• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2017

Started by Lasaron, April 04, 2017, 08:30:26 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krakra

Poenget er at de velger lag som Saprsborg fordi de fokuserer på utvikling og er gode på dette. Noe Brann ikke er og ikke prøver å være. At spillere som ikke har fått sjansen her har endt opp i større ligaer tror jeg ikke teller i vår favør.

ostraume

Tror nesten du bør komme med eksempler på spillere som har valgt S08 foran oss.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Hvorfor? Spørsmålet var Saprsborg kan hente slike spillere og ikke vi. Min teori er at slike spillere ikke er så interessert i å gå til oss.

Billy Elliott

Quote from: ostraume on July 31, 2017, 17:06:08 PM
Tror nesten du bør komme med eksempler på spillere som har valgt S08 foran oss.


Zachariassen? Glesnes?
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Lasaron

Quote from: Billy Elliott on July 31, 2017, 19:03:45 PM
Quote from: ostraume on July 31, 2017, 17:06:08 PM
Tror nesten du bør komme med eksempler på spillere som har valgt S08 foran oss.


Zachariassen? Glesnes?


Det er da spørsmålet melder seg: Fikk de tilbud av Brann men valgte Sarpsborg i stedet?
Tren på langskudd

Nixon

Nei, og debatten går seg litt vill med slike påstander. Mye mer interessant er det å diskutere hvordan Brann kan bli flinkere til å velge de rette lokale spillerne. Brann hadde f.eks. full kontroll på Glesnes, men han nådde ikke opp. Kanskje bør Brann bli mer kyniske og ikke tviholde på talenter som man ser ikke helt vil bli toppspillere. På ett eller annet tidspunkt burde Brann kastet ut f.eks. Gjesdal og tatt inn Glesnes. Eller en annen ung stopper.

Og også hvorfor ikke Brann kan koste på seg noen usikre prospekter fra fjerne himmelstrøk slik de av og til har hatt. Det har ikke vært suksess, men en gang kan det slå til, og sjansen vil sannsynligvis øke med kontinuitet i arbeidet.
Rød makt på Hansa

Utmedsnolken

Apropos usikre prospekter, så nevnte Knut Høibråten på twitter nå at han og Peddi prøvde å selge inn Matic til Brann i 2008 for 4mill
"og der snubler Sæternes igjen"

Billy Elliott

Quote from: Lasaron on July 31, 2017, 19:40:53 PM
Quote from: Billy Elliott on July 31, 2017, 19:03:45 PM
Quote from: ostraume on July 31, 2017, 17:06:08 PM
Tror nesten du bør komme med eksempler på spillere som har valgt S08 foran oss.


Zachariassen? Glesnes?


Det er da spørsmålet melder seg: Fikk de tilbud av Brann men valgte Sarpsborg i stedet?


Hvem vet. Men det er egentlig uinteressant. De er lokale spillere som har vokst opp som Brann-supportere. Bare tull at de skal slå igjennom som fotballsparkere i en gudsforlatt "by" på svenskegrensen.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Billy Elliott

Quote from: Utmedsnolken on July 31, 2017, 21:12:33 PM
Apropos usikre prospekter, så nevnte Knut Høibråten på twitter nå at han og Peddi prøvde å selge inn Matic til Brann i 2008 for 4mill


Korrekt. Han skriver følgende på Facebook:
Brann fikk tilbud av Per-Ove og meg om Nemanja Matic i 2008 for 400 tusen euro fra Kosice. Per-Ove hadde sett han i en landskamp og sa til Brann at dette var tidenes kjøp. Brann mente at han ikke holdt tippeliganivå. I dag ble han solgt for en halv milliard til Man United. Brann hadde kanskje rett den gang, han er jo åpenbart bedre enn tippeliga? 😂😉
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Spelaren

Men me fekk jo tak i Sjøhage.
Gå av.

Yngve

Matic, Niasse. Det er nokre hundre millionar me har bomma grovt på...

osoerli

Quote from: Billy Elliott on July 31, 2017, 22:35:11 PM
Quote from: Utmedsnolken on July 31, 2017, 21:12:33 PM
Apropos usikre prospekter, så nevnte Knut Høibråten på twitter nå at han og Peddi prøvde å selge inn Matic til Brann i 2008 for 4mill


Korrekt. Han skriver følgende på Facebook:
Brann fikk tilbud av Per-Ove og meg om Nemanja Matic i 2008 for 400 tusen euro fra Kosice. Per-Ove hadde sett han i en landskamp og sa til Brann at dette var tidenes kjøp. Brann mente at han ikke holdt tippeliganivå. I dag ble han solgt for en halv milliard til Man United. Brann hadde kanskje rett den gang, han er jo åpenbart bedre enn tippeliga? 😂😉


Det var jo Roald Best-i-alt som sto for kvalitetssikringa av nye spelarar på den tida. Nevnte Sjøhage og Cato Hansen var jo knallgode.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Ricky

Quote from: Nixon on July 31, 2017, 20:27:20 PM
Nei, og debatten går seg litt vill med slike påstander. Mye mer interessant er det å diskutere hvordan Brann kan bli flinkere til å velge de rette lokale spillerne.


Det viktigste vi kan gjøre er nok å fastsette en formasjon og spillestil en gang for alle. Så får vi heller hente trenere som passer oss, i stedet for at vi må legge om hele utviklingsavdelingen til å passe dem.
Formasjonen har endret seg nesten hvert 2./3. år siden talentsatsningen begynte, fra 4-4-2 til 4-2-3-1, tilbake til 4-4-2 igjen, og nå 4-3-3. Typisk med helt nye arbeidsoppgaver og krav på de forskjellige posisjonene.

Er litt klassisk Branns U-avdeling at når en "Winters"-type spiss som Finne begynner å vise seg frem og banker på døren til A-laget, så er det kun enslig tanksenter som gjelder. Og når vi trenger ham igjen året etter, så har han dratt et annet sted.

Derfor er jeg relativt tålmodig med LAN/Soltvedt; jeg bare antar at vi i praksis må starte litt fra bunn av og forme 16-17-åringene etter LANs ønsker. Og det er (i mine øyne) normalt for tidlig å kjøre dem inn på A-laget, annet enn eventuelt et innhopp bare for kosens skyld. "Smake på nivået" og få unnagjort debuten foran stolte venner og foreldre. Så får det bli opptil apparatet i Brann å få banket inn i hodet til spiller og agent at det å bli toppspiller tar den tiden det tar. De aller fleste talentene blir ikke fast på noe ES-lag før i 21-23-årsalderen, enten man snakker om Brann eller typiske talentklubber som f.eks Stabæk.


QuoteOg også hvorfor ikke Brann kan koste på seg noen usikre prospekter fra fjerne himmelstrøk slik de av og til har hatt. Det har ikke vært suksess, men en gang kan det slå til, og sjansen vil sannsynligvis øke med kontinuitet i arbeidet.


Vi har da hatt mye mer suksess med å hente ferdigtestede prospekter fra norske klubber (for vår del blir det snakk om Ojo, Bentley og Badji). Alle sammen førstelagsspillere som har levert fra greit og oppover, og totalt sett er dem solgt for nærmere 10 mill mer enn vi kjøpte dem for.

Sparer oss for mye tull ved å hente spillere vi kan studere selv i ro og mak og vurdere til en konkret rolle i førsteelleveren (og som har den tyngste integreringsdelen unnagjort). Så får man heller bare bli litt flinkere på å identifisere slike spillere mens de fortsatt kan overtas for et normalt beløp og ikke etter at de har slått igjennom som årets store komet og klubben krever 15 mill+.

Afrikanske akademispillere er helt bingo; selv med prøvespill og flybilletter til Senegal må vi til syvende og sist bare støtte oss på ordene til en provisjonsselger (agent eller mellommann). La heller de mindre klubbene sortere og sile ut de som kan være interessante for oss.

Gulløl

Tabbene og skandalene kom tett for Roald Bruun-Hanssen i 2008. Og nå viser det seg altså at han kronet verket med å si nei til å kjøpe Nemanja Matic for 4 millioner som nå er solgt for over 400 millioner. Ja ja, men å bruke 10 millioner på Demba-Nyrén gikk helt fint det året, sikkert en som "best i alt" hadde speidet på selv.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Xminator

Ja det er lett å være etterpåklok.

Lasaron

Quote from: Billy Elliott on July 31, 2017, 22:34:13 PM
Quote from: Lasaron on July 31, 2017, 19:40:53 PM
Quote from: Billy Elliott on July 31, 2017, 19:03:45 PM
Quote from: ostraume on July 31, 2017, 17:06:08 PM
Tror nesten du bør komme med eksempler på spillere som har valgt S08 foran oss.


Zachariassen? Glesnes?


Det er da spørsmålet melder seg: Fikk de tilbud av Brann men valgte Sarpsborg i stedet?


Hvem vet. Men det er egentlig uinteressant. De er lokale spillere som har vokst opp som Brann-supportere. Bare tull at de skal slå igjennom som fotballsparkere i en gudsforlatt "by" på svenskegrensen.


Som tidligere påpekt er det en hel stall av hordalendinger som holder eliteserienivå av forskjellig grad, som ikke spiller i Brann. Alle kan ikke være hos oss.
Tren på langskudd

Lasaron

Prøver å konkretisere noen håp for overgangsvinduet. Premissene er foryngelse, flere lokale, bedre ballspillere, mellomsesong, midler til å hente klassespiller(e) i vinter og gull i 2018. Totalt urealistisk, med andre ord. Per dags dato er vi nede i 19 utespillere (Stenevik i Nest), og når vi nå er ute av Europa og gullkampen tenker jeg 19 kan være greit. Da åpner det opp for mer egenprodusering. Vi må slutte å hente squad-spillere som Orry.

Ut: Piotr, Acosta, Nouri, Orlov

Inn: Vindheim, Kristoffer Larsen, Petter Strand, eventuelle interne opprykk

Dette vil føre til en midlertidig svekkelse på keeper og midtspiss. Jeg ser for meg Markus Pettersen blir andrekeeper ut året og at han får noen sjanser. Orlov skal mest sannsynlig vekk etter sesongen uansett, og vi har en del kvantitet å velge mellom i den posisjonen. Bredden på stopperplass vil bli dårligere, men kanskje både Barmen og SHN kan vikariere der med bravur. Larsen vil gi større repertoar å spille på offensivt. Vindheim inn for Nouri tror jeg fort kan bli en direkte forsterkning. Petter Strand på midten vil også bli en direkte forsterkning. Da ser jeg for meg ham og Haugen som indreløpere, og så en reell konkurranse mellom Barmen og SHN på sentral midt. Følg opp med å signere Braaten på ny ettårskontrakt og Haugen med kontrakt ut 2021.

Urealistisk, men gøy å være litt konkret.

Tren på langskudd

Ricky

Quote from: Xminator on August 01, 2017, 05:52:49 AM
Ja det er lett å være etterpåklok.


Ja, det er sjeldent noen peker ut de riktige Lotto-tallene før trekningen, for å si det sånn.

De som treffer best er de som bare ramser opp alle tallene fra 1-34, og det er vel i praksis det disse agentene gjør. Anbefaler alt fra Pavlov til Lewandowski med like stor entusiasme.

Eivind

Knut Høibrbraaten på Facebook:

"Brann fikk tilbud av Per-Ove og meg om Nemanja Matic i 2008 for 400 tusen euro fra Kosice. Per-Ove hadde sett han i en landskamp og sa til Brann at dette var tidenes kjøp. Brann mente at han ikke holdt tippeliganivå. I dag ble han solgt for en halv milliard til Man United. Brann hadde kanskje rett den gang, han er jo åpenbart bedre enn tippeliga? 😂😉"

Nixon

Quote from: Lasaron on August 01, 2017, 08:26:47 AMInn:Kristoffer Larsen


Er det i det hele tatt noe poeng for Larsen å komme tilbake til Brann så lenge Nilsen fortsatt er trener her?
Rød makt på Hansa

Lasaron

LAN kan kanskje se på ham som en god joker. Isåfall må Larsen synes det er et greit utgangspunkt.
Tren på langskudd

Nixon

Såvidt jeg husker var ikke Larsen en utpreget god komme-inn-og-snu-kampen-spiller. Han får komme tilbake når Nilsen blir erstattet av Nielsen!:)
Rød makt på Hansa

Ricky

Quote from: Eivind on August 01, 2017, 08:36:50 AM
Knut Høibrbraaten på Facebook:

"Brann fikk tilbud av Per-Ove og meg om Nemanja Matic i 2008 for 400 tusen euro fra Kosice. Per-Ove hadde sett han i en landskamp og sa til Brann at dette var tidenes kjøp. Brann mente at han ikke holdt tippeliganivå. I dag ble han solgt for en halv milliard til Man United. Brann hadde kanskje rett den gang, han er jo åpenbart bedre enn tippeliga? 😂😉"


Matic landslagsdebuterte i desember 2008, og da hadde han allerede vært i England på prøvespill og hjulene begynt å rulle den veien. Kan ikke helt se for meg at Kosice skulle ha noen interesse av å dumpe ham til første og beste klubb for 3,5 mill, eller at Matic for den saks skyld skulle være interessert i å signere.

Eneste grunn måtte i så fall være å få et offisielt bud på spilleren, slik at man kunne brukt Brann til å presse opp prisen og fått fortgang i et salg til England.

Blir selvfølgelig bare gjetting for en sofasupporter som meg, men synes historien skurrer.


brannl

http://www.tv2.no/sport/9273369/

Dette må da være en god mulighet for å få en bra spiller for en billig penge.

SKBCPH

Hent Bakenga med det samme! Tror han passer perfekt i systemet til Nilsen og er sugen på å vise seg frem.
- Vi har den treneren vi har.

krakra

Perfekt? Hvordan er hans defensive egenskaper? Hvordan er løpskraften? Hvordan er duellkraften hans på langballer?

SKBCPH

Ikke like god defensivt som Orlov men definitivt en bedre målscorer, kan se for meg han gjøre en jobb som brytende spiss på kanten også..
- Vi har den treneren vi har.

krakra

Så dårligere defensivt, men bedre offensivt? Minner jo om en annen spiss som har havnet bak Orlov i køen. Er han ikke løpssterk, god til å plukke langballer og god i press så er han ikke en perfekt LAN-spiss. Han er en god spiss, men ikke en spillertype som passer LAN perfekt akkurat.

brannl

Quote from: krakra on August 01, 2017, 13:59:16 PM
Perfekt? Hvordan er hans defensive egenskaper? Hvordan er løpskraften? Hvordan er duellkraften hans på langballer?


Jeg syns han jobber meget bra defensivt, og har bra løpskraft. Duellkraften hans og hodestyrken er vell ikke den aller beste, men mer på det jevne. Men tror definitvit han passer bedre for LAN enn det Børven gjør.

Gulløl

I Bergen har det den siste uken gått endel rykter om at spissen kan være på vei til Brann.

Dette skriver en som heter Solvgutt1 på vgd. Andre som har hørt at det har gått "endel rykter" i Bergen siste uken ? Eller er dette tull og oppspinn og tatt ut av løse luften ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Billy Elliott

Ser på Bakenga på samme måte som jeg ser på Børven. En spiss som har slitt med store skadeproblemer, og virkelig ikke har levert noe som helst på veldig mange år nå.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

osoerli

 Vrakgods frå Trondheim har alltid funka bra i Bergen. Spring og hent!!!!
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krakra

Wangberg funket ikke så bra.

Men når vi ikke vil utvikle egne spillere, ikke har penger og syns det er skummelt å handle utenfor Norden så er jo slike signeringer vår beste mulighet til å få noe kvalitet.

Giles

Bare å hente Bakenga om mulig. Vil putte mange mål og være en etterlengtet baktomstrussel.

Nixon

Er han bedre enn Skålevik?
Hvis ja er dette en enkel avgjørelse.
Og Nest får tilbake en spiss.
Rød makt på Hansa

osoerli

Quote from: krakra on August 01, 2017, 15:20:55 PM
Wangberg funket ikke så bra.



Wangberg: grei suksess
Solli: Stor suksess
Helstad: kjempe suksess
Nordahl Brun: Fantastisk suksess
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

OmOssSjølOgHansaøl

Jeg er ikke i tvil om at Bakenga er en bedre målscorer enn Orlov og Skålevik. Hvordan han er sammenlignet med en skadefri Børven i god kampform, det tør jeg ikke si, men jeg har helt gitt opp å se en skadefri Børven i god kampform ...
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Gamleørn

Vi rykker aldri ned for vi er brann

Kagain

Et annet spørsmål vedrørende Mush er vel hvorvidt han har de personlige egenskapene som LAN såvidt jeg forsto i alle fall etterspurte i fjor (profesjonalitet, treningsvilje, lite primadonnanykker etc)

ostraume

Bakenga er vel først og fremst en bakromsspiss. Det mangler vi.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Ninja-Bob

Børven kjem til å blomstre i haust. Håpar eg. Når det er sagt så tar eg gjerne imot Bakenga også, og så kan dei knive om spissplassen. Orlov ut eventuelt er ingen stor krise for min del.

Belfort

Børven er vel på rekonvalens på Hagavik


OmOssSjølOgHansaøl

I dag er det to uker til vinduet stenger. Snart på tide å foreta seg noe, Soltvedt?
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!


Belfort

Quote from: bernu on August 02, 2017, 09:24:49 AM
Ser ikke ut som det kommer noen nei.....

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Brann-sjefen-i-stort-intervju---Alle-snakker-om-at-vi-skal-ha-inn-nye-spillere_-jeg-vil-bare-ha-de-jeg-har-her-239532b.html


Trist å tenke på når stallen trenger påfyll av 2 spillere ihvertfall. Skaper fine forventninger dette.
Helt utrolig hvor fattiglus Brann er for tiden.

Gulløl

August 02, 2017, 09:33:09 AM #597 Last Edit: August 02, 2017, 09:38:24 AM by Gulløl
Jaja, denne tråden kan vi vel avslutte. Ut fra det Nilsen sier til BT i dag er han fornøyd med overgangsvinduet. Det finnes ikke penger. Kommer det noen penger inn blir de brukt på re-signeringer sier Nilsen. Kjenner selv at min egen entusiasme lang fra bobler for resten av sesongen, ganske dødt egentlig. Hadde i det minste håpet på en signering som fikk det til å boble litt og skape forventninger og glede seg til resten av sesongen. Nå tror jeg på fallende tilskuertall for resten av sesongen og en plassering mellom 5 og 10 plass. Ser ganske grått ut rett og slett, med Brann som med været i langtidsvarslene.

Klipp fra dagens BT:
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Belfort

Kanskje moderator kan stenge denne tråden

Nixon

Dersom historien har lært oss noe er det at alt som blir sagt om overganger fra Brann må taes med en solid klype salt. Ikke at jeg ville satt penger på det, men det kan fortsatt skje ting.
Rød makt på Hansa

Go Up