• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 15/16

Started by Lasaron, August 23, 2015, 10:20:26 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Corran

Eg gir deg rett og slett opp Krakra
Du har en merkelig vridning av virkelighetene som er helt i utakt med alle andre ser det ut som
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

osoerli

Quote from: Kjell249 on December 16, 2015, 00:26:33 AM
Ikke plassen som vi skal prioritere men har sansen for Berge, og heller selge Grønner. Så har vi 3 bra midtstoppere og ikke så utsatt for skader på Demidov.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Semb-Berge-vil-ha-mer-spilletid--takket-nei-til-ny-kontrakt-med-Molde-657218_1.snd


Det er vel han som skal overta etter Demidov som ikkje vil forlenga.  Like godt å få han inn med det same.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 15, 2015, 22:58:15 PM
De bør la ham konkurrere om en plass på laget og gi ham sjansen til å vise seg fram. Dersom de mener han er for dårlig for denne sjansen bør de la ham dra.


Hvor mange klubber gir opp 19-årige talenter de har tro på vil bli gode fordi de ikke mener de er gode nok for førstelaget riktig ennå?

Nixon

Quote from: krakra on December 15, 2015, 22:22:37 PMDet er ikke brønnpissing å peke på klart kritikkverdige forhold i Brann. Og Branns videreutvikling av de talentene som har kommet fra utviklingsavdelingen har stått til stryk.


Det er klart at alt ikke har vært optimalt. Men det har vært såpass mange talenter som har fått fra litt til veldig mye spilletid de siste par årene. Så de fleste har hatt alle slags muligheter til å slå mer gjennom enn de har gjort. Så det blir helt feil å legge alt på klubben etter min mening.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Quote from: krakra on December 15, 2015, 21:28:25 PM
Quote from: Lasaron on December 15, 2015, 13:43:46 PM
Quote from: pidre on December 15, 2015, 13:20:26 PM
Vingspiss? Har HL rette egenskaper for en slik rolle?


Etter min mening så bør en vingspiss i Brann ha flere strenger å spille på enn å kunne slikke krittet, løpe raskt og slå innlegg. Dessuten er tror jeg Lorentzen er middels på fart (altså ikke treig, Krakra), og er sikkert ikke dårligere enn de andre på innlegg.

Svaret mitt er ja.
Hva er ditt grunnlag for å si at Lorentzen "sikkert ikke" er dårligere enn de andre på innlegg. Har knapt sett Lorentzen slå et innlegg, selv om det sikkert har skjedd på andrelaget. Ellers er det jo søtt at du fortsatt rir denne kjepphesten om at spillere kan ha "middels fart", men spørsmålet er jo om Lorentzen har fart og teknikk til å ta seg forbi og løpe ifra forsvarsspillere. Det er jeg skeptisk til. Lorentzen er en typisk boksspiss, og å presse ham i en rolle han ikke passer i er ikke bra spillerutvikling. Bedre å la ham dra.


Jeg har sett ham slått et par helt greie innlegg, og ingen i Brann er spesielt god på det.

Jeg tror jeg syns det er mer morsomt at du deler alle fotballspillere opp i rask og treig, enn du syns det er søtt at jeg mener det fins mange fotballspillere som har middels fart  :)

Så spørs det om Brann skal ha en stereotyp ving som bare slikker kritt, løper fort og slår innlegg. Jeg mener nei. En vingspiss skal også ha litt evner som spiss. Det har Lorentzen. Kanskje han ikke har fart til å løpe fra en middels rask back når han har ball i beina, men han har teknikk nok til å kunne vende av en og annen og rekke å få slått innlegget. Han er relativt kvikk i beina. Dessuten fins det andre måter å komme til innlegg på også, for eksempel overlapp, veggspill og trekant.

For å bruke ditt "språk", jeg syns det er søtt at du er mer opptatt av spillerutviklingen til den enkelte (uavhengig av hvilken klubb det skulle foregå i), enn du er av Brann. Det er et mønster hos deg.
Tren på langskudd

Lasaron

Quote from: krakra on December 15, 2015, 21:33:00 PM
Quote from: Corran on December 15, 2015, 13:10:50 PM
Quote from: krakra on December 15, 2015, 09:27:45 AM
Det er vel ingen som har sagt at Lorentzen må dra til en klubb som sier de vil satse på ham som førstevalg?

Han bør dra til en klubb som ser på ham som et stort talent som passer i klubben og som kan konkurrere om en plass på laget. Når Brann sier at de vil leie ham ut til OBOS så er jo det et ganske klart signal om at han ikke engang er i noen konkurransesituasjon om en plass på laget i Brann.

Du gir hele tiden inntrykk av at utlån av Lorentzen betyr at de ikke satser på ham eller at han ikke er utfordrer til en plass på laget/benken. Dette er fjas fra din side.
Grunnen for å låne ham ut er for at han skal ha muligheten for å spille fast på et lag og et lag på høyere nivå enn 2 laget. Dette for at han skal ha muligheten til å utvikle seg mer i en fase hvor det er viktigere for utviklingen hans å spille fast enn å bli brukt som innbytter.
Dette betyr at de er interessert i at han utvikler seg og ikke er stallfyll. Mao de har troen på ham og vil satse på ham
Om Lorentzen tror han kan gjøre dette bedre ved å gå til en annen klubb på et høyere nivå enn Brann kan låne ham ut til er det hans sak.
Om han skriver kontrakt men Brann og blir lånt ut vil han mest sannsynlig også tjene mer enn under kontrakt med en toppklubb i obos så økonomisk vil han tjene på å bli i Brann.

Det er ikke fjas fra min side nei. Man leier ikke ut store talenter man vil satse på, og som kan konkurrere om en plass på laget. Ja, det er vanlig at spillere leies ut, men hvor vanlig er det at dette er 19-åringer med en høy stjerne i klubben? Brann er ikke Real Madrid der nåløyet er syltynt akkurat.

At Branns plan for Lorentzen er et utlån til OBOS er et godt signal på at han ikke er en spiller de vil satse på. Hadde vi hatt en knalltøff konkurransesituasjon på spissplass, Lorentzen hadde vært 1-2 år yngre eller vi hadde vært et topplag i TL hadde det kanskje stilt seg anderledes.


Krakra: Insinuerer du at Lorentzen har, eller bør ha, en høy stjerne i klubben? Da er det isåfall så mange som bør ha en høy stjerne at begrepet mister sin verdi.
Og hvis det forholder seg slik at Brann vil forlenge med ham, så vil de jo satse på ham. De forlenger ikke med en de ikke vil satse på, slik som med Birkelund.
Tren på langskudd

Lasaron

Når det gjelder Semb Berge er jeg klart motstander av å bruke midler på å hente ham. Vi skal først og fremst ha en spiss. Minst av alt en stopper. Dessuten skal Grønner bli en klippe! Jeg har klokketro på den karen.
Tren på langskudd

Lasaron

Om det bare skulle ende med Orlov og Askar som nye inn, så tror jeg likevel det, kombinert med at LAN får en hel vinter med laget, gjør at Brann vil kunne ligge på en finfin 10.plass når sommervinduet åpner. Med ytterligere forsterkning da, tror jeg en 8. plass kan være innen rekkevidde. En 8. plass totalt bør vi være godt fornøyd med.
Tren på langskudd

Spelaren

Noen må avbryte Lasarons rekke her, kan likesågodt bli meg.
Med kun Orlov og Askar inn ser det for tynt ut på topp - eg vil ha den spissen og den venstre angriperen vi trenger for å få denne 8.plassen. Men eg aner ikkje hvem det i så fall skal være, og håper det finnes noe gull blandt de 5-6000 navnene Tjernås har skriblet ned på blokken sin.
Gå av.

Lasaron

Quote from: Spelaren on December 16, 2015, 10:32:26 AM
Noen må avbryte Lasarons rekke her, kan likesågodt bli meg.
Med kun Orlov og Askar inn ser det for tynt ut på topp - eg vil ha den spissen og den venstre angriperen vi trenger for å få denne 8.plassen. Men eg aner ikkje hvem det i så fall skal være, og håper det finnes noe gull blandt de 5-6000 navnene Tjernås har skriblet ned på blokken sin.


Ikke misforstå. Jeg har hele tiden sagt at ny midtspiss er det viktigste, og jeg ser helst at det blir en annen enn Orlov. Men jeg prøver å se realistisk/halvlyst på det scenariet.
Tren på langskudd

Nixon

Mitt inntrykk er at Brann skal kjøpe ny spiss selv om Orlov kommer tilbake.
Rød makt på Hansa

Kjell249

Quote from: Lasaron on December 16, 2015, 08:49:58 AM
Når det gjelder Semb Berge er jeg klart motstander av å bruke midler på å hente ham. Vi skal først og fremst ha en spiss. Minst av alt en stopper. Dessuten skal Grønner bli en klippe! Jeg har klokketro på den karen.

Semb Berge er 4 hakk over Grønner, og det beste er at vi nok kan få han gratis. I tillegg er det mulig vi kan få noen kr for Grønner, og da vil det være en veldig god byttehandel. Men, sjansen for at Semb Berge vil gå til Brann er nok mikroskopiske.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

karkarkar

Semb Berge er under kontrakt til 2018, det står i samme artikkelen som ble fremhevet.

Håkon Lorentzen er under kontrakt hele neste sesong og slik sett viser kontraktsforslaget at Brann ønsker å satse på ham. Som jeg tidligere nevnte, har vi Orlov og/eller en ny spiss, Lie Skålevik, som også er en satsingsspiller, og Karadas, som er ønsket videre som joker på benken. Det gir oss i år en situasjon der Lorentzen formodentlig vil få sjansen meget sjelden, mens et utlån kan gi ham mye spilletid.

Spilleren ser visst utlån som at klubben ikke har tro på ham. Han vil sikkert være i Brann, komme foran en eller to av de andre spissene og spille jevnt og trutt, men det ser Brannledelsen at neppe vil skje i år. Med mindre det skjer en usannsynlig reduksjon av spisser vil Håkon få ganske få muligheter til innhopp. Hvis han er innstilt på det, så får han bare knuse til når det skjer.

krakra

Lorentzens kontrakt går ut i sommer, Brann har ikke tilbudt ny kontrakt, men "snakket om det", han spilte null minutter etter at han kom tilbake i høst og allerede før oppkjøringen har klubben planlagt å leie ham ut en gang til.

karkarkar

Quote from: krakra on December 16, 2015, 13:53:27 PM
Lorentzens kontrakt går ut i sommer, Brann har ikke tilbudt ny kontrakt, men "snakket om det", han spilte null minutter etter at han kom tilbake i høst og allerede før oppkjøringen har klubben planlagt å leie ham ut en gang til.
god løsning? Hvilken annen løsning for årets sesong ser dere for dere?

krakra

December 16, 2015, 14:39:32 PM #1065 Last Edit: December 16, 2015, 14:42:15 PM by krakra
Er konkurransen så stor? Vi har Karadas som er en bra joker, men som har vist i de kampene han har startet at han ikke konkurrerer om en plass i førsteelveren og en Orlov som treneren selv har sagt ikke passer inn i laget. Er det da Skålevik som utgjør en så stor konkurrent at det er nytteløst for Lorentzen å bli i Brann og konkurrere om en plass på laget?

Jeg kan ikke se noe i behandlingen av Lorentzen som tyder på at han er en spiller som Brann setter særlig høyt. At de -snakker om- å tilby ham en ny kontrakt når han om to uker kan forhandle fritt med andre klubber er ikke en tillitserklæring som er så stor at Lorentzen bør kaste seg over pennen og signere ny kontrakt når klubben samtidig sier at planen er at han ikke skal være i stallen neste sesong, og han ikke fikk spille i det hele tatt i høst.

Nixon

Quote from: krakra on December 16, 2015, 14:39:32 PM
Er konkurransen så stor? Vi har Karadas som er en bra joker, men som har vist i de kampene han har startet at han ikke konkurrerer om en plass i førsteelveren og en Orlov som treneren selv har sagt ikke passer inn i laget. Er det da Skålevik som utgjør en så stor konkurrent at det er nytteløst for Lorentzen å bli i Brann og konkurrere om en plass på laget?


Du må regne inn den nye spissen som Brann har lovet har førsteprioritet, uavheng om Orlov kommer tilbake eller ikke. Han bør jo i utgangspunktet være tiltenkt å bli førstevalget. Da blir det med en gang et litt annet utgangspunkt.
Rød makt på Hansa

krakra

En ting er å regne en som ikke har bevist noe for Brann, men som faktisk er signert, som førstevalg uten at han har gjort seg fortjent til det, men når man skal dytte talenter bakover for å ha spillere som ikke er her engang som førstevalg så skjønner man at Brann er en klubb man bør komme seg vekk fra som ung og lovende.

krakra

Quote from: Lasaron on December 16, 2015, 08:42:09 AM
Quote from: krakra on December 15, 2015, 21:33:00 PM
Quote from: Corran on December 15, 2015, 13:10:50 PM
Quote from: krakra on December 15, 2015, 09:27:45 AM
Det er vel ingen som har sagt at Lorentzen må dra til en klubb som sier de vil satse på ham som førstevalg?

Han bør dra til en klubb som ser på ham som et stort talent som passer i klubben og som kan konkurrere om en plass på laget. Når Brann sier at de vil leie ham ut til OBOS så er jo det et ganske klart signal om at han ikke engang er i noen konkurransesituasjon om en plass på laget i Brann.

Du gir hele tiden inntrykk av at utlån av Lorentzen betyr at de ikke satser på ham eller at han ikke er utfordrer til en plass på laget/benken. Dette er fjas fra din side.
Grunnen for å låne ham ut er for at han skal ha muligheten for å spille fast på et lag og et lag på høyere nivå enn 2 laget. Dette for at han skal ha muligheten til å utvikle seg mer i en fase hvor det er viktigere for utviklingen hans å spille fast enn å bli brukt som innbytter.
Dette betyr at de er interessert i at han utvikler seg og ikke er stallfyll. Mao de har troen på ham og vil satse på ham
Om Lorentzen tror han kan gjøre dette bedre ved å gå til en annen klubb på et høyere nivå enn Brann kan låne ham ut til er det hans sak.
Om han skriver kontrakt men Brann og blir lånt ut vil han mest sannsynlig også tjene mer enn under kontrakt med en toppklubb i obos så økonomisk vil han tjene på å bli i Brann.

Det er ikke fjas fra min side nei. Man leier ikke ut store talenter man vil satse på, og som kan konkurrere om en plass på laget. Ja, det er vanlig at spillere leies ut, men hvor vanlig er det at dette er 19-åringer med en høy stjerne i klubben? Brann er ikke Real Madrid der nåløyet er syltynt akkurat.

At Branns plan for Lorentzen er et utlån til OBOS er et godt signal på at han ikke er en spiller de vil satse på. Hadde vi hatt en knalltøff konkurransesituasjon på spissplass, Lorentzen hadde vært 1-2 år yngre eller vi hadde vært et topplag i TL hadde det kanskje stilt seg anderledes.


Krakra: Insinuerer du at Lorentzen har, eller bør ha, en høy stjerne i klubben? Da er det isåfall så mange som bør ha en høy stjerne at begrepet mister sin verdi.
Og hvis det forholder seg slik at Brann vil forlenge med ham, så vil de jo satse på ham. De forlenger ikke med en de ikke vil satse på, slik som med Birkelund.
Logikken om at tilbud om ny kontrakt(som ikke er kommet) betyr at man vil satse på spilleren og at spillere som tilbys ny kontrakt dermed aldri bør tvile på om de vil ble satset på er bare tull. Brann har gitt kontrakt til mange spillere de ikke har satset på i ettertid. Og signalene er ganske klare: Lorentzen er ikke en spiller som blir satset på med det første. Kanskje en gang i framtiden. Kanskje.

Men hvorfor signere ny kontrakt med slike forutsetninger, istedenfor å gå til en klubb der han blir satset på med en gang og får en høy stjerne?

krakra

Quote from: Lasaron on December 16, 2015, 08:37:43 AM
Quote from: krakra on December 15, 2015, 21:28:25 PM
Quote from: Lasaron on December 15, 2015, 13:43:46 PM
Quote from: pidre on December 15, 2015, 13:20:26 PM
Vingspiss? Har HL rette egenskaper for en slik rolle?


Etter min mening så bør en vingspiss i Brann ha flere strenger å spille på enn å kunne slikke krittet, løpe raskt og slå innlegg. Dessuten er tror jeg Lorentzen er middels på fart (altså ikke treig, Krakra), og er sikkert ikke dårligere enn de andre på innlegg.

Svaret mitt er ja.
Hva er ditt grunnlag for å si at Lorentzen "sikkert ikke" er dårligere enn de andre på innlegg. Har knapt sett Lorentzen slå et innlegg, selv om det sikkert har skjedd på andrelaget. Ellers er det jo søtt at du fortsatt rir denne kjepphesten om at spillere kan ha "middels fart", men spørsmålet er jo om Lorentzen har fart og teknikk til å ta seg forbi og løpe ifra forsvarsspillere. Det er jeg skeptisk til. Lorentzen er en typisk boksspiss, og å presse ham i en rolle han ikke passer i er ikke bra spillerutvikling. Bedre å la ham dra.


Jeg har sett ham slått et par helt greie innlegg, og ingen i Brann er spesielt god på det.

Jeg tror jeg syns det er mer morsomt at du deler alle fotballspillere opp i rask og treig, enn du syns det er søtt at jeg mener det fins mange fotballspillere som har middels fart  :)

Så spørs det om Brann skal ha en stereotyp ving som bare slikker kritt, løper fort og slår innlegg. Jeg mener nei. En vingspiss skal også ha litt evner som spiss. Det har Lorentzen. Kanskje han ikke har fart til å løpe fra en middels rask back når han har ball i beina, men han har teknikk nok til å kunne vende av en og annen og rekke å få slått innlegget. Han er relativt kvikk i beina. Dessuten fins det andre måter å komme til innlegg på også, for eksempel overlapp, veggspill og trekant.

For å bruke ditt "språk", jeg syns det er søtt at du er mer opptatt av spillerutviklingen til den enkelte (uavhengig av hvilken klubb det skulle foregå i), enn du er av Brann. Det er et mønster hos deg.
For Brann er det selvfølgelig ikke positivt å presse spillere inn i andre roller enn de de behersker. Det er en strategi vi har bommet på gjentatte ganger, og en vi bør slutte med snarest. Det  å utvikle spillere og få ut potensialet dem er derimot noe Brann selvfølgelig vil være tjent med.

Og det er lite som tyder på at Lorentzen vil lykkes som kant. Utover din fantastiske beskrivelse av ham som en med middels fart, som du har sett slå et par helt greie innlegg...

Nixon

Quote from: krakra on December 16, 2015, 14:55:26 PM
En ting er å regne en som ikke har bevist noe for Brann, men som faktisk er signert, som førstevalg uten at han har gjort seg fortjent til det, men når man skal dytte talenter bakover for å ha spillere som ikke er her engang som førstevalg så skjønner man at Brann er en klubb man bør komme seg vekk fra som ung og lovende.


Tror du at det bare er i Brann at man henter spillere som man håper og tror skal spille mye, og så gjør man endringer ut fra det? Det handler vel i bunn og grunn å være litt realistisk. Brann vet hva de har i Lorentzen akkurat nå og i nær fremtid, og vet også hva de må ha av kvalitet på topp for å gjøre en grei TL-sesong neste år. Jeg syns det er ganske renhårig av Brann å gi Lorentzen beskjed allerede nå at de synes det vil være bedre om han får mye spilletid på utlån neste år, fremfor å sitte mye på benken. For ja, jeg vil tro at Nilsen og Soltvedt kan forutse det ganske nøyaktig at det kommer til å skje.

Når det er sagt. Jeg skjønner godt at det ikke er dette Lorentzen ønsker, og jeg har ikke noe problemer med å forstå det dersom han ønsker å skifte beitemark i håp om å bli satset på i en annen klubb. Jeg håper bare at han også er litt realistisk i forhold til hvilken klubb han hopper på. Det kan lett bli mye benk dersom han går til en for god klubb, uansett hva de lover i forkant.

Rød makt på Hansa


Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 14:39:32 PM
Er konkurransen så stor? Vi har Karadas som er en bra joker, men som har vist i de kampene han har startet at han ikke konkurrerer om en plass i førsteelveren og en Orlov som treneren selv har sagt ikke passer inn i laget. Er det da Skålevik som utgjør en så stor konkurrent at det er nytteløst for Lorentzen å bli i Brann og konkurrere om en plass på laget?

Jeg kan ikke se noe i behandlingen av Lorentzen som tyder på at han er en spiller som Brann setter særlig høyt. At de -snakker om- å tilby ham en ny kontrakt når han om to uker kan forhandle fritt med andre klubber er ikke en tillitserklæring som er så stor at Lorentzen bør kaste seg over pennen og signere ny kontrakt når klubben samtidig sier at planen er at han ikke skal være i stallen neste sesong, og han ikke fikk spille i det hele tatt i høst.


Vi er på jakt etter flere spisser. Går overgangsvinduet som Brann håper kommer vi til å ha både Skålevik og Ny Spiss som vil stå foran ham i køen om den ene spissplassen, med mindre Lorentzen skulle ta store steg i vinter eller Ny Spiss flopper. Når vi i tillegg har en trener som ikke er spesielt glad i rokkering, og vi er et nylig opprykket lag som lett kan komme i en nedrykkstrid hvor tradisjonelt sett klubber er lite villige til å gamble med talenter, så er det lite sannsynlig at Lorentzen får mye spilletid neste år, med mindre vi blir uheldige med skader. Da er det bedre for Brann å la spilleren de har tro på vil bli en god spiss i fremtiden få mer spilletid i en annen klubb, så kan han komme tilbake forhåpentligvis som en bedre spiller med større sjanser for spilletid i Brann.

Brann har ikke økonomi til å tilby kontrakter for gøy, tilbyr de Lorentzen kontrakt har de tro på at han vil bli god spiller, selv om du er uenig i hva som er beste måten å få denne gode spilleren ut av ham på.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 14:55:26 PM
En ting er å regne en som ikke har bevist noe for Brann, men som faktisk er signert, som førstevalg uten at han har gjort seg fortjent til det, men når man skal dytte talenter bakover for å ha spillere som ikke er her engang som førstevalg så skjønner man at Brann er en klubb man bør komme seg vekk fra som ung og lovende.


Tull. Alle klubber har en tiltenkt rolle for en spiller de henter, enten som stallfyll, førstevalg eller talent for fremtiden, og dette vil også endre status for spillere som allerede er i klubben. Noen ganger faller disse planene gjennom, og førstvalg flopper og blir stallfyll i stedet, eller stallfyll blomstrer og tar førstevalget, men alle klubber har planer for spillere de henter og hvordan dette vil påvirke tiltenkt spilletid for resten av laget.

Nixon

Quote from: krakra on December 16, 2015, 15:16:23 PM
Brann har ikke hentet noen spiller ennå, og at man avskriver et stort talents sjanse til å konkurrere om en plass på laget på bakgrunn av en hypotetisk spiller er kanskje ikke vanlig i så mange andre klubber enn Brann.


At du kaller en forhåndsmeldt spiss for hypotetisk passer sikkert inn i argumentasjonen din, men når klubben med sikkerhet ser ut til å vite at en slik spiss kommer, så agerer de ut fra det. Noe de ikke er alene om vil jeg tro.
Rød makt på Hansa

krakra

Sikkerhet vet? Har ikke Brann tidligere forhåndsannonsert spillere som ikke har kommet? Har ikke forhåndsannonserte spillere vist seg å være dårligere enn de som var her tidligere? Når man ikke aner hvem denne spilleren er, eller om han i den hele tatt kommer så er det merkelig å "agere utifra det".
Det er forskjell på om vi henter Aleksander Søderlund eller en risikospiller fra Litauen.

krakra

Quote from: Jose Arrogantio on December 16, 2015, 15:37:31 PM
Quote from: krakra on December 16, 2015, 14:55:26 PM
En ting er å regne en som ikke har bevist noe for Brann, men som faktisk er signert, som førstevalg uten at han har gjort seg fortjent til det, men når man skal dytte talenter bakover for å ha spillere som ikke er her engang som førstevalg så skjønner man at Brann er en klubb man bør komme seg vekk fra som ung og lovende.


Tull. Alle klubber har en tiltenkt rolle for en spiller de henter, enten som stallfyll, førstevalg eller talent for fremtiden, og dette vil også endre status for spillere som allerede er i klubben. Noen ganger faller disse planene gjennom, og førstvalg flopper og blir stallfyll i stedet, eller stallfyll blomstrer og tar førstevalget, men alle klubber har planer for spillere de henter og hvordan dette vil påvirke tiltenkt spilletid for resten av laget.
Planer for hvem? Brann har ikke hentet noen. En ide om en spiller kan ikke spille på bekostning av Lorentzen eller noen andre.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 15:50:33 PM
Quote from: Jose Arrogantio on December 16, 2015, 15:37:31 PM
Quote from: krakra on December 16, 2015, 14:55:26 PM
En ting er å regne en som ikke har bevist noe for Brann, men som faktisk er signert, som førstevalg uten at han har gjort seg fortjent til det, men når man skal dytte talenter bakover for å ha spillere som ikke er her engang som førstevalg så skjønner man at Brann er en klubb man bør komme seg vekk fra som ung og lovende.


Tull. Alle klubber har en tiltenkt rolle for en spiller de henter, enten som stallfyll, førstevalg eller talent for fremtiden, og dette vil også endre status for spillere som allerede er i klubben. Noen ganger faller disse planene gjennom, og førstvalg flopper og blir stallfyll i stedet, eller stallfyll blomstrer og tar førstevalget, men alle klubber har planer for spillere de henter og hvordan dette vil påvirke tiltenkt spilletid for resten av laget.
Planer for hvem? Brann har ikke hentet noen. En ide om en spiller kan ikke spille på bekostning av Lorentzen eller noen andre.


Brann prøver å bli kvitt en av våre spisser, og planlegger å låne ut en annen. Jeg mener også å ha lest en eller annen i Brann si at Karadas ikke kan starte kamper lengre. Jeg vet ikke hvor langt i prossessen de er, men de har åpenbart planer om en ny spiss inn. Det er ikke en ide, det er konkrete planer, de har sannsynligvis konkrete navn på blokken, og kanskje de til og med er i konkrete forhandlinger. Og har Tjærnås gjort jobben sin, og det ser det ut til at han har gjort, siden de forlenget med ham, så blir det ingen kriseløsning fra Litauen.

krakra

Inntil spilleren er klar så er det en idé. Vi har hatt "konkrete planer" om spisser og andre spillere før der ingen har kommet, eller der dårlige spillere har kommet. At man vil kvitte seg med Orlov er jo nettopp fordi man ikke har troen på ham. LAN har sagt det ganske klart og tydelig at han ikke passer inn. Dessuten er han dyr. Han ble i fjor leid ut uten at han ble erstattet av noen annen spiss, men derimot en kantspiller.

Jose Arrogantio

Forresten må ikke spilleren ha signert ennå for Brann å ha planer for ham som påvirker statusen til resten av laget. Eller tror du Brann er eneste lag som legger planer for spillere ut før de har på plass alle spillere inn?

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 16:26:19 PM
Inntil spilleren er klar så er det en idé. Vi har hatt "konkrete planer" om spisser og andre spillere før der ingen har kommet, eller der dårlige spillere har kommet. At man vil kvitte seg med Orlov er jo nettopp fordi man ikke har troen på ham. LAN har sagt det ganske klart og tydelig at han ikke passer inn. Dessuten er han dyr. Han ble i fjor leid ut uten at han ble erstattet av noen annen spiss, men derimot en kantspiller.


Noen ganger faller planer gjennom, men da kan de jo bare endre planene for Lorentzen deretter.

krakra

Jeg har ikke sagt at Brann ikke kan planlegge spillere ut før noen har kommet inn, men at det er et rimelig klart signal på at de ikke har all verdens tro på spilleren. Da er det selvsagt best for spilleren å komme seg vekk.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 16:30:12 PM
Jeg har ikke sagt at Brann ikke kan planlegge spillere ut før noen har kommet inn, men at det er et rimelig klart signal på at de ikke har all verdens tro på spilleren. Da er det selvsagt best for spilleren å komme seg vekk.


Det er signal om at de ikke har tro på at han er god nok for førstelaget i år. Men det at de i en presset økonomisk situasjon vil gi ham ny kontrakt er også et signal om at de har god tro på at han vil bli god nok for førstelaget i fremtiden. Så om Lorentzen forlater bør det ikke være fordi Brann ikke vil satse på ham, for det vil de, og det viser de med ny kontrakt, men fordi han er uenig i hvorvidt Branns planer for ham er det beste for utviklingen hans.


krakra

December 16, 2015, 16:40:08 PM #1083 Last Edit: December 16, 2015, 16:42:24 PM by krakra
Det er et signal om at han ikke er i nærheten om å konkurrere om en plass på laget. Det til tross for at vi kun har en annen spiller som er aktuell for å starte kamper, som treneren ikke har uttalt manglende tro på. Hvor stor tro har man på en spiller når det tydeligvis er utenkelig at han som 19-åring kan konkurrere ut enten Skålevik eller en spiller vi ikke har signert ennå og ikke vet hvem er?

Igjen. Det er tull å si at "Brann vil satse på ham". De har gitt et ganske sterkt signal på at de ikke vil satse på ham nå. Så det beste Lorentzen kan håpe på er at de kanskje vil satse på ham i framtiden.
Brann har ikke tilbudt Lorentzen ny kontrakt. De har snakket om det. Og det er 2 uker igjen til Lorentzen står fritt til å forhandle med andre klubber. Er dette et signal på at de har noe særlig tro på ham?

En samtale om en mulig forlengelse er ikke et signal om at man vil satse på en spiller. Det kan like gjerne være at Brann vil ha ham i tilfelle han skulle slå igjennom. Uten at troen på dette nødvendigvis er veldig stor, eller at Brann selv vil ta noen sjanser for å øke sannsynligheten.

dudo

Jeg synes i hvert fall ikke at det nye regimet skal tvile på egen gjennomføringskraft bare fordi RBH. Det er klart man kan planlegge å forsterke seg og selge unna/låne bort i mellomtiden. Jeg ville lagt frem en ettårig forlengelse med en toårig opsjon fra klubben sin side. Det er et soleklart tegn på at han må begynne å prestere, og i så tilfelle har han en fremtid i Brann. Hvis ikke kan han bare gå til Åsane først som sist. Jeg tror uansett det er bedre for Lorentzen å starte 20+ kamper i OBOS enn å starte 2 med 7 innhopp for Brann. Det er lenge siden han har imponert, noe som også er grunnen til at han ikke spilte i høst.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

December 16, 2015, 17:21:06 PM #1085 Last Edit: December 16, 2015, 17:22:48 PM by krakra

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 16:40:08 PM
Det er et signal om at han ikke er i nærheten om å konkurrere om en plass på laget. Det til tross for at vi kun har en annen spiller som er aktuell for å starte kamper, som treneren ikke har uttalt manglende tro på. Hvor stor tro har man på en spiller når det tydeligvis er utenkelig at han som 19-åring kan konkurrere ut enten Skålevik eller en spiller vi ikke har signert ennå og ikke vet hvem er?

Igjen. Det er tull å si at "Brann vil satse på ham". De har gitt et ganske sterkt signal på at de ikke vil satse på ham nå. Så det beste Lorentzen kan håpe på er at de kanskje vil satse på ham i framtiden.
Brann har ikke tilbudt Lorentzen ny kontrakt. De har snakket om det. Og det er 2 uker igjen til Lorentzen står fritt til å forhandle med andre klubber. Er dette et signal på at de har noe særlig tro på ham?

En samtale om en mulig forlengelse er ikke et signal om at man vil satse på en spiller. Det kan like gjerne være at Brann vil ha ham i tilfelle han skulle slå igjennom. Uten at troen på dette nødvendigvis er veldig stor, eller at Brann selv vil ta noen sjanser for å øke sannsynligheten.


Hvis Brann ikke vil satse på ham, hvorfor vil de tilby ham kontrakt? Brann har ikke råd til å gi kontrakt til spillere sånn i tilfelle de blir gode. At de ennå bare snakker om kontrakt kan jeg være enig i at er ikke er veldig sterkt signal, men samtidig har det vært klart lenge at Brann ventet med spillerkontrakter til etter sesongen og opprykk var klart, og det har nok forsinket en del av kartleggingsarbeidet.

Man må ikke være Real Madrid for å utvikle spillere gjennom utlån. At Brann ikke ser han for seg på A-laget i år betyr ikke at de ikke vil satse på ham, de har bare et litt lengre perspektiv på dette.

krakra

Hvorfor skulle Brann vente med å forlenge med en spiller de uansett bare skal leie ut, til opprykket var klappet og klart, dersom de har stor tro på spilleren? Det er jo noe annet med spillere på dyre kontrakter som Brann mener ikke bør spille en sesong til i OBOS, men Brann sier jo klart og tydelig at Lorentzen bør spiller i OBOS-ligaen neste år uansett.

At man signerer en kontrakt med en spiller man bare kanskje vil satse på en gang i framtiden er langt ifra utenkelig. Selv Brann ser nok at Lorentzen har et potensiale, og håper kanskje at en annen klubb skal utvikle ham til en spiller de kan bruke. Spørsmålet er hvorfor i all verden Lorentzen skal være med på noe sånt? Er det utålmodig å si nei til det? Han vet jo at dersom han gjør det bra i en annen klubb så kommer Brann med pengeboken uansett. Og historien viser jo at spillere Brann har betalt for har en betydelig høyere stjerne enn de egenutviklede.

Jose Arrogantio

Fordi økonomien til Brann i OBOS er forskjellig fra økonomien til Brann i TL. Ikke sikkert de hadde hatt råd til å signere før opprykk.

Jeg håper Brann har et litt annet syn på utlån enn fordi de "håper kanskje at en annen klubb skal utvikle ham til en spiller de kan bruke". Er det slik du mener andre klubber som låner ut unge spillere også tenker, eller er det bare Brann du tillegger slikt?

Egenutviklede Barmen har hatt en høyere stjerne enn flere innhentede spillere. Birkelund var bak ham i år, og året før ble han vel valgt foran Orlov på spissplass i noen kamper også, og hadde mye høyere stjerne enn innhentede Drame. Vindheim hadde høyere stjerne enn innhentede Sævarsson. Jeg kan ikke komme på noen eksempler siden Finne hvor en egenutviklet spiller har vært bak en innhentet spiller tross gode prestasjoner.

krakra

Ja, jeg mener at i de aller fleste tilfeller hvor klubber låner ut 19-åringer så er det snakk om spillere som ikke har all verdens tro på. Det er selvsagt forskjell på klubber. Noen er nåløyet veldig trangt, men Brann er ikke en klubb der man kan snakke om trangt nåløye av andre årsaker enn viljen til å satse på unge spillere.

Birkelund var en bosmanspiller vi hentet etter at han hadde vært borte fra oss et år. Jeg snakker om innkjøpte spillere, og der har du såvidt jeg kan se ett eksempel på et talent som har blitt prioritert foran en innkjøpt spiller i en situasjon der det har vært noen tvil om hvem som har vært best.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on December 16, 2015, 18:00:16 PM
Ja, jeg mener at i de aller fleste tilfeller hvor klubber låner ut 19-åringer så er det snakk om spillere som ikke har all verdens tro på. Det er selvsagt forskjell på klubber. Noen er nåløyet veldig trangt, men Brann er ikke en klubb der man kan snakke om trangt nåløye av andre årsaker enn viljen til å satse på unge spillere.

Birkelund var en bosmanspiller vi hentet etter at han hadde vært borte fra oss et år. Jeg snakker om innkjøpte spillere, og der har du såvidt jeg kan se ett eksempel på et talent som har blitt prioritert foran en innkjøpt spiller i en situasjon der det har vært noen tvil om hvem som har vært best.


Da er vi fundamentalt uenige angående utlån, så da er vel den saken grei.

Jeg nevnte to. Barmen foran Orlov og Vindheim foran Sævarsson. Så var vel Grønner foran Mojsov om jeg husker rett, kanskje Knudsen også, husker ikke helt.

Hvem andre egenutviklede talenter enn Finne har blitt prioritert bak en innkjøpt spiller i en situasjon der det har vært noen tvil om hvem som har vært best? Kaaaanskje Grønner?

krakra

December 16, 2015, 18:26:28 PM #1091 Last Edit: December 16, 2015, 18:30:12 PM by krakra
Såvidt jeg kan se spilte Barmen på bekosting av Orlov i én kamp, og det syns jeg er et rimelig tynt grunnlag. Mojsov kom også til Brann som bosmanspiller.

Hvor mange eksempler har du på 19-åringer som klubben på eget initiativ sender på lån, som man kan si at klubben har hatt stor tro på? Det er klart at er klubben i en situasjon der 2-3 landslagsspillere er foran i køen så kan et lån være smart, men Lorentzen spiller i det som har blitt kalt vår svakeste posisjon og klubben virker ikke engang innstilt på å la ham bruke oppkjøringen på å vise at han fortjener en plass på laget.

Jose Arrogantio

Så spillere som kommer til Brann som bosmanspiller teller ikke som innkjøpte? I så fall ble ikke Finne heller prioritert bak en innkjøpt spiller, Pusic kom til Brann som bosman. Er det da noen eksempler på en jevngod ung spiller som har blitt prioritert bak en innkjøpt spiller igjen? Jeg har ikke sett deg komme med eksempler.

Jeg har ingen eksempler på 19-åringer som har blitt sendt på klubben etter eget initiativ punktum. Kan ikke komme på noen lignende problemstillinger tidligere. Har ikke Brann hatt troen på 19-åringer har de enten spilt ut kontrakten på 2. laget eller forsvunnet uten kontrakt.

krakra

Vi sendte både Haugsdal, Hansen, Møvik, Amankwah osv. på lån, og det var ikke spillere vi hadde noen særlig tro på. En billig kontrakt og et utlån er selvfølgelig ikke satsing eller signal på at man kommer til å satse på en spiller.

Bosmanspillere teller ikke. Finne ble prioritert bak både Pusic og Huseklepp, så da kan du jo bruke Huseklepp som et eksempel på en spiller prioritert bak en jevngod ung spiller. Karadas foran Grønner er et annet eksempel, Huseklepp foran Larsen i år igjen et eksempel.

Eneste eksemplet du har på det motsatte er en spiller som spilte bra med en gang han fikk sjansen, og deretter fikk spille helt til han ikke fikk sjansen mer. Vi har hentet en drøss av spillere som har fått mange sjanser uten å prestere og en tålmodighet på et nivå som ingen egenutviklet spiller noen gang har fått i Brann.

Nixon

Quote from: krakra on December 16, 2015, 16:30:12 PM
Jeg har ikke sagt at Brann ikke kan planlegge spillere ut før noen har kommet inn,


Det er bare litt "merkelig" som du skrev lenger oppe?

Men greit. Jeg ser på Brann sine planer for Lorentzen som en bekreftelse at de hundre prosent sikkert kommer til å hente en ny spiss. Dersom de ikke gjør det, og Lorentzen "bare" måtte kjempe om spillertid med Skålevik/Orlov/Karadas, skal jeg også falle ned på at han burde fått sjansen

Forøvrig ser ikke Nilsen "svart på at Orlov kanskje kommer tilbake". Altså ikke veldig entusiastisk, men dog bedre enn det han sa i sommer.

http://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/jeg-ser-ikke-svart-pa-a-fa-jakob-tilbake/s/5-8-232203


Rød makt på Hansa

krakra

December 16, 2015, 21:24:26 PM #1095 Last Edit: December 16, 2015, 21:26:42 PM by krakra
Nei, det er ikke merkelig dersom man har konkludert med at man ikke har noe særlig tro på spillerne det gjelder. Brann kan ikke tvinge spillere til Brann og antallet "sikre signeringer" er ganske lavt. Hvis de "hundre prosent sikkert" skal hente en spiss gir jo det en betydelig sannsynlighet for at dette blir en risikospiller. At man allerede før han er signert da konkluderer med at Lorentzen ikke har sjans til å danke ham ut vitner jo om ganske lav tillit til spilleren, og jeg tror ikke man har veldig tro på framtiden til en 19-åring man per dags dato har såpass liten tillit til. Det signalet er det jo tydelig at Lorentzen og co også ser.

Jose Arrogantio

December 16, 2015, 21:47:32 PM #1096 Last Edit: December 16, 2015, 22:07:21 PM by Jose Arrogantio
Quote from: krakra on December 16, 2015, 20:18:31 PM
Vi sendte både Haugsdal, Hansen, Møvik, Amankwah osv. på lån, og det var ikke spillere vi hadde noen særlig tro på. En billig kontrakt og et utlån er selvfølgelig ikke satsing eller signal på at man kommer til å satse på en spiller.

Bosmanspillere teller ikke. Finne ble prioritert bak både Pusic og Huseklepp, så da kan du jo bruke Huseklepp som et eksempel på en spiller prioritert bak en jevngod ung spiller. Karadas foran Grønner er et annet eksempel, Huseklepp foran Larsen i år igjen et eksempel.

Eneste eksemplet du har på det motsatte er en spiller som spilte bra med en gang han fikk sjansen, og deretter fikk spille helt til han ikke fikk sjansen mer. Vi har hentet en drøss av spillere som har fått mange sjanser uten å prestere og en tålmodighet på et nivå som ingen egenutviklet spiller noen gang har fått i Brann.


Hadde glemt Haugsdal, Møvik osv. men det begynner å bli en del år siden, masse som har skjedd i sportslig ledelse og Branns økonomi siden den gang.

Karadas er ikke foran Grønner i stopperkøen lengre. Huseklepp kom også gratis til Brann. Han har heller ikke dyttet Larsen bakover i køen, Larsen har dyttet seg selv bakover i køen gjennom ustabile prestasjoner, han har nytt stor tillit både under Norling og til dels Nilsen, før Rennie kom inn og presterte klart bedre enn Larsen i noen kamper.

Vi har vært tålmodige med både Grønner, Larsen og Barmen, og alle disse har fått mer og mer tillit de senere årene. Barmen hadde en lang periode i fjor med svake prestasjoner som ikke satte ham ut av laget. Larsen likeså i år.

At jeg bare har ett eksempel er fordi du brått diskvalifiserer bosmenn som om de ikke koster noe for Brann å hente. Kan ikke huske at hvorvidt Pusic var bosmann eller kjøpt var relevant når Finne-debatten pågikk.

Lasaron

Quote from: krakra on December 16, 2015, 16:30:12 PM
Jeg har ikke sagt at Brann ikke kan planlegge spillere ut før noen har kommet inn, men at det er et rimelig klart signal på at de ikke har all verdens tro på spilleren. Da er det selvsagt best for spilleren å komme seg vekk.


Brann har gjerne ikke mye tro på ham, men de har litt tro på ham. Og det er godt mulig spilleren er tjent med å komme seg vekk. Men hva er best for Brann? Mener du at Brann skal planlegge det som er best for Brann?
Tren på langskudd

Lasaron

Vil forøvrig gjenta noe jeg har sagt før: Jeg tror minst en av disse tre forsvinner, men ikke alle tre: Lorentzen, Larsen, Rotihaug.
Tren på langskudd

Kjell249

December 16, 2015, 23:38:15 PM #1099 Last Edit: December 16, 2015, 23:40:49 PM by Kjell249
Quote from: Jose Arrogantio on December 16, 2015, 21:47:32 PM
Quote from: krakra on December 16, 2015, 20:18:31 PM
Vi sendte både Haugsdal, Hansen, Møvik, Amankwah osv. på lån, og det var ikke spillere vi hadde noen særlig tro på. En billig kontrakt og et utlån er selvfølgelig ikke satsing eller signal på at man kommer til å satse på en spiller.

Bosmanspillere teller ikke. Finne ble prioritert bak både Pusic og Huseklepp, så da kan du jo bruke Huseklepp som et eksempel på en spiller prioritert bak en jevngod ung spiller. Karadas foran Grønner er et annet eksempel, Huseklepp foran Larsen i år igjen et eksempel.

Eneste eksemplet du har på det motsatte er en spiller som spilte bra med en gang han fikk sjansen, og deretter fikk spille helt til han ikke fikk sjansen mer. Vi har hentet en drøss av spillere som har fått mange sjanser uten å prestere og en tålmodighet på et nivå som ingen egenutviklet spiller noen gang har fått i Brann.


Hadde glemt Haugsdal, Møvik osv. men det begynner å bli en del år siden, masse som har skjedd i sportslig ledelse og Branns økonomi siden den gang.

Karadas er ikke foran Grønner i stopperkøen lengre. Huseklepp kom også gratis til Brann. Han har heller ikke dyttet Larsen bakover i køen, Larsen har dyttet seg selv bakover i køen gjennom ustabile prestasjoner, han har nytt stor tillit både under Norling og til dels Nilsen, før Rennie kom inn og presterte klart bedre enn Larsen i noen kamper.

Vi har vært tålmodige med både Grønner, Larsen og Barmen, og alle disse har fått mer og mer tillit de senere årene. Barmen hadde en lang periode i fjor med svake prestasjoner som ikke satte ham ut av laget. Larsen likeså i år.

At jeg bare har ett eksempel er fordi du brått diskvalifiserer bosmenn som om de ikke koster noe for Brann å hente. Kan ikke huske at hvorvidt Pusic var bosmann eller kjøpt var relevant når Finne-debatten pågikk.
For å ikke glemme Haugen. Han har fått sjansen i 5 år før han på høsten 2015 fant det for godt å vise noe av potensialet som noen mener han har. Han har vært offensiv midtbane, ving, defensiv midtbane, vanlig midtbane før han endelig klarte å prestere som indreløper. Haugen har fått så mye tillit at noen på stadion burde vært kjeppjaget for å gi en spiller så mye tillit. Enda godt at han til slutt fant det for godt til å levere, når vi hadde karret oss ned i OBOS. Skal alle talentene få like mye tillit som Haugen så er vi snart i OBOS igjen.

Det sier seg selv at når Lorentzen ikke har tillit i OBOS, så har han ikke det i Tippeligaen. Men, det er ikke umulig å vurdere en spille som å ha et potensiale, men som er for langt unna nivået pt for å kunne tilføre Brann noe.
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

Go Up