• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Per Ove Ludvigsen

Started by krakra, October 26, 2017, 11:09:17 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Da er det klart at POL blir ny speider i Brann. Han overtar etter Lars Tjærnås og begynner i jobben over nyttår

http://www.brann.no/nyheter/per-ove-ludvigsen-tilbake-til-brann

Billy Elliott

October 26, 2017, 11:16:16 AM #1 Last Edit: October 26, 2017, 11:19:11 AM by Billy Elliott
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Superjack

Sier bare OH YES!

Mannen bak legendariske overganger, og som iallefall hadde et fantastisk kontaktnett.
Brannsupporter.

Belfort


Nixon

Ganske nøyaktig 11 år etter at han høyst overraskende sluttet i Brann kommer han tilbake!:)
Rød makt på Hansa

krakra

October 26, 2017, 11:23:57 AM #5 Last Edit: October 26, 2017, 11:27:12 AM by krakra
Fyren har iallefall teft. Hvordan kontaktnettet hans er nå gjenstår jo å se, men det er en mann med CVen i orden.

Forøvrig enda en mann i støtteapparatet/ledelsen med en sterk tilknytning og følelser for klubben, som trolig ser på jobben som mer enn bare en jobb.

AtroZ

October 26, 2017, 11:31:00 AM #6 Last Edit: October 26, 2017, 11:52:44 AM by AtroZ
Nice catch! Men.. POL sitt fokus som sportslig leder var vel aldri lokale unggutter. Når det brukes som forklaring på hvorfor Lars Tjernås slutter? Tja. Happy er jeg uansett
Football is a game in which a handful of fit men run around for one and a half hours
watched by millions of people who could really use the exercise.`

osoerli

Satsar på 100% stilling, og at han har starta som smått allerede.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

dudo

Dette er fullstendig skandale. Useriøst, og gammel-Brannsk. Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: AtroZ on October 26, 2017, 11:31:00 AM
Nice catch! Men.. POL sitt fokus som sportslig leder var vel aldri lokale unggutter. Når det brukes som brukes som forklaring på hvorfor Lars Tjernås slutter? Tja. Happy er jeg uansett

Det handler nok om mer enn bare et ønske om flere lokale spillere. I BA beskrives en rolle som er mye tettere på laget og trenerne, og som dermed gir bedre forutsetninger til å vite hva klubben faktisk trenger. Hvis man kan finne en uslepen diamant lokalt er jo det en fordel. Det er mindre risiko med tanke til tilpasning og trivsel. En langt mindre overgang for en spiller fra Fana å til Brann enn en spiller fra Ghana, men Brann skal jo fortsatt speide både nasjonalt og internasjonalt.

Nixon

Quote from: AtroZ on October 26, 2017, 11:31:00 AMPOL sitt fokus som sportslig leder var vel aldri lokale unggutter.


Nei, men det henger vel mer sammen med at han hadde midler og klubben hadde ønske om raskest mulig sportslig suksess og seriegull. Har man teft så spiller det vel liten rolle hvor man ser.
Rød makt på Hansa

AtroZ

Quote from: Nixon on October 26, 2017, 11:59:09 AM
Quote from: AtroZ on October 26, 2017, 11:31:00 AMPOL sitt fokus som sportslig leder var vel aldri lokale unggutter.


Nei, men det henger vel mer sammen med at han hadde midler og klubben hadde ønske om raskest mulig sportslig suksess og seriegull. Har man teft så spiller det vel liten rolle hvor man ser.
Ja, ingen tvil om at mannen har teft :)
Football is a game in which a handful of fit men run around for one and a half hours
watched by millions of people who could really use the exercise.`

nero

Lions led by donkeys.

Spelaren

Gå av.

Nixon

Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Du skrev i Tjærnås-tråden at du ville ha en mer analytisk tilnærming med "et byrå med tilgang til uhorvelige datamengder". Hvordan fungerer det? Er det slik de store klubbene i Europa opererer?
Rød makt på Hansa

dudo

Quote from: Nixon on October 26, 2017, 12:22:43 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Du skrev i Tjærnås-tråden at du ville ha en mer analytisk tilnærming med "et byrå med tilgang til uhorvelige datamengder". Hvordan fungerer det? Er det slik de store klubbene i Europa opererer?
Ikke nødvendigvis de store. FC Midtjylland og Brentford hadde begge samme eier og benyttet seg av Ted Knutson som analytiker både på spillerlogistikk og spillestil med gode resultater. Målrettet arbeid og forsterkninger der det trengs er gode forutsetninger for suksess. Jeg tror ikke POL gir oss noen av delene, selv om det selvsagt blir kjempespennende hver gang vi signerer en ny Helegbe.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

nero

Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Hva er det?

Eller var det ironi?
Lions led by donkeys.

dudo

Quote from: nero on October 26, 2017, 12:31:20 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Hva er det?

Eller var det ironi?
Ikke ironi. Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Billy Elliott

Quote from: dudo on October 26, 2017, 13:33:59 PM
Quote from: nero on October 26, 2017, 12:31:20 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Hva er det?

Eller var det ironi?
Ikke ironi. Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.


Såkalt moneyball.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

OmOssSjølOgHansaøl

Spennende.

Quote from: dudo on October 26, 2017, 13:33:59 PM
Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.


Enig i at systematikk er bra.

Men for det første: Har vi noen grunn til at tro at Per Ove Ludvigsen ikke kan være systematisk?

For det andre: Systematikk hjelper lite hvis den grunnleggende analysen av styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. ikke er god nok. Jeg tenker på "teft" som evnen til å gjenkjenne de rette egenskapene, og det må uansett ligge i bunn.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

dudo

Quote from: Billy Elliott on October 26, 2017, 13:42:36 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 13:33:59 PM
Quote from: nero on October 26, 2017, 12:31:20 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Hva er det?

Eller var det ironi?
Ikke ironi. Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.


Såkalt moneyball.
Ja
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Skal mer enn matte til for å finne ut hvem som kan forsterke Brann. Baseball er stort sett kasting, slåing og litt løping. Det er en idrett der statistikk spiller en mye større rolle i analysen enn fotball.

Morkel

Quote from: dudo on October 26, 2017, 12:30:05 PM
Quote from: Nixon on October 26, 2017, 12:22:43 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 11:39:56 AM
Hva med en moderne tilnærming til spillerlogistikk?


Du skrev i Tjærnås-tråden at du ville ha en mer analytisk tilnærming med "et byrå med tilgang til uhorvelige datamengder". Hvordan fungerer det? Er det slik de store klubbene i Europa opererer?
Ikke nødvendigvis de store. FC Midtjylland og Brentford hadde begge samme eier og benyttet seg av Ted Knutson som analytiker både på spillerlogistikk og spillestil med gode resultater. Målrettet arbeid og forsterkninger der det trengs er gode forutsetninger for suksess. Jeg tror ikke POL gir oss noen av delene, selv om det selvsagt blir kjempespennende hver gang vi signerer en ny Helegbe.

dudo

Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on October 26, 2017, 14:10:09 PM
Spennende.

Quote from: dudo on October 26, 2017, 13:33:59 PM
Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.


Enig i at systematikk er bra.

Men for det første: Har vi noen grunn til at tro at Per Ove Ludvigsen ikke kan være systematisk?

For det andre: Systematikk hjelper lite hvis den grunnleggende analysen av styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. ikke er god nok. Jeg tenker på "teft" som evnen til å gjenkjenne de rette egenskapene, og det må uansett ligge i bunn.
Han kan sikkert være systematisk ved å begynne i ett land, og dra videre til et annet i stedet for å vilkårlig fly rundt i verden, men dette er en annen tilnærming. Jeg tviler på at POL er verdens stødigste i statistikkregning, men samtidig ser jeg for meg at han er drivende dyktig gambler, så jeg kan ta veldig feil!

Uansett er poenget mitt at jeg trodde vi var blitt en mer moderne og profesjonell klubb. I stedet går vi tilbake til en høyst gammeldags ordning, hvor man bl a baserer seg på en grunnleggende usikker "teft", som ikke lar seg bevise. Jeg er skuffet! (Men la det være sagt at jeg digger POL, og det var jævla gøy og spennende sist han hentet folk)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

esp123

Har liten tro på en fundamentalistisk holdning til dataanalyse i spillerlogistikk, men at en liten ressurssvak klubb som Brann hadde tjent på å fokusere på dette som et supplement og et verktøy for å kartlegge spillere; helt klart.

Start har jo varslet at de kommer aktivt til å bruke dette i sin spillerlogistikk, og deres eiere har litt samme bakgrunn som eieren til Midtjylland og Brentford.

dudo

Quote from: krakra on October 26, 2017, 14:28:13 PM
Skal mer enn matte til for å finne ut hvem som kan forsterke Brann. Baseball er stort sett kasting, slåing og litt løping. Det er en idrett der statistikk spiller en mye større rolle i analysen enn fotball.
Det er vesentlig enklere å analysere baseball, ja. At det er vanskelig er ikke et argument for å ikke analysere fotball.

Og igjen, dette med teft og intuisjon er helt greit for oss menigfolk, men de som er dyktige på området snakker overhodet ikke om dette. Det er fotball, ikke trolldom!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Superjack

I følge artikkelen på bt.no, så virker det som det eneste POL har gjort siden 2006 er å se på TV.

Men ellers så virker det av den at POL skal ha et blikk ut over Norden, som var Tjernås sitt område. Fikse sikre , Nordiske spillere, som kunne gå mer eller mindre rett inn i filosofien til LAN.

Jeg ser for meg at det gjerne er mulig å få inn en eller annen skikkelig uslepen diamant om POL leter litt rundt f.eks i Afrika. Tror POL har evner å se hvilke spillere som faktisk har fotballferdighetene og ikke.

Scharner, Olof fra Fana og Miller. Ikke alle afrikanere ;-) Men alle fotballspillere av meget høy kvalitet. 
Brannsupporter.

esp123

Quote from: krakra on October 26, 2017, 14:28:13 PM
Skal mer enn matte til for å finne ut hvem som kan forsterke Brann. Baseball er stort sett kasting, slåing og litt løping. Det er en idrett der statistikk spiller en mye større rolle i analysen enn fotball.

Statistikk spiller helt klart en stor rolle også i fotball. Ta f.eks en spiss som kommer til mange skudd, og mange skudd fra gode posisjoner som statistisk sett har høy sannsynlighet for ender med mål. Spissen scorer imidlertid ikke så mye mål som disse underliggende tallene tilsier, og er derfor muligens undervurdert av markedet. Tilsvarende hvis en spiss scorer mye mål ift. kvaliteten på sjansene han kommer til. Da er han ofte overvurdert siden dette over lang tid sjeldent er bærekraftig.

dudo

Såvidt jeg husker kom Scharner etter tips fra Kvisvik, og Olof var værfast i Belgia eller noe? Hentet av POL, men det var totalt tilfeldig siden de ville blitt hentet uansett?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Gepard

https://soundcloud.com/fotballklubben/90-stig-torbjornsen-om-udinese-bomkjop-og-nigerianske-innenriksfly

En god episode av fotballklubben som er interessant ang speiderjobben, mener å huske litt kritikk av disse dataløsningene.

dudo

Quote from: Gepard on October 26, 2017, 15:24:37 PM
https://soundcloud.com/fotballklubben/90-stig-torbjornsen-om-udinese-bomkjop-og-nigerianske-innenriksfly

En god episode av fotballklubben som er interessant ang speiderjobben, mener å huske litt kritikk av disse dataløsningene.
Ja altså, det er på ingen måte perfekt, langt der ifra. Det samme kan også sies om vår spillerlogistikkhistorikk.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Superjack

Quote from: dudo on October 26, 2017, 15:20:14 PM
Såvidt jeg husker kom Scharner etter tips fra Kvisvik, og Olof var værfast i Belgia eller noe? Hentet av POL, men det var totalt tilfeldig siden de ville blitt hentet uansett?


Mye tilfeldigheter med POL kanskje, eller kanskje flink å være på rett plass til rett tid?
Brannsupporter.

krakra

 
Quote from: Superjack on October 26, 2017, 15:15:51 PM
I følge artikkelen på bt.no, så virker det som det eneste POL har gjort siden 2006 er å se på TV.

Men ellers så virker det av den at POL skal ha et blikk ut over Norden, som var Tjernås sitt område. Fikse sikre , Nordiske spillere, som kunne gå mer eller mindre rett inn i filosofien til LAN.

Jeg ser for meg at det gjerne er mulig å få inn en eller annen skikkelig uslepen diamant om POL leter litt rundt f.eks i Afrika. Tror POL har evner å se hvilke spillere som faktisk har fotballferdighetene og ikke.

Scharner, Olof fra Fana og Miller. Ikke alle afrikanere ;-) Men alle fotballspillere av meget høy kvalitet.  
Han var da agent i noen år?

krakra

Jeg er helt for å bruke tall og statistikk, men da som et verktøy og ikke som en strategi. Når det gjelder teft så tenker jeg at en sterk fotballfaglig dyktig speider ikke nødvendigvis alltid vil klare å legge fram rasjonelle, analytiske årsaker til at han går for en spiller foran en annen. Det handler om intuisjon basert på lang erfaring og forståelse for gamet. Man ser en god og riktig spiller når man ser den. Uten at man nødvendigvis har en oppskrift man bare kan plotte inn i et datasett eller kan gi vekk til hvem som helst.

Det tror jeg de fleste fagfolk vil erkjenne er en viktig faktor. Kall det teft, magefølelse, dømmekraft eller what ever, men det er noe jeg ikke tror en datamaskin kan erstatte iallefall. Men statistikk kan være et bra verktøy.

OmOssSjølOgHansaøl

Enig med krakra.

Strategien bør bl.a. være at Brann skal basere seg på kompetanse og systematikk. Statistikk og datasystemer er verktøy. I tillegg trengs fotballfaglig kompetanse, og det kan forhåpentligvis Per Ove Ludvigsen bidra med.

Hvilke geografiske områder man skal prioritere å speide i er også en strategisk beslutning, og sånn som jeg forstår avisene, har Brann tatt en beslutning om å styrke speidingen i nærområdene - kanskje nettopp for å forhindre at de beste lokale talentene havner i andre eliteserieklubber. Det er i så fall et strategisk valg det er lett å stille seg bak, og det bidrar til min optimisme rundt valget av POL. :)
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Gepard

Quote from: krakra on October 26, 2017, 15:32:27 PM
Jeg er helt for å bruke tall og statistikk, men da som et verktøy og ikke som en strategi. Når det gjelder teft så tenker jeg at en sterk fotballfaglig dyktig speider ikke nødvendigvis alltid vil klare å legge fram rasjonelle, analytiske årsaker til at han går for en spiller foran en annen. Det handler om intuisjon basert på lang erfaring og forståelse for gamet. Man ser en god og riktig spiller når man ser den. Uten at man nødvendigvis har en oppskrift man bare kan plotte inn i et datasett eller kan gi vekk til hvem som helst.

Det tror jeg de fleste fagfolk vil erkjenne er en viktig faktor. Kall det teft, magefølelse, dømmekraft eller what ever, men det er noe jeg ikke tror en datamaskin kan erstatte iallefall. Men statistikk kan være et bra verktøy.


I podden jeg refererte til ovenfor beskriver Stig Torbjørnsen nettopp dette, han hadde speidet Marek Sappara, og bare visste at han var en genial spiller, uten at han "scoret" særlig høyt på noen av atributtene som feks styrke, spenst, hurtighet osv osv. Teften sa han bare at dette var en glimrende spiller som rbk bare måtte satse på. Har litt tro på at Peddilusken har litt den samme teften, ref Miller Scharner og Ola. Sø spørs det om dagens ekstremt svake økonomiske situasjon gjør det mulig å uttøve noe særlig på markedet, tror Tjærnås har hatt en relativt lang liste med spillere som kunne blitt store i Brann om man ikke var så elendig stilt økonomisk.

Superjack

Quote from: krakra on October 26, 2017, 15:28:25 PM
Quote from: Superjack on October 26, 2017, 15:15:51 PM
I følge artikkelen på bt.no, så virker det som det eneste POL har gjort siden 2006 er å se på TV.

Men ellers så virker det av den at POL skal ha et blikk ut over Norden, som var Tjernås sitt område. Fikse sikre , Nordiske spillere, som kunne gå mer eller mindre rett inn i filosofien til LAN.

Jeg ser for meg at det gjerne er mulig å få inn en eller annen skikkelig uslepen diamant om POL leter litt rundt f.eks i Afrika. Tror POL har evner å se hvilke spillere som faktisk har fotballferdighetene og ikke.

Scharner, Olof fra Fana og Miller. Ikke alle afrikanere ;-) Men alle fotballspillere av meget høy kvalitet. 
Han var da agent i noen år?


Jo, men artikkelen i bt.no kunne nesten tolkes til at han hadde sett fotball på tv siden sist. Regner med at han har vært litt på travparken også :-D
Brannsupporter.

Morkel

Quote from: dudo on October 26, 2017, 15:20:14 PM
Såvidt jeg husker kom Scharner etter tips fra Kvisvik, og Olof var værfast i Belgia eller noe? Hentet av POL, men det var totalt tilfeldig siden de ville blitt hentet uansett?


Det er ikke bare tilfeldig. Slike faktorer spiller inn hele tiden. Men spilleren må fremdeles kartlegges. Fotballklubber blir tipset om hundrevis av spillere i året, spørsmålet er hvem som er god og hvem som er dårlig. Jeg kan sikkert lage en lang liste over toppspillere i de største ligaene som har vært på prøvespill eller blitt tipset til en klubb, uten at de fikk kontrakt eller at klubben klarte å lande en avtale. Bare umiddelbart kommer jeg på Lewandowski, N'kante, Jamie Vardy, Mahrez, Luca Toni, Ian Wright, Aubameyang, Ousmane Dembele og Niasse. Og mange av disse var aktive i en periode hvor data ble brukt svært aktivt for å finne spillere, det gikk likevel mange år før de spilte i en større liga. For noen nesten ett ti-år.

Hvordan speideren eller sportssjefen kommer over spilleren er helt irrelevant, det viktige er bare å skape størst mulig nedslagsfelt. Da er både dataanalyse (kvantitativt) og nettverk/feltarbeid (kvalitativt) viktig. Det aller, aller beste er en kombinasjon av de to, som da også er normen i nesten alle store fotballklubber.

Spelaren

Stablet stoler ute i dalen har han vel også?
Gå av.


Kagain

Uansett hva man tror om POL (nå har vi to POLer i Brann. Forvirrende!) og hans nåværende egenskaper så har han en viss fallhøyde da siden han som andre har nevnt drog inn et par fine fisker sist han var her. Scharner og Ola fra Fana er vel sist gang Brann solgte spillere med god fortjeneste.

Superjack

Quote from: dudo on October 26, 2017, 15:10:32 PM
Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on October 26, 2017, 14:10:09 PM
Spennende.

Quote from: dudo on October 26, 2017, 13:33:59 PM
Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.


Enig i at systematikk er bra.

Men for det første: Har vi noen grunn til at tro at Per Ove Ludvigsen ikke kan være systematisk?

For det andre: Systematikk hjelper lite hvis den grunnleggende analysen av styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. ikke er god nok. Jeg tenker på "teft" som evnen til å gjenkjenne de rette egenskapene, og det må uansett ligge i bunn.
Han kan sikkert være systematisk ved å begynne i ett land, og dra videre til et annet i stedet for å vilkårlig fly rundt i verden, men dette er en annen tilnærming. Jeg tviler på at POL er verdens stødigste i statistikkregning, men samtidig ser jeg for meg at han er drivende dyktig gambler, så jeg kan ta veldig feil!

Uansett er poenget mitt at jeg trodde vi var blitt en mer moderne og profesjonell klubb. I stedet går vi tilbake til en høyst gammeldags ordning, hvor man bl a baserer seg på en grunnleggende usikker "teft", som ikke lar seg bevise. Jeg er skuffet! (Men la det være sagt at jeg digger POL, og det var jævla gøy og spennende sist han hentet folk)


Jeg er sjeleglad for at fotball ikke er et spill som kan radbrekkes av kontroll, statistikker og teorier.
Har 100% tiltro at gode fotballferdigheter trumfer at noen er jækla god på f.eks 100 meteren, eller ikke slår feilpasninger.
Brannsupporter.

dudo

Quote from: Superjack on October 27, 2017, 17:07:07 PM
Quote from: dudo on October 26, 2017, 15:10:32 PM
Quote from: OmOssSjølOgHansaøl on October 26, 2017, 14:10:09 PM
Spennende.

Quote from: dudo on October 26, 2017, 13:33:59 PM
Det er en systematisk tilnærming hvor man analyserer styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. Bruk av data er helt sentralt, magefølelse irrelevant.


Enig i at systematikk er bra.

Men for det første: Har vi noen grunn til at tro at Per Ove Ludvigsen ikke kan være systematisk?

For det andre: Systematikk hjelper lite hvis den grunnleggende analysen av styrker, mangler, komplementære ferdigheter etc. ikke er god nok. Jeg tenker på "teft" som evnen til å gjenkjenne de rette egenskapene, og det må uansett ligge i bunn.
Han kan sikkert være systematisk ved å begynne i ett land, og dra videre til et annet i stedet for å vilkårlig fly rundt i verden, men dette er en annen tilnærming. Jeg tviler på at POL er verdens stødigste i statistikkregning, men samtidig ser jeg for meg at han er drivende dyktig gambler, så jeg kan ta veldig feil!

Uansett er poenget mitt at jeg trodde vi var blitt en mer moderne og profesjonell klubb. I stedet går vi tilbake til en høyst gammeldags ordning, hvor man bl a baserer seg på en grunnleggende usikker "teft", som ikke lar seg bevise. Jeg er skuffet! (Men la det være sagt at jeg digger POL, og det var jævla gøy og spennende sist han hentet folk)


Jeg er sjeleglad for at fotball ikke er et spill som kan radbrekkes av kontroll, statistikker og teorier.
Har 100% tiltro at gode fotballferdigheter trumfer at noen er jækla god på f.eks 100 meteren, eller ikke slår feilpasninger.
Men hva med antall dueller vunnet? Nøkkelpasninger? Gjenvinninger av ball? Assist og mål? Ingen ser på 100-meter, og pasningsikkerhet sier svært lite.

Igjen, det er fotball, ikke trolldom. Klart vi skal bruke de verktøyene vi kan!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Alonso Solis

Jeg tror jeg har misforstått litt. Det hadde vært finfint om noen kunne komme med en oppklaring!

Var ikke poenget med Tjærnås at han skulle være på reisefot og dekke Norden/utlandet, mens sjølvaste Soltvedt skulle ta seg av nærområdet/Norge. Nå har vi kvittet oss med Tjærnås og erstattet han med POL fordi POL kan jobbe geografisk tettere på laget.

Slik jeg tolker det skal POL altså i hovedsak fokusere på norsk fotball, men Soltvedt sikkert har noe annet han kan sysle litt med. Men svekker ikke dette oss? Kommer vi til å ha like god oversikt som vi hadde med Tjærnås (men hvor god var egentlig den)?



Quote from: Morkel on October 26, 2017, 16:05:24 PM

Det er ikke bare tilfeldig. Slike faktorer spiller inn hele tiden. Men spilleren må fremdeles kartlegges. Fotballklubber blir tipset om hundrevis av spillere i året, spørsmålet er hvem som er god og hvem som er dårlig. Jeg kan sikkert lage en lang liste over toppspillere i de største ligaene som har vært på prøvespill eller blitt tipset til en klubb, uten at de fikk kontrakt eller at klubben klarte å lande en avtale. Bare umiddelbart kommer jeg på Lewandowski, N'kante, Jamie Vardy, Mahrez, Luca Toni, Ian Wright, Aubameyang, Ousmane Dembele og Niasse. Og mange av disse var aktive i en periode hvor data ble brukt svært aktivt for å finne spillere, det gikk likevel mange år før de spilte i en større liga. For noen nesten ett ti-år.




Sannsynligheten for at disse spillerene utviklet seg og ble bedre etterhvert er jo også til stede.

Gepard

Er også litt redd for at brann har bestemt seg for å "speide" bergensområdet.. Feks at Zachariassen har lykkes så ekstremt i sarp har nok falt endel tungt for brystet, en spiller som overgår Skaanes mange gager, hvertfall i det offensive\målfarlighet

Utmedsnolken

Hva er det å være redd for? Brann har gått glipp av mye gode spillere i nærområdene og brukt mye penger på utenlandsk søppel. Men hvis ikke de lokale slipper til, hjelper det jo ikke å ha de i stallen
"og der snubler Sæternes igjen"

Giles

Det er klart fotball er magi, og Peddien er magisk. La det bli fyr i teltet igjen. Seriemester 2019.

krakra

Usikker på hva han faktisk gjør for lønnen sin for tiden, men han bør vel settes til å kartlegge potensielle Brann-trenere etterhvert? Sånn for sikkerhets skyld altså. Hvis LAN skulle plukkes opp av en større klubb. Skader jo ikke å være forberedt.

Superjack

Hva gjør egentlig POL, hva er rollen hans og hvorfor er den slik?

POL var en dyktig sportssjef for mange år siden, og tok resultatet av at MIM ble værende etter 2006 sesongen på
tross av at han mente det burde skiftes, og gikk.

I følge BallsparkPamer så driver POL nå med speiding på guttespillere i nærklubber.
Er det fakta?
Hvorfor gjør han det? Eget ønske? Ønske fra KI?

Kunne POL tenke seg jobben til Soltvedt og blir plassert i perifierien av samme Soltvedt?

POL hadde stor fotballkompetanse og øye for gode fotballspillere.
Hvorfor benyttes ikke denne kapasiteten?
Brannsupporter.

gladiporno

Dette har vel vært i media mange ganger. Ludvigsen fikk en ny rolle i høst, der han i praksis overtar jobben til David Eklund som dro hjem til Sverige foran 2020-sesongen. Men samtidig "beholder" Ludvigsen på en måte arbeidsoppgavene sine fra speiderjobben. Veldig vagt, og media har vært elendige med å undersøke dette nærmere.  I mine ører høres det ut som om de har lagt ned speidervirksomheten.

Go Up