• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�rsmøte 2015

Started by Nixon, January 08, 2015, 11:59:27 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

dr_cyanid

Takk til dem som stilte på møtet og torpederte tirsdagsgjengens forslag. Dette viser viktigheten av å møte opp og bruke sin stemmerett dersom en er medlem. Bare med godt oppmøte kan fraksjoner som dette marginaliseres. Tydelig at TG hadde planer om å kuppe. Stille mannsterke og ikke annonsere sine kandidater først, bare for å hindre at folk fra andre fraksjoner skulle mobilisere mot dem. Klovner. Heldigvis var det nok oppmøte av andre på møtet som ødela for dem.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on April 28, 2015, 18:09:09 PM
Kan mase om demokrati så mye man vil, men der er ingen tvil om at der er en stor svakhet for Brann at tirsdagsgjengen har så mye makt. Nå skal de ha gamle folk fra amatør og kaostiden inn i Brann.


Som om det har vært så mye annet enn det de siste årene...
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dokken

Quote from: krakra on April 28, 2015, 20:35:39 PM
Man velger en valgkomite for å innstille et styre. Når man aldri klarer å vise tillitt til den jobben de gjør er det ukultur. Npr man aldri klarer å gi en samlet støtte til et nytt styre er det ukultur.
Vi er en fotballklubb. Ikke en stat. Det viktigste er ikke at årsmøtet er så demokratisk som mulig.
Tror du det er benkeforslag og konflikt hvert eneste årsmøte hos klubber som Godset og Molde?


Krakra, dette har du gjentatt flere ganger. Men det stemmer ikke at det er benkeforslag på alle årsmøter. I moderne tid (etter 2005) er det vel bare i 2011 og i år at det har vært (seriøse) benkeforslag.

I 2011 kom det på grunn av det såkalte supporterkuppet, og kandidatene var varslet to uker på forhånd. I år var det altså et resultat av at velgkomiteen, og spesielt dens leder, nektet å høre på innspilllene som kom fra ulike grupper. Det var rett og slett dårlig arbeid fra hennes side, og da ber du om benkeforslag. Slik er det i alle organisasjoner.

Lasaron

Quote from: dokken on April 29, 2015, 20:17:55 PM
Quote from: krakra on April 28, 2015, 20:35:39 PM
Man velger en valgkomite for å innstille et styre. Når man aldri klarer å vise tillitt til den jobben de gjør er det ukultur. Npr man aldri klarer å gi en samlet støtte til et nytt styre er det ukultur.
Vi er en fotballklubb. Ikke en stat. Det viktigste er ikke at årsmøtet er så demokratisk som mulig.
Tror du det er benkeforslag og konflikt hvert eneste årsmøte hos klubber som Godset og Molde?


Krakra, dette har du gjentatt flere ganger. Men det stemmer ikke at det er benkeforslag på alle årsmøter. I moderne tid (etter 2005) er det vel bare i 2011 og i år at det har vært (seriøse) benkeforslag.

I 2011 kom det på grunn av det såkalte supporterkuppet, og kandidatene var varslet to uker på forhånd. I år var det altså et resultat av at velgkomiteen, og spesielt dens leder, nektet å høre på innspilllene som kom fra ulike grupper. Det var rett og slett dårlig arbeid fra hennes side, og da ber du om benkeforslag. Slik er det i alle organisasjoner.


Det var da et seriøst benkeforslag i fjor.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on April 28, 2015, 20:31:44 PM
Quote from: krakra on April 28, 2015, 20:22:32 PM
Quote from: Nixon on April 28, 2015, 20:19:59 PM
Quote from: krakra on April 28, 2015, 20:01:43 PM


Lyttingen må gå begge veier. Spesielt foran forrige årsmøte var det dårlig kommunikasjon rundt valgkomiteen. De forhørte seg hva de ulike grupperingene ønsket, men vraket alt uten å gi noe særlig tilbakemelding. Det gir dårlig grobunn for et samlet årsmøte etter min mening.


Det er ikke en ukultur å ha flere kandidater å stemme blant. Det kalles demokrati. Det du forfekter, er ettpartistat. Man får bare velge kandidater som er ensrettet slik ledelsen vil.


Men nå skjønner jeg hvorfor jeg hoppet av denne tråden sist. Gidder ikke diskutere med folk som ikke kan respektere demokrati, medlemmene i klubbenn, årsmøtet, eller gidder å melde seg inn i klubben og stille på årsmøtet og gjøre noe med det de er så forbanna misfornøyde med - men bare klage og syte over pc'en.

Jeg takker for meg i denne tråden som jeg havnet tilbake i ved et uhell. Svar kommer ikke til å bli lest eller besvart, for dette vaset gidder jeg ikke.


Det skjønner jeg godt, men du kan vel smuglese litt i alle fall.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Daniel_Instebø

April 30, 2015, 07:48:53 AM #2405 Last Edit: April 30, 2015, 08:14:37 AM by Daniel_Instebø
Quote from: Atlet Orvanger on April 29, 2015, 12:42:18 PM
Hva med at enkelte, inkludert meg selv, er engasjerte i Brann, men likevel vurderer sin egen kjennskap til kandidatene til å være for begrenset til å kunne bidra ved valg av styre? Ett valg av styre er ikke en stortingsvalg der en gjerne stemmer på bakgrunn av politisk ideologi, partiprogram og kjennskap til personer gjennom media.

Jeg har en klar mening om mangt og mye rundt driften av Sportsklubben noe som gjør meg "skikket" til å synse på Bataljonen.no og over en øl med noen kompiser. Det betyr ikke at jeg har den nødvendige kunnskapen om aktuelle kandidater til å kunne gjøre ett kvalifisert valg av hvem som skal styre denne klubben videre. At det er 128 personer i miljøet rundt Brann som mener de er skikket til denne oppgaven mener jeg er imponerende.


Du kommer langt ved å bare bruke sunn fornuft og ved å være noenlunde kritisk. Jeg er forøvrig helt enig i at et styrevalg i Sportsklubben Brann ikke er et stortingsvalg. Det er tross alt mye enklere. Som student har jeg nå fulgt et par forskjellige valgprosesser med stor interesse. Først og fremst drives det nå valgkamp for to studentplasser i Universitetsstyret. Dette er et verv jeg føler henger meget høyt og kandidatene har de siste ukene aktivt drevet valgkamp. Videre skal det velges nye ledere og nye styrer for andre studentorganisasjoner og mange går veldig greit mens det for andre verv varsles kamp. Noen verv fører altså til at kandidaten må strekke seg litt lenger for å nå sitt mål om å få vervet sitt.

Slik bør det også være i en stor bedrift i det virkelige liv. Sportsklubben Brann. Et meget attraktivt verv som bør lokke til seg den aller beste kompetansen og et verv som folk bør ha lyst til å ha. Man så helt klart at interessen var til stede, og meg bekjent har det aldri vært veldig komplisert å skaffe kandidater. Det gjelder bare å finne den rette mixen. Ved å si at du selv ikke har kompetansen som kreves for å foreta valget så er det minimum et av to kriterier som ikke er møtt:

1) Kandidaten selv har ikke kommunisert godt nok med medlemmene i organisasjonen om hvorfor denne kandidaten skal velges.
2) Medlemmene i organisasjonen har ikke engasjert seg godt nok for å finne ut hva kandidaten har å by på.

Jeg vil ikke gå i dybden på hva man kan gjøre med dette, men det jeg kan si er at jeg ser at det er tusen forskjellige gode måter denne kommunikasjonen kan gjennomføres på uten at man nærmer seg en klein valgkamp-sammenligning. Men kanskje bør man børste litt støv av valgprosessen og pusse den opp litt.

Hovedpoenget mitt er uansett at jeg vet at det er mange som er glad i Brann som er minst like kompetent som meg selv og minst like kompetent som mange av de som møtte opp på det ekstraordinære årsmøtet til å stemme ved et valg. Ved å ikke møte opp på stadion og å være med på valget så gir du i realiteten makten din bort til en "fraksjon" eller en "gruppe" som faktisk velger å møte opp. Jeg mener ikke å være nedlatende, men i kraft av at du sitter på pub og diskuterer med en kompiss at "Den jækla supportergjengen har altfor mye makt i Brann, de må ta å holde seg til tribunene." så har du faktisk tatt et standpunkt. Da vet du i kraft av den setningen nøyaktig hva du ønsker og hvilken retning du ønsker å dra.

Hovedsaklig var mitt innlegg rettet mot enkelte brukerkontoer på dette forumet og enkelte navn i kommentarfelt i nyhetssaker samt enkelte uttalelser fra profilerte mennesker i etterkant av forige valg. Dersom du blir kjempefrustrert over at supporterne har for mye makt, uten at du kan definere begrepet supporter eller tallfeste hvor mange personer dem var, så bør du møte opp og marginalisere den makten. Spesielt når du bruker timer og dager på et diskusjonsforum for å kritisere dem og fortelle hvor dumme dem er, når du kunne påvirket valget bare ved å melde deg inn en måned i forveien.

Dersom du ikke føler deg skikket til å bidra til valget så respekterer jeg det, men da blir det rart å skjelle ut meg og andre som tar et veloverveid standpunkt om hva vi mener er bra for Sportsklubben Brann og bruker av vår tid til å sette oss inn i saken og å møte opp. Dersom du ikke har tatt dette standpunktet kan du ikke komme i ettertid og kritisere valgdeltakerne på det groveste.

Et valg er et valg, uansett om det er stortingsvalg, russestyrevalg eller valg av styre til borettslag. Og da må jeg som medlem vite hvorfor jeg skal stemme på kandidatene. Valgprosessen er ikke noe man kommer utenom. Ofte går dette som en lek, mens det også vil være en kamp andre ganger. Dette er helt vanlig og et tegn på at demokratiet fungerer.

Endret: Jeg glemte mitt aller viktigste poeng. Dersom du selv velger å avstå fra årsmøtet så har du i praksis gitt fra deg makten til slike personer som meg og tirsdagsgjengen. Jeg og de andre som møter opp nøler ikke et halvt sekund med å foreta et valg. For å sikre deg selv at nettopp du blir hørt er du nødt til å møte opp. Det er rart å kritisere meg i ettertid når ting ikke går slik du har planlagt, når det er så enkelt å sikre seg stemmerett. Du har forøvrig muligheten til å stemme blankt dersom du ikke har noen formening. Da har du i det minste møtt opp.
Twitter: @Insty89

Lasaron

Tirsdagsgjengen "fratok" folk muligheten til å ta seg tid til å vurdere, ved å ha uannonserte benkeforslag. Det kan ha virket mot sin hensikt også.

Forøvrig er det veldig bra at mange har lyst til å sitte i styret i Brann, og når flere har lyst enn det er plass til så er det ikke unaturlig med en slags valgkamp.

Jeg savner også å få vite mer om kandidatene på forhånd, slik at jeg blir bedre i stand til å ta et valg. Det er usunt at all makt ligger i styret og valgnemda.
Tren på langskudd

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Soler

Er ikke alltid enige med tirsdagsgjengen, men jeg er fremdeles overbevist om at det grepet som de stod bak da blant annet Bjørn Dahl ble direktør i klubben, var særdeles viktig for at vi ble et topplag igjen. Jeg vil også påstå at Brann har gjort det best når vi har hatt mest mulig eks-spillere i ledelsen.

Spelaren

Quote from: Soler on April 30, 2015, 14:08:53 PM
Er ikke alltid enige med tirsdagsgjengen, men jeg er fremdeles overbevist om at det grepet som de stod bak da blant annet Bjørn Dahl ble direktør i klubben, var særdeles viktig for at vi ble et topplag igjen. Jeg vil også påstå at Brann har gjort det best når vi har hatt mest mulig eks-spillere i ledelsen.


Eller mest mulig penger :) .
GÃ¥ av.

Nixon

Tar jeg feil når jeg tror at litt av seieren i dag kom fra den kjente nytt-styre-effekten?:)
Rød makt på Hansa

Gulløl

Eller forløsning på den lenge etterlengtede Norling-effekten ;)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

KriseLise

Quote from: Nixon on April 30, 2015, 19:38:40 PM
Tar jeg feil når jeg tror at litt av seieren i dag kom fra den kjente nytt-styre-effekten?:)

Ja.
Forskjellen på Supportere og en ulveflokk? Supportere har Brann i hjertet, mens ulveflokken har hjertet i brann! :)

Soler

Quote from: Spelaren on April 30, 2015, 19:25:17 PM
Quote from: Soler on April 30, 2015, 14:08:53 PM
Er ikke alltid enige med tirsdagsgjengen, men jeg er fremdeles overbevist om at det grepet som de stod bak da blant annet Bjørn Dahl ble direktør i klubben, var særdeles viktig for at vi ble et topplag igjen. Jeg vil også påstå at Brann har gjort det best når vi har hatt mest mulig eks-spillere i ledelsen.


Eller mest mulig penger :) .

Selvsagt, men for å skaffe investorer trenger man en ledelse investorene har tro på. Det er vel liten tvil om at Bjørn Dahl var viktig her?

En annen ting er at det er fotball vi driver med, og da bør jo helst ledelsen ha en viss form for kompetanse innen dette feltet. Uten at det nødvendigvis er noen form for garanti.

Gulløl

Knut og Brann

http://aasanetidende.no/nyheter/2015/11/05/slutter-som-daglig-leder-i-vestlandshallen/
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

"god communicator". You can't make that up!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Men er han en storydoer? Eller en crazy one?
GÃ¥ av.

Gulløl

November 06, 2015, 12:12:47 PM #2417 Last Edit: November 06, 2015, 12:14:18 PM by Gulløl
Jeg er veldig happy med at vår nye styreformann Eivind Lunde er "The Normal One". En som jobber hardt i det stille for Brann og ikke breier seg i media med norskenglish for å virke mer important. Virker som at Bergen og Brann er veldig lykkelig med at Tennfjord, Kristiansen og Møller ikke kom med i noe Brann styre.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Ja, hvor er det blitt av alle dem som var hysteriske over at Tennfjord ikke fikk viljen sin? Hvordan er det mulig at Brann har rykket opp med Samnøy i styret? Hvor er du, Kriselise?
Tren på langskudd

bernu

Krise Lise dukker nok opp igjen på nyåret når årsmøtet nærmer seg.
Da må nemlig Samnøy kastes.....
HANSA - Z

Finfin respons

Quote from: Gulløl on November 06, 2015, 00:56:30 AMKnut og BrannGod communicator (...)
I USA er de eksperter på dette.


Oi. Her ble det riktig religiøst for min del.
Det Branns styre åpenbart mangler i sine referater og pressekonferanser, ja på alle områder, er et mer teologisk fyndig språk, slik vi finner det i Amerika. Skulle vært artig med en årsmøteduell mellom Samnøy og Kristiansen på akkurat dette feltet ;-)
Kanskje.

Jose Arrogantio

FÃ¥ tilbake Ojo. Han kan spille spiss og styreleder. Perfekt.

Finfin respons

Herlig. Konsulent-honorarene kan dermed holdes på et bunn-nivå slik Kristiansen ønsker, på grunn av valuta-situasjonen.
Jeg tenker på moren til Ojo.
Kanskje.

Kagain

Quote from: bernu on November 06, 2015, 16:26:26 PM
Krise Lise dukker nok opp igjen på nyåret når årsmøtet nærmer seg.
Da må nemlig Samnøy kastes.....


Mulig at hun dukker opp om noen kritiserer LAN i noe mer utidige sinnelag og det spekuleres i om LAN skal få fyken... Da kan du banne på at det er Samnøy som har skylden i denne ulykksalige situasjonen.

osoerli

Ser ut som det var veldig greit at Nina G. Sandnes ikkje vart valgt inn i Brann-styret på det famøse årsmøtet i 2015.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skjult-lydopptak-felte-toppadvokat-327591b.html
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

crm

Quote from: osoerli on December 22, 2016, 10:37:31 AM
Ser ut som det var veldig greit at Nina G. Sandnes ikkje vart valgt inn i Brann-styret på det famøse årsmøtet i 2015.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Skjult-lydopptak-felte-toppadvokat-327591b.html


For en hjelpesløs gjeng. Sett litt i ettertid: Er årsmøtet 2015 det beste som har hendt klubben?

(Noen vil kanskje trekke frem ett og annet seriegull, men slik kan vi ikke bry oss med)
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Go Up