• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2019

Started by Gulløl, October 09, 2018, 14:50:39 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

ACHTUNG

Demonen RBK er mer eller mindre ute av den teoretiske gullkampen, med10 poeng opp til Molde 9 til Glimt, men de kunne har vært eliminert fullstendig, samt vært bak Brann på målforskjell, om denne hadde gått inn:

"Å du store!!! Vilhjalmsson header fra 3-4 meter. På utrolig vis går den i stolpen - ikke i mål!"

RBK-flaksen lever i beste velgående.

SKBCPH

Vi kan glemme Europa League 2020/21 allerede. Men det er kanskje like greit når vi dummer oss fullstendig ut der når vi får prøve oss uansett.

Topp tre i serien får plass, pluss cupvinneren. Er cupvinneren blant de tre øverste så går plassen til nummer fire.

Det er 12,5 % sjanse for at Odd vinner cupen, så det er stor sjans for at plassen går til et lag lenger ned på tabellen, eller et lag i OBOS eller PostNord-ligaen(!!). Og OM Odd vinner er det nok Rosenborg som tar fjerdeplassen, eller Odd selv...
- Vi har den treneren vi har.

SK

Vil påstå at det er mer enn 12,5 % sjanse for at Odd vinner cupen, gitt lagene som er igjen og hvem Odd har i kvart. Likevel ingenting vi på noen måte kan satse på eller regne med at skjer.

SKBCPH

Ja, jeg satt sjansen lik til alle åtte kvartfinalistene, cup er jo cup ;-P
- Vi har den treneren vi har.

Kagain

Quote from: krakra on September 01, 2019, 19:12:33 PMAt vi er dårligst på å drible kan kanskje ha en sammenheng med at spillertyper som gjerne er gode til det ikke er så populære hos Brannledelsen?

Jeg sitter igjen med oppfatningen om at BrannFANSEN liker godt driblefanter (se bare på omtalen av Marengo). Men som du sier, BrannLEDELSEN er en helt annen pakke med drops. De prioriterer treningsiver og fysiske ting fremfor tekniske lurerier.... Og slik vil det kanskje være så lenge det er LAN som er trener? Eller er det Soltvedt og de som ikke digger det?

Spelaren

BA skriver "dette synet får Brann til å juble", med illustrasjonsbilde av det som ser ut som en del av treningsbanene våre. Er det plutselig satt i gang opprustning nå? Abo-sak, selvsagt.
Gå av.

Nixon

Det kan vel ikke bety noe annet enn at det blir nytt underlag på gressbanen.
Rød makt på Hansa

krakra

Gressbanen nærmest stadion skal byttes ut og få vanningsanlegg.

Det er jo flott at Brann får en bra treningsbane, men man har fortsatt ganske dårlige treningsfasiliteter for akademiet og gressbanen er ikke brukbar hele året.

For en klubb med skyhøye ambisjoner er det nærmest skandaløst at man har så dårlige treningsfasiliteter og at man faktisk ikke har egne fasiliteter på vinterstid.

Lasaron

Positivt. Et steg i riktig retning. Mer må gjøres, og det fort.
Tren på langskudd

krakra

Brann burde jo på sikt overta hele Nymarksanlegget og et område rundt der det kan bygges en fotballhall. Så bør man la Mohn betale for det. Og leie fasilitetene ut til andre klubber for en rimelig sum, etter at man har dekket egne behov.

Spelaren

Quote from: krakra on September 06, 2019, 14:10:19 PMBrann burde jo på sikt overta hele Nymarksanlegget og et område rundt der det kan bygges en fotballhall. Så bør man la Mohn betale for det. Og leie fasilitetene ut til andre klubber for en rimelig sum, etter at man har dekket egne behov.

Har Mohn signalisert at han ønsker å bruke penger på dette?
Gå av.

krakra

September 06, 2019, 17:07:13 PM #411 Last Edit: September 06, 2019, 17:09:56 PM by krakra
Vet ikke, men har han ikke bidratt med sånn 70 millioner siden nedrykket? Kunne oppgradert treningsanlegget ganske mye for slike summer. Vet ikke hva en fotballhall koster, men noen brukbare gress- og kunstgressmatter hadde man jo fått. Og hvis dette hadde kommet lokalfotballen i området til gode, samt talentarbeidet så hadde han sikkert vært med.

Mulig Brann hadde måttet hente litt færre dyre flopper, men jeg tror det hadde vært verdt det.

Bare for å sette mulighetene Brann faktisk har til å få gode treningsfasiliteter til sammen med Mohn så koster denne utskiftingen av gressmatten de jubler sånn for cirka halvparten av det Bamba kostet. Bare i overgangssum.

Nixon

Det hadde vært flott med en treningshall i nærheten av Stadion, og siden det jobbes med det må det vel være noenlunde innen rekkevidde. Ikke trenger det på bli veldig dyrt heller. Man har jo Abrahallen som trønderne trener i, den er vel en ganske enkel konstruksjon. Men det spørs vel om det er andre ting enn penger det eventuelt kommer til å strande på.

Men hvorfor skal Brann overta hele Nymarksanlegget og bruke mange ressurser på å administrere og vedlikeholde hele det området? Dersom det er for å få flere treningstimer til sine egne lag vil jo det nødvendigvis skvise Nymark og andre lokale klubber som bruker banene i dag. Og det vil ikke Brann neppe komme særlig godt ut av.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Alltid lett å bruke andres penger.
Gå av.

krakra

Quote from: Nixon on September 06, 2019, 17:36:35 PMDet hadde vært flott med en treningshall i nærheten av Stadion, og siden det jobbes med det må det vel være noenlunde innen rekkevidde. Ikke trenger det på bli veldig dyrt heller. Man har jo Abrahallen som trønderne trener i, den er vel en ganske enkel konstruksjon. Men det spørs vel om det er andre ting enn penger det eventuelt kommer til å strande på.

Men hvorfor skal Brann overta hele Nymarksanlegget og bruke mange ressurser på å administrere og vedlikeholde hele det området? Dersom det er for å få flere treningstimer til sine egne lag vil jo det nødvendigvis skvise Nymark og andre lokale klubber som bruker banene i dag. Og det vil ikke Brann neppe komme særlig godt ut av.
Antall timer er ikke noe problem, men som artikkelen påpeker så er kvaliteten på banene rimelig lavt. Egentlig er det bare en av banene som egner seg for Brann. Det å ha tre baner av god kvalitetet gir både a-laget og de aldersbestemte tilgang på høyere treningskvalitet. Det kan f.eks. tenkes at det gir mulighet til trening med høyere intensitet og færre skader.

Man kan selvfølgelig gjøre det Brann gjør nå. Skyve alt ansvar over på kommunen. Men for det første så syns jeg det er litt skammelig at Norges nest største klubb krever at kommunen fikser treningsarealer for dem. Dessuten så får man nesten det man ber om når man lar kommunen ha ansvaret for treningsfasilitetene. Og det er ikke førsteklasses standard.

krakra


Lasaron

Jeg tror en kraftig oppgradering av treningsanlegget vil generere mye mer poeng i serien pr krone, enn spillerkjøp for samme sum.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: krakra on September 06, 2019, 18:32:33 PM
Quote from: Spelaren on September 06, 2019, 18:06:41 PMAlltid lett å bruke andres penger.
Brann gjør i dag?

En bruk som både er avklart og velsignet. Å overta noe som bokstavelig talt er det offentliges ansvar er uansvarlig og unødvendig.
Gå av.

krakra

Er det et offentlig ansvar å sørge for treningsfasiliteter for Brann?

Nixon

Quote from: krakra on September 06, 2019, 19:09:39 PMEr det et offentlig ansvar å sørge for treningsfasiliteter for Brann?

Men Trond Mohn er greit?

Hvorfor skal vi bli mer katolske enn paven? Jeg tenker at Brann gjerne må ta mer ansvar for sine egne treningsfasiliteter og ikke bare vente på kommunen. Og får de private penger er det jo bare flott. Men jeg ser ingen grunn til å kutte alt samarbeidet med kommunen, og i alle fall ikke å ta over hele Nymarksanlegget. Jeg vil jo tro at et spleiselag mellom klubb og andre er bedre for Brann enn at de må ta hele regningen selv.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Jeg påstår herved at området har plass til minst en elleverbane til. Da holder jeg den überhumpete gressbanen nær Haukelandshallen utenfor, som også må ordnes. Brann kan altså få et enormt mye bedre treningsanlegg i området, samtidig som Nymark beholder banen sin.
Tren på langskudd

krakra

September 06, 2019, 22:47:28 PM #421 Last Edit: September 06, 2019, 22:58:50 PM by krakra
Quote from: Nixon on September 06, 2019, 21:43:41 PM
Quote from: krakra on September 06, 2019, 19:09:39 PMEr det et offentlig ansvar å sørge for treningsfasiliteter for Brann?

Men Trond Mohn er greit?

Hvorfor skal vi bli mer katolske enn paven? Jeg tenker at Brann gjerne må ta mer ansvar for sine egne treningsfasiliteter og ikke bare vente på kommunen. Og får de private penger er det jo bare flott. Men jeg ser ingen grunn til å kutte alt samarbeidet med kommunen, og i alle fall ikke å ta over hele Nymarksanlegget. Jeg vil jo tro at et spleiselag mellom klubb og andre er bedre for Brann enn at de må ta hele regningen selv.
d Mohn kan ikke pålegges å være med på en oppgradering av Nymark. Han må være villig selv. Noe som er realistisk at han er. Det vil jo koste mindre enn floppene han har betalt for.

At Brann skal ta ansvar for egne treningsfasiliteter er ikke å være mer katolsk enn kirka. Du snakket om Abra-hallen. Hvem eieren den? Hvem eier treningsbanene på Lerkendal? To høykvalitets gressbaner og en høykvalitets kunstgressbane.

Ellers har jeg ikke sagt at Brann skal ta hele regningen selv. Har vel skrevet det motsatte som fikk den spydige responsen at det er «enkelt å bruke andres penger». Skal det skje i regi av kommunen, med kommunen som eier, vil det bli vanskeligere. Kommunen har en god del andre oppgaver enn å bygge topp treningsanlegg for Brann.

Nixon

Quote from: krakra on September 06, 2019, 22:47:28 PMSkal det skje i regi av kommunen, med kommunen som eier, vil det bli vanskeligere. Kommunen har en god del andre oppgaver enn å bygge topp treningsanlegg for Brann.

Så du kan ikke se for deg en løsning med samarbeid som øker farten uten at Brann på død og liv skal stå økonomisk ansvarlig for hele Nymark?

Og det er ikke veldig interessant hva Rosenborg opp gjennom årene har investert i. Vi skulle jo gjerne vært der, men er der som kjent ikke. Så da er det å være mer katolsk enn paven etter min mening når man ikke kan samarbeide med kommunen fordi det er "skammelig" å ikke klare seg selv. Jeg tenker at Brann bør utnytte alle gode krefter i denne byen om det så er private eller kommunale for å få best mulig resultat.
Rød makt på Hansa

krakra

«Hele Nymark» får det til å høres ut som et helt nabolag, men det er jo snakk om tre treningsbaner. Som en klubb med Branns ambisjoner faktisk burde ha.

Det er ikke skammelig å samarbeide med kommunen. Det er heller ikke det Brann verken gjør eller har gjort. Det Brann gjør er å vente på at kommunen ordner opp og skyve ansvaret over på dem. Det er det som er skammelig. Et selveid treningsanlegg er fullstendig åpent for et samarbeid med kommunen. Kommunen kan bidra økonomisk mot at Brann gjør anlegget tilgjengelig for breddefotballen, kommunen kan kjøpe treningstid osv. Men en klubb som Brann bør eie egne treningsfasiliteter.

Nixon

Det er vel snakk om fire fotballbaner dersom vi snakker om "hele Nymarksanlegget". Og jeg sier ikke at Brann skal fortsette i samme spor som nå. De må gjerne ta litt mer ansvar og bruke mer ressurser, men synes som sagt ikke at det er nødvendig å eie hele området.

Men er det i det hele tatt realistisk? Da måtte kommunen i så fall selge for under markedspris. Og bryter ikke det noen regler? Aner ikke, men det ble jo mye styr borte i Oslo da VIF fikk en tomt nesten gratis av kommunen.
Rød makt på Hansa

krakra

Det er jo tre alternativer:
1. Brann eier
2. Bergen kommune eier
3. Brann eier sammen med andre

Av disse anser jeg nummer en som ryddigst og nummer to som dårligst. Problemet med at kommunen eier er jo at ting går mye treigere og resultatet blir dårligere fordi kommunen har mange andre ting å ta seg av. Også innen idrett.

Brann trenger ikke ta så stor risiko. Man kan få Mohn med på laget. De kan få sponsorer med på laget. RBK har jo solgt «banenavnet» til den ene treningsbanen sin til Salmar. Slike løsninger er nok også mer krevende hvis kommunen eier.

Kommunen har mulighet til å gå under markedspris hvis det er samfunnstjenelig. Noe dette kan være hvis Brann garanterer tilgang for andre lag samtidig som de oppgraderer banen. Jeg vet heller ikke hva markedspris for noen treningsbaner er. Området er vel regulert til idrett så det er jo begrenset hva man kan gjøre der

Nixon

September 07, 2019, 08:04:04 AM #426 Last Edit: September 07, 2019, 08:14:03 AM by Nixon
Nei, jeg ser ikke helt den store oppsiden for Brann å eie fire fotballbaner utenfor Stadion utenom at det kanskje er ryddig og selvsagt litt stas at Brann som en storklubb i norsk målestokk er sin egen herre også utenfor Stadion. Jeg føler at det blir mest symbolpolitikk og lite reelt å hente ut av fordeler.

Edit. Man kan jo si at dersom Brann skulle eie noe så var det gressbanen som de nå ruster opp. For den er det vel bare Brann som bruker? Men da er det heller ingen leieinntekter. De kunne jo startet med den dersom Brann finner ut at de ønsker å utvide, og se om det finnes sponsorkroner nok til at det går rundt.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Å selge navnet til treningsbaner tror jeg er innenfor. God idé.
Tren på langskudd

Spelaren

Det er
Quote from: krakra on September 06, 2019, 19:09:39 PMEr det et offentlig ansvar å sørge for treningsfasiliteter for Brann?

Disse spesifikke banene er kommunalt eide i Bergen Idrettsservice, og det er kommunens ansvar å sørge for kvaliteten på dem. Det er våre skattepenger som drifter dette, så ja - dette er det offentliges ansvar.
Gå av.

krakra

Og kvaliteten på dem er mer enn bra nok til breddefotball, som er det man får når man lar kommunen ha ansvar for treningsbanene våre. Så er spørsmålet om Norges nest største klubb er tjent med å skyve ansvaret for egne treningsfasiliteter over på kommunen.

Jeg mener nei. I og med at LAN har beskrevet treningsforholdene som Brann største begrensning er jeg tilbøyelig til å anta at han også er enig.

krakra

Quote from: Nixon on September 07, 2019, 08:04:04 AMNei, jeg ser ikke helt den store oppsiden for Brann å eie fire fotballbaner utenfor Stadion utenom at det kanskje er ryddig og selvsagt litt stas at Brann som en storklubb i norsk målestokk er sin egen herre også utenfor Stadion. Jeg føler at det blir mest symbolpolitikk og lite reelt å hente ut av fordeler.

Edit. Man kan jo si at dersom Brann skulle eie noe så var det gressbanen som de nå ruster opp. For den er det vel bare Brann som bruker? Men da er det heller ingen leieinntekter. De kunne jo startet med den dersom Brann finner ut at de ønsker å utvide, og se om det finnes sponsorkroner nok til at det går rundt.
Fordelen er jo at man får hånden på rattet når set gjelder kvalitet på treningsfasilitetene sine. Istedenfor å sitte i baksetet som nå. At den ene banen nå fikses er en gladnyhet, men det er vel iallfall fem år på overtid. Og fortsatt må akademiet trene på en hard kunstgressmatte som ikke er egnet for toppfotball.

ostraume

Er det gitt at kommunen i det hele tatt ønsker å selge? Banene på Nymark er viktige for breddefotballen i byen, hvorfor skal kommunen selge til Brann?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Tja, så lenge Nymark beholder sine? Kommunen kan betale ned gjeld.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on September 08, 2019, 13:46:42 PMTja, så lenge Nymark beholder sine? Kommunen kan betale ned gjeld.

Det ville være et spytt i det berømte havet.
Gå av.

Finfin respons

Kommunen har vel en eller flere avdelinger med fagfolk som driver vedlikehold på ulike typer bygningsmasse. Det er vel hensiktsmessig foe alle parter om anlegget på Nymark kan nyttegjøre seg av den kompetansen og det budsjettet. Så har vel Brann en banemester i en viss prosent (?) som i et formelt samarbeid med kommunen kan bruke tid på øvrige anlegg. Tror gode krefter drar best sammen. Det er god pr for politikerne å få til realisering av dette prosjektet. Burde vært en del av valgkampen egentlig.
Kanskje.

Spelaren

Nja, kanskje det også hadde fungert mot sin hensikt.

"Se på di der, no brukar de pengar på Brann som ikkje tålar litt humpete bane engang. Når eg spellte fotball var det på GRUS. I oppovarbakke."

I tillegg hadde sikkert Brann vært litt reserverte mot å involveres i noe politisk.
Gå av.

Finfin respons

Quote from: Spelaren on September 09, 2019, 08:48:15 AMNja, kanskje det også hadde fungert mot sin hensikt.

"Se på di der, no brukar de pengar på Brann som ikkje tålar litt humpete bane engang. Når eg spellte fotball var det på GRUS. I oppovarbakke."

I tillegg hadde sikkert Brann vært litt reserverte mot å involveres i noe politisk.

Hmm. Godt poeng. Rollandbanen var drøy. Men det var da vitterlig nedoverbakke i andre omgang.
Kanskje.

Belfort

Sesongen er definitivt over. Blir det gratis inngang og et tilnærmet rent juniorlag resten av sesongen?

Kagain

Tipper det at de ser at det kan bli inntektssvikt, så de fyrer opp billettprisene og kjører "erfarne folk som har vært ute en vinternatt før"

Lasaron

Her er det viktig å bygge på erfaring, ja. Og lederegenskapene til Wormgoor og Karadas.
Tren på langskudd

ACHTUNG

September 16, 2019, 09:02:53 AM #440 Last Edit: September 16, 2019, 09:23:38 AM by ACHTUNG
Sesongen 2019 ble offisielt avsluttet kvelden 15 september, for Sportsklubben Brann. Brann er ikke førsteprioritet for mitt vedkommende, resten av sesongen og det tror jeg gjelder for mange andre Brannfans. Jeg kommer til å gå på kamper jeg har anledning til å gå på, men kommende lørdag, for eksempel, da prioriterer jeg heller å være igjen med gjester som er igjen, fra familebursdagen til en av juniorene mine, fremfor å bakse avgårde for å se Brann - FKH. Jeg tror også at flere kommer til å "boikotte" Brann sesongen ut, så her er det bare å se opp for stupende tilskuertall. Og det er tross alt 5 kamper igjen, 5 kamper der Brann kunne tjent godt med penger, blant annet i møtene med Molde og Viking. Odd, Glimt og FKH er jo også kamper som normalt sett trekker publikum.

Dett var dett.

Nixon

He he, like sikkert som det blir mørkere på kvelden nå på høsten, så avslutter Torvanger Brann-sesongen litt før klubben gjør det!:)

Det kan nok bli glissent i de siste kampene, ja. Og det er til å forstå at folk bli lei. Men for Nilsen og klubben er jo sesongen slett ikke over. Hvordan Brann gjør det i de siste kampene har innvirkning både på økonomien og inngangen til neste sesong.
Rød makt på Hansa

ACHTUNG

Kommer du til å sette himmel og jord i bevegelse, for å komme deg på hjemmekampene til Brann i høst, dersom det er noe som kolliderer, som du ellers kunne ha prioritert bort, Nixon?

Nixon

Himmel og jord blir et definisjonsspørsmål, men tipper at Brann ikke blir veldig skadelidende på prioriteringslisten min. Allerede nå på lørdag har jeg meldt inn litt sen ankomst på et sosialt arrangement pga kampen mot Haugesund. Men så er jeg nok mindre følsom for både opp- og nedturer enn mange andre. Avstumpet og går på kamp av gammel vane...;)

I den verste Skarsfjord-perioden var det en klok supporter som sa at han var redd for å miste det dersom han skulle begynne å boikotte og droppe en del kamper. Vi kjenner jo alle folk som en gang gikk på kamp, men som ikke gjør det lenger fordi de ble lei av dårlige kamper. Jeg har ikke lyst til å havne der helt ennå.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Isolert sett er det gøyeste med Brann muligheten for å gå på kamp og juble over scoringer og seire. En ordentlig hes dagen derpå er fantastisk, og det hele blir inkrementelt gøyere dersom seirene faktisk betyr noe.

Akkurat nå ser en seier over FKH ut til å bety fint lite, men det kan fortsatt være gøy.
Gå av.

Kagain

Quote from: Lasaron on September 16, 2019, 08:20:44 AMHer er det viktig å bygge på erfaring, ja. Og lederegenskapene til Wormgoor og Karadas.

Ja, det er det eneste saliggjørende for å få opp tilskuerantallet...

Lasaron

Vel talt, Nixon. Jeg skal på kampen på lørdag, (men ikke mot Molde da jeg er vekkreist). Men engasjementet mitt er i en bølgedal. Går kampen bra vil jeg følge det med mild interesse og lett hygge. Neppe noe mer.
Tren på langskudd

Henki

Quote from: Nixon on September 16, 2019, 09:34:36 AMHimmel og jord blir et definisjonsspørsmål, men tipper at Brann ikke blir veldig skadelidende på prioriteringslisten min. Allerede nå på lørdag har jeg meldt inn litt sen ankomst på et sosialt arrangement pga kampen mot Haugesund. Men så er jeg nok mindre følsom for både opp- og nedturer enn mange andre. Avstumpet og går på kamp av gammel vane...;)

I den verste Skarsfjord-perioden var det en klok supporter som sa at han var redd for å miste det dersom han skulle begynne å boikotte og droppe en del kamper. Vi kjenner jo alle folk som en gang gikk på kamp, men som ikke gjør det lenger fordi de ble lei av dårlige kamper. Jeg har ikke lyst til å havne der helt ennå.

Problemet til Brann er vel at det er de færreste som er som oss, vi som stiller uavhengig av form, motstander, tabellplassering og underholdningsverdi. Det er i hvert fall langt færre som bare går av gammel vane, enn dem som går fordi de ønsker å oppleve spenning og underholdning.

Og hvis det er sånn at folk flest opplever det som at sesongen er slutt, så lar de vel være å stille.
Ballen skal fremover!

Spelaren

Fakarten for en fiasko denne sesongen ble. Hvis en hadde uttrykt forskjellige delmål på forhånd, som eksempelvis:

1: Spille underholdende, publikumslokkende fotball på Stadion
2: Få fram minst én unggutt fra egne rekker med minst 20 opptredener
3: Ha minst én spiller med 10 mål
4: Nå kvartfinalen i NM
5: Nå playoff i ecup-kvaliken
6: Plassering som gir ecup-kvalik til neste sesong
7: Positiv økonomisk resultat

Så hadde absolutt alt stått til stryk, med forbehold om plutselige positive endringer siden det ennå er en del runder igjen.
Gå av.

pidre

Seks poeng bak Odd på tredje, sesongen er ikke over. Men det er klart, vi må finne formen og få flyt - akkurat det virker ganske fjernt nå.
Saludar a los monos!

Go Up