• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Vi må ha ny daglig leder!

Started by Xminator, December 09, 2014, 07:57:32 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Her kan vi ta tak i diskusjonen om fremtiden til Brann.

Nixon

Hvor viktig blir en fotballfaglig bakgrunn i forhold til økonomi/administrasjon?
Rød makt på Hansa


Ricky

Med en normal sportsavdeling vil det vel være sånn middels relevant med fotballbakgrunn.

Spelaren

Bakgrunn frå fotball er kanskje ikkje nødvendig per se, men skal man ha kontinuitet bør det kanskje være en som har "kondisen" til å være daglig leder i en volatil, tidvis irrasjonell bransje. Det er sikkert dyktige næringslivsfolk som kunne vært aktuelle, men eg tror kjennskap til gamet og ikkje minst kjennskap til mekanismene i og rundt klubben er viktig. Så fotballfaglig bakgrunn? Ja takk!
Gå av.

Fusentast

At daglig leder nå får støtte av en sportssjef, gjør i mine øyne at en daglig leder i mindre grad må ha inngående fotballfaglig kompetanse. Dette tror jeg også gjør kandidatlisten for ny daglig leder lengre. Det er stor oppside og begrenset nedside for ny daglig leder, og jeg tror dette er en spennende mulighet spesielt for lokale næringslivsledere.
I don't think you can the rules!

Spelaren

Eg vil ha en leder som kan sitte de neste 7-8 årene uten å være så frampå som Roald var. En viss fotballast kan være nyttig i så henseende.
Gå av.

Nixon

http://www.ba.no/nyheter/article7724526.ece

Jeg deler Davy sin bekymring om det finnes nok kompetanse i klubben til å finne kompetente folk til de nye stillingene.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Nils Skutle, han der Sogndal-typen, Bjørn Dahl. Sikkert mange i Bergen som er dyktige som jeg ikke vet om eller tenker på.
Tren på langskudd

Miller


ostraume

Noen som vet hva Skutle holder på med? Har i alle fall CVen i orden.

Evt. ungdommelig pågangsmot fra Mundal.

Hva mer har vi? Dahl med magen er vel ferdig?
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Nixon

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7724722.ece

Bjørn Dahl har medt seg til å være med å finne ny daglig leder. Noe som sikkert kan være et godt supplement til arbeidet som folk i klubben gjør. Han har jo vært daglig leder og jobber til daglig med bemanning.

Dahl skryter også av han som er blitt midlertidig leder. Marthinsen er visstnok både ukontroversiell, ryddig og lojal. Men om han er et realt mannfolk sies det ingenting om...
Rød makt på Hansa

Corran

Vardet ikke Bjørn Dahl som fant/ansatte RBH?????
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Xminator

Det er nok en fordel om Marthinsen forblir midlertidig.


Herman1

Quote from: Corran on December 09, 2014, 16:42:22 PM
Vardet ikke Bjørn Dahl som fant/ansatte RBH?????


Jo, det stemmer. Var en diskusjon i media om dette, hvor blant annet sentrale RBK-folk anbefalte klubben å ansette en "Brann-mann", en person med tilknytning til byen og klubben.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/-110210_1.snd

Corran

Mener at ny daglig leder ikke trenger å være et kjent navn. Når/om vi får en ny sportsjef og denne gjerne er litt profilert (lov å håpe) så vil denne ta vekk mye av mediepresset fra DL som kan jobbe litt mer i det stille. DL er selvfølgelig en viktig jobb men det er ikke nødvendigvis en jobb som må være en veldig synlig for omverdenen.
Tenger heller ikke være en fotballfaglig person da dette vil falle på Sportssjef. Dessuten risikerer en ikke at en får en som sparker sportsjef for å spare penger og gjøre jobben sjøl :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Vibeke Johannesen tar over som konstituert daglig leder. Dersom hun ønsker det kan hun fort bli en kandidat på permanent basis. Ikke nødvendigvis en dårlig løsning. Hun er vel den i Brann som har levert best resultater utifra forutsetningene, hun har et godt forhold til byens næringsliv og bør ha en bra økonomiforståelse som markedssjef. Mange roper på eksterne løsninger. Jeg tror det kan være lurt å dyrke de dyktige menneskene vi allerede har, og fylle på med ekstern kompetanse det er huller. Det er den formen for kontinuitet som er sunn.

Nå kjenner jeg ikke til henne som person og vet lite om hennes kvalifikasjoner utover resultatene som leveres, men det er feil å diskvalifisere noen bare fordi de allerede er i Brann.

Kagain

...i så fall trenger de noen nye sjefer i salgsavdelingen. Kan hende det er lettere å få fatt i enn kompetente daglige ledere. Men om dette blir permanent så synes jeg det blir litt mye hattebytting og lite friskt inn.

blobby winters

Kunne kanskje vært greit med en ny RBH type. Det er blitt litt kjedelig her inne etter at han gikk av.

Nixon

Quote from: Kagain on December 10, 2014, 21:59:46 PMMen om dette blir permanent så synes jeg det blir litt mye hattebytting og lite friskt inn.


Ja, spesielt hvis Soltvedt også blir sportssjef. Ett opprykk er greit, men to blir for mye etter min mening.
Rød makt på Hansa

Kagain

Ja. Eller det vil si. Antageligvis må de jo erstatte de som har fått nye hatter. Så der kan det jo komme litt friskere blod inn, men i ungdomsavdelingen må de få noen som er like kompetent som det Soltvedt har virket som. Salgsavdelingen har vel kanskje ikke noe direkte å si på hvordan Brann blir drevet. Om denne damen blir ny daglig leder så vil kanskje en av de andre selgerne rykke opp og en ny selger kommer inn.

krakra

Det er så klart nytt og spennende å hente folk utenifra, men det er ikke nødvendigvis alltid det beste. Særlig hvis manbhar dyktige kandidater innad. Folk som forfremmes kan også ha nye tanker og ideer. Særlig når en så dominerende type som RBH er vekk.
Jeg er tilhenger av å dyrke de ressurspersonene man har, og ikke hele tiden gjøre endringer og hente nytt. Brann mangler først og fremst kompetanse på spillerlogistikk. Den kompetansen finnes ikke i klubben, så vi får nok inn noen nye der.

Jeg syns heller ikke det at man gjør en god jobb skal stå i veien for en forfremmelse. Heller motsatt. Det må være sånn at det lønner seg å oppnå gode resultater og gjøre en bra jobb i Brann.

Nixon

Quote from: Kagain on December 10, 2014, 22:15:56 PMmen i ungdomsavdelingen må de få noen som er like kompetent som det Soltvedt har virket som.
Rød makt på Hansa

Nixon

Quote from: krakra on December 10, 2014, 22:19:13 PMSærlig når en så dominerende type som RBH er vekk.


Har du belegg for den påstanden? Om noe så har jo RBH fått skrytt for personalhåndteringen sin. Vet du at det ikke var rom for nye tanker og ideer fra undersåttene hans?

Ellers er jeg ikke uenig i at det skal lønne seg å gjøre en god jobb. Men det er kanskje psykologisk viktig at det kommer noen nye folk inn. Selv om det kan være urettferdig for flinke folk som kanskje hadde fortjent et opprykk.
Rød makt på Hansa

krakra

Mitt inntrykk er iallefall at RBH er en sta type, som skulle styre mye og andre kanskje han blomstre nå som han er borte.

Det er vel den samme psykologien som sa at det var bra å skape entusiasme med å hente store navn som Demidov og Pedersen, men den forsvant jo fort igjen når de ikke presterte. Jeg tror det å hente eksternt kan være løftende på kort sikt fordi det er nytt og spennende, men at det har lite å si når nyhetspenningen forsvinner.

Nixon

Quote from: krakra on December 10, 2014, 22:34:09 PM
Mitt inntrykk er iallefall at RBH er en sta type, som skulle styre mye og andre kanskje han blomstre nå som han er borte.

Det er vel den samme psykologien som sa at det var bra å skape entusiasme med å hente store navn som Demidov og Pedersen, men den forsvant jo fort igjen når de ikke presterte. Jeg tror det å hente eksternt kan være løftende på kort sikt fordi det er nytt og spennende, men at det har lite å si når nyhetspenningen forsvinner.


Nå er det en viss forskjell på å hente spillere som i Demidov sitt tilfelle ble skadet og forsvant ut på sidelinjen. En daglig leder kan forhåpentligvis gå på kontoret hver dag og gjøre jobben sin. Og det er jo ikke snakk om å hente en spennende kandidat for spenningen sin skyld, men fordi han er kompetent og har vist det på andre arbeidsplasser. Alt må jo måles opp mot hva som finnes i klubben. Det er ikke snakk om nytt for enhver pris.

Når det gjelder den dominerende RBH presenterte du det som en sannhet. Så jeg bare lurte. Du må selvsagt ha lov til å ha det inntrykket.
Rød makt på Hansa

krakra

Poenget er at jeg tror den effekten det gir å hente noen nye er kortvarig. I motsatt fall har du jo noen som kjenner klubben og har bygget seg tillitt både innad i klubben og blant byens næringsliv og samarbeidspartnere. Jeg sier ikke at de må ansettes fordi de er så flinke, men de bør stille på lik linje med alle andre og dersom begge blir permanent er det ingen grunn til å protestere høylydt. Det kommer jo riktignok ann på de andre kandidatene. Finner man noen mer kvalifiserte bør man gå for dem. Tror likevel at Brann får et løft selv med interne løsninger her. Så får vi hente inn friskt blod der vi har slitt mest. På overgangsmarkedet

Kagain

Quote from: krakra on December 10, 2014, 22:19:13 PM
Det er så klart nytt og spennende å hente folk utenifra, men det er ikke nødvendigvis alltid det beste. Særlig hvis manbhar dyktige kandidater innad. Folk som forfremmes kan også ha nye tanker og ideer. Særlig når en så dominerende type som RBH er vekk.
Jeg er tilhenger av å dyrke de ressurspersonene man har, og ikke hele tiden gjøre endringer og hente nytt. Brann mangler først og fremst kompetanse på spillerlogistikk. Den kompetansen finnes ikke i klubben, så vi får nok inn noen nye der.

Jeg syns heller ikke det at man gjør en god jobb skal stå i veien for en forfremmelse. Heller motsatt. Det må være sånn at det lønner seg å oppnå gode resultater og gjøre en bra jobb i Brann.


Det du er inne på der Krakra er den vanlige motivasjonsbiten som har vært i mange hundre år: gjør du en bra jobb kan du rykke opp. Så ja,  jeg er enig med deg i at det skal lønne seg å gjøre en bra jobb for Brann. Men Brann har et annet problem og, slik jeg ser det: klubben har stagnert i en del av bedriftsutviklingsarbeidet. Det skal sies at i år har de vært litt mer frempå enn tidligere år med kompisbilletter og tacokveld, men det virker fremdeles som de har slitt med å komme i gang med nye ideer som kan forbedre produktet Brann. Om dette skyldes salgsavdeling, RBH eller andre skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg synes det virker som en svært lettvint løsning å bare hente opp noen som har en mellomlederstilling og som har vært i den samme gjørmen som resten av klubben i flere år, og så forvente at det blir vei i vellingen. Om daglig leder trekkes bort fra sportsbiten så blir det vel en naturlig del av jobben å ha større fokus på strategier for å forbedre produktet. Men, igjen og som alltid så føles det av og til ut som jeg er unødvendig skeptisk og pessimistisk til alt som skjer på Kniksens plass. Det kan godt være at det er rett dame på rett sted.

Quote from: Nixon on December 10, 2014, 22:27:22 PM


Ja, om han ikke lar seg friste til en permanent lærerjobb så er det naturligvis en mulighet. Men da er spørsmålet om Brann skal gå til Helge Nilsen og prøve å få kartlagt hvilke tanker han har gjort seg om en eventuell retur. Så om de da velger å ansette Soltvedt permanent trass i mulige svakheter i det spillerlogistiske arbeid så bør Nilsen være klar til å gjøre Soltvedt sin jobb i utviklingsavdeling. Det blir også desto viktigere at speideren er ytterst kompetent når det er så mye urutinert som er ansatt i forskjellige stillinger.

Nixon

Uansett om det blir internt opprykk eller en utenfra: Rekutteringsjobben må gjøres bredt og grundig, og den beste personen får til slutt jobben. Forhåpentligvis...
Rød makt på Hansa

Kagain

Ja, det bør man nesten gå ut fra. At de går ut bredt og ansetter den beste.

Herman1

Jeg har forresten merket meg at flere "hodejegere" og spesialister på området har hevdet at stillingen daglig leder i SK Brann er meget attraktiv og et soleklart trinn opp på karrierestigen for de aller fleste kandidater.

Var det ikke Krakra som påsto forleden at det ville være meget vanskelig å hanke inn dyktige kandidater til denne stillingen all den tid den var mindre attraktiv for mange?

Herman1

Kees Ekeli fra Akvariet er ledig på markedet. ;)

krakra

Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 20:20:47 PM
Jeg har forresten merket meg at flere "hodejegere" og spesialister på området har hevdet at stillingen daglig leder i SK Brann er meget attraktiv og et soleklart trinn opp på karrierestigen for de aller fleste kandidater.

Var det ikke Krakra som påsto forleden at det ville være meget vanskelig å hanke inn dyktige kandidater til denne stillingen all den tid den var mindre attraktiv for mange?

Kan jeg ikke huske. Kan du vise til hvor jeg sa dette?

nero

Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 20:30:06 PM
Kees Ekeli fra Akvariet er ledig på markedet. ;)



Ja, for han virker jo være litt av en Roald-type... ;D
Lions led by donkeys.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on December 11, 2014, 20:51:12 PM
Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 20:20:47 PM
Jeg har forresten merket meg at flere "hodejegere" og spesialister på området har hevdet at stillingen daglig leder i SK Brann er meget attraktiv og et soleklart trinn opp på karrierestigen for de aller fleste kandidater.

Var det ikke Krakra som påsto forleden at det ville være meget vanskelig å hanke inn dyktige kandidater til denne stillingen all den tid den var mindre attraktiv for mange?

Kan jeg ikke huske. Kan du vise til hvor jeg sa dette?


Jeg tror du blander litt her, Herman1.
Kom ikke et lignende utsagn fra krakra (eller en annen for alt jeg vet) i debatten om DL skulle være fast ansatt eller på åremål?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Herman1

Quote from: Klaus_Brann on December 12, 2014, 00:20:07 AM
Quote from: krakra on December 11, 2014, 20:51:12 PM
Quote from: Herman1 on December 11, 2014, 20:20:47 PM
Jeg har forresten merket meg at flere "hodejegere" og spesialister på området har hevdet at stillingen daglig leder i SK Brann er meget attraktiv og et soleklart trinn opp på karrierestigen for de aller fleste kandidater.

Var det ikke Krakra som påsto forleden at det ville være meget vanskelig å hanke inn dyktige kandidater til denne stillingen all den tid den var mindre attraktiv for mange?

Kan jeg ikke huske. Kan du vise til hvor jeg sa dette?


Jeg tror du blander litt her, Herman1.
Kom ikke et lignende utsagn fra krakra (eller en annen for alt jeg vet) i debatten om DL skulle være fast ansatt eller på åremål?


Jeg er ikke helt sikker. Mener å huske at det var nettopp Krakra som fokuserte på at en DL-stilling i Brann ikke var spesielt attraktiv for dyktige folk og at det ville bli vanskelig å tiltrekke seg de rette kandidatene.
Kanskje jeg husker feil, men er ganske sikker på det var Krakra som hevdet dette.

Tar jeg feil så beklager jeg selvfølgelig, men det er uansett en person her som vil møte seg kraftig i døren her.

Klaus_Brann

Jeg mener i alle fall å huske at det ble sagt (aner ikke av hvem) under debatten om DL skulle være fast ansatt eller på åremål.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

pidre

Er det ein rekrutteringsprosess på gang? Mulig VJ er ein bra kandidat, men Doddo sin kampanje for henne gjer meg skeptisk, og virkar berre mot sin hensikt. 
Saludar a los monos!

Gulløl

February 10, 2015, 15:10:37 PM #41 Last Edit: February 10, 2015, 15:12:29 PM by Gulløl
Forslag til kandidat som daglig leder i Brann. Er ledig på markedet. En meget dyktig leder med gode kontakter. Er god tjommi med Trond Mohn  :)

http://www.sysla.no/2015/02/10/maritim/magne-sangolt-gir-seg-som-frank-mohn-sjef/
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Go Up