• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Treneren etter Horneland

Started by Kagain, August 30, 2021, 12:25:09 PM

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

Pete05

Quote from: esp123 on February 08, 2022, 10:05:02 AMÅsane var meget gode til å komme seg inn i mellomrommet og gode posisjoner i siste tredjedel igår. Mangel på kvalitet gjorde at de ikke greide å omsette det til gode målsjanser. Pep Guardiola pleier å si at det er hans jobb å få ballen inn til siste tredjedel. Resten av jobben er opp til spillerne.

Her sviktet midtbanen/indreløpere i går. Begge trenerne var vel innom nettopp dette. Litt overraskende med tanke på hvem vi har der men får sette det på konto for første treningskamp.

Superjack

Quote from: esp123 on February 08, 2022, 10:05:02 AMÅsane var meget gode til å komme seg inn i mellomrommet og gode posisjoner i siste tredjedel igår. Mangel på kvalitet gjorde at de ikke greide å omsette det til gode målsjanser. Pep Guardiola pleier å si at det er hans jobb å få ballen inn til siste tredjedel. Resten av jobben er opp til spillerne.

Ja, la merke til det samme. Dette tror jeg Åsane med mer trening og samkjøring hadde straffet Brann brutalt for i går.

Det du sier om Pep er også veldig interessant, for i Brann også virker det om det er treneren som legger opp til første 2/3 delene og så er det litt lykke og fromme der fremme. Og slik har det vært siden Mjelde sine dager. Men er spillerene flinke nok individuelt til dette?

Jeg ble ikke beroliget av kampen i går. Joda, Brann kunne fått flere mål, men som vanlig, det gjorde de ikke.
De hadde, også som vanlig, litt kollektiv slå seg av, slik at Åsane kunne score.

Åsane er IKKE skarpeste laget i Obos i år, Brann har nå øvd 14 dager i syden, og har ikke mer kontroll på samspill offensivt enn de har.

Om Brann klarer direkte opprykk så tror jeg det blir mer på grunn av at mange lag tar poeng mot hverandre. Om ett eller to av lagene klarer å være vesentlig bedre enn de andre i Obos så tror jeg Brann får problemer. For jeg tror ikke Brann er i stand til å dominere denne divisjonen. Basert på det jeg har sett. Altså kampen i går.
Brannsupporter.

nero

Lions led by donkeys.

Lasaron

Hvorfor må Brann ha en ufattelig mye bedre spillerstall enn de andre for å rykke opp?
Tren på langskudd

krakra

Jeg tror han hadde vært en god assistent for Røssland.

1908

Horneland har no hatt ansvaret for treningene i 2 år.. Hva har han fått til?

Superjack

Quote from: 1908 on February 11, 2022, 21:08:58 PMHorneland har no hatt ansvaret for treningene i 2 år.. Hva har han fått til?

Nedrykk og null seire mot Obosmotstandere i oppkjøringen til 2022 sesongen.

Altså null
Brannsupporter.

ostraume

Horneland ville jo ikke ha jobben, men ble overtalt. Merkelige greier.

Når det er sagt så synes jeg det blir litt for dumt å idiotforklare Horneland og genierklære Røssland. Begge er vel helt kurante fagfolk. Godt mulig sistnevnte er bedre, men det er noe ekstremt forumforutsigbart over at man har et visst tog som vil korsfeste den til enhver tids sittende trener.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Huff

Quote from: ostraume on February 12, 2022, 11:10:04 AMGodt mulig sistnevnte er bedre, men det er noe ekstremt forumforutsigbart over at man har et visst tog som vil korsfeste den til enhver tids sittende trener.

Samtidig må man kunne ønske at klubben agerer raskt dersom utviklingen går i feil retning. Mange ser det som usannsynlig at Brann rykker opp med denne treneren, og mange av disse mener at vi har den beste stallen i OBOS. Dette er ikke sesongen for å gi treneren tid,og for meg er det åpenbart at Brann skal være opprykksfavoritt, men prestasjonene tilsier noe helt annet.

Jeg vil ikke hogge hodet av Horneland etter to treningskamper, men hvis trenden fortsetter må Brann seriøst vurdere å bytte ut treneren. Han har tross fått forme laget og ledet laget såpass lenge at en skal kunne forvente at ting fungerer.

Til slutt vil jeg si at jeg overhodet ikke tror Horneland er inkompetent. Men jeg er ikke sikker på at han er riktig trener for et lag som må styre 90 prosent av kampene sine. Jeg fryktet at Horneland må spille på svakhetene sine som trener.




krakra

February 12, 2022, 13:12:17 PM #609 Last Edit: February 12, 2022, 13:14:48 PM by krakra
Quote from: ostraume on February 12, 2022, 11:10:04 AMHorneland ville jo ikke ha jobben, men ble overtalt. Merkelige greier.

Når det er sagt så synes jeg det blir litt for dumt å idiotforklare Horneland og genierklære Røssland. Begge er vel helt kurante fagfolk. Godt mulig sistnevnte er bedre, men det er noe ekstremt forumforutsigbart over at man har et visst tog som vil korsfeste den til enhver tids sittende trener.
Horneland og Røssland har helt forskjellige styrker. Horneland er en ekstraordinært dyktig kommunikator og leder, i alle fall utad(sannsynligvis innad også). Røssland er også en bra leder, men Horneland er noe for seg selv. Hvordan han så enkelt og konsist kan få fram et veldig klart, tydelig og konkret budskap har jeg ikke sett i Brann før. KI og Norling var oppe i skyene og svulstige, Horneland er veldig konkret. I tillegg forfekter han verdier som Brann trenger, og har manglet. Nøkternhet, ydmykhet, kravstorhet, ærlighet og tydelighet. Jeg skjønner godt at Brann vil ha en sånn -type- i en lederrolle.

Røssland har sine store styrker og engasjement i spill, kollektiv og struktur. Han har en klar idé om hvordan laget skal spille, han er god på å få dette igjennom hos spillerne sine og han er veldig flink til  å se struktur eller mangel på struktur hos andre lag, og utnytte dette. Når han snakker om fotball utover Åsane, så er det veldig tydelig at han ser veldig mye norsk fotball og at han er opptatt av hvordan lagene spiller. Horneland er ikke noen fotballidiot han heller. Han er flink til å vurdere enkeltsituasjoner og hva som kunne vært gjort bedre nærmest på direkten, der andre trenere "må si den igjen" og han treffer godt. Men når det gjelder spillestil og struktur så er det veldig synlig at han verken har den samme kunnskapen, forståelsen eller interessen som Røssland har.

Så jeg syns det blir for dumt å snakke hvem som er best. Det handler mer om hvem som har egenskapene Brann har mest behov for. Det kan godt være at Horneland-typen er det mest effektive for Brann akkurat nå, men jeg mener helt klart at Røssland-typen er den som gir oss størst potensiale. At Brann skal bli et topplag uten noen klar formening om hvordan de skal spille, ingen klart definerte roller, ingen spillestil man har utviklet og perfeksjonert over tid, klarer jeg ikke se for meg.

Det ideelle hadde jo vært hvis man kunne satt disse i et team hvor de uten å tråkke i veien for hverandre kunne brukt sine styrker til det fulle, men det er krevende. Kjetil Knutsen og Nils Arne Eggen er jo trenergenier som på mange måter kan sies å være blandinger av Røssland og Horneland, med store styrker både i lederegenskaper og det fotballfaglige, klare og nærmest urokkelige prinsipper om hvordan laget skal spille og en sterk vilje til å stadig fylle på med kunnskap og videreutviklet dette.

Min hovedinnsigelse mot Brann er at de støtt og stadig signaliserer at de ikke er så opptatt av spillestil. Det virker nærmest som de syns alt maset om spillestil er noe jåleri. At så lenge man "angriper med fart og mange mann" så er resten bare fisefint flisespikkeri som låser klubben unødvendig mye. Se på sportsplanen de har lagd. Halvparten av det som handler om spillestil er jo hvorfor de -ikke- vil ha noen fast formasjon og resten er bare selvfølgeligheter som gjelder 99% av norske fotballag. Inkludert Åsane som visstnok er så omstendelige.

Skal man fortsette med Horneland så må man nok uansett justere ambisjonene i spillet. Å skulle presse så høyt krever ganske høy grad av spilleforståelse hos både spillere og trenere, og et sterkt samspill. I alle fall bør man senke vanskelighetsgraden mot lag som Start, KFUM og Åsane som er eksperter på å spille av slikt press.

ostraume

Quote from: krakra on February 12, 2022, 13:12:17 PMAt Brann skal bli et topplag uten noen klar formening om hvordan de skal spille, ingen klart definerte roller, ingen spillestil man har utviklet og perfeksjonert over tid, klarer jeg ikke se for meg.


Veldig bra innlegg, og gode poenger i dette med forskjellige egenskaper. Enig. Men akkurat her (i sitatet over) synes jeg du trekker den litt langt. Det vil jo være en spillestil og roller også i Horneland sitt Brann. På den annen side er han jo oppflasket med Grindhaug som uttalte (rett nok med glimt i øyet); "taktikk? Nei, det er nå bare å peise på".

For min del så handler det ble mest om å bli litt forumtrøtt over den jevne strømmen av idiotforklaring (som for all del det er andre enn du som står for hoveddelen av).

Trenere må kjeppjages når de mister det. Skarsfjord satt for lenge og var i en merkelig krigsmodus mot supporterne, LAN mistet garderoben og ble tvunget vil å være noe han ikke er. Begge ble sittende for lenge. Vi er ikke der med Horneland så i mitt hode er det helt meningsløst å snakke om sparking selv om jeg er enig i at det lett å se grønnere gress.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

nero

krakra peker på noe helt vesentlig her. Vi har vinglet som fulle sjømenn mht spillestil i alle år. Offensive MIM, defensive Nilsen, LAN og Skars. Naiv offensiv stil igjen hos Norling og Kåre. Aldri har vi hatt noen klar filosofi om spillestil, og den nye "sportsplanen" følger opp i samme sporet. Fremadrettet fotball, du.
Lions led by donkeys.

krakra

Quote from: ostraume on February 12, 2022, 14:04:11 PM
Quote from: krakra on February 12, 2022, 13:12:17 PMAt Brann skal bli et topplag uten noen klar formening om hvordan de skal spille, ingen klart definerte roller, ingen spillestil man har utviklet og perfeksjonert over tid, klarer jeg ikke se for meg.


Veldig bra innlegg, og gode poenger i dette med forskjellige egenskaper. Enig. Men akkurat her (i sitatet over) synes jeg du trekker den litt langt. Det vil jo være en spillestil og roller også i Horneland sitt Brann. På den annen side er han jo oppflasket med Grindhaug som uttalte (rett nok med glimt i øyet); "taktikk? Nei, det er nå bare å peise på".

For min del så handler det ble mest om å bli litt forumtrøtt over den jevne strømmen av idiotforklaring (som for all del det er andre enn du som står for hoveddelen av).

Trenere må kjeppjages når de mister det. Skarsfjord satt for lenge og var i en merkelig krigsmodus mot supporterne, LAN mistet garderoben og ble tvunget vil å være noe han ikke er. Begge ble sittende for lenge. Vi er ikke der med Horneland så i mitt hode er det helt meningsløst å snakke om sparking selv om jeg er enig i at det lett å se grønnere gress.
Når man ser på hva slags midtbanespillere, backer og kanter vi har spilt med under Horneland, så virker det ikke som det er veldig klare rammer eller roller. Det er sikkert noen, men hva skjer når Horneland drar? Vil man hente en trener med de samme prinsippene, eller begynner man på nytt?

esp123

Jeg tror ikke man trenger å begynne på nytt. Jeg ser på Horneland som en «steady-the-ship» ansettelse. Stødig fyr som kan få på plass en viss struktur og resultater. Rett og slett få Brann tilbake til Eliteserien. Så får vi se når Brann skal ta neste steg. Da håper jeg de ansetter en trener med en identitet. Begynner faktisk å bli en del av de i Norge.


Lasaron

Jepp. Det skjer år etter år etter år.
Tren på langskudd

esp123

February 18, 2022, 11:41:58 AM #615 Last Edit: February 18, 2022, 11:44:17 AM by esp123
Det er jo litt enklere når Glimt henter kvalitet og ferdigheter som passer perfekt inn i det eksisterende byggverket.

Men så er jo det KK som har bygd dette, og det er det som er imponerende. At man har klare roller og spillestil, som gjør det mulig å plukke erstattere som passer inn uten å måtte endre for mye.

Sammenlignet med Brann, som ikke har noe byggverk, så tar set selvfølgelig mye kortere tid å implementere nye spillere.

krakra

Hjelper å ha en trener som kan å bygge da

esp123

Quote from: krakra on February 18, 2022, 11:43:24 AMHjelper å ha en trener som kan å bygge da
Enig, og derfor måtte jeg endre innlegget mitt.

Lasaron

Tren på langskudd

Lasaron

Sønnen, med Kniklas og Rasmussen rundt seg, blir bra.

Eventuelt 4-4-2, med Sønnen og Rasmussen sentralt.
Tren på langskudd

Superjack

Hvorfor legger Brann opp til et spill der man skal tilpsse seg motstander, i Obos, der Knutsen klarer å kjøre samme fotball, Glimt fotball, om det er Roma eller Celtic eller Mjøndalen?
Brannsupporter.

Lasaron

Quote from: Superjack on February 18, 2022, 17:46:03 PMHvorfor legger Brann opp til et spill der man skal tilpsse seg motstander, i Obos, der Knutsen klarer å kjøre samme fotball, Glimt fotball, om det er Roma eller Celtic eller Mjøndalen?

Fordi vi har en dårlig/middelmådig trener som gjør en god figur i media.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on February 18, 2022, 17:49:05 PM
Quote from: Superjack on February 18, 2022, 17:46:03 PMHvorfor legger Brann opp til et spill der man skal tilpsse seg motstander, i Obos, der Knutsen klarer å kjøre samme fotball, Glimt fotball, om det er Roma eller Celtic eller Mjøndalen?

Fordi vi har en dårlig/middelmådig trener som gjør en god figur i media.

Takk.

Og selv om det et totalt usannsynlig bør noen vurdere Horneland som trener. Før heller enn senere.
Brannsupporter.

Lasaron

Det blir som Spelaren skriver: Han sitter trygt til det er for sent.
Tren på langskudd

Superjack

Men hvorfor godtar vi det? Hvorfor godtar pressen det?

Jeg tror ikke Horneland sitter ekstremt trygt.
Tror at med feil utvikling frem mot seriestart og exit fra cupen så begynner det å rasles i sabler.

Brannsupporter.

Lasaron

Quote from: Superjack on February 18, 2022, 19:53:54 PMMen hvorfor godtar vi det? Hvorfor godtar pressen det?





Fordi det føles slemt å si det nå.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: Superjack on February 18, 2022, 17:46:03 PMHvorfor legger Brann opp til et spill der man skal tilpsse seg motstander, i Obos

Har dette vært utbredt i de to første treningskampene? Og/eller noe Horneland har kommunisert?
Rød makt på Hansa

Giles

Brann vil aldri komme noen vei. Makan til svartmaling er det vanskelig å finne noe annet sted.
Brann skal rykke opp. Støtt Horneland, men krev en plan og offensiv innstilling.

Superjack

Horneland må ut. Nå. Alt annet er useriøst. Null fremgang.
Brannsupporter.

Lasaron

Akkurat nå tror jeg ikke på opprykk med Horneland.
Tren på langskudd

Lasaron

Det er som mange har sagt før meg. Horneland har hatt sterk innflytelse på hvordan Brann spiller, lenge nå. Ingen nevneverdig framgang.

Men om historien gjentar seg, blir det som Spelaren sa: Horneland sitter trygt til det er for sent. Både hos SK Brann, media og store deler av fansen.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Foreslår at vi sikrer oss Rekdal etter han får sparken i RBK. Vi går for hattricket.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Finfin respons

Horneland vet ikke hva han driver med, det er helt tydelig. Jeg har sjelden sett dårligere taktiske grep i løpet av en kamp.

Det er jo faktisk sjokkerende.
Kanskje.

Svengali

Horneland er en katastrofe. Han må bort.

krakra

Lurer på om Huseklepp fortsatt er skeptisk til Røssland fordi "Bergenserne ville ikke satt pris på den spillestilen".

Jeg er enig i at Åsane kan være trauste å se på når de har en dårlig dag, men ikke like kjedelige på dette. Og på en god dag er de fantastisk å se på.

Og det er ikke noen garanti for at Røssland vil lykkes i Brann, men er det noen som fortsatt har en større frykt for at han skal mislykkes enn for at Horneland skal (fortsette å) mislykkes?

Spelaren

Blindvei. Horneland må ut nå.
Gå av.

fortune

Blir neppe mange seriekamper før det ropes på trenerens avgang. Med mindre Horneland innser egne begrensninger og legger om til en 4231-variant med Finne og Heggebø sentralt
First is first, second is nothing

esp123

Jeg skal ikke svartmale helt. Det er åpenbart at de er påvirket av at covid har ødelagt deler av sesongoppkjøringen. KFUM var bedre rustet rent fysisk. Førsteomgangen var ikke elendig, den var ihvertfall solid defensivt. Da vil jeg til og med si at Brann var best. Men tempoet var veldig lavt.

I andre omgang ble Brann mer og mer sluttkjørte. Der presset satt i første omgang, spilte KFUM seg lettere igjennom.

Det som bekymrer meg aller mest er den fysiske forfatningen laget er i. Det blir ikke fikset med trenerbytte.


fortune

Quote from: esp123 on March 12, 2022, 18:25:34 PMJeg skal ikke svartmale helt. Det er åpenbart at de er påvirket av at covid har ødelagt deler av sesongoppkjøringen. KFUM var bedre rustet rent fysisk. Førsteomgangen var ikke elendig, den var ihvertfall solid defensivt. Da vil jeg til og med si at Brann var best. Men tempoet var veldig lavt.

I andre omgang ble Brann mer og mer sluttkjørte. Der presset satt i første omgang, spilte KFUM seg lettere igjennom.

Det som bekymrer meg aller mest er den fysiske forfatningen laget er i. Det blir ikke fikset med trenerbytte.



På den fysiske biten kan det skje mye på fire uker, det er tross alt ikke så langt unna en normal sesongoppkjøringslengde i mange ligaer. Struktur- og samhandlingsmessig har vi imidlertid ikke sett noe fremgang på halvannet år med team Kåre/Horneland og likevel messes det opp kontinuitet og å bygge videre på det makkverket av en 433 de driver på med.

Vi må huske på at Brann ressursmessig ikke hører hjemme i OBOS i det hele tatt og at det å spille jevnt med disse jalla-lagene strengt tatt ikke er noen prestasjon for en klubb med Branns budsjetter.
First is first, second is nothing

Vizitery

Hadde det vert muligheter for å hente inn Uwe Rösler som trener mon tro?

Nixon

I podkasten til BA ble det sagt at med Kalvenes inn kom det til å bli ro og stabilitet nok til at sjansen har økt for Knutsen/Kalvenes inn ved neste korsvei.

Er det helt uproblematisk med to brødre så høyt oppe i Brannsystemet? Eller kommer slike innsigelser (For eksempel Barmen/Barmen) bare når noe er ikke fullt så populært?
Rød makt på Hansa

krakra

Var det så upopulært? Noen konspirasjonsteorier kanskje. Det var lite reaksjoner på SHN og LAN og treneren svarer vel til styret?

Lasaron

Tja. Det kan diskuteres. Kan KK gjøre en god jobb uten M. Kalvenes? Men om det er begge eller ingen, så prøver vi selvsagt begge. Den saken er bare helt inormt grei.
Tren på langskudd

Huff

Quote from: Nixon on April 07, 2022, 06:58:09 AMI podkasten til BA ble det sagt at med Kalvenes inn kom det til å bli ro og stabilitet nok til at sjansen har økt for Knutsen/Kalvenes inn ved neste korsvei.

Er det helt uproblematisk med to brødre så høyt oppe i Brannsystemet? Eller kommer slike innsigelser (For eksempel Barmen/Barmen) bare når noe er ikke fullt så populært?

Reagerte litt på det samme. Samtidig synes jeg Mjelde og co var voldsomt optimistisk med tanke på mulighetene for at Knutsen/Kalvenes er aktuelle i det hele tatt. Det vil være oppsiktsvekkende om ikke KKs neste jobb er i det store utland.

Lasaron

Quote from: Huff on April 07, 2022, 07:34:17 AM
Quote from: Nixon on April 07, 2022, 06:58:09 AMI podkasten til BA ble det sagt at med Kalvenes inn kom det til å bli ro og stabilitet nok til at sjansen har økt for Knutsen/Kalvenes inn ved neste korsvei.

Er det helt uproblematisk med to brødre så høyt oppe i Brannsystemet? Eller kommer slike innsigelser (For eksempel Barmen/Barmen) bare når noe er ikke fullt så populært?

Reagerte litt på det samme. Samtidig synes jeg Mjelde og co var voldsomt optimistisk med tanke på mulighetene for at Knutsen/Kalvenes er aktuelle i det hele tatt. Det vil være oppsiktsvekkende om ikke KKs neste jobb er i det store utland.

Hvis KK var utrolig opptatt av å komme til utlandet, hadde han gått dit i stedet for å forlenge med Glimt.
Tren på langskudd

Superjack

Ingen vet hvor KK går. Ingen vet hvor Brann er om 12 eller 24 måneder heller.

At Brann har fått inn Kalvenes som daglig leder, har vunnet et par kamper i Obos sier ikke noe om hva denne kroniske kaosklubben gjør /er  fremover.

Brann kunne hentet KK etter 2020 sesongen. Den saken er grei. Ble ikke gjort. Mannen er på kontrakt med Glimt i 3 år til. Så tenker vi holder fokus på Horneland og det som er i klubben, mer enn luftslott og våtr drømmer.

Og treneren etter Horneland er jeg ganske sikker på ikke er KK

Brannsupporter.

ostraume

Quote from: Huff on April 07, 2022, 07:34:17 AM
Quote from: Nixon on April 07, 2022, 06:58:09 AMI podkasten til BA ble det sagt at med Kalvenes inn kom det til å bli ro og stabilitet nok til at sjansen har økt for Knutsen/Kalvenes inn ved neste korsvei.

Er det helt uproblematisk med to brødre så høyt oppe i Brannsystemet? Eller kommer slike innsigelser (For eksempel Barmen/Barmen) bare når noe er ikke fullt så populært?

Reagerte litt på det samme. Samtidig synes jeg Mjelde og co var voldsomt optimistisk med tanke på mulighetene for at Knutsen/Kalvenes er aktuelle i det hele tatt. Det vil være oppsiktsvekkende om ikke KKs neste jobb er i det store utland.

Enig. Det var da voldsomt med optimisme for KK; han kommer neppe.

Ellers fin podcast med trauste striller i Fotballpreik. Langt bedre enn å la Bøyum/Pamer/Doddo slite ut ørene.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Quote from: Superjack on April 07, 2022, 08:47:45 AMBrann kunne hentet KK etter 2020 sesongen. Den saken er grei.

Den saken er på ingen måte grei i den forstand at jeg tror at det var en reell sjanse for det.

Ellers tenker også jeg at det ville vært uproblematisk å ha to blad Kalvenes i samme klubb der den ene har en relativt underordnet stilling. Noe annet ville vært dersom trener-Kalvenes skulle være i posisjon til å bli hovedtrener.
Rød makt på Hansa

ostraume

Og så er det vel slik at trener svarer til sportslig leder som svarer til styret? Så det blir neppe noe problem med DL i slekt med trener.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Nixon

Er det så enkelt at man ser på tjenesteveiene og så vil det ikke bli noe problem? Kanskje. Men daglig leder er vel med på mange styremøter der man har talerett, og da kan det bli snakk om inhabilitet. Det kan sikkert løses ved at han går på gangen når treneren skal diskuteres, men det kan fort gi grobunn for konspirasjoner og unødvendig støy.
Rød makt på Hansa

Go Up