• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

SK Brann Kvinner

Started by osoerli, September 25, 2019, 16:47:32 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Ser ingen gode grunner til å ikke ha damelag lenger. - om man legger til side utfordringen med gressmatten og slitasje.
Og jeg forstår at det uansett skal spilles på forskjellig arena.
Men skulle damelaget spille store kamper, Champions League, mot Rosenborg  eller lignende- så hadde det vært veldig gøy om det kunne skje på Stadion, med mye folk til stede, det vil matten tåle og det må herrene tåle også.

Damefotball må være en av de hurtigst voksende idrettene i Europa.
Det har lenge vært stort i USA, vokser i store ligaer der de største klubbene har egne damelag, som det satses tungt i.
Jeg tror det er mulig at Damefotballen for Brann sin del kan bli en meget god tilvekst, både omdømmemessig og inntektsmessig, på sikt.

At damefotball har lavere nivå sportslig enn herrene er jo helt naturlig.
Men samme kan vi jo si om Herrelaget etter å ha sett CL sluttspill eller PL kamper. Det er ganske stor forskjell.
Gjelder stort sett alle idretter.
Se damefotball for det det er - fotball.



Brannsupporter.

Superjack

Quote from: Nixon on September 22, 2021, 12:07:08 PMStiller også litt spørsmålstegn hvor mye kompetanse og toppidrettskultur Brann har å lære.

MYE - Er mitt syn på det.


Brannsupporter.

krakra

Quote from: Nixon on September 22, 2021, 12:07:08 PMStiller også litt spørsmålstegn hvor mye kompetanse og toppidrettskultur Brann har å lære. Dersom det er innsatsen med full jobb eller studier kombinert med fotball, er det bare å ta turen til de bedre breddeklubbene i distriktet. Er disse damespillere så mye mer dedikerte enn disse herrene som bruker veldig mye av fritiden sin på fotball uten å gjerne få så mye igjen for det? Jeg ser for meg at nåløyet til å hevde seg en en del videre i damefotballen.

Men utenom det det. Har ingen motforestillinger med damelag i Brann.
Brann burde absolutt tatt en studietur til flere breddeklubber som gjør det bra. Men nå får man Norges beste damelag inn i klubben og da får man kompetansen og kulturen tettere på.

Lasaron

Jeg ser at flere og flere klubber, både i inn- og utland, har damelag. Slik sett er det vel naturlig om det etter hvert kommer til Brann også.

Slik jeg føler det i dag, kommer jeg nok ikke til å se damekampene til Brann. Jeg er rett og slett bare ikke interessert. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe?
Tren på langskudd

Østlending

Nivået er nok lavere enn 2.divisjon. For 20 år siden så kunne et godt g16 lag slå de fleste lagene i toppserien. Men kvaliteten har nok økt endel siden da, men er ikke i nærheten av 2.divisjon for herrer.

Hvis de skal satses på i like stor grad, altså bruke 50% av ressursene i administrasjon og liknende, så må de jo også dra inn penger til å betale den delen. Det hadde vært vært helt supert med tanke på effektivisering og mer penger til sportslig avdeling og kanskje større støtteapparat. Inntil videre så tror jeg det er ganske usannsynlig at de vil dra inn like mye penger som herrene.

Hvis det også betyr manglende satsning for herrene pga. fordeling og likestilling mellom ALLE pengene Brann drar inn, så er jeg helt imot. Pengene må fordeles etter hvordan de blir tjent inn. (I motsetning til hvordan landslaget gjør det)

pidre

Ser at ressurser kan være eit konfliktpotensiale. Kjem vi dithen at damene vil lønnast som herrene?
Saludar a los monos!

Østlending

Quote from: pidre on September 22, 2021, 12:43:38 PMSer at ressurser kan være eit konfliktpotensiale. Kjem vi dithen at damene vil lønnast som herrene?

Var et ramaskrik uten like om det på landslaget for en stund tilbake. Kan se for meg at et liknende problem vil dukke opp i klubbfotball på et senere tidspunkt.

krakra

Quote from: pidre on September 22, 2021, 12:43:38 PMSer at ressurser kan være eit konfliktpotensiale. Kjem vi dithen at damene vil lønnast som herrene?
Quote from: Lasaron on September 22, 2021, 12:39:29 PMJeg ser at flere og flere klubber, både i inn- og utland, har damelag. Slik sett er det vel naturlig om det etter hvert kommer til Brann også.

Slik jeg føler det i dag, kommer jeg nok ikke til å se damekampene til Brann. Jeg er rett og slett bare ikke interessert. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe?
Så vidt jeg vet er det ingen av klubben i Norge som har damelag som faktisk har noen av de problemene som skisseres. RBK gikk jo for den samme løsningen som Brann og tok over Trondheims Ørn. Har ikke registrert at det har vært noe som helst problem i forbindelse med det overhodet.

Østlending

Quote from: krakra on September 22, 2021, 12:52:16 PM
Quote from: pidre on September 22, 2021, 12:43:38 PMSer at ressurser kan være eit konfliktpotensiale. Kjem vi dithen at damene vil lønnast som herrene?
Quote from: Lasaron on September 22, 2021, 12:39:29 PMJeg ser at flere og flere klubber, både i inn- og utland, har damelag. Slik sett er det vel naturlig om det etter hvert kommer til Brann også.

Slik jeg føler det i dag, kommer jeg nok ikke til å se damekampene til Brann. Jeg er rett og slett bare ikke interessert. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe?
Så vidt jeg vet er det ingen av klubben i Norge som har damelag som faktisk har noen av de problemene som skisseres. RBK gikk jo for den samme løsningen som Brann og tok over Trondheims Ørn. Har ikke registrert at det har vært noe som helst problem i forbindelse med det overhodet.

Er de separate så vil det aldri dukke opp noen slike problemer heller. Kompetanse kan man fortsatt dele seg imellom gjennom samarbeid.
Men verdt å merke seg det du sier, samtidig som jeg har i bakhodet at liknende problemer har dukket opp i større og større grad de siste årene

krakra

September 22, 2021, 13:05:49 PM #59 Last Edit: September 22, 2021, 13:09:39 PM by krakra
Quote from: Østlending on September 22, 2021, 13:00:33 PM
Quote from: krakra on September 22, 2021, 12:52:16 PM
Quote from: pidre on September 22, 2021, 12:43:38 PMSer at ressurser kan være eit konfliktpotensiale. Kjem vi dithen at damene vil lønnast som herrene?
Quote from: Lasaron on September 22, 2021, 12:39:29 PMJeg ser at flere og flere klubber, både i inn- og utland, har damelag. Slik sett er det vel naturlig om det etter hvert kommer til Brann også.

Slik jeg føler det i dag, kommer jeg nok ikke til å se damekampene til Brann. Jeg er rett og slett bare ikke interessert. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe?
Så vidt jeg vet er det ingen av klubben i Norge som har damelag som faktisk har noen av de problemene som skisseres. RBK gikk jo for den samme løsningen som Brann og tok over Trondheims Ørn. Har ikke registrert at det har vært noe som helst problem i forbindelse med det overhodet.

Er de separate så vil det aldri dukke opp noen slike problemer heller. Kompetanse kan man fortsatt dele seg imellom gjennom samarbeid.
Men verdt å merke seg det du sier, samtidig som jeg har i bakhodet at liknende problemer har dukket opp i større og større grad de siste årene
Jeg kommer faktisk ikke på et eneste problem noen profesjonell norsk klubb har hatt med at de hatt både dame- og herrelag. Kan du nevne noen eksempler?

Ellers er det naturlig nok enklere og mer naturlig å utvikle både kompetanse og kultur når man er i samme organisasjon. Nå har Brann drevet med sin egen inkompetente greie veldig lenge uten at det har gitt nevneverdig suksess. Greit å prøve noe nytt, kanskje få noen nye impulser. Jeg hadde vært mer bekymret hvis jeg var Sandviken.

Østlending


Jeg kommer faktisk ikke på et eneste problem noen profesjonell norsk klubb har hatt med at de hatt både dame- og herrelag. Kan du nevne noen eksempler?

Ellers er det naturlig nok enklere og mer naturlig å utvikle både kompetanse og kultur når man er i samme organisasjon. Nå har Brann drevet med sin egen inkompetente greie veldig lenge uten at det har gitt nevneverdig suksess. Greit å prøve noe nytt, kanskje få noen nye impulser. Jeg hadde vært mer bekymret hvis jeg var Sandviken.
[/quote]

Nei, det har jeg ikke eksempler på. Men klubber følger ofte det landslagene gjør. Og jeg ser ingen grunn til hvorfor det ikke skal skje i klubber når det skjer over alt ellers i samfunnet og spesielt på landslaget. Hvis noen kan garantere det at det ikke skjer, så har jeg heller ingen betenkeligheter.

Det siste du skriver er jeg enig i. På den humoristiske siden, så får vi eventuelt håpe at to negativer blir positivt.

SK

Quote from: Østlending on September 22, 2021, 12:42:35 PMNivået er nok lavere enn 2.divisjon. For 20 år siden så kunne et godt g16 lag slå de fleste lagene i toppserien. Men kvaliteten har nok økt endel siden da, men er ikke i nærheten av 2.divisjon for herrer.

Nivået på spillet er langt lavere enn det, kanskje 5./6. divisjon eller noe. Når jeg nevnte 2.divisjon/nedre OBOS tenkte jeg mer på klubbkultur, fotballhverdag o.l. hvor det er disse nivåene for herrer som gjerne er mest like toppklubbene for kvinner.

Selv om man ikke har sett mye av de problemstillingene som trekkes frem i de norske klubbene med felles damelag/herrelag til nå, betyr jo ikke det at det ikke vil skje i fremtiden, som nevnt over. Forblir vi en herreklubb unngår vi det imidlertid greit.
Men hvis man skal tenke sånn, kan man jo spørre seg hva klubber som Rosenborg og VIF har fått ut av at de har tatt inn damelag. Jeg vil påstå at det har hatt null påvirkning på herrelagene per nå. Hva er da poenget? Hele opplegget fremstår helt unødvendig.

krakra

Quote from: Østlending on September 22, 2021, 13:16:48 PMJeg kommer faktisk ikke på et eneste problem noen profesjonell norsk klubb har hatt med at de hatt både dame- og herrelag. Kan du nevne noen eksempler?

Ellers er det naturlig nok enklere og mer naturlig å utvikle både kompetanse og kultur når man er i samme organisasjon. Nå har Brann drevet med sin egen inkompetente greie veldig lenge uten at det har gitt nevneverdig suksess. Greit å prøve noe nytt, kanskje få noen nye impulser. Jeg hadde vært mer bekymret hvis jeg var Sandviken.

Nei, det har jeg ikke eksempler på. Men klubber følger ofte det landslagene gjør. Og jeg ser ingen grunn til hvorfor det ikke skal skje i klubber når det skjer over alt ellers i samfunnet og spesielt på landslaget. Hvis noen kan garantere det at det ikke skjer, så har jeg heller ingen betenkeligheter.

Det siste du skriver er jeg enig i. På den humoristiske siden, så får vi eventuelt håpe at to negativer blir positivt.
[/quote]
Som sagt. Dette virker mer som en konstruert problemstilling fra sure gubber enn noe som helst reelt.

Jose Arrogantio

Jeg ser på det som en selvfølge at Brann har damelag slik samfunnet utvikler seg og kvinnefotballen vokser globalt. Herrelaget har mye å tape omdømmemessig (og dermed økonomisk) om Brann blir den eneste klubben i norsk topp som ikke satser på kvinnefotball. På lang sikt kan det gi oss et dårlig rykte blant mange folk som vil bli skadelig for klubben.

Om Brann kommer til å måtte likestille ressurser for lagene vil ikke det skje før resten av ligaen må det samme uansett, så den relative ressursmessige styrken vil være lik. Kanskje ikke internasjonalt, men jeg tror neppe det vil bli noen krav om likestilling i ressurser fra NFF før det er det samme i Europa generelt, NFF ønsker selvsagt ikke i slik stor grad å skade sjansene våre utenfor Norge.

Nixon

Er det noen grunn til å tro at det blir krav om likestilling av ressursene? Det vil jo ikke bli veldig mange flere penger i omløp selv om alle herrelagene får damelag, så det vil jo rasere konkurranseevnen til mange av herrelagene.
Rød makt på Hansa

krakra

Fullstendig urealistisk. Det snakkes om landslagene. For det første så er det ikke og det har  vel aldri vært noe reelt krav om lik "lønn" på landslagene? Det har vel bare vært noen som har reagert på hvor mye mer penger som går til herrelandslaget?

For det andre så er det jo enorm forskjell på et fotballforbund og en fotballklubb. De har helt forskjellige roller.

Det nærmeste jeg kan tenke meg man kommer dette er kanskje at det kommer noe krav om minstelønn for damespillere i profesjonelle klubber som har lag i Toppserien? Kanskje noen sponsorer som øremerker midler til damesatsingen? Men selv det er lite realistisk og neppe noe som kommer til å bety noe som helst.

Og lite ressurser har vel egentlig aldri vært Branns problem uansett, selv om de liker å si det.

Østlending

Krakra: insinuerer du at jeg er en gammel gubbe?:) i såfall vil jeg insinuere at det kanskje er på tide å innse at det er greit å ta feil innimellom.

Ellers er Det mange gode poenger som får meg til å vippe frem og tilbake.
Hvis Det ikke tilfører klubben noe sportslig, så ser jeg ikke vitsen. Samtidig så må man overveie eventuelle omdømmetap, og om det er reellt.

Men forstår ikke helt hvorfor kvinnene vil skape noe eget, med eget lag, navn, drakt osv.

SK

Sliter fortsatt med å se hvordan dette kan gavne Brann. Hva vil herrelaget som vi bryr oss om få ut av dette? Her ser jeg ingen gode argumenter, og heller ingen eksempler i praksis som kan underbygge det.
Dette med strømninger i samfunnet etc. stemmer ikke og er bare politisk korrekt vås. Det er ikke akkurat en diskusjon om kvinner skal få spille fotball eller ikke dette. Føler dette er litt som de e-sportgreiene Brann begynte med, helt unødvendig greie utenfor klubbens kjernevirksomhet, bare at det var enda mer nisje.

krakra

Quote from: Østlending on September 22, 2021, 17:04:42 PMKrakra: insinuerer du at jeg er en gammel gubbe?:) i såfall vil jeg insinuere at det kanskje er på tide å innse at det er greit å ta feil innimellom.

Ellers er Det mange gode poenger som får meg til å vippe frem og tilbake.
Hvis Det ikke tilfører klubben noe sportslig, så ser jeg ikke vitsen. Samtidig så må man overveie eventuelle omdømmetap, og om det er reellt.

Men forstår ikke helt hvorfor kvinnene vil skape noe eget, med eget lag, navn, drakt osv.
Gubber kommer i mange aldre. Mitt inntrykk er at motstanden er basert på falske premisser og gjerne kommer fra typer som mener ting som likestilling og antirasisme er "politisk korrekt vås" og at dette bare er et ledd av dette våset.

Når det gjelder fordeler for Brann så er jo jeg blant de som mener at kultur spiser strategi til frokost, og at strategi spiser ressurser til frokost. Brann er profesjonelle i den forstand at de har masse penger som de kan bruke på å hente spillere fra en høyere hylle enn de fleste andre lag i Eliteserien. Likevel er man fullstendig underlegne langt mer ressurssvake klubber. Glimt er åpenbart, men man har jo også Kristiansund som kjemper om gull nå og som vil komme foran Brann på tabellen for tredje året på rad(tilfeldigvis ble de bedre enn oss i det øyeblikket vi hentet Bamba fra dem...), Odd er jevnt over bedre. Egentlig er jo alle bedre, så er ikke noe poeng i å ramse opp alle. Vi er knapt bedre enn klubber som Sogndal og Åsane, som knapt har råd til å ha heltidsspillere.

Sist Brann hadde suksess var det et sterkt fokus på kultur, med en noe feilslått strategi. Så gikk man fullstendig vekk fra kulturbyggingen, med en enda mer feilslått strategi der man skulle hente spillere som "kunne gjøre ting selv". Og alt raknet.

Så jeg tror Brann har gått av innflytelse fra et lag med en reell vinnerkultur. Selv om de driftmessig i "beste fall er på nivå med OBOS-ligaen". Det er fult av lag i OBOS-ligaen, og andredivisjon, som Brann kunne lært mye av. Men jeg tror ikke at man bygger kultur med å dra på studieturer eller snakke med andre klubber, selv om en kan lære av det også.

Østlending

Det er kanskje vås. Men jeg ser det ikke som umulig at ressurser kommer til å bli fordelt, og at herrene da mister noen ressurser som de tidligere hadde.
(Jeg trodde det var umulig at 40år gamle mannfolk kunne dusje sammen med jenter, men det kan de nå iflg. Loven så lenge de identifiserer seg som damer, så helt usannsynlig er det ikke.) Mange kvinner jobber da minst like hardt og hardere enn mange menn i fotballen, uten at det vises på lønnsslippen.
Dette er uansett litt utenfor diskusjonen

Det jeg prøver å si er at jeg ser ikke mange fordeler, men noen skjær i sjøen ved sammenslåing.

Til ettertankeså mister jeg troen på at kultur og kunnskap magisk skal bli så mye bedre. Man greier ikke ansette riktige folk nå, hvordan skal det plutselig forandres

Jose Arrogantio

Quote from: SK on September 22, 2021, 18:43:39 PMSliter fortsatt med å se hvordan dette kan gavne Brann. Hva vil herrelaget som vi bryr oss om få ut av dette? Her ser jeg ingen gode argumenter, og heller ingen eksempler i praksis som kan underbygge det.
Dette med strømninger i samfunnet etc. stemmer ikke og er bare politisk korrekt vås. Det er ikke akkurat en diskusjon om kvinner skal få spille fotball eller ikke dette. Føler dette er litt som de e-sportgreiene Brann begynte med, helt unødvendig greie utenfor klubbens kjernevirksomhet, bare at det var enda mer nisje.


Kvinnefotballen vokser internasjonalt. I USA var det faktisk flere som så på kvinnenes VM-finale i 2019 enn på mennenes finale i 2019, og kvinnefotballkamper genererer mer inntekter i det landet enn herrefotballkamper. Internasjonalt var det 1.2 milliarder mennesker som så på kvinnenes finale i 2019, i følge FIFA, så utenfor USA genererer kvinnefotball interesse.

De amerikanske kvinnenes landslagsdrakt var også i 2019 Nike.com's bestselgende fotballdrakt i løpet av et år, noensinne, uavhengig av kjønn.

At kvinnefotball vokser er fakta, ikke politisk korrekt vås, og det er heller ikke noen nisjesport. Interessen i Norge henger etter andre nasjoner i Europa fra det jeg har lest, men jeg blir ikke overrasket om den voksende interessen internasjonalt øker interessen her også på lengre sikt.

Lasaron

Quote from: Jose Arrogantio on September 23, 2021, 05:34:16 AMI USA var det faktisk flere som så på kvinnenes VM-finale i 2019 enn på mennenes finale i 2019, og kvinnefotballkamper genererer mer inntekter i det landet enn herrefotballkamper.

Hva skyldes dette? Det kvinnelige landslaget deres er jo langt mer suksessrikt enn herrelandslaget, men er det hele forklaringen?
Tren på langskudd

pidre

Potensialet for konflikt mellom kvinne og herresiden vil alltid være der. At det ikkje blir lik lønn for likt arbeid vil være et repeterende tema. Bare det at de ikkje får spille på stadion gir grobunn for misnøye.

Ellers ser eg at damelaget kan profitere på ein større organisasjon og merkevaren, og sportslig sett kan gjøre det bra.

Til tross for konfliktpotensialet - er positiv, og trur det kan gangne damelaget først og fremst, men også klubben.   


 
Saludar a los monos!

Nixon

Quote from: pidre on September 23, 2021, 11:25:35 AMBare det at de ikkje får spille på stadion gir grobunn for misnøye.
 

Nå vil ikke Sandvikens spille fast på Stadion fordi de vil heller ha det mer intimt der de er. Så ingen grunn til å frykte misnøye.
Rød makt på Hansa

pidre

Quote from: Nixon on September 23, 2021, 11:42:42 AM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 11:25:35 AMBare det at de ikkje får spille på stadion gir grobunn for misnøye.
 

Nå vil ikke Sandvikens spille fast på Stadion fordi de vil heller ha det mer intimt der de er. Så ingen grunn til å frykte misnøye.

Haha, det minner meg eit Mjelde-sitat.

Ja det er kva dei seier, etter at Brann har sagt nei til kamper på stadion (med enkelte unntak). Tenker nok likevel det at dette over tid vil føre til misnøye - det er jo heilt åpenbart. 
Saludar a los monos!

Superjack

Med veksten i interessen for damefotballen så er det ikke utenkelig at det snart er mer penger å hente på f.eks spilleroverganger fra damesatsingen enn herresiden.

Spesielt om det fortsetter med at herrene er skit og damene best i landet, med lokale spillere.

Og spill på stadion? Om Norsk fotball innser at klimaet her er laget for å spille om sommeren og kutter ut meningsløse sommerferier og spiller flere kamper i juni og juli er det ikke noe problem å kunne kjøre kamp på Stadion 30 (15 herrekamper og 9 hanekamper + noen cup/europacup) ganger i et kalenderår, samt noen treningsøkter
Brannsupporter.

pidre

Quote from: Superjack on September 23, 2021, 12:57:47 PMMed veksten i interessen for damefotballen så er det ikke utenkelig at det snart er mer penger å hente på f.eks spilleroverganger fra damesatsingen enn herresiden.

Spesielt om det fortsetter med at herrene er skit og damene best i landet, med lokale spillere.

Og spill på stadion? Om Norsk fotball innser at klimaet her er laget for å spille om sommeren og kutter ut meningsløse sommerferier og spiller flere kamper i juni og juli er det ikke noe problem å kunne kjøre kamp på Stadion 30 (15 herrekamper og 9 hanekamper + noen cup/europacup) ganger i et kalenderår, samt noen treningsøkter

Ja det er greit, men nå legger jo du heilt andre premisser til grunn for diskusjonen.
Saludar a los monos!

Superjack

Quote from: pidre on September 23, 2021, 13:03:15 PM
Quote from: Superjack on September 23, 2021, 12:57:47 PMMed veksten i interessen for damefotballen så er det ikke utenkelig at det snart er mer penger å hente på f.eks spilleroverganger fra damesatsingen enn herresiden.

Spesielt om det fortsetter med at herrene er skit og damene best i landet, med lokale spillere.

Og spill på stadion? Om Norsk fotball innser at klimaet her er laget for å spille om sommeren og kutter ut meningsløse sommerferier og spiller flere kamper i juni og juli er det ikke noe problem å kunne kjøre kamp på Stadion 30 (15 herrekamper og 9 hanekamper + noen cup/europacup) ganger i et kalenderår, samt noen treningsøkter

Ja det er greit, men nå legger jo du heilt andre premisser til grunn for diskusjonen.

Hvilke andre premisser?
At verden endres, at dette ikke er statisk?
Brannsupporter.

krakra

Quote from: pidre on September 23, 2021, 11:48:19 AM
Quote from: Nixon on September 23, 2021, 11:42:42 AM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 11:25:35 AMBare det at de ikkje får spille på stadion gir grobunn for misnøye.
 

Nå vil ikke Sandvikens spille fast på Stadion fordi de vil heller ha det mer intimt der de er. Så ingen grunn til å frykte misnøye.

Haha, det minner meg eit Mjelde-sitat.

Ja det er kva dei seier, etter at Brann har sagt nei til kamper på stadion (med enkelte unntak). Tenker nok likevel det at dette over tid vil føre til misnøye - det er jo heilt åpenbart. 
for skulle det føre til misnøye? De ønsker ikke å spille på Stadion. Igjen, en helt konstruert problemstilling.

Det er jo langt mer sannsynlig at vi får en episode der noen av Branns herrer seksuelt trakasserer en av damespillerne, enn at det skal bli en stor konflikt rundt Stadion og lik lønn. Ikke at det heller er spesielt realistisk, men det er i alle fall en reell problemstilling.

pidre

September 23, 2021, 14:36:45 PM #79 Last Edit: September 23, 2021, 14:39:00 PM by pidre
Vel, eg sjekker heller på inn Hotell Norge enn Bergen Gjestehus, og det er altså ikkje oppkonstruert.

Selvfølglig ønsker dei å spille på stadion framfor Stemmemyren, dei ønsker også å trener der, og nytte alle fasiliteter.

Vel, mot formodning, om dei likevel ikkje ønsker det, så går det ikkje lang tid før dei ønsker det - og med auka samkvem aukar også risikoen for eit scenario med seksuell trakassering - som Krakra nemner.


 
Saludar a los monos!

Lasaron

Quote from: pidre on September 23, 2021, 14:36:45 PMog med auka samkvem aukar også risikoen for eit scenario med seksuell trakassering - som Krakra nemner.


 

Er det deg, Taliban?
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on September 23, 2021, 14:43:03 PM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 14:36:45 PMog med auka samkvem aukar også risikoen for eit scenario med seksuell trakassering - som Krakra nemner.


 

Er det deg, Taliban?

Spørs jo om det blir tilgang til lik bruk av boblebadet for menn og damer....


Kvinner og menn jobber jo sammen i alle settinger. Dette er jo totalt vås.
Kanskje en inntreden av kvinner i klubben kan få justert en uheldig del av det med rene mannemiljø som herreklubbene er. At de lærer seg litt folkeskikk på jobb. Om dette er et problem på stadion.

Brannsupporter.

pidre

September 23, 2021, 15:26:19 PM #82 Last Edit: September 23, 2021, 15:29:14 PM by pidre
Quote from: Lasaron on September 23, 2021, 14:43:03 PM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 14:36:45 PMog med auka samkvem aukar også risikoen for eit scenario med seksuell trakassering - som Krakra nemner.
 

Er det deg, Taliban?

Hehe, selvfølgelig, mitt poeng var å sette på spissen Krakra sitt innspel om seksuell trakassering.
Saludar a los monos!

Jose Arrogantio

Quote from: Lasaron on September 23, 2021, 06:58:00 AM
Quote from: Jose Arrogantio on September 23, 2021, 05:34:16 AMI USA var det faktisk flere som så på kvinnenes VM-finale i 2019 enn på mennenes finale i 2019, og kvinnefotballkamper genererer mer inntekter i det landet enn herrefotballkamper.

Hva skyldes dette? Det kvinnelige landslaget deres er jo langt mer suksessrikt enn herrelandslaget, men er det hele forklaringen?

Vet ikke, er en del konkurranse med andre idretter for mennene, i form av basketball, baseball, ishockey, og amerikansk fotball, så det er kanskje en del av forklaringen. Har inntrykk av at det er færre idretter som kappes om damene, bare basketball og fotball av nevneverdig størrelse som jeg vet om.


Lasaron

Ok. Hva med supporterkultur, vet du noe om det? For eksempel en normal seriekamp i USA for kvinnefotball med 20 000 tilskuere, og en ditto normal seriekamp i USA for herrefotball med 15 000 tilskuere. Hvordan høres disse kampene ut? Er det mer eller mindre synging og roping på den ene eller andre?

Jeg spør kanskje om mye nå, og forstår om ingen vet, men ble litt nysgjerrig.
Tren på langskudd

Jose Arrogantio

Quote from: Lasaron on September 23, 2021, 15:42:14 PMOk. Hva med supporterkultur, vet du noe om det? For eksempel en normal seriekamp i USA for kvinnefotball med 20 000 tilskuere, og en ditto normal seriekamp i USA for herrefotball med 15 000 tilskuere. Hvordan høres disse kampene ut? Er det mer eller mindre synging og roping på den ene eller andre?

Jeg spør kanskje om mye nå, og forstår om ingen vet, men ble litt nysgjerrig.

Eneste jeg har sett er en landskamp mellom Canada og Mexico en del år tilbake, ingen synging der, og ikke spesielt med trykk s jeg husker.

Jeg har sett basketballkamper i Canada, og der er det godt trykk og god stemning. En del roping eller chants, men ikke synging som vi gjør i fotballen her. Men jeg kan tenke meg det er annerledes i fotballen, med en annen kultur.

Jose Arrogantio

Fant en video med en full kamp, kan ikke noe om konteksten eller lagene, men virker ganske dødt.

https://youtu.be/PRyG4Mhi6zo

Nixon

Quote from: pidre on September 23, 2021, 14:36:45 PMSelvfølglig ønsker dei å spille på stadion framfor Stemmemyren, dei ønsker også å trener der, og nytte alle fasiliteter.

Vel, mot formodning, om dei likevel ikkje ønsker det, så går det ikkje lang tid før dei ønsker det

 

Hvorfor skal de ville spille for nesten tomme tribuner på Stadion? Det er litt av grunnen til at de vil bli der de er.

Og nei, tilskuertallene vil ikke bli veldig store for Branns kvinnelag på overskuelig fremtid.
Rød makt på Hansa

Nixon

September 23, 2021, 17:23:16 PM #88 Last Edit: September 23, 2021, 18:00:43 PM by Nixon
Quote from: Superjack on September 23, 2021, 12:57:47 PMMed veksten i interessen for damefotballen så er det ikke utenkelig at det snart er mer penger å hente på f.eks spilleroverganger fra damesatsingen enn herresiden.

Er det egentlig så veldig stor vekst? Serieleder Sandviken teller tilskuertall i hundretall. Har du hørt om noe særlig penger i overganger i det hele tatt i kvinnefotball? Og så skal det «snart» bli mer overgangspenger i kvinnefotball? Utenkelig.
Rød makt på Hansa

Jose Arrogantio

Ja veksten er ikke sterk i Norge ennå, og internasjonalt er det heller ikke de store overgangssummene.

Corran

Amerikansk idrett er anderledes enn fotballen hos oss.
De har rop ol. men ikke den supporter syngingen som vi har.

Vet at amerikansk fotball (til dels) og wrestling synes europa turer og spesielt i england er kjempe stor pga at stemningen og syngingen er så utrolig bra
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Quote from: Corran on September 24, 2021, 00:47:42 AMAmerikansk idrett er anderledes enn fotballen hos oss.
De har rop ol. men ikke den supporter syngingen som vi har.



Ja, tror den syngingen og slikt er mer en anglo-norsk tradisjon. Jeg har nevnt det før men for noen år siden var jeg på Borussia Dortmund kamp mot den store rivalen på den tiden. Jeg satt oppe på en langside. Prøvde å følge med, men det var alltid noen ved siden av meg som ville snakke om ting som ikke hadde relevanse for kampen. En i følget hadde fått litt for mye innabords og bestemte seg for å prøve å få til litt synging og slikt. De som satt rundt han så bare dumt på fyren.

Det var tydelig at det ikke var slik fotballen var for "folk flest" i Tyskland. Sang og show ble ivaretatt av hver sin kortside. Den gule veggen og gjesteveggen. Og fremfor den gule veggen sto det en forsanger/dirigent med ryggen til banen og styrte hva de skulle gjøre.

osoerli

Quote from: pidre on September 23, 2021, 15:26:19 PM
Quote from: Lasaron on September 23, 2021, 14:43:03 PM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 14:36:45 PMog med auka samkvem aukar også risikoen for eit scenario med seksuell trakassering - som Krakra nemner.
 

Er det deg, Taliban?

Hehe, selvfølgelig, mitt poeng var å sette på spissen Krakra sitt innspel om seksuell trakassering.

Auka samkvem mellom dame- og herrespelarar vil nok heller føra til fleire unge talent i åra som kjem.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Quote from: osoerli on September 24, 2021, 13:48:41 PM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 15:26:19 PM
Quote from: Lasaron on September 23, 2021, 14:43:03 PM
Quote from: pidre on September 23, 2021, 14:36:45 PMog med auka samkvem aukar også risikoen for eit scenario med seksuell trakassering - som Krakra nemner.
 

Er det deg, Taliban?

Hehe, selvfølgelig, mitt poeng var å sette på spissen Krakra sitt innspel om seksuell trakassering.

Auka samkvem mellom dame- og herrespelarar vil nok heller føra til fleire unge talent i åra som kjem.

Godt poeng. Kanskje det beste argumentet for sammenslåing så langt?
Tren på langskudd

SK

Quote from: Kagain on September 24, 2021, 11:52:16 AMJa, tror den syngingen og slikt er mer en anglo-norsk tradisjon. Jeg har nevnt det før men for noen år siden var jeg på Borussia Dortmund kamp mot den store rivalen på den tiden. Jeg satt oppe på en langside. Prøvde å følge med, men det var alltid noen ved siden av meg som ville snakke om ting som ikke hadde relevanse for kampen. En i følget hadde fått litt for mye innabords og bestemte seg for å prøve å få til litt synging og slikt. De som satt rundt han så bare dumt på fyren.

Det var tydelig at det ikke var slik fotballen var for "folk flest" i Tyskland. Sang og show ble ivaretatt av hver sin kortside. Den gule veggen og gjesteveggen. Og fremfor den gule veggen sto det en forsanger/dirigent med ryggen til banen og styrte hva de skulle gjøre.

Er ikke dette ganske likt Norge egentlig? Synging på kortsiden, på langsidene skal man time det veldig med omhu hvis man vil prøve å sette igang noe sang. Hvis ikke ser folk bare dumt på deg, likt som det du beskriver fra Tyskland.

Kagain

Quote from: SK on September 24, 2021, 18:07:16 PMEr ikke dette ganske likt Norge egentlig? Synging på kortsiden, på langsidene skal man time det veldig med omhu hvis man vil prøve å sette igang noe sang. Hvis ikke ser folk bare dumt på deg, likt som det du beskriver fra Tyskland.

Mulig, men jeg mener da å ha sett (eller hært) sang fra langsidene på Brann i tidligere år, da det var litt flere mennesker der. Tyskerten er nok mer organisert på dette med sang & show på kortsidene enn vi er vant med i Brann.

Nå når ting åpner igjen må jeg vurdere en tur til britene for å se om jeg har rett i mitt inntrykk. Kanskje jeg skal prøve meg på noen kamper litt lengre ned i divisjonene der blodfansen fremdeles regjerer?

fortune

Quote from: Lissabon on September 28, 2021, 21:12:20 PMNull interesse idag positivt ?

Betyr null interesse NEI ?

Ja til gode gressmatter, nei til damer ?

Ja til å beholde pengene selv ?

Betyr vel utelukkende at det ikke finnes noe særlig engasjement verken i den ene eller andre retningen. Utifra bildene fra møtet var det dårlig oppmøte fra begge kjønn, så spørsmålet om kvinnefotball engasjerer verken kvinner eller menn.
First is first, second is nothing

Nixon

Veldig naivt dersom de trodde på godt oppmøte. Dette engasjerer ikke nevneverdig, men jeg tipper at paf og hans like vil mobilisere såpass at dette vil bli banket greit gjennom på det ekstraordinære årsmøtet i oktober. Noe motaksjon har jeg null tro på.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Er det få som dukker opp er det jo et slags signal om at det er ok. Det hadde vært verre om det var "Brann får damelag, og vi endrer fargen på drakten til lilla. PS forresten heter vi nå Red Bull & Cow". Eller "Branns damelag betyr kunstgress" - det hadde nok engasjert litt da.
Gå av.

SK

September 29, 2021, 01:13:44 AM #99 Last Edit: September 29, 2021, 01:16:53 AM by SK
At folk er likegyldige betyr jo også at få engasjerer seg i dette i positiv retning. Hvorfor skal vi da begynne med det?
Er ikke noen god begrunnelse hvis det beste man kan si er at få er noe særlig imot det.

Go Up