• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Treneren etter Norling

Started by Xminator, November 28, 2013, 16:37:37 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

fisken74

May 29, 2015, 14:06:58 PM #1550 Last Edit: May 29, 2015, 14:10:12 PM by fisken74
Fredrik Aursnes sammenligner årets Hødd utgave mot den LAN trente i 2012.

Quote


LAN er  helt i norgestoppen i følge enkelte her inne, men her ser det ut som vi går for feil Hødd trener, nåværende trener i Hødd Sindre Eid får i følge Aursnes også lagmaskineriet til å fungere.

Superjack

LAN rykket opp fra 2 til 1 divisjon med ett rent juniorlag. Han overtok en klubb som var skakkjørt økonomisk, slik at de måtte kvitte seg med alt av spillere med lønninger. Dette laget + noen forsterkinger vant cupfinalen 2012.
Han gav seg i Hødd pga at han gav alt i jobben og til slutt trengte en pause.

Dvs han går inn i jobben med hud og hår.
(Største ankepunktet mot Norling var at han kun kom som ukependler)
I tillegg har han og Vaagsholm en veldig god oversikt over kandidatene som de bør hente i OBOS ligaen. Litt ala Skarsfjord hadde 1 sesongen i Brann med Ojo og Torp.

LAN var en av mine personlige ønsker også etter Skarsfjord.
Brannsupporter.

Spelaren

Vel det blir i det minste noe nytt, og det kan likesågodt være at Nilsen² blir en suksess.


♪♫♫♪
Gå av.

Lasaron

Det var da voldsomt til skryt av LAN.
Tren på langskudd

Kagain

Jeg liker at vi har fått nye informanter her inne. Alltid greit med noen slike.

Milgrom

Quote from: informant1 on May 29, 2015, 13:20:54 PM
Han får kontrakt ut sesongen, i første omgang. Så vil jo naturligvis resultatene avgjøre veien videre, men dette er en mann Brann vil nyte godt av.

Nilsen er en fantastisk lagbygger, han har en distinkt og nærmest dogmatisk måte å spille på (4-3-3, breie indreløpere, enormt fokus på frispillingsvarianter mot etablert forsvar, der kjernen i spillet hans - altså det han ønsker å oppnå, er tilrettelegging for etablering av spill i motstanderens mellomrom), samt en naturlig omgang med og tro på unge spillere, parret med et uvanlig godt blikk for å finne rette profiler til systemopplegget sitt.

Jeg tror han kan rykke dere rett opp allerede i år, men det er klart at Brann (og Nilsen) må gjøre en jobb i sommer med spillerstallen. Den er feildimensjonert og Nilsen vil trenge noen nye typer, spesielt på begge sidene.


Hvis det du skriver her medfører riktighet (i alle fall oppunder 80%), så tror jeg vi er inne på noe. Opplegget du beskriver trykker på mange riktige knapper. Distinkt og dogmatisk spillestil, ja takk. Dog er jeg litt usikker på om vi trenger nye kanter. I en 433, slik du beskriver den, er jeg nokså sikker på at Larsen, Huseklepp og Skaanes skal kunne være godt nok til å påføre motstanderne skade. Jeg er derimot mer usikker på indreløperne, hvor vi har Barmen og eventuelt Skaanes. Haugen vil uansett ha godt av en 433-tilnærming.

informant1

Merk at jeg skrev 'sidene', altså ikke nødvendigvis 'kantene'.

Spelaren

Alle som hører 433 tenker på Rosenborg og til dels Glimts angrepsrekke i gamle dager.
Gå av.

Soler

Quote from: Herman1 on May 29, 2015, 01:11:36 AM
Quote from: Nixon on May 28, 2015, 22:06:57 PM
En ting er sikkert. Mjelde startet ikke opp med mange penger og en stall full av stjerner. Han gjorde seg på mange måter fortjent til det.


Riktig.

Da Mjelde tok over Brann var klubben nærmest bankerott.

Da han fikk sparken kunne han skilte med gull i serien og cuppen, sølv og bronsemedalje fra TL, en klubb som hadde bygget ut to av tre tribuner og som eide sitt eget anlegg, landets beste første-ellever og benk, et rekordstort budsjett, vanvittige salgstall på partoutkort og bill. i løssalg, samt en enorm goodwill fra supportere, media og sponsorer.

Ingen dårlig arv, spør du meg, til tross for div. probl. og utf. i horisonten.



Vi var på god vei ned en divisjon inntil Chess åpnet lommeboken og hentet Kvisvik. Men han hadde suksess så lenge han fikk hente spillere fra øverste hylle. Det kan ingen ta ham på. Uten midler har han lite å vise til.

Huff

Beskrivelsene av Nilsen over er meget positive, måtte de stemme.

Jeg er fremdeles skeptisk til Nilsen, men ikke udelt negativ. Interessen for Mjelde forstår jeg ikke, isolert sett er jeg enig i at han er en spennende kandidat, og jeg tror han ville ført brann til opprykk om han hadde overtatt dagens lag i januar, men jeg ser ikke for meg at han er typen som snur dette umiddelbart, snarere en trener som bygger opp et godt lag over et par overgangsvinduer. Det har vi ikke tid til.

Om Nilsen er typen til å snu dette kjapt aner jeg ikke, men ut fra beskrivelsene virker han mer som typen enn MIM. Brann trenger en som får ut potensialet i stallen kjapt og som samtidig klarer å "vekke" spillerne -litt fagmann og litt eksentrisk pastor på vekkelsesmøte. At neste trener er brann-supporter tror jeg og er en fordel ettersom det da er sannsynlig at vedkommende kjenner stallen -utenfra- allerede og vet en del om det han har. I så måte skal både MIM og Nilsen være gode kandidater.

Milgrom

Quote from: Spelaren on May 29, 2015, 15:07:37 PM
Alle som hører 433 tenker på Rosenborg og til dels Glimts angrepsrekke i gamle dager.


Vel, jeg tenker først og fremst på taktisk fleksibilitet og at det er et system som ikke krever en "perfekt storm" av idéer og ferdigheter for å fungere. 

Fordelen er også muligheten til å falle ned i 451 og stå opp i 433. Stor fleksibilitet på sentral midtbane, med tanke på at man kan ligge dypt med to og høyt med én (4231) eller en mer klassisk 433 med indreløpere. Og man vil til enhver tid ha tre spillere der, hvilket vi helt åpenbart har hatt behov for siden Norling kom.

Hvis spillerne lærer å beherske de enkle prinsippene som ligger bak dette, skal dagens mannskap være mer enn god nok til å banke gjennom Adecco-ligaen og gjøre slutt på dette marerittet.

PS: Norlings system var ikke "for vanskelig". Det var for dårlig. Tok ikke høyde for å bli utmanøvrert sentralt i banen og skapte aldri ettertrykk.

Lasaron

Merker jeg er temmelig positiv til reindyrka 4-3-3. Har vel aldri hatt det fast i Brann. I så tilfelle går jeg for dette laget:

keeper
Nouri - Grønner - Acosta - Demir
Skaanes - Demidov - Haugen
Larsen - Pedersen - Huse

Med en slik formasjon er Orlov i mine øyne bare et alternativ som midtspiss.
Pedersen tror jeg kan gjøre en bra jobb som vingspiss også.
Huse og Larsen kan bekle alle de tre øverste, men ingen på midten.
Skaanes kan kanskje gjøre det bra som vingspiss også.
Barmen vil kunne gjøre det veldig bra som indreløper, ikke utenkelig at han kan gjøre det bra på sentral midt også.
Haugen kan nok bli bra på sentral midt, muligens også som vingspiss.
Birkelund kan vel være hvor som helst på midten.
For Emil Hansson kan denne formasjonsendringen være bra. Han vil nok komme mer til sin rett som vingspiss enn som flanke i 4-4-2.
Castro kan gjøre det like dårlig på alle de tre fremste plassene.
Karadas kan være et alternativ som midtspiss. Eller stopper.
Demidov har vel bare noe på sentral midt å gjøre, eventuelt som stopper.
Nouri og Demir blir her bare alternativer på hver sin back.
Acosta, Knudsen, Grønner er stoppere.
Heggland og Hanstveit kan muligens spille både back og stopper. Ikke helt utenkelig at Hanstveit kan gjøre en brukbar jobb som anker i en slik formasjon.
Tren på langskudd

krakra

Hva nå? En tredje "treneren etter"-tråd?

Nilsen klar for Brann
http://www.bt.no/100Sport/fotball/forstediv/Lars-Arne-Nilsen-blir-Branns-nye-trener-544072_1.snd

Et par positive ting er jo at han spiller 4-3-3. Dessuten fikk han fart på Helland, som kom til Hødd som et 22 år gammelt RBK-vrakgods. Kan han få fart på Haugen og Larsen?

Kagain

Jeg er for en "Treneren etter Nilsen"-tråd. Dette fordi at det er garantert at Brann kommer til å få en ny trener i min levetid (jeg har ikke fylt 40 enda). Men om det er om 2 eller 10 år vet vi ikke. Da blir det jo litt artig å se på hvem som har blitt lansert i en slik tråd.

bernu

Det kunne bare ha vært Brann som henter en trener som aldri har rykket opp med et lag, aldri trent et lag i Tippeligaen og kommer rett fra å trene et guttelag....
Jævlig skeptisk til dette her.
Lukter ny sesong i OBOS og ny trener enten i høst eller om et år ...
HANSA - Z

Christian

Quote from: bernu on May 29, 2015, 18:42:20 PM
Det kunne bare ha vært Brann som henter en trener som aldri har rykket opp med et lag, aldri trent et lag i Tippeligaen...

Rett skal være rett. Nilsen rykket opp fra 2. divisjon med Hødd.

aleksanderhjelleseth

Eg er utelukkende positiv til Nilsen, uten at eg kjenner han personlig har eg på følelsen at Lars Arne er en veldig fin fyr. I likhet med broren Helge. Skikkelige stril med skikkelige verdier og holdninger. Brann i et 4-3-3 virker også forlokkende. En annen bra ting som er nevnt her tidligere, han har Brann i hjertet sitt og eg er sikker på at han kommer til å jobbe ræven av seg for å lykkes. Tvi tvi, en skikkelig slostril er ikke å forakte.

dudo

Han er velkommen som trener. Jeg er betraktelig mer skeptisk til at han skal være HOVEDtrener.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Jeg syns det er riktig med en midlertidig løsning ut året og det er nok smart å bruke en med erfaring fra OBOS. Noe varierende resultater, men han ledet jo Hødd til en tredjeplass, noe som er rimelig sterkt.

Jeg håper han har pedagogiske evner og en spillestil som er effektiv og lett å forholde seg til slik at vi ser en umiddelbar effekt, og begynner å klatre opp mot dit vi hører hjemme.

Gepard

Om nå dette går i boks, og det gjør det vel, så applauderer jeg klubben med et strålende valg. Kunne veldig fort blitt Nielsen eller Mjelde

Glimrende, gjør meg meget optimistisk på fremtiden. Nå tror jeg vi etterhvert skal få på plass en garderobe\prestasjonskultur, og dette vil vil våre lovende talenter ha enormt utbytte av. I tillegg tror jeg man skal få se gjennomtenkte signeringer som komplementerer stall, istendenfor at man går etter has beens.

Er det mulig å håpe på Fredrik Aursnes ? Hadde gitt Haugen etter etterlengtet spark i ræven.

Hatleking

Aursnes hadde vore ein draum. Han er godt vane med 4-3-3 òg, og kjenner Nilsen. La oss håpe noko slikt skjer!

krakra

Aursnes var jo nettopp ute og indirekte kritiserte Nilsen. Han sa vel at Hødd er et mye bedre lag under den nye treneren og at det under Nilsen var for mye spill lagt opp til enkeltspillere. "Spill ballen til Helland". Var ikke det Aursnes?

bernu

Hvorfor i himmelens navn og rike skulle Aursnes komme til oss?
Hødd kommer til å havne over oss i år.... De er blitt et bedre lag siden Nilsen gikk fra dem....
HANSA - Z

informant1

Fredrik Aursnes vil naturligvis ikke gå til Brann i år. Om Brann skulle rykke opp og Hødd bli værende i OBOS-ligaen ville derimot Fredrik elske å spille for Lars Arne igjen. Men: Molde er nok det mest nærliggende valget om han først skulle forlate Hødd etter årets sesong er omme. De har pleiet kontakt med Hødd jevnt om Fredrik de siste årene.

Nixon

Jeg lurer på om Hauge føler seg litt snytt når hans hovedtrenerkarriere bare varte i 48 timer. Den forrige vikaren Mikkelsen fikk jo lede Brann i en kamp, mens Hauge måtte nøye seg med én trening!:)
Rød makt på Hansa

Corran

Kan vi bare bytte navn på denne tråden til trenere etter Nilsen?
Det er jo kun litt over et halvt år til kontrakten går ut og det er jo muligheter for enda en trener denne sesongen om LAN ikke får det til?
Uansett er det kort tid så greit å ha ting samlet i en tråd
Eller en kan gjøre tråden litt mindre personavhengig og kalle den "Trenere etter nåværende trener"
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

posemedsnopi

May 29, 2015, 22:28:16 PM #1576 Last Edit: May 29, 2015, 22:29:57 PM by posemedsnopi
Quote from: Corran on May 29, 2015, 22:26:42 PM
Kan vi bare bytte navn på denne tråden til trenere etter Nilsen?
Det er jo kun litt over et halvt år til kontrakten går ut og det er jo muligheter for enda en trener denne sesongen om LAN ikke får det til?
Uansett er det kort tid så greit å ha ting samlet i en tråd
Eller en kan gjøre tråden litt mindre personavhengig og kalle den "Trenere etter nåværende trener"


Han kan vel overta Steinar Nilsen sin "treneren etter"- tråd...

Edit: Ser at Steinar Nilsen ikke fikk sin egen "treneren etter"-tråd. Flaks for oss...

Nixon

Hvorfor må det være to tråder? Kan ikke alt trenerrelatert være i den nye Nilsen-tråden?
Rød makt på Hansa

posemedsnopi

Klart han må få sin egen. Mjelde, Skarsfjord og Norling fikk sin egen trenere-etter-tråd. Norling fikk sin rekordtidlig. I mine øyne er det god humor.

Nixon

Oppbrukt og uorginalt i mine øyner. Og selv om jeg ser poenget med at situasjonen er litt spesiell med en så kort kontrakt, bør fyren få noen kamper før vi skal la oss underholde med så "god humor"...
Rød makt på Hansa

osoerli

Treneren etter Norling er ansatt.  Denne trådn flyttes til off-topic!!!
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lasaron

Vi må ha balanse mellom for mange og for få tråder. Det er, i mine øyne, ikke vits i en sammenheng her. Skal man diskutere LAN, gjør man det i LAN-tråden. Skal man diskutere treneren etter LAN, gjør man det i Treneren etter LAN-tråden. Skal man diskutere den nære fortid, gjør man det i denne tråden, som bør flyttes.

Dette vil være ryddig og oversiktelig.
Tren på langskudd

Corran

Tore strand er fin i denne artikkelen i dag
http://www.bt.no/100Sport/meninger/blogg/Kontiunitet-er-selvfolgelig-onskelig---men-ikke-for-enhver-pris-543924_1.snd
Han starter artikkel med følgende:
"I Norge aper vi ofte etter internasjonal fotball. Den siste trenden er å sparke trenere."
Fantastisk påstand at det å sparke treneren er en ny trend.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Norlings hund

Quote from: Lasaron on May 30, 2015, 09:47:36 AM
Vi må ha balanse mellom for mange og for få tråder. Det er, i mine øyne, ikke vits i en sammenheng her. Skal man diskutere LAN, gjør man det i LAN-tråden. Skal man diskutere treneren etter LAN, gjør man det i Treneren etter LAN-tråden. Skal man diskutere den nære fortid, gjør man det i denne tråden, som bør flyttes.

Dette vil være ryddig og oversiktelig.


Helt klart, det er ikke slik at det renner over av tråder heller.

Nixon

Det var en stund merkelig mye snakk om Aabrekk her i denne tråden. Glad det ikke ble han selv om han har statistikken på sin side. Fra VG.

Brann-trenernes seiersprosent i seriespill siste 50 år:
Harald Aabrekk (1998-99), 41 kamper, 25 seirer: 61
Oddvar Hansen (1965-68), 60 kamper, 31 seirer: 51,7*
Tony Knapp (1986-87), 41 kamper, 21 seirer: 51,2*
Endre Blindheim (1984-85), 44 kamper, 22 seirer: 50*
Mons Ivar Mjelde (2003-08), 156 kamper, 71 seirer: 45,5
Arve Mokkelbost (1982-83), 44 kamper, 20 seirer: 45,5*
Bill Elliott (1974-78), 110 kamper, 49 seirer: 44,5
Les Shannon (1980-81), 44 kamper, 19 seirer: 43,2*
Teitur Thordarson (1988-90, 2000-02), 144 kamper, 61 seirer: 42,4
Kjell Tennfjord (1995-98), 77 kamper, 32 seirer: 41,6
Rune Skarsfjord (2010-13), 108 kamper, 44 seirer: 40,7
Ray Freeman (1972-73), 44 kamper, 16 seirer: 36,4
Hallvar Thoresen (1993-95), 56 kamper, 19 seirer: 33,9
Karel Bucko (1969-71), 54 kamper, 18 seirer: 33,3
Steinar Nilsen (2009-10), 42 kamper, 14 seirer: 33,3
Per Vold (1987), 3 kamper, 1 seier: 33,3
Rikard Norling (2014-15), 40 kamper, 11 seirer: 27,5*
Ivar Hoff (1979), 13 kamper, 3 seirer: 23,1
Karl-Gunnar Björklund (1991-92), 44 kamper, 10 seirer: 22,7
Egil Austbø (1979), 9 kamper, 0 seirer: 0
Rød makt på Hansa

tsrqpo

Oppdatert statistikk, vi har en ny mann på topp:

Brann-trenernes seiersprosent i seriespill siste 50 år:
LAN 1 kamp, 1 seier: 100
Harald Aabrekk (1998-99), 41 kamper, 25 seirer: 61
Oddvar Hansen (1965-68), 60 kamper, 31 seirer: 51,7*
Tony Knapp (1986-87), 41 kamper, 21 seirer: 51,2*
Endre Blindheim (1984-85), 44 kamper, 22 seirer: 50*
Mons Ivar Mjelde (2003-08), 156 kamper, 71 seirer: 45,5
Arve Mokkelbost (1982-83), 44 kamper, 20 seirer: 45,5*
Bill Elliott (1974-78), 110 kamper, 49 seirer: 44,5
Les Shannon (1980-81), 44 kamper, 19 seirer: 43,2*
Teitur Thordarson (1988-90, 2000-02), 144 kamper, 61 seirer: 42,4
Kjell Tennfjord (1995-98), 77 kamper, 32 seirer: 41,6
Rune Skarsfjord (2010-13), 108 kamper, 44 seirer: 40,7
Ray Freeman (1972-73), 44 kamper, 16 seirer: 36,4
Hallvar Thoresen (1993-95), 56 kamper, 19 seirer: 33,9
Karel Bucko (1969-71), 54 kamper, 18 seirer: 33,3
Steinar Nilsen (2009-10), 42 kamper, 14 seirer: 33,3
Per Vold (1987), 3 kamper, 1 seier: 33,3
Rikard Norling (2014-15), 40 kamper, 11 seirer: 27,5*
Ivar Hoff (1979), 13 kamper, 3 seirer: 23,1
Karl-Gunnar Björklund (1991-92), 44 kamper, 10 seirer: 22,7
Egil Austbø (1979), 9 kamper, 0 seirer: 0

Herman1

Quote from: tsrqpo on June 01, 2015, 19:42:32 PM
Oppdatert statistikk, vi har en ny mann på topp:

Brann-trenernes seiersprosent i seriespill siste 50 år:
LAN 1 kamp, 1 seier: 100
Harald Aabrekk (1998-99), 41 kamper, 25 seirer: 61
Oddvar Hansen (1965-68), 60 kamper, 31 seirer: 51,7*
Tony Knapp (1986-87), 41 kamper, 21 seirer: 51,2*
Endre Blindheim (1984-85), 44 kamper, 22 seirer: 50*
Mons Ivar Mjelde (2003-08), 156 kamper, 71 seirer: 45,5
Arve Mokkelbost (1982-83), 44 kamper, 20 seirer: 45,5*
Bill Elliott (1974-78), 110 kamper, 49 seirer: 44,5
Les Shannon (1980-81), 44 kamper, 19 seirer: 43,2*
Teitur Thordarson (1988-90, 2000-02), 144 kamper, 61 seirer: 42,4
Kjell Tennfjord (1995-98), 77 kamper, 32 seirer: 41,6
Rune Skarsfjord (2010-13), 108 kamper, 44 seirer: 40,7
Ray Freeman (1972-73), 44 kamper, 16 seirer: 36,4
Hallvar Thoresen (1993-95), 56 kamper, 19 seirer: 33,9
Karel Bucko (1969-71), 54 kamper, 18 seirer: 33,3
Steinar Nilsen (2009-10), 42 kamper, 14 seirer: 33,3
Per Vold (1987), 3 kamper, 1 seier: 33,3
Rikard Norling (2014-15), 40 kamper, 11 seirer: 27,5*
Ivar Hoff (1979), 13 kamper, 3 seirer: 23,1
Karl-Gunnar Björklund (1991-92), 44 kamper, 10 seirer: 22,7
Egil Austbø (1979), 9 kamper, 0 seirer: 0

Brannfan23

Rikard Norling tar over AIK. Noen som tror han vil hente Branns benkeslitere som Grønner, Larsen eller Skaanes til AIK?

http://www.bt.no/100Sport/fotball/eliteserien/Slik-onsker-Brann-leiren-Rikard-Norling-lykke-til-746726_1.snd

Lasaron

Tren på langskudd

Torvanger

Norling er tilbake, run to the hills!



Spelaren

Gå av.

Torvanger

Og når vi først er inne på trenren etter Norling, så er det jo hevet over enhver tvil at det vil gå lukt til helvete, om Sandstø en dag skulle bli Branntrener, for den mannen kan ikke fotball, det er skandaløst at han sitter ved roret i Jerv!

krakra

Steinar Pedersen var jo en ubetinget suksess i Start

Yngve

Han dar Norling har jo gjort det greitt i Sverige gjennom åra..

krøvel vellevold

Quote from: Yngve on November 30, 2016, 15:12:32 PM
Han dar Norling har jo gjort det greitt i Sverige gjennom åra..
Legg ned hele klubben!

Nixon

Men nå må han jo ha lært hva som fungerer og ikke fungerer i Norge. Så jeg merker at jeg har lyst til å prøve han igjen den dagen Nilsen forsvinner!:)
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on November 30, 2016, 17:31:36 PM
Men nå må han jo ha lært hva som fungerer og ikke fungerer i Norge. Så jeg merker at jeg har lyst til å prøve han igjen den dagen Nilsen forsvinner!:)



Haha! Da tror jeg det hadde blitt opptøyer.
Legg ned hele klubben!

Henki

Quote from: krøvel vellevold on November 30, 2016, 18:16:56 PM
Quote from: Nixon on November 30, 2016, 17:31:36 PM
Men nå må han jo ha lært hva som fungerer og ikke fungerer i Norge. Så jeg merker at jeg har lyst til å prøve han igjen den dagen Nilsen forsvinner!:)



Haha! Da tror jeg det hadde blitt opptøyer.


Eller blussing, kok og fyring... ;)
Ballen skal fremover!

Go Up