• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2019

Started by Churchill, August 15, 2018, 23:44:44 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: ostraume on January 10, 2019, 08:29:22 AMDer du trådde feil her, Lasaron (etter min mening) er: "Ja, da er Brann på en måte mer for meg enn for deg."

Det er jo direkte feil. Eller klønete formulert hvis det du mener er "da er et stort innslag lokale spillere i Brann viktigere for meg enn for deg"

Jeg presiserte jo i setningen rett bak hva jeg mente med det. Dette er innlegget i sin helhet:

"Ja, da er Brann på en måte mer for meg enn for deg. Med det mener jeg at jeg legger mer innhold i hva Brann skal være enn du gjør. For meg er det ikke nok med farge, logo, navn og beliggenhet. For meg betyr også personene noe. En klubb er også mennesker. Skal det være noe poeng i å heie på et lag med basis i lokal tilhørighet bør klubben ha et visst lokalt innslag også blant menneskene i klubben. Slik er det for meg."

Dette er et ganske kort innlegg. Jeg mener bestemt at hvis man leser dette korte innlegg i sin helhet, da går det tydelig frem hva jeg mener. Det er klart, hvis man bare trekker ut setning 1, eller setning 4-5, ut fra sin svært korte kontekst så høres det rart ut. Jeg innrømmer det. Men det er jo veldig rart å trekke disse setningene ut av denne konteksten, er det ikke?

Si meg, er det vanskelig å forstå hva jeg mener utfra hele dette korte innlegget?

Nixon skriver rett over her at det først og fremst er drakten man har følelser for. For meg er det ikke først og fremst èn ting. Det er jo en interessant diskusjon, forsåvidt. "Hva er Brann for deg?" Mitt svar er en kombinasjon av beliggenhet, drakt og betydelig lokalt innslag blant de som spiller.

Husker dere Wimbledon, som ble flyttet til langt nord for London? Kunne Brann flyttet til Vaksdal og fremdeles vært mitt Brann? Nei.
Eller Salzburg, som fikk Redd Bull som hovedsponsor og skiftet farge på drakten og endret klubbnavnet. Om Brann hadde fått 10 mrd i en sponsoravtale og ble hetende Pepsi Brann med blå drakter, hadde det fremdeles vært mitt Brann? Nei.

Foreløpig tror jeg omtrent alle er enige.

Om Brann i løpet av få år utvikler en spillertropp der ingen er fra Bergen og omegn, hadde det fremdeles vært mitt Brann? Nei. Og her er tydeligvis mange uenige.

Dette er hva jeg mener med at Brann betyr mer for meg enn farge, logo, navn og beliggenhet.



Tren på langskudd

ostraume

Quote from: Lasaron on January 10, 2019, 08:59:24 AMOm Brann hadde fått 10 mrd i en sponsoravtale og ble hetende Pepsi Brann med blå drakter, hadde det fremdeles vært mitt Brann? Nei.

Foreløpig tror jeg omtrent alle er enige.


Nja...der er jeg på gjerdet merker jeg. Hadde jo vært litt artig med Pepsi Brann med Coladrakter og Aguero på topp.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lasaron

Det kunne gitt god fotballunderholdning, absolutt, men det hadde ikke vært mitt Brann lenger.

Klubbnavnet kunne blitt Pepsi Fire, og stadionnavnet Max Arena :)
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on January 10, 2019, 09:15:25 AMDet kunne gitt god fotballunderholdning, absolutt, men det hadde ikke vært mitt Brann lenger.

Klubbnavnet kunne blitt Pepsi Fire, og stadionnavnet Max Arena :)

Det hadde blitt fulle tribuner, garantert.
Brannsupporter.

Crispo 2

Helt greit med ett par lokale, men den overdrevne trangen om lokale spillere den har jeg ikke. Spesielt ikke om de ikke er gode nok.

Så lenge laget er spennende, har gode verdier og spiller god fotball, så er det det viktigste for meg.
Per Pettersen 1960-1964

Corran

Litt artig diskusjon, men for meg er dette med lokale en bi-ting og noe det er mange år siden jeg ga opp å bry meg om. Jeg holder med mitt lag og ikke spillerne.
Ikke dermed sagt at jeg ikke synes det er gøy når lokale slår igjennom for det synes jeg, men hvor bra laget gjør det er i dag viktigere for meg en mange lokale spillere.
Ideell verden er jo bare lokale spillere som vinner serien.

Men for meg går Brann og Bergen hånd i hånd og det er mitt lag uansett.
Men det er jo ikke mange årene siden at Brann var et bydelslag og ikke representerte Bergen for folket og det ble regnet som en sosseklubb.
Så det er eldre folk i Bergen som fremdeles mener dette.
Og så er det de som har sutret siden 70-80 tallet om at det er jo ikke en klubb for Bergensere lengre da det jo kun er østlendinger og folk fra resten av landet som spiller på Brann.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Churchill

Bergen er jo en verdensmetropol. Hvor spillerne i Brann kommer fra spiller ingen rollefordeling meg så lenge klubben vinner trofeer.
...we shall never surrender.

Lasaron

Utsagn som dette er en gjenganger: "Det er klart ingenting ville vært bedre enn bare lokale...... blablabla....men...urealistisk..." Det er jo ingen som forfekter at Brann bare bør ha lokale, så den er litt trøttendes.

Som sagt, sånn det var i 2007 var helt greit. Tar Brann gull i år der for eksempel Skålevik, Haugen, Barmen og Petter Strand får mye spilletid, og kanskje et par-tre kamper til Opdal, Karadas og Bildøy, så vil jeg hevde vi absolutt er innenfor. Dette var et veldig omtrentlig eksempel.
Tren på langskudd

kabelmann

Det lokale innslaget i Brann er ikke spesielt viktig for min Brann-interesse. Er du god nok er du lokal nok. Er det ikke noe som heter det?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Norlings Hund 2


Lasaron

Ekstremhypotetisk spørsmål: Om Brann og Rosenborg blir enig om å bytte spillerstall på direkten, hva da? (Nei, jeg hadde ikke begynt å heie på Rosenborg).
Tren på langskudd

Lasaron

At Vega, en av våre klart mest underholdende spillertyper, er på vei ut er så ekstremt typisk LAN. Trist.
Tren på langskudd

Norlings Hund 2

Det er trist at han ikke evner å tilpasse seg til systemet, da han kunne ha blitt en fantastisk spiller om han hadde evnet det.

krakra

Burde vært mulig å tilpasse systemet han

Ninja-Bob

Det er vel ikkje enten eller: systemet må tilpassas spelarane og spelarane må tilpasse seg systemet. Eg trur nok at begge partar burde ha nærma seg kvarandre meir enn dei har gjort. Vega har absolutt hatt sine augneblikk, men det har då vore ein del frustrasjon knytt til det å sjå på han også.

Gulløl

January 10, 2019, 21:18:14 PM #565 Last Edit: January 10, 2019, 21:22:42 PM by Gulløl
Neste mann ut: Deyver Vega ?  (VIF)
Neste mann inn: Petter Strand ? (ryktes på vgd at han snart er klar)

Fredag, mandag, tirsdag ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

January 11, 2019, 00:14:38 AM #566 Last Edit: January 11, 2019, 00:19:18 AM by Gulløl
Klipp fra Nordlys i kveld:
Rosenborg, Molde og Brann har alle henvendt seg til TIL med ønske om å kjøpe Gjermund Åsen. Trønderen har vært TILs beste spiller etter at Simo Valakari tok over treneransvaret i klubben for 1,5 år siden. Med ett år igjen av kontrakten er TIL i en situasjon der de må selge nå i januar, om de skal få reelle penger for 27-åringen.
Åsen selv vil ikke utelukke at han forlenger kontrakten med TIL, men Nordlys er kjent med at spillerens agenter har gitt beskjed til TIL om at det ikke er aktuelt å forlenge avtalen nå og at han søker nye utfordringer for øyeblikket.
TIL har så langt avslått de konkrete budene som har kommet på Åsen, men dialogen med de tre norske toppklubbene er på ingen måte parkert.
- Det har vært og er en interesse for Gjermund, sier Svein-Morten Johansen til Nordlys.
TIL-trener Simo Valakari er forberedt på å måtte vente på en avklaring, men er tydelig på hva han ønsker.
- Ideelt skulle vi avklart dette nå. I fotballverden fungerer det sjelden sånn. Man vet aldri hva som skjer. Jeg tror Gjermund begynner treningen med oss, så får vi se. Men ting kan skje over natta. Jeg kaster ikke bort mye energi på det. Klubben og Gjermunds agenter jobber med sitt. Vi bare forbereder oss på det fotballmessige, sier Simo Valakari.
Han mener det er positivt at Åsen er ønsket av Rosenborg, Molde og Brann.
- Det forteller oss at vi har en topp spiller i vårt lag at det er toppklubber som ønsker han. Det er bra. Med det kommer det alltid spekulasjoner. Samtidig vet Gjermund at vi må roe situasjonen og ta en beslutning om han skal gå videre, eller om han skal bli. Det er prosessen nå. Som klubb har vi snakket med han, sier TIL-treneren.
Han er klar på en vesentlig ting rundt TILs avveining av situasjonen.
- Jeg kjenner realitetene, og kommer det er godt tilbud, som er bra for alle parter, så selger vi. Men så lenge han er her, så er det alt som før. Det er enkelt å si, for med Gjermund så går det bra. Det gjelder ikke alle spillere, men Gjermund er ikke en spiller som vil tvinge frem et salg, eller streike eller la spekulasjonen påvirke prestasjonene hans, sier Simo Valakari.

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kagain

Om han ender med å bli solgt vil det bli spennende hvilken pris han får.

Jeg tipper 4,5 millioner om Brann får han og 1-2 millioner om han går til Moille eller RBK...

Gulløl

January 11, 2019, 12:28:41 PM #568 Last Edit: January 11, 2019, 12:36:18 PM by Gulløl
Brann er nede i åtte spillere som ikke er «norskutviklet» når Vega nå forsvinner. Forsvinner også Marengo har Brann handlingsrom på to ledige spillere. Brann bør ha som målsetning i tillegg til handlingsrommet i dette vinduet å ha minst en ledig plasser inn mot sommervinduet så det er bedre muligheter om stallen skal justeres og forsterkes før høstinnspurten.

Klipp fra BT:
Norske klubber kan kun registrere og benytte ni spillere som ikke er «norskutviklet». Når Jónsson forsvinner, vil Brann ha ni i stedet for ti spillere i kategorien.
Med Deyver Vegas ventede klubbskifte, til Vålerenga, kommer Brann ned i åtte spillere kategorisert som utenlandsutviklet. Klubben vil da ha bedre rom for å hente spillere utenfra, som den aktuelle spissen Fejsal Mulic fra Serbia.
Brann er altså i ferd med å skaffe seg større handlingsrom i overgangsvinduet, på et tidlig tidspunkt i sesongoppkjøringen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

Utanlandsk utvikla:
Jesper Løfgren
Taijo Teniste
Vito Wormgoor
Bismar Acosta (kanskje på veg ut)
Gilli Rolantsson
Amer Ordagic (kanskje på veg ut)
Gilbert Koomson
Ludcinio Marengo (kanskje på veg ut)
Deyver Vega (dessverre på veg ut)

Med Vega ut er vi nede i 8.  Håpar Acosta og Marengo blir, men at ein klarar å "bli kvitt" Ordagic.
Då er ein nede i 7, og har høve til å henta 2 utlendingar til.  Det burde gje nok handlingsrom.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Gulløl

Nytt bud på Skålevik, 3 millioner. Et beløp som er omtrent det som Tromsø slipper Gjermund Aasen for i følge media. Men Brann trenger en skikkelig backupspiss som scorer mye mål slik Skålevik har gjort, hvem skal det bli ? Er ganske skeptisk til at Fejsal Mulic er denne spissen, en helt annen spisstype en Skålevik og neppe en som scorer like mye.

Klipp fra BA:
Allerede i november kom Sarpsborg med et bud på Skålevik. Det ble blankt avvist av Brann.
Siden har det kommet flere bud fra østfoldingene.
Etter det BA kjenner til kom det et nytt og forbedret bud like før helgen. Dette budet skal være i størrelsesorden tre millioner kroner.
h
ttps://www.ba.no/sk-brann/sport/fotball/nytt-bud-pa-skalevik/s/5-8-963116
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

osoerli

Eventuelt Skålevik + 10 mill, og Zachariassen tilbake  ;D
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Gulløl

Quote from: osoerli on January 11, 2019, 14:39:50 PMEventuelt Skålevik + 10 mill, og Zachariassen tilbake  ;D
Zachariassen blir garantert ikke solgt til Brann.
https://www.tv2.no/a/10334741/
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Eg liker ikkje tanken på at Skålevik skal lage mål for andre klubber enn Brann. Hvor skal det finnes en erstatter som er god for såpass med mål på begrenset spilletid?
Gå av.

Billy Elliott

Skålevik-situasjonen er vanskelig for Soltvedt. Klubben sitter med haugevis av spisser, men utenom om Bamba (det klare førstevalget) og Skålevik (det klare andrevalget) er ingen av dem gode nok til å spille mye for Brann.

Skålevik er naturligvis ikke interessert i å sitte på benken, og har bare 1 år igjen av kontrakten. Dette samtidig som det kommer inn saftige millionbud. Den åpenbare løsningen ville være å selge, men da må man ut på markedet for å finne en erstatter som ikke bare er like god, men som også er fornøyd med å være andrevalg. Mildt sagt tricky.

Jeg regner med Mehnert leies ut. Karadas og HKJ er rett og slett ikke gode nok til å skulle spille regelmessig for en klubb som jakter gull.

Det absolutt verst tenkelige scenarioet er at Skålevik selges, ingen hentes, og HKJ blir andrevalget. Vi vet fra før at Bamba er skadeutsatt.

Det er mektig synd at Liseth glapp. 
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Finfin respons

Jeg vil heller ha Skålevik enn Bamba på topp. Han er en mer effektiv spiss og  d e t   er viktigere i et velfungetende kollektiv enn en one man show spiss som er inneffektiv i et velfungerende (sjanseskapende) kollektiv.

Smak på disse ordene, det er noe sannhet her.
Kanskje.

Lasaron

Trist om nok en lokal forsvinner ut. Dog er det bra at Brann nok en gang er nogenlunde opptatt av å presse prisen opp.
Tren på langskudd

Huff

Skålevik er god og attraktiv, Bamba blir førstevalg og LAN rullerer ikke. I alle fall ikke med to såpass like spisser, i den forstand at ingen av dem er noen murbrekker.

Bare å selge. Får inderlig håpe at ikke serberen blir erstatningen dersom beskrivelsen i media stemmer noenlunde.

SK

Vi trenger Skålevik. Vi kan ikke starte sesongen med kun 1 brukbar spiss i stallen. 3 mill. er alt for lite, for selges han må vi ut i markedet og jakte spillere på et helt annet nivå enn HKJ. Denne serberen er ikke mannen vi trenger da.

Churchill

Quote from: Finfin respons on January 11, 2019, 15:35:49 PMJeg vil heller ha Skålevik enn Bamba på topp. Han er en mer effektiv spiss og  d e t   er viktigere i et velfungetende kollektiv enn en one man show spiss som er inneffektiv i et velfungerende (sjanseskapende) kollektiv.

Smak på disse ordene, det er noe sannhet her.

Bamba er definitivt ikke bare en one-man-show-spiss. Han er en lagspiller med evnen til å gjøre ting på egenhånd hvis han må.
Hvis Skålevik selges må vi ha inn en spiss som er en reell utfordrer til Bamba. Tipper de har en plan og at denne ikke inkluderer serberen på to meter.
...we shall never surrender.

krakra

Vi kunne solgt Skålevik og hentet Liseth som andrevalg. Men det ble vel for risky med en ung spiller som andrevalg på spiss.
Forhåpentligvis kan denne Mehmet ta den rollen.

Churchill

Hadde vi tatt imot Bendtner hvis muligheten bød seg?
...we shall never surrender.

Lasaron

Nei, han er ikke god nok defensivt.
Tren på langskudd

ACHTUNG

https://www.sa.no/patrick-mortensen/sport/fotball/bekreftet-patrick-mortensen-er-klar-for-danske-agf/s/5-46-633795

Mange Sarpsborg 08-supportere er engstelige for at kvaliteten på laget anno 2019 nå blir kraftig svekket spillere som Tobias Heintz og Patrick Mortensen er borte, samtidig som det spekuleres voldsomt i om også Kristoffer Zachariassen finner seg en annen klubb. Den bekymringen deler ikke Thomas Berntsen.

- Vi skal ha inn en tre-fire spillere som skal inn og kjempe om en plass i en meget slagkraftig spillerstall. Vi har beholdt hoveddelen av grunnstammen i laget, og kommer til hente folk som virkelig skal skap økt konkurranse om en plass på laget.


Det er ingen hemmelighet at Steffen Lie Skålevik kan være en av disse. Thomas Berntsen jakter stadig på Brann-spissen.

- Det blir jo feil å si «ingen kommentar» om en spiller mange skriver om at vi har i kikkerten, men jeg kan ikke gå inn på detaljer, sier Thomas Berntsen til SA fredag kveld.

Falkman

Petter Strand er klar, ifølge Eurosport. Presenteres en av de nærmeste dagene.

huleste

Spesielt at Eurosport er først ute? Ingenting på verken BA eller BT. Uansett vil det være høyst gledelige nyheter

krakra

Mistet den faste plassen på Molde og spilte bare halvparten av kampene fra start i fjor etter at han var en nøkkelspiller for dem tidligere. Er nok en spiller som fungerer bedre i en mer primitiv spillestil ettersom han har sine styrker i løpskraft og arbeidsinnsats og svakheter i teknikk og pasningskvalitet, så han kan få seg et løft her.

Gepard


Lasaron

Rar sak. Det står at han har signert allerede. Og han er bossman så det er ingen forhandlinger med klubb. Hvorfor blir han da klar i løpet av de nærmeste dagene? Det må være en feil i saken et sted. Jeg jubler ikke enda.
Tren på langskudd

Gepard

Så er spørsmålet om vi skal bruke både Fredrik Haugen og Petter Strand som indreløpere. Kan det være at haugen skal få sjansen i noe alla Holland eller Danmark

Nixon

Quote from: Lasaron on January 12, 2019, 18:53:11 PMHvorfor blir han da klar i løpet av de nærmeste dagene?

Det står vel at han blir presentert i løpet av de nærmeste dagene. Det er noe annet.

Så jeg tok sjansen på en spillertråd!;)
Rød makt på Hansa

Lasaron

Kanskje han har signert på fax, men Rune Soltvedt nekter å offentliggjøre det før de kan ha bildet på Stadion med ham og Strand.
Tren på langskudd

pidre

Hva innebærer dette mtp Gjermund Åsen? Er Haugen på vei ut?
Saludar a los monos!

Lasaron

Jeg foreslår vi beholder Haugen og dropper Åsen om Strand kommer.
Tren på langskudd

ACHTUNG

Quote from: pidre on January 12, 2019, 21:23:09 PMHva innebærer dette mtp Gjermund Åsen? Er Haugen på vei ut?


Åsen? Hva er dette for fabling?

Finfin respons

Med løpskraft og duellkraft, er Strand et potensielt anker?
Kanskje.

Belfort

Med Åsen og Akintola inn nå, er jeg sikker på topp 3

ACHTUNG

Brann må da være foreløpig overgangsvinner i vinter, med Strand, Løkberg, Holmen, Løfgren, Mehnert og Mehnert. Solide signeringer. Beholder vi de beste fra 2018, blir både stall og ellever beinsterk. Men, det er nok fare for at Vito og Haugen forsvinner og i så måte er det særdeles viktig å beholde Acosta.

ACHTUNG

Quote from: Belfort on January 12, 2019, 22:56:18 PMMed Åsen og Akintola inn nå, er jeg sikker på topp 3


Hvor har du Åsen og Akintola fra? Er det fleip?

Go Up