• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Daglig leder / Sportssjef etter RBH

Started by Superjack, October 28, 2013, 11:49:59 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Superjack

Fullt mulig å kjøre inn Norling som sportssjef/manager men en mindre meritert trener som tar de daglige øktene. Engelsk modell. Solskjær er manager i molde, men med seg noen sterke trenere til å følge opp alle treninger fra dag til dag.

Er vel også naturlig å ansette sportssjef før trener.
Brannsupporter.

osoerli

Quote from: Churchill on December 01, 2013, 16:15:33 PM
Jeg tror følgende; hvis Norling kommer, blir han manager med nærmest ubegrenset makt. Altså ingen sportssjef. Jeg tror det kan være bra.


Neppe.  Er jo nettopp gjort et motsett styrevedtak.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krøvel vellevold

Ja det skal jaggu ta seg ut at Norling ikke kommer fordi Brann for et par uker siden bestemte seg for å ha en sportssjef.
Legg ned hele klubben!

Corran

Tror ikke Norling velger bort lag med sportssjef da dette er helt normalt å ha både i Norge og Sverige
Det er dessuten et fett hva den over ham heter har han problemer med de over seg så er det vel det samme om det er en sportssjef, daglig leder eller direktør han må svare til.

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

pidre

Er vel forskjell på å ha ein over seg som legger seg opp i det sportslige og ein daglig leder/styret.

Saludar a los monos!


Spelaren

Er det noe rykter om sportssjef også?
Gå av.

Lasaron

Vi får sikkert vite mer om hvordan det ligger an i kveld.
Tren på langskudd

DangerousDan

Quote from: Lasaron on December 03, 2013, 13:52:29 PM
Vi får sikkert vite mer om hvordan det ligger an i kveld.

Ble dette helt borte i euforien eller?

Lasaron

Har ikke fått med meg at noe ble nevnt. Det kan vel tyde på at han ikke skal ha samme rolle som Skarsfjord, slik enkelte har spekulert i. De jobber vel fortsatt med saken.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg er 100% enig i ansettelsen av Rikard Norling. Dog tror jeg Brann har malt seg inn i et hjørne, men et ytterst interessant hjørne. Jeg tenker på om stillingen som sportssjef er blitt mer eller mindre attraktiv nå med Norling som hovedtrener.

Jeg tror en del mulige kandidater vil kunne la seg "skremme" nå. At de ser på oppgaven som litt for tøff. Samtidig kan vi ha gjort oss mer attraktive for storfiskene. Jeg tror en lettvekter i dette gamet vil fungere svært dårlig. For eksempel tror jeg Magnus Johansson vil være uaktuell. Vi er nødt til å ha en med tyngde.

Jeg tror vi nå er tvunget til å bruke økonomiske muskler på å hente også en sportssjef fra øverste hylle. Det vil igjen gi mindre penger til spillerkjøp. Men totalt sett vil det være til det beste.
Tren på langskudd

Belfort

nettavisen mener å erfare at Svante skal være en aktuell kandidat til sportssjef stillingen.
Om de har like gode kilder som Pamer skal være usagt.

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3721699.ece

Willy Wonka

Hvis Norling er en sterk person er det et sjakktrekk av RBH og involvere ham i prosessen rundt ansettelse av sportsjef og sportslig apparat. Spennende tider....

Herman1

Quote from: Willy Wonka on December 04, 2013, 14:19:30 PM
Hvis Norling er en sterk person er det et sjakktrekk av RBH og involvere ham i prosessen rundt ansettelse av sportsjef og sportslig apparat. Spennende tider....


Blir det ikke litt feil at treneren skal ansette sin egen sjef?

Xminator

Svante vil ta entusiasmen enda ett hakk videre. Neppe like halleluja som i går, men Brann kunne sikkert fått til en senkveld med Svante også.

Corran

Quote from: Herman1 on December 04, 2013, 21:18:33 PM
Quote from: Willy Wonka on December 04, 2013, 14:19:30 PM
Hvis Norling er en sterk person er det et sjakktrekk av RBH og involvere ham i prosessen rundt ansettelse av sportsjef og sportslig apparat. Spennende tider....


Blir det ikke litt feil at treneren skal ansette sin egen sjef?

I grunnen ikke Det er ikke helt uvanlig at ansatte får uttale seg om ansettelse av sjef Heller ikke at spillere får uttale seg om hvem som skal bli trener Er ikke sååå annerledes
De skal jo samarbeide tett og sportsjef og trener må jo ha litt lik tankegang om hvordan en skal nå mål, spillestil og spillerlogistikk
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Willy Wonka

Quote from: Herman1 on December 04, 2013, 21:18:33 PM
Quote from: Willy Wonka on December 04, 2013, 14:19:30 PM
Hvis Norling er en sterk person er det et sjakktrekk av RBH og involvere ham i prosessen rundt ansettelse av sportsjef og sportslig apparat. Spennende tider....


Blir det ikke litt feil at treneren skal ansette sin egen sjef?


I dette tilfelle er det jo viktig at en sportsjef og en trener har noenlunde samme oppfatning rundt fotballfilosofi.

Ser helle ikke for meg at det organisatorisk blir et rent ansatt/sjef forhold mellom disse, men heller en samarbeidsmodell. I slike situasjoner er det ikke mer en naturlig å ta med den ene i prosessen rundt å ansette den andre.

I dette tilfelle virker det som at hovedkriteriene for ansettelsen er måten Norling ønsker å spille fotball og at det er smart å sørge for et godt samarbeidsklima mellom de to.

Involvering er derfor et smart trekk av RBH.

pidre

Quote from: Willy Wonka on December 05, 2013, 10:00:15 AM
Quote from: Herman1 on December 04, 2013, 21:18:33 PM
Quote from: Willy Wonka on December 04, 2013, 14:19:30 PM
Hvis Norling er en sterk person er det et sjakktrekk av RBH og involvere ham i prosessen rundt ansettelse av sportsjef og sportslig apparat. Spennende tider....


Blir det ikke litt feil at treneren skal ansette sin egen sjef?

I dette tilfelle er det jo viktig at en sportsjef og en trener har noenlunde samme oppfatning rundt fotballfilosofi.


Dette skurrer for meg - eg fatter altså ikkje at klubbens fotballfilosofi (mate å spele på, eller kva vi kaller det) ikkje er forankra i klubbens planverk, statutter, e.l. Er det slik at det er opp til den einkvar sitjande trenar/sportssjef å bestenmme dette?

Som Wonka peiker på, kva om sportssjef og trenar har ulikt syn på dette?
Saludar a los monos!

Willy Wonka

Quote from: pidre on December 05, 2013, 13:08:02 PM
Quote from: Willy Wonka on December 05, 2013, 10:00:15 AM
Quote from: Herman1 on December 04, 2013, 21:18:33 PM
Quote from: Willy Wonka on December 04, 2013, 14:19:30 PM
Hvis Norling er en sterk person er det et sjakktrekk av RBH og involvere ham i prosessen rundt ansettelse av sportsjef og sportslig apparat. Spennende tider....


Blir det ikke litt feil at treneren skal ansette sin egen sjef?

I dette tilfelle er det jo viktig at en sportsjef og en trener har noenlunde samme oppfatning rundt fotballfilosofi.


Dette skurrer for meg - eg fatter altså ikkje at klubbens fotballfilosofi (mate å spele på, eller kva vi kaller det) ikkje er forankra i klubbens planverk, statutter, e.l. Er det slik at det er opp til den einkvar sitjande trenar/sportssjef å bestenmme dette?

Som Wonka peiker på, kva om sportssjef og trenar har ulikt syn på dette?



Dette er jo forankret, noe som førte til ansettelsen av Norling. Styret har bestemt at Brann skal satse på unge spillere og spille offensiv og undeholdende fotball. Me dette som kriterier så lyste Norlings navn opp som nummer 1 siden han også har erfaring, og mennesketekke for å håndtere det bergenske trollet som oppfører seg som en prementruell kvinne.

Det trengs en sportsjef som kn understøtte dette arbeidet.

Henki

Quote from: Willy Wonka on December 05, 2013, 13:40:07 PM
Det trengs en sportsjef som kn understøtte dette arbeidet.


Og som kan være en kontinuitetsbærer for dette den dagen Norling forsvinner til større utfordringer.
Ballen skal fremover!

pidre

Quote from: Henki on December 05, 2013, 13:42:13 PM
Quote from: Willy Wonka on December 05, 2013, 13:40:07 PM
Det trengs en sportsjef som kn understøtte dette arbeidet.


Og som kan være en kontinuitetsbærer for dette den dagen Norling forsvinner til større utfordringer.


Denne sportssjefen kan jo forsvinne før Norling....
Saludar a los monos!

pidre

December 05, 2013, 14:49:45 PM #221 Last Edit: December 05, 2013, 14:52:41 PM by pidre
Feil
Saludar a los monos!

dudo

Quote from: pidre on December 05, 2013, 14:48:54 PM
Quote from: Henki on December 05, 2013, 13:42:13 PM
Quote from: Willy Wonka on December 05, 2013, 13:40:07 PM
Det trengs en sportsjef som kn understøtte dette arbeidet.


Og som kan være en kontinuitetsbærer for dette den dagen Norling forsvinner til større utfordringer.


Denne sportssjefen kan jo forsvinne før Norling....


Og ..?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

pidre

Quote from: dudo on December 05, 2013, 15:07:40 PM
Quote from: pidre on December 05, 2013, 14:48:54 PM
Quote from: Henki on December 05, 2013, 13:42:13 PM
Quote from: Willy Wonka on December 05, 2013, 13:40:07 PM
Det trengs en sportsjef som kn understøtte dette arbeidet.


Og som kan være en kontinuitetsbærer for dette den dagen Norling forsvinner til større utfordringer.


Denne sportssjefen kan jo forsvinne før Norling....


Og ..?

Poenget er at ein sportssjef nødvendigvis ikkje er ein kontinuitetsbærer - dei kommer og går, og ved neste korsvei finn vel styret ut at sportssjef likevel ikkje er tingen...
Saludar a los monos!

dudo

Styret er selvsagt den fremste kontinuitetsbærer. Vi kan ikke drive å bekymre oss for mye for at folk ikke står til evig tid i jobbene sine.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

pidre

Nettopp, ein kan ikkje forvente at sportssjefen er kontinuitetsbærar.
Saludar a los monos!

krøvel vellevold

Men i utgangspunktet skal jo sportssjefen være kontinuitetsbærer. Han har fast ansettelse - treneren går på tidsbegrenset kontrakt.
Legg ned hele klubben!

Henki

Quote from: pidre on December 06, 2013, 07:44:13 AM
Nettopp, ein kan ikkje forvente at sportssjefen er kontinuitetsbærar.


Det er det klart man kan. Men det fordrer at klubben forstår at det ikke er en trener nummer to man skal ansette. Sportsdirektøren skal ha helt andre oppgaver enn treneren. Det innebærer at det ikke er noe automatikk i at en god trener vil bli en god sportsdirektør. Det innebærer og at det ikke er noe krav at vedkommende som ansettes må ha et størst mulig navn, størst ego, størst behov for å være i media, eller ha flest mulig landskamper.

Sportsdirektørstillingene i Norge har hatt en lei tendens til å bli fylt av tidligere spillere. Det har, med noen hederlig unntak, ikke fungert skikkelig.

Misforstå meg rett, det er klart det er en fordel å ha erfaring som spiller selv, gjerne på toppnivå. Men hvis et av målene er kontinuitet, og det bør det være, er det en hel rekke andre egenskaper man bør se etter når man skal ansette en sportssjef.
Ballen skal fremover!

pidre

Korleis er historien her? POL nokre år, så RBH, deretter ingen/Steinar Nilsen og Skarsfjord? Men, kanskje blir det betre i framtida.

Kontinuiteten må etter mitt syn være forankra i styringsdokumenter, i heile organisasjonen og klubbkulturen, og ikkje hos enkeltpersoner.
Saludar a los monos!

Henki

Quote from: pidre on December 06, 2013, 09:00:08 AM
Kontinuiteten må etter mitt syn være forankra i styringsdokumenter, i heile organisasjonen og klubbkulturen, og ikkje hos enkeltpersoner.


Selvsagt. Men det blir ikke kontinuitet hvis man bytter ut nøkkelpersonale støtt og stadig. Trenere kommer og går, slik er fotballen. Da er det viktig at andre deler av det sportslige apparatet er preget av kontinuitet. Skal man bygge og videreføre en kultur er man avhengig av kontinuitet på ledersiden. Det burde ikke være vanskelig å se.
Ballen skal fremover!

huleste

Kan vi håpe at det er en ny "stille før stormen" her? Kom nå da, Svante! Vi må kjøpe spillere!

Huff

Quote from: huleste on December 08, 2013, 13:47:17 PM
Kan vi håpe at det er en ny "stille før stormen" her? Kom nå da, Svante! Vi må kjøpe spillere!


Tror ikke vi skal begynne å stresse helt ennå, vi kan høyst sannsynlig kjøpe spillere før sportssjef er på plass. Samtidig må Norling forsøke å bli så godt kjent med spillerstallen som mulig før vi begynner å forsterke. Dette blir vanskelig uten en spillertropp på feltet, men han ser nok kamper, samtidig som han konsulterer støtteapparatet. Dette er trolig det Norling gjorde fra onsdag til fredag, etterpå begynner trolig spillerjakten for fullt. Jeg vil likevel anta at Brann ikke har sittet helt passive og sett på med spillere som Bangura på frifot.


HenningSB

Sier ikke nei takk til den muligheten der!
Da kan han i samme slengen lære forsvaret vårt hvordan man holder tett!!

Super Hasund

Quote from: dragn on December 11, 2013, 15:37:24 PM
http://www.ba.no/sport/fotball/article7039183.ece

Fiffig


Drømmen er fortsatt Svante, men om det ikke er mulig så kan vi hente Scharner for min del.


Fyren er jo en skrulle men er meget fotballklok. Ordene han bruker om Brann får iallefall meg til å smelte. Hadde vært meget pent med en stjerne eller to over Brannlogoen.
La Folket Synge

*Feltz*

dudo

Jeg driter i hva han sier. Hatt vi noensinne hatt en spillende sportssjef i Norge? Jeg er mer enn villig til å prøve!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Kjell249

Tørr vi ta sjansen på at Norling og Scharner går i klinsj? Sannsynligheten er absolutt til stede:)
Chuck Norris and Superman once fought each other on a bet. The loser had to start wearing his underwear on the outside of his pants.

dudo

Quote from: Kjell249 on December 11, 2013, 15:54:46 PM
Tørr vi ta sjansen på at Norling og Scharner går i klinsj? Sannsynligheten er absolutt til stede:)


Blir underholdning både på og utenfor banen! Så kommer Geniet og ordnet opp, intet problem.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Dersom det er snakk om en ren sportssjef-rolle er ikke Scharner kvalifisert. Enkelt og greit. Han har null erfaring og jeg er usikker på om personligheten er riktig.

dudo

Quote from: Huff on December 11, 2013, 15:57:37 PM
Dersom det er snakk om en ren sportssjef-rolle er ikke Scharner kvalifisert. Enkelt og greit. Han har null erfaring og jeg er usikker på om personligheten er riktig.


Men tenk hvor gøy! Jeg gliser av tanken. Så får seriegull være seriegull.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

psv-hasund

Så lenge vi avklarer at Scharner sine tanker er lik Rikard sine visjoner kan dette være en spennende sammensetting. Jeg ønsker isåfall at Rikard får noe mer makt enn hvis vi ansetter en mer meritert sportssjef.

Lasaron

Det der var en sprø sak. Helsprøtt. Har vondt for å tro at han passer i en sånn stilling. Men det hadde blitt sirkus iallfall. Jeg må le  :D  Hvordan går det med hjemmesiden hans forresten? Husker dere de syke bildene han fikk tatt av seg selv?

Tren på langskudd

Nixon

Nå er det vel ingen direkte sammenheng mellom å være en god spiller og bli god i en administrativ rolle. Men Scharner? Det måtte vi bare prøvd hadde vi fått sjansen!:)
Rød makt på Hansa

bernu

Nå hadde vel ikke Jostein Flo noen erfaring før han begynte som sportssjef i Godset. Det har da gått fint.
Jeg tror Scharner hadde vært supert 
HANSA - Z

Kagain

Jeg tenker også på muligheten for spillende sportssjef. Fyren har begynt å lære seg norsk (Av ukjent grunnet) og ser nok kanskje for seg at han skal gjøre noe i Norge på sikt.

Det som jeg tror vil være viktig er om vi får klarhet i hvilken rolle denne sportssjefen skal ha. Er han først og fremst regnet som en slags speider-variant så kan jo Scharner være interessant. Han har spilt rundtomkring i Europa og har sånn sett nok et ganske greit nettverk. Om han da skal trenes til mer administrative ting etterhvert så kan jo det være en myk start for han. Men så spørs det om vi skal la noen få bli sportssjef gjennom learning by doing igjen. Peddelusken ble vel det i sin tid, og jobben han gjorde er det jo delte meninger om. På den tiden hadde vi vel også en trener som drev med learning by doing også.

Hadde Scharner blitt hentet inn for denne jobben fikk vel kanskje Norling en litt mer managerlignende rolle også. KAnskje det er noe som kan appelere til han om vi ser på noe av det som har blitt sagt om problemene i Malmö?

Churchill

Når vi nå har ansatt Norling som trener ville det være galskap å ansette Scharner som sportssjef. Nordlig trenger ikke en som går i veien for seg og som har utviklet en egen teori om hvordan man skal drive fotballklubber. Nordlig trenger en tilrettelegger og en som kan støtte opp om hans måte å utvikle laget på. En sindig pragmatiker. Svante hadde fungert perfekt. Scharner ville blitt katastrofe.
...we shall never surrender.

Nixon

Quote from: Churchill on December 11, 2013, 18:06:44 PM
Når vi nå har ansatt Norling som trener ville det være galskap å ansette Scharner som sportssjef. Nordlig trenger ikke en som går i veien for seg og som har utviklet en egen teori om hvordan man skal drive fotballklubber. Nordlig trenger en tilrettelegger og en som kan støtte opp om hans måte å utvikle laget på. En sindig pragmatiker. Svante hadde fungert perfekt. Scharner ville blitt katastrofe.


Hvorfor tror du at Svante ikke har sin egen teori om hvordan man skal drive en fotballklubb? Det kan like gjerne være slik at Norling og Scharner har sammenfallende teorier som at Norling og Svante har det.
Rød makt på Hansa

Churchill

Jeg tror ikke Scharner som mennesketype er det Norling trenger. Det der med at han har utviklet sin egen teori er bare en bisetning.
...we shall never surrender.

Belfort

Sitter også med en følelse av at Scharner kan bli litt vell "eksperimentell" i en slik rolle

Klaus_Brann

Quote from: dudo on December 11, 2013, 15:47:11 PM
Jeg driter i hva han sier. Hatt vi noensinne hatt en spillende sportssjef i Norge? Jeg er mer enn villig til å prøve!


Stemmer for den.

Forøvrig tror jeg Scharner sitter med mange gode tanker rundt klubbdrift. Han er gjennomsyret profesjonell og grundig, og måten han går til verks på virker fantastisk. Jeg er totalt positiv til å få han inn for samtaler om ikke annet.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Go Up