• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2017/18

Started by Lasaron, August 17, 2017, 20:46:15 PM

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Go Down

Torvanger

Ellers er det intet annen imponerende med 16 mål på nedrykksklare Mos. Og drit i alder, den mannen er en målmaskin!

krakra

Det handler om roller. SHN har høyere treffprosent enn både Haugen og Barmen. Det skyldes ikke at han er en bedre og tryggere pasningsspiller, men at han spiller langt mer på det trygge og slår enklere pasninger. Barmen spiller langt mer på det trygge enn Haugen. Han er lite skapende i pasningsspillet, og slår sjeldnere de vanskelige pasningene. Likevel så treffer han dårligere.

Det er komisk når du skriver at Barmen gjør ekstremt få pasningsfeil når han har den dårligste treffprosenten av alle midtbanespillerne. Ser du ikke det?

Superjack

Quote from: Torvanger on November 26, 2017, 20:16:13 PM
Ellers er det intet annen imponerende med 16 mål på nedrykksklare Mos. Og drit i alder, den mannen er en målmaskin!
Brannsupporter.

krakra

November 26, 2017, 20:18:49 PM #353 Last Edit: November 26, 2017, 20:20:44 PM by krakra
Quote from: Torvanger on November 26, 2017, 20:16:13 PM
Ellers er det intet annen imponerende med 16 mål på nedrykksklare Mos. Og drit i alder, den mannen er en målmaskin!
Seks av disse er straffemål. Han har ti spillermål. Og selv om AaFK rykker ned, så har de skapt flere sjanser enn Brann i år.

OmOssSjølOgHansaøl

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

OmOssSjølOgHansaøl

Om Mos er rett type spiss for vårt system, det vet jeg ikke, men at han er en veldig god spiss når han brukes rett, kan det da ikke være mye tvil om.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Corran

Quote from: krakra on November 26, 2017, 20:18:49 PM
Quote from: Torvanger on November 26, 2017, 20:16:13 PM
Ellers er det intet annen imponerende med 16 mål på nedrykksklare Mos. Og drit i alder, den mannen er en målmaskin!
Seks av disse er straffemål. Han har ti spillermål. Og selv om AaFK rykker ned, så har de skapt flere sjanser enn Brann i år.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dudo

Jeg tror Haugen er den desidert beste midtbanespilleren vi kan få tak i. Helt fundamentalt å få fornyet med han!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Giles

Mos er en litt giftigere utgave av Børven. Har egentlig ingen spesielle styrker men scorer når han har flyt. Tror ikke han hadde satt så mange for Brann.

Superjack

Quote from: dudo on November 26, 2017, 20:43:06 PM
Jeg tror Haugen er den desidert beste midtbanespilleren vi kan få tak i. Helt fundamentalt å få fornyet med han!


Av dem som vi har, og mange allerede signert med, så er Haugen viktigst. Helt klart.
Brannsupporter.

Superjack

Quote from: Giles on November 26, 2017, 20:44:12 PM
Mos er en litt giftigere utgave av Børven. Har egentlig ingen spesielle styrker men scorer når han har flyt. Tror ikke han hadde satt så mange for Brann.


Litt mer giftig??? Børven er mindre målfarlig enn alle andre i Brann sin stall. Piotr inkludert....
Brannsupporter.

dudo

Quote from: Superjack on November 26, 2017, 20:45:49 PM
Quote from: dudo on November 26, 2017, 20:43:06 PM
Jeg tror Haugen er den desidert beste midtbanespilleren vi kan få tak i. Helt fundamentalt å få fornyet med han!


Av dem som vi har, og mange allerede signert med, så er Haugen viktigst. Helt klart.
Ja, det er åpenbart. Men jeg tror ikke vi får tak i noen bedre eksternt heller.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Ninja-Bob

Quote from: Corran on November 26, 2017, 20:41:55 PME det mulig å få 6 straffer i løpet av en sesong?????????? Sjokkert
Og denne Åsen imponerte ikke voldsomt i dag. Men det kan jo bety at interessen for ham hos andre daler.

Ganske off topic i denne tråden, men dersom Marengo speler fast så må me jo etter kvart få fleire straffar. Han kjem jo støtt og stadig forbi både ein og to spelarar inne i motstandarden sin 16-meter.

krakra

November 26, 2017, 20:50:46 PM #363 Last Edit: November 26, 2017, 20:54:10 PM by krakra
AaFK har faktisk hatt sju straffer. Ellers så tror jeg de fleste spisser hadde vært lite målfarlige i Brann. Se på Skålevik f.eks.


Corran

For å være helt ærlig så synes jeg Haugen er litt oppskrytt
Han er god med pasninger, men når en sier at Mos har så mange mål pga at 6 er straffer så kan en si at Haugen har så mange assist pga at han tar alt av dødballer.
F.eks i dag så starter Haugen påskrudd og veldig god men utover i kampen forsvinner han litt og han jukser flere ganger i returen (sammen med Skaanes så Ari ofte er alene) og han trekker seg fra veldig mange 50/50 dueller.
At han er en av de viktigste på dagens lag er jeg ikke uenig med, men han kan erstattes.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dudo

Er litt mer som skal klaffe for å få assist på en dødball enn å putte på straffe.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Corran

Ja en skal ha gode medspillere også ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Quote from: Corran on November 26, 2017, 20:57:57 PM
For å være helt ærlig så synes jeg Haugen er litt oppskrytt
Han er god med pasninger, men når en sier at Mos har så mange mål pga at 6 er straffer så kan en si at Haugen har så mange assist pga at han tar alt av dødballer.
F.eks i dag så starter Haugen påskrudd og veldig god men utover i kampen forsvinner han litt og han jukser flere ganger i returen (sammen med Skaanes så Ari ofte er alene) og han trekker seg fra veldig mange 50/50 dueller.
At han er en av de viktigste på dagens lag er jeg ikke uenig med, men han kan erstattes.


Haugen var veldig god i vårsesongen, men da var han veldig påskrudd, gjennom hele kamper. I sommer og høst så har han som i denne kampen, ikke vært hekt på i alle dueller og hele kampen. Ekstremt stor forskjell.
Jeg tror han allerede har bestemt seg for å forlate klubben og at det blir annonsert med en gang det er 6 måneder til kontrakten går ut. Så blir det forhandlinger om smuler for at han skal gå i vinter og ikke i Juli.

De to sterkeste faktorene til høstens nedtur er at Haugen ikke lenger var påskrudd, samt at Braaten gikk ut med skade.
Brannsupporter.

krakra

Haugen var vært en av våre aller beste spillere i høst også. God, men ikke like dominerende som i vår. Sommeren var han, som samtlige andre, svak.

Men det blir jo litt høna eller egget. Har Brann fått seg en knekk fordi Haugen ikke dominerer like mye, eller dominerer Haugen mindre fordi Brann har fått seg en knekk? Han trenger jo medspillere å spille ball med. Når resten av laget ikke fungerer så blir det vanskeligere for en playmaker å hevde seg.

Det er uansett trist at vi bare har én slik spiller i stallen. Vi burde strekke oss langt for å forlenge med Haugen. Så bør vi forsterke stallen med enda en kreativ midtbanespiller.

Leffen

Mos kan hentes på fri overgang. Er jo en målgarantist. 29 år, så ikke en mann for videresalg akkurat, men en klar oppgradering fra Børven og Orlov spør du meg. Gyasi er jo også klasse, men tipper har drar utenlands.

Nixon

Men passer Mos som en jagende enslig spiss? Jeg ser på han mer som en spiss som trenger en makker der fremme.
Rød makt på Hansa

Torvanger

Quote from: Leffen on November 27, 2017, 10:42:37 AM
Mos kan hentes på fri overgang. Er jo en målgarantist. 29 år, så ikke en mann for videresalg akkurat, men en klar oppgradering fra Børven og Orlov spør du meg. Gyasi er jo også klasse, men tipper har drar utenlands.



Mos kommer til å spille i ES til neste år, i en eller annen klubb, så får vi se om Brann gir ham et tilbud og om Brann blir foretrukket.

Corran

Quote from: Nixon on November 27, 2017, 10:44:43 AM
Men passer Mos som en jagende enslig spiss? Jeg ser på han mer som en spiss som trenger en makker der fremme.

Ja men samtidig kan han gjøre noe på egenhånd og kan holde litt på ballen. Er vel raskere enn Børven og Orlov også. Konklusjon er at han uansett er en oppgradering fra hva vi har pr nå.
Minuset er vel at han ikke er en spiller som kan vinne hodeduellene på de lange ballene fram, men sikkert ikke verre enn Børven der heller?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Torvanger

Brann er ikke i posisjon til å få akkurat den spilleren de ønsker. Storscorere vokser ikke på trær, Mos vet veldig godt hvor målet står og i Brann vil han kanskje få enda bedre servitører å forholde seg til, enn i AAFK.

krakra

November 27, 2017, 11:32:23 AM #375 Last Edit: November 27, 2017, 11:37:12 AM by krakra
Målteft er et godt stykke ned på listen over ferdigheter LAN ser etter. Syns heller ikke ti spillermål er noe å bli våt i buksa av. Det er bra med 16 mål, men seks straffescoringer er jo helt ekstremt og noe han aldri vil få i Brann og det får ham til å framstå langt mer målfarlig enn han egentlig er.

Mos har f.eks. like mange spillermål som Benjamin Stokke og færre enn Thomas Lehne Olsen.

Torvanger

November 27, 2017, 11:41:05 AM #376 Last Edit: November 27, 2017, 11:43:45 AM by Torvanger
Quote from: krakra on November 27, 2017, 11:32:23 AM
Målteft er et godt stykke ned på listen over ferdigheter LAN ser etter. Syns heller ikke ti spillermål er noe å bli våt i buksa av. Det er bra med 16 mål, men seks straffescoringer er jo helt ekstremt og noe han aldri vil få i Brann og det får ham til å framstå langt mer målfarlig enn han egentlig er.

Mos har f.eks. like mange spillermål som Benjamin Stokke og færre enn Thomas Lehne Olsen.



Mos er på hele tiden, 10 spillemål for et nedrykkslag er solid, det er ikke noe å diskutere en gang. Og han er ledig på markedet. Det vil alltid være delte meninger om den eller den skal signeres, det var det om Braaten også og man ser hvordan det gikk. Mener Sol og LAN at Mos er en spiller man bør gå etter, så gjør Brann det, uavhengig av oss, men jeg tror det er andre klubber som kommer til å gi ham et bedre tilbud, så Mos er nok uansett en glemmesak.

krakra

Skal man ignorere hva slags rolle spissen har, og egenskaper treneren ønsker på grunn av målteft så bør spissen ha vesentlig mer målteft enn Mos i mine øyne. Det er ingenting ekstremt med det han har levert i år. Det er bra, men ikke noe mer. Og når han mangler så mange av de egenskapene treneren verdsetter mer enn målteft, så ville det vært et dårlig kjøp.

Nedrykkslag kanskje, men AaFK har skapt bra med sjanser i år. Flere enn Brann. Jeg tipper arbeidsvilkårene hans vil være dårligere her.

Nixon

Ti spillemål der tre kom i den siste kampen som etter sigende var helt Hawaii der begge lag kastet dem alt de hadde og åpnet seg helt opp bakover. Det vil si syv spillemål i løpet av hele sesongen minus denne siste kampen. Det er ikke veldig imponerende.

Det må da finnes bedre Nilsen-spisser der ute!
Rød makt på Hansa

krakra

Ja, gårsdagen trakk veldig opp. Før det var det ikke imponerende tall. Med tre spillermål siden runde 10.

Leffen

Hva er egentlig en Nilsen-spiss? En som løper og løper og løper og løper og aldri scorer?

osoerli

Quote from: krakra on November 26, 2017, 20:18:49 PM
Quote from: Torvanger on November 26, 2017, 20:16:13 PM
Ellers er det intet annen imponerende med 16 mål på nedrykksklare Mos. Og drit i alder, den mannen er en målmaskin!
Seks av disse er straffemål. Han har ti spillermål. Og selv om AaFK rykker ned, så har de skapt flere sjanser enn Brann i år.

Hvis han skaffar straffane sjøl så kan dei vel reknast med som spillemål.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Quote from: Leffen on November 27, 2017, 11:50:42 AM
Hva er egentlig en Nilsen-spiss? En som løper og løper og løper og løper og aldri scorer?
En en god førsteforsvarer, som vinner oppspill og kan holde på ball.
Om han scorer i tillegg er det en bonus, men LAN har mange ganger uttalt at det ikke er så viktig.

krakra

Quote from: osoerli on November 27, 2017, 11:51:19 AM
Quote from: krakra on November 26, 2017, 20:18:49 PM
Quote from: Torvanger on November 26, 2017, 20:16:13 PM
Ellers er det intet annen imponerende med 16 mål på nedrykksklare Mos. Og drit i alder, den mannen er en målmaskin!
Seks av disse er straffemål. Han har ti spillermål. Og selv om AaFK rykker ned, så har de skapt flere sjanser enn Brann i år.

Hvis han skaffar straffane sjøl så kan det vel reknast med som spillemål.
Tviler på at han får seks muligheter fra straffemerket neste år hvis han går til Brann iallefall.

Torvanger

Ok, da har flere slått fast at Mos er for dårlig. Brann er jo åpenbart kluben alle higer etter, så her er det bare å lene set tilbake og peke på dem vi vil ha.

Nixon

Quote from: Torvanger on November 27, 2017, 12:19:36 PM
Ok, da har flere slått fast at Mos er for dårlig. Brann er jo åpenbart kluben alle higer etter, så her er det bare å lene set tilbake og peke på dem vi vil ha.


Det er forskjell på å være dårlig og å kanskje ikke passe inn.
Rød makt på Hansa

esp123

Quote from: krakra on November 26, 2017, 20:17:47 PM
Det handler om roller. SHN har høyere treffprosent enn både Haugen og Barmen. Det skyldes ikke at han er en bedre og tryggere pasningsspiller, men at han spiller langt mer på det trygge og slår enklere pasninger. Barmen spiller langt mer på det trygge enn Haugen. Han er lite skapende i pasningsspillet, og slår sjeldnere de vanskelige pasningene. Likevel så treffer han dårligere.

Hvis man ser på nøkkelpasninger i åpent spill, så er faktisk ikke Barmen så langt fra Haugen. Barmen ligger på 0,9 nøkkelpasninger per kamp og Haugen 1,1 nøkkelpasninger per kamp. Begge deler ganske middelmådig.

Corran

Man skal jo være negativ uansett hvem som lanseres ;-)
Min mening:
Mos er et bedre alternativ en det man har pr. i dag
Det er ønskelig med en som er bedre enn Mos.
Er redd vi ender opp med noe som ikke er med på å videreutvikle spillet.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Torvanger

13 mål på MOS ifjor, 16 i år. Var god nok for FCK et par sesonger, puttet 17 på 29 for TIL en sesong. Men her er det nok straffesparkene som har reddet scoringsantallet, hele veien.

Leffen

November 27, 2017, 12:40:06 PM #389 Last Edit: November 27, 2017, 12:43:02 PM by Leffen
For å bruke am.fotball-terminologi; han er en kicker.

Forøvrig har vel Nilsen selv sagt at han ville utvikle Branns spill. Da må man hente noen andre spillertyper. De fleste her inne er vel enig om at det er ønskelig på sikt. Og når man mener at Mos ikke er på Branns hylle, lurer jeg jaggu på hvem folk har i tankene.

Nixon

Quote from: Torvanger on November 27, 2017, 12:35:25 PMVar god nok for FCK et par sesonger


Man er ikke god nok for FCK når man bare får en håndfull kamper og blir lånt ut til to andre klubber i løpet av kontraktsperioden...
Rød makt på Hansa

brannl

Quote from: krakra on November 27, 2017, 11:52:18 AM
Quote from: Leffen on November 27, 2017, 11:50:42 AM
Hva er egentlig en Nilsen-spiss? En som løper og løper og løper og løper og aldri scorer?
En en god førsteforsvarer, som vinner oppspill og kan holde på ball.
Om han scorer i tillegg er det en bonus, men LAN har mange ganger uttalt at det ikke er så viktig.



Enig. Tror heller ikke Mos er en type som Nilsen ønsker. Tror ikke nødvendigvis løpskraft er det Nilsen verdsetter mest. Men som Krakra sier er det å kunne vinne oppspill og å holde på ball viktig for Nilsen, samt å være en god førsteforsvarer. Slik jeg ser det er Mos en spiss med ganske like ferdigheter som Børven, og vi ser jo hvordan det har gått.

Billy Elliott

November 27, 2017, 12:50:35 PM #392 Last Edit: November 27, 2017, 12:53:38 PM by Billy Elliott
Har ikke Mos hatt en helt sinnsyk høy lønn i Jugendbyen?

EDIT: Fant svar på mitt eget spørsmål. Han har tjent i overkant av 2 millioner i året.

https://www.vg.no/sport/fotball/eliteserien/slik-er-inntektstoppen-i-eliteserien/a/24173134/ (tips: hvis noen ønsker lolz, sjekk hva Engen betaler storebroren!)
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Kagain

Quote from: Leffen on November 27, 2017, 12:40:06 PM

Forøvrig har vel Nilsen selv sagt at han ville utvikle Branns spill. Da må man hente noen andre spillertyper. De fleste her inne er vel enig om at det er ønskelig på sikt. Og når man mener at Mos ikke er på Branns hylle, lurer jeg jaggu på hvem folk har i tankene.


Er spent på hvordan LAN eventuelt utvikler spillet. I hvilken retning, liksom. Mos kunne jo kanskje ha fungert fint som innoverkant i Brann? Det virker jo som det er de som skal score målene for laget. Så da blir det nesten som dyptliggende spisser som skrår inn og dytter ballen i kassen. Så om de har en eller annen defensiv spiss der fremme som kan slåss ballene slik at de havner for føttene på innoverkantene så kan det jo bli god stil.

Og når vi snakker om innoverspisser så var det jo nesten påtagelig hvor høyrebent Marengo var mot Tromsø. Det minner meg litt om hvordan Demir var (bare at han selvsagt var venstrebent). Marengo var jo svært lite farlig når han brukte venstrebeinet til å legge inn. Vet ikke hvordan Mos fungerer på dette, men om han har litt mer fart i det beinet han vanligvis ikke bruker enn det Marengo har så kan han kanskje gjøre seg i ving-rollen slik LAN liker den.

Torvanger

Quote from: Leffen on November 27, 2017, 12:40:06 PM
For å bruke am.fotball-terminologi; han er en kicker.

Forøvrig har vel Nilsen selv sagt at han ville utvikle Branns spill. Da må man hente noen andre spillertyper. De fleste her inne er vel enig om at det er ønskelig på sikt. Og når man mener at Mos ikke er på Branns hylle, lurer jeg jaggu på hvem folk har i tankene.

Gulløl

November 27, 2017, 13:37:58 PM #395 Last Edit: November 27, 2017, 13:50:36 PM by Gulløl
Nå skal jeg ikke uttale meg om Mos er en bedre spiss en Orlov i LAN sitt Brann. Men om antall mål ikke betyr noe kommer ihvertfall Mos dårligere ut en Orlov på spillerbørsene til Altomfotball og VG.

Spillerbørs 2017, altomfotball.no:
Mos:  4,38
Orlov: 4,60

Spillerbørs 2017,  VG:
Mos: 4,54
Orlov: 4,65

Så om det er et steg opp om Mos erstatter Orlov får hver enkelt vurdere. Og i tillegg vurdere om det ikke er like bra å eventuelt satse og gi tillit til Skålevik som har 10 mål på 11 kamper for Start i høst. Skålevik er også under kontrakt og er fem år yngre en Moa og en lokal spiller. En bør vel ikke gå over bekken etter vann om en ikke er overbevist om at Mos ihvertfall er et eller to hakk bedre spiss en Skålevik i LAN sitt system.
En skal også ta i betraktning at Mos nok blir en betraktelig dyrere spiller lønnsmessig enn Skålevik. Mens Skålevik i skattelistene for 2016 er oppført med kr.325 776,- var Mos oppført med kr.1 905 825,-. Mos er i slutten av karrieren og som agenten hans sier betyr det økonomiske mye. Ut fra en totalvurdering tror jeg Mos er en glemmesak for Brann på alle måter. Mos havner nok i utlandet er mitt tips.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Torvanger

Torstein Helstad er en av de største latsekkene Brann har hatt, han var bare "på" når han luktet målsjanser. Spille- og innsatsmessig leverte han ikke i nærheten av det f.eks Orlov gjør, men han var ekstremt giftig, han puttet på det man kunne forvente at han skulle putte på. Pr nå har vi ikke noen spisser som er målgarantister, det er ingen av Branns midtspisser jeg tenker at "nå blir det mål" når en 100%-sjanse oppstår. Kommer Orlov eller Børven alene mot keeper, er det på ingen måte brennsikkert at det ender med mål. Med Mos er denne garantien mer til stede.

Nixon

Alt det der er jo vel og bra. Men det hjelper ikke mye å ønske seg en spiller som passer inn slik man ønsker at Brann skal spille. For jeg tror neppe at det blir særlig store endringer i spillestil neste år.
Rød makt på Hansa

krakra

November 27, 2017, 13:59:45 PM #398 Last Edit: November 27, 2017, 14:02:50 PM by krakra
Helstad  spilte ikke spiss i LANs 4-3-3-formasjon. Dessuten var han omtrent dobbelt så målfarlig som Mos. Så litt enklere å se bortifra svakhetene hans. Mos er ingen målgarantist. Gi spissene våre seks straffespark i året, så vil deres målstatistikk brått se mye bedre ut. Spør en AaFK-supporter om de føler seg 100% sikre på at det blir mål når Mos kommer alene med keeper du.

Syns argumentasjonen blir noe absurd når du drar frem "late" Helstad. Det er fair nok at det har funket med en slik spiss før, men er det på ramme alvor noen som tror en slik type ville fungert bra på LANs Brann?

Lasaron

Når var sist gang en spiller kom gjennom alene med keeper på en sånn måte at publikumsbruset stiger og stiger? På Brann, altså...
Tren på langskudd

Go Up