• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

�rsmøte 2014

Started by Lasaron, November 09, 2013, 23:01:46 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

dokken

Quote from: dudo on February 12, 2014, 17:47:00 PM
Jeg aner ikke hvor medlemskortet mitt er. Hvordan legitimerer man seg på disse møtene?


Bare å møte med vanlig ID. De har en liste som du krysses av på, og får utlevert papirer og stemmesedler.

For øvrig skal årsmøtepapirene offentliggjøres i morgen, etter regelverket. Regnskapet kommer i hvert fall. Og jeg kan røpe at det er sendt inn flere forslag til årsmøtet.


paf

Quote from: Xminator on February 13, 2014, 06:16:53 AM

Uenig. Erfaringsmessig stemmer toppklubbene med hverandre ut fra hva de er blitt enige om i Norsk Toppfotball. Organisasjonsmessig har klubber som LSK, VIF og Stabæk separate styrer, separat sportslig ledelse og det hele for elite herrer og elite damer. Elite damer vil typisk stemme sammen med serieforeningen for kvinnefotball, mens elite herrer vil stemme med NTF. Alle klubbene har forøvrig ett hovedstyre og/eller årsmøte som bestemmer hvem som skal på fotballtinget og eventuelt binder dem...

Gulløl

Er kunstgress noe som skal bankes gjennom på årsmøtet ? Da må det i tilfelle mobiliseres.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Det er jo møte om banedekket kl 18, en time før årsmøtet.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!


krakra

Styret har jo intet annet valg enn å legge seg flate. Spørsmålet er hvordan man kan gi fornyet tillitt til et styre som må legge seg flat på så mange og såpass sentrale områder. Jeg vil ikke gjøre det. Det holder ikke med selvkritikk. Selv om det er en grei start.

Ellers virker budsjettet helt vilt i mine øyne. Man budsjetterer med en oppgang i tilskuertallet på over 2000 pr. kamp. Selv om tallene har gått jevnt og trutt nedover i mange år. Ikke bare i Brann, men i hele TL. Greit at Norling og Demidov sikkert hjelper litt, men bare det å stoppe nedgangen er en ganske stor effekt. 2000 i økning er rimelig drastisk og vi snakker om et nullbudsjett her.

Spelaren

Tilskuerøkning på 2000 burde ha gitt bedre uttelling enn balanse i regnskapet. Det er bare å belage seg på at den ambisjonen neppe slår til.
GÃ¥ av.

dokken

Quote from: krakra on February 13, 2014, 16:44:03 PM

Ellers virker budsjettet helt vilt i mine øyne. Man budsjetterer med en oppgang i tilskuertallet på over 2000 pr. kamp. Selv om tallene har gått jevnt og trutt nedover i mange år. Ikke bare i Brann, men i hele TL. Greit at Norling og Demidov sikkert hjelper litt, men bare det å stoppe nedgangen er en ganske stor effekt. 2000 i økning er rimelig drastisk og vi snakker om et nullbudsjett her.


Enig med at det virker i overkant optimistisk. Det er jo rett som RBH sier at det var veldig få i høst. Men mye av svikten besto jo i at betalende tilskuere (p-kort) ikke gadd å møte. Antall betalende falt ikke så kraftig, selv om vi duppet under 10.000 i en kamp. Derfor tror jeg godt Brann kan få 2000 flere reelle tilskuere pr kamp i år, men det vil jo ikke gi så stort utslag i inntektene.

For øvrig: Er det ikke oppsiktsvekkende at Brann budsjetterer med + 5,3 millioner i arrangementsinntekter (dvs publikum - fra 25,8 til 31 mill) mens de budsjetterer med hele - 9 mill i reklame og sponsorinntekter (fra 67 mill til 58 mill)?

Ja, jeg vet at sponsoravtaler er langvarige, og at det vil ta tid før en evt sportslig oppgang vises igjen. Synes likevel det er en dramatisk nedgang. Er det ingen Norling-effekt blant sponsorene?

Gulløl

- 9 mill i reklame og sponsorinntekter. Kan mye av dette være dyre losjer som gikk ut på avtale etter fjorårssesongen og som er vanskelig å selge på nytt ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Xminator

Roald krysser nok fingrene for nye 10 millioner fra Mohn.

dokken

February 13, 2014, 20:16:51 PM #111 Last Edit: February 13, 2014, 20:26:19 PM by dokken
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7168129.ece

Benkeforslag fra Bataljonen til Brann-styret: Gjert Moldestad.

+ seks ulike forslag, hvorav fire fra supportere.

http://www.brann.no/latest-news/article/1vn83ssnuk7f51vlqztqpue8e7/title/innkommne-forslag-til-arsmotet

Ikke kom her og si at det ikke vil skje noe på årsmøtet! Bare å møte neste torsdag kl 18/19.

Belfort

Alle som var med på å fornye med Skarsfjord skal ut

hasunds

Brann-Start kl 19 på torsdag. Denne bør gå på storskjerm. Norling mot Mjelde.
Ahlsen-Geddi-Kniksen-Hasund

Gulløl

Quote from: hasunds on February 13, 2014, 20:39:40 PM
Brann-Start kl 19 på torsdag. Denne bør gå på storskjerm. Norling mot Mjelde.


Og dette mener du er en Ã¥rsmøtesak ??  :D

Kampen går både TV2 Sumo og BT-TV. Bør vel holde for en treningskamp i februar.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann


dokken

Quote from: Gulløl on February 13, 2014, 20:45:21 PM
Quote from: hasunds on February 13, 2014, 20:39:40 PM
Brann-Start kl 19 på torsdag. Denne bør gå på storskjerm. Norling mot Mjelde.


Og dette mener du er en Ã¥rsmøtesak ??  :D

Kampen går både TV2 Sumo og BT-TV. Bør vel holde for en treningskamp i februar.


Han tenker vel på at kampen går akkurat samtidig med årsmøtet. Kinkig. Kamp uten lyd i bakgrunnen??

Gulløl

February 13, 2014, 21:00:55 PM #117 Last Edit: February 13, 2014, 21:09:01 PM by Gulløl
Jeg tar gjerne en skikkelig supporter som Gjert Moldestad som styremedlem istedenfor kjendis Liv Grete Skjelbreid Poirée som omtrent aldri går på Stadion. Moldestad er minst like kvalifisert som Poirée. Forstår ikke helt hvorfor det er så viktig å ha en med mediebakgrunn i Brann styret som også har mest greie på skiskyting og lite peiling på topp fotball. Gå for Moldestad, stem på han, et godt forslag.

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7168129.ece
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann


Xminator

Ser at styret vil ha myndighet til å skifte banedekket på kort varsel. Jeg mener fortsatt bestemt at en slik permanent endring er årsmøtets ansvar. Jeg vil ikke en gang gi styret muligheten til å bruke ressurser på å utrede kunstgress uten å spørre om lov på årsmøtet.

Når det gjelder LGS, så tror jeg det vil være sunt å få inn noen utenfra. Damen er knallhard, og har unik erfaring og forbindelser fra toppidrett. Nora Sætre fikk jeg i halsen etter oppslagene nå i januar. Det er også en kvinnekvote som skal fylles. Og Moldestad i styret er en god tanke. Hvordan fungerer dette med nestleder, er det automatikk i at Moldestad må utfordre NS direkte for å få henne ut?

Telefon med autokorrektur, så om ord ikke passer helt så...

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Henki

Ballen skal fremover!

dokken

Quote from: Henki on February 13, 2014, 22:36:52 PM
Quote from: dokken on February 13, 2014, 20:46:14 PM


OK. Så da regner jeg med at du er medlem, stiller på årsmøtet, og har tre gode kandidater til styrevervene som du stiller som benkeforslag?

Hvis ikke er det strengt tatt ikke så interessant hva du mener "bør" skje. Skal noen ut, må andre stå klar til å ta deres plass. Dette handler om hva man gjør, ikke hva man mener bør gjøres.

Klaus_Brann

Quote from: dokken on February 13, 2014, 20:46:55 PM
Quote from: Gulløl on February 13, 2014, 20:45:21 PM
Quote from: hasunds on February 13, 2014, 20:39:40 PM
Brann-Start kl 19 på torsdag. Denne bør gå på storskjerm. Norling mot Mjelde.


Og dette mener du er en Ã¥rsmøtesak ??  :D

Kampen går både TV2 Sumo og BT-TV. Bør vel holde for en treningskamp i februar.


Han tenker vel på at kampen går akkurat samtidig med årsmøtet. Kinkig. Kamp uten lyd i bakgrunnen??


Amatørmessig.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Xminator on February 13, 2014, 21:59:49 PM
Ser at styret vil ha myndighet til å skifte banedekket på kort varsel. Jeg mener fortsatt bestemt at en slik permanent endring er årsmøtets ansvar. Jeg vil ikke en gang gi styret muligheten til å bruke ressurser på å utrede kunstgress uten å spørre om lov på årsmøtet.

Når det gjelder LGS, så tror jeg det vil være sunt å få inn noen utenfra. Damen er knallhard, og har unik erfaring og forbindelser fra toppidrett. Nora Sætre fikk jeg i halsen etter oppslagene nå i januar. Det er også en kvinnekvote som skal fylles. Og Moldestad i styret er en god tanke. Hvordan fungerer dette med nestleder, er det automatikk i at Moldestad må utfordre NS direkte for å få henne ut?

Telefon med autokorrektur, så om ord ikke passer helt så...


Siden når ble hun knallhard? Jeg har en totalt motsatt opplevelse av henne.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Må være knallhard for å bli verdensmester, må man ikke?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dragn

Spesielt etter å ha blitt mamma

pidre

February 14, 2014, 08:20:15 AM #127 Last Edit: February 14, 2014, 08:21:48 AM by pidre
Damen er knallhard!

Om mulig vil eg ha vekk Mette Nora Sætre. Ho personifiserer Skarsfjordforlengelsen og har kommet med direkte løgn til supporterne.

Vil ha Barmen som formann, LGS inn og Gjert Moldestad inn.

Ville ikkje ha savna verken Henrik Lie Nilsen eller Cato Guntveit.


Saludar a los monos!

pidre

Saludar a los monos!

KenHasle

Etter det jeg har hørt har Cato Guntveit vært lite aktiv i styret, så det er absolutt en ide å bytte ut ham med Gjert Moldestad, som nok kommer til å stille langt mer regelmessig på styremøter.

ostraume

Quote from: Klaus_Brann on February 14, 2014, 03:50:26 AM
Quote from: Xminator on February 13, 2014, 21:59:49 PM
Ser at styret vil ha myndighet til å skifte banedekket på kort varsel. Jeg mener fortsatt bestemt at en slik permanent endring er årsmøtets ansvar. Jeg vil ikke en gang gi styret muligheten til å bruke ressurser på å utrede kunstgress uten å spørre om lov på årsmøtet.

Når det gjelder LGS, så tror jeg det vil være sunt å få inn noen utenfra. Damen er knallhard, og har unik erfaring og forbindelser fra toppidrett. Nora Sætre fikk jeg i halsen etter oppslagene nå i januar. Det er også en kvinnekvote som skal fylles. Og Moldestad i styret er en god tanke. Hvordan fungerer dette med nestleder, er det automatikk i at Moldestad må utfordre NS direkte for å få henne ut?

Telefon med autokorrektur, så om ord ikke passer helt så...


Siden når ble hun knallhard? Jeg har en totalt motsatt opplevelse av henne.


Utdyp gjerne din myke "opplevelse" av Liv Grete. Ikke vær redd for å bruke adjektiv.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Spelaren

Quote from: Gulløl on February 13, 2014, 21:00:55 PM
Jeg tar gjerne en skikkelig supporter som Gjert Moldestad som styremedlem istedenfor kjendis Liv Grete Skjelbreid Poirée som omtrent aldri går på Stadion. Moldestad er minst like kvalifisert som Poirée. Forstår ikke helt hvorfor det er så viktig å ha en med mediebakgrunn i Brann styret som også har mest greie på skiskyting og lite peiling på topp fotball. Gå for Moldestad, stem på han, et godt forslag.

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7168129.ece


Moldestad er jo rene poeten :

GÃ¥ av.

Henki

Quote from: dokken on February 14, 2014, 00:49:25 AM
Quote from: Henki on February 13, 2014, 22:36:52 PM
Quote from: dokken on February 13, 2014, 20:46:14 PM


OK. Så da regner jeg med at du er medlem, stiller på årsmøtet, og har tre gode kandidater til styrevervene som du stiller som benkeforslag?

Hvis ikke er det strengt tatt ikke så interessant hva du mener "bør" skje. Skal noen ut, må andre stå klar til å ta deres plass. Dette handler om hva man gjør, ikke hva man mener bør gjøres.


Jeg er medlem, og jeg stiller på årsmøtet.
Og jo, dette handler om hva som bør gjøres. Det er vanskelig for meg som enkeltmedlem å stille forslag om tre medlemmer som skal kjempe mot dem som valgkomiteen har innstilt. Men jeg er da fortsatt i min fulle rett til å mene at dagens styremedlemmer sviktet klubben da de ga Skarsfjord ny kontrakt. Det burde valgkomiteen ha sett i år og det bør valgkomiteen og se neste gang noen fra dagens styre står på valg.
Ballen skal fremover!

Henki

Quote from: pidre on February 14, 2014, 08:20:15 AM

Om mulig vil eg ha vekk Mette Nora Sætre. Ho personifiserer Skarsfjordforlengelsen og har kommet med direkte løgn til supporterne.


Det er i hvert fall helt avgjørende at hun ikke blir vagt til styreleder. Man kan ikke ha en styreleder som var med på å gi Skarsfjord ny kontrakt. Man kan heller ikke ha en styreleder som opptrådte slik som Mette Nora Sætre gjorde i media i januar. I en periode der det var viktig å få ro rundt klubben, blir det for meg helt feil at en person skal sette seg selv foran klubbens beste slik hun gjorde.
Ballen skal fremover!

Lasaron

Jeg vil ha inn Moldestad, Barmen og Skjelbreid. I tilfelle Samnøy lar jeg tvilen komme tiltalte til gode. Så da må vel Moldestad erstatte Guntveit, da.
Denne Nielsen kjenner jeg ikke til. Tenker jeg Nielsen vs Guntveit er det jo ok med fotballkompetansen til Guntveit. Ser en nevner at Guntveit har vært lite med i år, men når valgkomiteen har innstilt ham på nytt, så har han vel lovet bot og bedring. Sætre ønsker jeg også ut om mulig.

Det er noe jeg er nysjerrig på. Er Gjert og Lars Moldestad i slekt på noen måte?
Tren på langskudd

dokken

Quote from: Henki on February 14, 2014, 10:23:09 AM

Jeg er medlem, og jeg stiller på årsmøtet.
Og jo, dette handler om hva som bør gjøres. Det er vanskelig for meg som enkeltmedlem å stille forslag om tre medlemmer som skal kjempe mot dem som valgkomiteen har innstilt. Men jeg er da fortsatt i min fulle rett til å mene at dagens styremedlemmer sviktet klubben da de ga Skarsfjord ny kontrakt. Det burde valgkomiteen ha sett i år og det bør valgkomiteen og se neste gang noen fra dagens styre står på valg.


Flott. Da kan du være med å sikre at Gjert får styreplass, og at Barmen blir ny styreleder. Det kan jo hende det kommer flere benkeforslag også. Man har ingen plikt til å varsle slikt.

Spelaren

Quote from: Lasaron on February 14, 2014, 10:34:45 AM
Det er noe jeg er nysjerrig på. Er Gjert og Lars Moldestad i slekt på noen måte?


Visstnok meget perifert. TÃ¥ketalegenet fulgte visst den andre slektsgrenen.
GÃ¥ av.

Henki

Quote from: dokken on February 14, 2014, 11:12:34 AM
Quote from: Henki on February 14, 2014, 10:23:09 AM

Jeg er medlem, og jeg stiller på årsmøtet.
Og jo, dette handler om hva som bør gjøres. Det er vanskelig for meg som enkeltmedlem å stille forslag om tre medlemmer som skal kjempe mot dem som valgkomiteen har innstilt. Men jeg er da fortsatt i min fulle rett til å mene at dagens styremedlemmer sviktet klubben da de ga Skarsfjord ny kontrakt. Det burde valgkomiteen ha sett i år og det bør valgkomiteen og se neste gang noen fra dagens styre står på valg.


Flott. Da kan du være med å sikre at Gjert får styreplass, og at Barmen blir ny styreleder.


Det er akkurat det jeg har tenkt å bruke min stemmerett til :)
Ballen skal fremover!

Klaus_Brann

Quote from: dudo on February 14, 2014, 07:08:49 AM
Må være knallhard for å bli verdensmester, må man ikke?


Ikke på alle områder. Som type utad har jeg ikke oppfattet henne sånn. At hun var det med sine egne mål i idretten er en annen sak. Jeg tror ikke hun brenner nok for Brann og dermed ikke klarer å se ting fra riktig vinkel. Litt som vår nåværende leder. Jeg er også usikker på fotballkompetansen hennes og vil mye heller ha inn Moldestad.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

BA: Tirsdagsgjengen anklager supporterene for forsøk på detaljstyring.

Helge Karlsen "Det må jo være opp til Brann å bestemme om det skal være kunstgress på Stadion".

Hvem er Brann? Tirsdagsgjengen? Administrasjonen? Medlemmene? Svaralternativ C) Medlemmene er rett svar. Det er medlemmenes ansvar å gi styret fullmakter, det er medlemmenes ansvar å evaluere jobben styret har gjort. Hasteoppgaver som å styre klubben fra dag til dag eller kjøpe spillere er naturlig at blir delegert uten direkte godkjenning fra medlemmene. Den jobben evalueres i etterkant på årsmøtet. Større ting som kunstgress får ikke målbare konsekvenser om det må vente på neste årsmøte. Og om ytre forutsetninger skulle tilsi noe annet, som en akutt istid (som om fotball da ville være det vi bekymret oss for) eller NFF skulle endre regelverket (en så dyptgripende endring som å påby kunstgress må vel uansett gjennom forbundstinget?), så har styret full anledning til å innkalle medlemmene til ekstraordinært møte og få avklart saken.

Hvor utøver medlemmene disse rettene? Jo på årsmøtet. Helge Karlsen, her er du fintet over tribunetaket og skyter på eget mål. Det er i aller høyeste grad Medlemmenes fulle rett å detaljstyre Brann. At noen supportere er så frekke at de melder seg inn i Brann og tråkker på 5. kolonnemakten til Tirsdagsgjengen er ett forbannet sunnhetstegn for klubben vår.

Stå på tribuneslitende brødre og søstre!

Nixon

Jeg er litt enig med Karlsen at det blir litt mye detaljstyring. F.eks. forslag om å få henge opp banner og flagg. Det har ingenting på et årsmøte å gjøre etter min mening. Det må kunne løses direkte med administrasjonen i Brann. Eller er man så kynisk at man håper på bedre resultat på årsmøtet fordi det er stort oppmøte av supportere der? Det er jo ellers et litt håpløst forslag all den tid man vil henge opp flagg der Brann har reklame nå. Det blir nesten det samme som å be årsmøtet om å stemme for å redusere Brann sine inntekter. Her ser man ikke lenger frem enn tifo-nesetippen sin!

Når det gjelder underlag på Stadion er jeg litt ambivalent. Jeg er helt klart for naturgress. Men jeg ser jo argumentet med at det er de som jobber utpå den gressmatten og må ta konsekvensen for resultatene, både sportslig og økonomisk, som bør ha mest å si.
Rød makt på Hansa

steinbygger

Medlemmene utøver sin makt med å velge styre. De må velge ett styre som jobber for deres saker. Når styret er valgt må de selv ta avgjørelser som de mener er best for Brann noe annet blir som å ha ett stortingsvalg også må alle avgjørelser ut til folkeavstemning

Nixon

Hvis da ikke kunstgress/naturgress-avgjørelsen kan sammenlignes med medlemskap i EU der de fleste mener at folkeavstemning er greit!;)
Rød makt på Hansa

steinbygger

Kunstgress kan ikke sammenlignes med EU avstemming, men skulle vi slått oss sammen med Nest-Sotra så skulle det vært en beslutning medlemmene skulle tatt. Det står vel i lovene til klubben også.

Xminator

Quote from: Nixon on February 15, 2014, 09:03:49 AM
Jeg er litt enig med Karlsen at det blir litt mye detaljstyring. F.eks. forslag om å få henge opp banner og flagg. Det har ingenting på et årsmøte å gjøre etter min mening. Det må kunne løses direkte med administrasjonen i Brann. Eller er man så kynisk at man håper på bedre resultat på årsmøtet fordi det er stort oppmøte av supportere der? Det er jo ellers et litt håpløst forslag all den tid man vil henge opp flagg der Brann har reklame nå. Det blir nesten det samme som å be årsmøtet om å stemme for å redusere Brann sine inntekter. Her ser man ikke lenger frem enn tifo-nesetippen sin!

Når det gjelder underlag på Stadion er jeg litt ambivalent. Jeg er helt klart for naturgress. Men jeg ser jo argumentet med at det er de som jobber utpå den gressmatten og må ta konsekvensen for resultatene, både sportslig og økonomisk, som bør ha mest å si.


Når det ikke kan løses ved dialog så hører det også hjemme på årsmøtet.

Xminator

Quote from: steinbygger on February 15, 2014, 09:14:28 AM
Medlemmene utøver sin makt med å velge styre. De må velge ett styre som jobber for deres saker. Når styret er valgt må de selv ta avgjørelser som de mener er best for Brann noe annet blir som å ha ett stortingsvalg også må alle avgjørelser ut til folkeavstemning


Du kan ikke velge ett styre ut fra hva de mener om kunstgress. Eller salg av stadionnavnet. Det er store avgjørelser som skal være trygt festet i medlemsmassen. At det i det hele tatt diskuteres om det skal avgjøres på årsmøtet er en veldig grei indikasjon på at det hører hjemme på årsmøtet.

Northside

Quote from: Nixon on February 15, 2014, 09:03:49 AM
Jeg er litt enig med Karlsen at det blir litt mye detaljstyring. F.eks. forslag om å få henge opp banner og flagg. Det har ingenting på et årsmøte å gjøre etter min mening. Det må kunne løses direkte med administrasjonen i Brann. Eller er man så kynisk at man håper på bedre resultat på årsmøtet fordi det er stort oppmøte av supportere der? Det er jo ellers et litt håpløst forslag all den tid man vil henge opp flagg der Brann har reklame nå. Det blir nesten det samme som å be årsmøtet om å stemme for å redusere Brann sine inntekter. Her ser man ikke lenger frem enn tifo-nesetippen sin!


Dette handler om langt mer enn tifo. Bannere foran eget supporterfelt har litt med identiteten til supporterne å gjøre. Vi skal tross alt vise oss frem vi også.
Hver eneste lille meter vi har funnet med ledig banner-plass på Stadion, har i neste omgang blitt dekket med reklame.
Selv om vi til stadighet har ytret ønske om litt plass til bannere, så har det gått motsatt vei.
For noen år siden var det ikke reklame på gjerdet foran Hansa.

Når administrasjonen ikke gidder å bry seg 2 sekunder om det vi sier, så passer det fint med et lite stikk på årsmøtet. Om vi får gjennomslag på årsmøtet, det tviler jeg litt på, da Brann som kjent taper litt cash på dette forslaget. Men det har allerede ført til at Brann har opprettet dialog rundt temaet, så da ser det ut til at forslaget allerede har fungert positivt for vår del.

Klubber som Brann liker å sammenligne seg med (VIF, LSK, Viking og RBK) har alle avsatt plass til bannere for sine egne supportere.
Kan de heve lønnen til RBH fordi alle andre klubber ligger på et høyere nivå, så kan de vel også sette av litt banner-plass til oss når de andre klubbene har gjort det for sine supportere?

dokken

Quote from: steinbygger on February 15, 2014, 09:14:28 AM
Medlemmene utøver sin makt med å velge styre. De må velge ett styre som jobber for deres saker. Når styret er valgt må de selv ta avgjørelser som de mener er best for Brann noe annet blir som å ha ett stortingsvalg også må alle avgjørelser ut til folkeavstemning


Synes denne sammenligningen halter. Det er årsmøtet som er "Stortinget" i Brann. Styret er regjeringen. Det står klart i NIFs lover og Branns vedtekter at årsmøtet er klubbens høyeste organ. Så velger årsmøte et styre, men det kan og bør selvsagt også gi det styret instrukser om hva man ønsker.

På samme måte som Stortinget kan vedta saker som er imot regjeringens vilje. Da er det regjeringens oppgave å gjennomføre vedtaket (eller stille kabinettspørsmål og gå av).

I prinsippet kan årsmøtet vedta akkurat hva som helst. Så er jeg enig i at man skal være forsiktig med å misbruke dette. Spesielt innenfor det sportslige.

Men naturgress/kunstgress er langt mer enn et sportslig spørsmål. Det er følelser, identitet og spørsmålet om vi skal være en del av fotball-Europa. Og ærlig talt: Vi har hatt eliteserie siden 1963. I den tiden er det bare en klubb som har vunnet serien med kunstgress på hjemmebane. Godset var de første. Så å snakke om at det er sportslig nødvendig, er tull.

crm

Det er egentlig en litt meningsløs diskusjon om ditt og datt er en årsmøtesak eller ikke. Det fins ingen grense for hva et årsmøte kan behandle, og det er opp til medlemmene å vurdere hva som skal være årsmøtesaker og hva som ikke skal være det - ikke styret, ikke regjeringen, ikke noen andre. Det er virkelig demokrati nedenfra. Poenget er uansett at det ER årsmøtesaker per definisjon. Så er man for eller imot (eller stemmer blankt).

Når det gjelder kunstgressaken, er jo spørsmålet nettopp om det bør være en kommende årsmøtesak eller ikke. Det er man enten for eller imot og stemmer deretter. Så det er bare å møte opp på årsmøtet - dette blir spennende!
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

viks

February 15, 2014, 19:06:55 PM #149 Last Edit: February 15, 2014, 19:09:24 PM by viks
Er flott at Brann er i ferd med å bli en mer medlemstyrt klubb, og stadig får bedre kontakt med grasroten. Nettopp sistnevnte later jo merkelig nok til å ha vært et kjempeproblem de siste årene av uforståelige årsaker.

Når det er sagt så skal man huske på at Brann er en bedrift med 130 millioner i omsetning, og faktisk arbeidsplassen til 40 personer. Hadde Brann vært min privateide bedrift, og hadde det vært mine private 130 millioner som skulle forvaltes, eller hadde det vært min private arbeidsplass - så hadde jeg i hvert fall vært et sterkt ønske fra meg å ha en god andel av styret bestående av kompetente mennesker med over middels forståelse både av både fotball, økonomi og organisasjons utvikling og personell behandling.

Sånn sett så hopper jeg mer i taket av Barmen, og mindre i taket av både bataljonens kandidat og Skjelbred.

Poenget er at å styre Brann er ikke noe man kan gjøre bare fordi man har et stort hjerte for klubben. Man må ha en viss kompetanse, og ikke minst en evne til å formidle denne kompetansen. Har man ikke det kan man likegodt velge inn en flue i styret, en flue på vegge uten gjennomslagskraft som drukner i møte med "de store gutta".

Sånn sett kan det slå begge veier å kaste folk inn i styret bare fordi de har et stort hjerte, eller gode intensjoner.
Da Miller lobbet inn 4-1 -hans tredje scoring for kvelden -rett før slutt, gikk et fullsatt Brann Stadion helt av hengslene. Folket reiste seg og sang "Rosenborg rykker ned!", så det hørtes nesten helt opp til Trondheim" (VG 20.06.05)

Go Up