• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Daniel Braaten

Started by OmOssSjølOgHansaøl, February 21, 2016, 17:41:00 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

OmOssSjølOgHansaøl

Brann melder at 33 år gamle Daniel Omoya Braaten (uten h) har signert en 1-årsavtale med Brann. Velkommen!

Braaten er primært kantspiller, men kan også brukes som spiss. Han har 52 landskamper for Norge og har tidligere spilt for Skeid, Rosenborg, Bolton, Toulouse, København og Vålerengen.

Han er kjent som en fysisk robust spiller med mye trøkk i spillet og (ingen ulempe i Bergen:) god evne til å prestere under press. Fart har også vært en viktig egenskap for Braaten gjennom karrieren (men hvor rask han fortsatt er som 33-åring har vært gjenstand for spekulasjoner her på forumet).

Lars Arne Nilsen sa nylig at Braaten "blir litt misforstått fordi han er en laid back type, men han er en veldig seriøs fotballspiller som trener godt og tar vare på kroppen sin. Daniel er 33 år og gjennomtrent."
I samme artikkel ble Rekdal sitert på at "Han er fantastisk i garderoben, flink på feltet og spesielt dyktig overfor de unge på laget. Han er veldig seriøs og trener godt."
Braatens tidligere lagkamerat Stengel sa i fjor at Han binder opp et helt forsvar.

Braaten er 1,84 meter høy og 88 kg.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Torvanger


krakra

Jeg ville nok ikke signert Braaten hvis det var opp til meg, men jeg syns enkelte overdriver hvor forutsigbar den fyren er. Det er ingen selvfølge at han skal gjøre det like dårlig som i fjor. For fysisk og teknisk sett går han utenpå de fleste kantspillere i Tippeligaen. Det hvorvidt han er skrudd på eller ikke som blir avgjørende for om han blir en flopp eller suksess. Og der er mitt inntrykk at Braaten er ganske uforutsigbar. Forhåpentligvis er han gira på å revansjere fjorårssesongen.

Corran

Velkommen skal han være. Føler an tilfører oss noe vi mangler og at han kan få oss opp et hakk offensivt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

OmOssSjølOgHansaøl

Braaten har en styrke og råhet som få, om noen, i dagens tropp kan matche. Jeg tror han kan skape langt mer fra kantposisjonen enn Huseklepp og Larsen.

Ikke minst tror jeg han er blant de på laget som vil tåle presset best når det begynner å storme. Bakover på banen er det flere som står for en støyt, også mentalt, men fremover på banen er det ikke mange andre enn Karadas som er i stand til stå frem når det koker på tribunen og i media. Og Karadas skal tross alt ikke starte kampene.

Se forresten for dere sluttspurtene med både Karadas og Braaten på banen (supplert med Hvilsom, Orlov, Skålevik eller Huseklepp). Det kommer til å gjøre vondt for motstandernes forsvar.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Hatleking

Var det Malthe-Sørensen som var kjelda til Giles på at det ikkje kom til å skje noko?

Klaus_Brann

Først og fremst er det godt at vi har enda en spiller på plass, men jeg har troen på at Braaten kan tilføre oss noe.
Han vet at han må prestere i år om det skal være mulighet for å spille videre etter denne sesongen og en motivert Braaten tror jeg er mer enn god nok for årets lag.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Giles

Quote from: Hatleking on February 21, 2016, 18:30:07 PM
Var det Malthe-Sørensen som var kjelda til Giles på at det ikkje kom til å skje noko?

Jeg skal vel ha den at jeg sa at han kom over fjellet i helgen, noe som viste seg å stemme.
Braaten kan være den murbrekkeren Brann trenger, da som spiss. Konge av Bergen.

ostraume

Typer som takler press er en god ting, velkommen Braaten. Så får vi håpe han er ute etter noe mer enn en siste lønnsslipp.

Og Torvanger må ta en runde med sin sikre kilde :-)
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.


Nixon

Det er forhåpentligvis med Braaten som med Huseklepp; de blir sammenlignet med sitt aller beste jeg og blir dermed fremstilt dårligere enn de egentlig er. Huseklepp viste ganske greit på fredag at han fortsatt har noe å gjøre på dagens Brannlag, og vi får krysse fingrer for Braaten!

I det minste blir bredden større slik at de som eventuelt kommer til å holde han utenfor laget må prestere bedre.
Rød makt på Hansa

Gulløl

Quote from: Torvanger on February 19, 2016, 17:22:44 PM
Quote from: krakra on February 19, 2016, 17:06:22 PM
Flott. Da venter vi i spenning på hvem Brann signerer i løpet av helgen/kvelden.


Det skjer ikke. Jeg vedder høyre rumpeball på at så ikke skjer.


Noen som kan bekrefte om det blir live overføring fra denne begivenheten ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Hatleking

Quote from: Gulløl on February 21, 2016, 19:09:00 PM
Quote from: Torvanger on February 19, 2016, 17:22:44 PM
Quote from: krakra on February 19, 2016, 17:06:22 PM
Flott. Da venter vi i spenning på hvem Brann signerer i løpet av helgen/kvelden.


Det skjer ikke. Jeg vedder høyre rumpeball på at så ikke skjer.


Noen som kan bekrefte om det blir live overføring fra denne begivenheten ?


Pamer stiller visstnok opp på BT+.

Spelaren

Velkommen! Alder er ingen hindring.
Gå av.

Torvanger

Et stykk digital Torvanger-rumpeball fjernet, auuch!!!  :o

Xminator

Vi kan jo håpe han er stabilt god i 30 kamper. Det vil vel være første gang, men vi vet hva vi får. Og bør glede oss over (hyppige) gode kamper og får håpe de kommer der også en del andre av/på-spillere leverer.

Lasaron

Velkommen! Dette er egentlig en typisk RBH-signering, men jeg har en merkelig god følelse. Klarer ikke helt se for meg noe annet enn at han blir en suksess.
Tren på langskudd

OmOssSjølOgHansaøl

Hvis vi hadde ventet til Braaten hadde signert med Stabæk og deretter betalt millioner for å kjøpe ham fri, da hadde dette vært en typisk RBH-signering. ;-)
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Kagain

Når vi først skal briske oss med "hedres dem som hedres bør" så tenkte jeg at jeg skal skryte litt over at Braaten ble tatt frem i min Bosman-tråd. Ulempen for mitt argument er at jeg drog fram en hel del annet ræl, så...

Christian

Har en litt god følelse for dette, eg òg. Braaten virker som en fin fyr, som utover bidrag på banen, også kan levere i garderoben - både med humør og rutine. Eg kan vanskelig se for meg Braaten spre dårlig stemning. Velkommen skal han være.

dr_cyanid

Braaten blir en solid tilvekst han. Men spørsmålet reiser seg, nok en gang; trenger vi Tjærnås til dette?

Nixon

Quote from: dr_cyanid on February 22, 2016, 20:59:50 PMMen spørsmålet reiser seg, nok en gang; trenger vi Tjærnås til dette?


Et betimelig spørsmål. Ikke fordi Tjærnås nødvendigvis gjør en dårlig jobb, men mer sannsynlig at Brann ikke har råd til å gjøre nytte av det han kommer med.
Rød makt på Hansa

OmOssSjølOgHansaøl

.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

dr_cyanid

Quote from: Nixon on February 22, 2016, 21:10:29 PM
Quote from: dr_cyanid on February 22, 2016, 20:59:50 PMMen spørsmålet reiser seg, nok en gang; trenger vi Tjærnås til dette?

Et betimelig spørsmål. Ikke fordi Tjærnås nødvendigvis gjør en dårlig jobb, men mer sannsynlig at Brann ikke har råd til å gjøre nytte av det han kommer med.
Mon hva Tjernås tenker selv. Han synes kanskje det er rart at Brann går for "trygge" løsninger når han selv sikkert har foreslått alternativer av den mer spennende sorten.

Så betyr det strengt talt ikke noe hva Tjernås tenker, men rart av klubb med presset økonomi å bruke penger på speider, når en samtidig henter spillere som alle og enhver kjenner til. Får håpe at det er en viss langsiktighet i det Tjærnås leverer. Sommervinduet blir kritisk dersom vi går til seriestart med denne troppen.

krakra

Jeg tror nok Tjærnås skjønner at en går for trygge løsninger når en skal spille første sesong etter opprykk og skal hente spillere i posisjoner der det er null dekning. Det er ikke situasjonen for å gamble bare fordi det er spennende og eksotisk. Nå har vi dekningen vi trenger og en stall som er sterk nok til å overleve i TL. Da kan en sikte seg inn mot litt mer usikre, spennende spillere i sommer. Vi har hentet Hatakka som Tjærnås har vært involvert og skal visstnok hente en "ung og spennende angriper" som Tjærnås trolig også har sett på. Jeg forventer at speideren er involvert i de andre signeringene også. Så jeg ser ikke poenget med at Tjærnås er bortkastet under et år etter at han ble signert.


Larsendos

February 22, 2016, 22:00:40 PM #25 Last Edit: February 23, 2016, 12:05:15 PM by Larsendos
Vålerengen tok 49 poeng i fjorårets sesong.

23 poeng på 11 kamper med Braaten fra start.
21 poeng på 11 kamper med Braaten som benyttet innbytter.
5 poeng på 8 kamper uten Braaten.

OmOssSjølOgHansaøl

Tjærnås skal ikke bare spille inn nye kandidater, men også kvalitetssikre aktuelle spillere og forhindre bomkjøp. Sånn sett vil jeg tro at Tjærnås har vært involvert i alle de fire vi har hentet til nå.

Og som krakra nevner kan vi fort ende opp med to "rene Tjærnås-spillere" i dette vinduet.
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Jose Arrogantio

Samtidig betyr det vel ikke at vi forkaster listen hans med en gang overgangsvinduet starter. Det er forhåpentligvis en langsiktig tanke bak dette. Jo lengre tid Tjærnås har hatt på å speide før vi kommer dit at vi både sportslig og økonomisk satse på litt mer utrygg grunn jo bedre vil grunnlaget for å handle være.

Klaus_Brann

Quote from: Nixon on February 22, 2016, 21:10:29 PM
Quote from: dr_cyanid on February 22, 2016, 20:59:50 PMMen spørsmålet reiser seg, nok en gang; trenger vi Tjærnås til dette?


Et betimelig spørsmål. Ikke fordi Tjærnås nødvendigvis gjør en dårlig jobb, men mer sannsynlig at Brann ikke har råd til å gjøre nytte av det han kommer med.


Forhåpentligvis vil dette bære frukter i fremtiden om vi gjør dette langsiktig og ikke ser så kortsiktig at vi dropper dette igjen for å spare penger.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Larsendos on February 22, 2016, 22:00:40 PM
Vålerengen tok 49 poeng i fjorårets sesong.

23 poeng på 11 kamper med Braathen fra start.
21 poeng på 11 kamper med Braathen som benyttet innbytter.
5 poeng på 8 kamper uten Braathen.


Med andre ord ingen betydning eller vanskelig å bevise noe fra eller til.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Lasaron

Quote from: Klaus_Brann on February 23, 2016, 01:05:00 AM
Quote from: Larsendos on February 22, 2016, 22:00:40 PM
Vålerengen tok 49 poeng i fjorårets sesong.

23 poeng på 11 kamper med Braathen fra start.
21 poeng på 11 kamper med Braathen som benyttet innbytter.
5 poeng på 8 kamper uten Braathen.


Med andre ord ingen betydning eller vanskelig å bevise noe fra eller til.


Tja, vil nå si det er bra forskjell på poengfangsten når han starter og når han ikke spiller i det hele tatt. Dette var i favør Braaten.
Tren på langskudd

OmOssSjølOgHansaøl

Så vidt jeg kan se er ikke poengsummene over 100 % riktig; jeg mener at dette skal være de riktige tallene:

20 poeng på 11 kamper der Braaten startet kampen   => Poengsnitt 1,82
24 poeng på 11 kamper der Braaten ble byttet inn      => Poengsnitt 2,18
  5 poeng på   8 kamper der Braaten ikke fikk spilletid  => Poengsnitt 0,625

Tallene underbygger at Engen gjorde det mye bedre i de kampene Braaten startet enn der han overhodet ikke var med.

Engen hadde én markant down-periode i fjorårssesongen med fire tap på rad. Dette sammenfalt med at Braaten ikke spilte, og man kan jo tenke seg at det var derfor Engen tapte. Men det kan også ha en sammenheng med at motstanderne i denne perioden var Rosenborg (b), Molde (h), Aalesund (b) og Viking (h) ... Snittet på de fire øvrige kampene uten Braaten var 1,25 og dermed ikke mye dårligere enn kampene som Braaten spilte.

Når vi først er i gang med statistikk: Under kommer en oversikt over Engens poengfangst i de kampene der Braaten spilte minst en hel omgang eller kun spilte en kortere periode (Han ble byttet inn i pausen to ganger).

24 poeng på 13 kamper der Braaten spilte 45-90 min  => Poengsnitt 1,85
20 poeng på   9 kamper der Braaten spilte   1-44 min  => Poengsnitt 2,22

Ut fra dette kan det påstås at Braaten alltid bør spille, men at han bør få bidra mindre enn en full omgang. Men det ville selvfølgelig ha vært å trekke statistikken litt vel langt. :-)
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Superjack

Quote from: Lasaron on February 23, 2016, 07:05:46 AM
Quote from: Klaus_Brann on February 23, 2016, 01:05:00 AM
Quote from: Larsendos on February 22, 2016, 22:00:40 PM
Vålerengen tok 49 poeng i fjorårets sesong.

23 poeng på 11 kamper med Braathen fra start.
21 poeng på 11 kamper med Braathen som benyttet innbytter.
5 poeng på 8 kamper uten Braathen.


Med andre ord ingen betydning eller vanskelig å bevise noe fra eller til.


Tja, vil nå si det er bra forskjell på poengfangsten når han starter og når han ikke spiller i det hele tatt. Dette var i favør Braaten.


Enkel matematikk vil da tilsi at ViF ville endt rundt 62 poeng og klar 2. plass i TL i fjor om Braaten hadde spilt alle kampene. Så enkelt er det vel? Satse på at Rekdal valgte å ikke la han bli med videre fordi det er bedre med stabilt men elendig nivå enn stor variasjon basert på om Braaten er tilgjengelig eller ikke.... 

Braaten har noe som har manglet i lettvektsklubben Brann. Pondus, tyngde, fart og erfaring. Han sprenger nok ingen lønnsbudsjetter, har ikke hørt noe om at han ikke går inn i nye strukturen. Veldig lav risiko.

Til dem som stiller spørsmål ang Tjærnås: Målet for en speider er ikke bare å finne nye spillere / kandidater, det er vel så mye å utelukke og vurdere disse kandidatene opp mot andre alternativer.

"Arsène Wenger sa en gang at hans aller beste speider var han som ikke hadde anbefalt ham en eneste spiller i løpet av de fem årene han hadde vært ansatt. Det forteller noe om at det viktigste i denne rollen ikke nødvendigvis er å finne gull, men å hindre gråstein." Sitat Tjærnås fra Aftenposten når han uttaler seg om manglende speidere i norske klubber for ett par år tilbake.
Jeg er helt enig med Tjærnås og jeg tror den nye ledelsen på stadion er det også.

RBH - Demba Nyrener håper jeg er mye mindre sannsynlig nå....



Brannsupporter.

Kagain

Det var interessant å lese at det var en ekstern herremann som betalte lønnen til Braaten. Enda mer interessant var det at BT (eller BA) mente at Braaten lå rundt 500 000. Det som blir spennende er å se om han klarer å motivere seg når spillere som Haugen har det dobbelte og Huseklepp sikkert enda mer.

Klaus_Brann

Han virker ikke som typen som bryr seg så mye om dette og har nok tjent greit i løpet av karrieren sin, så jeg tror det mer er lek med ball som motiverer fremfor hvor stor lønnsposen er.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kagain

...det jeg er spent på er hvordan det vil komme til uttrykk. Er det faktum at han har en lavere lønn enn de andre noe som gjør at han føler mindre press og dermed tillater seg å leke mer med ballen eller vil han etterhvert sammenligne seg med de andre, spesielt om noen dåsemikler rett og slett ikke klarer å levere?

Morkel

Jeg tror ikke det er noen grunn til å spekulere så mye rundt det. Braaten er fult klar over at andre tjener mer enn han, han har ikke personligheten til å bli så påvirket av slikt. Andre faktorer vil ha mer å si for om han leverer.

Kagain

Håper du har rett, Morkel.

Torvanger

Braaten kommer til å gi jernet, det er jeg sikker på.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Kagain

Leste den artikkelen der. En ting som var interessant der var at han foreslo Braaten som defensiv midtbanespiller. Om dette er korrekt så vil vel det bety at Brann har god dekning på SHN-rollen, med SHN, Barmen og Braaten som alternativ. Da bør de bare få tak i noen flere alternativ som indreløpere...

Torvanger

Braathen leverte en kjempekamp i går, har går mot en stor sesong.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Atlet Orvanger

Synest det var gledelig å se samarbeidet mellom Nouri og Braaten på høyrekanten. Det var stort sett på høyresiden Brann skapte alle sine farligheter. Etter min mening årsbeste av begge to.

osoerli

Braaten sin beste kamp.  Spørst om han ikkje er betre som indreløper enn kant.  Dessutan er konkurransen større på kant.  Braaten verkar faktisk å vera ei overraskande god signering.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Spelaren

Quote from: osoerli on April 10, 2016, 19:32:33 PM
Braaten sin beste kamp.  Spørst om han ikkje er betre som indreløper enn kant.  Dessutan er konkurransen større på kant.  Braaten verkar faktisk å vera ei overraskande god signering.


Det virker å ha klaffet godt på overgangsfronten i vinter.
Gå av.

Brann I Europa

Quote from: osoerli on April 10, 2016, 19:32:33 PM
Braaten sin beste kamp.  Spørst om han ikkje er betre som indreløper enn kant.  Dessutan er konkurransen større på kant.  Braaten verkar faktisk å vera ei overraskande god signering.


Ja, dette var ekstremt oppløftende på alle måter. Får flere bra spillere på banen samtidig, bra trekk av Nilsen. Braaten ser jo ut til å passe perfekt i en indreløperrolle.
Unrestrained freedom with no moral boundaries is considered the ultimate evil, for humans hate freedom above everything else.

Belfort

Var vel gamletreneren fra Skeid som sa at Daniel vil fungere meget godt som indreløper. Jammen levde han opp til det. For et arbeid han la ned i dag!

Corran

Banens beste i dag uten tvil og må slå me litt på brystet siden eg lanserte ham som indreløper tidligere i uken for å rydde plass til Vega ;-D
Men han fungert så bra som indreløper at jeg ser ikke helt at Barmen eller Remi får den plassen med det første. Men så er det også muligheter for at han er på kant mot rbk for å satse litt mer defensivt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gepard

Gjelder bare at han kommer til å gidde hele sesongen. Men tror Brann og klovneriet rundt trigger han litt.

Go Up