• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sandnes Ulf- Brann LAURDAG 08.08 kl 15.30 (cmore)

Started by hasunds, August 02, 2015, 23:04:13 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

Quote from: dokken on August 10, 2015, 11:02:45 AM
Poenget mitt er at den gjennomsnittlige Brann-supporter - inkludert meg selv - ofte har brukt 70 av 90 minutter til å stå med armene i kors og rope "Gååååå i", Skyyt", "Heeelvete", "E du idiot, dommar". Evt bare stå og surmule.

Så har man gjerne sunget fem-seks ganger i løpet av en kamp. Nystemten - Byen e Bergen etter en eventuell scoring, Vi e de beste etc. Og så har man ropt Heia Brann tre-fire ganger.

Dersom alle oppfører seg sånn, blir det lange perioder det er dødsstille fra bortefeltet/supporterfeltet. Selvfølgelig kan det koke hvis kampen er dødsspennende og Brann briljerer - men det har ikke skjedd de siste årene, og kommer neppe til å skje de neste to årene.

Da synes jeg det er bra at noen holder koken oppe. Så får det heller være at det blir enkelte repetisjoner og noen av de nye sangene ikke akkurat får nobelprisen i litteratur. Personlig kunne jeg tenkt meg mer brodd og humor - det blir for mye blod, stolthet og rødt og hvitt i tekstene.

Poenget med stemning er at det lages lyd, og at det synges med kraft - ikke sur mumling i valsetakt. Det siste har i mange år vært hovedproblemet i Brann-supporterne - inkludert meg selv.

Apropos: Se den imponerende jobben Kjernen har gjort de siste årene med å bli Norges desidert beste, mest høylytte og kokende supportergjeng. Alle som så LSK - RBK i går kan ikke unngått å legge merke til det. Også på Lerkendal har jeg blitt imponert - 1000-1500 som synger i 90 minutter er svært bra.

Kjernen har fått det til ved å slutte å surmule så mye, bringe sammen miljøer og finne en mellomting mellom shallalla og britisk stil. Selv kjenner jeg meg mest hjemme i britisk supporterstil, men jeg innser at da blir det bare sunget skikkelig to ganger hver omgang. Det er for dårlig.


Kjernen? Synger ikke de bara monotone lalala-sanger med en irriterende tromme i 90 minutter? Uansett er ikke en 5-0-kamp borte over en erkerival når man er soleklar serieleder, noe det er spesielt imponerende å lage stemning i. Eller lagde vi kanskje ikke stemning i 2007-sesongen?

Det er ikke noe poeng i å synge bare for synge. Det må jo være et budskap i sangene. Hvis man kan stå en halv kamp og synge "Det var Sandnes away" om og om igjen, så kan man likegodt synge "lalalalalala", "Lisa gikk til skolen" og "En bussjåfør er en mann med godt humør" i 90 minutter. De sangene får det i hvert fall ikke til å høres ut som at man heier på motstanderen - slik "Sandnes oooeyyy" lett kan oppfattes som. Bussjåfør-sangen er jo en skikkelig gladsang. Blir sikkert bra trøkk på den. Mot Sogndal kan vi synge "Superlag fra Sogndal. Det er jo ikke så nøye hva vi synger, bare det er lyd fra oss.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

dokken

Du bør oppdatere deg litt på Kjernen, Krøvel.

Og: poenget er altså at det lages kok og lyd, og at sangene har et visst driv og fart i seg. De fleste av de sangene du ramser opp ble sunget i Sandnes, men mange varer jo i 40 sekunder.

Man trenger noen sanger som kan gå en stund også - men da raser jo alle puristene hver gang. En del av sangene du nevner er også funnet opp på 90-tallet. Det er naturlig at nye generasjoner har lyst å synge noe annet.

Bergen by er nydelig og Vi e Brann - bergens stolthet er to sanger som kan gå en stund. Men Brann trenger faktisk flere. Så kan jeg være enig at det ble litt vel mye away, away. Men det var vel fordi folk syntes det var gøy å synge den? Akkurat som folk syntes det var gøy å synge Oj,oj,oj. Det må ikke være så mange sure folk på tribunen at all glede og spontanitet forsvinner.

krøvel vellevold

August 10, 2015, 16:09:52 PM #103 Last Edit: August 10, 2015, 16:11:57 PM by krøvel vellevold
Quote from: dokken on August 10, 2015, 15:34:42 PM
Du bør oppdatere deg litt på Kjernen, Krøvel.

Og: poenget er altså at det lages kok og lyd, og at sangene har et visst driv og fart i seg. De fleste av de sangene du ramser opp ble sunget i Sandnes, men mange varer jo i 40 sekunder.

Man trenger noen sanger som kan gå en stund også - men da raser jo alle puristene hver gang. En del av sangene du nevner er også funnet opp på 90-tallet. Det er naturlig at nye generasjoner har lyst å synge noe annet.

Bergen by er nydelig og Vi e Brann - bergens stolthet er to sanger som kan gå en stund. Men Brann trenger faktisk flere. Så kan jeg være enig at det ble litt vel mye away, away. Men det var vel fordi folk syntes det var gøy å synge den? Akkurat som folk syntes det var gøy å synge Oj,oj,oj. Det må ikke være så mange sure folk på tribunen at all glede og spontanitet forsvinner.


Jeg kikket litt på LSK - RBK i sted for å se. Kan ikke si Kjernen kom med noe oppsiktsvekkende. Skulle bare mangle at de laget stemning når de leder serien og knuser en erkerival 5-0 borte.

Både "away away" og "oioioi" står for meningsløshet. Som jeg sa; vi kan like gjerne synge "En bussjåfør er en mann med godt humør". Det har like lite med saken å gjøre.

Hvem er "folk" som syns det er gøy å synge på den? De 50 fra fyrebussen? Eller de 350 andre som var på bortetribunen? Du kan få Brann-fans generelt til å synge med på forskjellig, men du får aldri med deg hele tribunen på disse meningsløse fyllasangene. Slike sanger er for spesielt interesserte. Det er gøy for en intern gjeng, men slår ikke an hos den generelle Brann-fan fordi den er meningsløs. Skal det være mer enn 50 stykker som synger, må man komme med noe som fenger ut over den innerste kretsen som tar fyrebussen. Da bør det helst være noe med et budskap ut over at det er gøy å reise på fyllatur.

Det er mulig vi har et for dårlig utvalg av sanger og trenger noe nytt. Men så finn nå på noe med mening i da, for helvete! Hvor vanskelig kan det være? Er vi så dårlige til å lage sanger at vi i likhet med LSK og denslags tyr til nødsanger uten mening for å i det hele tatt kunne synge noe?

Det er jo ikke vanskeligere enn at man f.eks. synger "Dette her blir feeett, eg blir varm og sveeeett - vi knuser Sandnes Ulf lett, og da blir dagen komplett, så dette her blir feeett!" på samme melodi i stedet for "og det var Sandnes away - og det var Sandnes away". Sikkert ikke knall i padden den heller, men uansett bedre enn "away-varianten". Det tok meg to minutter, og vips så har man en sang med noenlunde poeng i - og som heller ikke høres ut som en Sandnes Ulf-sang.

Dette er jo heller ikke noe engangstilfelle. Denne sangen har gått om og om igjen i det evige på mange bortekamper i år.

BGG skal ha skryt for å lage sanger og fyre igang stemningen. At det er en og annen tullesang innimellom, kan man leve med. Kottila-sangen er jo også meningsløs, og ironien i den har strengt tatt forsvunnet for 15 år siden. Men man kan leve med det når det kanskje blir sunget én gang hver kamp. Ikke 30!
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Man må ikke se seg blind på kvantitet. Om det kommer et minutt her og der hvor det ikke synges, er det helt kurant.
Er helt på linje med Krøvel.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on August 10, 2015, 08:26:18 AM
Quote from: dokken on August 09, 2015, 21:33:39 PM
Selv om jeg er enig i at sangen ikke gir så mye mening, er jeg utrolig lei av alle som skal kritisere sangrepertoaret, men som selv aldri starter en eneste sang, og k
knapt nok bidrar.

Away-sangen er vel bare en gladsang som har dukket opp, på linje med "tjukk og feit" og "oj, oj, oj".

Det synges masse andre sanger også, flere med ganske kompliserte tekster - Niagarafossen, Her kommer Bergen, Byen e Bergen osv osv.

Bgg-gjengen som sto nede ved gjerdet skal ha stor kred for skikkelig kok og nesten sammenhengende synging i 90 minutter. Da er det ikke til å unngå at det blir en del repetisjoner. Og jo da, away er engelsk. Men det er vel et meget innarbeidet begrep for bortetur.

I sum: slutt å irritere dere, og syng heller med på de sangene dere liker. Det er lov å starte sine egne sanger også.


Det er ikke bare at sangen ikke gir mening, men den høres jo faktisk ut som vi heier på det andre laget. "Det var Sandnes oooeeeyyyyy!!!!" Absolutt noe Sandnes-fansen kunne sunget.  Hvem faen utenfor supportergjengen får med seg at det er "away" og ikke "ooooeeeyyyyy!!!" vi synger? Og når dette startes om og om og om igjen i det uendelige på bortekamp etter bortekamp, så er det bare teit. Vi latterliggjør LSK-fansen (på samme melodi til og med) for å "synge samme sang hele kampen lang". Men hva er dette da? Og som sagt; det er til og med noe som høres ut som vi hyller motstanderen.

Men jeg kan jo skjønne at det for enkelte er viktig å hylle/feire fyllaturen langt vekk hjemmefra, og repetere dette i 90 minutter. I tillegg til 2 x 6 timer busstur, 3 timer på pub, osv. Det er på bussen slike endeløse feiringer av selve borteturen hører hjemme. Ikke på kamp.



Hvilken melodi er det?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on August 10, 2015, 16:59:11 PM
Quote from: krøvel vellevold on August 10, 2015, 08:26:18 AM
Quote from: dokken on August 09, 2015, 21:33:39 PM
Selv om jeg er enig i at sangen ikke gir så mye mening, er jeg utrolig lei av alle som skal kritisere sangrepertoaret, men som selv aldri starter en eneste sang, og k
knapt nok bidrar.

Away-sangen er vel bare en gladsang som har dukket opp, på linje med "tjukk og feit" og "oj, oj, oj".

Det synges masse andre sanger også, flere med ganske kompliserte tekster - Niagarafossen, Her kommer Bergen, Byen e Bergen osv osv.

Bgg-gjengen som sto nede ved gjerdet skal ha stor kred for skikkelig kok og nesten sammenhengende synging i 90 minutter. Da er det ikke til å unngå at det blir en del repetisjoner. Og jo da, away er engelsk. Men det er vel et meget innarbeidet begrep for bortetur.

I sum: slutt å irritere dere, og syng heller med på de sangene dere liker. Det er lov å starte sine egne sanger også.


Det er ikke bare at sangen ikke gir mening, men den høres jo faktisk ut som vi heier på det andre laget. "Det var Sandnes oooeeeyyyyy!!!!" Absolutt noe Sandnes-fansen kunne sunget.  Hvem faen utenfor supportergjengen får med seg at det er "away" og ikke "ooooeeeyyyyy!!!" vi synger? Og når dette startes om og om og om igjen i det uendelige på bortekamp etter bortekamp, så er det bare teit. Vi latterliggjør LSK-fansen (på samme melodi til og med) for å "synge samme sang hele kampen lang". Men hva er dette da? Og som sagt; det er til og med noe som høres ut som vi hyller motstanderen.

Men jeg kan jo skjønne at det for enkelte er viktig å hylle/feire fyllaturen langt vekk hjemmefra, og repetere dette i 90 minutter. I tillegg til 2 x 6 timer busstur, 3 timer på pub, osv. Det er på bussen slike endeløse feiringer av selve borteturen hører hjemme. Ikke på kamp.



Hvilken melodi er det?
Legg ned hele klubben!

blobby winters


Go Up