• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Rune Soltvedt

Started by Nixon, June 24, 2015, 07:17:38 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Henki

Quote from: krakra on August 03, 2020, 19:58:26 PM
Quote from: ACHTUNG on August 03, 2020, 19:53:30 PM
Quote from: krakra on August 03, 2020, 19:44:46 PMLunde har aldri slått meg som spesielt dyktig eller komfortabel med media, så hvis det er viktig for deg så går det helt fint uten å komme med fjas om at han er preget av alderen som bare er tøvete og ufint.

Det er medlemmene som velger styret, så som klubbmedlem står du fritt til å initiere en prosess for å bytte ut Lunde. Du har jo flere ganger snakket om ekstraordinære årsmøter og kupp av ordinære årsmøter uten at jeg kan se at det har skjedd noe. Selv syns jeg dagens styre virker greit nok og at Lunde gjerne må fortsette. Han gikk inn som styreleder i en konkurstruet OBOS-klubb uten sportssjef eller daglig leder og et voldsomt administrativt kaos. I dag er Brann er rimelig solid klubb på andre områder.




En styreleder som ikke er komfortabel med media, har ingenting som styrelder å gjøre. En styreleder representerer Brann på en meget synlig måte, spesielt i disse tider, en styrleder er ofte klubbens ansikt utad når det stormer. Jeg sier ikke at man må ha brutuser som Koteng, men det fins en mellomting.
Brann har nok stort sett hatt styreledere som ikke er så komfortable med media. Med unntak av Rolf Barmen, og kanskje Moldestad. Det gjelder nok også de fleste andre klubber. Mediehåndtering er et stykke ned på lista over de viktigste egenskapene hos en styreleder.

Ideelt sett skal jo styreledere ikke være i media. Der dukker de jo først opp når noe går galt eller andre større ting skjer i klubben. Nå er jeg strengt tatt ikke enig i at Lunde er dårlig med media. Men han fremstår jo selvsagt litt avmålt og lavmælt. Og saken med LAN synes jeg ikke han kommer så veldig heldig ut av. Men det finnes jo langt verre styreformenn der ute. I Trondheim er det jo en psykopat som styrer skuten.
Ballen skal fremover!

Nixon

Quote from: Huff on August 03, 2020, 20:02:14 PMJeg klarer ikke fatte hvordan en oppsigelse som alle parter hadde forståelse for skulle kreve halve administrasjonen i halvannet døgn. Ikke minst når situasjonen er så krevende at en vare ignorerer viktige deler av driften ellers. Det virker mildt sagt lite tillitsvekkende.

Men tror vi at Brann nærmest står på bar bakke i jakten på ny trener? Jeg tror ikke det. Det har nok skjedd mer enn de kan fortelle.
Rød makt på Hansa

Henki

Quote from: Nixon on August 03, 2020, 20:06:40 PMMen tror vi at Brann nærmest står på bar bakke i jakten på ny trener? Jeg tror ikke det. Det har nok skjedd mer enn de kan fortelle.

Er det helt usannsynlig at vi gjør det, alt tatt i betraktning?
Ballen skal fremover!

krakra

Quote from: ACHTUNG on August 03, 2020, 20:04:12 PMBarmen var for øvrig en meget dyktig mann, Moldestad var vel Branns svar på tåkefyrsten Støre, hehe!

Var ikke Barmen styreleder da vi rykket ned og hadde store økonomiske problemer? Hva var han dyktig på?

SK

For de som mener Soltvedt kom bra fra dagens intervjuer, så jeg derimot en mann som ikke virket å ha kontroll på situasjonen i det hele tatt. Noe han skal ha i langt større grad. Han greide jo knapt nok å
svare på hvem som skal trene laget fremover, nå på aller korteste sikt.

krakra

Han gjorde det selvsagt ikke bra, men det betyr ikke så mye.

Corran

Det er greit at mange mener mange må gå, men en kan ikke ha en storrengjøring og starte på null igjen. Det vil alle tape på.

Skal ikke lempe meg inn debatt om enkelt personer i ledelse og styre, men de som er der i dag fikk, sammen med LAN Brann opp av dritten og med i toppen igjen. Selv om det er slik at LAN ikke har klart å levere bestillingen som ble gitt ham, som han sier selv, så er det bygget et bedre fundament enn vi hadde før dette.
Å bytte ut alt og alle som enkelte skriker om vil virke totalt mot sin hensikt og bryte ned mye av det bra som er bygget opp.
Nå har, som vi alle ønsket, LAN fått sparken og ledelsen må få på plass en ny trener. Og vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å skrike på mer blod eller flere hoder på et fat.
Lan og ledelsen har klart å avslutte forholdet på en ryddig måte som ikke gir andre et dårlig inntrykk av klubben i motsetning til rbk når de sparket Ingebrigtsen.

Så får heller årsmøtet neste år vurdere styret og sittende eller neste styre vurdere ledelsen.

PS og nei jeg er ikke imponert over ledelsen sin opptreden lørdag og manglende ydmykhet for feilen de der gjorde.

PSS Og at Soltvedt, Lan og Vibeke alltid er enige tror jeg ikke på, men det er som Vibeke sier at de har hatt sine uenigheter og diskusjoner, men det har de tatt internt, men utad har de stått sammen. Dette er meget viktig for en ledelse da alt annet lager unødvendig støy og problemer.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Henki

Ryktene sier at Tirsdagsgjengen m.fl. ikke er imponert over RS i det hele tatt. Stor skepsis til at han skal lede jakten på ny trener.
Ballen skal fremover!

Finfin respons

Jeg tror at etter rettsaken mellom Kåre Ingebrigtsen og Rosenborg, der prosessen i forkant av annonseringen og så avskjedigelsen har gjort at Brann har villet ha advokater til å se på dokumentene før alt ble offentliggjort. Først når enigheten om detaljene foreligger kan man informere øvrig stab og spillere. Deretter pressen.

Som Vibeke sa til BA: Jeg beklager at jeg ikke tenkte på å gå ut til dere i pressen for å ta en runde med "ingen kommentar". Det var det eneste hun hadde kunnet si om hun hadde gått ut til dem.

De eneste som har grunn til å være sure for denne tausheten eller noe som helst er Kristiansen, Forren, Barmen og Haugen som lot seg intervjue etter kampen, og ble stående alene med et vakuum etter seg. Alle andre er bare lettkrenket, Pamer. Men folk blir jo så lett krenket i disse tider, og det er jo litt komisk også da.
Kanskje.

Finfin respons

Når det gjelder Soltvedt så var han den som virket mest preget. Han har sparket sin nærmeste kollega i avdeling sport. Det skulle bare mangle.

At det skulle være kritikkverdig at han tidligere har gitt full støtte til Nilsen skulle bare mangle. Det motsatte ville jo vært oppsigelsesgrunn for ham selv, og ikke minst helt latterlig illojalt.
Jeg har store problemer med å forstå at noen ikke forstår dette.
Kanskje.

Kagain

Jeg har ikke sett intervjuet med Soltvedt, men på en prinsipiell basis virker det som han har gjort det en kan forvente av en sportslig leder som var "sjefen" til eks-treneren..

1. Ikke snakke ned en trener (eller annen ansatt) i media mens de er i klubben. Man kan mene hva man vil, men å gå ut og skyte fra hofta på den måten kan være dårlig for arbeidsmiljøet.

2. Ikke løpe ut etter en kamp hvor følelsene er høye og fortelle om arbeidet videre. Fort gjort å komme med en og annen mindre profesjonell kommentar da.

3. Når man har kvittet seg med den ansatte er det fremdeles dårlig stil å gå ut og rakke på omdømmet deres. Om han i morgen stiller opp og sier "Ja, LAN var så ubrukelig at vi har arbeidet i mange måneder med å bli kvitt han" så er det heller ikke godt personalarbeid. For det er jo mange andre som fremdeles jobber under han, og det skaper ikke ro om man plutselig etter at dåden har blitt gjort trekker ned buksen og driter over den som ble sendt på vei.

Det er en del han har gjort som han ikke har fått til, men å heve omdømmet på eget arbeid ved å drite en eks-ansatt på nesen er ikke en god vei å gå. Uansett hva han heter og hvordan han fikk jobben. Profesjonalitet er en viktig egenskap...

Nixon

Quote from: Henki on August 03, 2020, 20:08:31 PM
Quote from: Nixon on August 03, 2020, 20:06:40 PMMen tror vi at Brann nærmest står på bar bakke i jakten på ny trener? Jeg tror ikke det. Det har nok skjedd mer enn de kan fortelle.

Er det helt usannsynlig at vi gjør det, alt tatt i betraktning?

Nei, det er ikke usannsynlig i det hele tatt. Det kan virke som at Soltvedt og klubben er mer bakpå enn jeg trodde.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Hvem er det som gir arbeidsinnstrukser til sportssjefstillingen? Styret? Daglig leder? Som tidligere nevnt, mener jeg at en av dens oppgaver skal være å alltid være litt orientert om mulige trenerkandidater, gitt at Brann (mer eller mindre) plutselig må hente ny trener.
Tren på langskudd

Huff

BA skriver at Soltvedt ikke har noen liste over aktuelle trenerkandidater og at trenerjakten begynner nå.

Lunde er i BT derimot klar på at styret har en liste fra i fjor høst og at denne kan brukes.

Dersom begge avisene har rett er det oppsiktsvekkende. En sportsdirektør må selvsagt arbeide med å finne potensielle kandidater til å overta etter hovedtrener, uavhengig om vedkommende sitter trygt eller ikke. Hvis han ikke har gjort dette, mens styret har det er det ekstra spesielt.

https://www.ba.no/star-pa-bar-bakke-i-trenerjakten/s/5-8-1355038

https://www.bt.no/sport/i/rABJEA/i-fjor-hoest-laget-brann-en-oversikt-med-navn-paa-trenere-naa-tar-styret

Superjack

Quote from: Finfin respons on August 03, 2020, 22:02:29 PMNår det gjelder Soltvedt så var han den som virket mest preget. Han har sparket sin nærmeste kollega i avdeling sport. Det skulle bare mangle.

At det skulle være kritikkverdig at han tidligere har gitt full støtte til Nilsen skulle bare mangle. Det motsatte ville jo vært oppsigelsesgrunn for ham selv, og ikke minst helt latterlig illojalt.
Jeg har store problemer med å forstå at noen ikke forstår dette.

Helt enig med denne taler.

Om det er noe kritikkverdig er det at han eller en av de andre lederene burde stille opp etter ViF kampen.

Soltvedt svarer godt, og ryddig i spørsmålene fra pressen. Og det han sier er fornuftig. Han hadde tillit til Nilsen helt til det ikke var mulig å fortsette med Nilsen. Det var Soltvedt som innstilte på at LAN skulle få prøve å snu skuten i vinter og vår, og det var Soltvedt som gav innstilling til styret at nå var det nok og behov for endring av hovedtrener.

Nilsen og stadion ledelsen gikk tydeligvis rett i møter etter VIF kampen og ingen ville / tenkte på pressen først.

Her har klubben satt sitt ansvar som ansvarlig arbeidsgiver først, og oss supportere og omverden som nr2. Det er både fair og rett. Det er ikke den enorme skandalen som Pamer og Ballspark vil ha det til. Der blir det litt sånn tabloid / papparazzi stil på Pamer.

Jeg tror heller ikke det medfører riktighet at Soltvedt ikke har navn på potensielle trenere på blokken. Navn er nok tenkt og noen er nok gjerne pekt ut, men så lenge Nilsen var trener kunne de ikke gått ut og spurt og sjekket med andre kandidater, iallefall ikke åpent.

Dette har så langt vært en av de ryddigere avskjedene med en trener.

Men de burde kanskje hatt en annen medieansvarlig / mer erfaren medieansvarlig som kunne tatt litt støyten når resten ikke kunne eller ønsket å stille opp pga situasjonen.
Brannsupporter.

Lasaron

Quote from: Superjack on August 04, 2020, 08:32:55 AMNilsen og stadion ledelsen gikk tydeligvis rett i møter etter VIF kampen og ingen ville / tenkte på pressen først.

Her har klubben satt sitt ansvar som ansvarlig arbeidsgiver først, og oss supportere og omverden som nr2. Det er både fair og rett. Det er ikke den enorme skandalen som Pamer og Ballspark vil ha det til. Der blir det litt sånn tabloid / papparazzi stil på Pamer.



Nei, noe enorm skandale er det ikke. Men når Soltvedt og VJ fant ut at Nilsen hadde stukket av, så hadde det vært klokt å stikke ned til pressen og lire av seg et par floskler. Det hadde tatt dem to minutter, spart dem for mye støy i etterkant, og hadde gitt nøyaktig det samme utfallet når det gjelder forhandlingene med Nilsen.
Tren på langskudd

ACHTUNG

August 04, 2020, 09:03:38 AM #516 Last Edit: August 04, 2020, 09:12:50 AM by ACHTUNG
Er det noen som vet hva som skjedde da Horneland stakk uten å la seg intervjue? Var det andre ledere, evt assistenttrenere som steppet inn? LAN gjorde vel det samme som Haugseunderen etter kampslutt og det var ingen som hang seg opp i hvorfor Hornis gjorde som han gjorde. Jeg mener at det blir laget alt for mye støy rundt det at ingen stilte opp i etterkant av Brann - Vålerengen, men undrer meg over hvorfor ikke Robert Hauge, som LANs stedfortreder, ikke stilte opp på vegne av sjefen. At det ikke er kommandolinjer og ansvar som dyttes videre til stedfortredere, er kanskje det man kan ta klubben på.

Det som skjedde etter kampen, at ingen kom fra ledelsen, tror jeg bryr de fleste supportere midt i nakken, det er ene og alene den sportslige ledelsen og Brannstyrets udugelighet som irriterer, at de ikke gjorde som de burde ha gjort før jul. Så får vi se om Soltvedt opplever det forgjengere før (RBH blant annet) har opplevd tidligere, at han blir tilbudt en ny rolle i Brann, at han f.eks overtar utviklingsavdelingen og at en ny kost kommer inn, enten det er Peddilusk eller en annen, midlertidig eller fast. Å forvente at noen gjør noe med styret, at det blir innkalt til ekstraordinært årsmøtet, for å få bort ugress, det kan man se bort fra skjer, så da får vi bare håpe og tro at det finnes en og annen i Branns styre, utenom Lunde, som har gangsynet i behold.

Nils A. Eggen

Mange sammenligner det som skjedde da LAN forsvant fra Stadion med det som hendte da Horneland ikke snakket med media etter B/G kampen. Det er likevel en liten forskjell i hendelsesforløpet. Horneland dro ikke direkte hjem.

Årsaken til at Horneland ikke ønsket å snakke med media var fordi han rett etter kampslutt møtte Koteng på stadion hvor de muntlig ble enig om å avslutte samarbeidet.

Etter at spillerne hadde forlot garderoben dro Horneland direkte til Brakka hvor han møtte styret og Tore Reginiussen (fra spillerutvalget). På Brakka ble arbeidet med sluttavtale etc ferdigstilt og rett over midnatt slapp RBK pressemelding om at Horneland var ferdig som trener for klubben.

At Brann brukte flere dager på å få ut informasjon om at LAN var ferdig i klubben fremstår litt merkelig. Mulig det har vært noen uenigheter knyttet til sluttavtale. Sammenlignet med avskjeden til Horneland har prosessen med LAN vært noe langdryg.

ACHTUNG

Ok, takk for innspill, trønder?

Nils A. Eggen


Lasaron

Quote from: Nils A. Eggen on August 04, 2020, 09:59:28 AMDet stemmer

Fint om du kan svare litt på dette: Noen her inne mener Eirik Horneland vil være en fin erstatter for LAN. Han er jo ledig, og alt. Hva tenker du om det?
Tren på langskudd

Nils A. Eggen

Horneland fikk en utakknemlig oppgave i RBK. Manglende erfaring og en spillestil supporterne oppfattet som primitiv gjorde at han startet i jobben på «minussiden». På en annen side ønsket flere supportere enn trener som stod for en mer aggressiv spillestil med mer løping/høyt press og spill i lengderetning, og dette var noe Horneland i utgangspunktet stod for (og som Ingebrigtsen ikke hadde klart). Dette innebar blant annet toveis vinger og hardarbeidende spiss.

Horneland er ikke redd for å ta upopulære avgjørelser, ref. Bendtner på benken og Helland/Adegbenro ut av laget (i starten). Disse spillerne mente han var for dårlig trent og hadde for dårlig arbeidskapasitet. Tankegangen kan sammenlignes litt med LAN. Samtidig ble RBK merkbart svakere offensivt og skapte lite sjanser. Utover i første sesongen var Adegbendro og senere Helland tilbake i laget, men begge i mindre friere roller enn tidligere. Dette gikk også utover det offensive spillet.

Årsakene til at Horneland ikke ble en suksess i RBK er sammensatt av flere årsaker. Horneland er en 4-4-2 trener, ikke 4-3-3. I RBK gikk han etter 3 kamper i 2019 over til 4-3-3 og det ble aldri optimalt. Offensivt skapte laget for lite sjanser og den høyintensive spillestilen (ala Liverpool) som han ønsket var sjeldent synlig. RBK og Horneland er imo for ulike hva gjelder tankesett/spillestil.

Brann ser (etter det jeg har lest) nå etter en trener med offensiv spillestil og tankesett. Jeg tror det finnes flere ledige trenere i Norge som er bedre på det enn Horneland, som f.eks Ingebrigtsen. Horneland er en 4-4-2 trener som trives best med at laget ligger lavt og kjører overganger direkte i høyt tempo. I perioden som RBK-trener har han ikke lyktes med å styre kamper og spill mot etablert, noe Brann også sliter med. Horneland blir for lik LAN i så måte og jeg kan ikke se at Horneland kunne tilført Brann så mye mer.

krakra

Quote from: Nils A. Eggen on August 04, 2020, 11:05:11 AMHorneland fikk en utakknemlig oppgave i RBK. Manglende erfaring og en spillestil supporterne oppfattet som primitiv gjorde at han startet i jobben på «minussiden». På en annen side ønsket flere supportere enn trener som stod for en mer aggressiv spillestil med mer løping/høyt press og spill i lengderetning, og dette var noe Horneland i utgangspunktet stod for (og som Ingebrigtsen ikke hadde klart). Dette innebar blant annet toveis vinger og hardarbeidende spiss.

Horneland er ikke redd for å ta upopulære avgjørelser, ref. Bendtner på benken og Helland/Adegbenro ut av laget (i starten). Disse spillerne mente han var for dårlig trent og hadde for dårlig arbeidskapasitet. Tankegangen kan sammenlignes litt med LAN. Samtidig ble RBK merkbart svakere offensivt og skapte lite sjanser. Utover i første sesongen var Adegbendro og senere Helland tilbake i laget, men begge i mindre friere roller enn tidligere. Dette gikk også utover det offensive spillet.

Årsakene til at Horneland ikke ble en suksess i RBK er sammensatt av flere årsaker. Horneland er en 4-4-2 trener, ikke 4-3-3. I RBK gikk han etter 3 kamper i 2019 over til 4-3-3 og det ble aldri optimalt. Offensivt skapte laget for lite sjanser og den høyintensive spillestilen (ala Liverpool) som han ønsket var sjeldent synlig. RBK og Horneland er imo for ulike hva gjelder tankesett/spillestil.

Brann ser (etter det jeg har lest) nå etter en trener med offensiv spillestil og tankesett. Jeg tror det finnes flere ledige trenere i Norge som er bedre på det enn Horneland, som f.eks Ingebrigtsen. Horneland er en 4-4-2 trener som trives best med at laget ligger lavt og kjører overganger direkte i høyt tempo. I perioden som RBK-trener har han ikke lyktes med å styre kamper og spill mot etablert, noe Brann også sliter med. Horneland blir for lik LAN i så måte og jeg kan ikke se at Horneland kunne tilført Brann så mye mer.
Alle beskrivelsene av Horneland her, med unntak av formasjonen, kunne like gjerne vært brukt om LAN. Ser på de som veldig like. Både som personer og i fotballfilosofien. Horneland er vel ingen spesielt talentvennlig trener.

ACHTUNG

Horneland hadde blitt en katastrofe i Brann, da hadde flere steilet.

Nils A. Eggen

Tror heller ikke at Horneland vil passe i Brann. I RBK var det Emberland som jobbet mest på feltet med det offensive og hvordan laget skulle angripe i 4-3-3. Det har i senere tid kommet frem at Emberland etterhvert ble en svært upopulær mann blant spillerne pga sin lederstil.

Ingebrigtsen kunne på kort sikt løftet Brann sitt offensive spill og bedret humøret i spillergruppen til Brann, slik han gjorde med RBK. Problemet med Ingebrigtsen er at han over tid takler motgang og kritikk fra media dårlig, og jeg kan se for meg at han forholdet mellom han og BT/BA kunne blitt dårlig. Han virket også umotivert i slutten av tiden i RBK, noe styret ga han kritikk for i forkant av sparkingen.


Lasaron

Takk for grundig svar 🙂
Tren på langskudd

krakra

Til Soltvedts forsvar: Mange er veldig negative til at han skal lede nok en trenerjakt. Det forstår jeg ikke helt. Ja, det var vel feil å ikke sparke LAN etter fjorårssesongen, men Soltvedts siste(og eneste) treneransettelse var vel den beste treneransettelsen Brann har gjort noen gang? Og det var ikke en åpenbar ansettelse. Mange var kritiske. Så kanskje han kan gjøre det igjen?

ACHTUNG

August 04, 2020, 16:20:06 PM #527 Last Edit: August 04, 2020, 21:32:41 PM by ACHTUNG
At Soltvedt stod bak LAN vinteren 2019 var helt ok og riktig, men det var horribelt feil av Lunde & co å la LAN slippe til med en forsvarstale, når de var i ferd med å enes om en avskjed. At journalister og fans skyter på Soltvedt og Ferdigsnakket skjønner jeg ikke, det Lunde & co som har ansvaret, det er de som sitter med fullmakter og nøkkelen. Har man helt glemt at årsaken til at Skars fikk fyken, var at supporterne fokuserte på at styre måtte gå?

Jeg håper at Soltvedt overtar en annen funksjon i Brann og at en ressurs som Peddilusk kommer inn som ny sportslig leder, men om han blir sittende, så tror jeg ikke det er verdens undergang. Får Soltvedt en god trener inn, med bedre nese for spillere en LAN, så kan det bli bra.

Huff


Quote from: ACHTUNG on August 04, 2020, 16:20:06 PMAt Soltvedt stod bak LAN vinteren 2019 var helt ok og riktig, men det var horribelt feil av Lunde & co å la LAN slippe til med en forsvarstale, når de var i ferd med å enes om en avskjed. At journalister og fans skyter på Soltvedt og Ferdigsnakket skjønner jeg ikke,

Helt enig i at LAN aldri skulle fått holdt talen, men hva er det du ikke skjønner?

LAN hadde mistet tilliten både i spillergruppen og hos publikum. Soltvedt, som skal ha meget god peiling på fotball, burde vite at LAN hadde minimale forutsetninger for å lykkes med en offensiv fotball og bruk av masse unge spillere. En klubb av Branns størrelse kan ikke gi en trener tillit fordi han er en fin fyr. Klubben skal komme først, og i fjor var ikke dette tilfellet.

For Johansen sin del så var LAN den desidert viktigste mellomlederen i bedriften. Hans undersåtter dannet hele grunnlaget for resten av bedriften og disse hadde ikke lenger tillit til sjefen. Dessuten hadde kundene som bedriften er avhengig av også mistet tilliten til LAN, de gav høylytt uttrykk for dette og sluttet å kjøpe/benytte seg av produktet.

Det fremstår for meg fullstendig sinnsykt at LAN fikk fortsette i fjor. Beslutningen var og beviselig feil, trolig katastrofalt feil, og dette kan skrives uten et fnugg av etterpåklokskap ettersom tilnærmet alle som følger med på norsk fotballs kunne se at dette måtte gå til helvete.

ACHTUNG

Huff, har ikke jeg sagt ettertrykkelig i fra at det var horribelt å forlenge med LAN? Det er gjerne greit å skyte på Soltvedt og VJ, men jeg mener at fokuset heller bør rettes mot dem som sitter med nøkkelen og fullmaktene, Branns styre. At Soltvedt har tro på en trener han har egenhendig hentet og som har hatt suksess flere sesonger på rad, kan man ikke ta ham på. Men man kan ta ham på at han ikke tok hensyn til den store misnøyen fra spillergruppen. Vibeke J er en leder som har stukket snuten sin inn på et område der hun ikke har noe hun skulle ha sagt. Soltvedt instiller, styre gir grønt lys eller avsetter, hun har ingenting hun skulle ha sagt, men ønsker selvsagt å skinne, ved å utbasunere at det er ferdigsnakket at LAN skal forsette.

Corran

Det er jo bare tull å si at LAN ikke skulle få holde en forsvarstale. Sef skulle han få det. Alle i en slik posisjon som LAN var må få lov å komme med tilsvar/forsvar. Noe annet hadde vært helt feil.
At de trodde på lovnadene og trodde det skulle endre seg er en annen sak
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Merkelig holdning at Soltvedt ikke kan tas for å innstille, og nærmest stille ultimatum om at LAN skulle bli, mens man liksom skal gå etter styre for å ikke overprøve ham. Hadde styret sparken LAN mot Soltvedts sterke vilje hadde det jo i realiteten vært ren mistillit og Soltvedt hadde vært nødt til å trekke seg som sportssjef. Et styre skal selvfølgelig ha tillit til sportssjefens vurdering i slike saker. Hvis ikke må de fjerne sportssjefen.

gladiporno

Det går rykter om at Rune Soltvedt sa mye rart på intervjuet med BA i går. Jeg har ikke lenger tilgang til BA+, kan noen gi en kort oppsummering av hva som ble sagt?

The most juicy parts first, of course.

Nixon

For eksempel at Soltvedt hevder at Nilsen aldri fikk noe bestilling eller krav om å spille underholdende fotball. Det har jo vært en sannhet i hele år, og noe Nilsen selv trakk frem på pressekonferansen da han fikk sparken. På Soltvedt kan det virke som at Nilsen ikke fikk noen spesiell bestilling eller krav i det hele tatt, bare at Brann måtte begynne å vinne kamper. Så begrepene "bestilling" og "underholdning" mener Soltvedt at styreleder Lunde må ta på sin kappe.
Rød makt på Hansa

Huff

Quote from: gladiporno on August 23, 2020, 10:18:01 AMDet går rykter om at Rune Soltvedt sa mye rart på intervjuet med BA i går. Jeg har ikke lenger tilgang til BA+, kan noen gi en kort oppsummering av hva som ble sagt?

The most juicy parts first, of course.

Soltvedt sier at han ikke kjenner til at LAN noensinne fikk noen beskjed om å spille underholdende fotball. Han hevder og at Branns problem høsten 19 i stor grad handlet om ineffektivitet foran mål. Sparkingen av LAN handlet utelukkende om resultater. Ifølge Soltvedt var det og helt riktig å gi LAN en ny sjanse vinteren 19, noe som begrunnes med intetsigende bullshit som ''å stå for noe''. Han blir visstnok oppørt over at folk mener LAN burde vært sparket etter sesongen på tross av at han tydeligvis ikke evner å forklare hvorfor dette ikke var en god ide på en konkret og forståelig måte. På toppen av alt begynner han her å snakke om kritikernes etterpåklokskap. Kanskje BAs journalist kunne forklart sportsdirektøren hva dette begrepet innebærer. Det er ikke etterpåklokskap når nesten alle rundt klubben påstår at dette vil gå til helvete før det går til helvete Soltvedt, det er snarere en klokkeklar indikasjon på at du har tatt en horribelt gal avgjørelse.

Når det gjelder dette med underholdende fotball så kommer han med det samme svadaet som vi har hørt før, at folk er uenige i hva som er underholdende fotball osv, og avslutningsvis fokuseres det på at han ikke har vurdert sin egen stilling. Her peker han bla på kontinuitet.

For meg blir dette intervjuet nok en soleklar bekreftelse på at Soltvedt bør erstattes. Brann må i tillegg ha en klar strategi for hvordan klubben ønsker å fremstå på banen før neste treneransettelse.

Lasaron

Når det gjelder dette med underholdende fotball, har Soltvedt bare delvis rett. Noen liker tiki-taka, mens andre liker tempo og taklinger. Den er grei. Men det fins noen objektive kriterier også, som er sant for omtrent alle. Her er tre ingredienser i en spillestil som ingen finner underholdende:

- Formålsløs balltrilling i bakre firer
- Spillere på vei opp i angrep, med ball, som nøler, snur og slår støttepasning
- Få mann inn i boks for å ikke risikere farlige kontringer mot
Tren på langskudd

SK

Uansett hva folk legger i underholdende fotball, er det i hvert fall klart at det er noe annet enn det LAN drev med. Så sånn sett er dette mer en bortforklaring av Soltvedt.

Brynjulf

At Soltvedt nå må tre til side er hevet over enhver rimelig tvil. Og hvis det er slik at han må møte spillere han henter inn og spillere han forlenger med " for å sjå dei i auga". Da er evnen til å vurdere gode og dårlige fotballspillere totalt fraværende, evt lenge siden han var innom Brilleland. For makan til tafatt gjeng han nå besitter. Mytterister! Spillere som tapte med kalassifre i håp om å kvitte seg med treneren ifjor høst. Hadde Brann vært en MC-klubb hadde hele
den karakterløse gjengen havnet i "bad standing".

Styret, som sparker Lars Arne og ansetter Ingebrigtsen, vil vinne titler. Da må de for pokker også gi han det verktøy han trenger. Nye folk i støtteapparatet og 11 nye spillere med karakter, spillere med seriemesterkvaliteter. Spillere som går i krigen for laget sitt. Å tro at Ingebrigtsen skal vinne titler det med dagens tropp, blir som å be en tømrer bygge hus uten meterstokk, sag og hammer. Det blir faen ikke enkelt! Og det eneste Soltvedt har bidratt med er en neve rustne spiker og 11 løse skruer.

Nixon

https://www.ba.no/soltvedt-om-trenerjakten-vi-vurderte-en-helt-annen-retning/s/5-8-1368772

Tipper noen her inne setter kveldssnacken i halsen og spør: Hvorfor kan ikke Brann gjøre begge deler?

Det store spørsmålet var hvilken retning klubben skulle gå i. De siste årene har mantraet vært at klubben skal bite seg fast i toppen av norsk fotball, og målsettingen har vært å kvalifisere seg til Europa.

- Jeg reflekterte over om jeg skulle presentere en retningsforandring for styret, sier Soltvedt og forklarer:

- Skal Brann være i toppen og kjempe om å vinne titler? Eller skal vi finne en som kan utvikle spillere som vi kan selge videre? Rett og slett drive business, røper han.

Tankene om å gjøre Brann til en rendyrket utviklingsklubb ble raskt lagt vekk.

- Vi hadde møter underveis og vi ble kjapt enige om at ambisjonsnivået skal ligge der det ligger i dag.

Dermed ville klubbledelsen ha inn en trener som de tror kan gjøre Brann til en toppklubb så fort som mulig.
Rød makt på Hansa

krakra

August 23, 2020, 21:51:51 PM #539 Last Edit: August 23, 2020, 21:58:18 PM by krakra
Mye rart fra Soltvedt nå. Virker overhodet ikke kvalifisert for å være sportssjef i Brann for tiden. Fremstår uten visjoner eller ambisjoner utover å "vinne kamper". At han seriøst vurderte at Brann skulle skrote toppklubbambisjoner for å bli en "utviklingsklubb" for å tjene penger er jo så absurd og idiotisk at en nesten mistenker at han bare sier dette for å ha en unnskyldning når det ikke blir noe av talentsatsingen de neste årene heller.

Jeg ser at Soltvedt sier at kravene om høyere andel unge spillere i stallen(jeg mener, de har jo allerede i år feilet på dette, menmen) fortsatt gjelder, men det er oppsiktsvekkende at de ikke ser at suksess, spillerutvikling og inntekter fra spillersalg hører sammen. Det er ikke enten eller. Molde tjener mer på spillersalg enn Stabæk, selv om Stabæk er en langt mer utpreget "utviklingsklubb" enn Molde.

Corran

Litt tabloid i refereringen her?

Det står jo også "selv om Soltvedt er klar på at klubben må, og skal, utvikle spillere også"

Så de vil begge deler men så var det litt hvor hovedfokus skal ligge.


In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Det er forøvrig fint at Soltvedt er åpen på at man valgte en trener som kan få rask suksess, at det var prioriteten og at det gjerne gikk på bekostning av en trener med mer å vise til når det f.eks. gjelder spillerutvikling. Skulle det bli en plassering utenfor pallen neste år også, regner jeg da med at KI sparkes og at sportssjefen trekker seg. Såpass må en forvente når klubben så tydelig går ut og sier at rask suksess er det aller viktigste for dem nå.

Da slipper vi alt maset om tålmodighet som ofte kommer etter kortsiktige valg, som slår feil. Her har man vært tydelig og følger sikkert det opp med handling hvis man ikke lykkes.


Superjack

Siden intervjuer på papirform ikke nødvendigvis gjengir hva den som blir intervjuet faktisk prøver å formidle, så velger jeg å la tvilen komme Soltvedt til gode.

Det som er klart er at om Brann bestemte seg for å bli en "talentfabrikk" og det eneste målet var å farme unge spillere til utlandet, så hadde SKB fort vært borte vekke for meg.

Personlig ønsker jeg en klubb som er best i Norge, vinner kamper og kjemper om gull.
Og at man skal sette det opp mot hverandre å kjempe om titler og å utvikle spillere er for meg totalt uforståelig.
De beste unge, de vil også vinne kamper og kjempe om titler. Og mye av grunnen, tror jeg, at Molde og Rosenborg har fått såpass mye betalt for de unge og gode er at de har vært gode, på de beste lagene.

Jeg blir der også provosert når Huseklepp mener Kolskogen bør selges så snart det kommer et bud fra utlandet for han. For det er nå han er verdt mye penger.
Jeg mener at om han mer med å løfte Brann inn i f.eks EL om 2 år, så stiger verdien hans vesentlig.
Brann skal kunne ha økonomi til å unngå sånn husmannsvirksomhet som f.eks Sarpsborg08 har drevet.

Brannsupporter.

Lasaron

Selvsagt skal Brann ha som mål av seg å bli best i Norge. Og selvsagt lar det seg kombinere med å utvikle egne spillere.
Tren på langskudd

Huff

Quote from: Lasaron on August 24, 2020, 09:27:45 AMSelvsagt skal Brann ha som mål av seg å bli best i Norge. Og selvsagt lar det seg kombinere med å utvikle egne spillere.

Denne motsetningen mellom det å vinne og det å utvikle -unge- spillere for videresalg er ganske fascinerende. Ser en på de beste klubbene i Norge over litt tid er jo nærmest samtlige eksempler på klubber som både har hatt fokus på å utvikle og selge spillere og å vinne serien. Rosenborg var det i begynnelsen av vår nåværende treners tid som hovedtrener der oppe. Molde har vært det siden Solskjær overtok jobben for ti år siden og Bodø/Glimt er i høyeste grad et eksempel på det samme -  uavhengig om de vinner serien eller ikke. De siste ti årene har kun Molde, RBK og Godset vunnet serien og samtlige av disse klubbene har samtidig vært gode på å utvikle og selge spillere til større ligaer. Kanskje med unntak av et par av RBKs sesonger. Uten at jeg har sjekket vil jeg anta at det eneste virkelige unntaket fra dette blant medaljevinnerne de siste 10 årene er Brannlagene i 2016 og 2018.

gladiporno

Quote from: Nixon on August 23, 2020, 21:45:52 PMhttps://www.ba.no/soltvedt-om-trenerjakten-vi-vurderte-en-helt-annen-retning/s/5-8-1368772

Tipper noen her inne setter kveldssnacken i halsen og spør: Hvorfor kan ikke Brann gjøre begge deler?


Jeg spør ikke, fordi at jeg vet det lar seg gjøre. Empirien finnes overalt. Bortsett fra Brann finnes det ikke en norsk toppklubb som ikke gjør det i varierende grad.

Jeg synes det er litt skremmende at Soltvedt tilsynelatende tror noe annet.

krakra

Quote from: Superjack on August 24, 2020, 09:22:07 AMSiden intervjuer på papirform ikke nødvendigvis gjengir hva den som blir intervjuet faktisk prøver å formidle, så velger jeg å la tvilen komme Soltvedt til gode.

Det som er klart er at om Brann bestemte seg for å bli en "talentfabrikk" og det eneste målet var å farme unge spillere til utlandet, så hadde SKB fort vært borte vekke for meg.

Personlig ønsker jeg en klubb som er best i Norge, vinner kamper og kjemper om gull.
Og at man skal sette det opp mot hverandre å kjempe om titler og å utvikle spillere er for meg totalt uforståelig.
De beste unge, de vil også vinne kamper og kjempe om titler. Og mye av grunnen, tror jeg, at Molde og Rosenborg har fått såpass mye betalt for de unge og gode er at de har vært gode, på de beste lagene.

Jeg blir der også provosert når Huseklepp mener Kolskogen bør selges så snart det kommer et bud fra utlandet for han. For det er nå han er verdt mye penger.
Jeg mener at om han mer med å løfte Brann inn i f.eks EL om 2 år, så stiger verdien hans vesentlig.
Brann skal kunne ha økonomi til å unngå sånn husmannsvirksomhet som f.eks Sarpsborg08 har drevet.


Henter man de største talentene i ligaen, og lykkes med å utvikle dem, så får man de beste spillerne i ligaen. Det vil jo gi en fordel i jakten på titler. Det er også flere positive sider ved unge spillere som har blitt påpekt av andre. Unge er gjerne mer lettrente enn eldre, de restituerer raskere, de tåler høyere belastning, de er lettere å forme. De har også en annen mentalitet enn de etablerte og kan gjerne være mer sultne.
Det er å være god på spillerutvikling gir dermed ganske klare fordeler når man skal være et topplag.

Ser man på det fra "forretningsperspektivet" der man ønsker å tjene penger på spillerne man utvikler så er det, som du sier, langt mer lønnsomt å utvikle talenter som en toppklubb enn som en middelhavsfarer. Spillere i tenårene eller starten av 20-årene som er profiler på et lag på midten av tabellen i ES er mindre verdt enn tilsvarende unggutter som spiller på et topplag eller ute i Europa.

Branns ambisjon når det kommer til spiller- og talentutvikling skal ikke være å få så mange unggutter som mulig inn på laget i håp om å selge noen av dem. Ambisjonen må være å utvikle de beste spillerne i ligaen, i ung alder, slik at de både bidrar til sportslig suksess og økonomisk gevinst. De må bli mye mer kyniske. Ha en "make or break"-holdning til det hele. Det bør være flere talenter som konkurrerer om de samme plassene, de bør enten slå igjennom eller gå til andre klubber.
For å få til dette må man både ha talenter som er store nok, og en trener med nok vilje, mot og evne til å utvikle dem. Det er sportssjefens ansvar å sørge for at dette er på plass. Og uansett hvilken forklaring man går for, så er det jo åpenbart at Soltvedt har sviktet på dette.

krakra

Quote from: gladiporno on August 24, 2020, 09:55:58 AM
Quote from: Nixon on August 23, 2020, 21:45:52 PMhttps://www.ba.no/soltvedt-om-trenerjakten-vi-vurderte-en-helt-annen-retning/s/5-8-1368772

Tipper noen her inne setter kveldssnacken i halsen og spør: Hvorfor kan ikke Brann gjøre begge deler?


Jeg spør ikke, fordi at jeg vet det lar seg gjøre. Empirien finnes overalt. Bortsett fra Brann finnes det ikke en norsk toppklubb som ikke gjør det i varierende grad.

Jeg synes det er litt skremmende at Soltvedt tilsynelatende tror noe annet.
Brann er jo, med all respekt, ikke en toppklubb. Selv om vi har to medaljer de siste fem årene så går vi nå mot vår andre sesong på rad på nedre halvdel.

Superjack

Quote from: krakra on August 24, 2020, 10:06:14 AM
Quote from: Superjack on August 24, 2020, 09:22:07 AMSiden intervjuer på papirform ikke nødvendigvis gjengir hva den som blir intervjuet faktisk prøver å formidle, så velger jeg å la tvilen komme Soltvedt til gode.

Det som er klart er at om Brann bestemte seg for å bli en "talentfabrikk" og det eneste målet var å farme unge spillere til utlandet, så hadde SKB fort vært borte vekke for meg.

Personlig ønsker jeg en klubb som er best i Norge, vinner kamper og kjemper om gull.
Og at man skal sette det opp mot hverandre å kjempe om titler og å utvikle spillere er for meg totalt uforståelig.
De beste unge, de vil også vinne kamper og kjempe om titler. Og mye av grunnen, tror jeg, at Molde og Rosenborg har fått såpass mye betalt for de unge og gode er at de har vært gode, på de beste lagene.

Jeg blir der også provosert når Huseklepp mener Kolskogen bør selges så snart det kommer et bud fra utlandet for han. For det er nå han er verdt mye penger.
Jeg mener at om han mer med å løfte Brann inn i f.eks EL om 2 år, så stiger verdien hans vesentlig.
Brann skal kunne ha økonomi til å unngå sånn husmannsvirksomhet som f.eks Sarpsborg08 har drevet.



Branns ambisjon når det kommer til spiller- og talentutvikling skal ikke være å få så mange unggutter som mulig inn på laget i håp om å selge noen av dem. Ambisjonen må være å utvikle de beste spillerne i ligaen, i ung alder, slik at de både bidrar til sportslig suksess og økonomisk gevinst. De må bli mye mer kyniske. Ha en "make or break"-holdning til det hele.

Akkurat dette!

Når LAN startet så hadde de ikke "råd" til denne tilnærmingen. Da var det kun å spille på sikre hester.
Men slik var det ikke i 17, 18 og 19. Da kunne det vært hentet de aller beste talentene i Norge.
Dette bør være styrets instruks til Soltvedt som sportslig leder. Fore Kåre med de beste talentene / unge med en sunn miks av etablert erfarne spillere.



Brannsupporter.

gladiporno

Quote from: Superjack on August 24, 2020, 10:21:10 AMDette bør være styrets instruks til Soltvedt som sportslig leder. Fore Kåre med de beste talentene / unge med en sunn miks av etablert erfarne spillere.


Når Brann velger et styre og ansetter en daglig leder uten kompetanse innen fotball, er man avhengig av at klubbens autoritet innen faget tar kloke sportslige valg. Vi kan ikke forvente at pengemenn- og damer forstår hva som er lurt å gjøre i spillerlogistikken.

Problemet er at Branns autoritet inne fotballfaget, den tidligere fengselsbetjenten og Brann G13-, G16- og Brann 3-treneren, virker å leve i LANs fiktive virkelighet fremdeles. En virkelighet der alle lag som tar medalje bruker kun etablerte spillere over 25 år og at Brann taper hver gang Deyver Vega scorer mål.

Go Up