• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Daouda Bamba

Started by Nixon, August 15, 2018, 13:51:03 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Gulløl

June 29, 2019, 14:03:34 PM #50 Last Edit: June 29, 2019, 14:05:14 PM by Gulløl
Quote from: SK on June 29, 2019, 13:51:05 PMHer er jeg enig med LAN. Bamba fremstår ikke som klar for kamp, fyren må ta en ryddejobb i eget hode.
Om det er mulig å rydde opp det hodet, er usikker på det. Holmen Johansen vil jeg definere som en klar nr.1 sammenlignet med Bamba i forhold til psykisk styrke. Skjedde forskjellig mens Bamba var i Kristiansund også. Men en skal aldri si aldri, mulig han begynner med yoga og meditasjon og finner den fullstendige mentale balansen ut på høsten en gang ;)
https://www.youtube.com/watch?v=LnaQPWFyGJQ
TA DERE SAMMEN!!!

krakra

Quote from: SK on June 29, 2019, 13:51:05 PMfyren må ta en ryddejobb i eget hode.
man ikke være psykolog for å komme med slike diagnoser?

Jeg syns først og fremst at det er oppsiktsvekkende at Brann krasjer med spillere på både personlighet og spillestil på ting man burde visst før de ble hentet. Virker som dårlig forarbeid.

SK

Nei, man må ikke være psykolog. For å stille diagnoser ja, men jeg har ikke stilt noen diagnose. Det er åpenbart at Bamba ikke har hodet helt med seg for tiden. Hylgrining på benken etter bytte i Lillestrøm-kampen f.eks., og nå dette.

Falkman

Quote from: krakra on June 29, 2019, 14:27:31 PM
Quote from: SK on June 29, 2019, 13:51:05 PMfyren må ta en ryddejobb i eget hode.
Må man ikke være psykolog for å komme med slike diagnoser?

Jeg syns først og fremst at det er oppsiktsvekkende at Brann krasjer med spillere på både personlighet og spillestil på ting man burde visst før de ble hentet. Virker som dårlig forarbeid.

Veldig enig i det. Man visste, eller burde iallefall vite, hva man fikk med Bamba, både på godt og vondt. Gulltåken kan til nød sies å være en formildende omstendighet, men det er for dårlig forarbeid uansett.  

Spelaren

Eg forventer lojalitet i sesong, intern lufting hele året og ekstern kritikk utenom sesong.
Gå av.

krakra

Quote from: SK on June 29, 2019, 14:55:22 PMNei, man må ikke være psykolog. For å stille diagnoser ja, men jeg har ikke stilt noen diagnose. Det er åpenbart at Bamba ikke har hodet helt med seg for tiden. Hylgrining på benken etter bytte i Lillestrøm-kampen f.eks., og nå dette.
har jo en løs definisjon på ordet diagnose her inne.

Uansett. Man visste jo at Bamba var en følelsesstyrt fyr. Det ble sagt allerede i KBK. Skal man hente slike spillere må man være en klubb som håndterer slike spillere. Noen er gode på det. Det har ikke Brann vist seg å være.

Gepard

Ingen tivl om at det er gjort en eksepsjonelt dårlig jobb ved overgangene til Bamba og Komsoom hvis de viser seg at begge de to hater å følge trenerens ordre og misliker sterkt å først og fremst være et defensivt solid lag

Superjack

Åpen Ekstern kritikk mot egen sjef er fryktelig lite lurt. Uansett hvor man er.

Takhøyde internt må man ha,  og kan man ikke godta/følge det sjefen ber deg om så er det å finne seg en annen arbeidsgiver.

Når han blir så frustrert over å ikke komme til sjanser at han gråter som om han har bommet på avgjørende straffe i VM finale så er han ikke rett mann. LAN er veldig veldig tydelig på at spillerne ikke måles på målpoeng men at de gjør jobben de er satt til. Dette må da Bamba også forholde seg til?

Brannsupporter.

Billy Elliott

Quote from: Superjack on June 29, 2019, 15:31:59 PMLAN er veldig veldig tydelig på at spillerne ikke måles på målpoeng men at de gjør jobben de er satt til. Dette må da Bamba også forholde seg til?

Spørsmålet er om det var dette som ble solgt inn til han da han signerte? Som han sier selv «...lurer på om det de sa før jeg kom hit var sant».

For øvrig er jeg enig i at kritikk helst bør tas internt først, men hva om dette allerede er prøvd? Bamba er jo på ingen måte den første som klager sin nød over LANs stil. Skaanes, for eksempel, uttrykte jo lignende frustrasjoner i sitt exit-intervju.

Jeg tviler også sterkt på at Bamba er den eneste i dagens tropp som føler seg tøylet av LAN. Pamer har jo over lengre tid rapportert om «murring» i troppen. Bamba uttaler jo også at han tror alle spillerne egentlig ønsker å spille mer offensivt.

Kan uttalelsene først fra Koomson, og nå Bamba, rett og slett være uttrykket for en frustrasjon som har vært gryende i gruppen lenge, og først nå kommer til overflaten?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

haak

Brann har skapt nest mest sjanser etter Molde, og Bamba har brent flest.
Kanskje på tide å se på seg selv også.

Billy Elliott

Quote from: haak on June 29, 2019, 22:35:00 PMBrann har skapt nest mest sjanser etter Molde, og Bamba har brent flest.
Kanskje på tide å se på seg selv også.

Svært interessant. Bamba selv påstår jo at han ikke kommer til noen sjanser, og at det var mye bedre å være spiss i KBK. Hvor henter du tallene fra?

Gulløl

June 30, 2019, 00:11:24 AM #61 Last Edit: June 30, 2019, 00:14:20 AM by Gulløl
Quote from: Billy Elliott on June 29, 2019, 22:47:42 PMSvært interessant. Bamba selv påstår jo at han ikke kommer til noen sjanser, og at det var mye bedre å være spiss i KBK. Hvor henter du tallene fra?
Han har nok lest det i BA. Bamba leser neppe statistikk, har en ganske dårlig sak og lite kontakt med virkeligheten.
Her er et klipp:
Opta-statistikken viser dessuten at Bamba selv har kommet til mange muligheter så langt denne sesongen. Brann-spissen har nest flest avslutninger i ligaen med sine 27, kun slått av Lillestrøms Thomas Lehne Olsen som står med 29. Samtidig har Bamba kun spilt 709 minutter mot Lehne Olsens 949.
- Faktisk ser det ut til at Bamba har flest avslutninger per minutter spilt. Når han står med to mål på 27 avslutninger, er det veldig svak uttelling. Da bør Bamba kanskje heller seg i speilet fremfor å klage på treneren, mener Andersen i Opta.
Det er Mangersnes helt enig i.
- Det er åpenbart at en spiller som avslutter mest i forhold til antall minutter spilt ikke kan skylde på treneren for at han ikke scorer mål, sier han.
TA DERE SAMMEN!!!

Giles

Bamba er sikkert feil mann for jobben men han har likefullt rett.
Det er det viktigste.

Gulløl

To mål på 27 sjanser tror jeg Kjeldsrud Johansen hadde klart bedre.
TA DERE SAMMEN!!!

Nixon

Jeg må si at jeg er litt overrasket over den sjansestatistikken. Man pleier jo å legge merke til at spillere bommer på mange opplagte målsjanser, men kan ikke si at jeg har lagt merke til at Bamba har kommet til så mange store sjanser som han har bommet på som tallene her viser.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

Quote from: Gulløl on June 30, 2019, 00:11:24 AM
Quote from: Billy Elliott on June 29, 2019, 22:47:42 PMSvært interessant. Bamba selv påstår jo at han ikke kommer til noen sjanser, og at det var mye bedre å være spiss i KBK. Hvor henter du tallene fra?
Han har nok lest det i BA. Bamba leser neppe statistikk, har en ganske dårlig sak og lite kontakt med virkeligheten.
Her er et klipp:
Opta-statistikken viser dessuten at Bamba selv har kommet til mange muligheter så langt denne sesongen. Brann-spissen har nest flest avslutninger i ligaen med sine 27

Hva har antall avslutninger med sjanser å gjøre? Dette er jo statistikktolkning fra middelalderen.

Bamba avslutter mye, ja. For mye, utvilsomt, men en slik statistikk sier null og niks om hva han avslutter på.

Skal man påstå at Bamba bommer på for mye sjanser, så må man se på en statistikk som faktisk måler sjanser, ikke avslutninger.

Lasaron

Jeg syns «forsøk på scoring» er mye bedre å bruke enn målsjanser.
Heldigvis har vi skyhøye ambisjoner

Alonso Solis

Hva er expected goals på disse avslutningene? En klarering som går over dødlinjen vil vel telle som en avslutning i denne typen statistikk, så den er ganske intetsigende.

Christian

Så flott. Da bare legger vi tilside de faktaene vi har om Bambas uttelling og går tilbake til å forholde oss til hvordan han selv føler det går.

Alonso Solis

Quote from: Christian on July 01, 2019, 08:56:34 AMSå flott. Da bare legger vi tilside de faktaene vi har om Bambas uttelling og går tilbake til å forholde oss til hvordan han selv føler det går.

Hvilke fakta har vi da?

ostraume

Vi har antall avslutninger.

All statistikk må fortolkes med forsiktighet, men det er klart det er interessant (og overraskende) at han har flest avslutninger (pr. minutt) i ligaen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Alonso Solis

Ja, jeg er enig i at det er litt overraskende, men samtidig er det som sagt voldosomt intetsigende. Avslutninger er ikke nødvendigvis sjanser, samtidig som det kan være det. Avhengig av posisjon, spillestil og lagets taktikk så trenger det nødvendigvis ikke være helt unaturlig at en spiller som Bamba er sist på mange baller som går over dødlinjen uten at det gir uttelling i form av mål.

Det er så utrolig mange variabler av betydning som ikke kommer frem i en slik statistikk, og det er derfor den er så intetsigende.

Superjack

Men om Bamba har flest avslutninger og latterlig lav uttellingsprosent, så er det kanskje LAN som har rett at han bør spille til medspillere enn å å avslutte sjøl.
Brannsupporter.

Chrisstah

Quote from: Christian on July 01, 2019, 08:56:34 AMSå flott. Da bare legger vi tilside de faktaene vi har om Bambas uttelling og går tilbake til å forholde oss til hvordan han selv føler det går.

Om man ser hele intervjuet så syns jeg dette blir dratt litt ut av proporsjoner.
Bamba snakker også om hvordan han må jobbe videre for å hjelpe laget og at han har flere ting han må jobbe med.

Vi er vel alle enige om at sutring i media er en uting. Etter å ha sett hele intervjuet syns jeg virkelig ikke at dette kan klassifiseres som det.

Bamba fremstår som nøktern og ambisiøs. At han blir utelatt fra troppen grunnet dette syns jeg faller på urimelighetens kappe.

Vi kan alltids diskutere om man kunne ordlagt seg litt annerledes.

Syns også Bamba treffer spikeren på hodet. Det han i realiteten ønsker seg er litt kreativ frihet i siste tredel i banespillet.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Nixon

Quote from: Chrisstah on July 02, 2019, 12:16:43 PMSyns også Bamba treffer spikeren på hodet.

Det er vel helt uinteressant om han har rett eller ikke. Og om det objektivt sett ikke "var så ille". Poenget er at han skulle tatt det internt og at reaksjonen fra klubb og medspillere reflekterer mer det enn at det han sa var så ille.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

For både klubb og trener hadde det nok vært mye mer behagelig om Bamba "tok det internt", men hva ville det oppnådd? Mest sannsynlig ikke en dritt annet enn en kontant beskjed om å innrette seg.

Når han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme. Som dyrinnkjøpt investering har Bamba også en del makt, lik det eller ei. Klubben kan ikke bare lukke ørene og degradere han, med mindre de er forberedt på å lide et massivt økonomisk tap. Med en prislapp på 9 millioner kroner er dette en spiller LAN "må få til", og da ikke sånn svadaprat om utvalgte talenter "ønsker å få til", faktisk få til. Det er i alle fall betydelig billigere å skifte ut treneren enn det er å bytte ut en angrepstrio til 20 millioner (der rundt 14 millioner av den til nå har uttrykt sin misnøye).   

Gepard

Quote from: Billy Elliott on July 02, 2019, 14:04:58 PMFor både klubb og trener hadde det nok vært mye mer behagelig om Bamba "tok det internt", men hva ville det oppnådd? Mest sannsynlig ikke en dritt annet enn en kontant beskjed om å innrette seg.

Når han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme. Som dyrinnkjøpt investering har Bamba også en del makt, lik det eller ei. Klubben kan ikke bare lukke ørene og degradere han, med mindre de er forberedt på å lide et massivt økonomisk tap. Med en prislapp på 9 millioner kroner er dette en spiller LAN "må få til", og da ikke sånn svadaprat om utvalgte talenter "ønsker å få til", faktisk få til. Det er i alle fall betydelig billigere å skifte ut treneren enn det er å bytte ut en angrepstrio til 20 millioner (der rundt 14 millioner av den til nå har uttrykt sin misnøye).   

Det er defintivt IKKE spilelrnes jobb å sette ord på det de tror supporterne mener, eller pressen for den saks skyld, BT har jo kjørt rene korstoget mot spillestil i det siste. Spillerne har å ikke kritisere spillestil\trener offentlig mm de har et ekstremt ønske om å få skifte klubb asap.

Chrisstah

Quote from: Nixon on July 02, 2019, 13:35:06 PM
Quote from: Chrisstah on July 02, 2019, 12:16:43 PMSyns også Bamba treffer spikeren på hodet.

Det er vel helt uinteressant om han har rett eller ikke. Og om det objektivt sett ikke "var så ille". Poenget er at han skulle tatt det internt og at reaksjonen fra klubb og medspillere reflekterer mer det enn at det han sa var så ille.

Jeg er ikke uenig at det hadde vært bedre for klubben at han tar slikt internt og ikke i et intervju.

Ser dog ikke så stor forskjell på utsagnet til Bamba kontra spillere som i pausen av kampene etterlyser mer kreativitet og bevegelse i 2 omgang. Men det er ingen som får refs av den grunn. Vi har jo sett flere eksempler på kritikk av eget lag både i pause og etter kampen av spillere.

Tonen hadde vært en helt annen om Bamba hadde opptrådt lite ydmyk.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Huff

Quote from: Gepard on July 02, 2019, 15:53:56 PM[ BT har jo kjørt rene korstoget mot spillestil i det siste.

Rart med det. Brann spiller så kjedelig fotball at en som supporter blir flau på vegne av klubben, misnøyen er stor, publikum uteblir i stor grad og mange av de som kommer piper. Dette dekkes selvsagt i byens største avis.

Jeg vil ikke kalle dette noe korstog. Det er piss kjedelig å se Brann, spesielt på hjemmebane. Null bevegelse, nesten ingen mål og sjanser og masse tversoverpasninger foran motstanders etablerte forsvar.
Ironi og overdrivelser fungerer tydeligvis ikke på internett, selv når de dras til det ekstreme.

Nixon

Quote from: Billy Elliott on July 02, 2019, 14:04:58 PMNår han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme.

Er det dette som gjør det greit og at din overbærenhet er situasjonsbetinget og ikke prinsipiell? Eller mener du at det er fritt frem for alle spillere i Brann å ta hva som helst eksternt? Sistnevnte vil jo være en naturlig konklusjon for at du ikke skal være helt prinsippløs, men hvordan vil klubben fremstå da?

Forøvrig er jeg ikke helt enig i beskrivelsen om hva som hadde skjedd dersom Bamba hadde tatt det internt. Det er selvsagt mye større takhøyde internt i Brann enn når en spiller tar ut frustrasjonen sin offentlig og tar navngitte lagkamerater med i dragsuget.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

Quote from: Nixon on July 03, 2019, 06:09:03 AM
Quote from: Billy Elliott on July 02, 2019, 14:04:58 PMNår han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme.

Er det dette som gjør det greit og at din overbærenhet er situasjonsbetinget og ikke prinsipiell? Eller mener du at det er fritt frem for alle spillere i Brann å ta hva som helst eksternt? Sistnevnte vil jo være en naturlig konklusjon for at du ikke skal være helt prinsippløs, men hvordan vil klubben fremstå da?

Forøvrig er jeg ikke helt enig i beskrivelsen om hva som hadde skjedd dersom Bamba hadde tatt det internt. Det er selvsagt mye større takhøyde internt i Brann enn når en spiller tar ut frustrasjonen sin offentlig og tar navngitte lagkamerater med i dragsuget.

Selvsagt er slikt situasjonsbetinget (en del informasjon er jo rett og slett juridisk taushetsbelagt), men om det er viktig for klubben og også ha et styrende prinsipp i slike saker, så burde vel prinsippet i klubben som smykker seg med betegnelsen "Norges åpneste" i de aller fleste tilfeller være at nettopp åpenhet er foretrukket, og i alle fall ikke blir straffet. 

Hva hjelper for øvrig intern takhøyde, om det ikke fører til endring? Bamba har nok et ganske klart motiv med å ta dette offentlig. Han sliter med å prestere under gjeldende spillestilregime og ønsker at omverden skal vite hvorfor. Å ta opp frustrasjonene internt ville i så måte ikke oppnådd en dritt av det han ønsker. Nemlig å forklare både supportere, media og alle andre hvorfor han og laget ikke fungerer offensivt.

Samtidig ønsker han, vil jeg anta, at ved å ta dette åpent vil det kunne tvinge frem en endring. Nå kjenner nok Bamba de indre prosessene på Stadion bedre enn meg, men jeg vil tro han har vurdert det som relativt fånyttes og overtale LAN til å endre stil på tomannshånd. Han kunne selvsagt samlet medsammensvorne og gått samlet til trener, sportslig ledelse eller styret og luftet sine innsigelser slik, men det kunne fort blitt regnet som et organisert spilleropprør - og jeg tviler sterkt på at det ville blitt tatt noe bedre imot.

I stedet velger han, i alle fall det jeg mener, er den redeligste måten å gjøre det på. Han svarer ærlig når han blir stilt spørsmål, og tar hele saken ute i lyset - der alle, både innad i klubben og utad kan se hva som foregår.

Nixon

Quote from: Billy Elliott on July 03, 2019, 08:00:50 AMSelvsagt er slikt situasjonsbetinget (en del informasjon er jo rett og slett juridisk taushetsbelagt),

Så i bunn og grunn er det fritt frem for alle, hele tiden, (for det er vel strengt tatt ikke mye som er taushetsbelagt i den sportslige hverdagen til en fotballspiller) å offentlig prøve å tvinge frem en endring når man er frustrert og misfornøyd.

Man kan jo tenke seg hvordan det ville blitt i perioder med dårlige resultater og der mange gjerne har ulike meninger om hva som er galt. Jeg synes ikke at selv en åpen klubb skal åpne opp for å gå den veien.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

Quote from: Nixon on July 03, 2019, 08:44:07 AM
Quote from: Billy Elliott on July 03, 2019, 08:00:50 AMSelvsagt er slikt situasjonsbetinget (en del informasjon er jo rett og slett juridisk taushetsbelagt),

Så i bunn og grunn er det fritt frem for alle, hele tiden, (for det er vel strengt tatt ikke mye som er taushetsbelagt i den sportslige hverdagen til en fotballspiller) å offentlig prøve å tvinge frem en endring når man er frustrert og misfornøyd.

Man kan jo tenke seg hvordan det ville blitt i perioder med dårlige resultater og der mange gjerne har ulike meninger om hva som er galt. Jeg synes ikke at selv en åpen klubb skal åpne opp for å gå den veien.

Da får vi være uenige om det. Jeg synes det er viktig at også arbeidstakere har ytringsfrihet til å mene noe om egen arbeidssituasjon og premissene som legges for at man kan utføre arbeidsoppgavene sine. Og jeg synes i alle fall ikke arbeidstakere skal føle seg tvunget til å lyve når man blir stilt kritiske spørsmål om hvorfor ting ikke fungerer optimalt.

Husk, Bambas innsgigelser var ikke rettet bare mot LAN, han var også kritisk til egne prestasjoner. Så klart kunne han bare droppet den strukturelle kritikken, og tatt alt på egen kappe, men det ville i så fall vært uærlig i forhold til hvordan han opplever situasjonen.

Jeg mener Brann setter en potensiell farlig presedens når all kritikk skal straffes i stedet for å diskuteres. Som Eurosport-eksperten Joacim Jonsson sier; slikt kan fort føre til at en fryktkultur oppstår. Det bør være takhøyde ikke bare bak lukkede dører, men også i offentligheten, for "Norges åpneste klubb".

Alonso Solis

Men fakta er jo at klubben har et årsmøtevedtak om å være landets åpneste klub. Det er jo helt åpenbart at vi er fundamentalt motsatt av dét. Hvorfor synes vi supportere at det er helt greit at trenerapparatet ikke virker å bry seg om dette vedtaket, og hvorfor reagerer man ikke på vedtaket konsekvent blir brutt?

Morkel

Quote from: Alonso Solis on July 04, 2019, 18:40:32 PMMen fakta er jo at klubben har et årsmøtevedtak om å være landets åpneste klub. Det er jo helt åpenbart at vi er fundamentalt motsatt av dét. Hvorfor synes vi supportere at det er helt greit at trenerapparatet ikke virker å bry seg om dette vedtaket, og hvorfor reagerer man ikke på vedtaket konsekvent blir brutt?

Vedtaket handler om innsyn i regnskapstall, strategiplaner, rapporter, møtereferat og faktiske tilskuertall, m.m. Med andre ord at Brann skal være Norges åpneste klubb i henhold til drift. Saker knyttet til personalforhold holdes åpenbart utenfor vedtaket.

Go Up