• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Konsekvensen av et Brann nedrykk.

Started by Brannfan23, August 02, 2014, 15:09:50 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brannfan23

Kan Brann havne i samme situasjon som Ham-Kam ved et evt nedrykk?

krøvel vellevold

Quote from: Brannfan23 on August 02, 2014, 15:09:50 PM
Kan Brann havne i samme situasjon som Ham-Kam ved et evt nedrykk?


Kommer an på hva vi får til av avtaler med pengeinnkreverne.
Legg ned hele klubben!

krakra

Mohn bør ta konsekvensen av sin RBH-freding og slette Branngjelden. Med den borte tror jeg faktisk Brann kan nyttiggjøre seg av et år i Adeccoligaen. Dersom styret får ryddet opp i organisasjonen, uten innblanding fra rike onkler.

Xminator

Jeg kan være dommedagsprofet og si tingene som de er:

Rykker Brann ned er det konkurs, kommer ikke til å fullføre 2015-sesongen og begynner nederst i divisjonssystemet i 2016.

Om Brann var en bedrift, så hadde eierene for lenge siden skiftet navn, startet nytt AS med det gamle navnet og gått til skifteretten.
Konsekvensen for Brann er likevel så store (nederste divisjon) at det ikke kan gjøres i vårt tilfelle.

viks

Bare tull. Brann går ikke konkurs. Bare å selge stadion med rundtliggende tomter, så er man jo kvitt masse utgifter, selv om dette ville være trist.

Brann har store verdier i klubben, men dette er ikke rene penger (eiendom+anlegg).

Spv vil uansett sannsynligvis være samarbeidsvillig og gi kanskje både delvis rente, og ikke minst avdragsfrihet. Ser ikke for meg at de vil ha på cv at det var de som spente bein på brann når de lå nede.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Spelaren

Faren for økonomisk kollaps vil være der, men eg er tilbøyelig til å være enig med siste taler her ; det er sannsynligvis stor nok dugnadsånd blant byens pengefolk slik at degradering kan unngås.
Gå av.

kabelmann

Quote from: Xminator on August 02, 2014, 16:23:20 PM
Jeg kan være dommedagsprofet og si tingene som de er:

Rykker Brann ned er det konkurs, kommer ikke til å fullføre 2015-sesongen og begynner nederst i divisjonssystemet i 2016.

Om Brann var en bedrift, så hadde eierene for lenge siden skiftet navn, startet nytt AS med det gamle navnet og gått til skifteretten.
Konsekvensen for Brann er likevel så store (nederste divisjon) at det ikke kan gjøres i vårt tilfelle.


Felles for alle dommedagsprofeter er at de alltid tar feil.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krakra

August 03, 2014, 14:32:04 PM #7 Last Edit: August 03, 2014, 14:38:25 PM by krakra
Rykke vi ned er det ikke mange av spillerne over 23 jeg mener er verdt å beholde. Jeg vil gjerne at Badji og Demidov blir hvis det er mulig. Får vi flyten i Adeccoligaen kan de være på  når vi rykker opp igjen. Så Karadas som lederskikkelse.
Piotr, Sævarsson, Hanstveit, Jonsson, Mojosov, Demir, Fakiri, Askar og Orlov kan bare dra. Huseklepp er jeg tvilende til. Kanskje finner han tilbake selvtillitten med et godt år i Adeccoligaen. Det samme gjelder Larsen og Haugen.

Bygg laget rundt de unge, og hent inn etablerte spillere som kan fylle de hullene som ungguttene ikke fyller.

Kruxleiven


Giles

Quote from: krakra on August 03, 2014, 14:32:04 PM
Rykke vi ned er det ikke mange av spillerne over 23 jeg mener er verdt å beholde. Jeg vil gjerne at Badji og Demidov blir hvis det er mulig. Får vi flyten i Adeccoligaen kan de være på  når vi rykker opp igjen. Så Karadas som lederskikkelse.
Piotr, Sævarsson, Hanstveit, Jonsson, Mojosov, Demir, Fakiri, Askar og Orlov kan bare dra. Huseklepp er jeg tvilende til. Kanskje finner han tilbake selvtillitten med et godt år i Adeccoligaen. Det samme gjelder Larsen og Haugen.

Bygg laget rundt de unge, og hent inn etablerte spillere som kan fylle de hullene som ungguttene ikke fyller.

Behold Askar og Orlov av de nevnte, resten kan gå.
Ikke minst må Haugen og Larsen ut.
Askar er proff og vil prestere på tippeliganivå, Orlov har den rette innstillingen som virkelig vil behøves et hakk ned.

krøvel vellevold

Quote from: Kruxleiven on August 03, 2014, 14:46:21 PM


Vi er vel nede på grunnfjellet i antall fremmøtte, men neppe i antall betalende.
Legg ned hele klubben!

krakra

August 03, 2014, 15:21:26 PM #11 Last Edit: August 03, 2014, 15:24:10 PM by krakra
Det er en grunn til at Askar sitter på benken selv om han er i form. Han passer nok ikke helt inn i Norlings bilde. Larsen og Haugen bør ikke gis opp og i Adeccoligaen vil de uansett holde et høyt nivå.

Rykker vi ned bør vi benytte anledningen til å rydde opp i stallen. Ikke beholde noen som ikke passer inn i Norlings stil fordi de har "de rette holdningene" eller fordi de vil prestere bra i AL. Da får Norling anledning til å gjøre det samme som Skars fikk. Bygge opp stallen selv.

Orlov blir nok, selv om jeg syns vi burde satse på en mer råere makker sammen med Lorentzen.

Giles

Quote from: krakra on August 03, 2014, 15:21:26 PM
Det er en grunn til at Askar sitter på benken selv om han er i form. Han passer nok ikke helt inn i Norlings bilde. Larsen og Haugen bør ikke gis opp og i Adeccoligaen vil de uansett holde et høyt nivå.

Rykker vi ned bør vi benytte anledningen til å rydde opp i stallen. Ikke beholde noen som ikke passer inn i Norlings stil fordi de har "de rette holdningene" eller fordi de vil prestere bra i AL. Da får Norling anledning til å gjøre det samme som Skars fikk. Bygge opp stallen selv.

Orlov blir nok, selv om jeg syns vi burde satse på en mer råere makker sammen med Lorentzen.

Kan ikke skjønne hvorfor Askar sitter på benken. Passer ikke inn i stilen? Hvilken stil?
Det eneste spillet som liknet noe i Lillestrømkampen skjedde etter at Askar kom inn. Mulig ikke Askar er noen superstjerne men når du vil beholde Larsen/Haugen og vrake Askar begynner jeg å lure på om du er seriøs.
Hverken Larsen eller Haugen holder noe som helst nivå og må vrakes. De har fått utallige muligheter.
Hvis du tror Brann kan rykke opp enkelt med et slags finspill som i grunnen ikke har vært noe annet enn pasninger på egen halvdel som ender opp med spark utover linjen fra Pjotr så tar du grundig feil. Spillere med rett mentalitet og kvalitet er en betingelse ellers blir det bakoversveis i Addecco også.
Brann er pr dags dato et middels Addeccolag.
Utskiftninger trengs absolutt men vær så snill å se litt kritisk på den sentrale midtbanen. Hverken Haugen eller Badjii blir bedre av å spille i Addecco heller tvert i mot. Den konstellasjonen vil aldri fungere på noe nivå.

abe78

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at Brann ikke spiller i tippeligaen de neste to sesongene.
.og husk!

Hatleking

Quote from: abe78 on August 03, 2014, 19:24:35 PM
Jeg er villig til å vedde ganske mye på at Brann ikke spiller i tippeligaen de neste to sesongene.


Då er det ingen som stoppar deg!

Me må gjere alt for å halde oss oppe. At det er positivt slik at ein får vekk ukultur og liknande er berre tull. Her må nok sponsorar på bana for å gjere tak. Kloke tak.

Henki

Sånn reint realistisk, finnes det noen mulighet for at RBH ikke får fyken hvis dette skulle ende med nedrykk? Jeg mener, da har de faktisk bommet med en hel divisjon i strategiplanen, et nedrykk vil bety et svært økonomisk tap og det ville føre til en ytterligere tilskuersvikt.

Jeg vet at RBH tydeligvis har ni liv og hele den pakken der, men nå spør jeg på alvor: Han kan da ikke få lov å bli sittende hvis det blir nedrykk?
Ballen skal fremover!

krakra

Det er utrolig at man kan si "Ja, han gjorde en dårlig jobb som sportssjef(dette erkjente man forøvrig ikke før han ikke lenger var sportssjef), men hva galt har han gjort som daglig leder?" når han ledet arbeidet med å utarbeide en strategiplan som sier at vi skal være et stabilt topplag neste år, med 15.000 på tribunen og vi kjemper mot nedrykk med 8000 på tribunene.

Det er jo helt åpenbart at han har gjort en elendig jobb. Selv om feilene ikke er like fremtredende som i sportssjef-jobben så snakker vi et elendig håndtverk.

Det er ikke en eneste grunn for at RBH ikke burde tuppes ut av Brann. Utover at den hårsåre rike onklen blir sur igjen.

Elfakiri

Quote from: Henki on August 03, 2014, 22:58:39 PM
Sånn reint realistisk, finnes det noen mulighet for at RBH ikke får fyken hvis dette skulle ende med nedrykk? Jeg mener, da har de faktisk bommet med en hel divisjon i strategiplanen, et nedrykk vil bety et svært økonomisk tap og det ville føre til en ytterligere tilskuersvikt.

Jeg vet at RBH tydeligvis har ni liv og hele den pakken der, men nå spør jeg på alvor: Han kan da ikke få lov å bli sittende hvis det blir nedrykk?


Om RBH har ni liv der oppe på stadion så må vel de snart være brukt opp?. Skal sprette champisen den dagen han er borte fra Brann.
I don't think you can the rules! - Mons Ivar Mjelde.

Xminator

Quote from: krakra on August 03, 2014, 23:02:37 PM
Det er utrolig at man kan si "Ja, han gjorde en dårlig jobb som sportssjef(dette erkjente man forøvrig ikke før han ikke lenger var sportssjef), men hva galt har han gjort som daglig leder?" når han ledet arbeidet med å utarbeide en strategiplan som sier at vi skal være et stabilt topplag neste år, med 15.000 på tribunen og vi kjemper mot nedrykk med 8000 på tribunene.

Det er jo helt åpenbart at han har gjort en elendig jobb. Selv om feilene ikke er like fremtredende som i sportssjef-jobben så snakker vi et elendig håndtverk.

Det er ikke en eneste grunn for at RBH ikke burde tuppes ut av Brann. Utover at den hårsåre rike onklen blir sur igjen.


Feilene har nok vert like viktige, men ikke like direkte synlige. Summen er likevel at etter 7 år med Roald Bruun Hansen i sentrale roller så er klubben gått fra nest høyeste budsjett og alle muligheter for å være ett stabilt topplag, til å ligge veldig godt an til nedrykk og ett budsjett som er dramatisk redusert og fortsatt blør i alle kanter.

Når det gjelder tilskuere i 1. divisjon, så får nesten Krøvel ta frem skjema fra 80'tallet, men jeg har en følelse av at grunnfjellet denne gangen er en god del lavere enn i heisårene.

Xminator

Quote from: viks on August 02, 2014, 19:32:04 PM
Bare tull. Brann går ikke konkurs. Bare å selge stadion med rundtliggende tomter, så er man jo kvitt masse utgifter, selv om dette ville være trist.

Brann har store verdier i klubben, men dette er ikke rene penger (eiendom+anlegg).

Spv vil uansett sannsynligvis være samarbeidsvillig og gi kanskje både delvis rente, og ikke minst avdragsfrihet. Ser ikke for meg at de vil ha på cv at det var de som spente bein på brann når de lå nede.


Hvordan er det å selge stadion noe bedre enn å gå konkurs? Om "det bare var å selge stadion" så hadde Brann gjort det for lenge siden. Problemet er at kjøper skal bruke det til noe også. Det blir litt som å vente at Ikea skal kjøpe Orlov for 4 millioner fordi han er svensk og deretter plassere ham som varehenter på lageret. Brann Stadion har ett bruk som kan kombineres med Brann. Fotball. Det har ingen verdi for andre enn Brann. Den andre bruken er omregulering og boliger på tomten. Da er det ikke lenger noe Brann der.

Så når Brann har solgt Stadion til tomter, hvor skal da dette "nye Brann" spille? Varden? Konkurs, satse på at kommunen ikke omregulerer så ett nytt Brann Stadion AS kan kjøpe tilbake stadion for lommerusk. Det er jo selvsagt grunnen til at långiver vil være fleksibel, men hvor lenge?

Det beste hadde vert om Mohn sluttet å furte og forskutterte de 10 millionene for 20 år frem i tid, øremerket øyeblikkelig nedbetaling av lånet. Da hadde Brann plutselig sluppet 8 millioner årlige renteutgifter og mange millioner tilbakebetaling av lån. Om de 8 millionene gikk rett inn i lønnsbudsjettet for spillere på A-laget og de "mange" millionene ble brukt til overgangssummer, så er Brann plutselig tilbake der Molde og RBK er nå. Der man med sportslig kompetanse kan bygge en slagkraftig stall (slik som Molde, ikke slik som RBK... eller RBH ...)

Konsekvensen av ett nedrykk vil være enorme. Jeg tror ikke disse mekanismene kommer til å slå inn. Eneste grunn til at vi overlevde ved forrige korsvei var ikke snille onkler, men fordi Brann kastet kortene og presset milliontap på en god del "investorer". Jeg mener sitasjonen uten nedrykk begynner å bli mer alvorlig enn i 2002. Med nedrykk er Brann teknisk konkurs.

Det er en reell fare for at fokus utover 2015 blir økonomi og ikke opprykk. Og at det er en reell fare for at det ender i at Brann ikke fullfører sesongen.

krøvel vellevold

Quote from: Xminator on August 04, 2014, 05:38:30 AM
Quote from: krakra on August 03, 2014, 23:02:37 PM
Det er utrolig at man kan si "Ja, han gjorde en dårlig jobb som sportssjef(dette erkjente man forøvrig ikke før han ikke lenger var sportssjef), men hva galt har han gjort som daglig leder?" når han ledet arbeidet med å utarbeide en strategiplan som sier at vi skal være et stabilt topplag neste år, med 15.000 på tribunen og vi kjemper mot nedrykk med 8000 på tribunene.

Det er jo helt åpenbart at han har gjort en elendig jobb. Selv om feilene ikke er like fremtredende som i sportssjef-jobben så snakker vi et elendig håndtverk.

Det er ikke en eneste grunn for at RBH ikke burde tuppes ut av Brann. Utover at den hårsåre rike onklen blir sur igjen.


Feilene har nok vert like viktige, men ikke like direkte synlige. Summen er likevel at etter 7 år med Roald Bruun Hansen i sentrale roller så er klubben gått fra nest høyeste budsjett og alle muligheter for å være ett stabilt topplag, til å ligge veldig godt an til nedrykk og ett budsjett som er dramatisk redusert og fortsatt blør i alle kanter.

Når det gjelder tilskuere i 1. divisjon, så får nesten Krøvel ta frem skjema fra 80'tallet, men jeg har en følelse av at grunnfjellet denne gangen er en god del lavere enn i heisårene.


Njaa... På 80-tallet var tilskuertallene generelt i norsk fotball de laveste i historien og betydelig lavere enn nå. Snittet lå på 8332 i 80, 6291 i 82, 5509 i 84 og 4349 i 86. Til sammenligning hadde vi 10302, 7717, 9878, 8798 og 8264 i årene rundt og imellom der vi var på øverste nivå. Så i 80 gikk det ned med 19,1 %, i 82 med 18,5 %, i 84 med 44,2 % og i 86 med 50,7 %.

Hvor mye tilskuere vi får, avhenger selvsagt av hvordan sesongen utvikler seg. Det er jo klart at det kan bli en positivisme hvis vi vinner med mange mål og spiller bra - og rykker opp. Men la oss si  f.eks. 11 kamper med 6000, to toppkamper med 9000, lokalderby mot Nest med 8000 og 14000 på 16/5, så blir snittet 7067.
Legg ned hele klubben!

viks

August 04, 2014, 08:40:28 AM #21 Last Edit: August 04, 2014, 09:58:17 AM by viks
Quote from: Xminator on August 04, 2014, 05:51:32 AM
Quote from: viks on August 02, 2014, 19:32:04 PM
Bare tull. Brann går ikke konkurs. Bare å selge stadion med rundtliggende tomter, så er man jo kvitt masse utgifter, selv om dette ville være trist.

Brann har store verdier i klubben, men dette er ikke rene penger (eiendom+anlegg).

Spv vil uansett sannsynligvis være samarbeidsvillig og gi kanskje både delvis rente, og ikke minst avdragsfrihet. Ser ikke for meg at de vil ha på cv at det var de som spente bein på brann når de lå nede.


Hvordan er det å selge stadion noe bedre enn å gå konkurs? Om "det bare var å selge stadion" så hadde Brann gjort det for lenge siden. Problemet er at kjøper skal bruke det til noe også. Det blir litt som å vente at Ikea skal kjøpe Orlov for 4 millioner fordi han er svensk og deretter plassere ham som varehenter på lageret. Brann Stadion har ett bruk som kan kombineres med Brann. Fotball. Det har ingen verdi for andre enn Brann. Den andre bruken er omregulering og boliger på tomten. Da er det ikke lenger noe Brann der.

Så når Brann har solgt Stadion til tomter, hvor skal da dette "nye Brann" spille? Varden? Konkurs, satse på at kommunen ikke omregulerer så ett nytt Brann Stadion AS kan kjøpe tilbake stadion for lommerusk. Det er jo selvsagt grunnen til at långiver vil være fleksibel, men hvor lenge?

Det beste hadde vert om Mohn sluttet å furte og forskutterte de 10 millionene for 20 år frem i tid, øremerket øyeblikkelig nedbetaling av lånet. Da hadde Brann plutselig sluppet 8 millioner årlige renteutgifter og mange millioner tilbakebetaling av lån. Om de 8 millionene gikk rett inn i lønnsbudsjettet for spillere på A-laget og de "mange" millionene ble brukt til overgangssummer, så er Brann plutselig tilbake der Molde og RBK er nå. Der man med sportslig kompetanse kan bygge en slagkraftig stall (slik som Molde, ikke slik som RBK... eller RBH ...)

Konsekvensen av ett nedrykk vil være enorme. Jeg tror ikke disse mekanismene kommer til å slå inn. Eneste grunn til at vi overlevde ved forrige korsvei var ikke snille onkler, men fordi Brann kastet kortene og presset milliontap på en god del "investorer". Jeg mener sitasjonen uten nedrykk begynner å bli mer alvorlig enn i 2002. Med nedrykk er Brann teknisk konkurs.

Det er en reell fare for at fokus utover 2015 blir økonomi og ikke opprykk. Og at det er en reell fare for at det ender i at Brann ikke fullfører sesongen.


Vet ikke hvor mye du kan om økonomi. Helt enkelt forklart er det slik at en bedrift går konkurs på grunn av insolvens. Insolvens er kort fortalt at 1. Bedriften ikke klarer å betale regningene sine og/eller 2: Bedriftens gjeld overstiger bedriftens eiendeler.

Det er fullt mulig å drive videre en insolvent bedrift, så lenge man får kreditorene med på laget. Dett feks gjennom at 1: De ettergir gjeld, eller feks 2: De gir betalingsutsettelser. Det kan også være en kombinasjon av dette.

Ved et nedrykk kan det godt tenkes at Brann ikke trenger å selge Stadion. Det kan også tenkes at en del kreditorer vil ettergi gjeld for å hjelpe klubben. Spillerne med deres lønnskrav er jo en het potet her. Ellers så er vel Branns største "kreditor" om du kan si det sånn Sparebanken Vest. Det vil ikke akkurat være god reklame for de som skal ha tak i lånetagere, at de offentlig slår beina under en "lånetager" som har havnet i en uheldig situasjon, og sågar en lånetager som er elsket av størsteparten av kundene deres.

Det er heller ikke korrekt som du skriver at om det bare var å slege Stadion så hadde Brann gjort det for lenge siden. Poenget er vel at man for enhver pris ønsker å beholde Stadion, da dette på sikt vil gi ekstra inntekter ( i større grad enn det gjør nå gjennom feks leieinntaketer på sikt), og ikke minst representere en betydelig eiendel for klubben.  Du selger ikke huset ditt, bare fordi du ble arbeidsledig?
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Tom C

Dersom RBH etter et nedrykk fremdeles ikke tar hintet, og pakker sakene sine, skal jeg personlig møte opp på trappen utenfor stadionveien. Der skal jeg rigge meg til og sultestreike helt til fyren tar til vettet og sier opp. Media er invitert, så dette vil bli en slags RBH vs Brannfans -to the death-reality konsept. Håper jo jeg slipper å gå i graven for at RBH skal stikke, men satser på at noen sleper meg opp til Haukeland, om det skulle gå for langt.
Aldri mer Obos....

Henki

Rykker Brann ned er det helt soleklart at ansvaret må legges på ledelsen i klubben. Hvis RBH og styret bestemmer seg for å møte et nedrykk med å sparke nedover og legge skylden på andre i Brann-systemet vil det ikke være annet enn en komplett skandale. Det kan de ikke få slippe unna med!
Ballen skal fremover!

Corran

Quote from: Tom C on August 04, 2014, 11:30:22 AM
Dersom RBH etter et nedrykk fremdeles ikke tar hintet, og pakker sakene sine, skal jeg personlig møte opp på trappen utenfor stadionveien. Der skal jeg rigge meg til og sultestreike helt til fyren tar til vettet og sier opp. Media er invitert, så dette vil bli en slags RBH vs Brannfans -to the death-reality konsept. Håper jo jeg slipper å gå i graven for at RBH skal stikke, men satser på at noen sleper meg opp til Haukeland, om det skulle gå for langt.

Nå gjør jo du at det kan bli god underholdning etter et nedrykk så da har vi tross alt noe å se fram mot
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dr_cyanid

Det er nok av gamle storlag som har rykket ned fra sine respektive toppdivisjoner og slitt i årevis med å komme tilbake. Leeds United er vel kroneksempelet. Kan trekke mange paraleller til Brann der. Som mange påpeker i dette fora, vil det være en enorm boost for lagene i 1.div å komme til Brann Stadion for å ta skalpen til den gamle storheten. Det vil ikke gjøre ting lettere.

Det finnes heldigvis også tilfeller på det motsatte. River Plate rykket ned for første gang i historien i 2011 og kom tilbake allerede året etter. I 2014 ble de igjen mestere.

Kan ikke direkte sammenligne Brann med disse lagene, men noen likheter finnes. Brann er i likhet med disse en institusjon i en stor by, som alle bør være i toppdivisjonen i sine respektive land.

Det som skremmer meg mest nå, er at Brann enda ikke virker å ta innover seg faren for nedrykk. SKjer jo ingenting der nå. Hvor er overgangene som skal berge oss? Har klubben allerede akseptert at vi rykker ned?

Gulløl

August 05, 2014, 12:16:42 PM #26 Last Edit: August 05, 2014, 12:37:21 PM by Gulløl
hva faen !) og laget nye unnskyldninger. Ingen ting skjer. Taper vi på fredag, står de fem øverste lagene på tabellen for tur. Vi har en fot(nesten to) i 1 divisjon. RBH har hodet dypt nede i sanden.

Etter 09 november bygger vi lag. Nå skal plassen reddes. Men forstår RBH og styret at det er innleie av klassespillere to tre hyller over de vi har som nå er tingen ? Virker dessverre ikke slik. Trist som faen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

posemedsnopi

Quote from: Gulløl on August 05, 2014, 12:16:42 PMhva faen !) og laget nye unnskyldninger. Ingen ting skjer. Taper vi på fredag, står de fem øverste lagene på tabellen for tur. Vi har en fot(nesten to) i 1 divisjon. RBH har hodet dypt nede i sanden.

Etter 09 november bygger vi lag. Nå skal plassen reddes. Men forstår RBH og styret at det er innleie av klasse spillere to tre hyller over de vi har som nå er tingen ? Virker dessverre ikke slik. Trist som faen.


Sikkert mange spillere over nasjonalt nivå som kunne ha behov for å "restarte" karrieren. Men eg tviler på at mange av de aktuelle spillerene bryr seg nevneverdig om Brann berger plassen, når de uansett skal returnere til gull og grønne skoger i england.

Hvor mye vil Brann tape på TV-avtaler o.l på å rykke ned?
Tviler på tilskuertallet på stadion vil bli særlig lavere enn det er nå. Vi som fortsatt går der gjør det uavhengig om motstanderen heter Molde, Odd, Hødd eller Ull/Kisa.

Henki

Quote from: posemedsnopi on August 05, 2014, 12:42:35 PM

Hvor mye vil Brann tape på TV-avtaler o.l på å rykke ned?
Tviler på tilskuertallet på stadion vil bli særlig lavere enn det er nå. Vi som fortsatt går der gjør det uavhengig om motstanderen heter Molde, Odd, Hødd eller Ull/Kisa.



Vel, nå virker det jo som at en urovekkende stor del de solgte billettene ikke blir benyttet. Så at billettsalget ikke kan gå ytterligere ned er jeg redd er feil.
Ballen skal fremover!

Gulløl

August 05, 2014, 13:13:05 PM #29 Last Edit: August 05, 2014, 13:17:27 PM by Gulløl
Tilskuertallene vil gå ned. Se på tilskuerstatistikkene for 80-82-84-86, mellom år i 1 divisjon. Billettprisene må også senkes i 1 divisjon. Sponsorinntektene vil gå kraftig ned og det blir veldig vanskelig å fornye avtaler uten å gå mye ned i pris. Og hvilke bedrift kjøper seg losje når Brann er i 1 divisjon når de ikke har kjøpt mens de var i eliteserien ? TV avtalene gir store inntektstap. Store deler av utgiftene til Brann er faste og vanskelige å redusere, Stadionkostnader og avdrag på renter og lån som spesielt høye kostnadposter. Lønnskostnader kan reduseres kraftig, men da forsvinner nok en god del spillere som og deler av trenerapparatet. Spillerflukt er vanskelig å unngå. Og står en stort sett igjen med unge talenter fra egen rekrutterings avdeling er det ikke sikkert det blir opprykk igjen de første årene. Reiseavstandene er det vel ikke så stor forskjell på i eliteserien og 1 divisjon, en kan spare på å bruke buss istedenfor fly, men til alle kamper lenger nord en Møre er det vel bare fly som er aktuelt uansett. Brann har vel allerede satt opp et alternativ budsjett for 1 divisjon ? De bør de har gjort når sjansen for nedrykk er over 82 %.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Lasaron

Alt dette gjelder også for andre klubber som har rykket ned. Fra og med 1991 har både Viking, Vålerenga, Stabæk, Molde og Strømsgodset vunnet gull få eller noen år etter nedrykk.
Tren på langskudd

Corran

Ser det var en som sammenlignet med Leeds og da kan jeg si at det var en meget dårlig sammenligning da de startet med minus 10 poeng (eller var det mer) og hadde en økonomisk styring som ikke lignet grisen og en ledelse som får rbh til å virke brilliant
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

dr_cyanid

August 05, 2014, 23:33:01 PM #32 Last Edit: August 05, 2014, 23:38:41 PM by dr_cyanid
Quote from: Corran on August 05, 2014, 23:12:32 PM
Ser det var en som sammenlignet med Leeds og da kan jeg si at det var en meget dårlig sammenligning da de startet med minus 10 poeng (eller var det mer) og hadde en økonomisk styring som ikke lignet grisen og en ledelse som får rbh til å virke brilliant



Fallet til Leeds, fra satsingen som gav seriegull, CL-sluttspill til fadesene som førte dem til engelsk nivå to. Ikke sammenlignbart med Branns fall fra 2007 mener du? Spiller ingen rolle hvor mange poeng de hadde i minus. Er jo rotet i klubben som har ført dem dit de er i dag. Noe av det samme med Brann altså. Det var også poenget med sammenligningen.  Riktignok har nok Leeds hatt mer klovnete ledere enn hva vi noen gang kommer til å få.

Corran

Nei ikke sammenlignbart i det hele tatt
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

krakra

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt fordi situasjonene ikke er identiske?

Ricky

Tror man skal ha røykt en ganske overmoden banan for å føle at det som skjer i Brann er særlig sammenlignbart med nedrykket til Leeds, som stod med milliardgjeld og fortsatte å ta opp lån med fremtidige CL-inntekter som "sikkerhet".

Nedrykk er temmelig dagligdagse greier. Over hele Europa rykker ørten klubber ned hvert eneste år, og den store, store majoriteten av disse tilpasser seg den nye hverdagen og klarer seg helt fint. Ganske mange rykker opp igjen på første forsøk, i alle fall klubber av en viss størrelse.

Det er ingen grunn til å tro at Brann ikke skulle kunne takle et nedrykk. Egenkapitalen er på over 30 mill, alle spillere har lønnsnedgang ved nedrykk spikret i kontrakten, sponsorene har allerede uttalt at de blir med videre, og all gjeld av betydning er til vår egen mangeårige hovedsponsor og bankforbindelse. Sparebanken Vest kommer ikke til å sende Brann til skifteretten slik at 2015-sesongen ikke kan fullføres, det tør jeg vedde en nyre på.

Det blir sikkert smalhans og likviditeten blir sikkert ganske presset pga dårlig salg av billetter, sesongkort og effekter. Det blir ingen 4-millionerskjøp i løpet av vintervinduet, og egenkapitalen vår vil bli redusert pga minus i regnskapene. Men i forhold til de aller fleste motstanderne våre - Ranheim, Bryne, Nest Sotra o.s.v. - kommer vi nok fortsatt til å være nesten på en annen planet når det gjelder rammebetingelser i 2015.

Greit at glasset føles halvtomt for tiden og det er ganske deprimerende å slite i nedrykkssumpen, men Leeds, 7.divisjon og konkurs... Det er ikke helt der vi er.

Ricky

Quote from: viks on August 04, 2014, 08:40:28 AM
Ved et nedrykk kan det godt tenkes at Brann ikke trenger å selge Stadion.


For ordens skyld, det ligger føringer i Branns avtale med SBBL som utelukker salg, så akkurat dette trenger vi ikke å tenke på.

dr_cyanid

Leeds sammenligningen gjaldt vel mest de forholdene om å ta vare på muligheten man hadde når man var på topp. Både Brann og Leeds har begge skuslet bort denne muligheten på skandaløst vis. Selvsagt kan ikke Leeds sitt miliardsløseri sammenlignes. Det har jeg heller aldri påstått. Poenget videre var at Leeds har slitt med å komme tilbake til tross for at de er et lag fra en av Englands største byer. Leeds får ingenting gratis i Championship, nettopp pga sin bakgrunn. Håper for all del ikke vi havner i samme situasjon ved et eventuelt nedrykk.

Gulløl

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/BKK-gir-seg-som-Brann-sponsor-452463_1.snd#.U-ITysd_vo8

Ikke noe med det sportslige å gjøre. Tror ikke helt på den, hadde Brann kjempet om gullet nå hadde de nok fortsatt som sponsor tror jeg. Blir ikke lett å hanke inn nye sponsorer denne høsten.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Spelaren

Quote from: Gulløl on August 06, 2014, 12:29:21 PM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/BKK-gir-seg-som-Brann-sponsor-452463_1.snd#.U-ITysd_vo8

Ikke noe med det sportslige å gjøre. Tror ikke helt på den, hadde Brann kjempet om gullet nå hadde de nok fortsatt som sponsor tror jeg. Blir ikke lett å hanke inn nye sponsorer denne høsten.


Kanskje Adecco kan overta skulderplassen no når de ikkje lenger sponser vårt neste nivå.
Gå av.

Xminator

Blir det

Brann
(1987 - 2014)

eller

Brann
(1908 - 2015)

crm

Quote from: Gulløl on August 06, 2014, 12:29:21 PM
http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/BKK-gir-seg-som-Brann-sponsor-452463_1.snd#.U-ITysd_vo8

Ikke noe med det sportslige å gjøre. Tror ikke helt på den, hadde Brann kjempet om gullet nå hadde de nok fortsatt som sponsor tror jeg. Blir ikke lett å hanke inn nye sponsorer denne høsten.


Det kan være at BKK ønsker å trekke seg ut som sponsor generelt. De leverer jo tross alt strømnett uten å selge strøm, så det er egentlig litt rart at de driver med sponsing i det hele tatt.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Xminator

De hadde forsatt vert sponsor for ett Brannlag på gulljakt. Så enkelt er det uavhengig av hva pr-snakket er.

Gulløl

Bergens Tidende fredag har smurt ut over hele forsiden hva Brann vil tape ved et nedrykk. 30 millioner i tapte inntekter har avisen beregnet.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dokken

August 08, 2014, 00:33:50 AM #44 Last Edit: August 08, 2014, 00:38:10 AM by dokken
Skal bli interessant å se det regnestykket. Personlig synes jeg det virker som et konservativt anslag. I dag har vi vel 110-120 mill i inntekter, og det har vært synkende lenge. Selv om vi overlever, bør vi regne med 10 prosent nedgang neste år (losjeavtaler og sponsoravtaler går ut, og blir ikke fornyet til samme pris, alle på SPV som rømmer fra idiotavtalene sine, generell synkende interesse for norsk fotball).

Ved et nedrykk mister vi omtrent alt av tv-inntekter (8-9 mill), og jeg vil anta at publikumsinntektene i beste fall halveres (færre tilskuere og langt mindre pr. billett). Muligens vil vi bare sitte igjen med 1/3 av årets publikumsinntekter - hvem vil egentlig betale 350 kr for å se Brann - Jerv Grimstad??. Bare det er er tap på minst 15 mill.

Jeg mener Brann bør budsjettere med større tap av inntekter, og enten budsjettere med stort underskudd neste år (for å komme seg opp igjen), eller terminere alle kontrakter med spillere som tjener over en mill. Da sitter vi igjen med en gjeng ungdommer som neppe holder høyere standard enn midten på Adecco (Skaanes, Vindheim, Barmen og resten av den oppskrytte generasjonen).

Vi kan heller ikke ha en trener som tjener tre mill. i adecco. Det er direkte umoralsk, og så langt fra bærekraftig som det kan komme. Norling bør godta en mill, eller finne seg en annen klubb -i den grad han skal få fortsette i det hele tatt.

Nedrykk er totalkatastrofe på alle måter. Selvsagt kan det hende at Mohn vil betale for en underskuddssesong for å få oss opp igjen. Gjelder da fortsatt Barmens argument om at RBH har så god kontroll på økonomien?

Go Up