• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Daouda Bamba

Started by Nixon, August 15, 2018, 13:51:03 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Det meldes at Bamba er klar. Brann dyreste spiller på en liten mannsalder. Så mye å leve opp til med andre ord.

Velkommen!
Rød makt på Hansa!

osoerli

Yo no soy marinero
Yo no soy marinero, soy capitán
Soy capitán, soy capitán
Bamba, Bamba
Bamba, Bamba
Bamba, Bamba, bam
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

Daouda Karamoko Bamba - Elfenbenskysten (men forbundsutviklet) - 23 år.
Pris : 8-9 millioner
Kontrakt: Ut 2021 (i korteste laget til den prisen men ok...)

Velkommen!
Legg ned klubben.

Tom C

Han kommer nok til å være i italiensk eller engelsk liga lenge før den kontrakten utløper, etter å ha klinket inn haugevis av mål for oss i champions league-kvaliken 2019...
Aldri mer Obos....

Corran

Kan ikke se noen steder at det endelig er bekreftet?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Det er fordi det ikke er endelig bekreftet.
Tren på langskudd

Spelaren

De står og venter på dem nå, visstnok. Ballspark skal sende direkte og greier...
Legg ned klubben.

ACHTUNG

Det kunne blitt tidenes blue balls, i Brannsammenheng,  om det hadde skjært seg nå rett før livesendingen,  hehe!
I Bergen er det mange som fortsatt omtaler Jarle Råum som tidenes Brann-flopp. Råum kostet 95 000 kroner, som var en av datidens høyeste overgangssummer. For det fikk Brann ett fattig mål og et nedrykk.

Pelle

"Det er kjekkere å logre med halen en å gå rundt å bjeffe!"

- Pelle

Lasaron

Velkommen! Tror dette kan bli bra.

En toppet lagoppstilling i høst, der alle er friske og raske og vel assimilert i laget, kan se slik ut:

Radlinger
Teniste - Wormgoor - Acosta - Grøgaard
Haugen - Jenssen - Barmen
Koomson - Bamba - Gilli

Pettersen, Rismark, Skålevik, Ordagic, Marengo, Braaten, Kristiansen

På tribunen: Karadas, Johansen, Vega, juniorene
Tren på langskudd

ACHTUNG

Willkommen!!

Mest psykomoro med Marengo, Banna og Jonsson!  De kunne ha snurret rundt med det meste.
I Bergen er det mange som fortsatt omtaler Jarle Råum som tidenes Brann-flopp. Råum kostet 95 000 kroner, som var en av datidens høyeste overgangssummer. For det fikk Brann ett fattig mål og et nedrykk.

Jose Arrogantio

Jonsson er vel i Island ;)

Kagain

Jeg er spent på hvor perforert det berømmelige lønnstaket er nå. Var det ikke Bamba som snakket om andre land i stedet for Norge? I alle fall, velkommen skal han være. La oss håpe at han innfrir prisen...

Superjack

Quote from: Kagain on August 15, 2018, 21:47:59 PMJeg er spent på hvor perforert det berømmelige lønnstaket er nå. Var det ikke Bamba som snakket om andre land i stedet for Norge? I alle fall, velkommen skal han være. La oss håpe at han innfrir prisen...

Se ballspark med intervjuet med Soltvedt. Holdt han på å forsnakke seg og har en avtale med Bamba om å gå om muligheten kommer?
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: Tom C on August 15, 2018, 14:43:27 PMHan kommer nok til å være i italiensk eller engelsk liga lenge før den kontrakten utløper, etter å ha klinket inn haugevis av mål for oss i champions league-kvaliken 2019...

Siden han kommer til å bøtte inn mål i CL kvalik 2019 så kommer han jo til å gjøre det samme i CL for oss.

Når LAN klarer vinne cupen med Hødd, så blir det jo CL på LAN Brann neste år. Og Bamba blir solgt som tidenes dyreste norske eksport til Chelsea
Brannsupporter.

OmOssSjølOgHansaøl

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Seriegull

https://m.youtube.com/watch?v=onvnMIjI2w4

Bytte ut Zaha med Daouda Bamba. Noen må være enig med meg ?

Norlings Hund 2

Litt vanskelig å bytte ut to stavelser med fire.

Ellers må jeg gratulere Bataljonen med å faktisk agere for første gang på år og dag (ved å stenge den andre tråden), det eneste som mangler nå er en forklaring på hva i alle dager de drev med da forumet gjennomgikk en endring (f.eks. med en egen tråd eller i tråden «Nedgang på Bataljonsforumet») og de gjemte seg i skyttergravene.

Jeg synes alle som er aktive på dette forumet er skyldig en forklaring, om ikke til og med en unnskyldning.

Gulløl

Du skal itte trø i kunstgraset...... Du er sjøl en liten vek en, du treng sjøl ......

Superjack

Bamba blir meget bra neste sesong, når han blir spilt inn i LAN fotballen.
Brannsupporter.

Elfakiri

Kommer til å bøtte inn neste sesong. Bamba har vist mye spennende og vil bli en suksesshistorie.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

Spelaren

Den lille flikken med utsiden av foten, i fart, er en ren estetisk nytelse. Svupp forbi forsvareren så enkelt som bare det.
https://streamable.com/iv01g
Legg ned klubben.

ACHTUNG

Bamba er akkurat så god som jeg hadde håpe på, klassespiller, med stort videresalgspotensiale. Spissplassen bør være reservert til ham, så lenge han er i Brann.

Danny1

"It's important to win home... Home is our Garden" Ali Ahamada

Gulløl

Du skal itte trø i kunstgraset...... Du er sjøl en liten vek en, du treng sjøl ......

Kagain

Er det noen andre enn Hulsker som har hørt rykter om at Bamba var litt "strul" med gamle lagkamerater i Kristiansund?

Lasaron

Tren på langskudd

Nixon

Svensk ord. Kan oversettes med trøbbel på norsk.
Rød makt på Hansa!

Finfin respons

Quote from: Kagain on April 09, 2019, 07:13:29 AMEr det noen andre enn Hulsker som har hørt rykter om at Bamba var litt "strul" med gamle lagkamerater i Kristiansund?

Jeg har hørt det. Husker ikke fra hvor hen. Enten forumet eller mediebransjen. At de var litt glad for å bli kvitt ham. Visstnok.

Tenker uansett at det ikke trenger å bety noe. Vil man spille i Brann må man spille etter Lan sine noter, enkelt og greit. Det er fair.
Kanskje.

Kagain

Ja, så lenge man signerer med det i bakhodet så burde jo det ikke være noe problem.

Jose Arrogantio

Bamba har vært skadet i oppkjøringen og fått kraftig konkurranse i Berisha. Ikke verre enn det. Uten Berisha eller ryggplagene hadde han nok spilt fra start mot Odd og Godset.

SKBCPH

Dauda Bamba med en kraftig salve mot LAN på Eurosport nå. Masse klaging om at Brann er noe helt annet enn hva han trodde han gikk til i fjor sommer. Kaller laget for hjernevasket av LAN til å spille defensivt.

Spiller nok ikke på søndag han. Forsvinner i sommer?
- Vi har den treneren vi har.

Gepard

Bamba og Komsoom kan gies vekk. Blir for dumt.

Billy Elliott

100% enig med Bamba, og for så vidt Koomson. LANs posisjon på Stadion er urokkelig. Da er spillerne nødt til å ta kritikken offentlig om den skal bli hørt.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Spelaren

Han tar kanskje ikkje feil, men snakk om å spille seg til tribunen. Noen åpenbaring har han ikkje vært.
Legg ned klubben.

krakra

Når var sist en spiss var en åpenbaring i Brann? Det har ikke skjedd under LAN i alle fall. Våre beste midtspisser under LAN har vært Skålevik og Orlov. Mens spisser som Pedersen(han var allerede sur riktignok), Hvilsom, Børven og Bamba har falt igjennom. Berisha har heller ikke vært noen åpenbaring. Men han har jo stort sett spilt kant.

opplett

Klønete eller ei, han sier jo det de fleste tenker på for tiden. Jeg går på stadion uke etter uke, men det har vært drita kjedelig den siste tiden. LAN liker sikkert ikke utspillet, og det er jo sånn sett et lite smart trekk. Men for å være ærlig synes jeg det er et friskt pust med noen som sier det de mener. Jeg synes også det er et positivt tegn at spillere reagerer på at et system må følges 100%. Ingen spillere er perfekte, og i hvert fall ikke i Eliteserien, så man vil aldri få til å følge LANs system 100%. Da vil jeg heller at spillere bruker den spontane friheten og kreativiteten som oppstår i øyeblikket.
Norling skryter likevel av oppholdet i Norge . - Menneskene i Brann var fantastiske. Klubben var vakker som s****.

Falkman

June 28, 2019, 15:21:54 PM #37 Last Edit: June 28, 2019, 15:24:49 PM by Falkman
Bamba virker dessverre som et gedigent feilkjøp. Det snodige er jo at man visste nøyaktig hva man fikk, en individualist, som så bra ut når han fikk tid og rom til å utfolde seg på egenhånd, men samtidig en spiller med klare mangler hva gjelder spilleforståelse, og med  problemer med tilpasse seg kollektivet.

Hos oss er forutsetningene, med tanke på (bak)rom og tid helt annerledes, og da faller han igjennom. Sliter litt med å se hva han er skikkelig god på. Ikke spesielt sterk eller rask, ganske medioker teknikk, og i beste fall en middels avslutter.

At LANs systemtekning kan bli i overkant rigid, er derimot fullt mulig.

Giles

Bamba ser ut til å ha noen begrensinger, greit nok. Men ellers har han helt rett og det er befriende at det blir sagt høyt.
Evnen til å ta selvkritikk eller kritikk overhodet virker fullstendig fraværende hos LAN.

bernu

Jeg tar parti med Bamba og Koomson hver gang i forhold til LAN.
Jeg er så lei strilen nå at jeg kan ikke få sagt det.
Få han ut.....
HANSA - Z

Giles

Bamba har ikke imponert noen, men utspillet hans i dag er jeg 100% enig i.

Superjack

Helt uenig. Bamba og Koms må ut
Brannsupporter.

SeLyren

Bamba har ikke imponert på noen måte, men nå er det slik med spisser i Brann, at ingen imponerer. De kunne like gjerne beholdt Skålevik visst det er knallhard arbeidsinnsats som gjelder, ingen jobbet hardere enn han. Det som eg noterer meg er at det er afrikanerene som kommer med kritikken, de blir oppriktig lei seg av å spille slik drittfotball uke ut og uke inn. De er ikke like redd for å si hva de mener som deres mer mediatrente og lydige kollegaer. LAN UT!
Barmen Army

Billy Elliott

Vraket til Molde-kampen.

Gulløl

June 29, 2019, 10:58:04 AM #44 Last Edit: June 29, 2019, 11:08:04 AM by Gulløl
En kan si mye om utspillet til Bamba men lett å være enig i at han ikke er klar til kamp. Bamba sin mangel på smartness og det å være høysensitiv og svært emosjonell er en kjempedårlig kombinasjon for å bli en toppspiller. Han er Brann spiller maks ut denne sesongen.

BA:
- Det jeg kan si er at jeg har sett intervjuet, og jeg synes han opptrer ydmykt og veldig frustrert. Jeg har snakket med gutten, og jeg føler ikke at han er klar for kamp, forteller trener Lars Arne Nilsen til BA på flyplassen.

Nixon

Ser ut som spillerne har funnet et smutthull til en fridag...
Rød makt på Hansa!

Eivind

Dette begynner å bli en farse.

Gepard

Ganske smart måte LAN løser dette på, med begrunnelse av at hvordan Bamba uttaler seg viser at han ikke er klar til kamp, mot feks å si noe om innholdet i det han sier

Hva skal man si om Bamba da, lar seg åpenbart påvirke av hva som skrives om Brann i media og hva folk rundt seg(utenfra Brann) har av meninger, om at de spiller for lite offensivt osv.

Billy Elliott

Quote from: Gepard on June 29, 2019, 12:47:12 PMHva skal man si om Bamba da, lar seg åpenbart påvirke av hva som skrives om Brann i media og hva folk rundt seg(utenfra Brann) har av meninger, om at de spiller for lite offensivt osv.

Det er helt utenkelig at han uttaler seg slik fordi han faktisk mener det, altså? Han må åpenbart ha blitt påvirket av andre?

SK

Her er jeg enig med LAN. Bamba fremstår ikke som klar for kamp, fyren må ta en ryddejobb i eget hode.

Gulløl

June 29, 2019, 14:03:34 PM #50 Last Edit: June 29, 2019, 14:05:14 PM by Gulløl
Quote from: SK on June 29, 2019, 13:51:05 PMHer er jeg enig med LAN. Bamba fremstår ikke som klar for kamp, fyren må ta en ryddejobb i eget hode.
Om det er mulig å rydde opp det hodet, er usikker på det. Holmen Johansen vil jeg definere som en klar nr.1 sammenlignet med Bamba i forhold til psykisk styrke. Skjedde forskjellig mens Bamba var i Kristiansund også. Men en skal aldri si aldri, mulig han begynner med yoga og meditasjon og finner den fullstendige mentale balansen ut på høsten en gang ;)
https://www.youtube.com/watch?v=LnaQPWFyGJQ

krakra

Quote from: SK on June 29, 2019, 13:51:05 PMfyren må ta en ryddejobb i eget hode.
man ikke være psykolog for å komme med slike diagnoser?

Jeg syns først og fremst at det er oppsiktsvekkende at Brann krasjer med spillere på både personlighet og spillestil på ting man burde visst før de ble hentet. Virker som dårlig forarbeid.

SK

Nei, man må ikke være psykolog. For å stille diagnoser ja, men jeg har ikke stilt noen diagnose. Det er åpenbart at Bamba ikke har hodet helt med seg for tiden. Hylgrining på benken etter bytte i Lillestrøm-kampen f.eks., og nå dette.

Falkman

Quote from: krakra on June 29, 2019, 14:27:31 PM
Quote from: SK on June 29, 2019, 13:51:05 PMfyren må ta en ryddejobb i eget hode.
Må man ikke være psykolog for å komme med slike diagnoser?

Jeg syns først og fremst at det er oppsiktsvekkende at Brann krasjer med spillere på både personlighet og spillestil på ting man burde visst før de ble hentet. Virker som dårlig forarbeid.

Veldig enig i det. Man visste, eller burde iallefall vite, hva man fikk med Bamba, både på godt og vondt. Gulltåken kan til nød sies å være en formildende omstendighet, men det er for dårlig forarbeid uansett.  

Spelaren

Eg forventer lojalitet i sesong, intern lufting hele året og ekstern kritikk utenom sesong.
Legg ned klubben.

krakra

Quote from: SK on June 29, 2019, 14:55:22 PMNei, man må ikke være psykolog. For å stille diagnoser ja, men jeg har ikke stilt noen diagnose. Det er åpenbart at Bamba ikke har hodet helt med seg for tiden. Hylgrining på benken etter bytte i Lillestrøm-kampen f.eks., og nå dette.
har jo en løs definisjon på ordet diagnose her inne.

Uansett. Man visste jo at Bamba var en følelsesstyrt fyr. Det ble sagt allerede i KBK. Skal man hente slike spillere må man være en klubb som håndterer slike spillere. Noen er gode på det. Det har ikke Brann vist seg å være.

Gepard

Ingen tivl om at det er gjort en eksepsjonelt dårlig jobb ved overgangene til Bamba og Komsoom hvis de viser seg at begge de to hater å følge trenerens ordre og misliker sterkt å først og fremst være et defensivt solid lag

Superjack

Åpen Ekstern kritikk mot egen sjef er fryktelig lite lurt. Uansett hvor man er.

Takhøyde internt må man ha,  og kan man ikke godta/følge det sjefen ber deg om så er det å finne seg en annen arbeidsgiver.

Når han blir så frustrert over å ikke komme til sjanser at han gråter som om han har bommet på avgjørende straffe i VM finale så er han ikke rett mann. LAN er veldig veldig tydelig på at spillerne ikke måles på målpoeng men at de gjør jobben de er satt til. Dette må da Bamba også forholde seg til?

Brannsupporter.

Billy Elliott

Quote from: Superjack on June 29, 2019, 15:31:59 PMLAN er veldig veldig tydelig på at spillerne ikke måles på målpoeng men at de gjør jobben de er satt til. Dette må da Bamba også forholde seg til?

Spørsmålet er om det var dette som ble solgt inn til han da han signerte? Som han sier selv «...lurer på om det de sa før jeg kom hit var sant».

For øvrig er jeg enig i at kritikk helst bør tas internt først, men hva om dette allerede er prøvd? Bamba er jo på ingen måte den første som klager sin nød over LANs stil. Skaanes, for eksempel, uttrykte jo lignende frustrasjoner i sitt exit-intervju.

Jeg tviler også sterkt på at Bamba er den eneste i dagens tropp som føler seg tøylet av LAN. Pamer har jo over lengre tid rapportert om «murring» i troppen. Bamba uttaler jo også at han tror alle spillerne egentlig ønsker å spille mer offensivt.

Kan uttalelsene først fra Koomson, og nå Bamba, rett og slett være uttrykket for en frustrasjon som har vært gryende i gruppen lenge, og først nå kommer til overflaten?

haak

Brann har skapt nest mest sjanser etter Molde, og Bamba har brent flest.
Kanskje på tide å se på seg selv også.

Billy Elliott

Quote from: haak on June 29, 2019, 22:35:00 PMBrann har skapt nest mest sjanser etter Molde, og Bamba har brent flest.
Kanskje på tide å se på seg selv også.

Svært interessant. Bamba selv påstår jo at han ikke kommer til noen sjanser, og at det var mye bedre å være spiss i KBK. Hvor henter du tallene fra?

Gulløl

June 30, 2019, 00:11:24 AM #61 Last Edit: June 30, 2019, 00:14:20 AM by Gulløl
Quote from: Billy Elliott on June 29, 2019, 22:47:42 PMSvært interessant. Bamba selv påstår jo at han ikke kommer til noen sjanser, og at det var mye bedre å være spiss i KBK. Hvor henter du tallene fra?
Han har nok lest det i BA. Bamba leser neppe statistikk, har en ganske dårlig sak og lite kontakt med virkeligheten.
Her er et klipp:
Opta-statistikken viser dessuten at Bamba selv har kommet til mange muligheter så langt denne sesongen. Brann-spissen har nest flest avslutninger i ligaen med sine 27, kun slått av Lillestrøms Thomas Lehne Olsen som står med 29. Samtidig har Bamba kun spilt 709 minutter mot Lehne Olsens 949.
- Faktisk ser det ut til at Bamba har flest avslutninger per minutter spilt. Når han står med to mål på 27 avslutninger, er det veldig svak uttelling. Da bør Bamba kanskje heller seg i speilet fremfor å klage på treneren, mener Andersen i Opta.
Det er Mangersnes helt enig i.
- Det er åpenbart at en spiller som avslutter mest i forhold til antall minutter spilt ikke kan skylde på treneren for at han ikke scorer mål, sier han.

Giles

Bamba er sikkert feil mann for jobben men han har likefullt rett.
Det er det viktigste.

Gulløl

To mål på 27 sjanser tror jeg Kjeldsrud Johansen hadde klart bedre.

Nixon

Jeg må si at jeg er litt overrasket over den sjansestatistikken. Man pleier jo å legge merke til at spillere bommer på mange opplagte målsjanser, men kan ikke si at jeg har lagt merke til at Bamba har kommet til så mange store sjanser som han har bommet på som tallene her viser.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

Quote from: Gulløl on June 30, 2019, 00:11:24 AM
Quote from: Billy Elliott on June 29, 2019, 22:47:42 PMSvært interessant. Bamba selv påstår jo at han ikke kommer til noen sjanser, og at det var mye bedre å være spiss i KBK. Hvor henter du tallene fra?
Han har nok lest det i BA. Bamba leser neppe statistikk, har en ganske dårlig sak og lite kontakt med virkeligheten.
Her er et klipp:
Opta-statistikken viser dessuten at Bamba selv har kommet til mange muligheter så langt denne sesongen. Brann-spissen har nest flest avslutninger i ligaen med sine 27

Hva har antall avslutninger med sjanser å gjøre? Dette er jo statistikktolkning fra middelalderen.

Bamba avslutter mye, ja. For mye, utvilsomt, men en slik statistikk sier null og niks om hva han avslutter på.

Skal man påstå at Bamba bommer på for mye sjanser, så må man se på en statistikk som faktisk måler sjanser, ikke avslutninger.

Lasaron

Jeg syns «forsøk på scoring» er mye bedre å bruke enn målsjanser.
Tren på langskudd

Alonso Solis

Hva er expected goals på disse avslutningene? En klarering som går over dødlinjen vil vel telle som en avslutning i denne typen statistikk, så den er ganske intetsigende.

Christian

Så flott. Da bare legger vi tilside de faktaene vi har om Bambas uttelling og går tilbake til å forholde oss til hvordan han selv føler det går.

Alonso Solis

Quote from: Christian on July 01, 2019, 08:56:34 AMSå flott. Da bare legger vi tilside de faktaene vi har om Bambas uttelling og går tilbake til å forholde oss til hvordan han selv føler det går.

Hvilke fakta har vi da?

ostraume

Vi har antall avslutninger.

All statistikk må fortolkes med forsiktighet, men det er klart det er interessant (og overraskende) at han har flest avslutninger (pr. minutt) i ligaen.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Alonso Solis

Ja, jeg er enig i at det er litt overraskende, men samtidig er det som sagt voldosomt intetsigende. Avslutninger er ikke nødvendigvis sjanser, samtidig som det kan være det. Avhengig av posisjon, spillestil og lagets taktikk så trenger det nødvendigvis ikke være helt unaturlig at en spiller som Bamba er sist på mange baller som går over dødlinjen uten at det gir uttelling i form av mål.

Det er så utrolig mange variabler av betydning som ikke kommer frem i en slik statistikk, og det er derfor den er så intetsigende.

Superjack

Men om Bamba har flest avslutninger og latterlig lav uttellingsprosent, så er det kanskje LAN som har rett at han bør spille til medspillere enn å å avslutte sjøl.
Brannsupporter.

Chrisstah

Quote from: Christian on July 01, 2019, 08:56:34 AMSå flott. Da bare legger vi tilside de faktaene vi har om Bambas uttelling og går tilbake til å forholde oss til hvordan han selv føler det går.

Om man ser hele intervjuet så syns jeg dette blir dratt litt ut av proporsjoner.
Bamba snakker også om hvordan han må jobbe videre for å hjelpe laget og at han har flere ting han må jobbe med.

Vi er vel alle enige om at sutring i media er en uting. Etter å ha sett hele intervjuet syns jeg virkelig ikke at dette kan klassifiseres som det.

Bamba fremstår som nøktern og ambisiøs. At han blir utelatt fra troppen grunnet dette syns jeg faller på urimelighetens kappe.

Vi kan alltids diskutere om man kunne ordlagt seg litt annerledes.

Syns også Bamba treffer spikeren på hodet. Det han i realiteten ønsker seg er litt kreativ frihet i siste tredel i banespillet.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Nixon

Quote from: Chrisstah on July 02, 2019, 12:16:43 PMSyns også Bamba treffer spikeren på hodet.

Det er vel helt uinteressant om han har rett eller ikke. Og om det objektivt sett ikke "var så ille". Poenget er at han skulle tatt det internt og at reaksjonen fra klubb og medspillere reflekterer mer det enn at det han sa var så ille.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

For både klubb og trener hadde det nok vært mye mer behagelig om Bamba "tok det internt", men hva ville det oppnådd? Mest sannsynlig ikke en dritt annet enn en kontant beskjed om å innrette seg.

Når han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme. Som dyrinnkjøpt investering har Bamba også en del makt, lik det eller ei. Klubben kan ikke bare lukke ørene og degradere han, med mindre de er forberedt på å lide et massivt økonomisk tap. Med en prislapp på 9 millioner kroner er dette en spiller LAN "må få til", og da ikke sånn svadaprat om utvalgte talenter "ønsker å få til", faktisk få til. Det er i alle fall betydelig billigere å skifte ut treneren enn det er å bytte ut en angrepstrio til 20 millioner (der rundt 14 millioner av den til nå har uttrykt sin misnøye).   

Gepard

Quote from: Billy Elliott on July 02, 2019, 14:04:58 PMFor både klubb og trener hadde det nok vært mye mer behagelig om Bamba "tok det internt", men hva ville det oppnådd? Mest sannsynlig ikke en dritt annet enn en kontant beskjed om å innrette seg.

Når han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme. Som dyrinnkjøpt investering har Bamba også en del makt, lik det eller ei. Klubben kan ikke bare lukke ørene og degradere han, med mindre de er forberedt på å lide et massivt økonomisk tap. Med en prislapp på 9 millioner kroner er dette en spiller LAN "må få til", og da ikke sånn svadaprat om utvalgte talenter "ønsker å få til", faktisk få til. Det er i alle fall betydelig billigere å skifte ut treneren enn det er å bytte ut en angrepstrio til 20 millioner (der rundt 14 millioner av den til nå har uttrykt sin misnøye).   

Det er defintivt IKKE spilelrnes jobb å sette ord på det de tror supporterne mener, eller pressen for den saks skyld, BT har jo kjørt rene korstoget mot spillestil i det siste. Spillerne har å ikke kritisere spillestil\trener offentlig mm de har et ekstremt ønske om å få skifte klubb asap.

Chrisstah

Quote from: Nixon on July 02, 2019, 13:35:06 PM
Quote from: Chrisstah on July 02, 2019, 12:16:43 PMSyns også Bamba treffer spikeren på hodet.

Det er vel helt uinteressant om han har rett eller ikke. Og om det objektivt sett ikke "var så ille". Poenget er at han skulle tatt det internt og at reaksjonen fra klubb og medspillere reflekterer mer det enn at det han sa var så ille.

Jeg er ikke uenig at det hadde vært bedre for klubben at han tar slikt internt og ikke i et intervju.

Ser dog ikke så stor forskjell på utsagnet til Bamba kontra spillere som i pausen av kampene etterlyser mer kreativitet og bevegelse i 2 omgang. Men det er ingen som får refs av den grunn. Vi har jo sett flere eksempler på kritikk av eget lag både i pause og etter kampen av spillere.

Tonen hadde vært en helt annen om Bamba hadde opptrådt lite ydmyk.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Huff

Quote from: Gepard on July 02, 2019, 15:53:56 PM[ BT har jo kjørt rene korstoget mot spillestil i det siste.

Rart med det. Brann spiller så kjedelig fotball at en som supporter blir flau på vegne av klubben, misnøyen er stor, publikum uteblir i stor grad og mange av de som kommer piper. Dette dekkes selvsagt i byens største avis.

Jeg vil ikke kalle dette noe korstog. Det er piss kjedelig å se Brann, spesielt på hjemmebane. Null bevegelse, nesten ingen mål og sjanser og masse tversoverpasninger foran motstanders etablerte forsvar.

Nixon

Quote from: Billy Elliott on July 02, 2019, 14:04:58 PMNår han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme.

Er det dette som gjør det greit og at din overbærenhet er situasjonsbetinget og ikke prinsipiell? Eller mener du at det er fritt frem for alle spillere i Brann å ta hva som helst eksternt? Sistnevnte vil jo være en naturlig konklusjon for at du ikke skal være helt prinsippløs, men hvordan vil klubben fremstå da?

Forøvrig er jeg ikke helt enig i beskrivelsen om hva som hadde skjedd dersom Bamba hadde tatt det internt. Det er selvsagt mye større takhøyde internt i Brann enn når en spiller tar ut frustrasjonen sin offentlig og tar navngitte lagkamerater med i dragsuget.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

Quote from: Nixon on July 03, 2019, 06:09:03 AM
Quote from: Billy Elliott on July 02, 2019, 14:04:58 PMNår han i stedet tar det eksternt, setter han ord på det mange supportere føler på, og gir oss et signal om at spillerne (noen av dem i alle fall) faktisk kjenner på en del av det samme.

Er det dette som gjør det greit og at din overbærenhet er situasjonsbetinget og ikke prinsipiell? Eller mener du at det er fritt frem for alle spillere i Brann å ta hva som helst eksternt? Sistnevnte vil jo være en naturlig konklusjon for at du ikke skal være helt prinsippløs, men hvordan vil klubben fremstå da?

Forøvrig er jeg ikke helt enig i beskrivelsen om hva som hadde skjedd dersom Bamba hadde tatt det internt. Det er selvsagt mye større takhøyde internt i Brann enn når en spiller tar ut frustrasjonen sin offentlig og tar navngitte lagkamerater med i dragsuget.

Selvsagt er slikt situasjonsbetinget (en del informasjon er jo rett og slett juridisk taushetsbelagt), men om det er viktig for klubben og også ha et styrende prinsipp i slike saker, så burde vel prinsippet i klubben som smykker seg med betegnelsen "Norges åpneste" i de aller fleste tilfeller være at nettopp åpenhet er foretrukket, og i alle fall ikke blir straffet. 

Hva hjelper for øvrig intern takhøyde, om det ikke fører til endring? Bamba har nok et ganske klart motiv med å ta dette offentlig. Han sliter med å prestere under gjeldende spillestilregime og ønsker at omverden skal vite hvorfor. Å ta opp frustrasjonene internt ville i så måte ikke oppnådd en dritt av det han ønsker. Nemlig å forklare både supportere, media og alle andre hvorfor han og laget ikke fungerer offensivt.

Samtidig ønsker han, vil jeg anta, at ved å ta dette åpent vil det kunne tvinge frem en endring. Nå kjenner nok Bamba de indre prosessene på Stadion bedre enn meg, men jeg vil tro han har vurdert det som relativt fånyttes og overtale LAN til å endre stil på tomannshånd. Han kunne selvsagt samlet medsammensvorne og gått samlet til trener, sportslig ledelse eller styret og luftet sine innsigelser slik, men det kunne fort blitt regnet som et organisert spilleropprør - og jeg tviler sterkt på at det ville blitt tatt noe bedre imot.

I stedet velger han, i alle fall det jeg mener, er den redeligste måten å gjøre det på. Han svarer ærlig når han blir stilt spørsmål, og tar hele saken ute i lyset - der alle, både innad i klubben og utad kan se hva som foregår.

Nixon

Quote from: Billy Elliott on July 03, 2019, 08:00:50 AMSelvsagt er slikt situasjonsbetinget (en del informasjon er jo rett og slett juridisk taushetsbelagt),

Så i bunn og grunn er det fritt frem for alle, hele tiden, (for det er vel strengt tatt ikke mye som er taushetsbelagt i den sportslige hverdagen til en fotballspiller) å offentlig prøve å tvinge frem en endring når man er frustrert og misfornøyd.

Man kan jo tenke seg hvordan det ville blitt i perioder med dårlige resultater og der mange gjerne har ulike meninger om hva som er galt. Jeg synes ikke at selv en åpen klubb skal åpne opp for å gå den veien.
Rød makt på Hansa!

Billy Elliott

Quote from: Nixon on July 03, 2019, 08:44:07 AM
Quote from: Billy Elliott on July 03, 2019, 08:00:50 AMSelvsagt er slikt situasjonsbetinget (en del informasjon er jo rett og slett juridisk taushetsbelagt),

Så i bunn og grunn er det fritt frem for alle, hele tiden, (for det er vel strengt tatt ikke mye som er taushetsbelagt i den sportslige hverdagen til en fotballspiller) å offentlig prøve å tvinge frem en endring når man er frustrert og misfornøyd.

Man kan jo tenke seg hvordan det ville blitt i perioder med dårlige resultater og der mange gjerne har ulike meninger om hva som er galt. Jeg synes ikke at selv en åpen klubb skal åpne opp for å gå den veien.

Da får vi være uenige om det. Jeg synes det er viktig at også arbeidstakere har ytringsfrihet til å mene noe om egen arbeidssituasjon og premissene som legges for at man kan utføre arbeidsoppgavene sine. Og jeg synes i alle fall ikke arbeidstakere skal føle seg tvunget til å lyve når man blir stilt kritiske spørsmål om hvorfor ting ikke fungerer optimalt.

Husk, Bambas innsgigelser var ikke rettet bare mot LAN, han var også kritisk til egne prestasjoner. Så klart kunne han bare droppet den strukturelle kritikken, og tatt alt på egen kappe, men det ville i så fall vært uærlig i forhold til hvordan han opplever situasjonen.

Jeg mener Brann setter en potensiell farlig presedens når all kritikk skal straffes i stedet for å diskuteres. Som Eurosport-eksperten Joacim Jonsson sier; slikt kan fort føre til at en fryktkultur oppstår. Det bør være takhøyde ikke bare bak lukkede dører, men også i offentligheten, for "Norges åpneste klubb".

Alonso Solis

Men fakta er jo at klubben har et årsmøtevedtak om å være landets åpneste klub. Det er jo helt åpenbart at vi er fundamentalt motsatt av dét. Hvorfor synes vi supportere at det er helt greit at trenerapparatet ikke virker å bry seg om dette vedtaket, og hvorfor reagerer man ikke på vedtaket konsekvent blir brutt?

Morkel

Quote from: Alonso Solis on July 04, 2019, 18:40:32 PMMen fakta er jo at klubben har et årsmøtevedtak om å være landets åpneste klub. Det er jo helt åpenbart at vi er fundamentalt motsatt av dét. Hvorfor synes vi supportere at det er helt greit at trenerapparatet ikke virker å bry seg om dette vedtaket, og hvorfor reagerer man ikke på vedtaket konsekvent blir brutt?

Vedtaket handler om innsyn i regnskapstall, strategiplaner, rapporter, møtereferat og faktiske tilskuertall, m.m. Med andre ord at Brann skal være Norges åpneste klubb i henhold til drift. Saker knyttet til personalforhold holdes åpenbart utenfor vedtaket.

Gulløl

August 22, 2019, 11:50:40 AM #85 Last Edit: August 22, 2019, 12:01:33 PM by Gulløl
"Problemet" Bamba. Det kan ta vinter og vår ..........
Kan lure på hvorfor han enda ikke forstår og ikke klarer å innordne seg et forsåvidt enkelt system og spillestil og rollen som spiss i Brann. Vil helst ha en friere rolle og løpe der han vil i alle retninger slik som i Kristiansund, altså være fri som fuglen.
Tror en del av frustrasjonen til Berisha er rundt det å klare å bygge opp en relasjon, bevegelsemønster og samspill med Bamba. Det er bare å se hva de får til i Bodø Glimt med en spiss og venstrekant som de fleste før denne sesongen ville vurdert som en dårligere duo enn Brann sin duo.

Noen klipp fra dagens BA artikkel:

- Bamba skal ligge oppe og strekke motstanderen, han skal ikke ut på kanten eller ned på midten for å «møte», sier Lars Arne Nilsen til BA.

Lars Arne Nilsen, derimot, har ingen problemer med å snakke om sin «vanskelige» spiss. Og han sier rett ut at han fortsatt sliter med å få ham inn i spillesystemet. Et system som har gitt Brann opprykk og tre topplasseringer i hans år ved roret, men som i år knirker stygt i sammenføyningene.

Da BA i går spurte Nilsen om Bamba nå gjør det han skal, var svaret kort og kontant:
- Innimellom.
- Han har masse å gå på, men han prøver hardt å gjøre det han skal. Kanskje han «er der» neste år, når vi har fått enda en vinter til å jobbe med ham, sier Brann-treneren.

krakra

Kanskje fordi LANs spissrolle gjør gråstein av gull når det gjelder spisser.
Skal man ha en primitiv spissrolle så bør man bruke primitive spisser. Skålevik fylte rollen ypperlig, men så fikk noen for seg at man trengte en «klassespiss» istedenfor. Så vi brukte åtte millioner på en spiller som ikke vil innordne seg LANs primitive stil.

Nixon

Det burde ikke koke ned til at en klubb som Brann enten må "nøye" seg med en spiss som Skålevik eller en som ikke klarer å tilpasse seg spillestilen. Da jobbes det for dårlig med spillerlogistikken med å finne de rette typene.

Men det jeg ikke skjønner helt er hvordan en klubb som Kristiansund kunne flotte seg med en spiss som (dersom det stemmer) kunne "ha en friere rolle og løpe der han vil i alle retninger". Skulle jo tro at det nesten var mer rigid i en slik klubb.
Rød makt på Hansa!

krakra

August 22, 2019, 12:07:33 PM #88 Last Edit: August 22, 2019, 12:13:21 PM by krakra
Det handler ikke om å «nøye seg». Skålevik var strålende i LANs spissrolle. Han var den perfekte LAN-spissen.

Å fokusere på andre spisser med ferdigheter som ikke har noe med den rollen å gjøre er tullete. Det er også naivt å forvente full lojalitet til LANs primitive spissrolle fra spisser som holder topp eliteserienivå.

LAN-spissene har to hovedoppgaver: Være førsteforsvarer og strekke motstanders forsvar for å gi rom til indreløperne. Alt annet er ganske underordnet. Det er to spillere som har fungert der: Orlov og Skålevik, men spillere som Børven, Pedersen og Bamba har feilet.

Gulløl

August 22, 2019, 12:15:43 PM #89 Last Edit: August 22, 2019, 12:20:09 PM by Gulløl
Nå virker det som LAN har endret spissrollen en del for å tilpasse den mer til Bamba. Som det står i BA artikkelen skal han i hovedsak ikke ned på midten for å "møte". Så det blir feil å sammenligne med Skålevik og Orlov som skulle være mer møtende spisser og førsteforsvarere. På meg virker det som LAN vil ha han mer å fungere som Helstad og jakte bakrom og målsjanser.

Bamba skal ligge oppe og strekke motstanderen, han skal ikke ut på kanten eller ned på midten for å «møte», sier Lars Arne Nilsen til BA.

krakra

Skåleviks rolle var ikke å møte, men å strekke. En spiss som strekker har vært LANs uttalte ideal hele veien. Men du misforstår hvis du tror det betyr å jakte målsjanser og bakrom. Det handler om å skape rom for andre.

Det ville vært merkelig å «tilpasse» en rolle for en spiller med å nekte ham å gjøre det han liker. Bamba vil jo møte. Det er problemet. Han vil ha mye ballkontakt. Noe som ikke er jobben hans.

Nixon

Quote from: krakra on August 22, 2019, 12:07:33 PMDet handler ikke om å «nøye seg». Skålevik var strålende i LANs spissrolle. Han var den perfekte LAN-spissen.

Ja, sier ingenting på det. Men er det helt umulig å kombinere de egenskapene med f.eks. bedre ballbehandling slik at spissen kan gjøre ting på egenhånd dersom sjansen byr seg? Der var jo Skålevik ganske så ubehjelpelig.
Rød makt på Hansa!

krakra

Om ikke umulig så iallefall veldig vanskelig. Fordi slike spiller vil søke ball og ikke følge «best uten ball»-rollen med full lojalitet.

Lasaron

La oss legge til at Bamba har vært ganske bra i det siste.
Tren på langskudd

ostraume

Quote from: krakra on August 22, 2019, 12:20:51 PMSkåleviks rolle var ikke å møte, men å strekke. En spiss som strekker har vært LANs uttalte ideal hele veien. Men du misforstår hvis du tror det betyr å jakte målsjanser og bakrom. Det handler om å skape rom for andre.

Forsåvidt enig i at det handler om å skape rom for andre, men det er klart deg også betyr jakte målsjanser og bakrom? Det er ingen motsetning der. Eller kan du forklare hva du mener? Flere av Bamba sin mål er rene bakromsscoringer.

krakra

August 22, 2019, 16:09:10 PM #95 Last Edit: August 22, 2019, 16:11:37 PM by krakra
Det er ingen som vil nekte Bamba å gå i bakrom og få målsjanser og det heller ikke noe problem nå få Bamba til å gjøre det.

Utfordringen er at Bamba vil ha ball og derfor går dypt eller ut på vingen for å få den hvis det ikke er mulighet å angripe bakrommet. Mens Lan vil at han skal dra med seg stopperne på løpetur for å strekke motstander. Bamba vil ha ball, han vil ikke løpe rundt for å skape rom for andre. Og det er ikke så unaturlig.

«Å strekke laget», som er LANs ord, handler ikke om hvordan Bamba skal skape målsjanser for seg selv, men hvordan han skal skape rom for andre.

ostraume

Ja, greit, skjønner hva du mener. Vi får hente inn Robbie Winters som læremester. Der hadde du en spiss som kunne strekke motstanderlaget.

Bamba har absolutt forutsetningene til å være en ideell LAN-spiss, han er vel den første som har ok+ fart i tillegg til ok+ fysikk.

Spelaren

Ser ut som en bevisst albue i fjeset på Wangberg. Har sett reprise av situasjonen nå, og klarer ikkje med verken egne eller Brann-øyne å finne noe formildende i denne situasjonen. Det er ingen naturlig bevegelse, begge ligger nede etter en fair duell men det ser ut som en hevn for noe innbilt. Drittsekk.
Legg ned klubben.

Nixon

Stygge greier. Kom hjem nå fra Stadion og var helt uvitende om at det hadde vært en albu. Og det var jo ikke bare dommeren som ikke fikk det med seg, heller ingen Tromsø-spillere virket det som. Blir nok karantene her siden dommeren ikke blåste.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Quote from: Spelaren on August 25, 2019, 19:38:39 PMSer ut som en bevisst albue i fjeset på Wangberg. Har sett reprise av situasjonen nå, og klarer ikkje med verken egne eller Brann-øyne å finne noe formildende i denne situasjonen. Det er ingen naturlig bevegelse, begge ligger nede etter en fair duell men det ser ut som en hevn for noe innbilt. Drittsekk.

Noe formildende ser iallfall jeg. Bambas spontane reaksjon før sekundet var gått kan tyde på at det ikke var med vilje.
Tren på langskudd

Superjack

Tror fort Bamba kan være på vei bort. Passer ikke i LAN bygget, og med denne hendelsen har fort Soltvedt et påskudd for å selge ut.

Brannsupporter.

Henki

De gjør mye rart borte i NFF, men hvis Bamba ikke får tre kamper for det der, er jeg fristet til å be om litt av det de røyker.
Ballen skal fremover!

krakra

Quote from: Lasaron on August 25, 2019, 20:19:57 PM
Quote from: Spelaren on August 25, 2019, 19:38:39 PMSer ut som en bevisst albue i fjeset på Wangberg. Har sett reprise av situasjonen nå, og klarer ikkje med verken egne eller Brann-øyne å finne noe formildende i denne situasjonen. Det er ingen naturlig bevegelse, begge ligger nede etter en fair duell men det ser ut som en hevn for noe innbilt. Drittsekk.

Noe formildende ser iallfall jeg. Bambas spontane reaksjon før sekundet var gått kan tyde på at det ikke var med vilje.
Albuen var åpenbart med viljen. Ingen «tar for seg» med albuen. Men det var kanskje ikke meningen å treffe i hodet på den måten.

Kai-Olai

Lasaron

Quote from: krakra on August 25, 2019, 20:23:56 PM
Quote from: Lasaron on August 25, 2019, 20:19:57 PM

Albuen var åpenbart med viljen. Ingen «tar for seg» med albuen. Men det var kanskje ikke meningen å treffe i hodet på den måten.

Noe sånt, kanskje.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: krakra on August 25, 2019, 20:23:56 PM
Quote from: Lasaron on August 25, 2019, 20:19:57 PMNoe formildende ser iallfall jeg. Bambas spontane reaksjon før sekundet var gått kan tyde på at det ikke var med vilje.

Nei, det tenker jeg også. At han umiddelbart reagerer på det som ble gjort er ikke unaturlig, vi må jo ta det for gitt at han ikke ønsket å skade på den måten. Men at det var med vilje virker ganske opplagt, og og da er det ikke mye formildende at han angrer sekundet etter.
Rød makt på Hansa!

Spelaren

https://video.eurosport.no/fotball/bekrefter-hjernerystelse-pa-wangberg-etter-bamba-albue-krever-lang-karantene_vid1232480/video.shtml

I denne artikkelen vises det også fra bak dødlinjen. Ser ut som en impulsiv handling med stygg hensikt. Er det tre kamper som er mest realistisk, ref tilsvarende straff for KBKs Coly sin albue mot Teniste i 2018? Mister i så fall LSK og KBK (b) og FKH (h).
Legg ned klubben.

Lasaron

Ja, det er vel rimelig at han får samme straff som Coly.
Tren på langskudd

krakra

Brann bør tilføye noen kamper. Straffene fra NGF er en vits. Bamba trenger ikke spille mer i år. Det der er ren vold, og veldig farlig.

Spelaren

Quote from: krakra on August 26, 2019, 08:06:32 AMBrann bør tilføye noen kamper. Straffene fra NGF er en vits. Bamba trenger ikke spille mer i år. Det der er ren vold, og veldig farlig.

Hvis Brann ilegger ham 8 kampers karantene utover det NFF gir, tror eg me får NISO på nakken. Det hadde vært bedre om NFF hadde litt strengere sanksjonspraksis i slike situasjoner.
Legg ned klubben.

Nixon

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til at en klubb skal ilegge en spillere hardere straff enn det de som har utøvende makt gjør. Finnes det noen retningslinjer, eller skal klubben bare velge et tilfeldig antall kamper? Og hva gjør det i forholdet mellom klubb og spiller?

Men jeg er samtidig litt ambivalent også, spesielt dersom det bare blir tre kamper som det har vært snakket om. Vi mente jo at det var en vits da Teniste ble klubbet ned og synderen fikk disse tre kampene. Skal da Brann sette et ekstra eksempel? Jeg er som sagt usikker.
Rød makt på Hansa!

krakra

For min del er begeret rent over for Bamba nå. Har forsvart han etter både triaden hans mot han og hans noe «illojale» spillestil fordi Brann må lære seg å håndtere sånne typer også. Men når han går over til ren, grov vold så får jeg nok. Det var jo fullstendig uprovosert. Klarer ikke se noe i forkant som skal forklare en sånn handling. Og når man ligger nærmest over noen og planer albuen i hodet på dem med en sånn kraft så kan det være veldig farlig.

Brann kan vrake spillere for hva de vil. Det er de som bestemmer hvem som spiller. Når det gjelder forholder så tror jeg det har vært ganske tynnslitt og når LAN og Soltvedt får sett reprisene fra bak mål så kan det godt henne de finner ut at nok er nok de og. Særlig hvis Bamba fortsetter å lyve om hva som skjedde.

Spelaren

Han har brakt klubben i vanry, men 11 kamper utestengelse hadde vært bemerkelsesverdig.
Legg ned klubben.

krakra

Kommer jo litt an på om Brann vil beholde han eller ikke. Mer enn tre kamper tenker jeg iallefall. Også mente jeg at for min del så gjør det ingenting om han ikke spiller mer.

Nixon

Det er jo et økonomisk aspekt her også. Det skal ikke undervurderes.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Bamba er nødt til å få bedre mental balanse. Kanskje Brann skal "tvinge" ham til psykolog eller noe i stedet for å ilegge ham flere kampers karantene enn NFF gjør.
Tren på langskudd

Nixon

Rød makt på Hansa!

Gulløl

August 26, 2019, 13:23:05 PM #117 Last Edit: August 26, 2019, 13:30:41 PM by Gulløl
Det koker mye i Bamba sitt hode, noe som kan bli karriereødeleggende for han. Tendensen såg en allerede i Kristiansund, blant annet det pauseintervjuet der han virket helt...... . At det må til en eller form for mental trening eller behandling her er det ingen tvil om. Brann må stille krav om dette til spilleren om han fremdeles skal være Brann spiller. Nytter ikke at han bare unnskylder, da blir nok ikke lenge til neste episode.

Kagain

Vi får vel gi han den at han forhåpentligvis skjønner alvoret. Et lengre sitat fra den NRK-hordaland-saken følger

"- Jeg burde bli suspendert. Jeg elsker fotball, og jeg liker ikke å se slike ting selv. Jeg ønsker ikke at folk gjør slikt på en fotballbane. Jeg må akseptere en suspensjon om det kommer."

Nixon

Quote from: Gulløl on August 26, 2019, 13:23:05 PMNytter ikke at han bare unnskylder, da blir nok ikke lenge til neste episode.

Hvor mange slike episoder har det egentlig vært med Bamba opp gjennom årene der han har vært til fare for andre spillere? Siden det sikkert ikke blir "lenge til neste episode"? Såvidt jeg har fått med meg har han ikke hatt et rykte på seg for å være en stygg spiller.

Nå må vi ikke gå helt andre veien heller og lage en virkelighet som ikke stemmer.
Rød makt på Hansa!

krakra

Det kommer an på hva han mener med episode. Bamba hadde jo et rykte på seg også Krsund for å være vanskelig og uforutsigbar. Så noen episoder kolmer nok.
Voldelig har han vel derimot ikke vært før. Så snakker vi lignende episoder er det nok enda en grunnløs spådom

Lasaron

Positivt at han sier selv at han bør ha karantene, før dommen er falt. Selvsagt, tenker kanskje mangen, men det er nok ikke selvsagt at en fotballspiller sier slikt.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: krakra on August 26, 2019, 14:15:08 PMDet kommer an på hva han mener med episode. Bamba hadde jo et rykte på seg også Krsund for å være vanskelig og uforutsigbar. Så noen episoder kolmer nok.
Voldelig har han vel derimot ikke vært før. Så snakker vi lignende episoder er det nok enda en grunnløs spådom

Jeg er enig med deg, Krakra, i at vanskelig og uforutsigbar er noe helet annet enn voldelig. Som regel. Men om det gjentar seg ofte med Bamba at han er voldelig så får Brann gi han bort til noen andre som har bruk for voldsmenn...

Gulløl

August 26, 2019, 16:37:30 PM #123 Last Edit: August 26, 2019, 16:43:05 PM by Gulløl
Quote from: Nixon on August 26, 2019, 14:04:03 PM
Quote from: Gulløl on August 26, 2019, 13:23:05 PMNytter ikke at han bare unnskylder, da blir nok ikke lenge til neste episode.

Hvor mange slike episoder har det egentlig vært med Bamba opp gjennom årene der han har vært til fare for andre spillere? Siden det sikkert ikke blir "lenge til neste episode"? Såvidt jeg har fått med meg har han ikke hatt et rykte på seg for å være en stygg spiller.

Nå må vi ikke gå helt andre veien heller og lage en virkelighet som ikke stemmer.
Mente ikke voldelige episoder. Men generelt "episoder" som har vært to av i Brann i kort tid. Og så det "ryktet" han har med seg fra Kristiansund tiden.

krakra

Klubben kommer iallefall greit ut av det. En rolig beklagelse i går fram til man hadde snakket med spilleren og en klar beklagelse i dag. Ingen unnskyldninger eller bortforklaringer som vi måttet forvente hvis det var klubber som RBK, Molde, Odd, Kristiansund osv som var involvert

Nixon

Quote from: Gulløl on August 26, 2019, 16:37:30 PM
Quote from: Nixon on August 26, 2019, 14:04:03 PM

Mente ikke voldelige episoder. Men generelt "episoder" som har vært to av i Brann i kort tid. Og så det "ryktet" han har med seg fra Kristiansund tiden.

Andre episoder kan ikke sammenlignes med denne, og det er ikke mer enn klubben har taklet greit. Vi kan jo ikke regne med at fyren helt skal endre personlighet. Men jeg tror neppe at han gjør noe slikt igjen som i går.
Rød makt på Hansa!

Giles

Bamba bør selges om mulig. For alle parters beste.

Spelaren

Wadji (FKH) får 14 mnd karantene for rester av morfin i blodet. Det er ikkje nødvendigvis prestasjonsfremmende, men det står litt i kontrast til tre kamper (trolig) etter et overfall som på åpen gate hadde gitt fengsel.
Legg ned klubben.

Lasaron

Det er faktisk helt sprøtt.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: Spelaren on August 26, 2019, 19:58:53 PMWadji (FKH) får 14 mnd karantene for rester av morfin i blodet. Det er ikkje nødvendigvis prestasjonsfremmende, men det står litt i kontrast til tre kamper (trolig) etter et overfall som på åpen gate hadde gitt fengsel.

Advokaten til Wadji sier som følger

"Vi registrerer at Påtalenemnden har lagt Wadjis forklaring og erkjennelse til grunn for sin avgjørelse og konkludert med at han bare har utvist ubetydelig skyld ved inntaket av de morfinholdige tablettene. Vi registrerer også at Påtalenemnden finner det bevist at Wadji ikke hadde til hensikt å få en prestasjonsfremmende effekt av bruken av tablettene, som vi mener derimot hadde en prestasjonshemmende effekt." (https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2019/wadjis-dopingdom-er-klar_sto7422639/story.shtml)

Så det blir jo interessant å se om de anker og hva resultatet i så fall blir.

gladiporno

Med Bamba og Haugen ute på ubestemt tid er hele troppen helt grått. De andre som kan gjøre noe uventede er solgt eller gitt vekk. Koomson og til dels Yttergård er hederlige unntak, men de spilles grått i Nilsens system. Håper lagene bak oss taper.

Spelaren

Vil forbundet ta hensyn til at skaden til Wangberg var verre enn i tilfellet Coly / Teniste? Eller er det intensjon og selve forseelse som spiller inn? Teniste fullførte kampen, selv om angrepet var vel så risikabelt, og Teniste ble oppsøkt selv om ballen var langt unna. Bataljonen har ihvertfall varslet at de forventer likebehandling.

Selv om begge strengt tatt hadde fortjent mer enn tre kamper.
Legg ned klubben.

Henki

Quote from: Spelaren on August 26, 2019, 19:58:53 PMWadji (FKH) får 14 mnd karantene for rester av morfin i blodet. Det er ikkje nødvendigvis prestasjonsfremmende, men det står litt i kontrast til tre kamper (trolig) etter et overfall som på åpen gate hadde gitt fengsel.

Det fremstår ganske meningsløst å bruke argumentet "det der er fengsel hvis det skjer på åpen gate". Situasjonen kan selvsagt ikke sammenlignes med noe som eventuelt kan skje ett eller annet annet sted. Bare noe så enkelt som at Wangberg drar ned Bamba i duellen, ville jo vært formildende dersom dette hadde skjedd på Torgallmenningen.

Bamba gjorde noe stygt, han fortjener karantene, det kommer han til å få, og det blir mest sannsynlig 3-5 kamper.
Det er ikke nødvendig å bli fullstendig panegyrisk av den grunn.
Ballen skal fremover!

Spelaren

Quote from: HenkiBamba gjorde noe stygt, han fortjener karantene, det kommer han til å få, og det blir mest sannsynlig 3-5 kamper.
Det er ikke nødvendig å bli fullstendig panegyrisk av den grunn.

Tror ikkje det eg skrev var overdreven ros akkurat.

Det endte med fire kampers karantene, for øvrig. Branns og spillerens opptreden i etterkant anses som formildende.
Legg ned klubben.

Gulløl

4 kamper ble det. NFF klarte å få med RBK kampen også.

Spelaren

Quote from: Gulløl on August 27, 2019, 19:15:52 PM4 kamper ble det. NFF klarte å få med RBK kampen også.

Sammenlignet med Coly er det tydeligvis lagt vekt på selve utfallet av angrepet. Teniste var tross alt ok.

For Coly ser en medspiller få kontroll på ball (presset av Haugen), ignorerer ball - for så å oppsøke Teniste med en albue, helt uprovosert og uten relevans til spillet.
Legg ned klubben.

Nixon

Jeg tenker at fire kamper får være greit. Bamba har sagt de rette tingene og ser ut til å mene det, klubben har gjort de rette tingene og stormen har blåst over. Ingen grunn til å lage mer oppstyr ved å gi han ekstra straff
Rød makt på Hansa!

krakra

Fire kamper for uprovosert vold med svært høyt skadepotensiale er jo strengt tatt en vits.

krakra

Quote from: Spelaren on August 27, 2019, 19:28:10 PM
Quote from: Gulløl on August 27, 2019, 19:15:52 PM4 kamper ble det. NFF klarte å få med RBK kampen også.

Sammenlignet med Coly er det tydeligvis lagt vekt på selve utfallet av angrepet. Teniste var tross alt ok.

For Coly ser en medspiller få kontroll på ball (presset av Haugen), ignorerer ball - for så å oppsøke Teniste med en albue, helt uprovosert og uten relevans til spillet.
I begrunnelsen for Colys utestengelse beskriver de det som uaktsomt. Mens Bamba har forklart at det var med vilje. Det utgjorde nok en forskjell

Huff

Quote from: krakra on August 27, 2019, 20:14:23 PM
Quote from: Spelaren on August 27, 2019, 19:28:10 PM

grunnelsen for Colys utestengelse beskriver de det som uaktsomt. Mens Bamba har forklart at det var med vilje. Det utgjorde nok en forskjell

Burde vært motsatt, for uansett hva Coly sa var det pur bullshit at det ha gjorde var uaktsomt. Det er da noe som heter strafferabatt.

Uansett, ut fra Coly-sakens utfall er fire kamper helt greit. Sammenlignet med Coly-saken har en her vært litt for strenge.

Ser en bort fra Coly-straffen er reaksjonen derimot altfor mild. Dersom fotballen selv skal straffe grov vold på denne måten burde en kanskje heller la ordensmakten ta seg av det.

krakra

Hvem er forresten disse idiotene i disiplinærnemda? Det står faktisk i begrunnelsen at de mener Bambas albue hadde «større grad av forsett» enn Colys. Hvordan er det mulig? Det var jo en åpenbart målrettet albue med stor kraft. 100% forsett.

Spelaren

https://www.tv2.no/v/1392835/

Etter 1:55.

"Uaktsomt" meg midt i rattata. Dette var 100% tilsiktet, og i motsetning til Bamba/Wangberg uten relevans til ball eller duell i forkant.

1: Bamba OG Coly burde hatt strengere straff
2: 4 kamper for Bamba og 3 for Coly er en vits. Men selvsagt... RBK-kampen lå jo der beleilig.
Legg ned klubben.

Larsendos

Handlingen skjer veldig spontant. Han reagerer på noe Wangberg gjør, som selvsagt er helt uakseptabelt. Coly og Bamba burde kanskje fått 2-3 kamper strengere straff, men denne er langt ifra verre enn han ODD-spilleren som lenge etter en situasjon, går bort og sparker ned en motspiller. Der ble det gitt 7 kamper. Lista burde vært lagt på 10-15 kamper allerede der, da kunne man straffet Bamba mer.

Superjack

Bamba skal ut. Sånn er det bare. Han er ikke så god at han kan oppføre seg på viset hab gjør.
Brannsupporter.

SKBCPH

Dauda Bamba er ikke med i treningskampen mot Åsane nå klokken 11. Grunnen? Norskkurs.

Men verdt å merke seg at klubben vanligvis trener på dette tidspunktet på onsdager. Om Bamba til vanlig går glipp av onsdagstreningene på grunn av norskkurs, eller om det kun når det er treningskamper, vet jeg ikke.

blobby winters

Synd hvis Bamba skal ut. Han er bare ærlig og sier det alle tenker.

Hvorfor er ikke han med fra start?
Hvorfor vente til 80min å bytte han inn?

Kagain

Det er et spørsmål jeg har stilt meg mange ganger. Ikke om Bamba direkte, men om LAN: hvorfor bytte så sent i kampen hele tiden? Hvorfor ikke bruke alle byttene? Spesielt når Brann sliter...

Nixon

Rød makt på Hansa!

Lasaron

Akk, ja. Bra at Brann er hard i klypen, konsekvent, i sånne tilfeller. Han må se til å ta seg sammen, urokråken.
Tren på langskudd

Spelaren

Er rene såpeserien med han her.
Legg ned klubben.

Nixon

Man kan jo lure på hvilken info Brann innhentet da de kjøpte spilleren. Nilsen og Soltvedt har jo jevnlig fra første dag uttalt at de personlige egenskapene er viktig, det gjelder å finne de rette typene. Da virker den overgangen veldig rar nå i ettertid.

Problemet er jo at det neppe finnes en rask løsning her som ikke innebærer et stort økonomisk tap for klubben. For jeg tviler sterkt på at det blir en ny Demba-løsning for Bamba for å si det sånn. Men kan det være så vanskelig å få forholdet til å fungere?
Rød makt på Hansa!

Superjack

Har nevnt det før. Bamba var et stort problem i Kristiansundmiljøet også, og i garderoben. Tok mye plass, og var opptatt av å fremme seg selv. Fra rimelig sikre kilder.
Her må nok Brann ta taper, for å fortsette å lønne Bamba når bidragene stort sett er negative er ikke verdt det.

Skriftlig advarsel, så avskjedigelse. Han har nok grei lønn også.
Brannsupporter.

SKBCPH

Dårlig forarbeid før de signerte ham. At han så til de grader er et følelsesmenneske er noe de burde visst. Var ikke POL på jobb i fjor sommer?

ACHTUNG

Utleie er den beste løsningen. Så får man se om han presterer såpass og skjerper holdningene sine i tillegg, nok til at han kan bli attraktiv for en utenlandsk klubb. Soltvedt bør sjekke med noen danske og svenske klubber.

Jeg syns uansett at det ikke bør være konsekvensfritt for Soltvedt og LAN heller, at de har bommet så kapitalt på både Bamba og Holmen. Begge ble hentet som nøkkelspillere, det er rett og slett ikke holdbart og det koster Brann flere millioner, både i tapt videresalg, lønn m.m.

Billy Elliott

Problemet er ikke Bamba, problemet er hvordan han håndteres. LANs strilske likebehandlingsprinsipper er sikkert kjempe politiske korrekte iht. til den norske sosialdemokratiske ånd, men ønsker man enere, stjerner og spillere med x-faktor, så kan man ikke behandle dem 100% likt som en hvilkensomhelst stallfyllspiller.

Hvordan tror dere Scharner, Miller eller Kvisvik ville fungert under LAN-regimet? De ville jo vært konstant vraket fra troppen under dagens gjeldende regler.

Bamba kom til Brann i håp om å bli stjerne, men ble møtt av klubben som om han var en squadplayer signert på bosman. God personalbehandling handler om å vite hvordan man skal møte og håndtere sine ansatte slik at de presterer best mulig, men her feiler LAN fatalt. Han bør også vite, at de beste, artistene, ofte trenger litt mer slack for å få ut sitt potensiale.

krakra

Bamba er ikke god nok til å behandles som en stjerne. Ikke i nærheten.

Giles

Bamba er nok en løs kanon.
Dårlig etterretning før bomkjøpet. Nå virker det som om det er om å gjøre å få minst mulig igjen for investeringen.
Brann selv er en humørløs, fargeløs og rigid organisasjon som bør gjennomgå total makeover.

Billy Elliott

Quote from: krakra on October 17, 2019, 14:49:41 PMBamba er ikke god nok til å behandles som en stjerne. Ikke i nærheten.

Det er i alle fall ingen i dagens tropp som er i nærheten av å ha hans scoringsnitt. Siden han kom til klubben i fjor sommer har han kun fått starte 19 kamper, men har like vel rukket å score 10 mål.

Man kan jo bare tenke seg til hvor bra han kunne blitt om han faktisk ble vist litt tillit, og ikke ble behandlet som en obersternasig unge av treneren fra første dag. 9 millioner, stjernemottakelse på Flesland og så rett på benken fordi arbeidshesten Skålevik heller skulle prioriteres. Og slik har det bare fortsatt, LAN har benyttet enhver anledning til å benke Soltvedts stjernekjøp. Er det rart Bamba ikke føler seg særlig ønsket? Er det rart han ikke oppfører seg 100% korrekt?

krakra

Det er adferd som er langt over grensen til "ikke helt korrekt".

Lasaron

Billy, jeg også tror det er en god håndfull trenere innenfor Branns rekkevidde som ville fått en god del mer ut av Bamba. Likevel, det fritar ikke Bamba for ansvar for håndtering av egne følelser. Han er nødt til å ta seg sammen.
Tren på langskudd

Billy Elliott

Quote from: krakra on October 17, 2019, 15:26:31 PMDet er adferd som er langt over grensen til "ikke helt korrekt".

Albuen mot Wangberg var definitivt det. Det fikk han sin straff for, som ble sonet uten å mukke.

Resten er diffust pjatt om feil innstilling, samt klønete uttalelser til media (dvs. uttalelsene var 100% spot-on, men klønete å ikke skjønne at den sta strilen ville bli sint). Nå sist skal han ha gått litt hardt inn i en takling mot Berisha på trening, etter at sistnevnte kranglet med han om Molde-kampen (påstår BT).

Burde ikke forresten Berisha utestenges også, da? Han har jo i tillegg et elendig kroppspråk. Hvorfor vurderes ikke det til å være for dårlige holdninger eller feil instilling? Er nok fordi han løper litt mer. Vanskeligere å vrake da...

ACHTUNG

Jeg irritert over at LAN ikke startet med Bamba, men i etterkant var det påfallende å se på Bambas "oppvarming" mot Molde. Han løp ikke i det hele tatt, bare stod og jabbet med Moldespillerne, smilte og lo og satte i gang med tøying de gangene LAN kastet et blikk bort. Så gikk han etterhvert bort og kjeftet på Robert Hauge, garantert pga at han ønsket seg innpå.

Min konklusjon er at Bamba må bort, men det må også LAN og Soltvedt.

SK

Synes at LAN slipper veldig billig unna dette, fordi Bamba er så bortreist at oppførselen hans automatisk kommer i fokus. Da blir det samtidig mindre fokus på horrible vurderinger som for eksempel å ikke starte med Bamba etter at vi ikke hadde scoret på tre kamper. Det kan jo få det til å gå rundt for enhver, selv om det ikke unnskylder Bamba.

krakra

Kan jo være at Bamba ikke er i planene for Brann neste år.

Superjack

Bamba må bort. Feil holdninger og ufyselig fyr ettwr hvert.

Å bortforklare med LAN er irrelevant.

Brannsupporter.

SK

Quote from: krakra on October 17, 2019, 17:16:00 PMKan jo være at Bamba ikke er i planene for Brann neste år.

Med mindre vi har på gang en avtale hvor vi får igjen i nærheten av det vi betalte for han, vil det være komplett absurd.

Nixon

https://www.bt.no/sport/i/wP5mqP/Bamba-utestengt-dager-etter-basketak-med-Berisha

Basketak mellom Bamba og Berisha denne uken. Har det noe å si for utestengelsen i helgen? Får ikke lest saken.
Rød makt på Hansa!

SK

I følge BA hadde ikke dette noen betydning - det var Molde-kampen som var årsaken. Får ikke lest BT-saken men det fremstår ikke riktig i forhold til det som står i BA. Det var visst ikke noen stor greie.

Spelaren

BT skriver at han også hadde lagt igjen draktene sine i garderoben.
Legg ned klubben.

krakra

October 17, 2019, 18:32:51 PM #169 Last Edit: October 17, 2019, 18:36:25 PM by krakra
Quote from: SK on October 17, 2019, 17:45:48 PM
Quote from: krakra on October 17, 2019, 17:16:00 PMKan jo være at Bamba ikke er i planene for Brann neste år.

Med mindre vi har på gang en avtale hvor vi får igjen i nærheten av det vi betalte for han, vil det være komplett absurd.
fyren ikke klarer å oppføre seg profesjonelt eller tilpasse seg spillestilen til LAN er det ikke absurd, men helt nødvendig, at han forsvinner.

Voldelige, sutrende, ufokuserte, uprofesjonelle og egosentriske drittunger har vi ikke bruk for.

SK

Quote from: krakra on October 17, 2019, 18:32:51 PM
Quote from: SK on October 17, 2019, 17:45:48 PM

fyren ikke klarer å oppføre seg profesjonelt eller tilpasse seg spillestilen til LAN er det ikke absurd, men helt nødvendig, at han forsvinner.

Voldelige, sutrende, ufokuserte, uprofesjonelle og egosentriske drittunger har vi ikke bruk for.

Dette blir for enkelt. Han er vår eneste skikkelige spiss, sett bort fra noen uerfarne unggutter og Azar på vei ut, og er vår klart mest målfarlige spiller. Og det til og med når han ikke fungerer skikkelig. I tillegg har vi betalt rundt 8 millioner for mannen. Det er sterkt forpliktende å forsøke å få det til å fungere da, noe som gjelder begge parter. Vi er ikke på noen som helst måte i en økonomisk situasjon der vi kan nær sagt kaste 8 millioners-investeringer på gaten, basert på at det butter imot. Det er noe man i stedet må løse.

krakra

Jo, det er så enkelt. Uenig i mye LAN gjør, men en ubestridt suksessformel i LAN-tiden er kulturen han klarte å bygge. En kultur som forvitres med primadonnaer som Bamba. Det er jo hele tiden noe tull med ham. Det er nok ikke tilfeldig at vi fungerte bedre med first price-spissen Skålevik enn med Bamba. På samme måte som det ikke er tilfeldig at Kristiansund ble bedre da han forsvant. Han har gode ferdigheter, men personligheten og holdningene hans er ødeleggende for klubben.

Han har fått mange nye sjanser, men det er nytt tull hele tiden.

Selg ham, hent en erstatter og sats på de uerfarne ungguttene.

krakra

Og å bruke 8 millioner på en enkelt spiller når vi verken er i Europa eller selger spillere er bare tull. Stormannsgalskap fra Soltvedt.

Billy Elliott

Gi bort Bamba, og selg enhver annen spiller som viser så mye som et gram lidenskap for noe annet enn hard fysisk trening, førsteleddpress og stram defensiv organisering.

La LANs drøm om 11 Helge Haugen-kopier i startoppstillingen skje på jorden. Amen.

krakra

October 17, 2019, 19:39:07 PM #174 Last Edit: October 17, 2019, 19:42:24 PM by krakra
Nei, ikke gi bort spillere som viser et gram lidenskap.

Men gi bort spillere nekter å tilpasse seg spillestil, skaper støy med idiotiske uttalelser i media fordi de er misfornøyd med spillestilen, følger det opp med å slå en motstander til blods, følger dette opp med å nekte å bli byttet inn og følger dette opp med å havne i slosskamp på trening.

Bamba hadde spilt det meste i år hvis han ikke hadde oppført seg som en prepubertal drittunge.

Billy Elliott

Quote from: krakra on October 17, 2019, 19:39:07 PMNei, ikke gi bort spillere som viser et gram lidenskap.

Men gi bort spillere nekter å tilpasse seg spillestil, skaper støy med idiotiske uttalelser i media fordi de er misfornøyd med spillestilen, følger det opp med å slå en motstander til blods, følger dette opp med å nekte å bli byttet inn og følger dette opp med å havne i slosskamp på trening.

Bamba hadde spilt det meste i år hvis han ikke hadde oppført seg som en prepubertal drittunge.

For en spiss med flere ferdigheter enn å det å løpe langt, er det nok særs vanskelig å tilpasse seg slik fotball. At han også sier det (nesten) alle andre tenker når han først blir spurt om spillestilen er bare positivt i min bok.

Albuer derimot, må straffes og så legges vekk. For godt.

Jeg har for øvrig ikke sett det bekreftet et eneste sted at Bamba nektet å bli byttet inn. Den seneste forklaringen i BT går på at han hadde glemt drakten i garderoben. Sløvt. Men om vi skulle gitt vekk alle sløvinger i klubben, så ville nok fort Barmen Army hengt i en tynn tråd også. Det samme ville omtrent hele Nils Arne Eggens RBK-stall på 90-tallet gjort, om basketak på trening førte til at man ble gitt bort.

Bamba er uten tvil et følelsesmenneske som må strykes medhårs for å fungere. Så er spørsmålet, skal man ikke heller engasjere en trener som klarer dette, enn å gi vekk 8,5 mill med spiss for å beholde en trener som ikke engasjerer noen.

krakra

October 17, 2019, 20:06:48 PM #176 Last Edit: October 17, 2019, 20:14:01 PM by krakra
Profesjonelle spillere med impulskontroll skjønner at de ikke kan si alt de tenker til media. Og at han bare hadde glemt drakten er selvfølgelig bare tull. Det et nytt element. I tillegg til andre som har kommet fram, som slapp oppvarming og kjefting på assistenten. Man glemmer ikke å ta med seg spillerdraktene ut av garderoben, to(!!) ganger under kamp.

Følelsesmenneske er forøvrig bare et fint begrep for umodne mennesker uten selvkontroll. Det finnes ingen trenere som aksepter den oppførselen Bamba har levert i år. Gang på gang på gang.

Det er en helhet her. Du kan ikke vurdere om enkeltepisoder alene er grunn til å kvitte seg med Bamba. Det handler om gjentatte uakseptable episoder, som forsurer miljøet. Hva slags garderobekultur skaper man hvis en spiller skal slippe unna med slike primadonnanykker fordi han var dyr og scorer noen mål?

At du forvarer denne oppførselen tror jeg henger mer sammen med ditt syn på LAN enn syn på hvordan proffe spillere skal oppføre seg. Hvis ikke er det skremmende holdninger.

Billy Elliott

Man kan male akkurat det bildet man selv ønsker.

Hadde man dratt frem penselen, og brukt alle historiene rundt f.eks. Kvisvik, Miller eller Karadas (i sine yngre dager), så kunne man sikkert malt bilder som overbeviste alle og enhver om at disse forsuret miljøet noe fryktelig. Men disse hadde trenere som forstod at man måtte ta det dårlige med det gode, for å få det beste ut av dem. Kanskje til og med gi dem spesialbehandling, for lagets beste og publikums begeistring.

Jeg sier det igjen, ønsker man stjerner, enere og entertainere, så kan man ikke behandle dem som stallfyll. Da får man bare alt det dårlige, og ingenting av det gode, og ender opp med å måtte avskrive 8,5 mill.

krakra

October 17, 2019, 20:42:29 PM #178 Last Edit: October 17, 2019, 20:45:50 PM by krakra
Man trenger ikke male noe bilde. Dette er helt åpenbar uproff oppførsel. Ble ikke Karadas og Kvisvik disiplinerte i sin tid? Dette var jo ikke spillere som sutret, sloss, skapte konflikt i media, slo motspillere til blods og nektet å bli byttet inn fordi de var grinete for å ikke starte.
Bamba behandles ikke som stallfyll. Han behandles som en profesjonell fotballspiller, med de krav det medfører. Åtte av de tolv kampene han ikke har startet har kommet som reaksjon på dårlig adferd De fire andre kom han innpå i. Bamba hadde vært mer eller mindre fast hvis han hadde oppført seg skikkelig han.

Og Bamba er ingen stjerne eller ener. Tror du Bamba er aktuell for klubber som Molde eller RBK?

SK

October 17, 2019, 20:55:38 PM #179 Last Edit: October 17, 2019, 20:58:32 PM by SK
Quote from: krakra on October 17, 2019, 19:15:48 PMJo, det er så enkelt. Uenig i mye LAN gjør, men en ubestridt suksessformel i LAN-tiden er kulturen han klarte å bygge. En kultur som forvitres med primadonnaer som Bamba. Det er jo hele tiden noe tull med ham. Det er nok ikke tilfeldig at vi fungerte bedre med first price-spissen Skålevik enn med Bamba. På samme måte som det ikke er tilfeldig at Kristiansund ble bedre da han forsvant. Han har gode ferdigheter, men personligheten og holdningene hans er ødeleggende for klubben.

Han har fått mange nye sjanser, men det er nytt tull hele tiden.

Selg ham, hent en erstatter og sats på de uerfarne ungguttene.

Det er en veldig ensidig fremstilling av Bamba du kommer med i innleggene dine. De negative sidene overdrives, mens de positive knapt nok nevnes. Når det er sagt, så slås det fast som en sannhet at det ikke er mulig å få Bamba på rett kjøl mentalt, noe som absolutt burde være mulig. Han vil være langt fra den første spilleren i fotballens historie som man har fått inn på rett spor, for å si det sånn.
Man kaster ikke 8 mill. rett i dass heller, det er en virkelighet som man er nødt å forholde seg til, vi snakker ikke monopolpenger her. Man jobber for å løse utfordringene som følger med. En grense vil det gå et sted, men vi er ikke der på dette tidspunktet.

Hvis LAN skal lykkes skikkelig som trener og ta Brann et steg opp blir han nødt til å forholde seg til større personligheter enn type Skålevik. Hardtarbeidende traustinger som aldri klager er ikke alene det som bringer et lag helt til topps. Her har han en jobb å gjøre, og selv om LAN ikke kan lastes for oppførselen til Bamba, er det klart at han kunne håndtert han bedre.

krakra

Man ofrer ikke hele lagmoralen for en enkeltspiller bare fordi han kostet mye. At Brann betalte overpris har ikke noen å si. Han er ødeleggende.

Ja, LAN må lære seg å håndtere personligheter, men de må ha et minimum av profesjonalitet og modenhet. Bamba framstår som en umoden tenåring. Han tåler ikke å bli irettesatt, han tåler ikke å forholde seg til instrukser, han tåler ikke motgang. Rapporten fra Kristiansund er jo de samme.

Dump Bamba og hent Jørgen Strand Larsen.

SK

Man ofrer ikke hele lagmoralen ved å beholde Bamba. Det stemmer ellers ikke helt det du sier om Bamba, han har da lagt seg flat og innrømmet at han må skjerpe seg flere ganger. Ergo ikke et håpløst tilfelle på noen måte hvis man håndterer det riktig. Det krever også en del fra spilleren selv, men han virker å forstå at han har en del å jobbe med. Da gir man ikke opp og kvitter seg med han, det blir alt for tabloid og på samme nivå som de som vil sparke trener hver gang man har en lengre svak periode.

Bamba fungerte da OK i Kristiansund. At det ikke gikk smertefritt er én ting, men det gjelder mange spillere. Det var ikke i nærheten av det tullet vi har sett i Brann.

Billy Elliott

Karadas havnet på glattcelle, Miller gikk rett fra puben til trening og Kvisvik pådro seg suspensjoner med vilje for å kunne dra på fest. Alle fikk de kjeft av treneren (stort sett på kammerset, ikke i media slik LAN praktiserer med Bamba), men ingen av dem ble gitt bort. Og, takk Gud for det. Med LAN som trener hadde nok fort historien vært en annen.

krakra

Quote from: SK on October 17, 2019, 21:09:37 PMMan ofrer ikke hele lagmoralen ved å beholde Bamba. Det stemmer ellers ikke helt det du sier om Bamba, han har da lagt seg flat og innrømmet at han må skjerpe seg flere ganger. Ergo ikke et håpløst tilfelle på noen måte hvis man håndterer det riktig. Det krever også en del fra spilleren selv, men han virker å forstå at han har en del å jobbe med. Da gir man ikke opp og kvitter seg med han, det blir alt for tabloid og på samme nivå som de som vil sparke trener hver gang man har en lengre svak periode.

Bamba fungerte da OK i Kristiansund. At det ikke gikk smertefritt er én ting, men det gjelder mange spillere. Det var ikke i nærheten av det tullet vi har sett i Brann.
ofrer lagmoralen hvis man ikke disiplinerer uakseptabel adferd. Og Bamba virker ikke å takle å bli disiplinært veldig godt. Du sier det jo selv. Han har sagt at han må skjerpe seg flere ganger. Men har han fulgt det opp? Nei. Det vitner om en solid dose umodenhet, og et fravær av impulskontroll.

Man kvitter seg med spillere som har en destruktiv påvirkning på stallen, som overgår de positive sidene. Bamba er en spiller med gode individuelle ferdigheter med som har en adferd både på og utenfor banen som ødelegger kollektivet. Slike spillere trenger vi ikke. Så god er han ikke.

krakra

October 17, 2019, 21:50:42 PM #184 Last Edit: October 17, 2019, 21:59:31 PM by krakra
Quote from: Billy Elliott on October 17, 2019, 21:12:44 PMKaradas havnet på glattcelle, Miller gikk rett fra puben til trening og Kvisvik pådro seg suspensjoner med vilje for å kunne dra på fest. Alle fikk de kjeft av treneren (stort sett på kammerset, ikke i media slik LAN praktiserer med Bamba), men ingen av dem ble gitt bort. Og, takk Gud for det. Med LAN som trener hadde nok fort historien vært en annen.
Dette er noe annet enn å slå motspillere til blods, nekte å bli byttet inn, sloss på trening og lage rabalder i media. Alle disse tre var jo dessuten humørspredere og ledertyper, men Bamba tydeligvis er et forstyrrende irritasjons- og frustrasjonsmoment. Noe han også var i Kristiansund.

Har LAN kjeftet på Bamba i media? Når Bamba slakter spillestilen, slår motspillere til blods og oppfører seg på en måte som gjør at han ikke kan byttes inn er det vanskelig for treneren å ikke kommentere det i media.

Billy Elliott

Quote from: krakra on October 17, 2019, 21:50:42 PMDette er noe annet enn å slå motspillere til blods, nekte å bli byttet inn, sloss på trening og lage rabalder i media. 

Du tror ikke Miller var involvert i basketak på trening, Kvisvik lagde rabalder i media og Karadas var involvert i stygge sammenstøt med motspillere? Selvfølgelig var de det. Selveste Kniksen ble en gang suspsendert en halv sesong fordi han slo ned en dommer i Haukelandshallen. Ble ikke gitt bort likevel. De ble håndtert.

Ellers synes jeg vi skal slutte å akseptere ryktet om at Bamba nektet å bli byttet inn som en vedtatt sannhet. LAN har ikke sagt dette, ikke Soltvedt heller, og ingen avisene.

krakra

Så Bamba har alle de dårlige sidene til Karadas, Kvisvik og Miller? Men mangler ferdighetene og sjarmen.

Han tok ikke med seg spillerdrakten, han varmet ikke opp og han kjeftet på Hauge. Du får akseptere hva du vil, men du kan ikke med troverdighet benekte at Bamba oppførte seg helt uprofesjonelt.

Billy Elliott

Quote from: krakra on October 17, 2019, 22:19:14 PMSå Bamba har alle de dårlige sidene til Karadas, Kvisvik og Miller? Men mangler ferdighetene og sjarmen.

Han tok ikke med seg spillerdrakten, han varmet ikke opp og han kjeftet på Hauge. Du får akseptere hva du vil, men du kan ikke med troverdighet benekte at Bamba oppførte seg helt uprofesjonelt.

Ferdighetene har stort sett vært bra, 10 mål på 19 starter må være det soleklart beste en spiss har prestert under LANs rigide system. Tenk hvor bra han kunne blitt med tillit, eller enda bedre, en trener som behandlet han som noe annet enn en plage som skal benkes, eller aller helst vrakes fullstendig så ofte som mulig.

krakra

Du drar frem spillere som var i toppsjiktet av Eliteserien. Spillere som var gode nok for større ligaer. Det er ikke Bamba. Han er ikke en toppspiss i ES. Målsnittet hans er bra, men ikke veldig mye høyere enn Skålevik med 15 mål på 32 kamper.

Dessuten var dette personligheter som var bra for Brann. De begeistret publikum, og de var også ledertyper og humørspredere i spillergruppen. Så hadde disse personlighetene noen problematiske utslag av og til. Med Bamba er ikke dette tilfellet. Han var et irritasjonsmoment i spillergruppen til KBK og det kommer ganske tydelig fram at det samme gjelder i Brann.

Så med Bamba er det ikke snakk om å tåle de negative sidene ved en personlighet som skaper glede og entusiasme i og utenfor klubben. Det er snakk om å tåle en destruktiv adferd fordi en spiller har et målsnitt som er knapt høyere enn Skålevik.

SK

Quote from: krakra on October 17, 2019, 21:49:22 PM
Quote from: SK on October 17, 2019, 21:09:37 PMMan ofrer ikke hele lagmoralen ved å beholde Bamba. Det stemmer ellers ikke helt det du sier om Bamba, han har da lagt seg flat og innrømmet at han må skjerpe seg flere ganger. Ergo ikke et håpløst tilfelle på noen måte hvis man håndterer det riktig. Det krever også en del fra spilleren selv, men han virker å forstå at han har en del å jobbe med. Da gir man ikke opp og kvitter seg med han, det blir alt for tabloid og på samme nivå som de som vil sparke trener hver gang man har en lengre svak periode.

ofrer lagmoralen hvis man ikke disiplinerer uakseptabel adferd. Og Bamba virker ikke å takle å bli disiplinært veldig godt. Du sier det jo selv. Han har sagt at han må skjerpe seg flere ganger. Men har han fulgt det opp? Nei. Det vitner om en solid dose umodenhet, og et fravær av impulskontroll.

Man kvitter seg med spillere som har en destruktiv påvirkning på stallen, som overgår de positive sidene. Bamba er en spiller med gode individuelle ferdigheter med som har en adferd både på og utenfor banen som ødelegger kollektivet. Slike spillere trenger vi ikke. Så god er han ikke.

Men man har jo disiplinert Bamba hver gang det har vært noe, så å si at man ofrer lagmoralen hvis man ikke disiplinerer uakseptabel adferd er irrelevant så lenge Brann faktisk gjør dette. Du overdriver hvilken effekt noen Bamba-episoder vil ha på den generelle lagmoralen, de andre spillerne er ikke skjelvende aspeløv som ikke takler at det er en spiller i stallen det er litt rot rundt.
At Bamba har en del å jobbe med, betyr ikke at han ikke har fulgt opp. Etter hylgriningen på benken mot Lillestrøm og kritikken mot LAN i media som han ble utestengt for, kom han etterhvert sterkere tilbake og leverte bra i en periode frem til karantenen. Ingen grunn til at det ikke skal skje igjen. Det er for øvrig åpenbart at vi trenger han, når man ser på hvordan vi har levert når han ikke har spilt.

krakra

Det er kanskje ikke en gjeng med "skjelvende aspeløv", men det er en gjeng som har en vesentlig dårligere lagmoral enn i fjor. Så upåvirkelige er det ikke. Å ha et forstyrrende element og irritasjonsmoment i gruppen, som det stadig er kaos rundt er naturligvis ødeleggende for en prestasjonsgruppe. Det sier seg selv.
Å ja, man har disiplinært Bamba hver gang. Uten at han ser ut til å lære av det. Det blir jo ikke noe bedre.
Det er jo ikke sånn at vi har fungert strålende med Bamba heller. Det var bedre i de gode, gamle dager med Skålevik som ubestridt førstevalg. Da var vi gode da.

SK

Spillergruppen takler Bamba. I den grad det er dårligere lagmoral enn tidligere, er ikke det på grunn av Bamba men har i så fall andre bakenforliggende årsaker. Bamba gjør sikkert ikke situasjonen bedre, men å feste dette på han er et sidespor.

Skålevik spilte på en tid da laget var velfungerende, d.v.s. da vi fortsatt hadde Heltne på laget. Bamba har ikke hatt de samme forutsetningene. Han er dessuten en spiller som er avhengig av tillit over tid for å prestere, noe LAN ikke gir han i stor nok grad (se bort fra de ulike episodene, som er utenomsportslige forhold). Akkurat det punktet er Skålevik bedre til å takle, men jeg ville valgt Bamba foran han alle ganger fordi han er en bedre spiller. Skålevik har ikke storspilt i Sarpsborg akkurat.

krakra

October 17, 2019, 23:49:06 PM #192 Last Edit: October 17, 2019, 23:52:54 PM by krakra
Skålevik var kanskje en av de som bidro til at laget var velfungerende. Noe Bamba neppe gjør.
Hva har Skåleviks prestasjoner i Sarpsborg å gjørw? Er ikke det vesentlige hvem som gjør Brann best?
Bamba er en bedre individualist, men han er samtidig en ganske dårlig lagspiller. Noe som også var et problem i KBK.

På hvilket grunnlag kan du slå fast at Bamba ikke har noe med svikten i lagmoralen som vi har sett? Han er neppe den eneste årsaken, men garantert en påvirkede faktor.

SK

Det er en fallitterklæring hvis man slår seg til ro med at en spiller som Skålevik er det som gjør oss best. Bamba er en bedre spiller, og brukt riktig når han har flyt er han en ressurs på et annet nivå enn Skålevik. Det har han vist i kortere perioder hos oss, samt i Kristiansund.

krakra

October 17, 2019, 23:56:26 PM #194 Last Edit: October 18, 2019, 00:17:39 AM by krakra
Kristiansund ble jo bedre da han forlot dem. Og vi ble dårligere da han kom.
Vi har aldri holdt det samme toppnivået med Bamba på laget som vi hadde med Skålevik på topp.

Det er ikke få spisser i Eliteserien som har bedre individuelle ferdigheter enn Skålevik, men det er få som jobber hardere og gir mer for laget enn det han gjorde for oss. Det kombinerte han med et respektabelt antall scoringer. Bamba krever at kollektivet jobber for ham. Og rent kvalitetsmessig er han ikke en topp 5-spiss i Eliteseiren engang. Knapt topp ti. Dere snakker om ham som han var en stjerne, men realiteten er at både RBK og Molde har(minst) to spisser hver som er bedre enn Bamba. Odd har en, VIF også, og Viking.
Sarpsborg har en 19-åring som har prestert jevngodt med både Bamba og Berisha.

Hvor langt skal man strekke seg for en spiss som ikke er i toppsjiktet i Eliteserien, som jevnlig driter seg ut og som er er forstyrrende element for spillergruppe og lagmoral?

Lasaron

Oi. Her var det mye. Jeg leste ikke alt. Jeg er nok hovedsakelig på SK sin side her. Krakra har en lang historikk i å mene at spillere forsurer miljøet og dermed må gis vekk. Det kan nok i de verste tilfellene være riktig. Tror ikke det her.
Tren på langskudd

Nixon

Problemet her er at det blir mye synsing. Og da tenker jeg spesielt på hvilken innvirkning Bamba sine utskeielser har på spillergruppen sin lagmoral. Det skulle jeg gjerne likt å visst noe mer konkret om før jeg faller ned på den ene eller andre siden. For i utgangspunktet synes jeg ikke at Brann skal gi opp Bamba helt enda. Det har både en økonomisk side der Brann ikke har råd til å avskrive såpass mye penger, og så er det også en sportslig side der Bamba utvilsomt har mange ferdigheter som Brann bør få mer ut av.

Men klart. Dersom det viser seg at Bamba virkelig er en alvorlig hemsko for klubben og spillergruppen kan det være nødvendig å fjerne problemet ved roten. Men enn så lenge er det ingen beviser for det. Bare synsing.

Ellers skinner en viss agenda gjennom her som soloppgangen over Ulriken. Gammel Skålevik-bitterhet er visst vanskelig å komme over.
Rød makt på Hansa!

ostraume

Skålevik-bitterhet? Merkelig slutning du trekker der.

Enig med krakra denne gangen. Nå er Bamba vraket fra troppen, og det er vel ikke helt usannsynlig at han er ferdig i klubben. Han er ikke god nok til primadonnanykkene han står for. Litt komisk at han blir sammenlignet med klubblegender som Kniksen og Kvisvik.

Og når det gjelder "oppvarmingen" hans mot Molde så trenger vi ikke LAN sine moderate uttalelser om "han var ikke klar", alle som var på Stadion kunne jo selv se oppvarmingen.

Nixon

Quote from: krakra on October 17, 2019, 23:56:26 PMHvor langt skal man strekke seg for en spiss som ikke er i toppsjiktet i Eliteserien, som jevnlig driter seg ut og som er er forstyrrende element for spillergruppe og lagmoral?

Quote from: ostraume on October 18, 2019, 07:20:31 AMHan er ikke god nok til primadonnanykkene han står for.

Hvor god skal egentlig er en spiller være for at bekymringen for lagmoralen i klubben skal forsvinne? Det går en grense hvor oppførselen ikke lenger er uakseptabel fordi spilleren er god nok?
Rød makt på Hansa!

krakra

October 18, 2019, 08:02:20 AM #199 Last Edit: October 18, 2019, 08:05:44 AM by krakra
Quote from: Nixon on October 18, 2019, 07:04:36 AMEllers skinner en viss agenda gjennom her som soloppgangen over Ulriken. Gammel Skålevik-bitterhet er visst vanskelig å komme over.
Igjen så vet jeg ikke hva historien mellom deg og Skålevik er, men jeg mistenker at dine følelser for ham er de som skinner sterkest igjennom her. Skålevik har ikke noen annen relevans enn at han som «ikke god nok» hadde et knapt lavere målsnitt enn «for god til å gi bort» Bamba. Hvis en spiller ødelegger lagmoralen hjelper det ikke så mye hvor god han er, med mindre han er ekstremt god. Men det handler jo om hva man risikerer vs. hva man kan få igjen. Hvis vi beholder Bamba med det målet å gjøre ham til en voksen og proff spiller: Hva er da den potensielle gevinsten? Eliteseriens 7. beste spiss?
Ser man bort ifra skandalene så har vi sett flere ganger at Bambas valg både med og uten ball frustrerer medspillerne. Han jukser også i pressarbeide sitt. Det er altså flere ting som må på plass her.

Skal en spiller få en fri rolle, der resten av laget jobber før ham skal han være rimelig god. Og jeg syns rett og slett ikke Bamba er god nok for en sånn rolle for et lag med ambisjoner om medaljer og gullkamp. Da passer han bedre i en mindre og dårligere klubb. Det kunne man imidlertid jobbet med, men så kommer hans oppførsel i tillegg som er direkte destruktiv på toppen.

Spelaren

Bamba ble far i sommer, kanskje han sover for lite?
Legg ned klubben.

ostraume

Quote from: Nixon on October 18, 2019, 07:40:19 AM
Quote from: krakra on October 17, 2019, 23:56:26 PMHvor langt skal man strekke seg for en spiss som ikke er i toppsjiktet i Eliteserien, som jevnlig driter seg ut og som er er forstyrrende element for spillergruppe og lagmoral?

Quote from: ostraume on October 18, 2019, 07:20:31 AMHan er ikke god nok til primadonnanykkene han står for.

Hvor god skal egentlig er en spiller være for at bekymringen for lagmoralen i klubben skal forsvinne? Det går en grense hvor oppførselen ikke lenger er uakseptabel fordi spilleren er god nok?

Ja, det er jo en balansegang. Jo bedre du er desto mer slipper du unna med. Er du uenig i det?

Bamba er, i min bok, på minussiden på dette regnestykket.

ACHTUNG

October 18, 2019, 09:45:18 AM #202 Last Edit: October 18, 2019, 09:49:43 AM by ACHTUNG
Det kan virke som om det er en liten kampanje i gang, mot Bamba, dersom man ser de siste dagers saker om spilleren i både BA og BT. Om dette er initiert fra Brannhold, er umulig å vite, men jeg tror ikke det gagner noen at absolutt all mulig dritt om spilleren kommer frem. Det vil bare føre til at andre lag, deriblant utenlandske, ikke ønsker å ta i spilleren, enten det er snakk om utleie eller salg. Alt som blir skrevet om spillere i avisene, blir snappet opp av de som følger med på spiller. Man får nesten inntrykk av at Bamba er en halvkriminell jævel, som bare er ute etter å mele sin egen kake.

PS! Jeg la merke til en ting, da jeg hadde med poden på draktsignering under SPV, på den åpne treningen tidligere i år, i SPV-regi og det var at alle spillerne hadde smilet på lur, bortsett fra Bamba, som nærmest virket litt deprimert, fryketlig tung og trist. I den påfølgende kampen gråt han da han ble byttet ut. Vi må ikke glemme at Bamba er et menneske, samtidig som det selvsagt bør stilles de krav som kan stilles til ham, i klubben, men å ta alt offentlig, det blir litt gapestokk.

Mvh
Psykolog Torvanger

PS! PS! Vi må ikke glemme at Bamba har noe Berisha og de øvrige overhodet ikke har og at kjipe LAN har mye av skylden for at den negative utvaven av Bamba har kommet frem:

https://youtu.be/c36QppYrNb4

Kagain

Begge sider har noen gode poeng her. For å summere opp argumentene slik jeg forstår dem:

Bli kvitt Bamba:

-Han har ikke prestert godt nok, dvs. ikke som en stjerne.
-Han er en "voldsmann".
-Han er en diva.
-Han forsurer moralen i laget.
-Han står i veien for kjøp av lovende talenter (dette ligger litt mellom linjene) som JSL.
-Han er ikke profesjonell slik som LAN definerer begrepet (les: Helge Haugen kloninger).

Beholde Bamba en stund til:

-Han har prestert ok, forholdene tatt i betraktning..
-Han kostet 8 millioner for Brann.
-Han har gode ferdigheter.
-Han kan være en spiller som trenger litt mer stryking medhårs.
-Han er realistisk sitt det beste man har uten at man må legge mange penger ned i ny spiller.

Mine tanker:
For det første syns jeg det er feil å kalle han en voldsmann basert på en albue. Det fins nok av spillere som har klemt til med en albue i løpet av sin karriere, men som ikke er voldsmenn. Jeg mener at om man kategorisk skal kunne kalle en spiller en voldsmann så må man heller se til spillere som Roy Keane (ødelagte egenhendig karrieren til far Håland) eller to av mine favoritter, Neil Ruddock (knakk begge beina til Andy Cole i en treningskamp. Hadde bare planlagt å knekke en av dem) og Vinny Jones. Edmundo er også en annen klassisk voldsmann. Altså spillere av den typen som på engelsk kalles "Hard men".

Prestasjonene hans er det grunn til å være kritisk til. I alle fall om man tar i betraktning prisen som ble betalt for han.  Han har prestert som en OK tippeligaspiss, og ikke som den stjernen man trodde man kjøpte. Jeg mener at en del av grunnen til dette er at Bamba som spiller ikke passer inn i LAN sin spillestil. Derfor presterer han suboptimalt. Men om vi er enige om at han ikke passer inn i spillestilen, så må vi faktisk også gi han litt kudos: Han har tross alt levert noe. Å gjøre en direkte sammenligning med krepsefiskeren vil derimot ikke være rett for noen av dem.

Krepsefiskeren er en first price spiller som passer perfekt i LAN sin taktikk. Det er nesten som om den er skreddersydd for han. Og om man skreddersyr taktikker etter spillere er det rimelig å forventet at de presterer sitt ytterste. Slik som da Helstad var i Brann. Han hadde antageligvis falt helt gjennom i dagens taktikk. Han hadde nok ikke fått flere utenlandseventyr og så videre. Det er ikke fordi at Helstad var en dårlig spiller, men fordi taktikken ikke ville ha passet han. Men Helstad falt jo litt gjennom når han forsøkte seg i andre klubber. Kanskje fordi at de ikke la opp taktikken etter han. Jeg sier ikke at Bamba har potensialet til Helstad, men jeg tror at om han havner i en klubb som legger opp taktikken på en litt annen måte kan han levere mer enn han har gjort i Brann.

Dette er og en av grunnene til at jeg er skeptisk til å bare hive han gratis. Jeg syns at Brann i alle fall bør prøve å få et par millioner for han. Det var en stor investering. Men om de etterhvert havner i en situasjon der. I artikkelen til Jonsson kommer det frem noe som jeg syns var interessant;

"Faktum er at han allerede i vinter var for salg på overgangsmarkedet. Noe som er veldig spesielt da han hadde blitt hentet kun noen måneder tidligere. Brann var da fornøyde med en prislapp på en million euro. Mer eller mindre det samme som de betalt for han. Russiske klubber var inne i bildet, men det ble ikke noe salg. "
(Kilde: https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2019/jonsson-han-ma-selges-ved-neste-korsvei_sto7502235/story.shtml)

Jeg mener at Brann i det lengste må prøve å få litt igjen for han slik at de minsker tapet. Hver million de kan hente inn for han er en million de teoretisk sett kan dytte på en annen spiller, slik som før nevnte JSL.

Om man legger det meste til side tror jeg uansett vi kan konkludere med at Bamba og LAN ikke er en god match, hverken på det taktiske eller det personlige plan. LAN foretrekker profesjonelle gråsteiner og virker ikke som han er interessert i å forskjellsbehandle spillere eller gi dem den personalbehandlingen som Miller, Kvisvik og de andre fikk. Bamba er åpenbart et følelsesmenneske, noe som ikke trenger å være negativt i seg selv. De fleste arbeidsgivere har en HR-tenkning bak behandlingen av sine ansatte, slik at om det er noen som sliter så får de ekstra oppmerksomhet og hjelp. LAN virker på meg som han har en mer militær (for å si det på en litt fleipete måte) holdning til dette: alle som ikke passer inn i systemet kan gå en annen plass å være.

Dette basketaket mellom Berisha og Bamba som jeg har lest noe om er ikke noe jeg ville tillagt større vekt. Jeg mener at vi i eliteserien hadde en annen sak i starten av året i et annet lag hvor det hadde vært basketak på trening. Treneren ble spurt om dette og svarte "Nei, litt temperatur på trening er bare bra". Men jeg husker ikke hvilket lag, hvilke spillere eller hvilken trener det er snakk om...

Lasaron

Noen trenger å være omgitt av knallgode spillere i et godt system for å være best mulig. Andre trenger å være stjernen på sitt lag for å være på sitt beste. Zlatan er etter min mening det siste. Han falt litt gjennom i Barcelona, men har ellers vært knallgod. Jeg tror Bamba er litt slik. Jeg tror han hadde prestert mye bedre om han hadde blitt hevet rett inn i førsteelleveren når han kom.

La oss også huske på at han hadde fire gode kamper på rad, før karantenen i sommer. Han var virkelig på gang. Jeg tror Kagain er inne på noe. Jeg tror at om Bamba eksempelvis går til Stabæk så vil han dunke inn mange mål under Jan Jønsson, på et dårligere lag. Fordi Jan Jønsson har en helt annen tilnærming til spillere som ikke er A4 i hodet.

Bamba må stå til ansvar for sin dårlige oppførsel. Samtidig så tror jeg dette er nok et tegn på at vi bør skifte trener. LAN er flink til å få mye ut av lite. Det ser ikke ut til at han er flink til å få mye ut av mye.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: ostraume on October 18, 2019, 09:38:53 AMJa, det er jo en balansegang. Jo bedre du er desto mer slipper du unna med. Er du uenig i det?

Nei, det blir jo gjerne slik. Men dersom hovedargumentet mot spilleren er at han forsurer og ikke minst ødelegger lagmiljøet og lagmoralen så burde det strengt tatt ikke ha noen betydning hvor god eller dårlig spilleren er. Konsekvensene kan bli like store uansett.

Men som sagt. Det er gjerne ikke slik det fungerer i virkeligheten.
Rød makt på Hansa!

krakra

Og fordi Jan Jonsson trener et mye dårligere lag der Bamba faktisk kan være en stjerne. Jeg kritiserer gjerne LAN for ikke å ha fått til spillere som Marengo, Vega, Koomson, Børven osv. kan også kritisere ham for å ikke få opp et eneste talent eller for å ikke hente et eneste talent utenfra som har slått til. Kunne også kritisert LAN for å ikke få til spilleren Bamba, men den oppførselen Bamba har levert i er Bambas ansvar alene og noe man ikke kan akseptere i en toppklubb(ambisjoner iallefall).

Trenere i toppklubber må ha de pedagogiske evnene til å utvikle spillere både ferdighetsmessig og mentalt, men de må også ha kynismen til å vrake på papiret gode spillere når de ikke evner å tilpasse seg retningslinjer verken når det kommer til spillestil eller oppførsel og over tid oppfører seg uproft.

krakra

Quote from: Nixon on October 18, 2019, 11:07:50 AM
Quote from: ostraume on October 18, 2019, 09:38:53 AMJa, det er jo en balansegang. Jo bedre du er desto mer slipper du unna med. Er du uenig i det?

Nei, det blir jo gjerne slik. Men dersom hovedargumentet mot spilleren er at han forsurer og ikke minst ødelegger lagmiljøet og lagmoralen så burde det strengt tatt ikke ha noen betydning hvor god eller dårlig spilleren er. Konsekvensene kan bli like store uansett.

Men som sagt. Det er gjerne ikke slik det fungerer i virkeligheten.
slengte jo veldig fort Marcus Pedersen på dør. En på papiret bedre spiller enn Bamba. Man kan ikke godta at spillere forsurer miljøet bare fordi de er gode, men jo bedre de er jo mer villig er man nok til å legge ned til og innsats for at de skal ta seg sammen.

Legendene det refereres til forsuret vel ikke miljøet? Forutenom kanskje Miller da han ble grinete på slutten. Men da kvittet vi oss også med ham. Noe vi også gjorde med Sæternes. Og jeg mener da å huske at Mjelde faktisk fikk skryt for å kvitte seg med stjerner når de brøt ned lagmoralen. Dette er jo noe en annen trenerlegende i England også var kjent for. Ingen spillere var trygge hvis de ikke oppførte seg som forventet.

Nixon

Quote from: Kagain on October 18, 2019, 10:08:55 AMI artikkelen til Jonsson kommer det frem noe som jeg syns var interessant;

"Faktum er at han allerede i vinter var for salg på overgangsmarkedet. Noe som er veldig spesielt da han hadde blitt hentet kun noen måneder tidligere. Brann var da fornøyde med en prislapp på en million euro. Mer eller mindre det samme som de betalt for han. Russiske klubber var inne i bildet, men det ble ikke noe salg. "

Ja, det var interessant at klubben på en måte hadde "gitt opp" Bamba allerede etter høstsesongen i fjor. At misnøyen har vært så langvarig øker jo sjansen for at noe skjer denne vinteren. Men den euro-millionen kan Brann se langt etter for å si det sånn.
Rød makt på Hansa!

Nixon

Quote from: krakra on October 18, 2019, 11:13:05 AMLegendene det refereres til forsuret vel ikke miljøet?

Nei, jeg er ikke med på at Bamba skal sammenlignes med spillerne som ble nevnt i går.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Kvisvik gjorde vel det motsatte av å forsure miljøet.
Tren på langskudd

Nixon

https://www.bt.no/sport/i/y3yj0r/bambas-agent-ut-mot-brann-treneren-nilsen-gaar-langt-over-streken-d?fbclid=IwAR1-0FsbgrhrUIDHmh-9ZJQvxEsmhPm7MTetZctDdwe91mWKTiM1bdZvBz0

Dette blir bare bedre og bedre. Og sannsynligvis vanskeligere og vanskeligere å finne en god løsning på.

Bambas agent ut mot Brann-treneren: - Nilsen går langt over streken. Det er nesten et karakterdrap.

Bergensadvokat Ole Petter Drevland representerer Daouda Bamba og er svært kritisk til Lars Arne Nilsen.
Rød makt på Hansa!

ACHTUNG

Dersom man sammenligner Real Madrids Pepe med Bamba, så er Bamba en skolegutt i forhold. Ta dere en tur inn på Youtube og se all volden Pepe har utsatt sine medspillere for. Han trakker og sparker på dem som ligger nede og i ett tilfelle var han miletre fra å treffe en motspiller i hodet, med et bevisst tråkk:

https://youtu.be/OJ8PcuJBRqI

På tross av at Pepe burde ha blitt utestengt fra all fotball permanent, er han med videre og Real lar ham spille, ene og alene pga at han er en god spiller. Det er Bamba også, en av få spillere med x-faktor i Brann.

tintin

Ang Drevland intervjuet. Han har jo unektelig et poeng, kritiserer spillerne treneren etc offentlig  blir de straffet/utestengt, hvis LAN kritiserer spillerne offentlig, som med Bamba no, er det greit... kritikken fra trener bør og komme internt..

Kagain

October 18, 2019, 12:30:51 PM #214 Last Edit: October 18, 2019, 12:35:08 PM by Kagain Reason: Kildehenvisning
Quote from: Nixon on October 18, 2019, 11:13:48 AMJa, det var interessant at klubben på en måte hadde "gitt opp" Bamba allerede etter høstsesongen i fjor. At misnøyen har vært så langvarig øker jo sjansen for at noe skjer denne vinteren. Men den euro-millionen kan Brann se langt etter for å si det sånn.

Det har du nok rett i. Det er publisert en annen interessant artikkel etter den jeg siterte.

https://www.eurosport.no/fotball/eliteserien/2019/bamba-vrakes-fra-branns-tropp-straffes-av-klubben_sto7502122/story.shtml

Det som gjør denne artikkelen interessant er noe Soltvedt blir sitert på:

" Det er klart at det har vært noen utfordrende episoder med Bamba, men det er uansett viktig for oss å fremheve at han er et veldig fint menneske som har mye positivt i seg. Nå handler det for oss å komme gjennom noen uheldige episoder og få noe positiv ut av det. Det er tegnet et bilde av ham ut i fra disse episodene, men han har mye godt i seg, og vi håper og tror at vi skal få det ut fremover. Han scoret i tre kamper på rad før han fikk karantene. Så skjer det som skjer mot Molde, og da går vi ned noen trappetrinn. Det er der vi er nå. Det er litt utfordrende, men vi skal jobbe oss gjennom det. Av og til møter man litt motstand og vi håper å komme styrket gjennom det"

Så det ser ikke ut som Soltvedt i alle fall er villig til å gi opp Bamba, og prøver seg på å møte Bamba litt. Jeg tror nok kanskje dette mest blir hederlige intensjoner fra hans side. Men vi får se.

Quote from: Nixon on October 18, 2019, 11:17:27 AM
Quote from: krakra on October 18, 2019, 11:13:05 AMLegendene det refereres til forsuret vel ikke miljøet?

Nei, jeg er ikke med på at Bamba skal sammenlignes med spillerne som ble nevnt i går.

Quote from: Lasaron on October 18, 2019, 11:46:13 AMKvisvik gjorde vel det motsatte av å forsure miljøet.

Det er vel rett å si at i det miljøet disse legendene var en del av forsuret de ikke tilværelsen. Men jeg må si at jeg har ikke sett så mye som direkte tilsier at Bamba forsurer miljøet i garderoben. Det kan hende at de andre medspillerne er for profesjonelle til å gå ut i media med slike ting, men det vi sitter igjen med er et referat fra gode kilder i Kristiansund som sier dette. Han hadde bedre uttelling i sin tid i Kristiansund (105 kamper/43 mål) som han har i Brann per nu (27 kamper/9 mål) (tall fra Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Daouda_Bamba, sist oppdatert 25 august 2019). Men den beste sesongen hadde han i OBOS da han dunket inn 20 mål på en sesong. Jeg må si at jeg ikke har statistikk over spilte minutt og mål.

Men om man ser på tallene oppgitt på Brann sine sider (https://www.brann.no/lag/daouda-karamoko-bamba)

Ser det slik ut:

Denne sesongen:

1072 minutter/5 mål i tippeligaen, dvs. 214,4 minutt per scorte mål.

Beste sesong i Kristiansund:

2168 minutter/20 mål, dvs. 108,4 minutt per scorte mål.

Siste hele sesong i Kristiansund:

1602 minutter/7 mål, dvs. 228,4 minutt per scorte mål.

Så han var nok kjøpt til overpris av Brann, men det var det vel også flere som pekte på da han ble kjøpt.

Humør er ikke like lett å måle. Men jeg tror nok at Kvisvik og hans like ville slitt mer i dagens Brann med tanke på de typene som er der. Profesjonelle folk. Selv en opprinnelig gladgutt som Barmen eller tidligere konger på byen som [navn tilbakeholdt] har gått den veien. Og i et slikt profesjonalisert miljø ville vel kanskje Kvisen eller Miller havnet utenfor. Jeg har mistet litt temaet av syne her i denne posten, men jeg vil til sist nevne noe om miljø som er interessant for meg.

Vi som har fulgt engelsk fotball (ja, jeg er en av de) husker vel kanskje den berømmelige gjengen fra Wimbledon kalt "The Crazy Gang". Etter som jeg forstår regnet de miljøet i klubben som veldig bra. WikiPedia forteller "Regardless of, and due to, the constant criticism they were subject to, the team was very successful in the English league for more than a decade. The joking behaviour, together with a deep sense of being unjustly derided and belittled, bred an intensely close and united team spirit which was greatly to the club's benefit on the pitch. Their physical style, with players such as Vinnie Jones, Dennis Wise and John Fashanu, often intimidated their supposedly more skilled opponents." Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Crazy_Gang_(football)

Så lagånd kan være så mye, men det avhenger (ikke unaturlig, kanskje) av at de fleste i laget er på bølgelengde. Og i dagens profesjonelle Brann kan man vel påstå at Bamba ikke er på bølgelengde med de andre, noe som ga seg uttrykk i hans uttalelser som taktikk og slikt. Om det forsurer miljøet vet jeg ikke, men det er i alle fall en mulig kilde til gnisninger mellom lagkamerater. For uansett hva annet man kan beskylde LAN for så har han bevisst etterstrebet det han regner som profesjonalitet hos sine spillere. Og jeg tror at storkjøp som Bamba og Berisha ikke passer inn med de andre. Det vil nok kanskje være best for dem om de får gå, men samtidig har Brann bundet opp mye kapital i de to (rundt 15 millioner) og burde prøve å få litt igjen for dem. Ikke la dem gå gratis slik som Andresen eller PVM.

Kagain

Quote from: ACHTUNG on October 18, 2019, 12:27:54 PMDersom man sammenligner Real Madrids Pepe med Bamba, så er Bamba en skolegutt i forhold. Ta dere en tur inn på Youtube og se all volden Pepe har utsatt sine medspillere for. Han trakker og sparker på dem som ligger nede og i ett tilfelle var han miletre fra å treffe en motspiller i hodet, med et bevisst tråkk:

https://youtu.be/OJ8PcuJBRqI

På tross av at Pepe burde ha blitt utestengt fra all fotball permanent, er han med videre og Real lar ham spille, ene og alene pga at han er en god spiller. Det er Bamba også, en av få spillere med x-faktor i Brann.

Jeg forstår ikke at jeg kunne glemme Pepe. Der har du en moderne voldsmann. Så noen VM-kamper for noen år siden, og der slo han til med vold. Jeg mener også at jeg har sett en TV-kamp mellom et tysk lag og Real Madrid. Pepe stakk seg ut der også.

ACHTUNG

October 18, 2019, 12:43:05 PM #216 Last Edit: October 18, 2019, 12:46:24 PM by ACHTUNG
Kagain, er det ikke utrolig at han ikke har blitt utestengt på livstid? Det er en video, der utfallet kunne blitt frykelig stygt, der Pepe forsøker å kjøre knottene i bakhodet på en spiller, skal se om jeg finner det.....

Edit, der fant jeg den:

https://youtu.be/gqHnkby4kII

Nixon

Det nytter i å sammenligne med andre "voldelige" spillere. En stor del av debatten her er om Bamba forsurer spillertroppen, og her er det ingen sammenheng med oppførsel på banen. Jeg vet ikke om Pepe, men f.eks. et klessetryne som Costa er visstnok svært populær innad i lagene han spiller for.
Rød makt på Hansa!

Gulløl

Lasaron

Såpeopera!

Denne advokaten beskriver LANs ganske milde ordbruk for et karakterdrap, nesten. Og han kaller det illojalt. Samtidig ber han sin 24 år gamle klient om å bli voksen. I media.
Tren på langskudd

Spelaren

Å ha en forsvarsadvokat som agent virker litt pussig. Det er nesten som om uttalelsene om "klienten" faller i en rettsal der kravet til formalitet og prosedyre er noe høyere enn i fotballverdenen.
Legg ned klubben.

Billy Elliott

Drevland treffer bra her:

- Når spillere har kritisert spillestil og treningsmetoder tidligere, har klubben og Nilsen i realiteten reagert med å suspendere dem. Signalet da har vært at det er illojalt å komme med misnøye i media. Men skal spillernes misnøye tas internt, må også trenerens misnøye tas internt.

Kilde: BT

krakra

Men det er jo ikke sant. Det er flere spillere som har kritisert spillet uten å bli straffet for det. Blant annet Strand og Berisha.

Bamba gikk milevis over streken. Det er forskjellen.

Billy Elliott

Quote from: Lasaron on October 18, 2019, 11:46:13 AMKvisvik gjorde vel det motsatte av å forsure miljøet.

Er det vel heller ingen som har sagt. Poenget mitt var følgende; man kan fremstille ting slik man selv vil. En viss bruker malte med ekstrem bred pensel for å fremstille Bamba i verst mulig lys. Konklusjonen ble derfor at Bamba måtte gis vekk, fordi han forsuret miljøet.

Liknende oppramsing og bred maling av uproff oppførsel kunne man bedrevet med mange av klubbens største gjennom historien, UTEN at det betyr at de forsuret noe som helst, eller burde ha blitt gitt bort.

krakra

October 18, 2019, 16:12:54 PM #224 Last Edit: October 18, 2019, 16:19:29 PM by krakra
Man trenger ikke male med spesielt bred pensel for å framstille Bamba som et problem. Han har nettopp fått sin tredje utestengelse siden juni.

Billy Elliott

October 18, 2019, 16:20:59 PM #225 Last Edit: October 18, 2019, 16:30:27 PM by Billy Elliott
Quote from: krakra on October 18, 2019, 16:09:30 PMMen det er jo ikke sant. Det er flere spillere som har kritisert spillet uten å bli straffet for det. Blant annet Strand og Berisha.

Det virker som noen fryktelig diffuse regler å skulle forholde seg til. Hvem bestemmer hva som er over streken?

Altså, man kan kritisere spillestilen så mye man vil offentlig, så lenge man ikke tråkker over en usynlig strek?

Høres ut som en god oppskrift på å kunne forskjellsbehandle folk etter eget forgodtbefinnende.

krakra

October 18, 2019, 16:22:13 PM #226 Last Edit: October 18, 2019, 16:26:44 PM by krakra
Quote from: Billy Elliott on October 18, 2019, 16:20:59 PM
Quote from: krakra on October 18, 2019, 16:09:30 PMMen det er jo ikke sant. Det er flere spillere som har kritisert spillet uten å bli straffet for det. Blant annet Strand og Berisha.

Det virker som noen fryktelig diffuse regler å skulle forholde seg til. Hvem bestemmer hva som er over streken?

Altså, man kan kritisere spillestilen så mye man vil offentlig, så lenge man ikke tråkker over en usynlig strek?

Høres som en god oppskrift på å kunne forskjellsbehandle folk etter eget forgodtbefinnende.
Som de fleste lover og regler.

Alternativene er jo enten totalforbud mot å si noe som helst kritisk i media, eller at spillerne skal si hva de vil.

Jeg regner med det er en ganske stor gråsone mellom det som er akseptabelt å uttale, og det som gir karantene.

Falkman

Quote from: Billy Elliott on October 17, 2019, 19:36:57 PMGi bort Bamba, og selg enhver annen spiller som viser så mye som et gram lidenskap for noe annet enn hard fysisk trening, førsteleddpress og stram defensiv organisering.

La LANs drøm om 11 Helge Haugen-kopier i startoppstillingen skje på jorden. Amen.

Dette minner meg forbløffende mye om Ulrik i Parterapi.

Billy Elliott

Quote from: Falkman on October 18, 2019, 23:47:41 PM
Quote from: Billy Elliott on October 17, 2019, 19:36:57 PMGi bort Bamba, og selg enhver annen spiller som viser så mye som et gram lidenskap for noe annet enn hard fysisk trening, førsteleddpress og stram defensiv organisering.

Det kan godt være, men neste hjemmekamp kommer det til å være under 5.000 fremmøtte. Du, Lunde og resten kan gjerne få lov til å bortforklare det med for mange «Ulriker», men om ikke lenge må både styret og du forklare hvorfor publikumstallene ligner mer på Åsanes enn RBKs.

Kagain

Quote from: ACHTUNG on October 18, 2019, 12:43:05 PMKagain, er det ikke utrolig at han ikke har blitt utestengt på livstid? Det er en video, der utfallet kunne blitt frykelig stygt, der Pepe forsøker å kjøre knottene i bakhodet på en spiller, skal se om jeg finner det.....

Edit, der fant jeg den:

https://youtu.be/gqHnkby4kII

Ja, jeg finner det veldig overraskende. Den videoen du linket til peker på det samme. Mannen er riv ruskende gal. Her kan vi snakke en onkli voldsmann. Men jeg forstår det slik at han er populær blant deler av fansen fordi at han trykker noe voldsomt til i taklingene. Spesielt mot arge rivaler er dette litt kjekt.

Quote from: Nixon on October 18, 2019, 12:55:15 PMDet nytter i å sammenligne med andre "voldelige" spillere. En stor del av debatten her er om Bamba forsurer spillertroppen, og her er det ingen sammenheng med oppførsel på banen. Jeg vet ikke om Pepe, men f.eks. et klessetryne som Costa er visstnok svært populær innad i lagene han spiller for.

Ja, du har rett i at debatten er om noe det er vanskelig å si så mye om. Det er veldig få av oss som har noen direktelinje inn til garderoben. Så da må man spekulere og slikt, noe man kan gjøre på bakgrunn av det som eventuelt kommer frem i media samt ting man selv syns høres logisk ut.

Det jeg derimot prøvde å få til (men som sikkert ikke var helt vellykket) var å differensiere debatten litt. En ting er å ville ha Bamba vekk og argumentere for det, men når man begynner å dra inn at han er en "voldsmann" så tenker jeg at da har man ikke sett så langt utenfor ens egen navle. Så la oss argumentere for eller imot Bamba basert på ferdigheter og lignende, men ikke mal med for bred pensel...

Falkman

Quote from: Billy Elliott on October 19, 2019, 01:25:42 AM
Quote from: Falkman on October 18, 2019, 23:47:41 PM

Det kan godt være, men neste hjemmekamp kommer det til å være under 5.000 fremmøtte. Du, Lunde og resten kan gjerne få lov til å bortforklare det med for mange «Ulriker», men om ikke lenge må både styret og du forklare hvorfor publikumstallene ligner mer på Åsanes enn RBKs.

Du kan ta det helt med ro.  Mitt engasjement har nådd et absolutt bunnpunkt, store forandringer må til for å endre  på det. Og jeg hadde digget å Bamba hadde bidratt til den forandringen, under en annen trener. På den annen side, så forbanna god er han ikke. Og  jeg forbeholder meg likevel retten til å reagere når amøbe-oppførselen hans bagatelliseres.

Lasaron

5 mål for Brann 2 i dag, som vant 5-1.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg tror at om Bamba hadde blitt behandlet som en stjerne da han kom, og blitt satt rett inn på laget fra start osv, hadde han levert mye bedre og oppført seg mye bedre. Mannen er jo god til å spille fotball. Og så passer han og LAN dårlig sammen.
Tren på langskudd

Norlings Hund 2

Quote from: Lasaron on October 19, 2019, 14:40:31 PMJeg tror at om Bamba hadde blitt behandlet som en stjerne da han kom, og blitt satt rett inn på laget fra start osv, hadde han levert mye bedre og oppført seg mye bedre. Mannen er jo god til å spille fotball. Og så passer han og LAN dårlig sammen.

Denne logikken ser jeg ikke i det hele tatt. Han har på ingen måte blitt dårlig behandlet, så oppførselen hans er utelukkende på hans egen kappe.

Lasaron

Det jeg mener er at om han hadde gått rett inn på laget, og treneren hadde hatt høyere terskel for å benke ham. Da. Det er ikke sikkert jeg har rett, men det er jo en logikk der. Om så hadde skjedd, hadde han neppe oppført seg dårlig.
Tren på langskudd

Superjack

Quote from: Lasaron on October 19, 2019, 14:24:46 PM5 mål for Brann 2 i dag, som vant 5-1.

Og sånn skal man svare.
Bra.

Tilbake mot Glimt
Brannsupporter.

Finfin respons

Er Gilbert og Daoda kompiser på og utenfor banen?
Berisha er vel ikke bestis med noen av dem? Noen som vet noe eller kjenner noen som har en bestemor som sitter med kikkert fra stuevinduet mot nymarksfeltet?
Kanskje.

Lasaron

Det virker som at Karadas, Haugen og jeg tenker likt. La oss legge dette bak oss og få det beste ut av Bamba, ja for så vidt begge to. Det er holdningen.
Tren på langskudd

Leffen

https://video.eurosport.no/fotball/eurosport-ekspert-feller-dommen-over-bambas-fremtid-i-brann_vid1254313/video.shtml

Ifølge Jonsson prøvde Brann å selge Bamba allerede i vinter. Noen som har hørt om det? Virker veldig rart

Billy Elliott

Veldig fint av Karadas, som slår ring rundt Bamba:

- Jeg gleder meg veldig til Bamba er tilbake. Han er en av oss, sier Karadas til BT.

https://www.bt.no/sport/i/50kaOm/karadas-slaar-ring-rundt-bamba-han-er-en-av-oss-klubben-maa-laere-av

Synes for øvrig også Mjelde hadde noen fine refleksjoner rundt det å skulle være trener for spillere som ikke er helt A4 i gårsdagens BA-podd. Som han sa, både Miller og Kvisvik måtte man tidvis straffe for dårlig oppførsel, men det ble alltid holdt innenfor husets fire vegger, og man brukte ikke vraking som sanksjonsmiddel.

Lasaron

Jeg har regnet ut at Bamba i serien for Brann scorer mål hvert 182. minutt. Det tilsvarer ett mål annenhver kamp, noe som igjen tilsvarer 15 mål på en sesong. Jeg mener det er grunn til å tro han hadde prestert enda bedre om han hadde fått mer tillit.

En svakhet med slik statistikk er dog at de færreste spiller alle minuttene i en hel sesong. Uansett, Bamba er en god spiss, som enda ikke har fått ut sitt beste.
Tren på langskudd

Gulløl

Kagain

Quote from: Gulløl on December 31, 2019, 16:58:41 PMDaouda Bamba | GOALS & ASSISTS | 2019
https://www.youtube.com/watch?v=OVblY81fKAk

Den filmen var lengre enn jeg trodde :). Det så også ut som at Bamba scorte flesteparten av målene sine når motspillerne hadde på seg gule drakter...

haak

Ser ut som Bamba koser seg på trening. Kan det ha noe med at Berisha er borte?

krakra

Det er nok sammensatt, men det skader neppe Bambas trivsel at Berisha er vekk. Kanskje det kan være et løft for hele laget.

Nå har han visstnok tilpasset seg LANs oppgaver. Så får vi se om det varer, og hvilke utslag det gjør på hans offensive prestasjoner.

Lasaron

Bamba er Branns raskaste på 40 meter. Overraskande for meg. Koomson på andre og Kolskogen på tredje.
Tren på langskudd

Churchill

For meg virker det som om Berisha var et miljøproblem, en som forurenset luften i garderoben. Jeg tror Bambas humøroppsving henger mye sammen med at Veton er borte.
...we shall never surrender.

krakra

Kolskogen er raskere enn Gilli altså

Finfin respons

January 27, 2020, 21:55:58 PM #248 Last Edit: January 27, 2020, 22:10:54 PM by Finfin respons
Jeg trodde Fredrik var kongen på haugen. Fint dette!
Kanskje.

Miller

Quote from: Lasaron on January 27, 2020, 20:27:26 PMBamba er Branns raskaste på 40 meter. Overraskande for meg. Koomson på andre og Kolskogen på tredje.

Har ikke bt abonnement, hva var tidene de hadde på 40? Og var det flyging start eller stillestående?

Lasaron

Det står ikkje noko om at det var flying start, så då trur eg ikkje det var det. Tidene ville dei ikkje offentleggjere.
Tren på langskudd

Gulløl

Det står i artikkelen at Bamba ihvertfall er raskere enn under testene i fjor.

Miller

Quote from: Lasaron on January 28, 2020, 06:50:22 AMDet står ikkje noko om at det var flying start, så då trur eg ikkje det var det. Tidene ville dei ikkje offentleggjere.

Om det ikke var flyging er det imponerende av en midtstopper å være topp 3!

Gulløl

February 07, 2020, 00:54:17 AM #253 Last Edit: February 07, 2020, 01:04:32 AM by Gulløl
Det at Bamba fortsetter med ufine ting er noe trenerteamet bare må ta tak i med en gang overfor spilleren. Kan nesten begynne å lure på om han går inn i en slags transe i kampsituasjoner der sunn fornuft og hvordan han skal oppføre seg forsvinner. For han er vel såpass intelligent(?) at han nå bør vite hvor landet ligger og hvor mye mer som blir akseptert av episoder.

Klipp fra Pamer sin kommentar i fredagens avis:
Svar nummer 2: Brann ønsker å ha Daouda Bamba som sitt tydelige førstevalg. Tanken er at spissen skal vokse på å bli dyrket som målscorer og stjerne. En god tanke, men svaret fra kampen mot Åsane var nedslående. Bamba burde hatt gult kort tidlig for å plante hånden i strupen på en Åsane-spiller og fortsatte å operere lett ufint. Han leverte heller ingen sterk kamp. Hvis Brann skal gjøre seg avhengig av at hissigproppen fra Afrika leverer stabilt, er det risikabelt.

Gulløl

June 29, 2020, 11:52:35 AM #254 Last Edit: June 29, 2020, 11:57:48 AM by Gulløl
Sutreunge på 25 år, trodde han hadde jobbet med det mentale i vinter men det ser ikke slik ut. Langt bedre spisser enn han har blitt byttet ut utallige ganger uten å være i nærheten av å omgående sette seg selv foran laget. Fortsetter dette går folk fullstendig lei av han, ledelse, trenere, medspillere og supportere. Håper det er håp for han og det kan bli en varig endring men tviler sterkt.

krakra

Jeg skjønner ikke hvilken virkelighet man lever i hvis man tror en voksen mann på 24 år skal endre hele personligheten sin på et halvt år. Det er jo tullete og virkelighetsfjernt. Bamba er og kommer alltid til å være en spiller som lar følelsene ta overhånd, og frustrasjonen være synlig. Enten får Brann lære seg å takle det, eller så får de selge ham. Så enkelt er det.

Når det er sagt, så syns jeg han absolutt har vokst. Han ga et bra intervju til Ballspark i går, der han i fjor sannsynligvis enten hadde nektet å svare for seg, eller kommet med en eller annen tirade. Det viser framgang, og å forvente noe særlig mer er bare urealistisk. Brann burde visst hva de fikk da de hentet ham, og de burde definitivt visst hva de hadde da de bestemte seg for å beholde ham etter fjorårssesongen. Da må de håndtere det.

Nixon

Jeg tenker at det er greit å si i fra, men man må heller ikke lage det til et større problem er det er. Begge parter må nok leve med at ikke alt går slik man vil. Brann må tåle litt surmuling i øyeblikket, og Bamba får ikke spilt hele kamper så mye som han ønsker. Det viktigste her er at Bamba ikke tar med seg skuffelsen inn på neste trening og forberedelser til neste kamp.
Rød makt på Hansa!

krakra

Quote from: Nixon on June 29, 2020, 12:37:24 PMJeg tenker at det er greit å si i fra, men man må heller ikke lage det til et større problem er det er. Begge parter må nok leve med at ikke alt går slik man vil. Brann må tåle litt surmuling i øyeblikket, og Bamba får ikke spilt hele kamper så mye som han ønsker. Det viktigste her er at Bamba ikke tar med seg skuffelsen inn på neste trening og forberedelser til neste kamp.
Han virket helt fin, og ved godt humør, allerede i intervjuet etter kampen. Ellers er jeg enig. Når man velger å beholde og satse på Bamba så er slike episoder noe de bare må regne med, og leve med. Så skal man forvente at Bamba stiller fokusert og med en proff innstilling til trening og kamp.

Churchill

Impressed with Bamba. He has developed into a fighter and team player. Always on his toes in the box and a real badger on the rebound. If this continues he'll will develop into a complete striker.

Corran

Bamba var god og viste masse god teknikk i dag. Hadde fortjent et mål
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

I går så jeg en helt OK dokumentar på Netflix; Anelka - et misforstått geni.

Jeg kunne ikke unngå å tenke på Bamba. Er han vårt misforståtte geni?:)
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Jeg aner ikke om du er satirisk eller ikke, har ikke sett den videoen, så jeg svarer som om du er seriøs.

Vel, geni og geni. Han har iallfall gode nok egenskaper som fotballspiller til at han kan bli en mye mer verdifull spiller enn han har vært så langt. Jeg tror det bare er en god match med trener som mangler. Godt mulig KI er en trener som forløser ham. Kanskje på venstrekanten. Pasningsfoten hans er jo ganske bra, han har god fart, og evne til å forsere motstandere på forskjellig vis.
Tren på langskudd

Corran

En av de tingene som har imponert meg med Bamba er måten han kan ta ned ballen i trange situasjoner og få den med seg. Det er prov på meget god teknikk så er det bare å få ut det lille ekstra så tror jeg vi har en spiss som et topplag må ha.
Var vel i siste kamp at Bamba hadde en slik fantastisk demping/nedtak og like etterpå så hadde Haugen et forsøk på mottak som ble hardere enn han vanligvis skyter.

Er i grunnen noe jeg stadig vekk blir imponert over i dagens Brann stall og det er hvor dårlige de er å ta i mot ballen og få kontroll på den på et touch. Enten at den ligger dø på foten eller at den kontrollert blir ført med i løpsrettning.   
Men det var en liten avsporing

Bamba er en som har det lille ekstra og om Brann klarer å få ham til å produsere og bli litt smartere spesielt i boksen så kan han bli en toppscorer.

Finfin respons

Men han er ingen Fox In The Box.
Så jeg tror Brann vil få mer ut av ham i en kantposisjon.
Kanskje.

Gulløl

Klarer ikke helt bestemme meg for hvordan Bamba sitt ballmottak er. Noen ganger er det veldig bra, noen ganger ser det ganske middels eller dårlig ut og uten evne til å få skikkelig kontroll over ballen og gjøre noe videre med den som en god avslutning på mål eller en god forløsende pasning til indreløper eller kant. Mulig at det spiller inn at han blir veldig godt passet på av midtstopperne og for mye forstyrret i ballmottaket. Mer stabilitet og mer vite hva vi får med Bamba hadde vært fint. Arbeidsinnsats og hurtigheten med ball og det å forsere forbi motstander er bra.

mannen

På tide å inndra klippekortet

kabelmann

Og isteden sette innpå...?
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

pidre

Drømte i natt at Trzbullahzonspor la inn et bud på Bamba.
Saludar a los monos!

ZsoltKorcsmar

Quote from: pidre on September 15, 2020, 07:19:58 AMDrømte i natt at Trzbullahzonspor la inn et bud på Bamba.

Og jeg drømte at Haugen slo gode cornere..

krakra

Det må iallefall være slutt på at man beholder dyre flopper*, nettopp fordi de var dyre, slik det ble argumentert for med Bamba her tidligere. Det er forsåvidt forståelig at man ville prøve med Bamba litt til, siden han har noen spennende egenskaper. Men jeg tror det bare er å innse at han ikke har hodet til å spille for en toppklubb. Han knekker jo sammen bare han bommer på en sjanse, eller blir byttet ut. Grepet med å behandle Bamba som en stjerne virker ikke å ha fungert heller.

* Bør egentlig bør vi vel slutte å hente dyre flopper da.

Lasaron

Quote from: krakra on September 15, 2020, 08:29:16 AMGrepet med å behandle Bamba som en stjerne virker ikke å ha fungert heller.

Ja. En av mine kongstanker virker å slå feil. Men slik situasjonen er nå, ligger han an til å få noen kamper til. Hva er alternativene mot Glimt? Hustad og Barmen? Hente Heggebø på kort varsel?
Tren på langskudd

mannen

Bamba har fått så mange sjangser å viser han ikkje duger.
Null fottbalforståelse og null avslutteregenskaper.  DU får ikkje Bamba med på 1 touch spill.
Samme med Koomson, null fotbalforståelse og sinker ALTID alle angrep.

Superjack

Quote from: ZsoltKorcsmar on September 15, 2020, 07:24:43 AM
Quote from: pidre on September 15, 2020, 07:19:58 AMDrømte i natt at Trzbullahzonspor la inn et bud på Bamba.

Og jeg drømte at Haugen slo gode cornere..

Tror det første er mest sannsynlig, selv om den klubben nok er et fantasiprodukt i seg selv....
Brannsupporter.

gladiporno

Quote from: mannen on September 15, 2020, 10:18:28 AMDU får ikkje Bamba med på 1 touch spill.

Det er et veldig godt poeng. Verken Koomson eller Bamba egner seg til veggspill fordi de sjelden tar det riktige valget. Spesielt Bamba er elendig på det. Gir du han ballen får du den tilbake kun hvis han mister den eller at han skyter i keeper/stolpen. Det er til stor hinder for godt angrepsspill.

Gulløl

September 15, 2020, 11:27:51 AM #274 Last Edit: September 15, 2020, 11:50:26 AM by Gulløl
Det at Koomson "aldri" gir målgivende pasninger gir også dårlige kår for Bamba som trenger mange sjanser for hvert mål han klarer å score. Koomson sin statistikk på assist for Brann er skremmende dårlig. På 67 kamper i 18-19-20 der han nesten har startet alle kampene har det bare blitt åtte assist tilsammen. Syv av de var i 2018 sesongen, kun en av de i 19-20 sesongene. Gir snitt 0,12 assist pr.kamp i Koomson sin tid i Brann. Koomson og Bamba er vel så langt fra en dynamisk og produktiv spiss- og kantduo de kan komme i eliteserien. Kjører de i gang en kontring der de i utgangspunktet burde hatt sine beste egenskaper er det ikke akkurat noen vits for oss som publikum å reise oss opp i forventning selv om de har nok hurtighet til å løpe fra de fleste og selv om de kommer to mot en og det åpenbart bør bli mål. Får Brann tre millioner for Koomson er det bare å juble hele veien til banken.

Corran

Quote from: gladiporno on September 15, 2020, 10:36:47 AM
Quote from: mannen on September 15, 2020, 10:18:28 AMDU får ikkje Bamba med på 1 touch spill.

Det er et veldig godt poeng. Verken Koomson eller Bamba egner seg til veggspill fordi de sjelden tar det riktige valget. Spesielt Bamba er elendig på det. Gir du han ballen får du den tilbake kun hvis han mister den eller at han skyter i keeper/stolpen. Det er til stor hinder for godt angrepsspill.
Er enig i at han ikke gjør det ofte men Bamba har hatt noen nydelige flikker videre. Og ser ut som du hinter til målet som han skjøt i stangen og Taylor satt inn. Men det var vel det målet han sendte Taylor gjennom på en touch og så løp og fikk igjen ballen som gikk i stangen og Taylor scoret.
Så han kan

Lasaron

Bamba har hatt mange fine pasninger, han. Jeg syns noen er litt harde mot ham nå.
Tren på langskudd

ZsoltKorcsmar

September 16, 2020, 15:43:39 PM #277 Last Edit: September 16, 2020, 16:01:18 PM by ZsoltKorcsmar
Sjekket litt tall på Bamba, og må si jeg ble positivt overrasket (det sier kanskje litt).

Han gjorde seg kanskje «kjent» som 20 åring, tilbake i 2015-sesongen. Den gang puttet han 5 mål på 529
minutter i OBOS. Altså meget bra. Neste sesong var han ubestridt
førstevalg for KBK i OBOS.

2016 sesongen (21 år): 20 mål og 2 assist på 2120 minutter. Altså så og si direkte involvert i scoring hver eneste kamp i OBOS som 20 åring. Sesongen ender med opprykk.

2017 (22 år): Debutsesong i eliteserien. 7 mål og 2 assist på 1406 minutter. Stokke ble vel foretrukket en del her? Likevel absolutt godkjent. Ca 0,65 målpoeng per kamp. Tilsvarende 19-20 målpoeng om han hadde spilt alle kamper.

2018 (23 år): Spiller fast. 2281 minutter, 11 mål og 4 assist. Brorparten her kommer for KBK, før han kommer til oss midt i sesongen. Igjen ca 0,60 målpoeng per kamp. Direkte involvert i scoring mer enn halvparten av kampene. 4 mål på 11 kamper for oss på tampen, absolutt «godkjent».

2019 (24 år): Her står det faktisk bedre til enn jeg trodde. 7 mål og 3 assist på «bare» 1520 minutter. Han spiller altså totalt bare 50-60% av minuttene ila sesongen, men leverer likevel 10 målpoeng.

2020 (25 år): Her begynner gjerne nedturen. 4 mål og 2 assist på 1396 min. Nesten oppe i samme antall minutter som i hele fjor, men 3 mål og 1 assist bak. Tvilsomt at han klarer det på røfflig 2 timer fotball.

Konklusjonen er vel at i perioder har alt tullet hans begrenset spilletid. Lite skader, men albuer, karantener på kanten med trenere etc gjør at han ikke får nok minutter. Når han nå endelig virker å ga skjerpet seg der, så feiler han i avslutningsøyeblikket. Basert på store sjanser skulle han hatt noen mål og assister til.

Får håpe det løsner nå fremover. Kåre har jo allerede tatt grep.

krakra

Ser ut som Trumpern har stjålet fokuset her også, men Brann vil altå forlenge med Bamba.

Jose Arrogantio

Overraskende, ikke annet å si.

Nixon

Fra et økonomisk perspektiv er det vel ikke så overraskende.
Rød makt på Hansa!

Jose Arrogantio

Quote from: Nixon on November 07, 2020, 08:20:34 AMFra et økonomisk perspektiv er det vel ikke så overraskende.

Er vel dårlig økonomi å ikke score mål.

krakra

Da kan det se ut som Bamba har pådratt seg korona.

gladiporno

Mot RBK skulle jeg gjerne sett at Bamba var med siden Brann dessverre ikke har andre bakromstrusler enn ham. Hvis vi stiller med Hustad som spiss kan RBK angripe Brann med hele laget uten å frykte at en Brann-angriper kan stikke fra backfireren. Kanskje er Mehnert løsningen?

esp123

Fascinerende hvor lite fart Brann har i laget. Et i utgangspunktet ganske tregt lag ble jo også enda tregere i sommer da Koomson ble byttet ut med Sander Svendsen og Rasmussen. Uten Bamba må det kanskje vært det tregeste laget i ES?

gladiporno

Bamba er lynrask selv om vi nesten aldri ser noe til det. Rolantsson er rask, Mehnhert skal være rask. Blomberg er rask.

Ellers lite fart i Brann-laget. Dessverre har verken fart, evnen til å passere ledd, målteft eller videresalgspotensiale vært prioritert i spillerlogistikken de siste årene.

Superjack

Det var ikke bra. I motsetning til f.eks ballspark gjengen, så mener jeg RBK kampen ville være absolutt rett kamp for Bamba.
Brann blir liggende lavt, og skal ha en Bamba som lukter kontringer. Der er han kjempesterk.

Brannsupporter.

Superjack

Bamba er syk, og det gir KI en enkel unnskyldning for å velge noen andre. Samtidig er det også en fare for at Bamba blir skikkelig syk, og kanskje ikke blir fit igjen denne sesongen. Det tok mange uker for Gilli.
Det er kanskje det siste vi trenger i innspurten denne sesongen.
Brannsupporter.

SK

Gitt prestasjonene til Bamba, så er dette snarere et pluss. Mulig vi kan få på plass noe som fungerer bedre. Verre kan det i hvert fall ikke bli.

Superjack

Quote from: SK on November 10, 2020, 19:59:08 PMGitt prestasjonene til Bamba, så er dette snarere et pluss. Mulig vi kan få på plass noe som fungerer bedre. Verre kan det i hvert fall ikke bli.

Gir det to kamper med ufarlige Hustad og så savner alle Bamba
Brannsupporter.

SK

Drit i Hustad. Han har allerede bevist at han ikke duger. Vi har andre alternativer - Mehnert, Barmen på topp, Acosta på topp etc. Alle dårlige alternativer,  men kan ikke bli verre enn det er nå.

Corran

Verre enn det er nå kan det dessverre bli noe du sjøl sier med Hustad.
Men Hustad eller Mehnert mener jeg bør få sjansen fra start og bli gitt en fair sjanse til å vise at de har noe å fare med

Jose Arrogantio

Quote from: SK on November 10, 2020, 21:35:25 PMDrit i Hustad. Han har allerede bevist at han ikke duger. Vi har andre alternativer - Mehnert, Barmen på topp, Acosta på topp etc. Alle dårlige alternativer,  men kan ikke bli verre enn det er nå.

Hustad foretrekkes som innbytter så kommer til å være ham fra start også når Bamba er ute.

SK

Ja, men det er jo å komme inn på slutten av en kamp. Håpet var mer at man nå faktisk har sett en del av Hustad og dermed kan konkludere på at han ikke er noe alternativ, og derfor prøve noe annet i stedet. Tror
kanskje ikke det skjer i første omgang, men lov å håpe.

Huff

Quote from: SK on November 10, 2020, 21:35:25 PMDrit i Hustad. Han har allerede bevist at han ikke duger. Vi har andre alternativer - Mehnert, Barmen på topp, Acosta på topp etc. Alle dårlige alternativer,  men kan ikke bli verre enn det er nå.

Har Hustad bevist at han ikke duger? Såvidt jeg kommer på så har han i det siste noen få korte innhopp, først og fremst som kant, en posisjon der en ikke kan forvente annet enn elendighet fra en spisstype som moldenseren. Jeg har ikke troen på Hustad selv, og ut fra spilletiden har han neppe vist fantastiske ferdigheter på trening, men jeg synes ikke han har fått nok tillitt i relevante posisjoner til at en kan konkludere med at han er udugelig.

krakra

Både Hustad og Mehnert er langt bedre avsluttere enn Bamba, så klarer vi å fore dem med sjanser så løfter de oss nok

gladiporno

Bamba ut tror jeg er bra i alle kamper bortsett fra mot RBK. Ikke fordi jeg tror Bamba kan skape noe som helst i Trondheim, men det at han har ekstrem fart bidrar til at RBK vil holde igjen spillere når de angriper + at Brann kan vinne tid ved spille på rom som Bamba kan jage på slik at vi unngår å få et konstant trykk mot oss hele tiden. Med Hustad på topp og kanter som ikke har særlig fart, risikerer vi et slikt kampbilde.

krakra

Hustad hadde noen bakromsscoringer for Nest i fjor.

Gulløl

Quote from: krakra on November 11, 2020, 14:23:29 PMBåde Hustad og Mehnert er langt bedre avsluttere enn Bamba, så klarer vi å fore dem med sjanser så løfter de oss nok
Bedre avsluttere er de nok, er nok ikke så mange spisser som trenger omtrent ti klare sjanser for å sette en i mål som Bamba.

Har mistanke om at Hustad og Mehnert har bedre ballmottak en Bamba også, men det skal vel ikke så mye til.

Bamba har ekstrem fart som de to andre ikke har, han skulle i utgangspunktet være en stor bakromtrussel men veldig sjelden vi har sett noe av den egenskapen i år dessverre, det ansvaret får han dele med medspillere som skal skal slå de gode pasningene.

Har ikke Hustad tidligere av LAN blir beskrevet som veldig kald og effektiv alene med keeper?  Var vel en kamp tidligere i år han løp i bakrom med brukbar fart og nesten satte den i mål alene med keeper. Skal en virkelig få se hva Hustad duger til må han få noen 90 minuttere, nekter å tro at han vil score mindre enn Bamba har gjort i år i forhold til spilletid. Flere assist og mer lagspiller vil han ihvertfall være. Status på Bamba i år på 24 kamper er svake 6 mål og 3 assist.

SK

Quote from: Huff on November 11, 2020, 14:03:57 PM

Har Hustad bevist at han ikke duger? Såvidt jeg kommer på så har han i det siste noen få korte innhopp, først og fremst som kant, en posisjon der en ikke kan forvente annet enn elendighet fra en spisstype som moldenseren. Jeg har ikke troen på Hustad selv, og ut fra spilletiden har han neppe vist fantastiske ferdigheter på trening, men jeg synes ikke han har fått nok tillitt i relevante posisjoner til at en kan konkludere med at han er udugelig.

Nå tenkte jeg hele sesongen under ett og ikke under KI spesifikt. Han kom vel en del innpå under LAN uten at han imponerte, selv om han vel scoret et mål ved en anledning.

krakra

Hustad er ikke god nok for et lag som skal kjempe i toppen, men nede i bunnen kan han definitivt være god nok.

Corran

Hustad har ikke iponert i de sjansene han har fått.
Og han har bommet på noen meget store sjanser han også.
Eg har lyst å se Mehnert så eg kan danne meg et inntrykk av ham. I motsetning til Hustad har han kun fått ihopp på kant så vidt jeg kan huske

Nixon

Med Bamba skjer det i alle fall noe. Mitt inntrykk med Hustad er at han nesten ikke blir involvert når han kommer innpå. Men vi kan jo håpe at han blir en one-hit-wonder mot bartelaget, slik Kjelsrud Johansen ble det borte mot Stabæk.
Rød makt på Hansa!

Gulløl

Bamba, korona eller ikke korona. I dag får vi nok svaret. Er nok mest sannsynlig at han har korona.

Corran

Er nå den mest scorende spissen siden 2012 og dermed vel den beste spissen siden da.
Og fortsetter han snittet fra de siste to kampene så ender han på 20 mål i år.

Men litt alvorlig. En kan begynne å se konturene av at Bamba endelig blir spilt god. Eg har tidligere sagt at han må være spissen med dårligste arbeidsforhold i ES.
De siste to kampene så blir han plutselig spilt rettvendt, han får stikkere og samarbeidet med Taylor og også Svendsen begynner å se bra ut.
Fremdeles er det svakheter og to bra kamper betyr ikke at alt er snudd, men det er lovende + at selvtilliten vel er på vei tilbake nå.
Kan han bli spissen vi håpte på? Er det fremdeles håp?

krakra

Vi har sett konturene før. Både i fjor og i år. Problemet er at det er for lange perioder der han ikke leverer. I tillegg så tåler han ikke å bli satt ut av laget, eller å bli byttet ut og han blir tydelig frustrert og stresset veldig fort.
Jeg syns de gode periodene er for korte og at de dårlige er for lange og for kostbare til at det gir gevinst totalt sett.
Bamba må først og fremst jobbe med det mentale. Han må bli bedre på å takle motgang, han må lære seg å takle å bli satt ut av laget og å bli byttet ut. Klarer han det er han mer enn god nok til å være i stallen vår. Men han har milevis fra å være god nok til noen stjernebehandling, eller for å være noe klart førstevalg. Jeg ville ikke gått inn i en ny sesong uten en annen kvalitetsspiss enn Bamba i stallen. Så spørsmålet er jo om Bamba takler å være en av to gode spisser, eller om han må være "stjernen".

Nixon

Aalesund har sluppet inn 75 mål i år og har en negativ målforskjell på 47. Så det er vel ikke kampen der man kan "friskmelde" en spiss. Alle skårer jo mot Aalesund.
Rød makt på Hansa!

Henki

Quote from: Nixon on November 29, 2020, 09:00:13 AMAalesund har sluppet inn 75 mål i år og har en negativ målforskjell på 47. Så det er vel ikke kampen der man kan "friskmelde" en spiss. Alle skårer jo mot Aalesund.

Ja. Ålesund anno 2020 må da være et av de dårligste lagene som har spilt i Eliteserien de siste 30 årene? En del av det de foretok seg i går var det knapt OBOS-nivå på. På 3-1 scoringen vår f.eks, er de åtte spillere i egen 16-meter mot fem Brannspillere.
Ballen skal fremover!

Corran

At Ålsesund er det dårligste laget eg har sett på lenge er det ingen tvil om.
Men det som gir meg litt håp med Bamba er at den nye spillestilen begynner å synes nå.
Greit at motstander var møkk, men at Brann begynner å gjøre arbeidsforholdene bedre for spissen er gledelig.
Jeg har påstått at uansett hvem som spiller spiss på Brann så vil de gjøre det dårlig slik Brann har spilt.
Og friskmelding er jeg helt enig med at er for tidlig, men vi ser endringer og bedringer og det er gledelig

SK

Vi kan ikke friskmelde Bamba helt enda nei, men nå scoret han tross alt tre mål i går. Vil påstå at det er brukbart selv mot dårlig motstand. Vi får se fremover.

At Bamba i årets sesong faktisk er vår mestscorende spiss siden Ojo, sier veldig mye om spisskvaliteten på det vi har hatt i mellomtiden. Det er helt utrolig, egentlig.

Jose Arrogantio

Quote from: Henki on November 29, 2020, 11:05:44 AM
Quote from: Nixon on November 29, 2020, 09:00:13 AMAalesund har sluppet inn 75 mål i år og har en negativ målforskjell på 47. Så det er vel ikke kampen der man kan "friskmelde" en spiss. Alle skårer jo mot Aalesund.

Ja. Ålesund anno 2020 må da være et av de dårligste lagene som har spilt i Eliteserien de siste 30 årene? En del av det de foretok seg i går var det knapt OBOS-nivå på. På 3-1 scoringen vår f.eks, er de åtte spillere i egen 16-meter mot fem Brannspillere.

Var de så dårlige før LAN også, eller har LAN gjort vondt verre for dem?

gladiporno

November 29, 2020, 20:27:25 PM #311 Last Edit: November 29, 2020, 21:35:29 PM by gladiporno
Aalesund var elendige defensivt under Lars Bohinen. Det er for så vidt ikke så overraskende, da lag som han leder pleier å være det. Under LAN har de egentlig fått litt mer struktur defensivt, men straffes for individuelle feil samtidig som de er blitt klart svakere offensivt.

Det er viktig å være klar over at det var et betydelig svekket Aalesund-lag som møtte Brann i går. Haugen, Bolkan Nordli, Castro og Carslen var ute, i tillegg var det Hatlehols føste kamp etter langtidsskade. Toppscoreren deres ble også solgt i sommer.

Likevel ble jeg svært overrasket hvor lite taktisk lurt de spilte mot Brann. At de skulle spille ut bakfra for enhver pris selv om de pådro seg brudd etter brudd, hadde jeg ikke trodd med LAN som trener.

haak

Med en så trøblete sesong som i år så er det jo håp
om at Bamba kan levere 15+ neste sesong. Huseklepp uttrykte på Tv2 idag at formasjonen
Brann har spilt de siste to kampene passer mye bedre for Bamba enn 4-3-3. 

Corran

Quote from: haak on November 29, 2020, 21:33:40 PMMed en så trøblete sesong som i år så er det jo håp
om at Bamba kan levere 15+ neste sesong. Huseklepp uttrykte på Tv2 idag at formasjonen
Brann har spilt de siste to kampene passer mye bedre for Bamba enn 4-3-3. 
For meg virker det som om den formasjonen de spilte de to siste kampene passer stallen, og ikke bare Bamba, best

Jose Arrogantio

Sier vel litt om stallbyggingsferdighetene i Brann når beste formasjonen til en klubb som har hatt en 4-3-3 trener i over 5 år ikke er 4-3-3...

Superjack

Quote from: Jose Arrogantio on November 30, 2020, 00:09:35 AMSier vel litt om stallbyggingsferdighetene i Brann når beste formasjonen til en klubb som har hatt en 4-3-3 trener i over 5 år ikke er 4-3-3...

Siste 2 år har man fortsatt å bygge stall som om man skulle fortsette å være underdog og kunne ligge bakpå i 4-3-3 / 4-5-1

Bamba blir totalt avkledd og virker totalt borte vekke i en 4-3-3 som angriper mot etablert forsvar. Helt bakpå på innlegg. Ikke på stasjon i mottak og medtak av ball.

4-3-3 en til KI trenger en sterk midtspiss som er god som møtende spiss. Slik Bamba klarte p gjøre på 1-1 målet, men med styrker på innlegg i boks osv.
Bamba virker absolutt sterkest når han får mye bakrom, og kan løpe inn i situasjoner alene mot keeper.

Jeg mener Bamba må selges i KI fotballen.
Brannsupporter.

krakra

Sondre Liseth.

Ut med alle dagens spisser, inn med Sondre, en annen spiss og Heggebø.

Nå har Bamba vært dårlig i to kamper igjen etter hattricket.

Superjack

Quote from: krakra on December 06, 2020, 21:11:53 PMSondre Liseth.

Ut med alle dagens spisser, inn med Sondre, en annen spiss og Heggebø.

Nå har Bamba vært dårlig i to kamper igjen etter hattricket.

Vil heller bruke penger på en kant. Om Mjøndalen rykker ned så ser jeg ikke for meg at Liseth blir kjempedyr. Kan sikkert få 5-6 millioner for Bamba. Resten kan gå til en kantspiller.
Brannsupporter.

krakra

Liseth har ett år igjen av kontrakten med Mjøndalen som trolig rykker ned. Heggebø er Brann-eiendom. De inn for Hustad og Mehnert vil neppe koste all verdens. Da er spørsmålet om vi skal beholde eller erstatte Bamba.

Nixon

Quote from: krakra on December 06, 2020, 21:11:53 PMUt med alle dagens spisser, inn med Sondre, en annen spiss og Heggebø.

Vanskelig å ta stilling til en trio uten å vite noe om "en annen spiss". I utgangspunktet førstevalg eller utfordrer?
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Jeg tror ikke det er en økonomisk riktig prioritering å vrake Bamba og hente inn en ny førstespiss. Holder vi oss nå, og han får en vinter med KI, snakker vi fort 15 mål neste sesong, eller mer.
Tren på langskudd

krakra

Vi snakker også fort en ny fiaskosesong

Lasaron

Men sjansene mener jeg er større for at han lykkes under KI enn under LAN. Å hente en sjef med stor s, mener jeg er viktigere.
Tren på langskudd

Superjack

Jeg tror ikke Bamba er rett spiss i KI 4-3-3 fotball

Bamba er perfekt spiss i KBK eller andre lag, der det blir mye bakrom, for laget ligger dypt.
Brannsupporter.

esp123

Det er egentlig ganske uvanlig at man snakker om å selge en spiss med 4 mål og 1 målgivende på 3 (4) kamper, og som egentlig har reddet Brann fra nedrykk.

Mannen har 14 målpoeng på et lag i nedrykksstriden. Helt ærlig så ser jeg ikke hvordan Brann skal finne en bedre spiss.

krakra

Det er fordi Bamba har veldig lange, veldig dårlige perioder, og det virker ikke som han tåler konkurranse. Eller engang å bli byttet ut. Det nytter ikke å glimte til i 6-7 kamper hvis du er svak i åtte andre og elendig i ytterligere 15. 

esp123

Nå er ikke Bamba det eneste som har hatt en slik sesong. Og hvis vi hadde byttet ut Bamba med Liseth, så hadde vi ihvertfall ikke hatt flere poeng.

Corran

Skjønner fremdeles ikke ønsket om Liseth. Skjønner ønske om en ny spiss.
Vil gjerne ha en hylle eller to høyere enn Liseth.
Og gjerne en med litt andre egenskaper enn Bamba slik at en kan endre kampbildet med en ekstra spiss eller spiss mot spiss.
Bamba har jeg ikke gitt helt opp. Han har taklet motgang bedre i år enn i fjor. Han jobber hardt og har ferdigheter.
Så kanskje KI kan løse problemet Bamba i løpet av vinteren. Men han trenger en utfordrer og Brann trenger alternativer som kan endre kampbildet.

krakra

Quote from: Corran on December 07, 2020, 12:53:20 PMOg gjerne en med litt andre egenskaper enn Bamba slik at en kan endre kampbildet med en ekstra spiss eller spiss mot spiss.

Sondre Liseth altså?

Corran

Quote from: krakra on December 07, 2020, 12:55:42 PM
Quote from: Corran on December 07, 2020, 12:53:20 PMOg gjerne en med litt andre egenskaper enn Bamba slik at en kan endre kampbildet med en ekstra spiss eller spiss mot spiss.

Sondre Liseth altså?
Kanskje, men som sagt eg ønsker noe en hylle høyere.
Men Liseth er vel bedre enn de vi har som alternativer pr i dag?
Så eg skal gje deg den ;-)

Nixon

Jeg har mer eller mindre gitt opp Bamba. Men Liseth som erstatter, det vil si som førstevalg blir en fallitterklæring. Kanskje havner vi der fordi vi ikke har penger og/eller er attraktive nok. Men klubber vi liker (ønsker) å sammenligne oss med hadde aldri sunket ned på det nivået.

Det har jo vært mye snakk om Heggebø også. Er ikke de litt like at de er gode feilvendt som oppspillspunkt?
Rød makt på Hansa!

esp123

Mitt utgangspunkt er at hvis vi skal kvitte oss med Bamba, så må vi ha tro på at den sportslige ledelsen kan skaffe til veie en bedre spiss. Min påstand er at det ikke er så mange bedre spisser i Eliteserien enn Bamba, og hvis vi først skal begynne et sted så er det ikke først og fremst på spissplass skoen trykker.

Manglende evner en mot en og mangel på kreativitet generelt sett er større problemer enn Bamba som spiss.

Nixon

Slik jeg ser det må vi begynne å spille mye mer direkte dersom Bamba skal komme til sin rett. Han tar jo initiativ til løp og inviterer til ball i bakrommet veldig ofte uten at ballen kommer. Har vi ikke spillere som klarer den pasningen? Er Bamba for optimistisk slik at det ikke hadde gått uansett, noe medspillerne ser? Eller skal ikke Brann spille mer direkte?
Rød makt på Hansa!

krakra

Bare så det er tydelig. Jeg lanserer ikke Liseth som en Bamba-erstatter, men som en Hustad-erstatter. Han er et av landes beste oppspillspunkt. Det er ikke Hustad. En slik spillertype er nyttig når vi skal spille mot lavtliggende lag. En som kan holde på, og fordele baller. Heggebø har vært god på dette i Øygarden, men Liseth har vist høy kvalitet på dette i ES. I tillegg har han en fart og klokskap som kan utnyttes rettvendt. Jeg tror også at dersom vi hadde hatt Liseth istedenfor Hustad så kunne vi brukt ham mye mer enn Hustad, fordi han er god nok.

Når det gjelder Bamba så er ikke problemet at han er for dårlig. Problemet er at han tar for mye plass og energi. Forsvarer han virkelig en rolle som en stjerne og klart førstevalg? En som knapt kan byttes ut? Han er isolert sett en bedre spiss enn Skålevik og Orlov, men vi ble likevel svekket da Bamba erstattet Skålevik. Skal vi beholde Bamba, og samtidig hente en ny spiss som potensielt skal utkonkurrere ham med det dramaet det vil medføre, eller satse på ham som klart førstevalg enda en sesong med den risikoen det medfører?

Lasaron

Jeg syns det er litt urettferdig ovenfor Bamba at han nesten ikke tåler å bli byttet ut. Han har faktisk blitt byttet ut 12 ganger i år.

Det har vel ikke vært disiplinærsaker i år. Vi har hatt trenerbytte. Han har fått unge. Jeg tror han er på vei til å bli mer moden.

Dog er det lurt at Soltvedt tar en lengre prat med ham om hvordan han stiller seg til en eventuell skarpere konkurranse på spissplass, eventuelt hvordan han stiller seg til å spille ving.
Tren på langskudd

Kagain

Quote from: krakra on December 07, 2020, 13:54:05 PMBare så det er tydelig. Jeg lanserer ikke Liseth som en Bamba-erstatter, men som en Hustad-erstatter. Han er et av landes beste oppspillspunkt. Det er ikke Hustad. En slik spillertype er nyttig når vi skal spille mot lavtliggende lag. En som kan holde på, og fordele baller. Heggebø har vært god på dette i Øygarden, men Liseth har vist høy kvalitet på dette i ES. I tillegg har han en fart og klokskap som kan utnyttes rettvendt. Jeg tror også at dersom vi hadde hatt Liseth istedenfor Hustad så kunne vi brukt ham mye mer enn Hustad, fordi han er god nok.

Liseth ja? Du tenker på at han kanskje er mer villig til å velge bort Mjøndalen til fordel for Brann om bruntrøyene tar turen ned i divisjonen under en gang til? Jeg er veldig interessert i det du skriver om landets beste oppspillspunkt. Av en eller annen grunn ser jeg for meg at han pga. høydemessig begrensning (Mjøndalen melder at han er 182 cm høy) kanskje har noen mangler som oppspillspunkt. Men er det rett forstått at han har en voldsom spenst?

Videre så forstår jeg det slik at du ser for deg at hans rolle som oppspillspunkt nødvendigvis må bli veldig fokusert på å ta ned baller og distribuere de til noen (indreløpere, vinger) som kan score, i stedet for å skalle inn målene selv? Siden han bare har 3 mål i årets sesong i følge Mjøndalen sine sider?

Det er vel kanskje ikke noen utpregede oppspillspunkt i eliteserien i dag som er innenfor det Brann kan ha penger til og som er gode på å score, men da må vel resten av laget ta på seg scoringsjobben? I så fall bør vel kanskje Brann gjøre seg noen tanker om noen vinger? Er det noen unge og lovende slike på gang i 1. divisjon?

Nixon

Det hjelper uansett ikke å hente landets beste oppspillspunkt dersom ikke bevegelsene rundt blir bedre enn det de er i dag.
Rød makt på Hansa!

gladiporno

Quote from: Nixon on December 08, 2020, 12:31:49 PMDet hjelper uansett ikke å hente landets beste oppspillspunkt dersom ikke bevegelsene rundt blir bedre enn det de er i dag.

Nå henger gode bevegelser rundt spissen ofte sammen med klokskapen til spissen. Hvis spissen er flink til å vurdere når han skal holde på ballen, når han skal spille den videre, så vil bevegelsene rundt spissen også komme mer til sin rett. Her mener jeg Liseth ligger langt foran Bamba.

Samtidig har Bamba selvfølgelig talent og fysiske forutsetninger til å bli langt bedre enn både Liseth og de fleste spillerne i Norge. Men den tror jeg ikke han noensinne klarer å få ut skikkelig. Jeg tror Brann blir et mer samspilt lag med Liseth på topp sammenlignet med Bamba, men vi vil miste den bakromstrusselen og uforutsigbarheten som Bamba representerer.

Et annet problem med Liseth inn er at vi allerede har en lignende spillertype i Aune Heggebø. Ikke helt ideelt med to slike spillere i en tropp.

Nixon

Quote from: gladiporno on December 08, 2020, 13:52:35 PMEt annet problem med Liseth inn er at vi allerede har en lignende spillertype i Aune Heggebø. Ikke helt ideelt med to slike spillere i en tropp.

Det må da være et luksusproblem å eventuelt ha to spillere å velge mellom. Plukk den som man har mest tro på, si farvel eller ikke hent den andre, og så be til høyere makter om at man tar den rette avgjørelsen.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Hvis Brann blir noe flinkere til å ta ledelsen først, og ikke slippe inn baklengs med en gang igjen, da vil Bamba mye bedre komme til sin rett. Det vil bli mer åpent. Høres ikke det litt riktig ut?
Tren på langskudd

Nixon

Det høres riktig ut. Så da trenger vi en spiss som kan gi oss ledelsen først. Og så kan vi sette inn Bamba.
Rød makt på Hansa!

gladiporno

Quote from: Lasaron on December 09, 2020, 11:38:34 AMHvis Brann blir noe flinkere til å ta ledelsen først, og ikke slippe inn baklengs med en gang igjen, da vil Bamba mye bedre komme til sin rett. Det vil bli mer åpent. Høres ikke det litt riktig ut?

Sjelden feil å ikke slippe inn baklengs med en gang.

krakra

Hvis vi klarer å ta ledelsen, og ikke slippe inn mål i det hele tatt, kan vi kanskje koste på oss å bruke en unggutt på topp?

gladiporno

Quote from: krakra on December 09, 2020, 12:11:18 PMHvis vi klarer å ta ledelsen, og ikke slippe inn mål i det hele tatt, kan vi kanskje koste på oss å bruke en unggutt på topp?

Erlend Ottem?

krakra

Hvem som helst. Så lenge vi tar ledelsen og ikke slipper inn mål.

Lasaron

Jeg tror Bamba fort kan score mange flere mål, om vi noe oftere tar ledelsen 1-0. At han score mål nr 2 og 3 i kamper. Teorien går altså ut på at om laget som helhet blir litt bedre, vil Bamba fremstå som mye bedre, for da vil kampbildet oftere passe ham.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on December 09, 2020, 13:41:40 PMJeg tror Bamba fort kan score mange flere mål, om vi noe oftere tar ledelsen 1-0. At han score mål nr 2 og 3 i kamper. Teorien går altså ut på at om laget som helhet blir litt bedre, vil Bamba fremstå som mye bedre, for da vil kampbildet oftere passe ham.
Men vi trenger jo noen som kan gi oss denne ledelsen og det skulle ideelt sett vært spissen vår. Å betale ni millioner i overgangssum og to millioner i årslønn for en spiller som kan øke en ledelse som noen andre må fikse virker ikke som en god investering.

Nixon

Det kan jo uansett være en nisje dette for Bamba, en spisskompetanse som han og agenten kan utnytte ved et klubbskifte. Spille han inn som en spiss som er god på å øke en ledelse. Skåre mål nummer to og tre. Hvilken klubb vil ikke ha en slik spiller i stallen? Jeg har ikke hørt om dette før, så godt mulig det er en gullkantet mulighet.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Dette er vranglesing. Vi trenger ikke late som om Bamba liksom skal skåre alle målene for Brann. Og han har tidligere både redusert, utlignet og scoret 1-0.

Det har ofte blitt sagt at han ikke kommer til sin rett. At han er best når han får mer rom. Etc. Jeg påpeker at Brann ikke skal bli så mye bedre før Bamba en hel del oftere får rom, og blir god. Man kan utmerket godt ta ledelsen 1-0, og tape.

Jeg gjentar: Det skal ikke så mye til før vi oftere får et kampbilde som passer Bamba, og da scorer han fort 15+.
Tren på langskudd

krakra

Poenget er at "det som passer Bamba" i ditt scenario er å score mål vi strengt tatt ikke trenger. Det er klart det er kjekt med fleremåls-seire, men jeg tar heller en spiss som sender oss i ledelsen jevnlig. Eller i alle fall jevnlig bidrar til at andre gjør det.

Lasaron

Nei, da misforstår du. La meg forsøke å forklare:

Vi kan komme til å møte lag som er ganske flinke til å score mål. Om Brann leder 2-0 eller 3-0 er det større sjanse for at Brann vinner kampen enn om vi bare leder 1-0. Det kan hende vi vinner 2-1 eller 3-2. Og at om vi ikke hadde gått opp til 2-0, så hadde resultatet blitt 1-1 eller tap.

Tren på langskudd

Corran

At Bamba har dårlige arbeidsforhold er det ingen tvil om. Laget i sin helhet må bli bedre og da tror jeg Bamba også blir bedre.
Men største problemet hans er først og fremst at han blir dyttet vekk litt for lett og at han mangler litt fotballforståelse, både når det gjelder egne bevegelser med og uten ball og når det gjeder å se andre sine bevegelser. Første punktet er litt mer muskler i løpet av vinteren og det med bevegelser er terping, studere videoer og ha folk som kan fortelle ham og lære ham.
Så f.eks at spissen i Leeds fikk 15 minutters video av Braut Håland fra Bielsa som han måtte studere.

Når det kommer til Liseth så kan det umulig være rett spiss for Brann. Greit nok at noen her inne beskriver ham som ES beste møtende spiss, men om statistikken jeg leste er riktig er det en mann med 3 scoringer og 0 assist på 25 kamper. I fjor hadde han en assist og 3 mål på en kamp mindre men med flere spilte minutter.
Dette er ikke det Brann trenger. Det er nok spillere på laget som ikke er produktive nok

Lasaron

Bamba har fått en rekke stygge meldinger på Instagram. Kanskje fra noen i Drammensområdet?
Tren på langskudd

osoerli

Quote from: Lasaron on December 10, 2020, 06:01:44 AMBamba har fått en rekke stygge meldinger på Instagram. Kanskje fra noen i Drammensområdet?

Det austeuropeiske bettingmiljøet er kjent for slikt
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

Av chat-boblene å dømme er det Instagram. Potensielt mange millioner av folk å få beskjed fra, og språket tyder på en ikkje helt kapabel engelsk.
Legg ned klubben.

Erifos

Utklipp fra BT:

Som spiss vil han ha mål, sier han.

- Men jeg vet Barmen er bedre enn meg. Om vi virkelig hadde trengt å vinne, så hadde jeg ikke gjort det.

Poenget Brann fikk i Kristiansand sikret ny kontrakt i Eliteserien.

- Jeg ville ha mitt 11. mål. For en spiss er det bra å ta straffer også, men jeg hadde ikke gjort det om vi hadde trengt å score for å overleve."

Slike uttalelser, holdninger og ønske om å fremme seg selv fremfor gruppen mener jeg at Brann ikke er tjent med. Det er dessverre utallige situasjoner i går hvor Bamba kan sette opp lagkamerater i gode posisjoner, men ender med å gå se bort i ingenting i håp om å skaffe seg målpoeng selv.

Det å påstå at straffen var ubetydelig er helt feil. Hadde Start fått et mål på slutten hadde Brann "meldt seg på" i kampen om kvalikplassen. Brann trenger sårt en tydelige leder på laget som forhindrer slike situasjoner...

Erifos

Quote from: Spelaren on December 10, 2020, 08:39:22 AMAv chat-boblene å dømme er det Instagram. Potensielt mange millioner av folk å få beskjed fra, og språket tyder på en ikkje helt kapabel engelsk.
Første bud som offentlig person er vel å slå av muligheten for å motta meldinger. Altfor mange nettroll der ute.

Nixon

Folk er idioter. Men det er jo lett å være idiot i våre dager med tekniske muligheter til å sende anonymt. Er det en av våre? Supportere fra andre klubber i nedrykksstriden? Noen som tapte penger?
Rød makt på Hansa!

krakra

Uten å begynne å ramse opp rasistiske uttrykk, så er mitt inntrykk at norske rasister bruker andre ord enn "negro", også på engelsk. Det kan være hva som helst, men noen utenlandske storspillere er jo ikke et dårlig tips. Det er også det mest fristende tipset fordi de iallefall tapte store penger i går.

Gulløl

December 10, 2020, 09:39:02 AM #359 Last Edit: December 10, 2020, 09:45:57 AM by Gulløl
.

Gulløl

December 10, 2020, 09:43:46 AM #360 Last Edit: December 10, 2020, 09:49:47 AM by Gulløl
Er ganske sikker på at dette i stor hovedtrekk om ikke nesten alt kommer fra bettingmiljøet rundt omkring i verden. Det er et betydelig antall personer som setter penger også på Brann sine kamper fra land som sliter mye med rasisme. At meldinger kommer fra folk som har null følelser for Brann og norsk fotball bør ikke overraske, her er det snakk om penger, penger og  penger. Tapte penger og skuffelser som medfører rasisme. Veldig bra at Brann anmelder dette men når politiet oppdager hvor dette kommer fra blir det nok ikke prioritert i forhold til ressurser og hva som er mulig å gjøre med det opp mot politimyndighetene  i hvert enkelt land. Det viktigste tiltaket er det Bamba som selv må gjøre, endre innstillingene på instagram kontoen sin eller eventuelt slette den.

gladiporno

Quote from: Erifos on December 10, 2020, 08:44:46 AMUtklipp fra BT:

- Men jeg vet Barmen er bedre enn meg. Om vi virkelig hadde trengt å vinne, så hadde jeg ikke gjort det.

- Jeg ville ha mitt 11. mål. For en spiss er det bra å ta straffer også, men jeg hadde ikke gjort det om vi hadde trengt å score for å overleve."

Slike uttalelser, holdninger og ønske om å fremme seg selv fremfor gruppen mener jeg at Brann ikke er tjent med. Det er dessverre utallige situasjoner i går hvor Bamba kan sette opp lagkamerater i gode posisjoner, men ender med å gå se bort i ingenting i håp om å skaffe seg målpoeng selv.

Det å påstå at straffen var ubetydelig er helt feil. Hadde Start fått et mål på slutten hadde Brann "meldt seg på" i kampen om kvalikplassen. Brann trenger sårt en tydelige leder på laget som forhindrer slike situasjoner...

Det verste er at de er ikke første gang han gjør dette. Han gjorde det samme mot KBK i 2018, og bommet selvfølgelig. Brann tapte 1-2 og var definitivt ute av gullkampen. Nå gjør han det igjen! Det er så amatørmessig at jeg ikke forstår er mulig.

Jeg ser at KI sier at de er ferdige med saken. Jeg er helt uenig. Han hever seg over laget og bør settes ut av førsteelleveren til neste kamp.

Corran

Quote from: gladiporno on December 10, 2020, 13:19:05 PM
Quote from: Erifos on December 10, 2020, 08:44:46 AMUtklipp fra BT:

Det verste er at de er ikke første gang han gjør dette. Han gjorde det samme mot KBK i 2018, og bommet selvfølgelig. Brann tapte 1-2 og var definitivt ute av gullkampen. Nå gjør han det igjen! Det er så amatørmessig at jeg ikke forstår er mulig.

Jeg ser at KI sier at de er ferdige med saken. Jeg er helt uenig. Han hever seg over laget og bør settes ut av førsteelleveren til neste kamp.

Mot KBK i 2018 og, etter hva jeg har forstått, i går så SPØR han om å få ta straffen. Det er da ikke noe som er amatørmessig eller for å fremme seg selv eller noe av det andre folk her lirer av seg.
Om det er feil at han tar straffen er dette Barmen sitt ansvar og han som er problemet.
At Bamba er litt ivrig og gjerne vil score (som er jobben hans og som han selv har sagt at han ikke er fornøyd med sin utførelse av) er da forståelig.
Uansett hvordan en snur og vender på det er dette Barmen sitt hovedansvar. Så om det skal slenges med leppen mot noen er det Barmen i denne saken.
Skylden er mer delt om Bamba kranglet seg til å få ta det og en kan da kritisere Bamba mer og si det er formidlende for Barmen. Men om han har spurt og Barmen ikke sa nei kan vel vi ikek slenge dritt om Bamba for?
Er da nok å ta Bamba for om en ikke skal lage ting

SK

Han innrømmer jo faktisk at alternativet til han selv var bedre, men at han gjorde det fordi han hadde lyst til å score selv. Hvis ikke det er å sette seg selv foran laget, så vet ikke jeg.

Tipper vi hadde andre spillere utpå der som hadde lyst til å ta straffen også.

Spelaren

Respektér køen, så kan man skylde på treneren  :)  .
Legg ned klubben.

Gulløl

December 10, 2020, 20:48:48 PM #365 Last Edit: December 10, 2020, 21:12:57 PM by Gulløl
Ser i BA at både statsminister og ordfører har konkludert med at det er bergensere og Brann supportere som har sjikanert Bamba i meldingene. Jeg tror bestemt de tar feil, hadde dei vore så "ekte supportere" og vært hyppig på Brann Stadion hadde de nok oppdaget at det ikke har vært saker med registrert rasisme fra Brann tribunene siste årene som er nevnt i media. Så hvorfor beskylder de fotballpublikum i Bergen for å ha sendt meldingene når det ganske trolig er bettingmiljøet som har den absolutt største mistanken på seg ??

Erna Solberg uttaler at "bergensere, vi kan bedre enn dette". Ordfører Marte Mjøs Persen uttaler at slike supportere er uønsket i fotballmiljøet, og at vi ikke lov til å oppføre seg oss slik mot våre venner". Mjøs sier videre at vi ikke har plass til den typen supportere, og at vi som er ekte supportere står bak laget vårt både når det går bra og dårlig, raser hun.

Kjenner at jeg blir ganske forbannet når to slike sentrale personer gir skyld til bergensere og Brann supporterne før meldingene er undersøkt og hvor de kommer fra. Nå tror vel store deler av Norges befolkning at bergensere er noen store rasister som har sendt 55 meldinger til Bamba. Tar vel noen måneder før politiet har etterforsket ferdig og det kan bli avkreftet.

https://www.ba.no/nyheter/sport/fotball/raser-etter-bamba-hetsen-uakseptabelt-jeg-blir-lei-meg-og-provosert/s/5-8-1501269

Jose Arrogantio

Hvorfor må det være det ene eller det andre? Blir litt å dytte problemet vekk å skylde på bettingmiljøer, synes jeg, har ingen problemer med å tro at i hvert fall noen av de meldingene kom fra Brann-supportere.

Corran

Quote from: SK on December 10, 2020, 18:11:00 PMHan innrømmer jo faktisk at alternativet til han selv var bedre, men at han gjorde det fordi han hadde lyst til å score selv. Hvis ikke det er å sette seg selv foran laget, så vet ikke jeg.

Ja ha SPURTE pga at han hadde lyst å score. Ønsker du en spiss som ikke ønsker å score?
Og skjønner du ikke hvorfor Bamba ønsker å pynte på statistikken sin i år?

Det er ikke å sette seg selv foran laget. En kan ønske det beste for seg selv uten at det er å sette seg selv foran laget.
Det viktige her er at han spurte om det var greit at han tok straffen. Han forlangte det ikke, han kranglet ikke.

Corran

Quote from: Jose Arrogantio on December 10, 2020, 22:43:46 PMHvorfor må det være det ene eller det andre? Blir litt å dytte problemet vekk å skylde på bettingmiljøer, synes jeg, har ingen problemer med å tro at i hvert fall noen av de meldingene kom fra Brann-supportere.

BA har vel en artikkel ute akkurat nå der de har kontaktet de to som det gjaldt og begge var utenlandske vist nok

krakra

Quote from: Corran on December 10, 2020, 22:47:12 PM
Quote from: SK on December 10, 2020, 18:11:00 PMHan innrømmer jo faktisk at alternativet til han selv var bedre, men at han gjorde det fordi han hadde lyst til å score selv. Hvis ikke det er å sette seg selv foran laget, så vet ikke jeg.

Ja ha SPURTE pga at han hadde lyst å score. Ønsker du en spiss som ikke ønsker å score?

Det er ikke å sette seg selv foran laget. En kan ønske det beste for seg selv uten at det er å sette seg selv foran laget.
Det viktige her er at han spurte om det var greit at han tok straffen. Han forlangte det ikke, han kranglet ikke.

Altså, når man mener at Barmen er en bedre straffetaker så spør man ikke om å få ta straffen for lagets del. Det var egoistisk. Er det noe å diskutere?

Corran

Quote from: krakra on December 10, 2020, 22:51:04 PM
Quote from: Corran on December 10, 2020, 22:47:12 PM

Altså, når man mener at Barmen er en bedre straffetaker så spør man ikke om å få ta straffen for lagets del. Det var egoistisk. Er det noe å diskutere?
Nei det var ikke nødvendigvis egoistisk. Det var et ønske om å bidra. Jobben hans er å score mål og det er en jobb han selv mener han ikke har gjort godt nok så han vil gjøre det godt for klubben sin del.
At han i etterkant sier Barmen er bedre har ingenting å si. Han kan jo ikke si han er bedre etter å ha bommet.

krakra

Selvfølgelig er det egoistisk. Han sier jo selv at Barmen er bedre. Da var det ikke noe behov for hans "bidrag".

Corran

Quote from: krakra on December 10, 2020, 23:07:32 PMSelvfølgelig er det egoistisk. Han sier jo selv at Barmen er bedre. Da var det ikke noe behov for hans "bidrag".

Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis det.

krakra

Denne typen "det vet vi ikke" kan man bruke om alt. Bamba kunne stjålet ballen fra en medspiller på vei mot åpent mål og en kunne fortsatt sagt at "han ville vel bare bidra med mål. Det er jobben hans".

Alt, inkludert Bambas egne uttalelser, tilsier at Bamba ville ta straffen fordi han ville ha et ekstra mål selv. Ikke fordi han trodde det ville øke Branns sjanser til å score på straffen. Hadde han hatt den selvtilliten hadde han neppe bommet.

Corran

Quote from: krakra on December 10, 2020, 23:21:11 PMDenne typen "det vet vi ikke" kan man bruke om alt. Bamba kunne stjålet ballen fra en medspiller på vei mot åpent mål og en kunne fortsatt sagt at "han ville vel bare bidra med mål. Det er jobben hans".

Alt, inkludert Bambas egne uttalelser, tilsier at Bamba ville ta straffen fordi han ville ha et ekstra mål selv. Ikke fordi han trodde det ville øke Branns sjanser til å score på straffen. Hadde han hatt den selvtilliten hadde han neppe bommet.
Veldig teit av oss å diskutere dette i 2 tråder.

Ja man kan bruke det vet man ikke og det er faktisk bedre en å utale seg bastant om noe en egentlig ikke vet noe om eller vet med sikkerhet.
Og eg e enig om at det var tåpelig at han tok straffen.
Men eg e ikkje enig om at det nødvendigvis var egoisme
Og eg blir irritert på måten enkelte legger det fram

Men her avslutter eg denne for min del. Eg har sagt mitt og litt til i denne diskusjonen som ikke var ment å ha så mange innlegg ;-)

Spelaren

Quote from: Gulløl on December 10, 2020, 20:48:48 PMSer i BA at både statsminister og ordfører har konkludert med at det er bergensere og Brann supportere som har sjikanert Bamba i meldingene.

Det hadde overrasket meg om så var tilfelle. Brann har hatt mange mørke spillere vi har trykket til vårt bryst, fra Olofinjana til Austin, fra Badji til Ojo og fra Askar til Bamba. Som alle andre har de fått kritikk når spillet har vært så som så. Men at disse anonyme meldingene, som har kommet fra et verdensomspennende sosialt nettverk der man potensielt stiller seg til hugg for alle i verden med konto der, skulle ha kommet fra Brann-supportere er så urealistisk at man kan friste seg til å tru at disse damene har reagert på autopilot. Og selvsagt diltes det etter med spørsmål til bettingselskapene om ikkje de også kan stilles til ansvar. Som om de har noe ansvar for at Ûrtu eller Bürsza sender stygge meldinger til spillere de to timer tidligere ikkje hadde hørt om før.

"I tillegg til at spilleren får oppfølging og støtte, så er saken politianmeldt. Det er bra! Slike saker hører hjemme hos politiet. Men da er det viktig at også politiet tar dette på alvor! Det hjelper ikke å anmelde slikt om saken blir lagt i en skuff."

Jada, de bruker sikkert ressurser på å sjekke hva noen østeuropeere har skrevet på internett.
Legg ned klubben.

Nixon

Vanskelig å kritisere ordfører og statsminister uten å vite hva slags info de har fått. De setter selvsagt ikke av noe tid til å sette seg inn i saken, men er prisgitt både spørsmålene fra journalisten og hvor saken stod da de ble oppringt. Dette vet vi ikke noe om.

Men det vel nå avklart at det er bettingfolk fra utlandet som sender disse meldingene, og det har pågått i mange år. Til spillere med ulik hudfarge, og ikke bare mørkhudede. Men forskjellen er jo at der en hvit spiller bare er "idiot" så spilles det på etnisitet når det kommer til Bamba og andre mørkhudede. Askar sier i BT i dag at han har fått meldinger i mange år og sluttet å bry seg for lenge siden fordi han ikke vil bruke energi på det.
Rød makt på Hansa!

Corran

Eg ville ikke bli overasket om det også var Bergensere eller nordmenn som sendte slike meldinger. Har sluttet å bli overasket over folk som taster på internett. Virker som om det plutselig ble ok å si hva en ville på nett og nå er jaggu meg folk begynt med det i det virkelige liv og.
Føler det er et økende problem at folk tror det er greit å si hva de vil.
Er på noen amerikanske forum og der er det virkelig ille og en ser utviklingen gå den veien her og.
Virker som en tror en kan si hva en vil og om det er noen som reagerer så er de lett krenkelige.
Og det absurde er at sammtidig så blir folk krenket for nesten hva som helst. Siste var en politiker som brukte uttrykket De bruker penger som fule sjømenn om regjerning og da var Norsk sjøoffiser ute og følte seg krenket slik at politikeren måtte beklage bruken av uttrykket.
Det er blitt en bizar verden vi lever i

MEN i denne saken så er det vel beviselig betting folk fra utlandet.

SK

Quote from: Nixon on December 11, 2020, 07:41:59 AMVanskelig å kritisere ordfører og statsminister uten å vite hva slags info de har fått. De setter selvsagt ikke av noe tid til å sette seg inn i saken, men er prisgitt både spørsmålene fra journalisten og hvor saken stod da de ble oppringt. Dette vet vi ikke noe om.

Jeg vil påstå at det er motsatt. Hvis de ikke vet noe om det, da skal de heller ikke uttale seg slik de gjør. Slenger man ut beskyldninger etc. så må man ha belegg for det. Det hadde de ikke.

For øvrig er dette i stor grad en oppkonstruert mediesak slik det dekkes. Kjedelig for Bamba, men at random anonyme folk på internett worldwide sprer eder og galle er ingen nyhet, og slik kommer det alltid til å være også. Hvis det hadde vist seg at dette hadde stort utspring i supportermiljøet til Brann, da hadde man hatt en sak.

krakra

Grov rasisme bør alltid settes fokus på. Så skjønner kanskje flere hvor omfattende det er.

Giles

Bamba spiller heller dårlig. Det er saken for meg.
Fotball er den mest inkluderende og samlende bevegelsen noensinne uansett hva idioter får seg til.
Men idiotene ødelegger mye.
Ønsker Bamba alt godt selv om han har skuffet.

Churchill

De som gir uttrykk for rasistiske holdninger er idioter. Intet mindre.

Gulløl

December 11, 2020, 20:00:29 PM #382 Last Edit: December 11, 2020, 20:05:55 PM by Gulløl
Quote from: krakra on December 11, 2020, 19:05:54 PMGrov rasisme bør alltid settes fokus på. Så skjønner kanskje flere hvor omfattende det er.
Bare så synd at fokuset som settes her lokalt og i Norge ikke når frem til de som det i stor hovedsak gjelder i denne saken, f.eks. rasistene i bettingmiljøet i noen land i Øst-Europa som har et betydelig problem med fotball rasisme.
Dessverre vil Bamba og andre fotballspillere som spiller kamper det er mulig å gamble på fortsette å få slike melding i overskuelig fremtid fra en del idioter rundt omkring i verden. Men Bamba kan beskytte seg mot dette ved å stenge de kanalene de klarer å kontakte han igjennom. Det går fint å være lykkelig uten instagram for å sette det litt på spissen.
Jada veldig synd på fotballspillere om de ikke får bruke instagram, men kan bli i overkant når noen av de trykker på mobilene helt frem til oppvarmingen starter på banen(som vi kan se fra tribunen) og kobler seg på igjen rett etter at dommeren har blåst av kampen for å oppdatere seg på de siste meldingene før de omtrent har kommet ut av dusjen.

Gulløl

December 11, 2020, 20:10:50 PM #383 Last Edit: December 11, 2020, 20:18:38 PM by Gulløl
Håper bettingselskapene kan ta tak i dette fremover gjennom holdnings- og informasjonskampanjer. Gjennom selskapene sine egne kanaler kan en påvirke best.

Klipp fra BT, Gjert Moldestad sitt debattinnlegg:

Amin Askar, som har spilt i Brann tidligere, bekrefter i BT at han også har opplevd det som Bamba forteller.
- Man får stygge, rasistiske meldinger etter man har ødelagt oddsen for noen. De første gangene ble jeg sjokkert, men så slutter man å bry seg, sier han.
Jesper Mathisen forteller i samme saken:
- Dette er folk som har tapt penger. Det kan sitte gutter og menn i Saudi-Arabia og Ukraina og Australia og Mexico som taper penger på Brann.
Da har jeg lyst å spørre spillselskapene: Hva gjør dere for å ta tak i rasisme og diskriminering i fotballen og idretten? Hvilket ansvar tar dere?
Det hadde vært veldig interessant å høre hva spillselskapene tenker om at stjernene som folk satser penger på, blir utsatt for rasisme og diskriminering av deres brukere.
Fotballen har gjort mye for å ta tak i rasisme og diskriminering, de tar sitt ansvar. Gjør spillselskapene det samme?
Kanskje det bør holdningsskapende kampanjer på plass. Et klart og tydelig regelverk for dem som spiller. Og reaksjoner om dette blir brutt.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/kRMeAQ/spillselskapene-har-ogsaa-et-ansvar-for-aa-hindre-rasisme-og-diskriminer

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 11, 2020, 19:05:54 PMGrov rasisme bør alltid settes fokus på. Så skjønner kanskje flere hvor omfattende det er.

Ja, og selv om det viser seg å være fra internasjonale gamblere i denne saken, så har tribunesakene i sommer vist at denne type holdninger er i live også blant norske supportere.

SK

Gjert Moldestad har alltid vært en gjennomført patetisk idiot. Så også i denne saken. Spillselskapene har vel ikke noen som helst business eller påvirkning på hva de utallige kundene deres måtte foreta seg privat. Det er i så fall politiet sin oppgave. Mulig at noen av disse betalte TVNorge/Discovery for å se kampen også, skal vi ansvarliggjøre TV-kanalen også for dette? Det sier seg selv hvor dumt det blir.
Å sette mye fokus på dette er bare tøys. Det er vel i nærheten av 8 milliarder mennesker i en global verden, og det sier seg selv at da ligger det åpent for mye rart og det er mye man i Norge aldri vil kunne få innflytelse eller påvirkning på i det hele tatt. Å liksom ta dette seriøst og å lage sak av det, handler kun om å pleie sin egen samvittighet og selvbilde, for noen praktisk effekt vil det aldri kunne få.

krakra

Selv om det aldri vil stoppe psykopatene som kommer med slike meldinger, så kan det virke opplysende for de normalt anstendige mennesker som syns rasisme er forkastelige, men som kanskje ikke er helt opplyst om omfanget. Det gir et innblikk i hva Bamba og andre mørkhudede spillere utsettes for, og det har en verdi i seg selv.

Litt rart å reagere sterkere på et naivt, og urealistisk, men velment forslag fra Moldestad enn den  grove rasismen vår egen spiller har blitt utsatt for.

SK

For å si det sånn, dette var opplysende nok sånn cirka etter første artikkel om temaet. Da hadde folk fått det med seg, det meste som har kommet etter det kunne man fint spart seg, da det stort sett har handlet om det jeg nevnte over, og får null praktisk betydning. Det er noe enormt hult med folk som skal lage ramaskrik og sette fokus på noe man har null påvirkning på, og som strengt tatt ikke er noe nytt heller. Det er langt mer virkningsfullt at Bamba stenger profilen sin etc., evt. dropper å lese kommentarer, så reduserer han sin egen eksponering for dette.

Corran

Quote from: SK on December 12, 2020, 13:30:31 PMDet er langt mer virkningsfullt at Bamba stenger profilen sin etc., evt. dropper å lese kommentarer, så reduserer han sin egen eksponering for dette.

Slike utsagn er blant de mest tåpelige utsagnene i nettmobbing, rasisme o.l. på nett.
Nei det er ikke virkningsfullt i det hele tatt at Bamba stenger profilen sin eller å dropper å lese meldinger for å slippe unna rasisme.
Det blir som å snakke nedsettende til en person og be ham om å sette på headsett om han ikke liker det som blir sagt.

Rasismen forsvinner jo ikke ved å ignorere den. En må ta tak i den og endre holdninger. Så får det heller komme litt for mange oppslag og artikler om det. Heller 10 for mye enn en for lite

Dette er utsagn som rettferdiggjør hets og legger ansvaret for å unngå det over på mottakerne.
Det er akkurat samme tåpeligheter som at jenter ikke må kle seg utfordrende så blir de ikke voldtatt.

At Moldestad er litt ekstra opptatt av det og engasjert har nok ikke så mye med at han skal pleie sin egen samvittighet som at han gjerne har følt slik type hets på kroppen.
Og har truffet og snakket nok med Gjert til å vite at han ikke er noen patetisk idiot.
Slik karakteristikk er rett og slett tåpelig

Jose Arrogantio