• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2019

Started by Lasaron, April 07, 2019, 09:28:53 AM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Huff

Quote from: Lasaron on April 11, 2019, 12:22:54 PMPanisk ved det minste tilbakespill? Så forskjellig kan en se på det. Jeg ser en som foreløpig bare har hatt trygge mottak.

Jeg er helt enig, men jeg stiller meg samtidig bak Johansens kritikere.

Han har bare gode mottak, men etter de gode mottakene går ballen i hytt og pine.

krakra

Veldig opphengt i disse mottakene på enkle tilbakespill. Jeg syns avleveringene er viktigere.

Falkman

Quote from: Huff on April 11, 2019, 12:48:39 PM
Quote from: Lasaron on April 11, 2019, 12:22:54 PMPanisk ved det minste tilbakespill? Så forskjellig kan en se på det. Jeg ser en som foreløpig bare har hatt trygge mottak.

Jeg er helt enig, men jeg stiller meg samtidig bak Johansens kritikere.

Han har bare gode mottak, men etter de gode mottakene går ballen i hytt og pine.
.

Det har sett sånn ut i seriekampene ja, var skrale greier det  han leverte med beina i går.

Men så sent som i den siste treningskampen ( mot Sogndal) ble jeg veldig imponert av ballbehandlingen og pasningene  hans. Motstanden var jo ikke allverden, men de gjorde i det minste en del forsøk på å stresse ham. Da virket han veldig komfortabel med å ha ballen i beina, og distribuerte den presist  videre både med høyre og venstre, slik jeg kan huske det, stor forskjell sammenlignet med gårsdagens prestasjon, skulle likt å vite årsaken til det.


ZsoltKorcsmar

Quote from: Lasaron on April 11, 2019, 12:22:54 PM4. Holmen var enorm mot oss på Stadion i fjor høst.

Er som regel det som gjør at vi henter spillere. For eksempel Cato Hansen som scorte ett eller to heldige mål mot oss i en trenings/cup-kamp en gang i tiden. Bladde opp noen millioner for han like etterpå, og fasiten er vel 0 mål på 100 kamper i eliteserien..

En god kamp mot oss er som regel nok.

Corran

Quote from: krakra on April 11, 2019, 11:08:06 AMJeg lurer på hvor mange kamper de som slår fast hva Johansen har bevist så av Kristiansund i fjor?

Vi trengte en gullkeeper som kunne levere en gang var mantraet for vare noen måneder siden. Det har Holmen Johansen åpenbart ikke vært, men da er det ikke så nøye og det er tålmodighet som gjelder?
På diverse spillerbørser i fjor så havnet Johansen litt foran Radlinger på alle jeg har sett (så vidt jeg kan huske). Sjekket nå opp kun på altomfotball og den bekreftet det. Ikke store forskjeller men dog er han foran.

Jeg var ikke kjempe fornøyd med keeper signeringen, men selv om en keeper skal lever med en gang så mener jeg fremdeles at 3 kamper er for tidlig til å felle noen dom.
Mener også at det var riktig å låne vekk Pettersen og ikke satse på ham som første keeper enda

Men om du ser positivt på det så er det jo nå bare for Pettersen å overbevise på Nest så utkonkurrerer han Johansen neste år. Veien fram blir jo ikke så lang som du fryktet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Legger vi altomfotballs børs til grunn var jo Pettersen bedre enn Johansen i fjor.

Og det veldig naivt å tro at det bare er for Pettersen å vise seg fram i Nest så danker han ut en keeper med topplønn, hentet for to millioner, neste år. Hvis Johansen fortsetter å levere så svakt som han har levert så langt så sure. Men da tror jeg også vi henter en ny keeper i sommer. Leverer Johansen tilfredsstillende så tror jeg ikke LAN bytter han ut med en 20-åring med erfaring fra OBOS. Det er nettopp det som er min frykt. At Johansen skal levere tilfredsstillende, og dermed stå i veien for Pettersen. Slik at vi ofrer et av ligaens største talenter for en keeper som på ingen måte er noen toppkeeper.

For når du bastant slår fast at det bare er for Pettersen å vise i Nest at han skal ta plassen fra Johansen så glemmer du at vi har en trener som lever etter "If it aint broken, dont fix it"-prinsippet. Og at det dermed er overhengende sannsynlig for at han har høy terskel for å bytte ut en keeper han vet fungerer helt greit, mot en uerfaren unggutt.

Lasaron

Presisering: Jeg mener at unge talenter skal vises større tålmodighet enn voksne. Og jeg mener Holmen bør vises større tålmodighet enn tre kamper.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: krakra on April 11, 2019, 10:57:31 AMDet handler ikke om bitterhet, men at når man hentet en ny keeper fordi man ikke har råd til å vente på Pettersen så er det merkelig å skulle gi den nye keeperen den samme tålmodigheten man ikke kunne gi Pettersen. Trodde poenget var at vi skulle kjempe i toppen og trengte en som kunne levere varene med en gang? Eller forsvant det poenget sammen med Pettersen?

Men kjære vene... EHJ ble kjøpt fordi at han på det aktuelle tidspunktet hadde vist mer i eliteserien enn Pettersen. LAN er jo en sikkerhetsjunkie, og EHJ virket som et "sikrere" kort enn håpet om at keepertalentet Pettersen skulle blomstre for fullt.

Har EHJ innfridd? Det er vel ingen som stiller seg opp og skriker at EHJ er gud. Ei heller har vel verdens beste keeper blitt slengt i hans retning under kampen. Men sånn som det er nå så er Pettersen dessverre ute. LAN har vel kanskje lyst å gi EHJ litt flere sjanser før Opdal får lov til å forsøke seg. Brann har i utgangspunktet to valg: gi EHJ den tålmodigheten som enhver ny spiller burde få i Brann, eller satse på at Opdal er like sikker som han var i glansperioden hos Brann og kjøre han i gang. Jeg har ikke fulgt med på Opdal etter han forsvant fra Brann, men jeg vil jo tro at han kanskje ikke har overbevist helt sinnsykt i de andre klubbene han har vært o.

krakra

Det er jo det som er problemet. At helt ordinære spillere går foran store talenter fordi de er «sikrere kort».

Corran

Eg e i alle fall glad for at de ikke gikk til denne sesongen med Pettersen som første valg.
Ikke dermed sagt at jeg er fornøyd med EHJ sin innsats så langt men som sagt så er det for tidlig å si det er et bomkjøp.

At man bommer på spillere skjer, men det betyr ikke at en ikke skal anskaffe en spiller en tror er bedre enn et talent som en ikke tror er klar enda.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Da virker jo hovedmotivasjonen å være at man ikke skal bruke et talent.

Jose Arrogantio

Det er forskjell på keeperplassen og utespillere. Det er mindre rom for feil, og mindre rom for trener å endre på ting underveis i sesongen om første planen ikke fungerer.

krakra

Da bør man vel ikke så mye tålmodighet med rote-Johansen?

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

David

Nå er det ingen som er imponert over fotarbeidet hittil, det han etter sigende skulle være god på. Men hvis trenerteamet mener det er selvtillit og nerver det står på, og ikke ferdigheter, så bør han selvsagt få noen kamper til før han eventuelt benkes.

Nixon

Når kraka begynner å hakke på en spiller side opp og side ned, står det alltid et forsmådd lokalt talent i bakgrunnen.

Gammelt jungelord
Rød makt på Hansa

kabelmann

Quote from: krakra on April 11, 2019, 13:59:22 PMSlik at vi ofrer et av ligaens største talenter for en keeper som på ingen måte er noen toppkeeper.

Hvor kommer dette fra? At han er en av ligaens største talenter.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Falkman

Quote from: Nixon on April 11, 2019, 19:32:55 PMNår kraka begynner å hakke på en spiller side opp og side ned, står det alltid et forsmådd lokalt talent i bakgrunnen.

Gammelt jungelord

Dette fikk jeg litt lyst til å ramme inn og henge opp på veggen i stuen.

Kagain

Quote from: krakra on April 11, 2019, 17:38:47 PMDet er jo det som er problemet. At helt ordinære spillere går foran store talenter fordi de er «sikrere kort».

Ja, det er slik LAN-o-lini operer. Det var slik Skarsfjord opererte. Men hva foreslår du da? Pettersen er skadet og utleid til Nest. Skal LAN hive inn Opdal for å straffe EHJ (etter tre kamper) for at han

1. Ikke har briljert så langt
2. "Sto i veien for et talent"

Skal du stoppe en eventuell utvikling hos EHJ fordi at han ved å være bedre enn Markus Pettersen i høst ble kjøpt, og derfor på en eller annen måte har forkludret utviklingen hos Pettersen?

Ellers skal Brann drite i hele Opdal (og EHJ) og knalle inn Emil Harloff? Han er jo i det minste ung og lokal, selv om han kanskje har en del utvikling igjen før han kan nå et ferdighetsnivå som EHJ?

I dette tilfelle slenger man et forholdsvis sikkert kort på et utdøende bål for å håpe at bålet skal blusse opp igjen og avgi mer varme enn noensinne. Kanskje et Pokemon-kort man har kjøpt for masse penger.

La oss ikke narre oss selv. EHJ har ikke imponert de tre første kampene. Han har vært ok, noen feil her og der, men ikke de største katastrofene.

La oss rote oss inn i det som egentlig er problematisk når vi snakker logisk tankegange. La oss ta litt What-aboutism her. La oss si at Brann meldte sin interesse for EHJ i høst, men av forskjellige årsaker fikk de ikke klørne i han. Markus Pettersen forble i Brann, og som ved et mirakel fikk han ikke Jumpers Knee. Hva hadde du sagt om han hadde ytt slik som EHJ har gjort denne seongen, mens EHJ hadde briljert. Tror du at alle som nå vil gi EHJ litt tid ville ha sagt at "Brann burde ha sprengt lønnstaket for å få tak i EHJ"? Det kan hende. Hva om de hadde prestert omtrent like godt? Hadde folk da stått og dømt Pettersen nord og ned eller tror du at de hadde sagt "La fyren få en sjanse. Vi kan ikke kjøpe noen nye keepere nå, og Opdal er for gammel"?

Hva ville LAN ha gjort i en sånn situasjon?

Elfakiri

Quote from: krakra on April 11, 2019, 09:35:00 AMSom burde være en selvfølge. Burde være lavere.

Selvfølgelig ikke.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

Lasaron

Er det et talent som er forsmådd må det vel være Emil Harloff. Ingen snakker om ham.
Tren på langskudd

Corran

Er han et talent når selv ikke Kråken drar ham fram?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Quote from: Corran on April 11, 2019, 22:21:14 PMEr han et talent når selv ikke Kråken drar ham fram?
Han er en av ligaens største talenter sa en ved siden av meg i pisserennen i går.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Finfin respons

Pisserennen. Den nye talenttråden.
(Den gamle er bås).
Kanskje.

krakra

Quote from: Kagain on April 11, 2019, 21:47:25 PM
Quote from: krakra on April 11, 2019, 17:38:47 PMDet er jo det som er problemet. At helt ordinære spillere går foran store talenter fordi de er «sikrere kort».

Ja, det er slik LAN-o-lini operer. Det var slik Skarsfjord opererte. Men hva foreslår du da? Pettersen er skadet og utleid til Nest. Skal LAN hive inn Opdal for å straffe EHJ (etter tre kamper) for at han

1. Ikke har briljert så langt
2. "Sto i veien for et talent"

Skal du stoppe en eventuell utvikling hos EHJ fordi at han ved å være bedre enn Markus Pettersen i høst ble kjøpt, og derfor på en eller annen måte har forkludret utviklingen hos Pettersen?

Ellers skal Brann drite i hele Opdal (og EHJ) og knalle inn Emil Harloff? Han er jo i det minste ung og lokal, selv om han kanskje har en del utvikling igjen før han kan nå et ferdighetsnivå som EHJ?

I dette tilfelle slenger man et forholdsvis sikkert kort på et utdøende bål for å håpe at bålet skal blusse opp igjen og avgi mer varme enn noensinne. Kanskje et Pokemon-kort man har kjøpt for masse penger.

La oss ikke narre oss selv. EHJ har ikke imponert de tre første kampene. Han har vært ok, noen feil her og der, men ikke de største katastrofene.

La oss rote oss inn i det som egentlig er problematisk når vi snakker logisk tankegange. La oss ta litt What-aboutism her. La oss si at Brann meldte sin interesse for EHJ i høst, men av forskjellige årsaker fikk de ikke klørne i han. Markus Pettersen forble i Brann, og som ved et mirakel fikk han ikke Jumpers Knee. Hva hadde du sagt om han hadde ytt slik som EHJ har gjort denne seongen, mens EHJ hadde briljert. Tror du at alle som nå vil gi EHJ litt tid ville ha sagt at "Brann burde ha sprengt lønnstaket for å få tak i EHJ"? Det kan hende. Hva om de hadde prestert omtrent like godt? Hadde folk da stått og dømt Pettersen nord og ned eller tror du at de hadde sagt "La fyren få en sjanse. Vi kan ikke kjøpe noen nye keepere nå, og Opdal er for gammel"?

Hva ville LAN ha gjort i en sånn situasjon?
Hvis dette behovet for en toppkeeper virkelig var så reell at vi ikke kunne satse på Pettersen, og det ikke handlet om man av feighet ikke turte å satse på et talent, så bør jo det naturlige være å begynne å speide etter en ny keeper, som man da henter i sommer hvis ikke EHJ hever seg kraftig. For han har verken vært grei eller en katastrofe. Han har vært under middels. Og han brilijerte ikke i høst heller. Han var bra, men ikke mer enn det.

Kagain

Quote from: krakra on April 12, 2019, 04:21:38 AMHvis dette behovet for en toppkeeper virkelig var så reell at vi ikke kunne satse på Pettersen, og det ikke handlet om man av feighet ikke turte å satse på et talent, så bør jo det naturlige være å begynne å speide etter en ny keeper, som man da henter i sommer hvis ikke EHJ hever seg kraftig. For han har verken vært grei eller en katastrofe. Han har vært under middels. Og han brilijerte ikke i høst heller. Han var bra, men ikke mer enn det.

Det er alltid en god plan å speide etter nye spillere. Så å speide etter en ny keeper er da også en god plan. Men vi trenger ikke hive EHJ under bussen før sommeren begynner. Med mindre han gjør bommerter av det slaget Opdal gjorde i sin første sesong for Brann, eller andre glipper for den saks skyld.

Av og til er det godt nok å væra bra selv om man ikke briljerer. Bra er et temmelig tøyelig begrep. Men som sagt, regner med at LAN ser det om det viser seg at EHJ tabber seg fullstendig ut. Så får vi se om Pettersen da er noenlunde frisk fra hopperkneet sitt og kan hentes tilbake, om Opdal kan holde en grei standard eller om Brann må hoste opp noe frisk kapital for å hente enda en keeper. Men da vil jeg jo tro at Pettersen får enda mer konkurranse, og veien til førsteelleveren blir kanskje enda hardere.

Ninja-Bob

Ein må sjå på motivasjonen for å hente inn EHJ, og den handla ikkje kun om kvalitet, men også om korleis EHJ skulle hjelpe Brann i det oppbyggande spelet. Det forsvinn litt i denne diskusjonen. Og nei, han har ikkje imponert med føtene sine så langt, men forhåpentligvis så kjem det.

osoerli

Salget av Vega var vel kanskje for å rydde plass til Radlinger eller ein ny kantspelar.  Framstår iallefall litt meiningslaust no når Koomson er i elendig form, og det er ledig plass til ein utlending.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Quote from: Kagain on April 12, 2019, 07:01:31 AM
Quote from: krakra on April 12, 2019, 04:21:38 AMHvis dette behovet for en toppkeeper virkelig var så reell at vi ikke kunne satse på Pettersen, og det ikke handlet om man av feighet ikke turte å satse på et talent, så bør jo det naturlige være å begynne å speide etter en ny keeper, som man da henter i sommer hvis ikke EHJ hever seg kraftig. For han har verken vært grei eller en katastrofe. Han har vært under middels. Og han brilijerte ikke i høst heller. Han var bra, men ikke mer enn det.

Det er alltid en god plan å speide etter nye spillere. Så å speide etter en ny keeper er da også en god plan. Men vi trenger ikke hive EHJ under bussen før sommeren begynner. Med mindre han gjør bommerter av det slaget Opdal gjorde i sin første sesong for Brann, eller andre glipper for den saks skyld.

Av og til er det godt nok å væra bra selv om man ikke briljerer. Bra er et temmelig tøyelig begrep. Men som sagt, regner med at LAN ser det om det viser seg at EHJ tabber seg fullstendig ut. Så får vi se om Pettersen da er noenlunde frisk fra hopperkneet sitt og kan hentes tilbake, om Opdal kan holde en grei standard eller om Brann må hoste opp noe frisk kapital for å hente enda en keeper. Men da vil jeg jo tro at Pettersen får enda mer konkurranse, og veien til førsteelleveren blir kanskje enda hardere.
Hvis lista for keeper nå ligger på "ikke gjøre glipper som Opdal i sin første sesong" og "Bra med ikke brilijere" har den virkelig gått ned etter at vi sendte ut Pettersen. For da var jo mantraet at vi skulle kjempe om gull, og måtte ha en gullkeeper. Pettersen var jo bra han og.

krakra

Quote from: Ninja-Bob on April 12, 2019, 07:45:21 AMEin må sjå på motivasjonen for å hente inn EHJ, og den handla ikkje kun om kvalitet, men også om korleis EHJ skulle hjelpe Brann i det oppbyggande spelet. Det forsvinn litt i denne diskusjonen. Og nei, han har ikkje imponert med føtene sine så langt, men forhåpentligvis så kjem det.
Men hvor lenge skal vi vente på det? Hva hvis det ikke har kommet når overgangsvinduet åpner?

Finfin respons

Rart å lese alt dette.

Det jeg har likt best er at Holmen ikke har skapt farlige brudd mot eget mål i forsøk på feinschmekkeri.

Jeg tror Brann eliminerer Acostaselvmålet fra i fjor. Viljen til risiko var den gang større enn relasjonene tilsa. Når relasjonene der bak sitter får man ikke Acostaselvmål.

Dessuten var KBK seg bevisst på å ta ut vingbackene som oppspillspunkt. Ingen bombe, akkurat. Det var viktig å unngå brudd i mot og farlige kontringer. Jeg ser en lojalitet mot risikovurderingene til Lan og Hauge, der andre ser inkompetanse.
Jaja.
Kanskje.

Lasaron

Acosta-selvmålet var kanskje litt for spektakulært til at vi skal basere vårt spill på å unngå slikt. Forøvrig er det nok vanskeligere for keeper og forsvaret å spille seg ut med 3-5-2 enn med 4-3-3.
Tren på langskudd

krakra

Så nå er den en styrke at EJH bare poler ballen unna? Måtte vi betale to millioner for en ny keeper for dette? Kunne ikke Opdal og Pettersen klart å pole ballen utover sidelinjen eller dødlinjen?

Jeg mener det at måten vi kunne spille på med Radlinger var en soleklar styrke. Ja, det førte til noen brudd, men det var en sentral del av vår defensive trygghet at vi hadde en keeper som kunne brukes aktivt og som i et klart overtall at tilfellene fikk ballen til en medspiller selv under press. Dette var plusser som i stor grad overgikk minusene. Det var jo en del av argumentasjonen for å hente EHJ. At vi trengte en keeper som var god med ballen, slik at vi kunne fortsette å bruke keeper. Nå er det en fordel at vi ikke gjør det?

Problemet med Radlinger var at han var dårlig på de klassiske keeperferdighetene. Både i feltet og på strek var han i bunn i ES. Måten vi kunne spille på med ham var imidlertid(nesten) gull verdt.

Lasaron

Krakra, nå syns jeg du skal vise litt mer tålmodighet med Holmen. Det er snakk om tre kamper, og han er allerede bedre på den type spill enn Opdal og Pettersen, selv om han har vært dårlig for å være ham. Ta med i betraktningen at han kan ha litt nerver for å ha gått til en mye større klubb, at han er uvant med naturgress, og at det enda er tidlig. God fredag :)
Tren på langskudd

Jose Arrogantio

April 12, 2019, 12:18:20 PM #84 Last Edit: April 12, 2019, 12:20:59 PM by Jose Arrogantio
Quote from: krakra on April 12, 2019, 10:37:16 AM
Quote from: Ninja-Bob on April 12, 2019, 07:45:21 AMEin må sjå på motivasjonen for å hente inn EHJ, og den handla ikkje kun om kvalitet, men også om korleis EHJ skulle hjelpe Brann i det oppbyggande spelet. Det forsvinn litt i denne diskusjonen. Og nei, han har ikkje imponert med føtene sine så langt, men forhåpentligvis så kjem det.
hvor lenge skal vi vente på det? Hva hvis det ikke har kommet når overgangsvinduet åpner?

Da må man se an økonomi, hvor tilgjengelig eventuelle erstattere er, og hvilken posisjon man er i i forhold til gull/Europa/nedrykk og handle deretter.

Akkurat nå er alternativene Opdal eller Harloff. Mener du Brann bør satse på en av disse heller, eller bør de fortsatt være tålmodig med Johansen?

Kagain

Quote from: krakra on April 12, 2019, 10:36:44 AMHvis lista for keeper nå ligger på "ikke gjøre glipper som Opdal i sin første sesong" og "Bra med ikke brilijere" har den virkelig gått ned etter at vi sendte ut Pettersen. For da var jo mantraet at vi skulle kjempe om gull, og måtte ha en gullkeeper. Pettersen var jo bra han og.

Jeg har alltid syns bruken av ordet "stråmann" som har blitt gjort her inne blant noen forum-medlemmer har vært ganske irriterende, så jeg skal ikke si noe som involverer menn av strå. EHJ ble kjøpt inn fordi han ble antatt å være mer gullkeeper enn Pettersen i kjøptidspunktet. Dette får vi tro er noe som POL, LAN og kaptein Soltvedt var for det meste enige om. Derfor hostet de opp 2 millioner (eller hva nå enn det kostet) for EHJ.

Et par momenter:

Han har spilt tre tellende kamper for Brann nå, og det er nok for tidlig til å konkludere om det er et bomkjøp. Jeg ser ikke bort fra at EHJ kan være et bomkjøp, men det kan like så gjerne hende at han etterhvert spiller seg opp og blir solid, slik Opdal var. Og jeg tror det vil være lurt å gi han litt tid. Ikke sette en stor feit strek over hans fremtid i Brann helt enda.

Så kan man komme trekkende med argumenter som "Ja, men kunne også hendt at om Pettersen hadde vært i klubben og blitt satset på som førstekeeper!". Igjen så er vi ikke uenige der, men nå er det slik at Pettersen ikke ER  spilleklar for Brann per nu. Det er derfor ikke en mulighet å gi han den tiden han eventuelt hadde trengt helt enda.

Hvilke muligheter står vi igjen med da, frem til neste overgangsvindu? Dette er de jeg ser:

1. Vi erklærer EHJ for bomkjøp allerede nå, hiver han på reservebenken for å mugne og lar Opdal få førstekeeperrollen. Garantert god stemning, og det vil lære EHJ at han ikke bare kan komme her og gjøre seg salgbar i andre klubber når vi tross alt har en ung lovende luring på gang.

2. Vi lar EHJ få noen flere kamper. Spiller han sånn som han har spilt så langt eller forbedrer seg så er det helt topp. Bæsjer han ekstremt på leggen så lar vi Opdal få stå og vokte målet. Uavhengig av om han oppnår status som "Leggbæsjer" eller "Verdens beste keeper" (eller bare "Helt OK") gjøres det en vurdering forut neste overgangsvindu: Er Pettersen frisk igjen? Skal Brann kalle han tilbake fra lånet eller skal han få fortsette hos strilene?

Og så, for moro skyld, litt "What-aboutism". Hva om EHJ ikke hadde blitt hentet, Pettersen hadde blitt førstemålvakt og hadde levert på omtrent samme nivå som EHJ har gjort så langt. Hadde det vært like dramatisk? Burde vi ha kastet Pettersen på dør uten noen videre seremoni? Burde Opdal blitt førstekeeper? Jeg tror at de fleste hadde villet la Pettersen fortsette selv om det fins de som påstår at Alle_Brannfans == Talenthatere

krakra

April 12, 2019, 12:49:05 PM #86 Last Edit: April 12, 2019, 13:14:18 PM by krakra
Svaret har du jo. Pettersen var bedre i høst enn Holmen Johansen har vært så langt, og fortsatt var det flere som mente at Brann som skulle satse mot gull ikke kunne satse på ham.

Ellers så tror jeg du tar feil på årsaken til at Holmen Johansen ble hentet, og rekkefølgen i avgjørelser her. Jeg tror ikke Pettersen ble utleid fordi man hentet Holmen Johansen som de anser som "mer gullkeeper". Jeg tror Holmen Johansen ble hentet fordi de ikke ville satse på Pettersen. Første avgjørelse var altså at man ikke ville satse på Pettersen. Andre avgjørelse var hvem de skulle hente som erstatter. Og det man landet på har ikke vist seg å være noe særlig bedre. Utifra spillerbørsene var det ikke noe særlig bedre i fjor heller.

Finfin respons

Quote from: krakra on April 12, 2019, 11:15:36 AMSå nå er den en styrke at EJH bare poler ballen unna? Måtte vi betale to millioner for en ny keeper for dette? Kunne ikke Opdal og Pettersen klart å pole ballen utover sidelinjen eller dødlinjen?


Var dette et svar på mitt innlegg?
Kanskje.

krakra

Det var et spørsmål til det ja.  Jeg leser det som at du ganske sterkt foretrekker Holmen Johansens ballbehandling foran Radlinger. Holmen Johansens ballbehandling har jo gått utpå å lempe ballen vekk, enten den havner over dødlinjen eller til en motspiller, som den som oftest har gjort.

Corran

Du ser ikke helheten her Krakara
Forsvaret til Brann "stolte" ikke like mye på Pettersen som de gjorde med Radlinger og med Johansen.
De la litt om spillet og brukte ikke keeper like aktivt.
Dette må tas med i helhetsvurderingen.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

De brukte Pettersen omtrent like mye som Holmen Johansen. Vi er veldig langt unna der vi var med Radlinger, og det blir nok enda mindre neste kamp etter alle skyllebøttene Holmen Johansen ga stopperne for å spille ballen til ham.

Finfin respons

Quote from: krakra on April 12, 2019, 12:53:23 PMDet var et spørsmål til det ja.  Jeg leser det som at du ganske sterkt foretrekker Holmen Johansens ballbehandling foran Radlinger. Holmen Johansens ballbehandling har jo gått utpå å lempe ballen vekk, enten den havner over dødlinjen eller til en motspiller, som den som oftest har gjort.
Takk for oppklaringen. Jeg formulerte meg dårlig ser jeg. La meg presisere: Konteksten jeg burde etablert er at vi har spilt 3 tellende kamper og relasjonene er ikke riktig på plass. La det ikke være tvil: Jeg vil ha Radlinger-stil på frispillingen. Men jeg vil ikke ha så ekstrem risikotagning som vi hadde i fjor vår, før relasjonene er mer etablert.

Og la det ikke være usagt: Jeg forventer at spillet går i den retningen, at det utvikler seg. Og at alle deler av frispillingen blir bedre, etter hvert. At treffsikkerheten på utspill og evnen til å skape og mane frem rom blir bedre: som er et kollektivt ansvar. Jeg mener bestemt at potensialet for utvikling er der, ja at ferdighetene egentlig allerede er der (jf. treningskampene), men at trenerteamet rett og slett har lagt bånd på viljen til risiko.

Med andre ord: Oppdal kan jo forsåvidt like gjerne slå ballen ut over sidelinjen. Men det vil ta mye lenger tid å få Oppdal opp på Radlinger-nivået enn å spille inn relasjonene mellom Holmen og hele kollektivet i frispillingen. Med enda andre ord: Djevelen bor i detaljene her. Håper dette ble mer tydelig.

For øvrig:
I fjor tenkte jeg om Acosta-selvmålet at det ikke går an å gardere seg mot. Skit skjer, liksom.
Men da jeg skrev innlegget i sted slo det meg: Jo. Det der kan man gardere seg mot. Det var en elementær mangel i relasjonen mellom stopper og keeper. Acosta var vant til en keeper som stod stasjonært forran målet. Radlinger var vant til å plassere seg trygt til siden for å være spillbar med minst risiko for egen ballbehandling: En hump i gresset kan skape corner, men ikke tabbemål. Ergo var selvmålet våren 2018 egentlig trenerens feil, som var villig til å ta risikoen i kampplanen. For relasjonene var rett og slett ikke særlig utviklet, på tross av at viljen til å ta risiko var høy. Jeg stoler derfor på trenerapparatet når det gjelder vurderingen av hvilket risikonivå man skal legge seg på i år. Jeg tror ikke disse tingene er usnakket om, og bare styrt av tilfeldigheter og spillets humpete gang. Jeg tror man avveier behovet for fyrverkeri i forsvarets frispilling med behovet for selvtillit der bak +null tabbekvote + null kontring mot i ubalanse; og med en realistisk utvikling av relasjoner. At dette vil lønne seg i det lange løp, kontra å få f.eks 3 *unødvendige* tabber i vårsesongen som skaper utrygghet vi bruker hele høstsesongen på å bygge opp igjen.

Jeg tror Lars Arne ser djevelen hver natt.
Kanskje.

krakra

April 12, 2019, 13:33:07 PM #92 Last Edit: April 12, 2019, 13:36:37 PM by krakra
Det er mye mer enn bare relasjoner som skiller Radlinger og EHJ. Radlinger er mye, mye bedre med ball enn Holmen Johansen. Vi kommer ikke til å kunne spille som med Radlinger. Med Radlinger funket det med en gang, fordi han hadde ferdighetene. Det var noen misser her og der, men jeg foretrekker starten med Radlinger foran starten med EHJ 10/10 ganger.

Relasjonene vil nok bli bedre, men hva sitter vi igjen med da? Fortsatt en ganske ordinær keeper i mine øyne. For ser man bort ifra den dårlige ballbehandlingen så har vi også én tabbe og to mål han var fullstendig utspilt på som jeg mener en toppkeeper kunne tatt. Med både Opdal, Piotr og Radlinger var det feil og mangler, særlig i starten. Men man så en ganske tydelig uforløst potensiale med hele gjengen. Det ser jeg ikke i EHJ. Han fremstår rett og slett middelmådig.

Det har vært flere spillere som har fått seg et løft etter å ha kommet hit, men det har stort sett vært øyeblikkelig. Hvor mange eksempler har vi på spillere som har tatt store steg mens de har vært her?

Finfin respons

Quote from: krakra on April 12, 2019, 13:33:07 PMDet er mye mer enn bare relasjoner som skiller Radlinger og EHJ. Radlinger er mye, mye bedre med ball enn Holmen Johansen. Vi kommer ikke til å kunne spille som med Radlinger. Med Radlinger funket det med en gang, fordi han hadde ferdighetene. Det var noen misser her og der, men jeg foretrekker starten med Radlinger foran starten med EHJ 10/10 ganger.

Relasjonene vil nok bli bedre, men hva sitter vi igjen med da? Fortsatt en ganske ordinær keeper i mine øyne. For ser man bort ifra den dårlige ballbehandlingen så har vi også én tabbe og to mål han var fullstendig utspilt på som jeg mener en toppkeeper kunne tatt. Med både Opdal, Piotr og Radlinger var det feil og mangler, særlig i starten. Men man så en ganske tydelig uforløst potensiale med hele gjengen. Det ser jeg ikke i EHJ. Han fremstår rett og slett middelmådig.

Hmm. Kanskje du har rett. Mmm, kanskje.
Min teori innebærer at vi får se en utvikling som gjør at vi ser større og større likheter med Radlinger sin sterkeste side. Hvis også kollektivet fungerer, vel og merke.

Må si, det blir spennende å se an utviklingen.
Kanskje.

krakra

Men Radlinger var jo like ny som Holmen Johansen, og man kan sammenligne det han gjorde med ballen mot det Holmen Johansen gjør med ballen. Det er stor forskjell.

Radlinger var ekstrem i ballbehandlingen sin. Har aldri hørt noe om at Holmen Johansen er noe ballteknisk vindunder. De beskrivelsene jeg har lest er at han er offensiv, og god med ball. Han vil nok være nærmere Radlinger med mer tid, men fortsatt langt unna.

Nixon

Er det noen som er veldig imponert over vår nye keeper? Neppe.
Kan han likevel få noen flere kamper før vi skal begynne å snakke om erstattere? Etter min mening ja.

Og apropos Pettersen. Hvorfor er ikke hans noe rufsete oppkjøring med Nest et tema her? Han viste jo på ingen måte at han var en keeper som burde spilt et nivå høyere denne sesongen.

Er det forresten noen som vet hvor lenge de regner med at han er ute?
Rød makt på Hansa

krakra

Er det ikke selvmotsigende å si at Holmen Johansen må få mer tid, mens du bruker treningskamper mot Pettersen? Jeg syns det han leverte for oss i fjor, var hakket bedre enn det Holmen Johansen har levert så langt. Og at for å forsvare å leie ut et stort talent og bruke millioner på en erstatter så må det utgjøre et klart løft. Det har det ikke så langt.

Men det jeg er mest interessert i er om de som mente at vi ikke kunne satse på Pettersen fordi vi skulle kjempe om gull og måtte ha en gullkeeper som kunne levere med en gang mener vi har en gullkeeper, og hvor lenge vi skal vente på ham? Hvis han ikke har tatt solide steg innen sommeren og vi fortsatt har heng på gullet. Skal vi da erstatte ham? Eller er det ikke like avgjørende med en toppkeeper lenger?

Nixon

Quote from: krakra on April 12, 2019, 13:53:37 PMJeg syns det han leverte for oss i fjor, var hakket bedre enn det Holmen Johansen har levert så langt. Og at for å forsvare å leie ut et stort talent og bruke millioner på en erstatter så må det utgjøre et klart løft. Det har det ikke så langt.

Nei, men det Pettersen viste da var vel omtrent på hans maksnivå, mens Johansen har spilt godt under pari i de første kampene. Noe som gir håp om rask forbedring. Jeg tenker at Pettersen sannsynligvis ikke ville ha kommet opp på Johansen sitt toppnivå i år uten å ta urealistiske store steg, og treningskampene var en liten indikasjon på at kanskje ting tar lengre tid enn forventet. For det blir litt rart på helt se vekk fra oppkjøringen.

Uansett. Johansen har et stort press på seg nå. Det blir spennende å se om han takler det.
Rød makt på Hansa

krakra

Jeg syns Pettersen presterte jevngodt med det Holmen Johansen presterte i fjor. Hva som er maksnivå blir bare spekulasjoner, men det er jo rimelig å forvente en viss utvikling fra en 20-åring hvis han får jevnlig med spilletid. Jeg syns vi så en utvikling bare i fjor høst.

I år slet Pettersen i treningskampene, mens Holmen Johansen sliter i sesongstarten. Jeg syns det blir feil å vektlegge det ene mer enn noe annet. Jeg sier ikke at Pettersen er mye bedre enn Holmen Johansen, men at Holmen Johansen bør være klart bedre enn Pettersen for å sannsynliggjøre at utlånet ikke bare handlet om frykten for en ung spiller. Jeg syns folk overdriver hvor god Holmen Johansen var i fjor. Det var ikke toppkeeper-nivå på ham. Litt over middels vil jeg påstå.

Kagain

Quote from: krakra on April 12, 2019, 12:49:05 PMSvaret har du jo. Pettersen var bedre i høst enn Holmen Johansen har vært så langt, og fortsatt var det flere som mente at Brann som skulle satse mot gull ikke kunne satse på ham.

Ellers så tror jeg du tar feil på årsaken til at Holmen Johansen ble hentet, og rekkefølgen i avgjørelser her. Jeg tror ikke Pettersen ble utleid fordi man hentet Holmen Johansen som de anser som "mer gullkeeper". Jeg tror Holmen Johansen ble hentet fordi de ikke ville satse på Pettersen. Første avgjørelse var altså at man ikke ville satse på Pettersen. Andre avgjørelse var hvem de skulle hente som erstatter. Og det man landet på har ikke vist seg å være noe særlig bedre. Utifra spillerbørsene var det ikke noe særlig bedre i fjor heller.

Ja, Pettersen gjorde seg ikke bort i høst, det er vi enige om. Jeg skrev vel også at det ikke ville vært noen krise om Pettersen hadde vært førstekeeper, men at man da burde ha rom for at han kunne gjøre noen tabber. Det kan hende at disse tabbene ville koste Brann poeng, men det måtte det i så fall være aksept for.

Når det gjelder rekkefølgen så er det ikke umulig at jeg tar feil. Jeg vil dog påstå at det heller ikke er umulig at du tar feil. Hva som egentlig skjedde er det vel bare LAN som kan si. Det er vel bare han som kan fortelle om vurderingene han gjorde forut kjøpet av EHJ.

Du og jeg har forskjellige teorier om hvordan LAN muligens kan ha tenkt:

Jeg tror at at LAN (som den trygghetsjunkien han er) anså Pettersen som litt for usikker, da han ikke hadde fått vist seg frem lenge nok til at LAN kunne stole fullt og helt på han. Pettersen fikk jo kun spille fordi at Radlinger var skadet. Samtidig tror jeg at LAN mente at det ville være lurt å hente en spiller som han anså for å ha ytt på høyere nivå over lengre tid enn Pettersen. Igjen, trygghetsjunkie. Han kastet ikke Pettersen på hodet og ræven ut fordi han så at han hadde gjort det ok, og at det var mulig at han i fremtiden kunne føles trygg nok for LAN. Når Radlinger viste seg å være for dyr gikk LAN for EHJ i mellomtiden.

Din teori er nok noe annerledes. Jeg kan ikke vite det 100%, men slik jeg leser det du har skrevet tidligere så kan det virke som du mener at LAN hater talenter eller i alle fall stoler ikke på dem med mindre han ikke har andre valg. Han hadde penger, kjøpt EHJ for å sparke Pettersen ut av klubben over tid. Jeg syns dette høres ut som at jeg ikke forstår helt hva din teori er, og jeg hadde satt pris på du forklarer din teori med dine ord slik at det ikke gå ut over noen tilfeldig forbipasserende menn av strå.  

Go Up