• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.

Lars Arne Nilsen

Started by PimpyPete, May 29, 2015, 18:32:29 PM

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: krakra on November 28, 2019, 13:43:25 PM
Quote from: Lasaron on November 28, 2019, 13:40:36 PMTja. Strand og Løkberg, sammen med intenst press, var en stor suksess i vinter. Så klarte Glimt å spille av det høye presset i en kamp, og vinne. Deretter ble alt forandret. Da mistet LAN troen på den formelen.
Da hadde vi jo ikke Berisha, som løp rundt og gjorde valg på bakgrunn av at medspillerne var bedre enn de er.

Punkt 1 i BTs opplisting er en direkte bekreftelse på det jeg skriver her.
Heldigvis har vi skyhøye ambisjoner

Morkel

Quote from: Gulløl on November 28, 2019, 15:09:31 PMEn av mange ting som kan kommenteres fra BT artikkelen over er at LAN fremdeles holder fast ved at Brann spilte tre kamper i uken. Rart egentlig å forvrenge sannheten slik.

- Jeg synes vi stilte med et veldig godt lag mot Ranheim. Vi spilte tre kamper i uken (det korrekte er to, red.anm.), da måtte vi rullere litt for å greie det. Jeg ville holde i gang begge keeperne og jeg synes de var ganske jevne i den perioden. Jeg vet akkurat hvem som ikke lykkes i den kampen, det var ikke Eirik som var problemet der.

Det er helt vanlig i fotball å si 3 kamper i uka når det er kamp Søndag midtuke Søndag. Gjorde et raskt Google-søk og fant to artikler publisert på BT hvor man sier "tre kamper i uka" og kampene egentlig er over 8 dager.

Nixon

Det er aldri et godt tegn for en trener når organisasjonen lekker som en sil og media setter inn trykket. Men jeg tror fortsatt Nilsen er trener i april 2020.
Rød makt på Hansa!

Gulløl

November 28, 2019, 20:34:33 PM #2503 Last Edit: November 28, 2019, 20:39:56 PM by Gulløl
Et klipp fra Tom Mangersnes sin kommenterer i BA i kveld:

Onsdag kunne vi lese en ganske så omfattende beskrivelse av den evalueringen Branns spillere skal svare på i Bergens Tidende. Både antall spørsmål og en grov oversikt over innholdet ble presentert, samtidig som det ble vektlagt at det ikke var spørsmål i evalueringen som angikk spillernes tillit til treneren. Alle norske bedrifter har både medarbeidersamtaler og evalueringer.
Jeg tror ikke det finnes en eneste av oss som noensinne har fått spørsmål om vi har tillit til sjefen vår i disse. Vi har vår egen integritet med oss, og får rom til å komme med synspunkter og vurdering av prosesser og prestasjoner. Jeg tviler dessuten på om det er Sportsklubben Branns ledelse som har gått ut med denne evalueringsinformasjon til mediene. Enhver evaluering i en hvilken som helst bedrift er konfidensiell både hva gjelder innhold og hva som kommer frem.
Og om noen uttaler seg, er det tillitsmenn eller ledelse som presenterer intensjoner og resultater. Det er derfor nærliggende å tro at Bergens Tidende i dette tilfellet har fått evalueringsinnhold og synsing omkring dette av noen som «lever» inne på Brann Stadion. Og for meg tegner dette et sykdomsbilde av illojalitet. Ville noen av oss stole på medarbeidere, medspillere, som til de grader er med å fyre opp under dårlig stemning, og dermed skader klubben og laget? Ville vi de i neste øyeblikk yte sitt beste for oss?
Styreleder Lunde:  - Jeg er livredd for å tape de tre første kampene neste sesong......

Huff

November 28, 2019, 20:37:14 PM #2504 Last Edit: November 28, 2019, 20:40:54 PM by Huff
Quote from: Nixon on November 28, 2019, 19:10:56 PMDet er aldri et godt tegn for en trener når organisasjonen lekker som en sil og media setter inn trykket. Men jeg tror fortsatt Nilsen er trener i april 2020.

Jeg er mer og mer usikker, det virker som det er en del bevegelse innad i organisasjonen når det kommer til hvordan en vurderer LANs stilling. Dersom det kommer frem en masse negativitet i forbindelse med spillernes evaluering og en i tillegg opplever en stor svikt i partoutkortsalget tror jeg det er 50/50 på om LAN overlever.

At styret beordrer en trener til å spille mer offensiv fotball når vedkommende har trent klubben i fire og et halvt år og hentet tilnærmet hele stallen virker på meg som et tegn på desperasjon.

Når det gjelder det Mangersnes skriver er det neppe mange som har fått direkte spørsmål om de har tillit til sjefen eller ikke i interne evalueringer, men andre konkrete spørsmål som går direkte på nærmeste leder er neppe uvanlig. Jeg er i alle fall vant med det.
Flokken har talt med føttene, tribunene står nesten tomme, gå av.

Jose Arrogantio

For de som tror LAN blir, hva bygger dere det på? Er da sjelden en trener overlever når resultatene har sviktet, han har mistet garderoben, pluss eksternt press og pubikumssvikt? Kan noen gi eksempler på trenere som har overlevd lignende situasjoner, i Brann eller annetsteds?

Bare det å miste garderoben er for det meste slutten for en trener.

krakra

Veldig god kommentar fra Mangernes. Uavhengig av hvem som blir trener neste sesong så må det ryddes solid i stallen. Kreftcellenene må fjernes før det sprer seg for mye.

Det er pill råttent at arbeidstakere løper til media og sladrer om alt som skjer bare fordi de er misfornøyd med sjefen.

Det er også svak journalistikk, som lar anonyme kilder sette dagsorden så til de grader.

krakra

November 28, 2019, 20:51:26 PM #2507 Last Edit: November 28, 2019, 20:55:31 PM by krakra
Quote from: Huff on November 28, 2019, 20:37:14 PMNår det gjelder det Mangersnes skriver er det neppe mange som har fått direkte spørsmål om de har tillit til sjefen eller ikke i interne evalueringer, men andre konkrete spørsmål som går direkte på nærmeste leder er neppe uvanlig. Jeg er i alle fall vant med det.
Og det har da spillerne fått. Og før de har svart klubben så løper noen til media og sutrer.

Huff

Quote from: krakra on November 28, 2019, 20:51:26 PM
Quote from: Huff on November 28, 2019, 20:37:14 PMNår det gjelder det Mangersnes skriver er det neppe mange som har fått direkte spørsmål om de har tillit til sjefen eller ikke i interne evalueringer, men andre konkrete spørsmål som går direkte på nærmeste leder er neppe uvanlig. Jeg er i alle fall vant med det.
et har da spillerne fått. Og før de har svart klubben så løper noen til media og sutrer.

Tja, jeg tenkte noe mer direkte, at lederen er med i spørsmålsformuleringen. I de tilfellene jeg kjenner til omtales da ikke vedkommende med navn, men gjerne med tittel.

krakra

Hva skal spørsmål skal det være?

Superjack

At LAN benytter RYJ som anker, når han gang på gang viser at han ikke finnes spillertypen som LAN behøver der.

MANGE tilfeller av RYJ som spiller på høy risiko/ unøyaktig og mister ball i kritiske situasjoner. Tror RYJ kunne vært strålende sentralt i en 10er rolle, men der feil er dekket opp av andre bak han som rydder.

LAN har fullstendig bommer i spillerne han har hentet og benytter dem feil. Det er LAN sitt problem.

Frykten til LAN er største fienden pr i dag. Jeg tror om han hadde.
Tror utfallet av sesongen hadde vært ekstremt mye bedre om han hadde hatt is i magen til å fortsette med Løkberg og Strand som indreløpere, Berisha- Bamba - Komson på topp. Desverre overtok feigheten, og langballer mot bestekompissen til LAN - Barmen ble forsøket mot Odd.

Egentlig veldig trist.
Brannsupporter.

Huff

Quote from: krakra on November 28, 2019, 21:06:51 PMHva skal spørsmål skal det være?

Noe ala at en må ta stilling til påstander som: ''Hovedtrener legger til rette for min faglige utvikling'', så skal en ta stilling til hvor enig eller uenig en er i påstanden. Slike greier er etter min erfaring svært vanlige, jeg har ihvertfall sett flere lignende formuleringer i diverse evalueringer. Disse undersøkelsene er og ofte laget av firmaer som driver spesifikt med slikt, så selv om en kan diskutere hvor gode de er er de neppe uvanlige.

SK

Ja, har hatt mange slike evalueringer selv. Både mottatt og gitt. Helt vanlig.

Giles

Merkelig schizofrent dette.
Best å holde seg til saken og slå fast trenerens ansvar både når det gjelder spillerlogistikk, man management, spilleopplegg og spillestil.
Det har vært skrale greier i 1 1/2 år.
Spillerne skal ikke frikjennes men det forandrer ikke LANs selvsagte ansvar for elendigheten.
Alt annet er historieforfalskning.

Asgeir Kleppa2

Quote from: Giles on November 28, 2019, 23:04:40 PMMerkelig schizofrent dette.
Best å holde seg til saken og slå fast trenerens ansvar både når det gjelder spillerlogistikk, man management, spilleopplegg og spillestil.
Spillerne skal ikke frikjennes men det forandrer ikke LANs selvsagte ansvar for elendigheten.

te author=Giles link=msg=550183 date=1574978680]
Merkelig schizofrent dette.

[/quote]

Tror jeg liker Giles, selv om han kanskje tar det som en fornærmelse(?). Og det selv om jeg mener 1 1/2 år er lite.

Og jeg skal forklare hvorfor litt senere for de som gidder å lese.

Har fulgt med diskusjonen en stund siden sist jeg skrev og lirte av meg litt skadefryd, men skal være mer seriøs nå. Det forundrer meg hvordan enkelte, som f.eks KraKra vil gjøre spillerne til illojale, og de som bruker ass.trener til Åsane som alibi skal huske at han er akkurat der, TRENER!

Dette er nok en spillergruppe som fra første stund har trodd på LAN, han hadde ikke overlevd i 4 år ellers.

Men han arvet fra Norling ett ungt lag med innslag av trauste hardarbeidende "Ill do what Im told to" spillere, en gruppe som garantert var lett å motivere, og få dem til å prestere over evne, samtidig som han selv hadde fryktelig lite å tape, og derfor lite redd med sin primitive gjennomskuelige fotball (mye som Drillo som senere ble avkledd gang på gang) som han overrasket ES med.
Og også mye likt Knutsen i B/G idag (vent til neste år eller det etter og B/G er i OBOS igjen).
Så får styre, og sportslig ledelse tro på prosjekt LAN, og han får velge og vrake som om han skulle spille FM med budsjettet til RBK i sine glanstider..... Og VOILA har han en spillergruppe med veteraner, selvsikre jævler, og primadonnaer etc som alle har en mening.

Og joda, de signerte, så de må jo ha bitt på de også på ett tidspunkt, men regner med at på treningsfeltet skjønte de fort hva dette var for noe. På dette tidspunktet begynner alt å svikte, og en i beste fall middels OBOS trener skal ha autoritet over disse? Og med en spillestil som kveler all deres kreativitet og rutine? Jepp....

Og som jeg skrev litt ut i hans første sesong som trener, dette kommer til å resultere i feiling i serie, rekruttering, Europa, og ende med tomme tribuner. Her er vi.....

Få han vekk, gjør som jeg skrev for 2 år siden, gi han en blomsterkvast, takk for organiseringen defensivt, og vis han porten. Dessverre hadde han hatt æren i behold for 2 år siden, den har han ikke idag!

Takk for meg

Asgeir Kleppa2

November 29, 2019, 00:35:23 AM #2515 Last Edit: November 29, 2019, 01:02:54 AM by Asgeir Kleppa2
PS!

Og for de som snakker om neste trener, og henter ut navn som om det var ett lotteri.

Til SK Brann definerer hva klubben vil ha som filosofi, både sportlig og administrativt, men definere som spikret for all fremtid! Og da med konsensus fra sponsorer, medlemmer, supportere, og legender altså alt som kan krype og gå med ett hjerte som banker for Brann, vil ingen trener være riktig. For han (eller hun) vil alltid arve spillere fra foregående trener som ikke nødvendigvis passer den nye treneren.

Så la klubben først spikre en helhetlig, langsiktig, på tross av styrer og ledere strategi, kan vi likegodt beholde assistenttreneren vår mener jeg.

Men den dagen vi klarer det, vel da er SK Brann igjen en stormakt i Norge (om de da ikke fortsetter med type LAN filosofi da...)

EDIT: Ett annet spørsmål er vel om de egentlig har råd til å sparke han? Isåfall er de jo litt i en "Damned if we do, and damned if we dont" situasjon.... Tilskuertall og fremtidig tap mot kontantutbetaling imorgen med penger de ikke har.

Personlig har jeg en ide om hvem det kan være om 3-5 år, men ikke idag. Tror at hvis Huseklepp får prøvd seg i en klubb som Åsane, eller Øygarden 1-2 år. Og bevist at han ikke er den sedvanlige ex proffen som tror han kan være trener fordi han har spil i utlandet (ref Riise), tror jeg han kan være legende potensial for klubben. Og hadde ikke blitt overrasket om Azar hadde vært på det trenerteamet også. Men ikke idag.

Kagain

November 29, 2019, 08:59:14 AM #2516 Last Edit: November 29, 2019, 09:03:57 AM by Kagain Reason: Mer informasjon
Quote from: Jose Arrogantio on November 28, 2019, 20:43:45 PMFor de som tror LAN blir, hva bygger dere det på? Er da sjelden en trener overlever når resultatene har sviktet, han har mistet garderoben, pluss eksternt press og pubikumssvikt? Kan noen gi eksempler på trenere som har overlevd lignende situasjoner, i Brann eller annetsteds?

Bare det å miste garderoben er for det meste slutten for en trener.

Jeg tilhører de som mistenker at LAN sitter trygt minst en halv sesong til. Her er noen av punktene jeg ser for meg at kan støtte dette:

* LAN, Soltvedt og Johannesen har sammen forsøkt å snu Brann-skuten. Johannesen og Soltvedt kom inn etter at RBH og Barmen ble presset ut. De bommet stygt på første treneren etter Skarsfjord, gikk gjennom en lengre prosess der de forsøkte å få Norling sine ideer til å passe med Brann. De aksepterte til og med et nedrykk og lot Norling få fortsette en stund. Dette tyder på at de er tålmodige. Når de da traff så bra med LAN og fikk Brann opp fra OBOS og på sølvplass året etterpå så har de mye følelsesmessig gods investert i han.

* Resultatene har sviktet på høsten i alle sesongene LAN har trent Brann i eliteserien. Den store forskjellen på denne sesongen og de andre er at de ikke hadde de helt store resultatene i vår, men de var jo skjønt enige om at det var "stang-ut" og at "Brann var det beste laget i kampen selv om de tapte". Jeg tror at de vil se på året som helhet som et slags mellomår, og har lyst å gi LAN sjansen en sesong til. "Alle lag kan tross alt ha en dårlig sesong"

* Om LAN har mistet hele garderoben stiller jeg meg litt tvilende til. Tror mange av de profesjonelle gråsteinene han hentet fremdeles støtter han. Men noen få bryter med pressetreningen Brann har gitt spillerne og snakker veldig mye til en bergenspresse som er sulteforet på Brannstoff og skandaler, "the bread and butter of" Brann før.

Men om Brann begynner neste sesong like traurig som denne sesongen startet så kan det hende at Johannesen et al ser seg nødt til å gjøre noe symbolsk, altså sparke LAN som hovedtrener.

Jeg er også usikker på om Brann ser på publikumssvikten som noe som kun gjelder Brann, eller mer et syndrom for fotballen i Norge som helhet.

Vedrørende garderobemisting: Norling ble intervjuet i 2016 om sin tid i Brann (https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/trodde-kanskje-jeg-var-guds-svar-pa-fotballens-herlighet/s/5-8-367657). Jeg siterer direkte fra artikkelen.

"Noen måneder ut i sesongen i 1. divisjon, etter 1-4-tapet i Levanger, var det slutt. Det har 45-åringen full forståelse for.

- At jeg måtte forlate klubben var en naturlig følge av noe som ikke ble rett fra starten av. En naturlig følge av en negativ spiral. Sett i ettertid var det uunngåelig fra deres side. Beslutningen var rett. Det spiller ingen rolle om spillerne synes at du er god nok. Resultatene og prestasjonene var ikke gode nok, og derfor behøvde klubben å gjøre noe, sier en selvkritisk Norling.

På direkte spørsmål om han følte at han noen gang mistet garderoben svarer han:

- Nei, det kan jeg ikke si at jeg gjorde. Men som trener kommer du aldri til å kunne ha disse spillerne som ligger mellom 16 og 20 år, du kan dessverre ikke gripe alle. Men om du mister de som er startspillere og bærebjelker i gruppen, da er det kjørt. Men det opplevde jeg absolutt ikke, snarere tvert imot."

ACHTUNG

November 29, 2019, 09:35:58 AM #2517 Last Edit: November 29, 2019, 09:39:34 AM by ACHTUNG
Jeg vet, uten at jeg kan si hvorfor eller via hvor, at LAN blir sittende.

Jeg er ikke med på noen kampanje, men vet med meg selv at jeg ikke kommer til å sette mine ben på Stadion, inntil LAN er borte.

Christian

Quote from: ACHTUNG on November 29, 2019, 09:35:58 AMJeg vet, uten at jeg kan si hvorfor eller via hvor, at LAN blir sittende.

Jeg er ikke med på noen kampanje, men vet med meg selv at jeg ikke kommer til å sette mine ben på Stadion, inntil LAN er borte.
Så selv om LAN skulle finne ut av det og servere oss et offensivt og lekent Brann som vinner kamp etter kamp til våren, så vil du sitte hjemme og sture fordi det er LAN?

krakra

Fortsatt ikke like ille som da RBH styrte skuta

«- Men krise er det ikke. Krise var det i 2014. Da var det økonomisk forfall, manglende kontroll, ubesatte stillinger og administrative problemer. Og nedrykk. Vi er ikke i krise nå, men at noe må skje er likevel helt klart, fastslår han.«

Åtte år satt han

ACHTUNG

Quote from: Christian on November 29, 2019, 09:42:27 AM
Quote from: ACHTUNG on November 29, 2019, 09:35:58 AMJeg vet, uten at jeg kan si hvorfor eller via hvor, at LAN blir sittende.

Så selv om LAN skulle finne ut av det og servere oss et offensivt og lekent Brann som vinner kamp etter kamp til våren, så vil du sitte hjemme og sture fordi det er LAN?

Jeg kan virkelig ikke se at det skulle skje, men for all del, om to planeter virkelig skulle kollidere og LAN ender opp med  å klare noe han ikke har klart før, da kommer nok jeg og andre krypende tilbake. Men Brann kommer nok uansett til å få merke fleres vrede, for du må ikke tro at det bare er et fåtall som styrer unne, for flere har gjort det allerede, jeg er en av dem som inntil nå har gitt min støtte.

Henki

Quote from: Huff on November 28, 2019, 21:12:40 PM
Quote from: krakra on November 28, 2019, 21:06:51 PMHva skal spørsmål skal det være?

Noe ala at en må ta stilling til påstander som: ''Hovedtrener legger til rette for min faglige utvikling'', så skal en ta stilling til hvor enig eller uenig en er i påstanden. Slike greier er etter min erfaring svært vanlige, jeg har ihvertfall sett flere lignende formuleringer i diverse evalueringer. Disse undersøkelsene er og ofte laget av firmaer som driver spesifikt med slikt, så selv om en kan diskutere hvor gode de er er de neppe uvanlige.

Den spørsmålsformuleringen er helt normal i evalueringer av denne typen. Jeg har også svart på den typen spørsmål om mine ledere. En fotballtrener, som faktisk skal utvikle både enkeltspillere og lag, bør selvsagt også evalueres på dette.
Ballen skal fremover!

Lasaron

Jeg vil ha LAN ut, men det med evalueringsskjemaet kan legges dødt. Spillerne kan utmerket evaluere treneren gjennom de punktene som er satt opp.

Krakra: Det er noe jeg har glemt å kommentere, tror det var i denne tråden, men gidder ikke lete. Det var dette med svart-hvitt. Saken er at Brann er syk, og noe må gjøres. LAN har en, etter mitt syn, veldig stor del av ansvaret for det, selv om flere spillere har levert skuffende. I denne situasjonen syns jeg den mest effektive løsningen er å skifte trener. Jeg syns ikke det er svart-hvitt. At en fotballspiller enten er rask eller treig, det er svart-hvitt.

Nixon

Man trenger ikke å ha hemmelige kilder på det. Brann koketterer ikke når de sier at treneren ikke er oppe til diskusjon.

Det interessante her er oddsen for at Torvanger stiller på første seriekamp neste år!;)
Rød makt på Hansa!

Huff

Quote from: Nixon on November 29, 2019, 10:31:43 AM

Man trenger ikke å ha hemmelige kilder på det. Brann koketterer ikke når de sier at treneren ikke er oppe til diskusjon.

Det interessante her er oddsen for at Torvanger stiller på første seriekamp neste år!;)

Her er styreleder i gårsdagens BA:
''
- Styret vil ikke innstille på trenerbytte nå. Og jeg vil ikke som styreleder begi meg inn i spekulasjoner der. Den diskusjonen får komme i etterkant av evalueringen, sier han.''

Det Brann sier er at treneren ikke er oppe til diskusjon akkurat nå, samtidig sier Lunde at han kan være oppe til diskusjon om svært kort tid.

Det kan godt tenkes at Torvanger har rett, men det er vel 99,9 prosent sikkert at en ville fått samme svar angående Skarsfjord fra kilder i de innerste kretser store deler av høsten 2013? Selv om en innad i Brann tror en har bestemt seg per nå er jeg på ingen måte sikker på at en trener som har mistet publikum, tilsynelatende har mistet garderoben og er under stort press fra byens aviser sitter trygt. Brann må forholde seg til den virkelige verden, enten de vil eller ikke.

Spelaren

Quote from: Kagain on November 29, 2019, 08:59:14 AM* Resultatene har sviktet på høsten i alle sesongene LAN har trent Brann i eliteserien.

Nesten, debutsesongen var paradoksalt nok hans beste.
I 2016 tok Brann 26 poeng på de 15 første (målforskjell 15-12), og 28 på de 15 siste (målforskjell 27-15). Haustformen kun slått av suverene rbk og et Aafk i fruktbar panikk. Dette holdt inn til sølv, og var poengmessig en liten framgang og målmessig nesten dobbelt så godt.

Men nå som triksene er avslørt og alle forventet oss i toppen møtes me på en annen måte.
Gå av.

Finfin respons

Jeg registrerer at både Haugen og Barmens siste uttalelser i media går på at spillere må se seg selv i speilet og ta ansvar. Syns det har vært mye rart fra spillerne i avisene den siste måneden.
Men ikke fra Haugen eller Barmen. De har vært lojale. Barmen har til og med slått til med en akevit-s.

Men nå er det "åpenbart skjult" grums som tyter frem i spaltene, og i mine øyne viser det at Soltvedt og LAN har et stort problem med en eller noen av spillerne. Tror ikke det er Hauge eller Sanden eller Helge som er kilden til bt for å si det sånn.

Trist.
Men de må vekk.
Kanskje.

Gulløl

Du er ferdig i Brann LAN. Definitivt.
Styreleder Lunde:  - Jeg er livredd for å tape de tre første kampene neste sesong......

Giles

Spillerne er elendige, men treneren er hakket verre. Fått alle spillerne han ønsket seg men ikke fått noen ting ut av det.
Nytt regime en selvfølge.

Superjack

Argument for LAN, det virker som noen sentrale spillere boikotter LAN. Det må bort, uansett. Koms, Gilli og RYJ.
Slikt skal vi ikke ha.
Argument mot LAN, han velger å spille med disse, og gidd ikke forsøke med ungdom. Med å erstatte RYJ, Koms og Gilli med ungdom så hadde han kanskje både reddet egen posissjon og fått litt troverdighet i forhold til sin beskjed om å gi ungdommen muligheten.

Totalt sett: FIASKO. DELUXE.
9 plass og forbigått av Stabæk, og latterliggjort av Viking. Vits.
Brannsupporter.

Miller

«Aldri vært så motivert som nå»???? Du har sett så lite motivert ut siste halve året at det er flaut LAN!

Pakk sakene dine og la klubben bruke desember på å finne en ny trener!

Spelaren

Ta sluttpakken og forsvinn.
Gå av.

Superjack

Om det er noen spillere som har sabotert, så må de ut først. For ingen skal sette seg over klubben, når de er her.

RYJ og Gilli er 2 jeg nesten misstenker å sabotere, for maken til spill siste to kampene må enten bety at de faktisk er totalt ubrukelige, men det tyder jo ikke karriere og tidligere prestasjoner på, eller så er de ikke påskrudd, av den ene eller andre grunnen.

Synd TIL rykket ned, for nå har de sikkert ikke råd å lønne RYJ....

Men LAN virker også å ha gått seg i en blindgate.
Brannsupporter.

Huff

Enig i mye av det som skrives over. Greit å få avklart en del ting på tampen av sesongen, sånn sett var skandalen i kveld grei.

1. LAN er ferdig.
2. Det må ryddes i stallen.

Spillernes opptreden i dag er skandaløs. Det er umulig å opptre slik etter en ydmykelse ala den i Drammen uten at en del gi faen, snakket om mytteri kan ha noe for seg. Dette tapet må få konsekvenser for spillergruppen. Mange må ut.

LANs unnskyldninger er samtidig patetiske, samtlige av unnskyldningene er det til syvende og sist han som er ansvarlig for. Når han presterer å snakke som om en er avhengig av en perfekt kamp for å slå Viking fordi en mangler to-tre spillere er dette smått utrolig, hvem har bygget opp denne stallen LAN? Hvem har hentet spillerne? Jeg vil anta LAN ikke har blitt overkjørt av Soltvedt på overgangsmarkedet, i såfall burde førstnevnte gått av for lengst.

Fryktelig synd at en trener som har gjort så mye bra for klubben får en slik sorti. Med Skars gav jeg faen, men dette er noe annet.

Henki

LAN må selvsagt være ferdig etter denne sesongen. Han har fått bygge opp en stall og et lag over flere år, det er investert masse penger, og han har fått støtte av klubben lenge selv om det siste 1,5 året har vært langt under pari.
Legg til at han har vært fullstendig avvisende til å prøve å underholde, han har konsekvent latt være å la unge spillere få prøve seg (slik at man verken får forutsetninger for å kunne si noe om hvem som eventuelt holder nivået som skal til for å spille Eliteserie nå, eller utvikle spillere til å bli gode nok til det).

Det er selvsagt mye bra å ta med seg fra LANs tid også, f.eks. når det gjelder treningsmengde og defensiv organisering. Utfordringen for Brann blir å videreføre dette samtidig som man finner en trener som kan utvikle laget offensivt.
Ballen skal fremover!

Spelaren

Nilsen har ansvaret for at laget spiller som det gjør, men de siste par kampenes totale havari ser mistenkelig ut som illojal opptreden på banen. Eg misliker den defensive mentaliteten, men 11 baklengs på to kamper er noe helt annet enn det Nilsen har servert over fire år der to av fire eliteseriesesonger har endt med pallplass.
Gå av.

gladiporno

For øvrig manglet Viking to av sine beste spillere, Tripic (karantene) og Høiland (tilbake fra skade), fra start.

Jose Arrogantio

Quote from: Spelaren on December 01, 2019, 22:02:30 PMNilsen har ansvaret for at laget spiller som det gjør, men de siste par kampenes totale havari ser mistenkelig ut som illojal opptreden på banen. Eg misliker den defensive mentaliteten, men 11 baklengs på to kamper er noe helt annet enn det Nilsen har servert over fire år der to av fire eliteseriesesonger har endt med pallplass.

Dette er hvorfor en trener som ikke har garderoben ikke kan fortsette. Hvorvidt det er sabotasje eller at man bare har mentalt sjekket ut, så vil ikke motivasjonen til å lykkes være der. Litt som å jobbe under en dårlig sjef.

Nixon

Til tross for to skandalekamper nå på slutten av sesongen, og en skuffende sesong totalt sett,  er magefølelsen min fortsatt at Nilsen er trener ved sesongstart neste år. Men ingen tvil om at han er alvorlig svekket. Han vil tåle langt mindre neste år. Dersom han får en sjanse til nå over vinteren blir det han siste.
Rød makt på Hansa!

Belfort

Quote from: Nixon on December 02, 2019, 07:30:03 AMTil tross for to skandalekamper nå på slutten av sesongen, og en skuffende sesong totalt sett,  er magefølelsen min fortsatt at Nilsen er trener ved sesongstart neste år. Men ingen tvil om at han er alvorlig svekket. Han vil tåle langt mindre neste år. Dersom han får en sjanse til nå over vinteren blir det han siste.

Aldri i livet. Det er ingen energi i klubben nå. Hvis styret skulle gå på det utrolige å fortsette med LAN ville det være å drepe alt av fremtidstro på klubben

Nixon

Vi får se. Godt mulig at jeg tolker signalene fra Brann og standingen til treneren innad i klubben litt naivt.

En faktor her som vi ikke har oversikt over per dags dato er selvsagt partoutkortsalget. Fristen for å få den beste prisen gikk ut i helgen, og dersom antallet solgte er veldig dårlig kan det tippe det i Nilsens disfavør.
Rød makt på Hansa!

Lasaron

Beholder de Nilsen vil man med åpne øyne gå inn i tidenes labreste interesse og engasjement i en forsesong. Da går de med åpne øyne inn i fattigdom og nedrykksstrid. Det er spesielt om de velger det. Bytter de trener kan alt snu.

Huff

Quote from: Nixon on December 02, 2019, 08:20:02 AMVi får se. Godt mulig at jeg tolker signalene fra Brann og standingen til treneren innad i klubben litt naivt.

En faktor her som vi ikke har oversikt over per dags dato er selvsagt partoutkortsalget. Fristen for å få den beste prisen gikk ut i helgen, og dersom antallet solgte er veldig dårlig kan det tippe det i Nilsens disfavør.

Jeg tror LAN står meget sterkt innad i klubben, men jeg tror ikke lenger en har noe valg internt. Jeg tror LAN satt trygt inntil et Godset kampen, på tross av det som må betegnes som en tilskuerkrise, og på tross av at en visste at treneren var upopulær blant mange spillere. Nå har situasjonen endret seg fra svært ille til total katastrofe. BAs Bergersen er enig med deg og tror LAN blir sittende, men jeg kan ikke se at det er mulig å la treneren fortsette. Kampen i går viste at det ikke er noen realistisk mulighet for at LAN kan skaffe klubben suksess i fremtiden.

Alle som følger klubben er enige om at LAN må ha suksess på vårsesongen 2020 for å kunne overleve. Han må både ha resultater og Brann må spille underholdende fotball. Oppsummert skal LAN skaffe suksess med følgende rammevilkår:

Både publikum og store deler av spillerstallen har gitt opp treneren. Det vil koste millioner å fristille alle de sure spillerne som har gitt opp LAN om treneren skal fortsette. Klubben sliter allerede  økonomisk, ettersom publikum og resultatene uteblir. Det er ingen mulighet til å tjene penger gjennom spillersalg- troppen er tilnærmet verdiløs. Potensielle bosmansigneringer vil neppe flokke til stadion for å spille for en trener som er så upopulær i spillerstallen at hans elleve utvalgte muligens driver direkte sabotasje. Med andre ord må en trolig betale overpris i form av lønn eller SOF, eller ta til takke med spillere ingen andre vil ha, når LAN skal bygge opp dette nye laget han snakker om.

Daglig leder, styreformann og sportssjef kan gjerne ha tro på LAN, samtidig er jeg relativt trygg på at de ser at forutsetningene for suksess med LAN ikke lenger er til stede.

Spelaren

Sett at hele administrasjonen har tillit til Nilsen, og at Brann får tilført friske midler frå Mohn foran 2020. I tillegg foretas det en solid opprenskning i stallen der det som har minnet om mytterister sendes ut og erstattes med spillere som minner mer om det Nilsen hadde i 2015-2016 enn i år.

Under slike forhold kan det tenkes at styre/ledelse/Mohn går for Nilsen et år til, siden terskelen for å sparke ham er høy.
Gå av.

Gulløl

December 02, 2019, 10:37:41 AM #2544 Last Edit: December 02, 2019, 11:13:32 AM by Gulløl
Antallet solgte partoutkort er nok ganske dårlig, tipper 25 - 40 % svikt i forhold til på samme tidspunkt i fjor. Fristen for å få den beste prisen er gått ut så Brann har i dag fullstendig oversikt over hvor stor den prosentvise svikten er i forhold til når fristen gikk ut i fjor. Men kjenner jeg Brann rett gir de neppe den prosenten til media i denne uken. Jeg mener Brann og Vibeke Johannesen bør være åpen om det og si det akkurat som det er uansett hvor stygt det ser ut.

At styre og ledelse verger seg å avslutte kontrakten med LAN på grunn av en kostbar sluttpakke er nok et viktig moment for at de vil fortsette med han, opptil 12 måneder i sluttpakke er ikke urealistisk. LAN er oppført med nesten to millioner kroner i skattbar inntekt i fjor.
Å kjøpe en ny trener(og eventuelt hjelpetrener) ut av en kontrakt med en annen klubb koster også en god del, f.eks. om de skulle hente Knutsen og Kalvenes fra B/G. Knudsen blir ganske sikkert ikke trener i Brann om han ikke får Kalvenes med seg som er veldig viktig for han, begge har kontrakt ut 2022 som da eventuelt må løses ut.
En ny trener kan i ytterste fall kreve et helt nytt trenerteam. LAN var en pådriver i fjor og fikk 100 % viljen sin med med at hele teamet hans skulle få lange kontrakter. Dan Riisnes, Robert Hauge, Manu Torres og Helge Haugen sitter alle på lange kontrakter ut 2022 slik som LAN gjør.

BA 02.11.2018:
https://www.ba.no/sport/sk-brann/eliteserien/na-har-hele-trenerteamet-forlenget-med-brann/s/5-8-915875
Klipp fra artikkelen:
Dermed har Lars Arne Nilsen fått viljen sin. Hovedtreneren signerte selv en kontraktsforlengelse i september, men betingelsen var at hele teamet hans også skulle få nye avtaler.
Nilsen signerte for fire nye år, og har kontrakt ut 2022. I ukene etter signerte assistenttrener Robert Hauge og keepertrener Dan Riisnes på like lange avtaler.
Brann melder at de siste brikkene i puslespillet er lagt. Fysisk trener Manu Torres og toppspillerutvikler Helge Haugen har signert på nye avtaler. Også de med varighet ut 2022-sesongen.

Oppsummert koster det mange millioner å skifte trenerteam. Men det kan koste mer med sviktene i partoutkortsalg og billettinntekter. Sikkert ikke alle sponsorene som er så fornøyd med situasjonen heller og kan trekke seg om LAN fortsetter. En opprydning i spillerstallen og store kostnader med det kommer i tillegg, men det kommer nok uansett om LAN fortsetter eller han blir skiftet ut.

gladiporno

Misnøyen mot Nilsen har vært der hele tiden. Alt fra spillere som ikke får lov til å spille slik de ønsker, til u-avdelingen som ser talent etter talent råtner på tribunen før de busses til lokale klubber, til kommunikasjon og media som opplever hans spillestil og meget strenge mediapolicy som kontraproduktivt for Brann-interessen. Hittil har all misnøye og kritikk blitt feid vekk av at han har fått til gode resultater. Det er det slutt på nå. Det som kan redde Nilsen er:

1. Penger. Man har ikke råd til å sparke ham

2. VJ og Soltvedt. De er etter det jeg vet gode venner, og er dessuten svært underlegen Nilsen som fagperson innen fotball. Jeg har lenge ment at det er en hemsko at lederen i avdeling sport egentlig er en fengselsbetjent og hobbytrener. Det blir ganske absurd for ham å utfordre hovedtrener i fotballfaglige diskusjoner. Når Nilsen skylder på skader kan de lett kjøpe forklaringen.

3. Gamle merittter. Resultatene har vært såpass greie siden han tok over at de trolig gir ham en sjanse til å feile enda en gang (frem til sommer) før  de sparker ham i desperasjon for å beholde plassen i Eliteserien.

Corran

Styreleder ute i BA og vil ikke frede LAN
https://www.ba.no/sk-brann/sport/fotball/branns-styreleder-etter-nok-et-braktap-vi-har-mange-sporsmal-vi-vil-ha-svar-pa/s/5-8-1187582

De vil se hva evalueringen til administrasjonen tilsier og hvilke anbefalinger de har, men styret gjør også sine vurderinger på egenhånd.
Han sier at det er dyrt å sparke treneren men at tilskuersvikt også spiller inn
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

kris2ffer

Man må spørre seg hvor lurt det i fjor høst var å forlenge kontrakten til LAN - ikke ut årets sesong, ikke ut neste sesong, ikke ut sesongen etter dét, men ut sesongen etter dét igjen (31.12.2022). Jeg har hele tiden vært kritisk til lange trenerkontrakter, for hva er egentlig fordelen? Var man redde for at Barcelona skulle hente LAN i fjor høst? Eller var det Lillestrøm som skulle fått han til å flytte på seg? I så tilfelle kunne jeg ha hjulpet til med å rydde ut av leiligheten hans i Solheimsviken.

Det som åpenbart er ulempen med lang kontrakt er at det blir veldig, veldig dyrt å løse ham ut fra denne. Han har nå kontrakt i tre sesonger til, og fikk også jekket opp lønnen sin etter eget sigende "betraktelig" i fjor høst. I samme runde i fjor høst sørget Rune Soltvedt for å forlenge med Dan Risnes og Robert Hauge (med flere) - også ut 2022.

Jeg forstår hensikten med lange kontrakter for talentfulle spillere, som kan bli solgt for gode penger dersom de vil videre, men er under kontrakt. For trenere, assistenttrenere og keepertrenere fatter jeg virkelig ikke behovet for å låse seg til lange avtaler, som gjør det nærmest umulig å bli kvitt dem. Da bør man heller gi dem kortere avtaler, med prestasjonsbasert bonus.

krakra

At det blir så dyrt kjøper jeg ikke. Det er vanlig at slike trenerkontrakter har en avtalt sluttpakke, som regel ett år. Så med mindre Brann ikke har en slik sluttpakke-avtale er det irrelevant om kontrakten er en eller fem år lang i et økonomisk perspektiv.
At det nærmest er umulig å kvitte seg med trener høres ut som en konstruert problemstilling. Kan ikke komme på at Brann noen gang har hatt noe problem å kvitte seg med trenere når de først har bestemt seg, og kjenner ikke til noen gode eksempler på dette fra andre klubber heller.

Gulløl

December 02, 2019, 11:56:06 AM #2549 Last Edit: December 02, 2019, 12:00:00 PM by Gulløl
Lennartsen har fått sparken i LSK. Det skrives at det vil koste klubben mellom 1,5 og 2 millioner kroner. Vil nok ikke koste Brann mindre å sparke LAN. Skal både LAN og hele trenerteamet hans bort kommer Brann fort opp i 3-4 millioner i kostnader selv om de fire i teamet til LAN har kortere tid med etterlønn enn hovedtreneren. I tillegg i "pakken" kommer kostnaden med å få nye trenere inn, det å kjøpe et nytt trenerteam ut av kontrakter(Knudsen/Kalvenes ?) så kommer en fort opp i 5-6 millioner om en summerer det i tillegg. For å klare dette og finansiere en slik eventuell utskifting av trenerteamet i en tid med sviktende inntekter trenger nok Brann hjelp fra Trond Mohn. Spørs hvor positiv Mohn er til dette og at Brann ikke skal fortsette å være langsiktig som de har gjentatt og gjentatt at de skal være. En ny trener vil nok kreve midler til å styrke stallen også. Blir nok en spennende og begivenhetsrik vinter rundt Brann der mye skal skje uansett om LAN fortsetter eller ikke.

Go Up