• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

SK Brann Kvinner

Started by osoerli, September 25, 2019, 16:47:32 PM

Nixon, esp123 and 4 Guests are viewing this topic.

Go Down

osoerli

September 25, 2019, 16:47:32 PM Last Edit: December 18, 2023, 12:05:47 PM by mbersve
https://www.bt.no/sport/i/3JQdb0/brann-tar-grep-hyrer-konsulenter-for-aa-laere-mer-om-kvinnesatsing

Trur det kunne blitt ein større success i Brann enn mange andre klubbar.  Om me tenkjer oss Branns herrelag kavar på nedre del av tabellen og spelar kjedeleg fotball som no. Mens Branns kvinnelag kjempar om medalje og er i champions league.  Trur kanskje eg hadde valgt damene.

Kjør debatt!
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

SK

Dette var vel litt diskutert i en tidligere tråd også, men - kvinnefotball er jo helt nitrist uavhengig om laget man holder med gjør det bra eller ikke. Man må i hvert fall opp til sluttspillet i VM for å finne et nivå som til nød kan være akseptabelt som underholdning i et svakt øyeblikk. Norsk serie er milevis unna dette.

Uavhengig av dette, så er det i hvert fall for meg ikke noen automatikk i at jeg holder med et lag bare fordi det heter Brann. Når juniorlaget til Brann spiller mot andre lag bryr jeg meg ikke om hvordan de gjør det. Ikke helt det samme med et hypotetisk kvinnelag, men følelsen ville blitt omtrent den samme. Jeg hadde engasjert meg omtrent like mye som jeg gjør for Sandviken og Arna-Bjørnar. Altså null.

Klubben får konsentrere seg om å levere godt nok med det A-laget de har, det virker å være mer enn nok for dem.

fortune

Man kan gjerne innlemme Sandviken eller Arna Bjørnar i brann, uten at jeg bryr meg spesielt i den ene eller andre retningen. Men man trenger iallefall ikke å starte enda en klubb som skal konkurrere med de to overnevnte eller med Nymark på eventuelt aldersbestemt.
First is first, second is nothing

Kagain

Er enig med deg der Fortune. Det er nok en bedre vei å gå enn å fyre opp et tredje lag som skal gå de andre i næringen... Jeg vet ikke hvor mange kvinner det er som spiller fotball i Bergen, men jeg vil tro at det er færre enn det er menn som spiller fotball i Bergen...

Spelaren

Brann er ensbetydende med Stadion, så hen skal damene i så fall spille? Det er ingen anlegg i umiddelbar nærhet med egnede fasiliteter, vel?
Gå av.

Nixon

Det blir kunstgress på likestillingens alter...
Rød makt på Hansa

kabelmann

Er det noe som tyder på at matten ikke skulle tåle noen damekamper også?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Spelaren

Quote from: kabelmann on September 28, 2019, 00:54:58 AMEr det noe som tyder på at matten ikke skulle tåle noen damekamper også?

Toppserien gir 11 heimekamper ekstra samt kanskje et par cuprunder. Så 12-13 ekstra kamper og en kabal som må gå opp mtp banens restitusjonstid og (forhåpentligvis) et Brann som avanserer litt lengre i cuper enn det tradisjonen er under Nilsen.

Den norske sesongen er lagt opp slik at den starter midt i mars både til neste år og i 2022. Akkurat i år var me heldige med en god vår samtidig som det ble en sen start. Med verre vintre blir jo bildet bare tydeligere... plast :/  .
Gå av.

Lasaron

Det skal trenes på naturgress også.
Tren på langskudd

Finfin respons

Det denne høringen anbefaler vil være med å påvirke ting som lisenskrav m.m. fra forundets side. Så banelogistikken må ikke tas lett på i arbeidet som gjøres nå.

Så tipper jeg sponsoren spv, bt, m.fl. vil legge et press på å uniformere bergensfotballen.

Det blir som det blir. Har vel ingen sterke meningwr om dette, annet enn at det kan slå veldig positivt ut på sikt for gemerell Brann-interesse i byen, faktisk.
Kanskje.

Corran

At Brann skal starte damelag nå er bare fjas. Det er 2 topplag i og rett utenfor byen og egentlig ikke plass til et tredje lag. Dette er mas som har startet med noen tullinger som mener alle topp herre lag bør ha dame lag. Dette sikkert for at damelagene skal få en del av kaken til herrene.

Man at Brann innleder ett samarbeid med en eller begge klubbene i nærheten kunne vært bra.
Og at Brann kunne lånt vekk stadion til et par toppkamper i året hadde sikkert vært stas for damene og gitt dem ekstra oppmerksomhet.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Finfin respons

Et vesentlig poeng er at damelaget blir Hetende Brann i så fall. Men det er mer. Klubbidentitet og den såkalte flokken. Lurer på hvordan årsmøtene blir. Stab. Miljø. Det blir annerledes. Veldig. Jeg ser det ikke for meg at det vil fungere.
Kanskje.

Nixon

https://www.vg.no/sport/fotball/i/aP6L82/kilder-til-vg-brann-og-sandviken-slaar-seg-sammen

VG får opplyst fra kilder at toppserielaget Sandviken slår seg sammen med Brann og danner et nytt kvinnelag til elitesatsing i 2022. Det skal spilles i Branns drakter.

Har ikke sterke følelser for dette verken den ene eller andre veien. Slett ikke umulig at jeg går på en kamp eller to.
Rød makt på Hansa

Huff

Quote from: Nixon on May 07, 2021, 08:05:21 AMhttps://www.vg.no/sport/fotball/i/aP6L82/kilder-til-vg-brann-og-sandviken-slaar-seg-sammen

VG får opplyst fra kilder at toppserielaget Sandviken slår seg sammen med Brann og danner et nytt kvinnelag til elitesatsing i 2022. Det skal spilles i Branns drakter.

Har ikke sterke følelser for dette verken den ene eller andre veien. Slett ikke umulig at jeg går på en kamp eller to.

''Det e rødt og hvitt i Sandviken, det e rødt og hvitt i Brann
Og det ikkje fritt at vi e stolt når vi går hånd i hånd.''

Ove Thue, i etterpåklokskapens lys en bergensk Nostradamus.

Lasaron

For min del melder disse spørsmålene seg:

Er ikke sammenslåing av klubber en sak for årsmøtet?

Hvilken stadion skal isåfall damelaget spille på?

Om det blir Brann stadion, vil det gå ut over matten og/eller herrelagets treningsmuligheter på naturgress?

Skal damelaget også bruke naturgresstreningsbanene utenfor stadion?

Vil en slik sammenslåing få fortgang i planene om å oppgradere treningsannlegget betraktelig?
Tren på langskudd

Nixon

En følgeskade med dette er selvsagt enda flere oppslag i mediene om at Brann har tapt for lag som Rosenborg, Lillestrøm og Engen. Som om vi ikke sliter nok med det fra før...
Rød makt på Hansa

krakra

May 07, 2021, 08:37:26 AM #16 Last Edit: May 07, 2021, 08:39:53 AM by krakra
Det kan sikkert kalles en sammenslåing, men det er jo i realiteten en overtakelse. Sandviken går inn i Brann. Jeg anser det som en selvfølge at det må behandles av årsmøtet. I alle fall i Sandviken. De legger i i realiteten ned den klubben, i alle fall på damesiden.

Jeg syns dette er bra jeg. Damefotball er gøyere enn mange skal ha det til. Særlig når det er Brann mot RBK eller Enga. Kanskje kan det bli Champions League i Bergen, hvis damene løfter seg et hakk. Også kjekt for jentene å kunne drømme om å spille for Brann.

En fin løsning også. Brann slipper å bruke masse tid og ressurser på å bygge et nytt apparat, man slipper et tredje damelag med ambisjoner i Toppserien i Bergen og Brann damer går rett inn i Toppserien.

Nixon

https://www.bt.no/fotball/i/zgnXw9/brann-sjefen-om-sammenslaaing-ingen-konklusjon

Johannesen sier at sammenslåing ikke er avklart. Medlemmene skal involveres og det er invitert til medlemsmøte.

Saken skal heller ikke være ferdig diskutert mellom klubbene, men siden lagene skal møte pressen i dag, må vi vel regne med at samtalene har kommet langt.
Rød makt på Hansa

Gulløl

May 07, 2021, 09:05:24 AM #18 Last Edit: May 07, 2021, 09:10:59 AM by Gulløl
Quote from: Huff on May 07, 2021, 08:23:07 AM''Det e rødt og hvitt i Sandviken, det e rødt og hvitt i Brann
Og det ikkje fritt at vi e stolt når vi går hånd i hånd.''

Ove Thue, i etterpåklokskapens lys en bergensk Nostradamus.
Han bommet kun på denne spådommen så vidt jeg vet, kunne løst dagens midtstopperproblem ;)

"Når Gro Espeseth tar corner
Då e eg i Drømmeland
Hon e verdens beste midtstopper, hon kunne spelt på Brann
Tenk om Hon og Inge Ludviksen gikk sammen, og fikk små
Då hadde Brann blitt tett,
Og fremtiden blitt lett å håpe på."
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Hvis de skal spille på Stadion, så blir det plast. Eg kan ikkje sjå for meg et Brann som ikkje spiller på Stadion, i hvert fall - og tross mine gubbete, konservative meninger blir det selvsagt en kamp eller to. Brann er tross alt Brann, og kanskje det kan inspirere eldstedatteren til noe annet enn roblox  8)  .
Gå av.

esp123

Dette kommer samtidig som at Champions League for kvinner utvides. Med en skikkelig satsing der man greier å samle de fleste av de gode spillerne med bergensk bakgrunn (og der er det mye bra å hente), så er det ikke helt urealistisk med Brann-Barcelona på Brann stadion. Med masse bergensere på laget!

Nixon

Hvordan fungerer det med at Brann skal avsjekke dette med medlemmene? Er Brann bundet av det dersom de sier nei?

Noe jeg ikke tror skjer. Jeg tror det vil bli et klart flertall for at Brann kan få et damelag.

Uansett hva Harald Johannessen måtte mene...
Rød makt på Hansa

krakra

Quote from: Nixon on May 07, 2021, 09:37:04 AMHvordan fungerer det med at Brann skal avsjekke dette med medlemmene? Er Brann bundet av det dersom de sier nei?

Noe jeg ikke tror skjer. Jeg tror det vil bli et klart flertall for at Brann kan få et damelag.

Uansett hva Harald Johannessen måtte mene...
Jeg er rimelig sikker på at en sånn sammenslåing må ha et årsmøtevedtak. Ser at Grevstad sier at det er planen også. Da har det lite å si hva medlemmene sier på et medlemsmøte, rent formelt. Disse medlemsmøtene er jo helt 100% uformelt organ.

Jeg tror dette blir enstemmig vedtatt.

ostraume

Jeg er klart for.

Gøy med mer fotball og dette er jo vår eneste mulighet til å Champions League.

Det er vel og lov å håpe på noen synergier og større sjanse for å fylle stadion andre dager enn 16. mai.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Tipper det blir bra.

Tipper de kommer til å fortsette å spille kampene i Sandviken.

Tipper jeg kommer til å se en kamp eller to om de spiller på Stadion.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Quote from: kabelmann on May 07, 2021, 10:53:14 AMTipper de kommer til å fortsette å spille kampene i Sandviken.

De fleste kampene i alle fall skal man tro det som har blitt sagt i dag. Men intensjonen er utvilsomt at damelaget også skal flytte til Stadion.

For skal man konspirere så er dette en snikvei til å få kunstgress på Stadion. Det kan bli vanskeligere å si nei til kunstgress når det betyr at Norges beste damelag ikke kan flytte inn.
Rød makt på Hansa

Corran

Quote from: krakra on May 07, 2021, 09:40:41 AM
Quote from: Nixon on May 07, 2021, 09:37:04 AMHvordan fungerer det med at Brann skal avsjekke dette med medlemmene? Er Brann bundet av det dersom de sier nei?

Noe jeg ikke tror skjer. Jeg tror det vil bli et klart flertall for at Brann kan få et damelag.

Uansett hva Harald Johannessen måtte mene...
Jeg er rimelig sikker på at en sånn sammenslåing må ha et årsmøtevedtak. Ser at Grevstad sier at det er planen også. Da har det lite å si hva medlemmene sier på et medlemsmøte, rent formelt. Disse medlemsmøtene er jo helt 100% uformelt organ.

Jeg tror dette blir enstemmig vedtatt.
Medlemsmøte er for å forankre det og være åpne om det og så må det opp på årsmøte.
De vil vel ikke gå på samme blemmen som sist med plastmatten.

Når det gjelder plast var det klokkeklar beskjed fra Grevstad om at det ikke er et tema nå eller i forhandlingene med Sandviken
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Quote from: Nixon on May 07, 2021, 11:04:03 AM
Quote from: kabelmann on May 07, 2021, 10:53:14 AMTipper de kommer til å fortsette å spille kampene i Sandviken.

De fleste kampene i alle fall skal man tro det som har blitt sagt i dag. Men intensjonen er utvilsomt at damelaget også skal flytte til Stadion.

For skal man konspirere så er dette en snikvei til å få kunstgress på Stadion. Det kan bli vanskeligere å si nei til kunstgress når det betyr at Norges beste damelag ikke kan flytte inn.
Det er litt høna eller egget. Var kunstgressiveren delvis fordi det ville gjøre det lettere med damefotball på Stadion, eller er damefotballsatsingen delvis fordi det vil gjøre det lettere med kunstgress? Eller det ingen slike sammenhenger?

Jeg tror det henger litt sammen, men er usikker på hvilken retning.

Men hva skjer med nyvalgte Madeleine Giske nå?

SKBCPH

Er ikke Sandviken stadion nettopp fornyet, i tillegg til at det er planer om enda en oppgradering av kapasitet? Synes det mest fornuftige er at de fortsetter å spille der.
- Vi har den treneren vi har.

Superjack

Brannsupporter.

Nixon

September 21, 2021, 08:17:25 AM #30 Last Edit: September 21, 2021, 08:19:26 AM by Nixon
https://www.brann.no/nyheter/medlemsmote-om-kvinnelag--tirsdag-28.september

Medlemsmøte om kvinnelag neste uke.
Blir det like mye rabalder som med kunstgresset?
Neppe. Dette blir applaudert inn på det ekstraordinære årsmøtet i oktober.
Rød makt på Hansa

Nixon

Rød makt på Hansa

Gulløl

Quote from: Lissabon on September 21, 2021, 08:46:11 AMJeg frykter dette kvinnemaset er en ny ond, konspiratorisk, nøye uttenkt plan av hardplast-plastikkmafiaen med et langsiktig mål og å ødelegge mest mulig.
Så så rolig nå.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ostraume

Quote from: Lissabon on September 21, 2021, 08:46:11 AMSålenge kvinnene ALDRI spiller på gresset er det ok. Kloke, rike, intelligente RBK lar kvinnene sine kun spille på plast i serien, klokelig nok, kloke som de er.

Here we go...
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Har du noe å melde om JFK eller CIA også?
Gå av.

SKBCPH

- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Quote from: Spelaren on September 21, 2021, 13:04:11 PMHar du noe å melde om JFK eller CIA også?

Etter at Jarle avslørte CIA med ICA-posen sin, har de ligget ganske lavt i Norge...
Rød makt på Hansa

SK

Skjønner ikke folk hvor elendig ide det vil være med damelag i Brann? Brann har vel alltid vært en herreklubb når det gjelder fotball, har ingen tradisjoner for kvinnelag og det er ingen grunn til at man skal begynne med det nå.

Om noen år må vi stå der og høre på sutring fra kvinnedelen om hvorfor de ikke får spille mer på Stadion, hvorfor de får så liten andel av sponsormidlene, lite prioritert og tilgodesett etc. Som garantert vil bli støttet av et hylekor i media, o.s.v., o.s.v. Hvorfor ønsker vi å rote det til slik for oss selv? Vi har nok med å konkurrere mot andre lag, hvis vi ikke skal måtte konkurrere mot oss selv også.

Mye bedre at kvinnene blir værende i de klubbene de nå er i, som har tradisjoner for det og hvor de har en mye bedre posisjon i klubben.

osoerli

Damer spelar mindre fysisk og er lettare enn herrer.  Låg slitasje på plenen.  3-4 kampar mot dei størsta laga i serien + CL-kampar på Stadion vil fungera heilt fint.  Etter at graset har satt seg godt frå juni og utover til litt utpå hausten.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Corran

Eg har vært litt uenig med at Brann skulle starte et eget damelag, men å slå sammen med et eksisterende lag er jeg ikke så uenig med.
Om noen år vil topplag som ikke også har dame lag bli uglesett av NFF og få tyn/straff/reaksjoner på dette. Internasjonalt er dette også vanlig nå.
Nå får de sjansen til å få litt topp fotball kultur og vinner mentalitet inn i klubben ;-)
Og Arna Bjørnar er sikker kjempe fornøyde med den historien Brann har
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Derabilo

Her var det mye rart.

Om Brann og Sandviken slår seg sammen, og Brann får et damelag på toppnivå i Norge, skal de selvsagt prioriteres som herrene. Det er klart det skal tilrettelegges for at de skal kunne spille på Stadion. Om det ikke er mulig å få til med en gang, så er det forståelig, men det skal selvsagt være et mål. De skal være likestilt Brann i Branns drift, som en moderne fotballklubb.

Husk, om vi får et damelag, så er ikke det "de". Da er de Brann. De er oss. De kjemper for at Brann skal vinne serien, utvikle seg, ta medaljer og kjempe om ære i Europa. Så at Brann trenger "gresstrå selv"... Ja, damelaget inngår i det "selvet".
Bergen ut av Norge -

SKBCPH

Quote from: Derabilo on September 22, 2021, 08:19:58 AMHer var det mye rart.

Om Brann og Sandviken slår seg sammen, og Brann får et damelag på toppnivå i Norge, skal de selvsagt prioriteres som herrene. Det er klart det skal tilrettelegges for at de skal kunne spille på Stadion. Om det ikke er mulig å få til med en gang, så er det forståelig, men det skal selvsagt være et mål. De skal være likestilt Brann i Branns drift, som en moderne fotballklubb.

Husk, om vi får et damelag, så er ikke det "de". Da er de Brann. De er oss. De kjemper for at Brann skal vinne serien, utvikle seg, ta medaljer og kjempe om ære i Europa. Så at Brann trenger "gresstrå selv"... Ja, damelaget inngår i det "selvet".

Men jeg er supporter av herrelaget til Brann, bare fordi noen damer tar på seg en drakt med Brann-logo på, så blir ikke jeg plutselig likestilt supporter av dem. Det er ikke sånn det fungerer, ikke for meg hvertfall. Og jeg vil ikke bli stemplet som sexistisk eller motstander av damefotball generelt på grunn av det.

Jeg kommer til å være kritisk til alt som sidestiller dette potensielle nye laget med det laget jeg heier på, som bruk av gresset, sponsormidler, lønn etc, for det kommer til å gå ut over konkurranseevnen til mitt lag.
- Vi har den treneren vi har.


Derabilo

Quote from: SKBCPH on September 22, 2021, 08:58:16 AM
Quote from: Derabilo on September 22, 2021, 08:19:58 AMHer var det mye rart.

Om Brann og Sandviken slår seg sammen, og Brann får et damelag på toppnivå i Norge, skal de selvsagt prioriteres som herrene. Det er klart det skal tilrettelegges for at de skal kunne spille på Stadion. Om det ikke er mulig å få til med en gang, så er det forståelig, men det skal selvsagt være et mål. De skal være likestilt Brann i Branns drift, som en moderne fotballklubb.

Husk, om vi får et damelag, så er ikke det "de". Da er de Brann. De er oss. De kjemper for at Brann skal vinne serien, utvikle seg, ta medaljer og kjempe om ære i Europa. Så at Brann trenger "gresstrå selv"... Ja, damelaget inngår i det "selvet".

Men jeg er supporter av herrelaget til Brann, bare fordi noen damer tar på seg en drakt med Brann-logo på, så blir ikke jeg plutselig likestilt supporter av dem. Det er ikke sånn det fungerer, ikke for meg hvertfall. Og jeg vil ikke bli stemplet som sexistisk eller motstander av damefotball generelt på grunn av det.

Jeg kommer til å være kritisk til alt som sidestiller dette potensielle nye laget med det laget jeg heier på, som bruk av gresset, sponsormidler, lønn etc, for det kommer til å gå ut over konkurranseevnen til mitt lag.

Det er ingen som kan forvente at du som supporter skal gå å heie på alle Branns lag. Om du velger å følge bare herre- eller bare dame-laget er opp til deg.

Brann som klubb bør derimot ikke behandle kvinnene som et "underordnet" produkt. Brann må organisere seg så de klarer å utvikle både herre og damelaget uten at det går på bekostning av hverandre. Som medlem av Brann er det jo dette jeg vil være opptatt av, hvordan skal en sammenslåing være gevinst og ikke komme i veien for hverandre. Om ikke jeg blir overbevist om det, så er det god grunn til å være skeptisk til en sammenslåing.

Når det gjelder lønn, er det naturlig at det laget som sikrer flest inntekter for klubben også får mest kompensasjon i lønn. Per nå, betyr det altså at herrene naturligvis skal ha mest lønn. På lang sikt ville det selvsagt være fint om Brann kunne utvikle sponsoravtaler og interesse for både herre- og damelaget som sikret likelønn. Det ligger selvsagt langt frem i tid, dessverre.

Når det gjelder hvor damelaget skal spille kamper, så mener jeg det må være et mål at det etterhvert skal være på Brann Stadion. For hver eneste kamp. Brann som klubb må ha som mål å få et damelag som fyller Brann Stadion, kjemper i toppen i Norge og leverer trofeer til klubben og byen. Stadion er fortet vårt, og det må selvsagt være fortet til Branns A-lag - herrer og damer. Det som taler mot noe slikt, måtte være at det å spille på Stadion oppleves som kjedelig for damene, fordi de sliter med å få nok tilskuere. Det kan man skaffe seg erfaringer med gjennom de første årene.

Men, for meg betyr det selvsagt at kunstgress debatten må på bordet igjen, så lenge man ikke klarer å få en gressbane som er god nok.
Bergen ut av Norge -

SKBCPH

Quote from: Derabilo on September 22, 2021, 09:33:57 AM
Quote from: SKBCPH on September 22, 2021, 08:58:16 AM
Quote from: Derabilo on September 22, 2021, 08:19:58 AMHer var det mye rart.

Om Brann og Sandviken slår seg sammen, og Brann får et damelag på toppnivå i Norge, skal de selvsagt prioriteres som herrene. Det er klart det skal tilrettelegges for at de skal kunne spille på Stadion. Om det ikke er mulig å få til med en gang, så er det forståelig, men det skal selvsagt være et mål. De skal være likestilt Brann i Branns drift, som en moderne fotballklubb.

Husk, om vi får et damelag, så er ikke det "de". Da er de Brann. De er oss. De kjemper for at Brann skal vinne serien, utvikle seg, ta medaljer og kjempe om ære i Europa. Så at Brann trenger "gresstrå selv"... Ja, damelaget inngår i det "selvet".

Men jeg er supporter av herrelaget til Brann, bare fordi noen damer tar på seg en drakt med Brann-logo på, så blir ikke jeg plutselig likestilt supporter av dem. Det er ikke sånn det fungerer, ikke for meg hvertfall. Og jeg vil ikke bli stemplet som sexistisk eller motstander av damefotball generelt på grunn av det.

Jeg kommer til å være kritisk til alt som sidestiller dette potensielle nye laget med det laget jeg heier på, som bruk av gresset, sponsormidler, lønn etc, for det kommer til å gå ut over konkurranseevnen til mitt lag.

Det er ingen som kan forvente at du som supporter skal gå å heie på alle Branns lag. Om du velger å følge bare herre- eller bare dame-laget er opp til deg.

Brann som klubb bør derimot ikke behandle kvinnene som et "underordnet" produkt. Brann må organisere seg så de klarer å utvikle både herre og damelaget uten at det går på bekostning av hverandre. Som medlem av Brann er det jo dette jeg vil være opptatt av, hvordan skal en sammenslåing være gevinst og ikke komme i veien for hverandre. Om ikke jeg blir overbevist om det, så er det god grunn til å være skeptisk til en sammenslåing.

Når det gjelder lønn, er det naturlig at det laget som sikrer flest inntekter for klubben også får mest kompensasjon i lønn. Per nå, betyr det altså at herrene naturligvis skal ha mest lønn. På lang sikt ville det selvsagt være fint om Brann kunne utvikle sponsoravtaler og interesse for både herre- og damelaget som sikret likelønn. Det ligger selvsagt langt frem i tid, dessverre.

Når det gjelder hvor damelaget skal spille kamper, så mener jeg det må være et mål at det etterhvert skal være på Brann Stadion. For hver eneste kamp. Brann som klubb må ha som mål å få et damelag som fyller Brann Stadion, kjemper i toppen i Norge og leverer trofeer til klubben og byen. Stadion er fortet vårt, og det må selvsagt være fortet til Branns A-lag - herrer og damer. Det som taler mot noe slikt, måtte være at det å spille på Stadion oppleves som kjedelig for damene, fordi de sliter med å få nok tilskuere. Det kan man skaffe seg erfaringer med gjennom de første årene.

Men, for meg betyr det selvsagt at kunstgress debatten må på bordet igjen, så lenge man ikke klarer å få en gressbane som er god nok.

Gode betraktninger. Jeg er avventende og skeptisk, på det nåværende tidspunkt klarer ikke klubben å gjøre ett profesjonelt lag konkurransedyktig, har lite troen på at de skal klare å få det til med to. Men kanskje kan ressursene fra Sandviken komme til gode. Jeg håper samarbeidet kam bære frukter, men jeg holder ikke akkurat pusten.

Og om det blir kunstgress som en konsekvens av damelaget, da kommer jeg til å furte, LENGE.
- Vi har den treneren vi har.

krakra

Sandviken er konkurransedyktig og jeg renger med at Brann ikke skal legge seg alt for mye borti hvordan de gjør ting. De får imidlertid tilgang på fasiliteter og ressurser som gjør dem enda mer konkurransedyktig. Mens Brann forhåpentligvis kan få en smitteeffekt av den kompetansen og vinnerkulturen som Sandviken besitter.

Forhåpentligvis går det ikke i motsatt retning.

SK

September 22, 2021, 10:16:45 AM #46 Last Edit: September 22, 2021, 10:23:29 AM by SK
Dobbel

SK

September 22, 2021, 10:20:25 AM #47 Last Edit: September 22, 2021, 13:25:03 PM by SK
Quote from: Derabilo on September 22, 2021, 08:19:58 AMHer var det mye rart.

Om Brann og Sandviken slår seg sammen, og Brann får et damelag på toppnivå i Norge, skal de selvsagt prioriteres som herrene. Det er klart det skal tilrettelegges for at de skal kunne spille på Stadion. Om det ikke er mulig å få til med en gang, så er det forståelig, men det skal selvsagt være et mål. De skal være likestilt Brann i Branns drift, som en moderne fotballklubb.

Husk, om vi får et damelag, så er ikke det "de". Da er de Brann. De er oss. De kjemper for at Brann skal vinne serien, utvikle seg, ta medaljer og kjempe om ære i Europa. Så at Brann trenger "gresstrå selv"... Ja, damelaget inngår i det "selvet".

Nettopp dette er jo grunnen til at vi ikke skal rote inn noe damelag i Brann.


Ser at toppfotballkultur og vinnerkultur nevnes. Kvinnene er glade amatører. Kan vel sånn cirka sammenlignes med 2.divisjon menn, eller hvis man legger godviljen til OBOS hvis man ser på de fattigste klubbene.
Må også få minne om at Sandviken ikke har vært noe tradisjonelt topplag, har ikke vært bedre enn Brann historisk. Er ikke sånn at de har masse å lære Brann fordi de vinner serien ett enkelt år i noe som overhodet ikke er sammenlignbart Eliteserien.

Spelaren

Håpet er at symbiosen vil gagne alle.
Gå av.

Nixon

Stiller også litt spørsmålstegn hvor mye kompetanse og toppidrettskultur Brann har å lære. Dersom det er innsatsen med full jobb eller studier kombinert med fotball, er det bare å ta turen til de bedre breddeklubbene i distriktet. Er disse damespillere så mye mer dedikerte enn disse herrene som bruker veldig mye av fritiden sin på fotball uten å gjerne få så mye igjen for det? Jeg ser for meg at nåløyet til å hevde seg en en del videre i damefotballen.

Men utenom det det. Har ingen motforestillinger med damelag i Brann.
Rød makt på Hansa

Go Up