• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Sesongen 2021

Started by Nixon, December 09, 2020, 22:22:32 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

December 02, 2021, 20:39:38 PM #2800 Last Edit: December 02, 2021, 20:42:35 PM by krakra
Hadde det vært så enkel kunne jeg jo bare tatt meg med spillestilen fra en vilkårlig europeisk gigantklubb og trent Brann selv.

Jeg er enig i at Brann lett kan være mer konsekvent på hvilke typer de har i ulike roller, men skal vi bli virkelig gode, type Molde eller Glimt så kan vi ikke få en strategi fra en ekstern konsulent eller kopiere det fra en annen klubb. Vi må ha noen som forstår og kan utvikle dette i rollen som hovedtrener.

Se hva Glimt har rotet med før Knutsen kom. Hjalp ikke mye med den vedtatte spillestilen da. Eller da Horneland skulle spille RBK-fotball.

fortune

Quote from: krakra on December 02, 2021, 20:39:38 PMHadde det vært så enkel kunne jeg jo bare tatt meg med spillestilen fra en vilkårlig europeisk gigantklubb og trent Brann selv.

Jeg er enig i at Brann lett kan være mer konsekvent på hvilke typer de har i ulike roller, men skal vi bli virkelig gode, type Molde eller Glimt så kan vi ikke få en strategi fra en ekstern konsulent eller kopiere det fra en annen klubb. Vi må ha noen som forstår og kan utvikle dette i rollen som hovedtrener.

Se hva Glimt har rotet med før Knutsen kom. Hjalp ikke mye med den vedtatte spillestilen da. Eller da Horneland skulle spille RBK-fotball.

Det er ganske langt fra grovutsiling av transfer targets til å bli fotballtrener, so don't quit your dayjob. Molde synes jeg ikke er et særlig godt eksempel siden de også har enormt god økonomi, men la oss ta utgangspunkt i Glimt. Nei, vi blir neppe virkelig gode av å sånn halvveis kopiere noe som har fungert tidligere, men er det virkelig det som er målet nå?

Akkurat nå er vi helt elendige, Bergens skam, 100 % inkompetente i alle ledd og sannsynligvis en av klubbene i verdens som presterer aller dårligst ift ressursene. I vinter-OL er vi den utøveren som faller i alle bakker og bruker 20 min på å rote seg gjennom sprintløypen. Glimt er Klæbo, men kanskje Brann i første omgang skal satse på å komme seg videre fra prologen? Bruke det som en plattform for å bli bedre?

Derfor tror jeg man kommer langt med å hente inn kompetanse utenfra, for vår egen eiendomsmegler og kommunikasjonssjef er ikke i nærheten. Men de får kanskje til noe helt ok om de får opplæring og noe å støtte seg på.
First is first, second is nothing

Kagain

Hei Lissabon. Siteringen din var litt i overkant sprek, så jeg tok vekk det du du siterte meg på og tar bare med det svaret du kom med.

Quote from: Lissabon on December 02, 2021, 15:02:40 PMLAN hadde noen inngrodde oppfatninger som han burde lempet på :

A At spissene skulle løpeseg ihjel for press, 0 krefter igjen til selv å få til noe.

B At Berisha på død og liv skulle være kant, har vel scoret haugevis for svake Viking som spiss.

C At KUN 1 mann var kreativ på midten ( Haugen ), 1 av 3 er lite

D At han som nevnt her , ikke bruke RYJ riktig

LAN sin stil var jo ekstrem-rammo. Han insisterte på at han ikke hadde forsvarere, midtbanespillere eller spisser, men 5 som angrep og 5 som forsvarte. Ulempen var at det ikke bare var 5 som forsvarte. Spissen måtte hele tiden løpe tilbake for å forsvare også, slik at de hadde 6 forsvarere (backer, stoppere, SHN og spissen) og 4 som var moderat offensive. Men hele gjengen skulle springe hele tiden.

Jeg syns at dette med løp var mer kvantitet enn kvalitet. Det fins spillere som kan springe hele kampen, og det er jo flott for dem. Men siden fotball ikke er friidrett, men et ballspill der de skal score mål, så blir det litt begrenset. Det er egentlig viktigere at man gjør 10 km med smarte løp enn 15 km med hodeløse løp over hele banen tenker jeg. Sluttprodukt er viktig.

Berisha ble også brukt feil, som du sier. Mye ving, og de gangene han var spiss så var det den defensive jobbingen som var i fokus. Det er ikke der Berisha er sterkest, selv om han tar defensive løp titt og ofte...

Jose Arrogantio

Sist gang vi hentet utenlandsk konsulenthjelp endte det i årevis med altfor høy snittalder i stallen. Det vil heller ikke løse problemet, det er ikke så enkelt å finne og identifisere rette spillere for en rolle som du fremstiller.

Lissabon

December 03, 2021, 09:03:20 AM #2804 Last Edit: December 03, 2021, 09:09:43 AM by Lissabon
Jeg synes de skal følge den nye planen, slavisk.

Jeg synes de har feil trener.

Jeg tviler på at de klarer å se et talent på 5 cm avstand, det er her noe er feil, når klubber langtihelvetevekke fra Bergen henter talenter fra Bergen som i månedsvis har vist seg fram for den som gidder å se.

Hvorfor havnet Tommy Knarvik i Leeds før Brann ?
Hvorfor havnet Trygve Johannessen ( Florvåg ) i Viking før Brann ?
Hvorfor havnet Kenneth Storvik (Åsane) i Viking før Brann ?

Og disse var ikke 16-åringer , de var 18

Dette er feilen, hovedfeilen. Og så virker Bergen fullstendig akterutseilt fotballintelligensmessig og gressmessig, Ham-Kam hadde varmekabler i 1970, Brann i 2011 ?, RBK hadde hybridgressi 1996, mange bergensere må slå opp ordet i wikipedia, RBK og NFF bruker lysrigger, det er vel sciense fiction i Bergen ? Det-dere-vet som kan rulles ut i regnvær og tas av før avspark har man visstnok kastet vekk

krakra

Quote from: fortune on December 02, 2021, 21:01:33 PM
Quote from: krakra on December 02, 2021, 20:39:38 PMHadde det vært så enkel kunne jeg jo bare tatt meg med spillestilen fra en vilkårlig europeisk gigantklubb og trent Brann selv.

Det er ganske langt fra grovutsiling av transfer targets til å bli fotballtrener, so don't quit your dayjob. Molde synes jeg ikke er et særlig godt eksempel siden de også har enormt god økonomi, men la oss ta utgangspunkt i Glimt. Nei, vi blir neppe virkelig gode av å sånn halvveis kopiere noe som har fungert tidligere, men er det virkelig det som er målet nå?

Akkurat nå er vi helt elendige, Bergens skam, 100 % inkompetente i alle ledd og sannsynligvis en av klubbene i verdens som presterer aller dårligst ift ressursene. I vinter-OL er vi den utøveren som faller i alle bakker og bruker 20 min på å rote seg gjennom sprintløypen. Glimt er Klæbo, men kanskje Brann i første omgang skal satse på å komme seg videre fra prologen? Bruke det som en plattform for å bli bedre?

Derfor tror jeg man kommer langt med å hente inn kompetanse utenfra, for vår egen eiendomsmegler og kommunikasjonssjef er ikke i nærheten. Men de får kanskje til noe helt ok om de får opplæring og noe å støtte seg på.
Poenget er at selv om klubben har en "vedtatt" spillestil med noen tydelige roller, så hjelper ikke det hvis treneren ikke behersker stilen. Da vi hentet Veton Berisha ble han enten gjemt vekk på kanten, eller satt til å vinne langballene på topp. Så hvis ikke den "vedtatte" spillestilen og trenerens spillestil matcher så blir neppe resultatene noe bedre.

Så en hver standardisering av spillertyper og spill må jo baseres på den hovedtreneren vi har.

fortune

På ingen måte, man må hente trenere som støtter det systemet og den stilen klubben ønsker å ha.  Her svikter for eksempel RBK totalt gang på gang, «alle» vet hvordan de ønsker å spille, men de fortsetter likevel å hente trenere som foretrekker 442/4231.
First is first, second is nothing

Nixon

https://www.bt.no/sport/i/47V75R/nachspiel-skandalen-politiet-ba-brann-holde-seg-unna-vitner

VG/BT koker litt suppe på skandalenachspiel-spikeren.

Jeg er lei hele greien og gidder ikke å forholde meg til saken. Så det eneste som fester seg er at politiet sender brev når de vil at folk umiddelbart skal slutte med noe. Med tanke på postgangen her i landet, får det faxen til RBH til å være fremtidsrettet!
Rød makt på Hansa!

esp123

Quote from: fortune on December 03, 2021, 09:17:51 AMPå ingen måte, man må hente trenere som støtter det systemet og den stilen klubben ønsker å ha.  Her svikter for eksempel RBK totalt gang på gang, «alle» vet hvordan de ønsker å spille, men de fortsetter likevel å hente trenere som foretrekker 442/4231.

Kjetil Knutsen spilte vel mest 4-2-3-1/4-4-2 i Åsane? Det handler om å hente trenere som står for den samme stilen og filosofien som klubben baserer seg på. Tallkombinasjoner har ikke noe å si. Til og med Eggen spilte mest 4-1-2-1-2 i den siste perioden hans i klubben. RBK sitt problem er at de har hentet trenere som ikke passer filosofien deres, ikke formasjonen de har spilt.

Trenere som er fanatisk opphengt i én formasjon, er ikke gode trenere. Til og med LAN evner å tilpasse seg. I AAfk spiller han nå 4-2-3-1 for å kunne spille med Niklas Castro i favorittrollen.

Lissabon

Quote from: esp123 on December 03, 2021, 11:40:19 AMTrenere som er fanatisk opphengt i én formasjon, er ikke gode trenere. Til og med LAN evner å tilpasse seg. I AAfk spiller han nå 4-2-3-1 for å kunne spille med Niklas Castro i favorittrollen.

AMEN JA ENIG

Synes Horneland er fanatiker faktisk.
Har sagt at Brann-stallen nå er en 4-4-2 stall

Fordi Finne ikke er ving.

Fordi de kun har en rask, Simba

Og fordi de har 2 kanlloffensive backer, den ene brukes ikke.

Lissabon

Apropos udugelighet.

"- Usikkerhetsmomentet ligger i om det kommer snø i helgen. Nå ligger det duk på banen. Det jobbes med banen gjennom helgen, sier Tunold."

Det er leder i Stabæk som snakker her.

Lurer på om Brann ofrer banen en tanke, eller satser på rotbløyte 12.12 slik at de kan si; se her. ?

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2021/kan-bli-tvunget-til-a-spille-hjemmekamp-pa-nedrykksrivalens-bane_sto8654100/story.shtml

Jose Arrogantio

Quote from: fortune on December 03, 2021, 09:17:51 AMPå ingen måte, man må hente trenere som støtter det systemet og den stilen klubben ønsker å ha.  Her svikter for eksempel RBK totalt gang på gang, «alle» vet hvordan de ønsker å spille, men de fortsetter likevel å hente trenere som foretrekker 442/4231.

Det eksempelet der er jo bare nok et argument mot det å ha en spillestil nedskrevet i strategidokumenter eller lignende. Det er ingen garanti mot at ledelsen henter trenere som ikke behersker stilen, og om man virkelig skal kreve trenerne skal holde seg til denne stilen likevel så dømmer man dem til å underprestere.

Nixon

https://www.tv2.no/sport/14394950/

TV2 oppsummerer sesongen så langt med både åpne og anonyme kilder. Ikke noe nytt egentlig, men en del som jeg hadde fortrengt og ikke hadde noe ønske om å bli eksponert for igjen.
Rød makt på Hansa!

Spelaren

Eg tipper me rykker ned i dag. Stabæk flakser seg til et poeng mens BG cruiser inn en rolig 4-0 seier.

Min spådom om at millionene vil dukke opp igjen ser ut til å slå til, om enn i form av eiendomssalg framfor de sedvanlige gavene.
Gå av.

Lissabon

Stabæk-RBK 1-1  ( 0-1 ) Bekkestua 5.12.2021 "En sen utligning av Bolly reddet 1 poeng for hjemmelaget. Bergenseren Fredrik Haugen slo en nydelig pasning i bakrommet bak Hovland som Bolly dundret inn. Svært ufortjent etter spill og sjanser. Hareide mente de var snytt for minst 1 straffe"

Bodø/Glimt-Brann 2-1 ( 1-0 ) Bodø 5.12.2021 "Hjemmelaget gikk til pause med en litt heldig ledelse etter selvmål av Hove etter corner". "Horneland gjorde ingen bytter eller endringer." ...............

Nixon

Quote from: Spelaren on December 05, 2021, 10:22:23 AMEg tipper me rykker ned i dag. Stabæk flakser seg til et poeng mens BG cruiser inn en rolig 4-0 seier.

Jeg tror vi overlever dagen! Blir ydmyket i Bodø, men redder oss på de andre resultatene.
Rød makt på Hansa!

Belfort

Quote from: Nixon on December 04, 2021, 08:56:22 AMhttps://www.tv2.no/sport/14394950/

TV2 oppsummerer sesongen så langt med både åpne og anonyme kilder. Ikke noe nytt egentlig, men en del som jeg hadde fortrengt og ikke hadde noe ønske om å bli eksponert for igjen.

Som flere hevder her, er et av problemene at både spillere og ledere er fornøyd med bare å være i Brann. Dette har jo vært et problem i årstider, skjønner meg virkelig ikke på spillerne som ikke har ærgjerrigheten og sulten til noe større

Falkman

Bookmakerne gir oss et sted mellom 5 og 10 prosent til å ta innpå Stabæk i dag, det er vel en relativt nøktern beskrivelse av situasjonen.

Ser for meg scenario der vi, mot nevnte odds, ligger an til å få med oss noe i dag. Håpet tennes, det ser ut som det på usannsynlig vis kan ende godt.. men så går det til helvete til slutt. Det er sesongens narrativ, slik jeg ser det. Eksemplifisert gjennom kampen mot Mjøndalen, da vi var seks poeng foran dem til pause, og 3 poeng foran Stabæk. Og spilte 11 mot 10.

Lasaron

Dette minner om 1991. Vi vinner de to siste, men det holder bare til kvalik. Men så vinner vi kvalik.
Tren på langskudd

Belfort

Quote from: Lasaron on December 05, 2021, 14:42:18 PMDette minner om 1991. Vi vinner de to siste, men det holder bare til kvalik. Men så vinner vi kvalik.

Hvem blir vår Håberg?

Belfort

Belfort

Lasaron

Kommer vi til kvalik, tror jeg vi vinner med flere mål.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Spelaren on December 05, 2021, 10:22:23 AMEg tipper me rykker ned i dag. Stabæk flakser seg til et poeng mens BG cruiser inn en rolig 4-0 seier.

Min spådom om at millionene vil dukke opp igjen ser ut til å slå til, om enn i form av eiendomssalg framfor de sedvanlige gavene.

B/G ta poeng mot Mjøndalen, for å sikre seg seriegull. For tap betyr minst ett minusmål, og Molde-seier betyr minst ett plussmål, som da gir Molde fordelen pga flere scorede mål.
Odd-Stabæk er derimot helt åpen. To drittlag, sistnevnte i litt bedre form enn førstnevnte.
Gå av.

esp123

Quote from: Spelaren on December 05, 2021, 19:21:12 PM

B/G ta poeng mot Mjøndalen, for å sikre seg seriegull. For tap betyr minst ett minusmål, og Molde-seier betyr minst ett plussmål, som da gir Molde fordelen pga flere scorede mål.
Odd-Stabæk er derimot helt åpen. To drittlag, sistnevnte i litt bedre form enn førstnevnte.

Men Stabæk må vinne for å være sikker. 2-2 endrer premissene totalt for den kampen.

Belfort

Veldig bekymret for formen og motivasjonen til ODD

Lasaron

Quote from: Spelaren on December 05, 2021, 19:21:12 PM

Siden vi uansett må vinne, spiller det null rolle hva Mjøndalen gjør.
Tren på langskudd

Lasaron

Mulig scenario. Vi cruiser inn en rolig 4-0 mot Sarpsborg. Dommer blåser av etter 92 minutter. I Skien pågår kampen enda, og stillingen er 0-0. I det 95. minutt scorer Fredrik Haugen for Stabæk, og vi rykker ned.
Tren på langskudd

Lissabon

December 05, 2021, 19:43:39 PM #2828 Last Edit: December 05, 2021, 20:07:49 PM by Lissabon
Slipp inn folk GRATIS mot sarpingene.  Ev betal dem for å komme.

Er det ulovlig med kr 0 i pris ? Isåfall, sett prisen til 10,-

Alle mann til pumpene.

Vi vet jo alle hvordan det ender :

Alternativ A : BRANN VINNER 5-0 og Stabæk scorer kampens eneste mål på overtid---

Alternativ B : Brann-Sarpsborg08 uavgjort med et hav av sjanser til hjemmelaget, Odd knuser Stabæk

Sarpsborg08 er et bedre lag enn Odd, de har målfarlige spillere. Har hatt en god høst.
Odd er øslandslag og de har ikke den ryggraden som f eks lag fra vest og nord har. Blir OBOS

Lasaron

Jeg sitter ikke akkurat med følelsen av at Odd kommer til å ta poeng.
Tren på langskudd

Corran

Odd har vel ikke vunnet på sine 9 siste kamper, men de har noen uavgjorte
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

kabelmann

Ifølge JJ i Eurosport i kveld har Stabæk stort sett vært elendige i høst og bare hatt masse tur. Unntaket var en kamp mot KBK (tror jeg). Brann har vært bedre, men ikke hatt samme uttelling. Fritt etter en dårlig hukommelse.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Quote from: kabelmann on December 05, 2021, 23:28:46 PMIfølge JJ i Eurosport i kveld har Stabæk stort sett vært elendige i høst og bare hatt masse tur. Unntaket var en kamp mot KBK (tror jeg). Brann har vært bedre, men ikke hatt samme uttelling. Fritt etter en dårlig hukommelse.
Kampen mot KBK er vel den de har hatt mest flaks i? Noen vanvittig heldige mål i alle fall.

kabelmann

Quote from: krakra on December 05, 2021, 23:31:06 PM
Quote from: kabelmann on December 05, 2021, 23:28:46 PMIfølge JJ i Eurosport i kveld har Stabæk stort sett vært elendige i høst og bare hatt masse tur. Unntaket var en kamp mot KBK (tror jeg). Brann har vært bedre, men ikke hatt samme uttelling. Fritt etter en dårlig hukommelse.
en mot KBK er vel den de har hatt mest flaks i? Noen vanvittig heldige mål i alle fall.
Som sagt, fritt etter en dårlig hukommelse. Det er godt mulig det var en annen kamp han dro frem. Poenget var uansett at de kun har hatt en god kamp i det siste, resten har vært dårlige greier.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Eivind

Stabæksupportere på diverse forum virker 100% sikker på nedrykk. Ingen der som tror at de slår Odd og mantraet som går igjen er hvor dårlig de er.

Leveres vel tidenes kamp fra Stabæk på søndag da.

Lasaron

Det ligger vel i mange supporterers natur. Jeg føler meg like sikker på at Odd er elendige og taper, som de Stabæksupporterne føler seg sikker på at Stabæk taper.

Jeg tror Lissabon er inne på noe der han bare ser for seg to mulige scenarier, der begge er fortvilende for oss.
Tren på langskudd

nero

Sæther prater vanligvis mye tull, men her har han jo noen poenger: https://www.dagbladet.no/sport/skulle-avslort-brann/74815943
Lions led by donkeys.

Superjack

Quote from: nero on December 06, 2021, 09:41:33 AMSæther prater vanligvis mye tull, men her har han jo noen poenger: https://www.dagbladet.no/sport/skulle-avslort-brann/74815943

I en A4 side har han et lite poeng:

"GROVT sagt brukte altså Glimt litt over en million for hvert poeng i Eliteserien i fjor. Brann hadde til sammenlikning en drift som gjorde at hvert poeng kostet 3,4 millioner kroner."

Ellers er det stort sett vås resten.
Brannsupporter.

krakra

Jeg syns kommentaren virker som den er skrevet av noen som egentlig ikke følger med på fotball.

Falkman

December 06, 2021, 10:14:45 AM #2839 Last Edit: December 06, 2021, 10:17:05 AM by Falkman
Quote from: nero on December 06, 2021, 09:41:33 AMSæther prater vanligvis mye tull, men her har han jo noen poenger: https://www.dagbladet.no/sport/skulle-avslort-brann/74815943

Tja, han trekker jo egentlig  bare det frem  det  som er åpenbart for alle, Glimt  utnytter ressursene fantastisk godt, vi tilsvarende  dårlig.

Ellers benytter han jo anledningen ( som alltid) til å trekke  frem sitt elskede narrativ. Brann-supportere er  hodeløse og grenseløst  naive individer, som lar seg  forføre av  av enhver tullings snakk om  gull, jfr fiaskoen Kåres absurde uttalelser  da han tiltrådte.Ganske provoserende, egentlig

Falkman

krakra

Han slår inn åpner dører: Brann får lite ut av ressursene, Glimt får mye. Det betyr at Glimt er flinke og Brann ikke er det. Så spiller han på kjente, men uriktige, stereotypier.

I tillegg virker han oppriktig sjokkert over at et topplag som skal sikre gullet går på en smell mot et lag som ligger an til nedrykk, i en kamp topplaget rent sjansemessig skulle vunnet.

Så kort oppsummert: Han framstår som en som egentlig ikke følger med på fotball.

nero

Åpne dører eller ei, faktum er at vi underpresterer så det holder, og det har vi gjort lenge. Uten at det får konsekvenser for styre og stell i klubben. For det er vel ikke så mange her som tror at den "knallharde evalueringen" vil føre til store endringer, for ikke å snakke om forbedringer? Om det da i det hele tatt blir noen evaluering...
Lions led by donkeys.

nero

Sitter også med en sterk følelse at om vi greier å berge plassen med et nødskrik, så kommer styret og ledelse til å være strålende fornøyd og slå seg på brystet for det gode arbeidet de har gjort.
Lions led by donkeys.

Huff

Det eneste originale her er vel at Esten ikke trekker inn hvor elendig Bergen by er på alt som har med idrett å gjøre. Her trakk han ikke engang inn mangelen på vinteridrettsprestasjoner.

Nixon

Quote from: nero on December 06, 2021, 10:46:25 AMSitter også med en sterk følelse at om vi greier å berge plassen med et nødskrik, så kommer styret og ledelse til å være strålende fornøyd og slå seg på brystet for det gode arbeidet de har gjort.

Akkurat det tviler jeg på. Det ville vært selvmord å konkludert offentlig med det i alle fall.
Rød makt på Hansa!

krakra

Det siste halvannet året har vi sparket to trenere, en sportssjef og byttet halve styret. Så at det ikke får konsekvenser for styre og stell stemmer jo ikke. Men hver gang noen får sparken så mister de jo alt ansvar.

Lasaron

Men redder vi plassen, vil jeg kalle det godkjent utfra forutsetningene etter KI og nasjspil.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: Lasaron on December 06, 2021, 13:25:34 PMMen redder vi plassen, vil jeg kalle det godkjent utfra forutsetningene etter KI og nasjspil.

Det trekker ned at det eventuelt blir med en ganske dårlig poengsum historisk sett. Vi ligger under "kvalikgjennomsnittet" de siste årene. Så det er et stort element av flaks her at det er to andre lag som også er dårlige i år.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Joda. Men da trekker det opp at vi spillemessig har hengt meget godt med i veldig mange kamper der vi har fått null og ett poeng mot presumptivt bedre lag.
Tren på langskudd

Go Up