• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger vinteren 2015

Started by Lasaron, August 14, 2014, 08:14:52 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Nixon

Demir forsvinner helt sikkert. Han er helt ute i kulden hos Norling.
Rød makt på Hansa

Lasaron

Tren på langskudd

Jose Arrogantio

Quote from: Nixon on November 10, 2014, 21:55:47 PM
Demir forsvinner helt sikkert. Han er helt ute i kulden hos Norling.


Ja, finner vi en kjøper forsvinner han. Er nok det beste for alle parter, tror ennå det bor en god fotballspiller i Demir.

dragn

Quote from: Jose Arrogantio on November 11, 2014, 19:01:29 PM
Quote from: Nixon on November 10, 2014, 21:55:47 PM
Demir forsvinner helt sikkert. Han er helt ute i kulden hos Norling.


Ja, finner vi en kjøper forsvinner han. Er nok det beste for alle parter, tror ennå det bor en god fotballspiller i Demir.


Får håpe vår eminente RBH husker videresalgsklausul

esp123

Quote from: krakra on November 10, 2014, 21:41:25 PM
Kynisk sett bør vi kvitte oss med Jonsson, Mojsov, Fakiri, Sævarasson og Demir. Resten fortjener en sjanse til selv om utlån av spillere som Drame, Lorentzen og de nye stopperne bør vurderes.

Har troen på at Heggland kan bidra allerede til neste år. Har både fart og teknikk, passer godt inn i Norling-fotballen. I motsetning til alle de andre stopperne til Brann.

krakra

Det håper jeg og. Det avhenger jo av hvordan han tar nivået, men vi trenger en kjapp stopper. Heggland og Grønner styrt av en frisk og formsterk Demidov i en stoppertrio kan bli spennende det.

Hatleking

Sandnes Ulf og Sogndal er altså definitivt nede. Kva spelarar kan vere aktuelle for Brann derfrå? No avhenger dette nok òg ein del av kor vidt me held oss eller ikkje, men det er ikkje dumt å sjå litt på kva som kan vere mogleg å hente litt på førehand!

Når eg ser gjennom stallen til Sandnes Ulf er det ikkje mange veldig spanande namn. Ein spelar som Raskaj var ein som var ein veldig god midtbanespelar i fjor, men dette året har det ikkje vore så mykje å skryte av. Trur ikkje heilt at det er ein signering som kan ta oss vidare. Zymer Bytyqi er ein me har høyrt mykje til. Var tidleg lansert som eit kjempetalent. Angriparen ser ikkje ut til å ha teke stega vidare foreløpig og har kanskje vist teikn til haldningsproblem. Vart tidleg kjøpt av Red Bull Salzburg, men vart lånt ut til - stort sett benken i - Sandnes Ulf. Ein som det kan vere verdt å sjå på? Tja.

Sogndal synst eg har meir klåre spelarar som peikar seg ut - iallfall to. Eg tenkjer då på Bjørn Inge Utvik og Petter Strand. Begge er på U21 og har prestert godt i år. Sistnemnde er til og med lokal. Når det gjeld Utvik så er det sjølvsagt klårt at me pt har mange stopparar, men korleis sitausjonen vert neste år er vanskeleg å seie. Viss me skal halde fram med tre stopparar og Jonsson og Mojsov dreg, kan me fort trenge ein ny. Uansett ein svært spanande spelar.

Petter Strand er ein av dei desidert største overraskingane i år. Kven hadde vel høyrt noko særleg om han før han plutseleg stortspelte for Sogndal i TL i år? Han er ein teknisk god, hardtarbeidande og anvendeleg spelar som i Sogndal både har spelt på kanten og sentralt. Det same for U21 så vidt eg har fått med meg. I Brann vil eg tru han hadde passa perfekt i ei indreløpar-rolle, men òg både i Haugen-rolla og på kanten i Norling sitt kjære 4-4-2. Dette er vel han som eg helst ser me hentar til neste sesong.

Så er det sjølvsagt ein del bosman-spelarar. Ulvestad på Aafk kan sjå ut til å forlate Sunnmøre. I så fall ein veldig spanande spelar for Brann det òg.

pidre

Midtsjø og Skjølsvik er interessante - ser dei gjerne i raudt. Skjølsvik dessutan mulig kapteinsemne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Aksel_Berget_Skj%C3%B8lsvik

http://no.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Midtsj%C3%B8

Saludar a los monos!

Hatleking

Quote from: pidre on November 12, 2014, 14:53:59 PM
Midtsjø og Skjølsvik er interessante - ser dei gjerne i raudt. Skjølsvik dessutan mulig kapteinsemne.

http://no.wikipedia.org/wiki/Aksel_Berget_Skj%C3%B8lsvik

http://no.wikipedia.org/wiki/Fredrik_Midtsj%C3%B8




Midtsjø er utlånt frå Rosenborg og vil nok dra tilbake igjen. Skjølsvik ser eg på som ein hardtarbeidande midtbanespelar, men hugs at Solskjær lot han gå gratis då han kom til Molde. Vil nok tru at ein som Skjølsvik er ein god mann for eit hardtkjempande lag med litt meir primitiv fotball enn det me håpar på at me skal utøve.

pidre

Hardtkjempande ja, men eg oppfatter ikkje han som ein primitiv fotballspelar - tvert imot.
Saludar a los monos!

Hatleking

Kan ta ein samanlikning mellom han og Petter Strand:

Petter Strand: 20 år, 2395 minutt i TL, 1 mål, 6 assists, 3 gule kort, 5 gongar på rundas lag, 5,39 på børsen

Aksel Berget Skjølsvik: 27 år, 2394 minutt i TL, 1 mål + 1 straffemål (2 bom), 1 assist, 3 gule kort, 1 gong på rundas lag, 4,52 på børsen, kaptein

Ikkje at dette gjer Skjølsvik til ein dårleg spelar, men om ein må velgje mellom dei to er det rimeleg klårt kva ein skal velgje!

pidre

November 12, 2014, 15:53:49 PM #361 Last Edit: November 12, 2014, 15:58:56 PM by pidre
Det er ikkje klårt. Spelarar varierer frå sesong til sesong, og ikkje alle passar Norlig og SK Brann. Kva personlighet har dei, egenskaper, kva kan dei bidra med, etc? Du viser til ein børs, er det VG-børsen - og kva viser andre børsar?

Synes begge er interessante, men det er mange usikkerheter her. Vil Skjølsvik Berget heve seg i ein større klubb, er Strand sin sesong eit blaff, etc. Eg har mest tru på Skjølsvik Berget. Det er her fingerspitzgefulen og smartnessen til sportsleg leiar kjem inn - den som POL har og som RBH mangler.
Saludar a los monos!

Henki

Quote from: pidre on November 12, 2014, 14:53:59 PM
Skjølsvik dessutan mulig kapteinsemne.


Høres ut som noe som man bør foreslå i kapteindiskusjonstråden... :D
Ballen skal fremover!

Hatleking

Quote from: pidre on November 12, 2014, 15:53:49 PM
Det er ikkje klårt. Spelarar varierer frå sesong til sesong, og ikkje alle passar Norlig og SK Brann. Kva personlighet har dei, egenskaper, kva kan dei bidra med, etc? Du viser til ein børs, er det VG-børsen - og kva viser andre børsar?

Synes begge er interessante, men det er mange usikkerheter her. Vil Skjølsvik Berget heve seg i ein større klubb, er Strand sin sesong eit blaff, etc. Eg har mest tru på Skjølsvik Berget. Det er her fingerspitzgefulen og smartnessen til sportsleg leiar kjem inn - den som POL har og som RBH mangler.


Gløymde å skrive at det er henta frå altomfotball.no. Hugs at Skjølsvik HAR vore i ein større klubb (Molde), men utan å imponere særleg. Sjølvsagt er det viktig å hugse på at Strand berre har spelt i ein sesong, men ein må jo òg sjå på korleis han har gjort det - og han har vore god og stabil gjennom sesongen. Lokal og 20 år er ikkje akkurat dumt heller! Men ja - lite er sikkert i fotball.

krakra

Desverre tror jeg ikke Branns kartlegging og vurdering av spillere går noe dypere enn å lese spillerbørser og se noen kamper på DVder sendt fra agenter. Så om RBH henter Strand for 7 millioner og han flopper kan han unnskylde seg med at han var god i år og at kritikk av kjøpet er etterpåklokskap.

Som Pidre skulle jeg ønske at vi hadde noen med litt mer teft som ansvarlig for spillerkjøp. Det er en rekke faktorer som påvirker hvordan en spiller og en klubb matcher og jeg tror ikke RBH er noe bedre enn de som skriver i denne tråden til å vurdere dem.

Hatleking

Sogndal er gjerrige, men det kan då ikkje bli ein altfor stor sum for ein klubb som har rykka ned i 1. divisjon og om spelaren vil det?

krakra

Kommer ann på hvem som sitter på motsatt side av forhandlingsbordet

Falkman

Quote from: pidre on November 12, 2014, 15:53:49 PM
Det er ikkje klårt. Spelarar varierer frå sesong til sesong, og ikkje alle passar Norlig og SK Brann. Kva personlighet har dei, egenskaper, kva kan dei bidra med, etc? Du viser til ein børs, er det VG-børsen - og kva viser andre børsar?

Synes begge er interessante, men det er mange usikkerheter her. Vil Skjølsvik Berget heve seg i ein større klubb, er Strand sin sesong eit blaff, etc. Eg har mest tru på Skjølsvik Berget. Det er her fingerspitzgefulen og smartnessen til sportsleg leiar kjem inn - den som POL har og som RBH mangler.


Den teften som sikret oss Memmeli og Helge B, da eller? POL trakk noen kaniner opp av hatten, men det skyldtes langt mer at vi brukte penger som fulle sjømenn på den tiden, enn hans teft. Olofinjana var ren flaks, og Scharner kom rekende på en fjøl. en ganske dyr en. men begge var naturligvis strålende signeringer.

krakra

POL er nok ikke stjerneeksemplet på en med teft, men han hadde mye mer teft enn RBH. Brann har strangt tatt aldri værten veldreven klubb, men vi har hatt folk med langt mer peiling enn dagens daglige leder/sportssjef.

ostraume

Olofinjana var flaks, Scharner var teft.

Nå det gjelder Strand så får vi han garantert ikke fra Sogndal for noe mindre enn 4 mill. Alltid gøy med "the negotiator" i aksjon.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

kabelmann

Quote from: ostraume on November 12, 2014, 17:34:50 PM
Olofinjana var flaks, Scharner var teft.


Kvisviks teft i så tilfelle. Det var så vidt jeg kan huske han som kom hjem og anbefalte Scharner.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

Og Bakke anbefalte Gylfi. Ikke lurt å stole blindt på en spillers anbefalinger.

Corran

Bør vi ikke en hylle høyere en Strand? Ser ikke på ham som veldig mye bedre en de vi har.
Bør sikte mot en som blir et klart førstevalg
Det bør en egentlig med alle de neste signeringene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Ricky

Quote from: Falkman on November 12, 2014, 16:56:26 PM
Den teften som sikret oss Memmeli og Helge B, da eller? POL trakk noen kaniner opp av hatten, men det skyldtes langt mer at vi brukte penger som fulle sjømenn på den tiden, enn hans teft.


Uenig.
Treffprosenten på Branns spillerkjøp var rimelig ekstrem i de fire sesongene vi hadde tospannet POL og Mjelde. Kan ikke komme på én spiller som ble kjøpt for 1 mill+ og som kan karakteriseres som et bomkjøp. Kanskje Ardian Gashi, men det er vel kanskje mest fordi han bare var her i noen måneder hvor det generelt ikke skjedde så mye spennende. Han ble vel på sett og vis den siste førstelagspilleren POL hentet, og den første RBH solgte (for å hente El Fakiri).

Mulig Kristian Ystaas kostet akkurat én million; i så fall blir vel han den verste.

At flesteparten av prøvespillerne og talentene som kom gratis eller tilnærmet gratis ikke klarte å lykkes i Brann er vel strengt tatt ingen bombe. Det gjelder vel alle klubber i hele verden, inkludert dem som styres av Tor-Kristian Karlsen, Joacim Jonsson og co. Memelli scoret 8 mål på 630 minutter i Brann-drakten (serie, cup, e-cup), og vi fikk en million eller så der når vi solgte ham videre til Sverige, så helt bort i natten grisedårlig var han nå ikke. Men åpenbart heller ikke helt på nivå med Sæternes, Winters, Miller og Helstad, som var dem han konkurrerte mot.

Alt i alt synes jeg det er synd at det er i ferd med å bli en forumsannhet (og Doddo/BT-sannhet) at vi kun lyktes midt på 2000-tallet fordi vi brukte penger som fulle sjømenn. Vi lyktes fordi alle dyre signeringer fungerte. Utlendinger måtte gjennom prøvespill og testing, mens nordmenn ble hentet som rollespesialister på de posisjonene der vi trengte dem.
Når vi først bladde opp 4 mill for en spiller, så var det fordi vi trengte den spilleren med de ferdighetene på den posisjonen. Ikke sånn som i dag, hvor vi kjøper spillere som helst kan spille på flere posisjoner rundt omkring på banen, tilsynelatende utestet og for overpris (send regningen til Trond Mohn) og så prøver vi å sette sammen puslespillbitene etter beste evne etterpå.

SK

For ikke å nevne at vi faktisk fikk solgt de gode spillerne til fornuftige priser.

Klaus_Brann

Quote from: krakra on November 12, 2014, 21:34:31 PM
Og Bakke anbefalte Gylfi. Ikke lurt å stole blindt på en spillers anbefalinger.


Blindt? Han spilte da noen sesonger i LSK også.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Hatleking

Quote from: Corran on November 12, 2014, 23:39:25 PM
Bør vi ikke en hylle høyere en Strand? Ser ikke på ham som veldig mye bedre en de vi har.
Bør sikte mot en som blir et klart førstevalg
Det bør en egentlig med alle de neste signeringene


Det er berre å kome med forslag! Som sagt er Strand ein veldig spanande U21-spelar, og eg ser ikkje så veldig mange andre U21-spelarar som Brann har realistisk sjanse på. Me kan ikkje akkurat freiste med CL-kvallik. Eventuelle utlendingar vil jo òg sjå at me (forhåpentlegvis) nesten rykka ned denne sesongen, og kanskje vegre seg litt pga det.

Henki

Quote from: Klaus_Brann on November 13, 2014, 01:07:34 AM
Quote from: krakra on November 12, 2014, 21:34:31 PM
Og Bakke anbefalte Gylfi. Ikke lurt å stole blindt på en spillers anbefalinger.


Blindt? Han spilte da noen sesonger i LSK også.


Joda, men så var det det der med å kjøpe spillere bare fordi de var god før...
Ballen skal fremover!

pidre

Saludar a los monos!

Klaus_Brann

Quote from: Henki on November 13, 2014, 10:24:13 AM
Quote from: Klaus_Brann on November 13, 2014, 01:07:34 AM
Quote from: krakra on November 12, 2014, 21:34:31 PM
Og Bakke anbefalte Gylfi. Ikke lurt å stole blindt på en spillers anbefalinger.


Blindt? Han spilte da noen sesonger i LSK også.


Joda, men så var det det der med å kjøpe spillere bare fordi de var god før...


Det er selvsagt, men krakra fremstilte det som om man ikke ante noe om hva han sto for som fotballspiller foruten Bakkes anbefaling.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Yngve

Det gjorde dei jo tydlegvis ikkje. Hadde han ikkje ein forferdeleg historikk med seg frå England då? Han var vel ikkje akkurat fast på dei laga han var innom der borte, om ikkje minnet leikar med meg no.

Klaus_Brann

Quote from: Yngve on November 13, 2014, 23:48:36 PM
Det gjorde dei jo tydlegvis ikkje. Hadde han ikkje ein forferdeleg historikk med seg frå England då? Han var vel ikkje akkurat fast på dei laga han var innom der borte, om ikkje minnet leikar med meg no.


Jo da. Han spilte som sagt tre år i LSK hvor han var bra. I England gikk det dårligere, og han spilte veldig lite.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Han var stort sett bare skadet i Leeds og da han forlot Brann uttalte han at han ikke var den samme spilleren som før skadene. Han hadde mistet mye bevegelighet og var blitt veldig treig.

Men alt dette regner jeg med at Branns fortreffelige apperat for spillerkartlegging hadde full oversikt over før de tegnet kontrakten som ga Gylfi nær tre millioner i året.

Xminator

Det er hull i hodet å slippe Sævarsson til en annen norsk klubb.

Jose Arrogantio

Ja, ser han helst til Sverige eller annetsteds, men samtidig er det godt tidspunkt å slippe ham på. Han har nok ikke så altfor mange år igjen på toppnivå og vi har en veldig lovende spiller i samme posisjon som ham som har prestert alt i alt like godt i år. Samtidig er han ikke for gammel til at vi kan håpe på å få litt penger til ham.

Men forsvinner ham trenger vi to nye backer i stallen. For Demir forsvinner sannsynligvis også, og Hanstveit og Mojsov er ikke gode nok.

blobby winters

Quote from: Xminator on November 14, 2014, 15:37:40 PM
Det er hull i hodet å slippe Sævarsson til en annen norsk klubb.


Det må forventes at Vindheim skal fortsette å utvikle seg i vinteren og bli enda bedre neste sesong enn i år. Det betyr mye tid på benken for Sævarsson. Det er naturlig at han har lyst til å forlatte klubben for å sikre seg spilletid.

Det er også naturlig for Brann å la han gå nå mens det fortsatt er mulig å få penger for han (30 år). Kun Brann betaler over 2MNOK for en spiller over 30.

Ryktene sier at han har ca. 2,5 MNOK i lønn. Det er også høyt for noen som sannsynligvis kommer til å tilbringe mye tid på benken. Fornuftig å selge for å redusere lønnsutgifter.

dragn

Eller:

Selge Andreas Vindheim til Arsenal for ~20 mill, la Sævarsson fortsette ut karrieren i Brann, så kan vi hente Vindheim hjem når han har fått nok av utlandet for småpenger :]

aleksanderhjelleseth

Quote from: dragn on November 15, 2014, 02:06:27 AM
Eller:

Selge Andreas Vindheim til Arsenal for ~20 mill, la Sævarsson fortsette ut karrieren i Brann, så kan vi hente Vindheim hjem når han har fått nok av utlandet for småpenger :]

Hell yeah. Trefoten for alltid <3

Xminator

Ingen spillere i troppen skal være misfornøyd med 15 kamper + innhopp + cupkamper. Brann må tilbake der hvor det var kvalitet i alle ledd. Også på benken. Der dårlig form for en "god" spiller betyr at han får noen kamper på benken fordi utfordreren er god nok. Det er plass til både Vindheim og Sævarsson i Branns eliteserietropp 2015.

Heispassasjer


Lasaron

Sævarsson har ingenting i Norlings spillestil å gjøre. Utover det er han svak defensivt og delvis god offensivt.
Tren på langskudd

Hatleking

Quote from: Xminator on November 15, 2014, 08:27:31 AM
Ingen spillere i troppen skal være misfornøyd med 15 kamper + innhopp + cupkamper. Brann må tilbake der hvor det var kvalitet i alle ledd. Også på benken. Der dårlig form for en "god" spiller betyr at han får noen kamper på benken fordi utfordreren er god nok. Det er plass til både Vindheim og Sævarsson i Branns eliteserietropp 2015.


I den situasjonen me er i no, må me òg tenkje økonomi. Ein spelar med ein slik løn kan ikkje sitje på benken - noko han kjem til å gjere pga Vindheim. Han er i tillegg 30 år, trass alt islandsk og kan kanskje gje oss nokre kroner i overgangssum? Om me held oss og vil styrke backane kan me hente Jonassen og Hamoud. Sistnemnde får ikkje fornya kontrakt i Strømsgodset trass gode prestasjonar. Han kan spele både høgre- og venstreback. Jonassen spelte bra inntil han vart skada i Odd - og sidan då har Grøgaard teke sida med bravur. Begge vil vere veldig gode signeringar.

Jose Arrogantio

Quote from: Xminator on November 15, 2014, 08:27:31 AM
Ingen spillere i troppen skal være misfornøyd med 15 kamper + innhopp + cupkamper. Brann må tilbake der hvor det var kvalitet i alle ledd. Også på benken. Der dårlig form for en "god" spiller betyr at han får noen kamper på benken fordi utfordreren er god nok. Det er plass til både Vindheim og Sævarsson i Branns eliteserietropp 2015.


Det er klart det er plass til begge, men Sævarsson er dyr i lønn  og i en alder der vi snart ikkekan forvente å få noe igjen for ham. Samtidig er han ikke såpass god at han blir vanskelig å erstatte. Så da ville det ikke vært galt å la ham gå, så lenge man henter inn en ny back etterpå (helst to, en for begge sider). Jeg ivrer ikke etter å selge Sævarsson, men er ikke i mot å selge ham heller.

Xminator

Så Start skal kunne lønne ham bedre eller tilsvarende? Eller tror du Sævarsson av prinsipp spiller for godt under millionen i Start fordi han ikke får fortsette med 2.5 million i Brann?

De siste sesongene har setningen "Han er ikke så god at han blir vanskelig å erstatte" betydd enda ett hakk ned på den sportslige stigen.

Jose Arrogantio

Quote from: Xminator on November 16, 2014, 05:07:25 AM
Så Start skal kunne lønne ham bedre eller tilsvarende? Eller tror du Sævarsson av prinsipp spiller for godt under millionen i Start fordi han ikke får fortsette med 2.5 million i Brann?

De siste sesongene har setningen "Han er ikke så god at han blir vanskelig å erstatte" betydd enda ett hakk ned på den sportslige stigen.


Jeg regner med at selger vi ham blir det til noen som har råd til å lønne ham. Og til å betale oss det han er verdt.

Det andre er et poeng. Men jeg håper ennå på at vi får inn en skikkelig sportslig leder etter årets fiaskosesong.

dudo

Hvor kommer tallet 2,5 mill fra?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Corran

Fra en som tok veldig hardt i
Han ligger vel på 1-1,5 mill i lønn etter hva jeg så i en eller annen artikkel
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Herman1

Quote from: Corran on November 16, 2014, 14:08:50 PM
Fra en som tok veldig hardt i
Han ligger vel på 1-1,5 mill i lønn etter hva jeg så i en eller annen artikkel



Det høres mer ut som en sum jeg har lest om i media.
Med mindre det er snakk om en "sign-on-fee" innbakt i dette. Brann-ledelsen vil jo aldri innrømme en totalpris med dette innbakt.

Noe spesiell s.o.f. for Sævarsson er det nok ikke snakk om, though.

dudo

Quote from: Corran on November 16, 2014, 14:08:50 PM
Fra en som tok veldig hardt i
Han ligger vel på 1-1,5 mill i lønn etter hva jeg så i en eller annen artikkel


Det er det jeg også mener å ha lest.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

2,5 mill høres jo helt vilt ut. Det nekter jeg å tro på. Sævarsson har vært stødig, men aldri noen nøkkelspiller så selv ikke RBH kunne funnet på å gi ham 2,5 millioner i året.

Egentlig er 1,5 mill også for høyt for en høyreback som ikke er den beste i ligaen. Det er iallefall alt, alt for høyt for en høyreback som ikke engang er best i Brann.

Go Up