at de skal være lojale nå, men når de først står der med muligheten til å spille på Norges beste utviklingsarenaer? Tenker de da først og fremst på seg selv, eller på lojalitet til Brann? Mange, også i denne byen, vil nok hevde at å tenke på noe annet enn sin egen utvikling i en slik situasjon vil være idioti.

Spesielt når klubben de eventuelt skal være lojale til er kjent som kanskje den dårligste utviklingsklubben for unge spillere i Norge.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Superjack

Nå er det viktig for Brann å ha is i magen.
Om disse spillerne som det eventuelt kommer bud på 5-10 millioner fra ES klubber nå. Så er de fort verdt dobbelt så mye etter en sesong i ES om 2 år.

De er også kritiske for Brann sitt opprykk neste år.
For både Kniklas, Wolfe og Heggebø bør være i stand til å dominere Obos.

Det må inn ny keeper, om ikke vår kjeks er blitt frisk nok til endelig å bidra neste sesong.
Tror også Hustad er grei å ha som nr 2 spiss i Obos.

Vil ha en ny kant. For Finne fungerer ikke optimalt som kant, og jeg tror Taylor forsvinner i vinter. Plukker mye målpoeng og mange klubber i ES har lagt merke til de offensive bidragene.

Kvinge kan nok komme opp og bli en ny kant. Men det bør inn en kant til.


Brannsupporter.

Lasaron

Vi har nok spillere under kontrakt (og alle skal på lønnsreduksjon), og bra med ungdommer på vei opp. Dermed kan vi i verste fall presse prisen temmelig høyt opp, og samtidig inkludere høy videresalgsprosent. Og samtidig vise andre talenter at Brann er et bra springbrett.

Dette er i verste fall.

I beste fall beholder vi alle de viktigste.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Lasaron on December 16, 2021, 06:57:25 AMDe ble takket av fordi de på det tidspunktet ikke hadde ny kontrakt. Om en eller flere av de signerer på nytt likevel, vil ikke det være første gang noe slikt skjer.



Ja, ble ikke Kristiansen takket av for et år eller to siden også, men fikk plutselig kontrakt? Eller er det bare feberfantasier fra min side?

Nixon

Quote from: Kagain on December 16, 2021, 10:58:20 AM
Quote from: Lasaron on December 16, 2021, 06:57:25 AMDe ble takket av fordi de på det tidspunktet ikke hadde ny kontrakt. Om en eller flere av de signerer på nytt likevel, vil ikke det være første gang noe slikt skjer.



Ja, ble ikke Kristiansen takket av for et år eller to siden også, men fikk plutselig kontrakt? Eller er det bare feberfantasier fra min side?

Det stemmer, så alt er mulig også for spillere som Grill og Sakor. Kanskje mest sannsynlig for sistnevnte.
Rød makt på Hansa

esp123

December 16, 2021, 11:03:04 AM #312 Last Edit: December 16, 2021, 12:06:20 PM by esp123
Mitt inntrykk er at Brann ikke er i samme økonomisk situasjon som sist de rykket ned, og at de ikke er tvunget til å selge spillere. I tillegg vil spillerne ta betydelig lønnskutt når de når rykker ned.

Uansett går ikke regnestykket på å for eksmpel selge Heggebø for 5-10 mill opp. Det vil mest sannsynlig koste med ny spiss på samme nivå. Det vil også koste enormt mye å ikke rykke opp, og Heggebø er en viktig spiller med lang kontrakt.

Kniklas kommer aldri i verden til å bli solgt til en annen norsk klubb. Det tror jeg ikke Wolfe kommer til å bli heller. Dette er spillere som har stort potensial, men ennå ikke har bevist nok på øverste nivå. Og hverken Brann eller Wolfe/Kniklas har dårlig tid. For å ta Glimt-eksempelet. Patrick Berg, Jens Petter Hauge og Fredrik Bjørkan var alle eldre/samme alder som Kniklas da de spilte i OBOS. Patrick Berg og Hauge satt attpåtil på benken og Bjørkan var kant.  Thorstvedt spilte OBOS som 19-åring. Alle disse spiller mest sannsynlig både på landslaget og i toppligaer i Europa i 2022.



Kjell249

Vårt største problem gjennom hele sesongen er at vi er for dårlig i egen og motstanders 16 meter. Har vi spillerne som skal til defensivt for å unngå å slippe inn mål i hver kamp også neste år? Noe går på struktur og relasjoner, men det er ekstremt mange personlige feil i hele backrekken inkludert keeper. Kan vi få ned antall personlige feil, uten å bytte ut deler av forsvaret+keeper?
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Lasaron

Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: Kjell249 on December 16, 2021, 11:43:32 AMVårt største problem gjennom hele sesongen er at vi er for dårlig i egen og motstanders 16 meter. Har vi spillerne som skal til defensivt for å unngå å slippe inn mål i hver kamp også neste år? Noe går på struktur og relasjoner, men det er ekstremt mange personlige feil i hele backrekken inkludert keeper. Kan vi få ned antall personlige feil, uten å bytte ut deler av forsvaret+keeper?

Ja, om vi blir en klubb der spillere blir bedre av å være i. Det handler om å bli en slik klubb. Mange klubber er slik allerede.
Tren på langskudd

Huff

Quote from: Kjell249 on December 16, 2021, 11:43:32 AMVårt største problem gjennom hele sesongen er at vi er for dårlig i egen og motstanders 16 meter. Har vi spillerne som skal til defensivt for å unngå å slippe inn mål i hver kamp også neste år? Noe går på struktur og relasjoner, men det er ekstremt mange personlige feil i hele backrekken inkludert keeper. Kan vi få ned antall personlige feil, uten å bytte ut deler av forsvaret+keeper?

Vi har jo allerede mistet de som har stått i mål i år, så den saken er vel grei. Holmen Johansen kan selvsagt vurderes som førstevalg, og han har jo til nå gjort enormt med tabber, men jeg tviler på at han er aktuell som førstekeeper.

Når det gjelder stopperne tror jeg at vår Sery Larsen forsvinner, han er vår beste stopper, så dette blir i så fall et tap. Jeg regner likevel med at det ikke hentes inn noen flere da både Gerson, Palle, Hove og Kolskogen er i klubben. Kvaliteten her er et usikkerhetsmoment, men jeg ser for meg at det blir duoen Palle/Kolskogen som blir foretrukket når vi skal spilles opp, unngår disse to skader og får blitt samspilte så tror jeg dette kan bli bra, men er langt fra sikker. 

esp123

Minner om at Sery Larsen signerte kontrakt ut 2025. Da Brann lå på sisteplass. Tror Brann skal få et ganske bra bud for at de slipper han.

Nixon

Spørsmålet blir vel litt om Larsen kan "ta seg råd" til en sesong i OBOS med tanke på for eksempel U21-landslaget som han er en del av. Men nedrykk kan umulig vært helt fremmed for han da han signerte. Jeg tror han blir.

Både Pallesen og Kolskogen har en tendens til å tape viktige dueller. Om de er for sen, for lett eller tar dårlige valg. Men det er jo noe med å få spilt seg inn sammen over en periode. Dette har jo vært helt håpløst denne sesongen.
Rød makt på Hansa

Hatleking

Tvilar på at det trengs (eller er middel til) særleg av forsterkningar.

På keepersituasjonen er vel både Olsen Pettersen og Eirik Johansen under kontrakt. Det bør kunne halde i Obos.

Av forsvaret bør det halde å kvitte seg med folk. Gerson, Sané og kanskje også Hove. Kolskogen og Wolfe bør satsast på. Om Sery Larsen forsvinn så er det nok lurt å halde på Hove.

Er ein skada heile tida, og i tillegg lite imponerande når ein er skadefri, så er det ikkje vits i å ha vedkommande i stallen, så kaptein Pedersen vil eg gjerne ha ut. Midtbana har bra med alternativ allereie. Sakor kunne vi gjerne ha forlenga med.

Heggebø bør satsast på vidare som spiss, så det å få Hustad tilbake som backup/utfordrar bør kunne halde der. Viss Delaveris er fullstendig ute av det, så bør han kanskje finne nye beitemarker? Kan Kvinge, som har imponert på Brann 2, vere eit alternativ allereie?

Laget?
Keeper: Olsen Pettersen, Johansen
Forsvar: Blomberg, Kolskogen, Larsen, Pallesen, Wolfe, Kristiansen (Hove?) (Myhre og Strand kan ta høgreback òg)
Midtbane: Heltne Nilsen, Wassberg, Rasmussen, Horn Myhre, Strand, Skaanes(?)
Angrep: Heggebø, Hustad, Taylor, Finne, Simba, Kvinge (+1?)

krakra


Hatleking

Quote from: Lissabon on December 16, 2021, 13:00:07 PM
Quote from: Hatleking on December 16, 2021, 12:53:02 PMaget?
Keeper: Olsen Pettersen, Johansen
Forsvar: Blomberg, Kolskogen, Larsen, Pallesen, Wolfe, Kristiansen (Hove?) (Myhre og Strand kan ta høgreback òg)
Midtbane: Heltne Nilsen, Wassberg, Rasmussen, Horn Myhre, Strand, Skaanes(?)
Angrep: Heggebø, Hustad, Taylor, Finne, Simba, Kvinge (+1?)


Du har jo glemt de beste :

Børsheim, uendelig mye mer potensiale en kjekse-Pettersen

Haaland, landslagsaktuell, Fandino landslagsspiller. De har også 7-8 andre landslagsspillere du ikke nevner.

Haaland er spennande, og hadde vore artig om han kunne fått prøvd seg litt neste år. Men den midtbana byrjar å bli ganske så full allereie. Ser eg ikkje skreiv opp Sakor heller der.

krakra

Quote from: Hatleking on December 16, 2021, 13:03:37 PM
Quote from: Lissabon on December 16, 2021, 13:00:07 PM
Quote from: Hatleking on December 16, 2021, 12:53:02 PMaget?
Keeper: Olsen Pettersen, Johansen
Forsvar: Blomberg, Kolskogen, Larsen, Pallesen, Wolfe, Kristiansen (Hove?) (Myhre og Strand kan ta høgreback òg)
Midtbane: Heltne Nilsen, Wassberg, Rasmussen, Horn Myhre, Strand, Skaanes(?)
Angrep: Heggebø, Hustad, Taylor, Finne, Simba, Kvinge (+1?)


Du har jo glemt de beste :

Børsheim, uendelig mye mer potensiale en kjekse-Pettersen

Haaland, landslagsaktuell, Fandino landslagsspiller. De har også 7-8 andre landslagsspillere du ikke nevner.

Haaland er spennande, og hadde vore artig om han kunne fått prøvd seg litt neste år. Men den midtbana byrjar å bli ganske så full allereie. Ser eg ikkje skreiv opp Sakor heller der.
Verken Strand eller Skaanes bør stå i veien for Haaland.

Pete05

Hva «vet» vi nå?
Ny keeper kommer garantert
De har annonsert at det letes etter ny høyreback.
Mulig lag/lagdeler:
Ny keeper (vi har back-up på plassen?)

Forsvar foretrukket: Ny/Kolskogen/Japhet/Wolfe
Tilgjengelig forsvar:
Blomberg/ny/Palle/Kolskogen/Japhet/Gerson/Kristiansen/Wolfe. Det frigjør Hove. Både Hove og Gerson har ett år igjen. Både Felix og Strand kan være back-up på både høyre og venstre back om nødvendig

Midtbane foretrukket: Felix/SHN/Kniklas
Tilgjengelig midtbane:
Felix/Rasmussen/Strand/SHN/Kniklas. Pedersen kan få lov å forsvinne. Sakor tviler jeg på spiller OBOS.

Angrep foretrukket:
Bård/Heggebø/Taylor
Angrep tilgjengelig:
Bård/Simba/Heggebø/Taylor/Delaveris. Her det to minst to usikre kort i Taylor og Delaveris. Hustad tilbake er/kan være back-up for Heggebø men vi mangler dekning på kantene. Strand kan være en mulig back-up men hans sesong har vært såpass «rusten» at jeg er litt i tvil.

Så kommer det opp endel nye talenter fra egne rekker som det helt klart er plass til i en slik vurdering. Men det er ikke snakk om at de kan bære laget eller at vi kan forvente at de holder dette nivået. Tror vi på det så blir det en «ny Kåre» sesong. De må få tid og innhopp når det passer.

Og så dukker det sikkert opp endel saker vi ikke har tenkt på. Det vil komme noen bud på spillere som vi kanskje ikke ønsker å miste og som kan forsvinne. Noen har også en relativt kort avtale igjen. Men grunnlaget er ganske bra for å klare seg i OBOS og få opprykk. Det blir ingen walk-in-the park så her må det kjempes og planlegges fra første spark. Spørsmål er om styre/ledelse er i stand til det?

Kagain

Quote from: Lissabon on December 16, 2021, 14:11:23 PMDu også glemte Haaland.

Angrepet er tungt treigt og langsomt, her mener jeg de trenger fart hurtighet tempo,løpe ikke gå, sprinte, ikke løpe ganske fort.



Apropos det. Jeg var inne og snusket på Brann sine sider i dag. Mye omtalte Myrlid er satt opp som en del av A-laget. Noen som vet om det er noe fart i beina hans? Eller er det en yngre Finne vi snakker om?

krakra

Quote from: Kagain on December 16, 2021, 15:13:37 PM
Quote from: Lissabon on December 16, 2021, 14:11:23 PMDu også glemte Haaland.

Angrepet er tungt treigt og langsomt, her mener jeg de trenger fart hurtighet tempo,løpe ikke gå, sprinte, ikke løpe ganske fort.



Apropos det. Jeg var inne og snusket på Brann sine sider i dag. Mye omtalte Myrlid er satt opp som en del av A-laget. Noen som vet om det er noe fart i beina hans? Eller er det en yngre Finne vi snakker om?
Mer kvikk en rask tror jeg, så minner nok mer om Finne enn Helstad.

pidre

Dette eit høve til å rekruttere frå eigne rekker. Treng ikkje hente nye spillere utanfrå. Serry, Niklas og David skal ingen stader.
Saludar a los monos!

Avero

December 17, 2021, 12:57:15 PM #327 Last Edit: December 17, 2021, 14:18:33 PM by Avero
Tenker at når OBOS-ligaen venter så burde Brann styrke fokuset på å hente spillere med tilknytning til Bergen, eller utvikle egne spillere, det er ikke alle som ser på det som attraktivt å flytte til andre siden av landet for å spille i Obosligaen.

Av keepere så syns jeg vi burde se på blant annet Mathias Dyngeland, Øystein Øvretveit og Stefan Hagerup. Alle tre er født i Bergen, vil være gode førstekeepere i Obosligaen og kan gjøre en god jobb i Eliteserien når vi rykker opp neste år.

Vi trenger også en høyreback og her ser Tomas Totland ut som et ekstremt godt alternativ, hvis han er interessert.  Koster noen kroner og flere er interesserte i han, til gjengjeld hadde man hatt en av landets beste backer som er ung og attpåtil bergenser.

Hvis vi skal ha inn en midtstopper kan vi se på Ulrik Fredriksen, Jonas Grønner eller kanskje gi en sjanse til Eirik Wollen Steen. Sistnevnte kan nok komme billig hvis han ønsker det. Åsane endte rett under opprykkskvalifisering så da tenker jeg at et par av spillerene der bør være nyttige stallspillere og kunne kjempe om plass hos Brann, uten at jeg følger klubben særlig tett.

På midtbanen antar jeg at Fredrik Haugen er høyaktuell. Gaute Vetti eventuelt? Kanskje sjekke opp situasjonen til Kristoffer Stephensen som enda ikke har spilt for Mjøndalen etter at han signerte for de i februar 2020. Er han nærme retur til fotballbanen? Han har akkurat rundet 30 år og kontrakten ser ut til å gå ut ved nyttår. Han har briljert i Obos tidligere og vært innom Eliteserien.

Steffen Lie Skålevik kunne vært en god rotasjonsspiller på topp. Han kjenner laget godt og virker å være positiv for garderoben. Tenker at Erlend Hustad bør spille fast førstelagsfotball enda et år på utlån.

Simen Nordli har briljert i Obos-ligaen i år og burde sjekkes ut. En venstrebeint ving hadde vært fint også, kanskje vi kan hente Joachim Soltvedt tilbake til Bergen og teste han som høyre innoverkant? Kanskje Mathias Rasmussen kan testes der også?

Ut forsvinner Håkon Opdal, Lars Gerson, Lennart Grill, Daniel Pedersen, Robert Taylor, Vieux Sané og Vajebah Sakor.

Da ender man opp med dette potensialfylte laget med god bredde som lett vinner Obos og kan hevde seg i Eliteserien neste år.



                                                    Heggebø
                                                    Skålevik
              Finne                                                                        Soltvedt
              Nordli                                                                       Simba   
                     
                                 Haugen                       Rasmussen
                                 Wassberg                    Strand

                                                  Heltne Nilsen
                                                  Horn Myhre
         Wolfe                                                                                            Totland      
         Kristiansen                                                                                  Blomberg
                                   Kolskogen                    Pallesen Knudsen
                                   Sery Larsen                 Hove

                                                  Dyngeland
                                                  Olsen Pettersen


Resten av stallen
Eirik Holmen Johansen
Kasper Skaanes (utlån til Eliteserien)
Filip Delaveris (utlån til Eliteserien)
Erlend Hustad (utlån til Obosligaen)

Spørsmålet er om vi har økonomi til å gjøre noen grep i det hele tatt eller om dette året bare handler om å beholde flest mulig av de man allerede har. Spørs også om vår danske sportsjef er særlig opptatt av spillere med tilknytning til Bergen.

Avero

December 17, 2021, 13:52:37 PM #328 Last Edit: December 17, 2021, 13:54:14 PM by Avero
Felix ønsker ikke å spille høyreback. Har lest at Petter Strand kom til Brann for å bli dyrket som midtbanespiller, men hvis han godtar å bli fast høyreback så er ingenting bedre. Det kan godt være at Ole Didrik Blomberg utvikler seg godt fremover, men foreløpig har han ikke overbevist meg personlig. Tenker at en klubb som Brann burde ha en fast og etablert høyreback i stedet for å veksle mellom 3-4 spillere fra kamp til kamp.

Dårlige keepere? Hvem er det du tenker skal stå i mål for oss de neste to årene?

Hvis Gerson og Sanè forsvinner og man ønsker å f.eks bytte ut Runar Hove så er det behov for en passe god stopper som gjerne har tilhørighet til Bergen og kan godta å sitte på benken sånn at Kolskogen og Sery Larsen kan få mye spilletid?

Angrepet kan gjerne få mer fart, men det mener jeg er viktigst på kantene og ikke kritisk på midtspissen.

Skaanes har ikke imponert særlig og kan slite med spilletid neste år, da kan han vel lånes ut et år for å utvikle seg og finne formen? Når han er 26 år gammel og såpass etablert får man gjerne noen kroner for utlånet og sparer inn de høye lønnskostnadene hans.

Har du forslag til nye spillere selv? Hvilken stopperleder, keeperlegende og hurtigtog på topp skal komme til oss for å spille i obosligaen?

Superjack

Det diskuteres mye om ny back eller ikke.

Ny back behøves ikke, gitt at det er mulig å beholde laget.

Høyreback Serry-Larsen om han ikke blir foretrukket partner i midtforsvaret med Kolskogen. Blomberg fungerer absolutt som backup.

Tror faktisk forvaret er Branns sterkeste lagdel før neste sesong. Om flere holder seg normalt skadefri og får en god treningsvinter så er det 4 stoppere. Pallesen, Kolskogen, Larsen og Hove.  Det er 3 backer. Kristiansen, Wolfe og Blomberg. Av disse bør Horneland klare å sette sammen en god 4er bande som blir samkjørte og gode.

Mindtbanen er heller ikke dårlig, om den får seg samkjørt. Kniklas, Felix, Nilsen, Rasmussen, Strand og Skånes. Der håper jeg Felix, Nilsen og Kniklas blir de 3 faste.

Problemet er angrepsrekken.
Finne er ikke kantspiller
Taylor er ikke flink nok å være lag/rollespiller.
Rekken Finne - Heggebø - Taylor virker ikke samspilt. Hverken seg i mellom eller med midtbanen.


 
 

Brannsupporter.

fortune

Quote from: Avero on December 17, 2021, 12:57:15 PMTenker at når OBOS-ligaen venter så burde Brann styrke fokuset på å hente spillere med tilknytning til Bergen, eller utvikle egne spillere, det er ikke alle som ser på det som attraktivt å flytte til andre siden av landet for å spille i Obosligaen.

Av keepere så syns jeg vi burde se på blant annet Mathias Dyngeland, Øystein Øvretveit og Stefan Hagerup. Alle tre er født i Bergen, vil være gode førstekeepere i Obosligaen og kan gjøre en god jobb i Eliteserien når vi rykker opp neste år.

Vi trenger også en høyreback og her ser Tomas Totland ut som et ekstremt godt alternativ, hvis han er interessert.  Koster noen kroner og flere er interesserte i han, til gjengjeld hadde man hatt en av landets beste backer som er ung og attpåtil bergenser.

Hvis vi skal ha inn en midtstopper kan vi se på Ulrik Fredriksen, Jonas Grønner eller kanskje gi en sjanse til Eirik Wollen Steen. Sistnevnte kan nok komme billig hvis han ønsker det. Åsane endte rett under opprykkskvalifisering så da tenker jeg at et par av spillerene der bør være nyttige stallspillere og kunne kjempe om plass hos Brann, uten at jeg følger klubben særlig tett.

På midtbanen antar jeg at Fredrik Haugen er høyaktuell. Gaute Vetti eventuelt? Kanskje sjekke opp situasjonen til Kristoffer Stephensen som enda ikke har spilt for Mjøndalen etter at han signerte for de i februar 2020. Er han nærme retur til fotballbanen? Han har akkurat rundet 30 år og kontrakten ser ut til å gå ut ved nyttår. Han har briljert i Obos tidligere og vært innom Eliteserien.

Steffen Lie Skålevik kunne vært en god rotasjonsspiller på topp. Han kjenner laget godt og virker å være positiv for garderoben. Tenker at Erlend Hustad bør spille fast førstelagsfotball enda et år på utlån.

Simen Nordli har briljert i Obos-ligaen i år og burde sjekkes ut. En venstrebeint ving hadde vært fint også, kanskje vi kan hente Joachim Soltvedt tilbake til Bergen og teste han som høyre innoverkant? Kanskje Mathias Rasmussen kan testes der også?

Ut forsvinner Håkon Opdal, Lars Gerson, Lennart Grill, Daniel Pedersen, Robert Taylor, Vieux Sané og Vajebah Sakor.

Da ender man opp med dette potensialfylte laget med god bredde som lett vinner Obos og kan hevde seg i Eliteserien neste år.



                                                    Heggebø
                                                    Skålevik
              Finne                                                                        Soltvedt
              Nordli                                                                       Simba   
                     
                                 Haugen                       Rasmussen
                                 Wassberg                    Strand

                                                  Heltne Nilsen
                                                  Horn Myhre
         Wolfe                                                                                            Totland      
         Kristiansen                                                                                  Blomberg
                                   Kolskogen                    Pallesen Knudsen
                                   Sery Larsen                 Hove

                                                  Dyngeland
                                                  Olsen Pettersen


Resten av stallen
Eirik Holmen Johansen
Kasper Skaanes (utlån til Eliteserien)
Filip Delaveris (utlån til Eliteserien)
Erlend Hustad (utlån til Obosligaen)

Spørsmålet er om vi har økonomi til å gjøre noen grep i det hele tatt eller om dette året bare handler om å beholde flest mulig av de man allerede har. Spørs også om vår danske sportsjef er særlig opptatt av spillere med tilknytning til Bergen.


Haugen ble observert snydens i Bergen sentrum så sent som i forrige landslagspause, så neppe riktig mann å hente for en klubb med ambisjoner om toppidrettskultur.
First is first, second is nothing

Avero

December 17, 2021, 15:43:54 PM #331 Last Edit: December 17, 2021, 16:25:05 PM by Avero
Er dette bedre?

Man kan eventuelt hente en etablert høyreback på lån til man avgjør om det trengs en ny høyreback på permanent overgang eller ikke

You cannot see attachments on this board.

Lasaron

Tren på langskudd

zeta

Brann kan ikke gå tilbake til det gamle med spillere som Fredrik haugen. Da blir det ingen fremgang. De må gå for andre spillertyper, som kan holde på ballen under press, som kan avansere fort med ball, som kan finte, kanskje skyte skikkelig..

   Brann må tenke tydelige, konkrete ferdigheter, ikke abstrakte som god på helt usynlig arbeid osv. Spillere må vinne dueller og situasjoner og bruke ballen skikkelig. Så må de ha rolleferdigheter. Å bruke Finne på kanten er så dårlig av treneren. Brann var jo gode like før Finne kom inn. Det er så små marginer at et sånt skikkelig feilgrep kan være fatalt. Det gir motstanderen initiativ når de vinner både fartsdueller og fysiske dueller på den siden

  Jeg vil også peke på en misforståelse. Noen mener at Taylor er dårlig defensivt, t o m dårligere enn Finne! Det er langt i fra fordi Taylor har mange kilo mer muskler å legge i duellene og er også raskere på sprint. Taylor er en god kriger, selv om han er litt vimsete. Det er ikke han som er problemet i Brann

Finfin respons

Quote from: zeta on December 18, 2021, 18:34:21 PMBrann kan ikke gå tilbake til det gamle med spillere som Fredrik haugen.
...
 Taylor er en god kriger, selv om han er litt vimsete. Det er ikke han som er problemet i Brann

Enig om Haugen.

Taylor sitt problem er samhandlingsmønstre er han viser eller er trent inn i. Det kan hende jeg heller jeg heller burde skyte på Kristiansen men situasjonene ute på venstrekanten har vært katastrofalt inneffektive. Alle lag puster lettet ut når venstresiden drev med balltrilling.

Taylor er utrolig variabel. Genial på sitt beste, håpløst forutsigbar for det meste. Men kanskje er det spillerne rundt som er problemet. Kanskje.
Kanskje.

zeta

Quote from: Finfin respons on December 18, 2021, 18:49:35 PM
Quote from: zeta on December 18, 2021, 18:34:21 PMBrann kan ikke gå tilbake til det gamle med spillere som Fredrik haugen.
...
 Taylor er en god kriger, selv om han er litt vimsete. Det er ikke han som er problemet i Brann

Enig om Haugen.

Taylor sitt problem er samhandlingsmønstre er han viser eller er trent inn i. Det kan hende jeg heller jeg heller burde skyte på Kristiansen men situasjonene ute på venstrekanten har vært katastrofalt inneffektive. Alle lag puster lettet ut når venstresiden drev med balltrilling.

Taylor er utrolig variabel. Genial på sitt beste, håpløst forutsigbar for det meste. Men kanskje er det spillerne rundt som er problemet. Kanskje.
p;      Taylor er den han er, litt opp og ned. Men han kriger bra og leverer målpoeng. Jeg tror jo spillerne hadde løftet seg hvis laget hadde fungert bedre. Simba inn for Finne ville vært mye bedre tror jeg. Da ville nok Brann holdt seg med god margin. De dominerte jo en periode før Finne kom inn

  Det er også et spørsmål med Rasmussen. han er altfor tafatt synes jeg. Nå er det mulig han kan ha en stigende kurve, men det passet dårlig å drive spillerutvikling i høst. I OBOS blir det jo mer tid til å utvikle spillerne, gi noen tillit over tid osv.

  I høst var det ikke tid til å vente på spillere. Spesielt Finne på kanten er i utgangspunktet dødfødt, det kan ikke bli bra. Hvis trenerne kunne evaluere spillernes styrker og svakheter skikkelig så ville de se det. Men de ser jo bort i fra evner i duellene! I Vålerenga ble Finne veldig populær fordi han puttet noen gåller mot LSK. Men når årene gikk så jo folk at han ikke var noen god kant. Han havnet etterhvert også ofte på benken. Men som superreserve var han god!

  Hvorfor skal Finne slite og tape dueller på egen banehalvdel?

  Sånn er norsk fotball, man har spillere man vil skal spille og så dyttes de inn her og der. Ingen krav til rollekompetanse. Ofte har man en mengde pregløse midtbanespillere som plasseres over hele banen. Det er så store rom for bedring!

gladiporno

Quote from: Lissabon on December 20, 2021, 13:45:31 PMFredrik Haugen, Andreas Linde og en eller annen rask Bosman-spiss/ving.

Er det noen lønnsmidler igjen er rå kjeftesmelle av en midtstopper, hard, tøff, gir klare meldinger. Bosman selvsagt.

Å foreslå Andreas Linde minner meg om den gangen Doddo foreslo Martin Ellilngsen. Bare enda verre, siden vi nå er et 1. divisjonslag.

Corran

Vil aldri ha Haugen tilbake om han så kommer krypende og spiller gratis.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Haugen = Alt Brann ikke skal være i forhold til profesjonalitet

NEI NEI NEI!

Brannsupporter.

Superjack

Haugen er en bedre fotbballspiller. Men helt feil i forhold å utvikle godt prestasjonsmiljø i garderoben.

Haugen hadde nok forutsetninger til å bli en strålende fotballspiller. Dessverre så ble han "god nok" i sitt eget bilde allerede i ung alder, når han var stor i Løvham. Det førte til stagnasjon.

Lett å sammenligne han med en Patrick Berg i Glimt.
I en gjeng med spillere som hele tiden pusher og jobber for å bli bedre. Hver dag, på hver trening.
Festen tar de nå det er ferie og sesongen er over. Og så går de på jobb igjen og er seriøse i sitt trening og prestasjonsarbeid i nye 10-11 måneder.

Skal Brann komme opp på nivå er det det som behøves
Ikke en Haugen som trives best på pub. 
Brannsupporter.

Jose Arrogantio

Skal man hente en eldre spiller som backup skal de i hvert fall være et godt forbilde for de yngre og et positivt tilskudd til garderoben. Det virker ikke som Haugen fyller disse kriteriene, så nei takk.

Spelaren

Gå av.

Hatleking

Vi treng ikkje hente inn nye til midtbana. Den er allereie overbefolka.

piotrl

Hvis jeg ikke tar feil har vi følgende sentrale midtbanespillere på kontrakt i 2022:
- Sønnen
- Pedersen
- Horn Myhre
- Rasmussen
- Kniklas
- Skaanes
- Strand
- (Taylor)

Mener Kniklas og Rasmussen bør være førstevalg som indreløpere neste år. Med slike lovnader slipper vi forhåpentligvis at Kniklas forsvinner til Danmark eller Glimt eller annet.

Pedersen kan nok fort forsvinne i vinter. Neppe plass til både han og Sønnen på samme lag. Brann vil nok også styre langt flere kamper i OBOS enn i årets sesong - skeptisk til om Sivert da er mannen vi bør ha i dypet.

Noen som vet om Horn Myhre er best i dypet, eller om han kan funke som indreløper?

Pete05

Kan Kjetil Haug i VIF være en alternativ keeper? Kontrakt ut til sommeren og det virker ikke som VIF ønsker å forlenge. Spilte bra i høst men ingen favoritt hos Fagermo.

Superjack

Olsen Pettersen bør gå inn i sesongen som klar 1. keeper, gitt han holder seg skadefri i vinter.

Holmen Johansen er backup.
Brannsupporter.

Pete05

Quote from: Superjack on December 27, 2021, 21:15:54 PMOlsen Pettersen bør gå inn i sesongen som klar 1. keeper, gitt han holder seg skadefri i vinter.

Holmen Johansen er backup.


Hadde de ment at noen av de var gode nok ville aldri Grill blitt hentet... Så jeg er temmelig sikker på at det kommer en ny keeper

gladiporno

Quote from: Pyton on December 27, 2021, 20:55:15 PMKan Kjetil Haug i VIF være en alternativ keeper? Kontrakt ut til sommeren og det virker ikke som VIF ønsker å forlenge. Spilte bra i høst men ingen favoritt hos Fagermo.

Haug er per i dag førstevalg i VIF, og er neppe aktuell for Brann før han eventuelt degraderes. Selv da vil jeg tro at han vil avvente til utover sesongen før han i det hele tatt vurderer nivå 2.

gladiporno

Quote from: Superjack on December 27, 2021, 21:15:54 PMOlsen Pettersen bør gå inn i sesongen som klar 1. keeper, gitt han holder seg skadefri i vinter.

Holmen Johansen er backup.


MOP var som alltid skadet i vår, og imponerte ikke på Brann 2 i høst. Sjansespill de luxe å gå inn i ny sesong med ham som førstevalg.

Holmen er ikke god nok som backup. Brann bommet stygt med keeperteamet foran årets sesong. Feilen ble skjebnesvanger. Den feilen nekter jeg å tro at Brann gjør igjen.

Tror de går for Rossbach hvis de henter keeper fra norsk fotball.

Corran

Pr i dag er ingen av keeperne til Brann gode nok
Olsen Pettersen hadde jeg en gang troen på men siden har han vært skadet og synes å komme tilbake litt svakere hver gang.
Kanskje mine øyne som ser litt negativt på ham, men slik er det

Med skadehistorikken kan en heller ikke gå inn i en sesong med ham som klart førstevalg.

Så ny keeper er første pri. Kanskje enklest å låne en keeper en sesong?

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up