• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2015

Started by osoerli, October 05, 2014, 23:04:59 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

osoerli

October 05, 2014, 23:04:59 PM Last Edit: October 21, 2015, 09:24:24 AM by osoerli
Brann (gras)
Bryne (gras)
Bærum (kunstgras)
Follo (gras)
Fredrikstad (gras, kunstgras etter 8.mai)
Hødd (kunstgras)
Hønefoss (kunstgras)
Jerv (gras)
Kristiansund (kunstgras)
Levanger (kunstgras)
Sogndal (kunstgras)
Nest-Sotra (kunstgras)
Ranheim (kunstgras)
Sandnes-Ulf (gras)
Strømmen (kunstgras)
Åsane (gras)
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Elfakiri

Vent nå til det i det minste er klart om vi spiller i 1 divisjon eller Tippeligaen før du oppretter en slik tråd.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

monzilla

Gruer meg mest til Rune Skarsfjord sitt etter-kampen-intervju etter Hønefoss har slått Brann på stadion.

Elfakiri

Quote from: kabelmann on October 06, 2014, 00:32:46 AM


Blir ikke mye moro i første divisjon. Måtte vi rykke rett opp igjen.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

kabelmann

Blir ikke moro i det hele tatt, men akkurat nå virker det rimelig uunngåelig.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Jeg hyperventilerte i bilen på vei hjem fra kamp i går. Men etter en natt med litt for lite søvn har jeg innfunnet meg med situasjonen, og har egentlig litt roen på at Brann faktisk skal spille i førstedivisjon neste år. Kan nesten, men bare nesten, le litt av det her på jobben. Nå gjelder det å finne troverdige innfallsvinkler til samboer hjemme om at det blir noen flere bortekamper neste år på nye og eksotiske steder. Det blir som å spille fjerde runde i cupen hele sesongen!:)
Rød makt på Hansa

Gulløl

October 06, 2014, 12:05:30 PM #7 Last Edit: October 06, 2014, 12:14:26 PM by Gulløl
Quote from: Elfakiri on October 06, 2014, 10:06:54 AM
Blir ikke mye moro i første divisjon. Måtte vi rykke rett opp igjen.


Det er naivt å tro at Brann enkelt vil rykke opp igjen på første forsøk slik mange tror. Det kan ta flere sesonger, det bør alle innse for å unngå å bli skuffet. Husk at Roald Bruun-Hanssen skal være sportsjef og daglig leder i mange år enda. En mann vi ikke blir kvitt før han er pensjonist i 2029. En mann som klorer seg fast. En mann som er et symbol på klubbens fall over de siste 7 år. En mann som kan holde oss nede i gjørmen i mange år enda. En mann med et selvbilde fra helvete som har spadd opp graven til Brann med syregliset i godt behold.

Nedrykk er økonomisk katastrofe og nedskjæring til margen i benet. Kutt på opp mot 40 millioner inklusiv denne høstens kutt. De beste spillerne vil forsvinne når Brann rykker ned. Et Brann lag på totalt sparebluss for å unngå konkurs og bortimot null midler til å forsterke. Brann vil ikke ha mer midler til å bygge lag en Hødd og Alta i samme divisjon, gigant gjelden må betjenes. Vi kan bli det nye Fredrikstad som rykket ned i 2012 og som nå holder på med sitt tredje forsøk på å rykke opp, flott by, flott Stadion, entusiastiske supportere, men det er ikke nok.

En gigantgjeld som ingen andre 1 divisjons klubber har skal betjenes med små inntekter, absolutt ingen konkurranse fordel, en mølle sten rundt halsen. Billettinntektene er en av de viktigste inntektskildene for Brann. Sist gang vi rykket ned falt tilskuersnittet fra 8798(1985) til 4349 (1986). Altså en halvering. Selv om vi spilte i teten i 1986 var høyeste tilskuertall kun 6242, det laveste var 2500.

Det var inn for helvete jævlig å forlate Brann Stadion i 1985 som ung gutt etter det tredje nedrykket på rappen, glemmer aldri den følelsen. De fleste av dere har ikke opplevet et nedrykk med Brann før, det er inderlig vondt og noe en aldri glemmer. I år kan den siste spikeren settes i kisten på Haugesund Stadion med spissrotgang i den byen og med de supporterne som vil hånle mest om Brann rykker ned.

Tro meg det var nitrist å spille i 1 divisjon i 1986 mot Grand, Kjelsås og Namsos. Da var jeg så drittlei Brann at det var ingen problem å flytte fra Bergen by året etter. Flyttet aldri tilbake.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Utmedsnolken

Quote from: Nixon on October 06, 2014, 12:04:39 PM
Jeg hyperventilerte i bilen på vei hjem fra kamp i går. Men etter en natt med litt for lite søvn har jeg innfunnet meg med situasjonen, og har egentlig litt roen på at Brann faktisk skal spille i førstedivisjon neste år. Kan nesten, men bare nesten, le litt av det her på jobben. Nå gjelder det å finne troverdige innfallsvinkler til samboer hjemme om at det blir noen flere bortekamper neste år på nye og eksotiske steder. Det blir som å spille fjerde runde i cupen hele sesongen!:)
"og der snubler Sæternes igjen"

dudo

Quote from: Utmedsnolken on October 06, 2014, 12:09:05 PM
Quote from: Nixon on October 06, 2014, 12:04:39 PM
Jeg hyperventilerte i bilen på vei hjem fra kamp i går. Men etter en natt med litt for lite søvn har jeg innfunnet meg med situasjonen, og har egentlig litt roen på at Brann faktisk skal spille i førstedivisjon neste år. Kan nesten, men bare nesten, le litt av det her på jobben. Nå gjelder det å finne troverdige innfallsvinkler til samboer hjemme om at det blir noen flere bortekamper neste år på nye og eksotiske steder. Det blir som å spille fjerde runde i cupen hele sesongen!:)


Hvor mye overtalelse må til for å få ta bussen til Åsane og Sotra? Reisetips til Jerv-kampen; De lokale er overbevist om at Nottos (kiosk på bryggen) har norges beste pølsebrød


Vi får sende dem på Trekroneren når de kommer hit, da.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Fusentast

Quote from: Gulløl on October 06, 2014, 12:05:30 PM
Quote from: Elfakiri on October 06, 2014, 10:06:54 AM
Blir ikke mye moro i første divisjon. Måtte vi rykke rett opp igjen.


Nedrykk er økonomisk katastrofe og nedskjæring til margen i benet. Kutt på opp mot 40 millioner inklusiv denne høstens kutt. De beste spillerne vil forsvinne når Brann rykker ned. Et Brann lag på totalt sparebluss for å unngå konkurs og bortimot null midler til å forsterke. Brann vil ikke ha mer midler til å bygge lag en Hødd og Alta i samme divisjon, gigant gjelden må betjenes. Vi kan bli det nye Fredrikstad som rykket ned i 2012 og som nå holder på med sitt tredje forsøk på å rykke opp, flott by, flott Stadion, entusiastiske supportere, men det er ikke nok.



Spørsmålet som det er verdt å stille er hvem av spillerne som vil være attraktive for andre klubber. Vurderer det slik at Leiciewski, Pedersen og Askar er de eneste som umiddelbart vil kunne være aktuelle for andre klubber, blant resten av spillerne er det ikke mange (om noen) uerstattelige.
I don't think you can the rules!

Spelaren

Quote from: Utmedsnolken on October 06, 2014, 12:09:05 PM
Quote from: Nixon on October 06, 2014, 12:04:39 PM
Jeg hyperventilerte i bilen på vei hjem fra kamp i går. Men etter en natt med litt for lite søvn har jeg innfunnet meg med situasjonen, og har egentlig litt roen på at Brann faktisk skal spille i førstedivisjon neste år. Kan nesten, men bare nesten, le litt av det her på jobben. Nå gjelder det å finne troverdige innfallsvinkler til samboer hjemme om at det blir noen flere bortekamper neste år på nye og eksotiske steder. Det blir som å spille fjerde runde i cupen hele sesongen!:)


Som tidligere lokal kan eg formidle at denne kiosken har helt ordinære pølsebrød. Det er ingenting spesielt ved denne kiosken du ikkje får ørten andre steder i landet.

Når det er sagt kunne godt Brann ha unnagjort denne 1.-divisjonsvisitten når eg faktisk bodde der nede.
Gå av.

Nixon

Quote from: Fusentast on October 06, 2014, 13:58:28 PM
Spørsmålet som det er verdt å stille er hvem av spillerne som vil være attraktive for andre klubber. Vurderer det slik at Leiciewski, Pedersen og Askar er de eneste som umiddelbart vil kunne være aktuelle for andre klubber, blant resten av spillerne er det ikke mange (om noen) uerstattelige.


Jeg vil tro at Grønner og Skaanes ville kunne finne seg en ny klubb relativt lett.
Rød makt på Hansa

Klaus_Brann

Jeg vil tro at begge to blir og at Grønner får spille fast.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Kagain

Tror kanskje du må bytte ut Demidov med Karadas. Sistnevnte var noe dyr i innkjøp, men har vel en lavere lønn (mener jeg leste noe om 800 000, men er usikker). I tillegg blir Karadas bare skadd av og til mens Demidov slik du skisserer det ser ut til å bli en yngre og norskere versjon av Jonsson med skader litt lengre nede på føttene.

Nullet forsvinner vel (han er jo landslagsspiller). Det spørs om det blir mulig å holde Pinnedyret da han har en ganske sinnsyk lønn. Kan godt hende at Moille, Stabæk eller RBK kan få han gratis mot at de overtar lønnen. Han er jo født i Bærum eller deromkring så kanskje det er noe som skjer der. Dermed er det vel mulig at Hansson får litt mer tid på vingen? Jeg er litt usikker på lønnen til Orlov, men jeg kan se for meg at han blir solgt unna og at Dramé får spille sammen med Lorentzen for å kutte utgifter.  Dramé eller så er det mulig at Hansson også kan få en hengende spissrolle der. Om det er godt nok for opprykk er jeg mer tvilende til, men du verden hvor lokalt det laget blir!


Nixon

Quote from: ostraume on October 07, 2014, 09:20:41 AMGodt nok for opprykk?


Umulig å si. Få eller ingen trodde vel at dagens stall skulle rykke direkte ned heller. Husk på at neste år kommer alle de andre lagene til å mobilisere ekstra når de møter "storlaget" Brann, både hjemme og borte. De kommer til å løpe ræven av seg, og det spørs jo om våre gutter klarer å gjøre det samme. Brann har en lang tradisjon med å gjøre det dårlig mot amatører og halvamatører fra inn- og utland. Jeg ser ingen grunn til å tro at veien tilbake blir lett på noen som helst måte.
Rød makt på Hansa

Brannfan23

Okey, sett bort fra de katastrofale økonomiske problemene som vil komme hvis eller vel når Brann havner i 1.divisjon, så er det noen lyspunkter i dette. De kan luke ut den ukulturen som har regjert klubben i flere år nå og innføre et nytt vinnerkultur som andre lag har. For eks Godset, Odd, RBK eller Molde. Satse på unge spillere og jeg håper selvsagt at de nåværende som er i klubben blir værende. Så når klubben kommer tilbake igjen så er varemerket Brann enda sterkere og tøffere og at vi slipper å se flere skandaler og pinlige opptreden på banen. Forhåpentligivs.

Falkman

Quote from: Brannfan23 on October 07, 2014, 11:24:42 AM
Okey, sett bort fra de katastrofale økonomiske problemene som vil komme hvis eller vel når Brann havner i 1.divisjon, så er det noen lyspunkter i dette. De kan luke ut den ukulturen som har regjert klubben i flere år nå og innføre et nytt vinnerkultur som andre lag har. For eks Godset, Odd, RBK eller Molde. Satse på unge spillere og jeg håper selvsagt at de nåværende som er i klubben blir værende. Så når klubben kommer tilbake igjen så er varemerket Brann enda sterkere og tøffere og at vi slipper å se flere skandaler og pinlige opptreden på banen. Forhåpentligivs.

Brannfan23

Quote from: Falkman on October 07, 2014, 11:33:27 AM
Quote from: Brannfan23 on October 07, 2014, 11:24:42 AM
Okey, sett bort fra de katastrofale økonomiske problemene som vil komme hvis eller vel når Brann havner i 1.divisjon, så er det noen lyspunkter i dette. De kan luke ut den ukulturen som har regjert klubben i flere år nå og innføre et nytt vinnerkultur som andre lag har. For eks Godset, Odd, RBK eller Molde. Satse på unge spillere og jeg håper selvsagt at de nåværende som er i klubben blir værende. Så når klubben kommer tilbake igjen så er varemerket Brann enda sterkere og tøffere og at vi slipper å se flere skandaler og pinlige opptreden på banen. Forhåpentligivs.


Jeg skjønner skeptismen til folk flest her, men man bør ikke fokusere på hva som har skjedd før. Det var en annen tid og omstendighet. Jeg har troen på at Brann vil utvikle seg på en eller annen måte. Eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert hehe....

Nixon

Quote from: Brannfan23 on October 07, 2014, 11:24:42 AMOkey, sett bort fra de katastrofale økonomiske problemene som vil komme hvis eller vel når Brann havner i 1.divisjon, så er det noen lyspunkter i dette.


Jeg vil tro at katastrofale økonomiske problemer lett slår "noen lyspunkter". Bare de årlige utgiftene vi har på gjelden vår er større enn totalbudsjettet til flesteparten av de andre lagene i den nest øverste divisjonen. Det sier seg selv at det er et meget dårlig utgangspunkt for å kunne bygge klubb.
Rød makt på Hansa

Gulløl

October 07, 2014, 12:24:30 PM #22 Last Edit: October 07, 2014, 12:26:19 PM by Gulløl
Quote from: Brannfan23 on October 07, 2014, 11:24:42 AM
Okey, sett bort fra de katastrofale økonomiske problemene som vil komme hvis eller vel når Brann havner i 1.divisjon, så er det noen lyspunkter i dette. De kan luke ut den ukulturen som har regjert klubben i flere år nå og innføre et nytt vinnerkultur som andre lag har. For eks Godset, Odd, RBK eller Molde. Satse på unge spillere og jeg håper selvsagt at de nåværende som er i klubben blir værende. Så når klubben kommer tilbake igjen så er varemerket Brann enda sterkere og tøffere og at vi slipper å se flere skandaler og pinlige opptreden på banen. Forhåpentligivs.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Hvem er disse "de" som skal luke i kulturen vår?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Petter Puddefjord

Hvis Brann rykker ned, kan det meget godt tenkes at det blir problematisk å komme seg rett opp igjen. Brann blir laget alle vil slå, dessuten tipper jeg at flere av lagene i Adeccoligaen er minst like godt trent. Mange kamper på kunstgress er heller ikke så kjekt for gresslaget Brann.
Skrekk og gru! Måtte vi klare å holde oss oppe!

Joggi Bogga

Jeg har ingen tro på neste sesong nå som Ebola viruset har ankommet landet. Det er flere uker siden all fotball ble stoppet i Liberia og Sierra Leone og det er nok bare et tidsspørsmål før vi ser der det samme her. Nå trenger vi først og fremst å skaffe oss en avtale med en samarbeidende klubb i et isolert land (DPRK?) hvor spillerne våre kan holde sine ekstreme ferdigheter varme i påvente av 2016 eller enda senere om det virkelig blir ille.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Nixon

He he, jeg nominerer dette til årets innlegg her på forumet!:)
Rød makt på Hansa

Gulløl

October 07, 2014, 14:28:13 PM #27 Last Edit: October 07, 2014, 14:33:12 PM by Gulløl
Det er utrolig viktig at Brann holder seg i tippeligaen for økonomien sin del. Det ble også påpekt av flere i forbindelse med overgangs vinduet i sommer der Brann tok lett på det å forsterke stallen. Badji trengte en dugelig makker sentralt, det vi fikk var en tidligere juniorspiller med omtrent null erfaring fra tippeligaen.

Billettinntektene til Brann vil stupe om klubben spiller i 1 divisjon i 2015. Sist gang Brann rykket ned i 1985 gikk tilskuertallet fra 8798 til 4349 året etter. Altså en halvering.

Tror nok at en halvering av årets snitt også kan beregnes i 2015, altså rundt 5500 mindre i snitt på kampene.

Et grovt forenklet regnestykke på tapte inntekter. Sier en at Brann i år havner på snitt inntekt pr. billett på 145 kr som sikkert ikke er så langt fra sannheten. Ganger en dette opp med 5500 tapte tilskuere og 15 kamper havner en på ca. 12 millioner på tapte billettinntekter. Trolig blir denne summen enda høyere for de 5500 som fremdeles går på kampene vil forvente en lavere snitt billettpris som kan utgjøre tap på ytterligere anslagsvis 2 mill. Brann er blant de dyreste på billettpris i eliteserien og må jekke seg en god del ned for å trekke 1 divisjons publikum.

I tillegg til tapte billettinntekter på ca-ca. 14 millioner er sponsorinntektene den andre posten klubben får en større svikt på. Selv om Brann har langsiktige avtaler med flere sponsorer kan den likevel fort komme opp i 10 millioner og kanskje mer.

Kan nevne at Brann i mail til Bergen Kommune har beregnet seg frem til svikt på 6 mill. i billettinntekter og 5 mill i svikt i bedriftsmarkedet i 2014. Kan dermed få omtrent en dobling av svikten på postene neste år.

Høstens kutt: Anslått til 20 millioner i mail til Bergen Kommune. Forutsatt forsatt eliteseriespill.
Billettinntekter, ytterligere nedgang neste år ved 1 divisjonsspill, ca.14 millioner.
Sponsorinntekter, ytterligere nedgang neste år ved 1 divisjonsspill, anslått til ca.10 millioner.

Denne grove utregningen/anslag på de to viktige inntektsposter gir 24 millioner i tapte inntekter. Ser en på utgiftssiden er det lønnposten som er den klart største utgiftsposten i klubben og "lettest" å gjøre noe med.
De 27 millionene som betales i avdrag og renter på anlegget er det ikke så mange millioner å hente på, en kan få utsatt avdrag og kanskje forhandlet frem litt bedre renter men det er lite som kan spares her i forhold til lønnsbudsjettet. Derfor sier det seg selv at lønnsbudsjettet må kuttes kraftig og at de med de største lønningene på 1 mill.+++ må forhandles ut av kontraktene og/eller ned i lønn.

Lillestrøm har satt en lønnstak nylig på 850.000 kr som eliteserie klubb. Tror Brann som 1 divisjonsklubb neppe kan ha noe høyere lønnstak for å få budsjettet til å gå opp.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

Tilskuersnittet blir neppe halvert om vi rykker ned.
Legg ned hele klubben!

Gulløl

October 07, 2014, 15:09:40 PM #29 Last Edit: October 07, 2014, 15:16:48 PM by Gulløl
Quote from: krøvel vellevold on October 07, 2014, 14:44:00 PM
Tilskuersnittet blir neppe halvert om vi rykker ned.


Kanskje en kommer litt bedre ut, men Brann som skal budsjettere forsiktig og nøkternt neste år må være litt på sikre siden, derfor 5500. Skal en gå litt opp bør 6000 i snitt være maks i et budsjett.

I tillegg til erfaringstallet som viste en halvering sist gang Brann rykket ned kan en se på hva Fredrikstad sin erfaring var etter nedrykket i 2012. De fikk en nedgang på over litt over 40 %. Den gang bommet Fredrikstad med budsjetteringen i sin første sesong i 1 divisjon og fikk en større nedgang. Stabæk som også rykket ned det året fikk også litt over 40 % i nedgang.

Klipp:

Det overrasker nok ingen at langt færre tok turen til stadion for å se FFK i aksjon i 1. divisjon enn fjorårets sesong i eliteserien, da i snitt 7110 personer så FFK spille på hjemmebane. Tilskuersnittet på 4.245 personer er likevel langt lavere enn 4.900, som var tallet FFKs ledelse budsjetterte med før sesongstart, og betyr en nedgang på hele 40,29% fra sesongen før.
Dermed er FFK det laget i 1. divisjon med størst frafall av tilskuere sammenlignet med året før.
Kun Stabæk, som også rykket ned fra eliteserien i 2012, har en lignende nedgang i tilskuere (40,09%).

http://www.f-b.no/ffk/ffk-troner-pa-tilskuertoppen-i-1-divisjon-1.8143715
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Brannfan23

Quote from: dudo on October 07, 2014, 12:33:51 PM
Hvem er disse "de" som skal luke i kulturen vår?

Vi som er supportere kanskje? Altså hvis det er sånn at hvis klubben rykker ned og folk svartmaler hele situasjonen så er vel alt håpet ute da? Da blir Brann vel liggende i sumpen der og i verste fall går konk. Da kan vi begynne å heie på Nest Sotra istedenfor...

Nixon

Quote from: Brannfan23 on October 07, 2014, 16:02:04 PM
Quote from: dudo on October 07, 2014, 12:33:51 PM
Hvem er disse "de" som skal luke i kulturen vår?

Vi som er supportere kanskje? Altså hvis det er sånn at hvis klubben rykker ned og folk svartmaler hele situasjonen så er vel alt håpet ute da? Da blir Brann vel liggende i sumpen der og i verste fall går konk. Da kan vi begynne å heie på Nest Sotra istedenfor...


Nei, alt håp er ikke ute. Men det er fortsatt et stort steg fra ditt standpunkt om at nedrykk er ønskelig fordi det vil gjøre situasjonen bedre.
Rød makt på Hansa

Brannfan23

Quote from: Nixon on October 07, 2014, 16:15:49 PM
Quote from: Brannfan23 on October 07, 2014, 16:02:04 PM
Quote from: dudo on October 07, 2014, 12:33:51 PM
Hvem er disse "de" som skal luke i kulturen vår?

Vi som er supportere kanskje? Altså hvis det er sånn at hvis klubben rykker ned og folk svartmaler hele situasjonen så er vel alt håpet ute da? Da blir Brann vel liggende i sumpen der og i verste fall går konk. Da kan vi begynne å heie på Nest Sotra istedenfor...


Nei, alt håp er ikke ute. Men det er fortsatt et stort steg fra ditt standpunkt om at nedrykk er ønskelig fordi det vil gjøre situasjonen bedre.


Skal heller gi meg med at jeg ønsker Brann ned til 1.divisjon for å bygge klubben på nytt igjen. Avslutter med dette sitatet: Tiden vil vise.


krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

dokken

Det er altfor optimistisk. Hva hadde vi i 1986, forrige gang vi var på nivå 2 (og med langt færrehjemmekamper). Jeg mener å huske hjemmekamper med 2-2500 tilskuere. Og opprykskampen tror jeg var sånn 7-8000.

Corran

Men var snittet så sykt mye høyere årene før og etter?
Mao falt snittet ned 50% når de rykket ned?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

1985:
Snitt: 8798
Høyest: 13305
Lavest: 5582

1986:
Snitt: 4349
Høyest: 6242
Lavest: 2500
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

October 08, 2014, 23:06:07 PM #38 Last Edit: October 08, 2014, 23:25:03 PM by Gulløl
Quote from: krøvel vellevold on October 08, 2014, 12:16:52 PM


Kan tenke meg å høre argumentene for at Brann skal få noe særlig mindre tilskuernedgang en andre klubber som har rykket ned siste årene. Synes at du er for optimistisk, selv Tromsø som rykket ned i fjor og har ligget i tet i hele år har over 40 % nedgang hittil i år.

Blir gambling om Brann eventuelt skal budsjettere med 8000 i snitt som kun er en 31,56 % nedgang. Og hva om de ikke ligger i opprykkposisjon hele året slik Tromsø har gjort ?

Selv om det nok er alt for pessimistisk å gå ut fra tilskuer nedgangen for Brann fra 1985 til 1986 som var 50,87 % er det sikkert bedre å se på snittnedgangen for klubber som har rykket ned fra tippeligaen de siste årene.

Forutsatt at altomfotball.no har riktige tilskuertall er tilskuer nedgangen for de lagene som har rykket ned de siste årene som følger i prosent(nedrykksåret oppført):

Start 2011: 38,01 %
Sarpsborg 2011: 31,64 %
Fredrikstad 2012: 40,29 %
Stabæk 2012: 40,09 %
Hønefoss 2013: 44,53 % (hittil i år)
Tromsø 2013: 40,31 % (hittil i år)

Dette gir et snitt på 39,15 %. Men som en ser er trenden større nedgang etter de siste nedrykkene.

Går en ut at årets snitt på 11690 holder seg ut året for Brann.
Da blir det en nedgang til snitt 7114 om en går ut fra 39,15 %.

Jeg var nok nok litt pessimistisk i går da jeg skrev at Brann burde budsjettere med 6000, la da for mye vekt på den store nedgangen ved forrige Brann nedrykk. Brann vil nok trolig ligge på den nøkterne siden om de budsjetter med 6500 i snitt som er 44,40 % nedgang. Så får det som eventuelt kommer ekstra av tilskuere komme som et positivt pluss.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krøvel vellevold

October 09, 2014, 03:34:27 AM #39 Last Edit: October 09, 2014, 03:41:26 AM by krøvel vellevold
Quote from: dokken on October 08, 2014, 19:23:37 PM
Det er altfor optimistisk. Hva hadde vi i 1986, forrige gang vi var på nivå 2 (og med langt færrehjemmekamper). Jeg mener å huske hjemmekamper med 2-2500 tilskuere. Og opprykskampen tror jeg var sånn 7-8000.


Vi kommer ikke ned på 1986-nivå. Interessen generelt på den tiden var lavere enn nå.

Jeg tror vi kan få en mindre nedgang enn mange andre klubber som har rykket ned. Hos oss har interessen allerede blitt skåret ned til grunnfjellet, og menigheten som vil gå uansett er nok mer solid i Brann enn hos mange andre som har rykket ned. Sandefjord og den slags klubber; de har jo ingen historie.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Vi kan selvsagt ikke budsjettere med 8000. Vi kan klare 8000, men det kommer jo helt an på hvordan sesongen utvikler seg, hvor spennende avslutningen blir og hvilke lag vi møter når. Men jeg er sikker på at i opprykkskamp vil 6000 på "vanlige kamper" være et helt kurrant anslag. Dessuten har historien vist at 16. mai fylles det opp - uansett motstander eller tabellsituasjon. Tror nok ikke det spiller noen særlig rolle at det er 1.div. Men ok, la oss si 6000 x 10, to toppoppgjør på 8000, to lokaloppgjør på 8000 og 16.mai med 13000, så blir snittet 7000. Dette vil jeg mene er høyst realistiske tall. 
Legg ned hele klubben!

Tom C

Quote from: krøvel vellevold on October 09, 2014, 05:46:41 AM


Merker jeg sliter litt med å omstille hodet mitt til å tenke på slike ting. Hjernen min klamrer seg tydeligvis fremdeles til håpet...
Aldri mer Obos....

Spelaren

Quote from: Tom C on October 09, 2014, 08:09:27 AM
Quote from: krøvel vellevold on October 09, 2014, 05:46:41 AM


Merker jeg sliter litt med å omstille hodet mitt til å tenke på slike ting. Hjernen min klamrer seg tydeligvis fremdeles til håpet...


Men vi tar cupen, slik at sesongen ikkje blir helt bortkastet.
Hmm.
Et mellomår i første divisjon, men cupgull, eller en sesong i TL midt på tabellen? :)
Gå av.

monzilla

Tror folk ikke helt tar inn over seg hvor katastrofalt et nedrykk vil være for klubben.

Spelaren

Quote from: monzilla on October 09, 2014, 09:08:10 AM
Tror folk ikke helt tar inn over seg hvor katastrofalt et nedrykk vil være for klubben.


Visst vil det være katastrofalt, men det går vel an å ha humøret i orden? Se for deg Roald, administrerende übersjef vasse rundt og hilse på klubbledere fra diverse bygder. Tenk deg alle de nye vimplene vi får i skapet vårt.

Gå av.

Tom C

Quote from: Spelaren on October 09, 2014, 08:37:23 AM
Men vi tar cupen, slik at sesongen ikkje blir helt bortkastet.
Hmm.
Et mellomår i første divisjon, men cupgull, eller en sesong i TL midt på tabellen? :)


Tror jeg foretrekker en sesong midt på tabellen i TL, men krydret med en cupfinale. Er redd for at et nedrykk vil føre til spillerflukt, sponsortrøbbel, og publikumsflukt, og er på ingen måte trygg på at vi kommer oss kjapt opp igjen til TL heller.
Aldri mer Obos....

Kjell249

Quote from: krøvel vellevold on October 09, 2014, 05:46:41 AM

Hvis vi fortsetter med Norling som trener er det utopi at vi tar 38 poeng hjemme...
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

krøvel vellevold

Quote from: Kjell249 on October 09, 2014, 11:25:41 AM
Quote from: krøvel vellevold on October 09, 2014, 05:46:41 AM

Hvis vi fortsetter med Norling som trener er det utopi at vi tar 38 poeng hjemme...


Ut fra sjansedominansen skulle vi hatt 28 hjemmepoeng til nå. Det er ineffektivitet i angrep og hjerneblødninger i forsvar som har vært hovedproblemet. I fjor scorte vi 25 mål på 73 sjanser/209 avslutninger på 13 første hjemme. I år har vi scoret 13 mål på 90 sjanser/234 avslutninger.
Legg ned hele klubben!

ostraume

Quote from: Spelaren on October 09, 2014, 09:17:43 AM
Quote from: monzilla on October 09, 2014, 09:08:10 AM
Tror folk ikke helt tar inn over seg hvor katastrofalt et nedrykk vil være for klubben.


Visst vil det være katastrofalt, men det går vel an å ha humøret i orden? Se for deg Roald, administrerende übersjef vasse rundt og hilse på klubbledere fra diverse bygder. Tenk deg alle de nye vimplene vi får i skapet vårt.


Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Go Up