• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Årsmøte 2021

Started by fortune, November 09, 2020, 12:57:17 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

Quote from: fortune on December 16, 2021, 14:18:19 PM
Quote from: Nixon on December 16, 2021, 13:49:52 PMhttps://www.bt.no/sport/kommentar/i/eEyERK/branns-opprydning-maa-starte-paa-toppen-naa-maa-det-vaskes-rent

Pamer mener at begge de to på toppen må gå. Altså den løse kanonen Grevstad og Johannesen.

Vanskelig å være uenig, men jeg er skeptisk til at Biggen & Co skal ansette Branns neste daglige leder. Jeg ville mye heller fått skiftet ut Grevstad, Hoaas og Skard allerede i morgen og gitt et nytt styre muligheten til å ansette sin daglige leder.

Eventuelt finnes det kanskje noen i Brann som er i stand til å inneha stillingen midlertidig. Så lenge de ikke får den fast i etterkant, slik Vibecke fikk. Styremedlem Giske har jo erfaring fra kvinnesiden i Brann :)
Hvor avhengig er man egentlig av en daglig leder på kort sikt? Må være mulig å konstituere noen som kan holde stillingen et halvt års tid. Økonomisjefen var vel den som holdt i rollen etter at RBH ble sparket?

fortune

Quote from: krakra on December 16, 2021, 14:23:10 PM
Quote from: fortune on December 16, 2021, 14:18:19 PM
Quote from: Nixon on December 16, 2021, 13:49:52 PMhttps://www.bt.no/sport/kommentar/i/eEyERK/branns-opprydning-maa-starte-paa-toppen-naa-maa-det-vaskes-rent

Pamer mener at begge de to på toppen må gå. Altså den løse kanonen Grevstad og Johannesen.

Vanskelig å være uenig, men jeg er skeptisk til at Biggen & Co skal ansette Branns neste daglige leder. Jeg ville mye heller fått skiftet ut Grevstad, Hoaas og Skard allerede i morgen og gitt et nytt styre muligheten til å ansette sin daglige leder.

Eventuelt finnes det kanskje noen i Brann som er i stand til å inneha stillingen midlertidig. Så lenge de ikke får den fast i etterkant, slik Vibecke fikk. Styremedlem Giske har jo erfaring fra kvinnesiden i Brann :)
Hvor avhengig er man egentlig av en daglig leder på kort sikt? Må være mulig å konstituere noen som kan holde stillingen et halvt års tid. Økonomisjefen var vel den som holdt i rollen etter at RBH ble sparket?

Var ikke det slik Vibecke falt ned i sjefsstolen da? Først konstituert, deretter fast?
First is first, second is nothing

krakra

Terje Marthinsen(controller/økonomisjef) var den som tok over på direkten. Husker ikke helt når Vibeke gikk inn.

fortune

Ifølge en gammel artikkel tok «administrasjonens nestleder» Terje Marthinsen over automatisk da RBH måtte gå. Vibeke ble imidlertid konstituert bare 3 dager senere.
First is first, second is nothing

krakra

Spent på årsberetningen fra styret.

Spelaren

Når Harald Johannessen ber om fri taletid på ekstraordinært årsmøte.

Gå av.

krakra

Jeg er fristet til å gi Harald fri taletid denne gangen, faktisk.

kabelmann

Det kunne blitt en rant av en annen verden.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Hatleking

Det gjenværande Brann-styret og Vibeke fortenar å høyre på det Harald Johannesen har å seie akkurat no.

Spelaren

Polsk riksdag blir rene minnestunden i forhold.
Gå av.

Finfin respons

Langt viktigere enn nedrykk, tåpelige personstridigheter og andre barnsligheter er spørsmålet om salg av Branns eiendommer og dermed salg av leieinntektene.

Jeg regner med at alle involverte har det klinkende klart for seg.

Det er den desidert viktigste saken, fordi den har implikasjoner for flere tiår fremover.

Dette er langt langt viktigere avgjørelse for klubben i det lange løp enn f.eks. stadionnavn eller kunstgress.
Kanskje.

Lasaron

Quote from: Spelaren on December 17, 2021, 23:24:14 PMNår Harald Johannessen ber om fri taletid på ekstraordinært årsmøte.



LOL

Du er kanskje den vittigste her inne for tiden :)
Tren på langskudd

Lasaron

Angående salg av eiendom: Om det viser seg at vi da fort kommer opp på et nivå som genererer store inntekter, og vi klarer å etablere oss som et lag som drar inn store inntekter pga sportslig suksess? Det er jo det som er målet med salgene.

Alt tyder på at Siv Skard er en del av beskytte middelmådighet-kulturen i Brann. Lite vinnerskalle der, altså. Om jeg tar feil, er hun hjertelig velkommen til å si offentlig at hun stemte for å sparke LAN den gang det ikke ble gjort, og vise i handling at VJ må byttes ut.

Jeg ser det skrives at det er råttent å gå til media med hva medlemmer i styret har stemt. Mulig det. Men på den andre siden er det et demokratisk problem at vi alltid vet så lite om hva styremedlemmer (og aktuelle sådan) mener om viktige saker og ting. Da må vi medlemmer stort sett stemme basert på rykter, magefølelse og synsing. Syns de aktuelle styremedlemmene at det er ugreit? Ja, så får de si offentlig hva de mener om de sakene medlemmene er opptatt av, da. Så får vi klarhet i det.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Lissabon on December 18, 2021, 09:35:24 AMPS Skard har ihvertfall megakompetaanse formellt sett, doktorgrader og greier. Da blir hun vel vraket da, typisk ?

Kravstor, tøff, kompetanse osv, vinnerskalle, høres ut som en som blir vraket...

En doktorgrad betyr bare at man har gått skikkelig lenge på skolen og jobbet tett på et fag. Det er mer interessant om folk har fotballerfaring, ledelsesansvar og en bevissthet om hva som burde kreves i klubben.
Hvis ho er en av Vibekes støttespillere, nå etter alt som har skjedd, er det grunn god nok til å kaste henne på hodet ut sammen med resten av Vibekes forvirrede beundrere.
Gå av.

Henki

Denne Skard har sittet i styret siden 2018 og har altså vært med på hele nedturen. Det sier vel kanskje noe om hennes kompetanse som styremedlem i Brann. Til tross for doktorgrad og helgenstatus på NHH.
Ballen skal fremover!

esp123

Siv Skard har 11 landskamper i fotball og over 100 kamper for Arna/Bjørnar. I tillegg har hun doktorgrad og forsket på blant annet sponsorskommunikasjon. At hun skal være en svakere kandidat enn Geddi (som Mons Ivar Mjelde mener) sier vel noe om visse holdninger.

For meg virker hun som en utmerket styreleder-kandidat og ihvertfall et utmerket styremedlem på papiret.

Spelaren

Quote from: esp123 on December 18, 2021, 12:09:01 PMSiv Skard har 11 landskamper i fotball og over 100 kamper for Arna/Bjørnar. I tillegg har hun doktorgrad og forsket på blant annet sponsorskommunikasjon. At hun skal være en svakere kandidat enn Geddi (som Mons Ivar Mjelde mener) sier vel noe om visse holdninger.

For meg virker hun som en utmerket styreleder-kandidat og ihvertfall et utmerket styremedlem på papiret.

Hvis hun tviholder på Vibeke sier det meg noe om visse holdninger.
Gå av.

krakra

Har hun noen ledererfaring i det hele tatt? Har aldri sett henne snakke. Det er ikke alltid sånn at de med doktorgrad er de mest engasjerende og samlende vesene. Er hun tøff nok til å ta de vanskelige, men nødvendige valgene? Er hun tøff nok til å styre unna de populære, men ødeleggende valgene?

Jeg syns verken antall kamper eller doktorgraden forteller noe som helst om hennes egnethet som styreleder.

Jeg syns forresten ikke at Geddien var en så god kandidat. Holdt både Giske og Brochmann over ham.

esp123

Quote from: Spelaren on December 18, 2021, 12:11:51 PM
Quote from: esp123 on December 18, 2021, 12:09:01 PMSiv Skard har 11 landskamper i fotball og over 100 kamper for Arna/Bjørnar. I tillegg har hun doktorgrad og forsket på blant annet sponsorskommunikasjon. At hun skal være en svakere kandidat enn Geddi (som Mons Ivar Mjelde mener) sier vel noe om visse holdninger.

For meg virker hun som en utmerket styreleder-kandidat og ihvertfall et utmerket styremedlem på papiret.

Hvis hun tviholder på Vibeke sier det meg noe om visse holdninger.
Tviholder hun på Vibeke? Evalueringen av Johannessen er ikke ferdig. I tillegg blir ikke hun noen dårligere kandidat på papiret fordi hun ikke mener det samme som deg. Hun har sikkert gode grunner til å beholde Johannessen. Hun er ikke dum.

Henki

Quote from: Spelaren on December 18, 2021, 12:11:51 PM
Quote from: esp123 on December 18, 2021, 12:09:01 PMSiv Skard har 11 landskamper i fotball og over 100 kamper for Arna/Bjørnar. I tillegg har hun doktorgrad og forsket på blant annet sponsorskommunikasjon. At hun skal være en svakere kandidat enn Geddi (som Mons Ivar Mjelde mener) sier vel noe om visse holdninger.

For meg virker hun som en utmerket styreleder-kandidat og ihvertfall et utmerket styremedlem på papiret.

Hvis hun tviholder på Vibeke sier det meg noe om visse holdninger.


Det sier jo også noe om at hun har et stort medansvar for hvorfor Brann er der de er.
Ballen skal fremover!


krakra

Skal godt gjøres å gi opprykk til styreleder for et styremedlem som kom inn når Brann var på topp, og som nå vil bli styreleder når Brann er på bunn. Det er tatt veldig mange dårlige avgjørelser fra styret i løpet av de få årene Skard har sittet der. Hvilken rolle har hun spilt her?

esp123

December 18, 2021, 12:23:17 PM #322 Last Edit: December 18, 2021, 12:26:00 PM by esp123
Quote from: krakra on December 18, 2021, 12:13:05 PMHar hun noen ledererfaring i det hele tatt? Har aldri sett henne snakke. Det er ikke alltid sånn at de med doktorgrad er de mest engasjerende og samlende vesene. Er hun tøff nok til å ta de vanskelige, men nødvendige valgene?

Det er ikke en spesielt tøff avgjørelse å kvitte seg med VJ. Det ville vært det soleklart enkleste for styret. Hele Bergen krever blod. Kvitt deg med Vibeke, vis handlekraft og alle jubler.

Det som er å ta tøffe avgjørelser er å gjøre der du mener er riktig på tross av at de er upopulære.


Og BT-saken beskriver Siv Skard som en populær foreleser, og en tøff og ærlig ledertype på banen. Hvis ikke Siv Skard er et på papiret utmerket styremedlem i Brann, så skjønner jeg ikke helt hva folk vil ha. Når det kommer til styreleder-jobben hadde hun sikkert vært en utmerket kandidat  der også. Men jeg kan aldri tenke meg at et normalt oppegående menneske vil ønske seg den jobben.

krakra

Quote from: esp123 on December 18, 2021, 12:23:17 PM
Quote from: krakra on December 18, 2021, 12:13:05 PMHar hun noen ledererfaring i det hele tatt? Har aldri sett henne snakke. Det er ikke alltid sånn at de med doktorgrad er de mest engasjerende og samlende vesene. Er hun tøff nok til å ta de vanskelige, men nødvendige valgene?

Det er ikke en spesielt tøff avgjørelse å kvitte seg med VJ. Det ville vært det soleklart enkleste for styret. Hele Bergen krever blod. Kvitt deg med Vibeke, hvis handlekraft og alle jubler.

Det som er å ta tøffe avgjørelser er å gjøre der du mener er riktig på tross av at de er upopulære.


Og BT-saken beskriver Siv Skard som en populær foreleser, og en tøff og ærlig ledertype på banen. Hvis ikke Siv Skard er et på papiret utmerket styremedlem i Brann, så skjønner jeg ikke helt hva folk vil ha. Når det kommer til styreleder-jobben hadde hun sikkert vært en utmerket kandidat  der også. Men jeg kan aldri tenke meg at et normalt oppegående menneske vil ønske seg den jobben.
Det kommer jo an på hvem man er nærmest. Det er tøft å si opp noen som han har en sterk relasjon til og har jobbet med over flere år. Sannsynligvis tøffere enn å få kjeft fra supportere og ikke bli gjenvalgt inn i styret.

Men først og fremst handler det jo om å ta riktige avgjørelser. Det har Brann knapt gjort siden Skard gikk inn i styret. Hvilken rolle har hun hatt i mange av de dårlige avgjørelsene?

Henki

Quote from: krakra on December 18, 2021, 12:19:31 PMSkal godt gjøres å gi opprykk til styreleder for et styremedlem som kom inn når Brann var på topp, og som nå vil bli styreleder når Brann er på bunn. Det er tatt veldig mange dårlige avgjørelser fra styret i løpet av de få årene Skard har sittet der. Hvilken rolle har hun spilt her?

Det at hun har vært med på hele nedturen bør vel være en svært god grunn til at hun bør skiftes ut.
Ballen skal fremover!

nero

Hele styret har vært dypt involvert i alt klovneriet som har ført oss dit vi er i dag, så det bør ikke forundre noen at en god del av oss ikke har stor tillitt til dem. Og det gjelder selvfølgelig Skard også.
Lions led by donkeys.

Jose Arrogantio

Når det er snakk om en som faktisk har sittet i styret litt bør det vel vektlegges mer på hva hun har gjort i styret enn doktorgraden og hva hun gjorde før.

Vi har jo fasit på arbeidet til ledelsen de siste årene: nedrykk. Så da må man se hvor hun har stått i forhold til avgjørelsene som har tatt oss her, først og fremst.

esp123

Samtidig er det nok også strategiske beslutninger tatt før Siv Skard i  2018 som har ledet oss til nedrykk idag. Etter Skard kom inn har vi snudd skipet i den forstand at vi har fått ut Rune Soltvedt, skal nå satse yngre, har fått en oppdatert sportsplan. Økt fokus på å utbedre treningsforholdene. Det er ikke mange alternative retningsvalg som pekes på, det er først og fremst hoder. Får vi solgt lokalene på stadion, slettet mye gjeld og oppgradert treningsforholdene, så begynner Brann faktisk å få fundament til å bygge er topplag. Dette er prosesser som er satt i gang etter Skard kom inn.

Ja, man burde kvittet seg med LAN tidligere og ikke ansatt Kåre Ingebrigtsen. Men det er jo først og fremst dårlig kompetanse i sportslig avdeling som er grunnen. Så må jo selvfølgelig styret ta ansvar for det også, men det var ikke Siv Skard som ansatte Rune Soltvedt.

Spørsmål folk bør stille seg er hva som er best for Brann fremover. Bør Siv Skard bli kastet fordi hun satt i styret for 2018 når nedturen begynte, eller bør man se mer på hva hun kan tilby av kompetanse, tanker og planer for at Brann skal bygge en toppklubb? Og finnes det andre kandidater som er bedre?

krakra

December 18, 2021, 13:30:09 PM #328 Last Edit: December 18, 2021, 13:32:06 PM by krakra
Avgjørelser tatt mens Skard har sittet i styret:

* Fornyet tillitt til LAN med beskjed om å gjøre det stikk motsatte av det han hadde gjort så langt.
* Sparket LAN et halvt år senere, og ansatte KI seks dager etter det igjen uten noen skikkelig rekrutteringsprosess
  * Lar sportssjefen og den daglige lederen som anbefalte å la ham fortsette bli i stillingene sine. Før man sparker sportssjefen et halvt år senere, midt i overgangsvinduet.
* Forsøkte å lure igjennom å legge kunstgress uten å gå via medlemmene først
* Aldri gjort en seriøs og grundig jobb med å sette treningsfasilitetene og behov for oppgradering på dagsorden(noe styrer helt tilbake til 90-tallet har syndet på)
* Setter Vibeke Johannessen til å fungere som sportssjef i fire måneder
* Ansetter en dansk fiasko-sportssjef når Brann er i desperat nedrykksstrid
* Venter til serien er halvspilt og nedrykket nesten uunngåelig før man sparker Kåre Ingebrigtsen som hadde vært en vandrende katastrofe fra dag én

I tillegg så har man presentert en sportsplan som overhodet ikke er noen plan, men bare ti sider der man lister opp ting Branns syns er kjekt og bra. Det sportslige strategiske arbeidet til Brann siden 2018 står til stryk. Det er fortsatt lite som tyder på at man har en strategi. Ja, de skal satse på unge spillere. Men det er ikke en strategi.

Man har også, til tross for mas om kontinuitet, sittet og sett på at spillerstallen nesten byttes ut i sin helhet hvert eneste år.

Det er selvfølgelig alltid behagelig å skylde på de som ikke er her lenger. Enten det er sportssjefen eller et fem år gammelt styre. Men det er nok å ta tak i hos styret som har sittet siden 2018 også.

Først og fremst så må jo Skard vurderes for jobben hun har gjort i styret i Brann. Ikke for hvor mange landskamper eller studiepoeng hun har. Det er masse høyt utdannede mennesker som ikke er skikket til å styre Brann. Brann har vært elendig styrt de siste årene, og det med Skard i styret. De framstår på mange måter amatørmessige. Kanskje hun kan være med videre, men at hun er en "strålende" kandidat som styreleder er det enn så lenge lite som tyder på.

Jose Arrogantio

December 18, 2021, 13:36:03 PM #329 Last Edit: December 18, 2021, 13:37:55 PM by Jose Arrogantio
Quote from: esp123 on December 18, 2021, 13:18:27 PMSamtidig er det nok også strategiske beslutninger tatt før Siv Skard i  2018 som har ledet oss til nedrykk idag. Etter Skard kom inn har vi snudd skipet i den forstand at vi har fått ut Rune Soltvedt, skal nå satse yngre, har fått en oppdatert sportsplan. Økt fokus på å utbedre treningsforholdene. Det er ikke mange alternative retningsvalg som pekes på, det er først og fremst hoder. Får vi solgt lokalene på stadion, slettet mye gjeld og oppgradert treningsforholdene, så begynner Brann faktisk å få fundament til å bygge er topplag. Dette er prosesser som er satt i gang etter Skard kom inn.

Ja, man burde kvittet seg med LAN tidligere og ikke ansatt Kåre Ingebrigtsen. Men det er jo først og fremst dårlig kompetanse i sportslig avdeling som er grunnen. Så må jo selvfølgelig styret ta ansvar for det også, men det var ikke Siv Skard som ansatte Rune Soltvedt.

Spørsmål folk bør stille seg er hva som er best for Brann fremover. Bør Siv Skard bli kastet fordi hun satt i styret for 2018 når nedturen begynte, eller bør man se mer på hva hun kan tilby av kompetanse, tanker og planer for at Brann skal bygge en toppklubb? Og finnes det andre kandidater som er bedre?

Man bør se på hvordan det hun kan tilby av kompetanse, tanker og planer har bidratt til Branns utvikling siden 2018. Det er gjort masse dårlige valg også siden Soltvedt forsvant, og timingen av avskjedigelsen var også veldig kritikkverdig. Jeg synes du legger vel mye av skylden for nedturen på Soltvedt her.

Jeg vet ikke hvilken rolle Skard har hatt, men jeg synes rollen hun har hatt i både de positive og negative beslutningene siden 2018 fra klubbens side er viktigere enn hvor god hun er på papiret. Så jeg synes man burde fokusere mer på å få belyst det framfor å fremheve CVen.

esp123

Jeg er enig i at kortsiktige beslutninger kunne blitt gjort annerledes. Men hvis Brann får på plass bedre treningsforhold og bytter ut underlaget på Stadion, samt sletter gjeld, så er fundamentet til Brann vesentlig bedre enn det har vært på veldig lang tid. Det bør også veie inn i vurderingen. Skard kommer ikke til å fortsette som styreleder, tror jeg. Skal du være styreleder i Brann må du trives med mediehåndteringen, og Skard virker å trives best i bakgrunnen.

PS: Jeg er ikke med på at ansettelsen av Jimmi Nagel Jacobsen er en dårlig avgjørelse. Og Vibeke Johannessen hadde det øverste ansvaret for sport, men det er for meg åpenbart at POL hadde en hånd på rattet i den perioden.

krakra

Quote from: esp123 on December 18, 2021, 13:42:18 PMJeg er enig i at kortsiktige beslutninger kunne blitt gjort annerledes. Men hvis Brann får på plass bedre treningsforhold og bytter ut underlaget på Stadion, samt sletter gjeld, så er fundamentet til Brann vesentlig bedre enn det har vært på veldig lang tid. Det bør også veie inn i vurderingen. Skard kommer ikke til å fortsette som styreleder, tror jeg. Skal du være styreleder i Brann må du trives med mediehåndteringen, og Skard virker å trives best i bakgrunnen.

PS: Jeg er ikke med på at ansettelsen av Jimmi Nagel Jacobsen er en dårlig avgjørelse. Og Vibeke Johannessen hadde det øverste ansvaret for sport, men det er for meg åpenbart at POL hadde en hånd på rattet i den perioden.
Hvis Skard trives best i bakgrunnen er hun jo ikke en strålende styrelederkandidat. Da har hun ikke lederegenskapene som skal til.

At det er satt i gang noen gode prosesser i år er jeg enig i. Skyldes dette Skard, skyldes det noen av de nye i styret eller skyldes det tilfeldigheter? For hvorfor har man ikke sett på mulighetene for å selge lokaler på Stadion, slette gjeld og oppgradere treningsfasilitetene tidligere?

Mitt inntrykk er at treningsfasilitetene knapt hadde vært på dagsorden før i fjor høst/vinter. Det er svakt av både styret og daglig leder.

Lasaron

POL hadde innflytelse, og Nagel har ikke vist seg som dårlig.

Men nå er det altså mye negativt vi tror Skard har vært med på. Om vi tror feil, så har Skard all mulighet til å gå ut og fortelle oss det.
Tren på langskudd

krakra

December 18, 2021, 13:57:51 PM #333 Last Edit: December 18, 2021, 14:01:50 PM by krakra
Det er bare spekulasjoner at POL hadde innflytelse. POL er jo mer eller mindre plassert ned i kjelleren. Hvis han skulle vært så sentral, så kunne man konstituert ham som sportssjef.

Alt, absolutt alt, tyder på at det var Johannessen og Kåre Ingebrigtsen som styrte showet. Der Johannessen gjorde det KI ba om, krydret med noen egne innfall, som å gi Barmen femårskontrakt. Det ser man jo på spillerne man hentet, og prøvde å hente. Kåre-gutter hele gjengen.

Å sette en daglig leder som øverste sportslig ansvarlig i en sånn situasjon er idiotisk og vitner om elendig styring fra styret, uavhengig av hvor sentral man tror POL var. VJ hadde ingen forutsetninger for å ha noe som helst med Branns sportslige ledelse å gjøre.

Og det forresten et vesentlig poeng angående situasjonen i Brann. Man har en daglig leder som er fullstendig ute av stand til å nøktern vurdere sin egen kompetanse, og et styre som ikke evner å korrigere henne. Det blir det rot da.

Pete05

Quote from: krakra on December 18, 2021, 13:47:51 PM
Quote from: esp123 on December 18, 2021, 13:42:18 PMJeg er enig i at kortsiktige beslutninger kunne blitt gjort annerledes. Men hvis Brann får på plass bedre treningsforhold og bytter ut underlaget på Stadion, samt sletter gjeld, så er fundamentet til Brann vesentlig bedre enn det har vært på veldig lang tid. Det bør også veie inn i vurderingen. Skard kommer ikke til å fortsette som styreleder, tror jeg. Skal du være styreleder i Brann må du trives med mediehåndteringen, og Skard virker å trives best i bakgrunnen.

PS: Jeg er ikke med på at ansettelsen av Jimmi Nagel Jacobsen er en dårlig avgjørelse. Og Vibeke Johannessen hadde det øverste ansvaret for sport, men det er for meg åpenbart at POL hadde en hånd på rattet i den perioden.
Hvis Skard trives best i bakgrunnen er hun jo ikke en strålende styrelederkandidat. Da har hun ikke lederegenskapene som skal til.

At det er satt i gang noen gode prosesser i år er jeg enig i. Skyldes dette Skard, skyldes det noen av de nye i styret eller skyldes det tilfeldigheter? For hvorfor har man ikke sett på mulighetene for å selge lokaler på Stadion, slette gjeld og oppgradere treningsfasilitetene tidligere?

Mitt inntrykk er at treningsfasilitetene knapt hadde vært på dagsorden før i fjor høst/vinter. Det er svakt av både styret og daglig leder.

En styreleder i Brann har, i tillegg til normale styrelederegenskaper, et meget utadvendt posisjon som krever at man evner å skape tillit og positivt engasjement internt, eksternt blant samarbeidspartnere og i media. Jeg beklager men «forsker og professor» typer vil neppe stå øverst på egenskaper i dette bildet.

Hun har allerede startet feil med å avvise media i en periode hvor klubben trenger positiv omtale og full backing fra alle rundt.

Hvordan hun ellers fungerer/har fungert internt i styret får andre vurdere men som leder og frontfigur virker det som hun starter på minussiden.

SK

Skjønner ikke de som trekker frem CV'en til Skard som noe pluss. Ser man på den, finner man tilnærmet null praktisk erfaring fra virkelighetens verden på noe felt, sett bort fra noen landskamper. Som ikke har all verdens relevans, i så fall hadde Erik Huseklepp vært en selvskreven kandidat. For ikke å snakke om Jon Arne Riise.

Det er noe ganske annet å trakke rundt i gangene på NHH, skjermet fra det som skjer ute i det virkelige liv. For å si det sånn, på det instituttet hvor hun jobber på NHH er det mange med en bedre CV enn henne som er så virkelighetsfjerne at de ikke hadde fungert 10 minutter utenfor den skjermede verden i akademia. Sier ikke at dette da også gjelder Skard, men som et utgangspunkt er ikke dette noe å slå i bordet med. Snarere tvert imot.

Og som andre er inne på, det å sitte stille og ikke uttale seg i den situasjonen man nå er i, det er det motsatte av godt lederskap.


SK

Hvilken kompetanse egentlig? Sponsorsiden? Som hun ikke har jobbet med i praksis noensinne? Jeg setter spørsmålstegn om hun i det hele tatt har kompetanse til å være med i Brann sitt styre. Hvis det er noe det styret ikke trenger så er det teoretikere. Dette spørsmålstegnet kunne også vært stilt for andre styremedlemmer der, bare så det er sagt.

DumboMumbo

De trenger noen med hands on erfaring i OBOS nå som ikke skremmer vekk potensielle sponsorer av typen budbilfirma og liftutleie.

Nixon

https://www.ba.no/mons-brochmann-er-en-god-kandidat/s/5-8-1772840

Tirsdagsgjengen lanserer Brochmann som ny styreleder. MIM støtter det forslaget.
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Nixon on December 19, 2021, 10:00:45 AMhttps://www.ba.no/mons-brochmann-er-en-god-kandidat/s/5-8-1772840

Tirsdagsgjengen lanserer Brochmann som ny styreleder. MIM støtter det forslaget.

Kan man risikere at Brochmann først blir valgt og i neste runde blir flere av dem han ikke ønsket å sitte i styret sammen med også valgt inn?

Ballen skal fremover!

Lasaron

Quote from: Henki on December 19, 2021, 10:14:35 AM
Quote from: Nixon on December 19, 2021, 10:00:45 AMhttps://www.ba.no/mons-brochmann-er-en-god-kandidat/s/5-8-1772840

Tirsdagsgjengen lanserer Brochmann som ny styreleder. MIM støtter det forslaget.

Kan man risikere at Brochmann først blir valgt og i neste runde blir flere av dem han ikke ønsket å sitte i styret sammen med også valgt inn?



Kjell Rune Pedersen i Tirsdagsgjengen holder Kjell Tennfjord som en god nummer to. Tror jeg går for Brochmann der.
Tren på langskudd

nero

Brochmann virker som en veldig god kandidat, men er mer skeptisk om det skulle bety at tirsdagsgjengen får mer innflytelse.
Lions led by donkeys.

krakra

Tirsdagsgjengen er altså skeptisk til ekstraordinært årsmøte fordi valgkomiteen må få tid til å gjøre en grundig jobb den ene dagen, så lanserer de en benkekandidat til styrelederjobben den andre dagen?

Hvorfor kan de ikke lansere kandidatene sine til valgkomiteen istedenfor å lansere dem via media?

Nixon

Quote from: krakra on December 19, 2021, 13:02:21 PMTirsdagsgjengen er altså skeptisk til ekstraordinært årsmøte fordi valgkomiteen må få tid til å gjøre en grundig jobb den ene dagen, så lanserer de en benkekandidat til styrelederjobben den andre dagen?

Er jo to helt ulike situasjoner. I det første tilfelle måtte det ikke bli ekstraordinært årsmøte, men det må det nå.
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on December 19, 2021, 13:21:54 PM
Quote from: krakra on December 19, 2021, 13:02:21 PMTirsdagsgjengen er altså skeptisk til ekstraordinært årsmøte fordi valgkomiteen må få tid til å gjøre en grundig jobb den ene dagen, så lanserer de en benkekandidat til styrelederjobben den andre dagen?

Er jo to helt ulike situasjoner. I det første tilfelle måtte det ikke bli ekstraordinært årsmøte, men det må det nå.
Selv om det er et ekstraordinært årsmøte, så kan man gi valgkomiteen ro og fred til å finne sine kandidater istedenfor å slenge ut navn i media.

nero

Et spørsmål er jo om tirsdagsgjengen generelt er en ressurs eller en hemsko for Brann. Tror nok jeg begynner å helle mot at de er mer av en hindring for fremgang enn en ressurs.
Lions led by donkeys.

Belfort

Quote from: nero on December 19, 2021, 13:56:46 PMEt spørsmål er jo om tirsdagsgjengen generelt er en ressurs eller en hemsko for Brann. Tror nok jeg begynner å helle mot at de er mer av en hindring for fremgang enn en ressurs.

Her er jeg enig med Davy i BA sin siste podcast. Denne gjengen tror at det som fungerte for dem på 70-tallet kan bare overføres til dagens fotball

nero

Det rant vel ikke akkurat inn med pokaler på 70-tallet heller. ;D
Lions led by donkeys.

Corran

Tirsdagsgjengen har vel vært diskutert fram og tilbake siden 80 tallet omtrent.
De gjør en knall jobb og er en ressurs på noen områder, mens på andre så er de litt opptatt av sine personer inn i styre og stell.
Men dette gjelder jo alle grupperinger.
Alle grupperingene vil jo egentlig Brann sitt beste, men veiene dit er gjerne forskjellige. De fronter "sine" menn og kvinner da de mener det er de som er riktige for å komme raskest mulig dit en vil.
Alle setter gjerne klubben først, men er ikke alltid i stand til å gå andre grupperinger i møte eller se at disse også kan ha rett i sin tilnærming.
Uansett hvilken gruppering en hører til så ønsker man ett Brann i toppen som spiller underholdende fotball og med lokale og gjerne unge på laget.

Når det gjelder at enkelte her mener medlemsstyrt klubb er feil så viste jo Brann sitt forsøk på ASA at det ikke er veien å gå. Ingenting ble bedre av det og gjelden ble bare større og en fikk enda flere klovner som skulle styre.
Å få inn eiere som styrer er heller ikke noen garanti for suksess. Er mange klubber rundt om kring som har vært skakkjørte pga eiere som er humørsyke, ikke har peiling (inkompentente) eller bare liker å skryte av at de eier en klubb.

Medlemsstyrt klubb mener jeg totalt sett er best, men en skulle gjerne hatt litt flere medlemmer og i alle fall en større andel som brukte stemmeretten sin.
Som medlemsstyrt kan en i alle fall påvirke om en ønsker når en ser klubben gå feil vei eller begynner å miste de verdiene de bør ha

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

December 19, 2021, 14:34:52 PM #349 Last Edit: December 19, 2021, 14:38:23 PM by krakra
Problemet til Brann som medlemsstyrt er at det er for få aktive meldemmer. Som gjør at det som i utgangspunktet er gnaske små grupperinger får uforholdsmessig stor makt.

Det var jo derfor Rolf Barmen var så opptatt av å øke medlemsmassen. Det var mye snakk om hvor mye inntekter det ville gi, men hovedpoenget var å vanne ut innflytelsen til de ulike fraksjonene.

Fraksjonering i seg selv er for øvrig et større problem enn den enkelte fraksjon isolert. Det vitner om mistillit og en gruppe som drar i ulike retninger, som alltid er ødeleggende uavhengig av hvilke av fraksjonene som får gjennomslag eller hvor smarte de er og rett de har. Men det nytter ikke å bare peke på de ulike fraksjonene og si at de må slutte å trekke i egen retning og heller falle i linje. Det er en grunn til at slike fraksjoner oppstår.

Å konsentrere makten til noen ytterst få rikfolk er i alle fall ikke en styringsmodell jeg har noen tro på. Tvert i mot tror jeg det kan være en modell som kan ta livet av klubben.

Go Up