• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2015

Started by osoerli, October 05, 2014, 23:04:59 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

Vel om dette er 10 (eller mer kilo) på en måned, så er det ikke stort lenger tid å få dem av igjen. Om Brann og Piotr trener og spiser rett så har han fjernet det nye fettet lenge før seriestart. Raskt opp er raskt ned. Av erfaring er det rask nedgang og dermed rask

Det som taler mot er selvsagt at det må ligge underliggende motivasjonsproblemer her, klarer han å holde fokus over 2-3 månder?
Det som taler for er konkurransen om den oppleves som reell. Han er også i ett treningsmiljø, så alt ligger til rette for fokusert opptrening.

Totalt sett er jeg rimelig sikker på at man har Piotr i matchform og matchvekt før siste treningsleir og dermed gir vår nye keeper en reell konkurranse om keeperplassen i Brann.

Nixon

Litt for mange kilo etter juleferie er mer pinlig for spilleren, enn at det skal få livslange konsekvenser. Dersom polakken blir i klubben, og ved seriestart viser seg å være den beste keeperen, skal han selvsagt spille.
Rød makt på Hansa

Tom C

Vanskelig å være bastant i forhold hvor gale dette er når man ikke aner hva han faktisk veide før ferien. De 88 kiloene er jo ifølge Gorm bare bs (som forøvrig setter branns redaksjon i et litt merkelig lys). Ettersom han har vært skadet i ryggen, så vet jeg ærlig talt ikke hvor lett det er å trene noe særlig heller. Burde jo selvsagt begrenset inntaket av polske pølser og smult når han ikke har hatt muligheten til å trene dog. Virker til tider (som doddo påpeker) litt useriøs.

Aldri mer Obos....

krakra

Quote from: Nixon on January 20, 2015, 07:54:50 AM
Litt for mange kilo etter juleferie er mer pinlig for spilleren, enn at det skal få livslange konsekvenser. Dersom polakken blir i klubben, og ved seriestart viser seg å være den beste keeperen, skal han selvsagt spille.

Nixon

Rød makt på Hansa


Gulløl

Muligheter å se alle kampene til Brann fra La Manga på 100 % sport til 89 kroner per kamp.

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Vi-sender-alt-fra-La-Manga-486245_1.snd
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Na-kan-Brann-stille-med-rent-bergenslag-486274_1.snd

Brann kan stille et rent bergenslag. En drøm gått i oppfyllelse for noen, for andre er det et svakhetstegn.

Det er jo en stor fjær i hatten for utviklingsavdelingen. Men jeg vil tro at det vil bli en naturlig avskalling når vi forhåpentligvis om 2-3 år skal nærme oss toppen av TL. For at vi skal kjempe i toppen der med så mange lokale spillere i sentrale roller er desverre ikke så sannsynlig. Men at vi i mange år vil ha en historisk høy lokal andel virker ganske klart.
Rød makt på Hansa

Spelaren

I beste fall en middelmådig ellever. Talentsatsingen vår er så langt en dyr, resultatløs fiasko vi skal være glad Mohn har delvis finansiert med gavene sine.
Gå av.

krakra

January 21, 2015, 10:45:00 AM #509 Last Edit: January 21, 2015, 10:54:08 AM by krakra

Spelaren

Jo, talentsatsingen vår har overhodet ikkje svart til forventningene det ble stilt til den foran 2008-sesongen. Det har gått mange år uten at vi har klart å eksportere en egenprodusert spiller til en god pris, noe som bør være et av målene for talentutviklingen etter at vi gjorde oss fornøyde med å kave rundt midten av tabellen uten videre ambisjoner utover det å lede borte mot diverse lag. Bl.a Mohn og SPV har delfinansiert talentarbeidet vårt, hvilket vi skal være meget fornøyd med, for det har så langt knapt betydd en dritt i den store sammenhengen.

Eg er for en videreutvikling av arbeidet, for eg vil også sjå kordan Norling over tid kan bidra der tre tidligere trenere ikkje klarte det, men rosemaling av situasjonen gidder eg ikkje bruke tid på.
Gå av.

krakra

January 21, 2015, 12:01:41 PM #511 Last Edit: January 21, 2015, 12:05:51 PM by krakra
Så alternativene dine er enten å rosemale eller svartmale? For "resultatsløs fiasko" er absolutt en svartmaling uten seriøst grunnlag. Nei, vi har ikke gjort noen store salg. Er dette minimumskravet sju år etter at man startet å bygge opp utviklingsavdelingen fra grunnen av?

Talentarbeidet er den mest suksessfulle og velfungerende delen av klubben siden gullet. Iallefall sportslig.

Utmedsnolken

January 21, 2015, 12:04:53 PM #512 Last Edit: January 21, 2015, 12:18:08 PM by Utmedsnolken
Quote from: Spelaren on January 21, 2015, 10:42:07 AM
I beste fall en middelmådig ellever. Talentsatsingen vår er så langt en dyr, resultatløs fiasko vi skal være glad Mohn har delvis finansiert med gavene sine.


Hele Brann er en dyr resultatløs fiasko. Hvis man vil finne ut hvor pengene sløses mest, så ville jeg heller sett på resten av spillerlogistikken
"og der snubler Sæternes igjen"

Lasaron

I alle årene vi har hatt talentsatsing har vel Brann likevel vært med i toppen når det gjelder å bruke penger på å hente spillere utenfra. Det er spillerhenting utenfra Brann har sviktet.

Når det gjelder fjorårssesongen, og jeg har sagt det før: Om Pedersen, Huseklepp og Demidov hadde ligget på 80-90% av sitt tidligere maxnivå (over en periode), samt at Badji hadde hatt normalt bunnivå og vært noenlunde stabilt god, da hadde Brann kommet enormt mye høyere på tabellen. Samtidig hadde det løftet talentene.
Det er de etablerte spillerne som sviktet, ikke talentene.
Tren på langskudd

dokken

Quote from: Utmedsnolken on January 21, 2015, 12:04:53 PM
Quote from: Spelaren on January 21, 2015, 10:42:07 AM
I beste fall en middelmådig ellever. Talentsatsingen vår er så langt en dyr, resultatløs fiasko vi skal være glad Mohn har delvis finansiert med gavene sine.


Hele Brann er en dyr resultatløs fiasko. Hvis man vil finne ut hvor pengene sløses mest, så ville jeg heller sett på resten av spillerlogistikken


Enig. Men det at Brann kan stille med en ren bergensellever, er nok dessverre mer et resultat av at vi har hentet inn dyre flopper utenfra - som like godt kan utkonkurreres av "billige" lokale spillere, enn at de lokale spillerne er så veldig lovende.

Med andre ord: Med den pengebruken Brann har hatt, er det flaut hvis vi ender opp med å spille med nesten bare egenavlede juniorer. Det er ingenting å slå seg på brystet for.

Utviklingsavdelingen gjør en grei jobb utifra sine forutsetninger - men vi må alltid huske på at alt som skjer i Brann må være til gode for A-laget. Det er er A-laget vi holder med. Brann er ingen breddeklubb. Jeg holder med helt andre lag i gutteklassen. Brann sin oppgave er ikke å utvikle spillere for NFF eller andre europeiske klubber. Brann sin oppgave er å ha et best mulig A-lag til enhver tid. Det har vi mislyktes kapitalt med.

Spelaren

Quote from: krakra on January 21, 2015, 12:01:41 PM
Så alternativene dine er enten å rosemale eller svartmale? For "resultatsløs fiasko" er absolutt en svartmaling uten seriøst grunnlag. Nei, vi har ikke gjort noen store salg. Er dette minimumskravet sju år etter at man startet å bygge opp utviklingsavdelingen fra grunnen av?

Talentarbeidet er den mest suksessfulle og velfungerende delen av klubben siden gullet. Iallefall sportslig.


Resultatløs fiasko er min beskrivelse, ja, og er tatt på grunnlag av at vi tross en massiv økning i midler til ungguttene knapt foredler flere talenter til solide bærebjelker på A-laget enn det vi gjorde før. Både Brann og Brann 2, en god matchingsarena for talenter, rykket ned. Brann 3 roter rundt i fjerdedivisjon som en annen dårlig spøk. Så ja, etter sju år med noen titalls millioner spyttet inn og store ambisjoner uttalt på forhånd er det resultatløst.
Gå av.

krakra


dokken

Legger meg midt imellom Spelaren og krakra her. Selvsagt er det flott at vi har unge, lovende spillere som var "gode" - dvs har fått spille mye på A-laget. Men det er ikke Molde de har fått spille på, det er på Norges 17. beste lag. Et Adecco- unnskyld OBOS-nivålag.

Det skulle vel egentlig bare mangle at det er noen unge spillere som kan spille i OBOS-ligaen. Alle lagene i den ligaen har selvsagt mange unge lokale spillere. Det er kanskje derfor de ligger i den ligaen, og ikke i eliten.

Det som er pinlig, er at Brann har 40-50 millioner kroner i lønnsutgifter på spillere og sportslig apparat, som altså tok oss ned til amatørene i OBOS-ligaen. Dersom vi hadde brukt 17. mest penger i Norge, og rykket ned, ville jeg trukket på skuldrene og sagt "bedre lykke neste gang" og "bare vent til de unge talentene blir eldre". Men vi brukte 2. eller 3. mest, og rykket ned.

Da bryr jeg meg ikke veldig mye om at vi har en spiller eller tre på aldersbestemte landslag. Det har aldri tidligere vært noen garanti for fremtidig suksess, snarere tvert imot.

Spelaren

Quote from: krakra on January 21, 2015, 15:11:47 PM



Ja, etter sju år forventet eg mer enn et knippe talentfulle 19-åringer som kanskje kan bli virkelig gode TL-spillere. Bærebjelkene skulle naturligvis allerede ha vært på plass i form av spillere vi ikkje har maktet å få fram etter ambisjonene å måle. Vi kunne likesågodt, med tidligere modeller, ha hatt samme resultat som dagens. Hva U21-spillere angår, så er det ingen garanti for at disse tar steget.
Gå av.

krakra

January 21, 2015, 20:23:51 PM #519 Last Edit: January 21, 2015, 20:38:04 PM by krakra
Da stiller du rett og slett urealistiske forventninger og dømmer utifra disse. At du bruker ord som naturligvis hjelper ikke på argumentasjonen. Det dr vanskelig å ta det seriøst når du kaller det en resultatsløs fiasko at vi ikke har mange bærebjelker i tenårene etter at vi bygde opp utviklingsavdelingen fra grunnen av.
Vi er omtrent der vi skal være med talentene. Det er helt naturlig at det tar noen år å få få i gang arbeidet. Deretter må man jo faktisk utvikle noen spillere. Det tar også tid. De fremste talentene var 19-20 år i fjor. Da er det ikke realistisk at de skal være bærebjelker på et topplag, som Brann burde vært. De var riktignok bærebjelker på det bunnlaget vi var.

Unggutter kan være bidragsytere og bør prestere, men det er urimelig å kalle talentarbeidet en resultatsløs fiasko hvis ikke tenåringer erbærebjelker i laget. Det er et ansvar som bør legges på mer voksne skuldre.

Corran

Målet med ungdomssatsingen var vel at en på sikt skulle få opp 1-2 spillere som etablerte seg på a-laget.
Grønner var vel en av de første som ble hentet når de hadde kommet i gang med satsingen?
At de i fjor fikk 3 stk som etablerte seg, en som er dratt utenlands samt et par som ligger litt på vippen til å ta steget lover bra. Det er om noen år en kan komme med dom over talentarbeidet. Det er litt vel tidlig enda, men det ser lovende ut
Så å være skuffet over at det ikke er produsert noen som er bærebjelker enda er å ta litt hardt i.
Brann markerer seg nå på aldersbestemte landslag så det blomstrer. Og om Brann fortsetter å produsere en god del aldersbestemte landslagsspillere og ingen av disse tar steget videre så er det ikke talentsattsingen som nødvendigvis feiler. Det kan like fult være de som er ansvarlige for å løfte dem det siste steget (sportslig apparat rundt A-Laget)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Jose Arrogantio

At vi ikke har fått særlig med penger for salg ennå er også på grunn av dårlig håndtering av spillerlogistikk, for eksempel Finne, som nok kunne bragt inn litt penger allerede nå om han hadde vært mer lojal/Skarsfjord bedre på å håndtere unge spillere, med tanke på hvilken liga han spiller i nå (vær så snill å ikke start en debatt om hvorvidt Finne spiller i Bundesliga eller sitter på benken, det er ikke poenget).

SK

Talentsatsingen skal ikke være noen bærebjelke for A-laget, men poenget med å ha denne satsingen må jo være at det skal gi betydningsfulle bidrag til A-laget. Det bidraget har vært ytterst begrenset, ressursbruken tatt i betraktning.
Hva vi har på aldersbestemte landslag er revnende likegyldig, det er Branns A-lag som gjelder. At det etterhvert har kommet frem et par spillere som får spille noe på A-laget er ikke noe spesielt, vi har alltid hatt lokale spillere som har tatt det steget uavhengig om vi har hatt egen talentsatsing eller ikke. Personlig tror jeg vi hadde vært like godt stilt med lokale talenter uten egen satsing. Den unge lokale spilleren som har nådd lengst de siste årene, Haugen, var ikke et produkt av denne satsingen.

krakra


Lasaron

Det er også fint, syns jeg, at vi slipper å hente spillere som Lars Grorud, Labukas, Sæv osv.
Tren på langskudd

Falkman

Quote from: Lasaron on January 22, 2015, 07:04:56 AM
Det er også fint, syns jeg, at vi slipper å hente spillere som Lars Grorud, Labukas, Sæv osv.


Pussig å sette sistnevnte i bås med de to første. meget pussig.

dokken

Siden vi diskuterer verdien av talentsatsing:

http://forskning.no/marked-fotball/2011/06/treng-ikkje-lokale-talent

Jeg er ikke helt enig med Szymanski, men ser poenget hans rent økonomisk. Og så er det jo selvsagt slik at noen må utvikle talent for at det skal være noen å kjøpe.

Men det handler om å finne sin plass i næringskjeden som heter europeisk fotball. Brann er langt nede, men ikke på rumpetroll-nivå ennå. Vi bør være fullt i stand til å finne noen utvokste padder som kan gi oss poeng og penger før de sendes videre opp i hierarkiet.

Eller skal vi være fornøyd med 11 rumpetroll fra egen pytt?

Beklager den håpløse analogien, men dere ser vel poenget.

Lasaron

Quote from: Falkman on January 22, 2015, 11:31:08 AM
Quote from: Lasaron on January 22, 2015, 07:04:56 AM
Det er også fint, syns jeg, at vi slipper å hente spillere som Lars Grorud, Labukas, Sæv osv.


Pussig å sette sistnevnte i bås med de to første. meget pussig.


Det er fordi jeg ikke anser ham som god nok til å hentes utenfra. Han er dårlig defensivt, og har dårlig teknikk.
Tren på langskudd

krakra

Birkir var bunnsolid mens han var her og en god signering.

Det er overdrevent hvor dårlig han er defensivt. Bare Fakiri har vært bedre defensivt på backen mens Sævarsson har vært her.

ostraume

Uten at den konkurransen har vært spesielt skarp.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krakra

Nei, men det er jo en tendens i hele Tippeligaen og strengt tatt hele verden. Det er sjeldent backene som er de beste spiolerne. Det er uvanlig med backer som er god i begge ender. Sævarsson har vært en solid bidragsyter offensivt og ikke noe oppsiktsvekkende dårlig defensivt. Alt i alt en solid landslagsspiller som ikke fortjener å bli satt i samme bås som Labukas og Gorud.

Når det kommer opp en unggutt som Vindheim er det naturlig at han satses på. Det tok Sæv som en mann, og det betyr iike at vi aldri burde hentet ham.

Jose Arrogantio

Sævarsson var en god kar og en god spiller. Dessverre spilte han en dårlig siste sesong for Brann, fortjente en bedre slutt på Brannkarrieren.

krakra

Syns han var bra på slutten da.

Jose Arrogantio

Ja, men ikke god nok til å gjøre opp for den elendige starten.

Lasaron

Jeg syns også Sæv er en fin kar, og har skrytt av personligheten hans her inne ved flere anledninger.
Tren på langskudd

Klaus_Brann

Quote from: ostraume on January 22, 2015, 15:00:40 PM
Uten at den konkurransen har vært spesielt skarp.


Det må virkelig nevnes. Birkir var bra midtveis, men bortsett fra det var han i stor deler altfor dårlig begge veier.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on January 22, 2015, 18:37:06 PM
Jeg syns også Sæv er en fin kar, og har skrytt av personligheten hans her inne ved flere anledninger.


Dessverre hjelper ikke personligheten på det som skjer på banen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Kagain

Frem til siste halvåret hadde jo Sævarsson også en litt bohemaktig frisyre. Det skal ikke undervurderes. Det er egentlig sørgelig lite bohemer i det hele tatt i fotballen nå. Eller folk med langt hår.

Lasaron

Quote from: Kagain on January 23, 2015, 07:00:39 AM
Frem til siste halvåret hadde jo Sævarsson også en litt bohemaktig frisyre. Det skal ikke undervurderes. Det er egentlig sørgelig lite bohemer i det hele tatt i fotballen nå. Eller folk med langt hår.


Men når frisyren førte til at han stadig stoppet opp for å legge luggen bak øret eller rette på hårbåndet......
Tren på langskudd

pidre

Mohn har gitt nye 10 mill til Tromsø!
Saludar a los monos!

aleksanderhjelleseth

Det er flott. Mohn er en fin fyr.

Nixon

Brann melder om en god treningsuke.
Godt at det er lenge til første seriekamp...
Rød makt på Hansa

dokken

I følge BT på papir i dag, diskuterer TV 2 og CMore å dele Brann-kampene mellom seg, og at alle får kampdag på mandager. Dvs at også CMore flytter sin hovedkamp til mandagen.

- Jeg regner det som sannsynlig at det vil gå 15 Brann-kamper på TV 2 og 15 på CMore, sier Kristian Oma i sistnevnte kanal.

Med andre ord kan vi vente oss 30 mandagskamper denne sesongen. Hva betyr det for oppmøte på hjemmebane? For ikke å snakke om antall bortesupportere? Ser ikke for meg at veldig mange klarer å ta turen til Grimstad mandag 27. april, for eksempel.

Det positive er at kampene blir tilgjengelig på tv-kanaler som mange ser på. Det betyr tross alt en del for sponsorer og den generelle interessen for Brann. For egen del kan jeg tilføye at sjansen faktisk er bedre for at jeg får med meg flere hjemmekamper på mandager enn søndager, siden helgen da kan brukes til andre ting. Men det gjelder kanskje ikke flertallet.

Huff

Quote from: dokken on January 24, 2015, 11:49:16 AM
I følge BT på papir i dag, diskuterer TV 2 og CMore å dele Brann-kampene mellom seg, og at alle får kampdag på mandager. Dvs at også CMore flytter sin hovedkamp til mandagen.

- Jeg regner det som sannsynlig at det vil gå 15 Brann-kamper på TV 2 og 15 på CMore, sier Kristian Oma i sistnevnte kanal.

Med andre ord kan vi vente oss 30 mandagskamper denne sesongen. Hva betyr det for oppmøte på hjemmebane? For ikke å snakke om antall bortesupportere? Ser ikke for meg at veldig mange klarer å ta turen til Grimstad mandag 27. april, for eksempel.

Det positive er at kampene blir tilgjengelig på tv-kanaler som mange ser på. Det betyr tross alt en del for sponsorer og den generelle interessen for Brann. For egen del kan jeg tilføye at sjansen faktisk er bedre for at jeg får med meg flere hjemmekamper på mandager enn søndager, siden helgen da kan brukes til andre ting. Men det gjelder kanskje ikke flertallet.


Helvetes jævla drit. Jeg er opptatt på mandagskveldene.

Lasaron

Det går ikke an å ha bare mandagskamper. Jeg vil ha null mandagskamper.
Tren på langskudd

Nixon

Quote from: dokken on January 24, 2015, 11:49:16 AMDet positive er at kampene blir tilgjengelig på tv-kanaler som mange ser på.


Det negative med dette er at det kan bli færre som går Stadion. Men utover det er jeg usikker på hva mandag betyr for tilskuertallet i forhold til søndag. Det vil passe bedre for noen og dårligere for andre. Men det vil jo bli helt absurd å gå gjennom en hel sesong uten å spille søndagskamper.

For min egen del er mandag like bra som søndag for hjemmekampene sin del. For borteturene blir det verre. Og for de som reiser mye, som Krøvel som reiser på alt, vil kampene gjøre et solid innhogg i feriedagene. For ikke å snakke om at man må ha en forståelsesfull arbeidsgiver.
Rød makt på Hansa

Kai-Olai

Blir neppe KUN mandagskamper. 16. mai er jo en lørdag.  ;D

Corran

Heller mandagskamper en lørdag og fredag. Tror på våren så kan det komme litt flere om mandager en om søndager da folk ikke trenger å stresse hjem fra hytten for å nå en 1 div kamp
For de som reiser på bortekamper er det vel het klart en dårlig nyhet. Vil jo også bety mindre inntekter og feststemning for de lagene vi skal møte når det kommer færre bortesupportere
Personlig er mandagskamper hjemme helt greit for meg. Og at de går på tv mandager er heller ingen krise.
Tror at litt av problemet for disse TV kanalene er at om den ene viser Tromsø-Start på tv og den andre viser en Brannkamp fra 1 divisjon så vil Brannkampen få flest tv tittere :-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Klaus_Brann

Quote from: Huff on January 24, 2015, 12:01:39 PM
Quote from: dokken on January 24, 2015, 11:49:16 AM
I følge BT på papir i dag, diskuterer TV 2 og CMore å dele Brann-kampene mellom seg, og at alle får kampdag på mandager. Dvs at også CMore flytter sin hovedkamp til mandagen.

- Jeg regner det som sannsynlig at det vil gå 15 Brann-kamper på TV 2 og 15 på CMore, sier Kristian Oma i sistnevnte kanal.

Med andre ord kan vi vente oss 30 mandagskamper denne sesongen. Hva betyr det for oppmøte på hjemmebane? For ikke å snakke om antall bortesupportere? Ser ikke for meg at veldig mange klarer å ta turen til Grimstad mandag 27. april, for eksempel.

Det positive er at kampene blir tilgjengelig på tv-kanaler som mange ser på. Det betyr tross alt en del for sponsorer og den generelle interessen for Brann. For egen del kan jeg tilføye at sjansen faktisk er bedre for at jeg får med meg flere hjemmekamper på mandager enn søndager, siden helgen da kan brukes til andre ting. Men det gjelder kanskje ikke flertallet.


Helvetes jævla drit. Jeg er opptatt på mandagskveldene.


Det er jeg også. Med Brannkamper;)
Men for å være seriøs; dette er ille.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

nero

Lions led by donkeys.

Go Up