• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Tribunekultur

Started by Lasaron, March 21, 2015, 10:21:39 AM

Optimist and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

fortune

Man hevder vel ikke at bataljonen er «teite», men at de nå står for en annerledes tribunekultur enn hva mange er vokst opp med på gamle Store Stå.

Jeg synes en del av det som bataljonen og BGG holder på med er veldig bra (Tifo for eksempel), mens forsangere, bruk av ropert og sanger hvor man skal «sette seg ned om man hater lag X» ikke har noe på stadion å gjøre.

Da velger jeg å søke sammen med andre som har det på samme måten, men som fremdeles ønsker å synge. Alternativet for min del er hovedtribunen og ingen synging.
First is first, second is nothing

Corran

Korriger meg om jeg tar feil, men begynte ikke FeltZ med at mange av den eldre garde fra store stå flyttet opp på felt Z når pølsevip ble bygget?
Og at de var en gjeng som flyttet opp dit sammen pga at de var altfor gamle til å stå etterhvert?
Mener å huske at det i utgangspunktet ikke var pga uenighet med bataljonen o.l, men at de heller trakk seg litt tilbake. Så ble det etterhvert et populært alternativ og spesielt når det ble litt uenighet om hvilken tribunekultur en følte passet en best.

Men er jo enig med at det irriterer når det er 4-5 ord/takter mellom de to seksjonene. Av og til er det Z som starter feil sted og av og til er det SS
Kanskje en ide å lage en supportersang på en kanon sang som f.eks Jeg gikk en tur i skogen. Da skal en jo starte litt forskjellig?

Jeg gikk en tur på landås og søkte byens ro
Da hørte jeg fra stadion en gjeng som var kokko

Og om ikke det var tidenes dårligste sang forslag så blir eg litt skremt ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

1908

Gjennomsnittsalderen på store stå er jo blitt passe lav de siste årene da.....

Paikjetil

Det er nok noe sant i at Z ikke er helt med på det disse glade guttene (noen av de med ryggen mot kampen) holder på med.


Dette ultras-inspirerte greiene med at alt skal være organisert, dirigert og diktert hører hjemme på Åråsen og det som eventuelt verre er, ikke på Brann stadion. Det skaper en passivitet og avventende holdning. Folk står bare og venter på beskjed om hva de skal synge og hvordan de skal bevege hender og føtter.

Når sanger som gjerne skulle vært kvelt ved fødselen startes og repeteres i det uendelige som om det var kanaris som holdt på, er det ikke veldig stemningsskapende og det er nok lett for at de «som egentlig står på felt D» (sitat slutt) starter noe annet fordi de er lei av lallingen.

Mitt inntrykk er at felt z aldri henger seg på disse evigvarende sangene som startes på kommando i hytt og gevær av de som ikke er på stadion for å se kampen, og at tempoet i sangene z starter ødelegges av den nedre delen av tribunen. Det synges altfor fort på nedre del. Noe så enkelt som barmen-ropet ender opp i en ihjelkokt grøt fordi man ikke forstår rytmen, og/eller er mer fokusert på å starte en sang så man kan stå og riste på hodet fordi folk klapper når de ikke skulle klappet.

Og denne «e det bare meg, eller koker hele Bergen» kan sløyfes. Det er bare deg.












Lasaron

Når jeg skrev at jeg oppfatter det slik at Felt Z syns Bataljonen er teite, så mente jeg ikke nødvendigvis at Felt Z er teit. Supporterkulturmessig hører jeg hjemme i Felt Z.
Tren på langskudd

Kagain

Jeg tror at dette er et skisma hvor frøene har vært sådd for lenge siden. Det var jo en tid der det føltes som BST og Klanen hadde en gjensidig konkurranse om hvem som var "de beste supporterne", en konkurranse som det tidvis følte var viktigere enn det som skjedde på banen. BST er historie nå, og i dets sted har Bataljonen dukket opp. Men da jeg begynte å frekventere dette debattforumet og før det det BST sitt debattforum var det også et høyst aktivt miljø hos Barten (Totto Mjelde og den gjengen).

 Allerede da var det en del som mente at det bare var barn og "juletrær" (altså de som sto der i full Brannskrud) som sto på Store Stå. Det var også skrevet en del kritisk om supporterkulturen som det ble følt at BST sto for, at det bare skulle handle om å "støtte laget uansett". Det virket også som en del av de som deltok i "gjesteboken" hos Barten (da Barten ikke hadde et forum) følte de var for gamle til dette, og trakk seg derfor gradvis vekk fra Store Stå. Slik var det også med andre supportere som hadde blitt "voksne".

Jeg syns også å huske at det var en drastisk forskjell i tonen på forumet til BST og skbrann.org, hvor sistnevnte var mer åpen for kritiske betraktninger rundt det Brann og de rundt klubben gjorde.

Men igjen, her kan det hende at jeg bare snakker helt subjektivt og ikke har peiling.

Det kan legges til at et annet problem med å få hele stadion til å bli et stort blandet kor kan ha med lydens hastighet å gjøre. Om de som står lengst oppe på Frydenbø hadde vært midt på en av langsidene kunne de antageligvis fått med seg flere der. 

Spelaren

Gå av.

Kagain

Om jeg ikke tar helt feil (og jeg er forberedt på at jeg tar veldig feil) så var det vel en periode Brann skulle bli "kjempegod på nett". De hentet da to av folkene bak Skbrann.org og ga de jobb i Brann. Jeg mistenker jo også at de ville ta ned siden for det kunne ut av adressen se ut som det var en organisasjonsside for Brann...

Optimist

Jeg tror det hadde hjulpet hvis den klumpen av BGG folk på midten av store stå hadde spredd seg litt rundt på feltet. Jeg legger merke til at det er veldig mange rundt meg som ikke synger med, selv om det er på store stå. Spesielt mange når det er de kjedelige sangene som bare går på automatikk uten noe trøkk
Kokende idiot

Optimist

Ingen TIFO på ubestemt tid? ☹️
Kokende idiot

Nixon

Apropos tifo. At hele Stadion skal holde en pappbit over hodet når spillerne kommer inn er kanskje visuelt fint, men stemningen, lyden og trykket synker jo som en stein når folk ikke kan klappe. Så er ikke så veldig begeistret skal jeg være helt ærlig.
Rød makt på Hansa

Optimist

Syntes det er fascinerende jeg. Men det optimale hadde jo vært tifo på frydenbø, Fjordkraft og BOB. Da hadde spillerne kommet inn til stilig tifo foran seg og på sidene, og SPV gjengen som klapper bak der de kommer ut fra
Kokende idiot

Optimist

Meen så blir det ikke noe tifo på søndag og det syntes jeg er synd
Kokende idiot

Corran

Har eg gått glipp av noe her? Hvorfor ingen Tifo på en stund?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

May 23, 2019, 13:59:17 PM #164 Last Edit: May 23, 2019, 14:02:18 PM by Nixon
De glade guttene har lagt ut dette på sin Facebookside. Sikkert noen som har reagert på at det blir veldig mye søppel, ikke minst mye engangsplast, etter disse tifoene.

*TIFO avlyst*.

Fullstappet tribuner mot RBK med nok en fantastisk TIFO, denne gangen for å hedre 100-årsjubileumet til Brann Stadion. TIFO på alle 4 tribuner, svært banner på Store stå og full kok.
To store TIFO på kun 12 dager og utklassing hva angår Norsk tribunekultur.
Enorm innsats fra engasjerte supportere som ønsker å vise Brann og Bergen fra sin beste side. Utallige dugnadstimer unnagjort for å planlegge og rigge disse showene, ikke minst et stort økonomisk bidrag fra oss supportere.

Seks dager før avspark kommer beskjeden: Det blir ikke TIFO. Brann ønsker en mer grønn profil... Det har kommet noen negative reaksjoner fra hemmelige personer.

Man kan gjerne diskutere og argumentere om det, og vi kunne sikkert gjort noen justeringer, men ikke seks dager før et TIFO-show som er innkjøpt og klart til bruk.

Ivrige supportere drives av motivasjon og engasjement. Det er hovedingrediensene til at vi gidder å bruke kveldene på å planlegge neste TIFO-show, bruke helgene til å lage TIFO og kampdag til å skape stemning. Akkurat nå mangler motivasjonen og engasjementet, på ubestemt tid.
På søndag blir det ingen TIFO fra oss, og slik forblir det på ubestemt tid fremover.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Men herregud da, TIFOen til søndag er jo allerede produsert, plasten er allerede produsert... Blir for dumt å avlyse denne TIFOen nå. Man kan heller sette seg ned i etterkant og diskutere hovrdan man kan gjøre det mer miljøvennlig, men dette blir bare symbolpolitikk for å please noen få sutrehuer som har klaget på all engangsplasten...
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Quote from: SKBCPH on May 23, 2019, 14:28:07 PMMen herregud da, TIFOen til søndag er jo allerede produsert, plasten er allerede produsert...

Tja, man kan jo argumentere med at vel er plasten allerede produsert, men den har ikke blitt boss enda. Og nå unngår man det.
Rød makt på Hansa

Gulløl

May 23, 2019, 14:49:38 PM #167 Last Edit: May 23, 2019, 14:52:34 PM by Gulløl
Tipper det her er Miljøpapiret de Grønne som har fått en ny fanesak for å prøve å komme over 5 % i Bergen. Eller så er det Bompengepapiret som endelig har fått sin sak nummer to.
STOPP forsøplingen på Brann Stadion er vel blitt ropt ut og noen har fått tenning på det.
Da er det bare å ønske godt valg og god bedring til alle vriompeiser og sutrehuer  ; )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

SKBCPH

Quote from: Nixon on May 23, 2019, 14:44:48 PM
Quote from: SKBCPH on May 23, 2019, 14:28:07 PMMen herregud da, TIFOen til søndag er jo allerede produsert, plasten er allerede produsert...

Tja, man kan jo argumentere med at vel er plasten allerede produsert, men den har ikke blitt boss enda. Og nå unngår man det.

Så den skal bare lagres et sted i overskuelig fremtid? Eller kanskje en anne klubb i rødt og hvit kan få den, så er det i det i det minste ikke Brann som ødelegger miljøet..
- Vi har den treneren vi har.

Nixon

Jeg skjønner godt at supporterne reagerer på at Brann først kommer nå. Men på en annen side leser jeg at dette var noe som var oppe til diskusjon også før 16. mai-kampen der det ble utplassert engangsplast på alle fire tribunene, så helt ut av det blå kom dette ikke. Kanskje litt naivt av tifo-gjengen å bare kjøre på i samme spor til neste kamp også. Det har tross alt vært MYE fokus på dette den siste tiden.
Rød makt på Hansa

SKBCPH

Hva med å produsere det i et litt sterkere plast, eller et annet materiale som tåler litt mer, og så gå for gjenbruk.
- Vi har den treneren vi har.

Vizitery

Forventer at Brann går foran som et godt eksempel og kjører elbil til EL kvaliken, evt sier fra seg plassen. Meningsløse turer man utsetter klimaet for da man åpenbart ikkje vinner EL likevel.

SK

For noe tull. Dette plastfokuset er et helt useriøst overdrevet hysteri.
Dette viser elendige holdninger hos klubben, hvor noen tilfeldige sytepaver prioriteres fremfor de som legger ned en god innsats for å skape en flott ramme rundt kampene. Kjenner at lysten til å gå på kamp synker når pri 1 tydeligvis er å gjennomsyre arrangementet med politisk korrekt idioti.
At man ikke engang kan ha ballonger i en TIFO, viser at Brann har meldt seg på molbomesterskapet.

Lasaron

At det tar mange timer å rydde opp må med i beregningen. Det må være avklart på forhånd hvem som gjør.

Forøvrig, hvis plasten havner i bosset er problemet til de grader overdrevet. Forskjellen på plast i naturen og plast i bosset er enormt stor. Håper ikke folk helt ukritisk måker på med hyling mot plast.

Konklusjon: Havner plasten i bosset, og jobben gjøres på en avklart måte mellom bgg og Brann, er dette uproblematisk. Jeg tror Brann dummer seg ut her.
Tren på langskudd

Spelaren

Tilbakestående dydsposering. Et spark i leggen til de som driver dugnad.
Gå av.

Optimist

Kampen mot Rosenborg var ikke noe gøy, det kan vi være enig om. Men noe som var utrolig gøy i løpet av kampen var da hele frydenbø, pluss en del på både SPV og Fjordkraft var med på å synge «Rosenborg rykker neeed». For et trøkk!
Kokende idiot

Nixon

Ja, det var til tider bra trøkk. Men en ting som ødelegger en del er at sangfeltet synger så fort. Sangene raser jo av gårde og det blir veldig vanskelig å høre hva de faktisk synger. Man skulle jo tro at forsangerne som står med ryggen til banen skulle klare å holde tempoet nede.
Rød makt på Hansa

Kagain

Jeg beskuet kampen trygt forankret i en meget komfortabel lenestol (yep, jeg er HAN fyren). Det hørtes ut som det var veldig godt trykk på staddaen i går. Hørtes ut som det var veldig mange som var med på "La oss stave Brann"-saken.

Nixon

https://www.brann.no/nyheter/stadion-er-for-alle

Under neste hjemmekamp mot Lillestrøm blir det viktigere enn noen gang at sangfeltet til Bataljonen holder tempoet nede slik at døvetolken kan holde følge!:)
Rød makt på Hansa

Lasaron

I hjembygden min har vi både bibliotek i kebab i sentrum. Familien mente vi skulle ha kebab til middag, denne første pinsedag. Siden den må lages, hva passer vel bedre enn å ta seg inn på det meråpne biblioteket i ventetiden? (Meråpent bibliotek er en type selvbetjent bibliotek utenfor ordinære åpningstider der vel ansette personer som meg kan låse seg inn med bibliotekkortet sitt).

Jeg satt meg ned med en utgave av Josimar, og ble rammet av Josimar-dilla, noe jeg ikke har hatt på lenge (blant annet fordi de i for stor grad skriver om fotballpolitikk). Jeg lånte med meg fem blad av tidsskriftet. Etter en middels kebab begynte jeg å lese om oppgjøret mellom Fredrikstad og Moss i fjor sommer, det som satte publikumsrekord for nivå 3 i Norge med 10 413 tilskuere. Artikkelen er skrevet av Nils Henrik Smith, en som skriver aldeles utmerket, og det på nynorsk.

Jeg skal her sitere et par setninger fra artikkelen: "Som venta pressar heimelaget hardt frå start, og når den finske høgrekanten Joona Veteli sender FFK i leiinga etter ni minutt, eksploderer publikum i takksam jubel, slik publikum er meint å gjere. Men her kan eg diverre ikkje unngå å måtte gje uttrykk for krass kritikk: Arrangementsavviklinga på Fredrikstad stadion er for øvrig prikkfri og står til Laud, men kva i Herren Jesu Kristi Nasaréarens heilage namn kan vere poenget med å spele idiotisk "musikk" straks etter scoring, overdøve publikums jubel og såleis tøme fotballens magiske augneblink for all sin magi?"

Dette er godt skrevet. La det være en påminning til oss om at slike tilstander aldri må finne sted hos oss. Aldri.
Tren på langskudd

fortune

October 25, 2019, 11:20:29 AM #180 Last Edit: October 25, 2019, 11:29:42 AM by fortune
https://www.bt.no/sport/i/jdM6x0/brann-flytter-store-staa

Da blir det på flyttefot for min del, forsangere, megafoner og å sitte ned om man hater lag X har jeg intet ønske om å få tettere på meg. Ender vel med at jeg ikke fornyer partoutkortet i det hele tatt.
First is first, second is nothing

Nixon

Helt utrolig latterlig hvordan Brann gir etter for den sutregjengen! Her er det mange trofaste supportere som må flytte seg. Og i verste fall er det mange som ikke kommer til å fornye partoutkortet sitt.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Skeptisk til dette prosjektet. Et plaster på såret kan være at de som må flytte får partoutkort til sterkt redusert pris.

Apropos, skal vi fortsette med LAN som trener, tror jeg det er lurt å redusere prisen på partoutkort over hele linja, men altså sterkt redusert pris i 2020 for de som må flytte pga syngende supportere.
Tren på langskudd

Lasaron

Brann skriver at de som mister plassene sine på grunn av dette er blitt kontaktet med forskjellige tilbud. Jeg håper noen kan lyse oss opp om hva disse tilbudene består i.
Tren på langskudd

Spelaren

Det visuelle ødelegges jo ytterligere nå. "Ytterlig" siden det allerede er ganske tynt befolket på Store Stå ettersom publikumsoppmøtet havarerer. Med en flytting opp blir det ordinære, lite attraktive plasser rett bak mål som skal fylles opp av vanlig sittende, og Den Røde Veggen er med andre ord historie.
Gå av.

Corran

Quote from: Lasaron on October 25, 2019, 19:13:34 PMBrann skriver at de som mister plassene sine på grunn av dette er blitt kontaktet med forskjellige tilbud. Jeg håper noen kan lyse oss opp om hva disse tilbudene består i.
En epost med litt reduserte priser og første rett til å velge andre ledige seter på stadion Tilbudet kom for 2 dager siden og gjelder til 31 okt. Mao liten frist

Eg blir påvirket og mister det eg mener er kanon plasser. Sendte en sur epost til Brann og forklarte skuffelsen og hva de risikerte av færre partoutkort.
Her er deler av svaret jeg fikk

"Vi har drøftet temaet gjennom mange møter med supporterutvalg, medlemsutvalg og sentrale personer i  forskjellige supportermiljøer.
Representanter fra Felt Z har også vært involvert.
Vi vet at mange av dere som sitter der oppe har blitt flyttet før, og det er derfor vi ikke har lyst til å plassere dere «hvor som helst».
Dere får velge fra hele Stadion til samme eller billigere pris enn hva dere betalte på øvre Frydenbø i fjor.
Argumentene med TV-bilder og rød vegg er gode argumenter i mot flytting, og vi har prøvd å se det store bildet.
Vi tror vi har landet på en beslutning som er til det beste for Brann på sikt."

Eg vet det er mange der jeg sitter som ikke kommer til å fornye og de 3 jeg sitter sammen med er nærmere å ikke fornye enn å fornye. Trist om en 25 års tradisjon (med partoutkort) skal ende slik, men det ser skremmende nok slik ut
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Corran on October 26, 2019, 21:04:07 PMlitt reduserte priser og første rett til å velge andre ledige seter på stadion

Jeg kjenner flere som er rasende over Brann fordi de må flytte på et så tynt grunnlag, og de er også i tenkeboksen om de skal fornye partoutkortet, eller bare kjøpe enkeltbilletter på utvalgte kamper. For de er ikke veldig imponert over "tilbudet" fra Brann. Førsterett på plasser er jo litt misvisende da de beste setene allerede er tatt, og mange skal jo også kjøpe flere ved siden av hverandre som selvsagt innskrenker utvalget ytterligere. Og litt redusert pris i 2020 er jo bare dette ene året, de må regne med full pris pris fra 2021 og fremover på disse dårligere plassene. Og, som en på flyttefot skrev til meg på SMS på fredag, "mens gjengen som overtar øvre del får rabattert pris hvert år - selv med slike plasser!"
Rød makt på Hansa

Lasaron

Brann må tilby kraftig redusert pris til de det gjelder i 2020.
Tren på langskudd

Corran

Under er det en sparer, men legg merke til de tar ikke hensyn til hva du sparer i forhold til det en betaler i dag men hva prisen på tribunen er som fullpris.
De har da priset nedre del av Hansa til det samme som øvre del kostet i fjor og så trukket fra litt

I tillegg så er det ren løgn at de som flytter fra øvre har første rett på ledige seter da flere jeg kjenner som satt på andre steder (ikke på øvre Hansa) har nå kjøpt seg partoutkort på nedre Hansa.

Du kan velge mellom

Ny plass på Frydenbø-tribunen. Det kommer noen skikkelig fine plasser på nedre felt hvor Store Stå er plassert i 2019. Klikk her
2000,- for voksen. Du sparer fra 400,-
500,- for barn. Du sparer fra 100,-
 

Ny plass på BOB, Fjordkraft eller Sparebanken Vest - Rosa felt. Klikk her
2500,- for voksen. Du sparer fra 350,-
500,- for barn. Du sparer fra 100,-
1200,- for Honnør. Du sparer 500,-
 

Ny plass på premiumplasser på Fjordkraft eller Sparebanken Vest. Klikk her
2850,- for voksen. Du sparer fra 800,-
600,- for barn. Unikt tilbud kun tilgjengelig for deg.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Quote from: Corran on October 27, 2019, 16:03:10 PMI tillegg så er det ren løgn at de som flytter fra øvre har første rett på ledige seter da flere jeg kjenner som satt på andre steder (ikke på øvre Hansa) har nå kjøpt seg partoutkort på nedre Hansa.
Brann har informert på sine sider om at partoutkortsalget starter i morgen 28. oktober. Hvordan kan flere da allerede fått kjøpt ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Tipper mellom 1000-1500 kommer til å velge å spare atskillig mer neste år.
Gå av.

1908

Hvis LAN er med videre neste år, så vil MANGE droppe å fornye..

Corran

Quote from: Gulløl on October 27, 2019, 19:24:31 PM
Quote from: Corran on October 27, 2019, 16:03:10 PMI tillegg så er det ren løgn at de som flytter fra øvre har første rett på ledige seter da flere jeg kjenner som satt på andre steder (ikke på øvre Hansa) har nå kjøpt seg partoutkort på nedre Hansa.
Brann har informert på sine sider om at partoutkortsalget starter i morgen 28. oktober. Hvordan kan flere da allerede fått kjøpt ?
Kan tenke med de fikk linken av noen andre og gikk inn og kjøpte. vet med 100% sikkerhet at det har skjedd
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Gårsdagens kamp er den stilleste jeg har vært på av seriekamper på Stadion i hele mitt liv. Selv er jeg kommet dit hen at jeg må ta meg litt sammen for å reise meg når Brann scorer. Jeg tolker BBB sin manglende synging som manglende engasjement, til dels apati. De gidder ikke lenger. Jeg tror ikke det var en stille protest, men jeg avviser heller ikke muligheten for det. Stillheten var påtakelig.

Jeg lurer på om ledelsen tenker: "Ja, dette vil vi ha mer av. Denne utviklingen liker vi. La oss fortsette å ha tro på prosjekt LAN."
Tren på langskudd

Billy Elliott

Hva var det som ble sunget etter 1-0-scoringen til B/G i går? Det kom såpass spontant at det nesten virket planlagt, men kombinasjonen av få syngende og innfløkt tekst gjorde at jeg ikke fikk med meg innholdet.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Nixon

Etter de siste par kampene, og spesielt kampen i går, skjønner jeg litt mer hvorfor Brann gikk inn for flyttingen. De har overført konseptet "De hjelpeløses hjelper" fra banen og over på tribunen...
Rød makt på Hansa

Corran

SS har vært dårligere og dårligere i det siste og i går var det bare trist. Oppsanger prøvde, men valg av sanger var jo helt i offside. Når det er så få så blir det dumt å starte en sang med klapping som viktig effekt når det kun er 10-12 som klapper med.
Var til og med på en sang hvor en hørte B/G supporterne over SS og eg sitter bak SS
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kagain

Ja, det var to forskjellige sanger som ble forsøkt avsunget oppe på Frydenbø ved ett eller to tilfeller. Etter byttene til LAN var det også litt back-tilpassede sanger og utrop. Gi meg en B, gi meg en A, gi meg en C, gi meg en K, hva blir det, Back etc.

Lasaron

"Jeg er så frustrert over at de slemme guttene fra Oslo stjal flagget, at jeg må bare sende fem-seks bluss ut på banen en halvtime etterpå. Det krever jeg forståelse for."
Tren på langskudd

Corran

Blussene hadde nok kommet uansett. Var nok også en takk for sist nå apeberget fyrte bluss på staddaen.
Det interessante nå er om grupperingen som fikk banner frastjålet følger reglene og legger ned?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up