• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Daglig leder / Sportssjef etter RBH

Started by Superjack, October 28, 2013, 11:49:59 AM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Quote from: nero on November 21, 2013, 09:59:34 AM
Quote from: ostraume on November 21, 2013, 09:49:13 AM
Quote from: storB on November 20, 2013, 22:06:01 PM
Quote from: nero on November 20, 2013, 20:19:43 PM
Det viktigste kriteriet for en sportssjef er altså å komme godt overens med Roald. Hvilken herlig profesjonell klubb vi er, dere!


Fantastisk. Hyll Geniet..


Rimelig åpenbart at Walstad har blitt skvist ut. Fra BT sin artikkel:

Walstad:  "Så hadde jeg en diskusjon med Roald om hvordan det skal organiseres på avdeling sport i fremtiden og kom frem til at det kanskje var vel så bra for klubben at enda en pult ble ryddet nå."

og RBH: " Han er enig i at den rollen ikke er noe for ham"

Det gjelder å holde seg inne med Roald...og NTG-Walstad har åpenbart ikke falt i smak hos vår åndelige leder.

Det blir bare tydeligere og tydeligere at ingen bedring vil skje før vi har fått en viss mann ut av klubben. Herre, for en destruktiv kraft den mannen er!


Jeg tror jeg er enig i at det var best at Walstad går.
Tren på langskudd

Leffen

Jonas Jonsson var det naturligvis ja. Litt pinlig glipp fra meg der:) Hvordan du kan mene at den listen er dritt er utrolig. Der er det mange gode navn for en middelhavsfarerklubb som FFK. Har hørt han snakke i tv2 sitt studio mange ganger, og hans innsikt over det europeiske spillemarkedet slo meg som imponerende. Han har også vært svært aktiv på twitter med å kritisere at norske klubber ikke har skjønt at scouting er viktig. Kunne ikke vært mer enig! På dette feltet er vi stuck på 80-tallet. Jamfør alt det utenlandske raskest vi har handla inn de siste årene

nero

November 21, 2013, 10:58:30 AM #152 Last Edit: November 21, 2013, 11:01:10 AM by nero
Quote from: Lasaron on November 21, 2013, 10:49:43 AM
Quote from: nero on November 21, 2013, 09:59:34 AM
Quote from: ostraume on November 21, 2013, 09:49:13 AM
Quote from: storB on November 20, 2013, 22:06:01 PM
Quote from: nero on November 20, 2013, 20:19:43 PM
Det viktigste kriteriet for en sportssjef er altså å komme godt overens med Roald. Hvilken herlig profesjonell klubb vi er, dere!


Fantastisk. Hyll Geniet..


Rimelig åpenbart at Walstad har blitt skvist ut. Fra BT sin artikkel:

Walstad:  "Så hadde jeg en diskusjon med Roald om hvordan det skal organiseres på avdeling sport i fremtiden og kom frem til at det kanskje var vel så bra for klubben at enda en pult ble ryddet nå."

og RBH: " Han er enig i at den rollen ikke er noe for ham"

Det gjelder å holde seg inne med Roald...og NTG-Walstad har åpenbart ikke falt i smak hos vår åndelige leder.

Det blir bare tydeligere og tydeligere at ingen bedring vil skje før vi har fått en viss mann ut av klubben. Herre, for en destruktiv kraft den mannen er!


Jeg tror jeg er enig i at det var best at Walstad går.

Mulig det er best, ja, men problemet er jo at det etter hvert har blitt nokså vanskelig å ha tillit til Roalds evne til å vurdere slike ting.
Lions led by donkeys.

Lasaron

Quote from: nero on November 21, 2013, 10:58:30 AM
Quote from: Lasaron on November 21, 2013, 10:49:43 AM
Quote from: nero on November 21, 2013, 09:59:34 AM
Quote from: ostraume on November 21, 2013, 09:49:13 AM
Quote from: storB on November 20, 2013, 22:06:01 PM
Quote from: nero on November 20, 2013, 20:19:43 PM
Det viktigste kriteriet for en sportssjef er altså å komme godt overens med Roald. Hvilken herlig profesjonell klubb vi er, dere!


Fantastisk. Hyll Geniet..


Rimelig åpenbart at Walstad har blitt skvist ut. Fra BT sin artikkel:

Walstad:  "Så hadde jeg en diskusjon med Roald om hvordan det skal organiseres på avdeling sport i fremtiden og kom frem til at det kanskje var vel så bra for klubben at enda en pult ble ryddet nå."

og RBH: " Han er enig i at den rollen ikke er noe for ham"

Det gjelder å holde seg inne med Roald...og NTG-Walstad har åpenbart ikke falt i smak hos vår åndelige leder.

Det blir bare tydeligere og tydeligere at ingen bedring vil skje før vi har fått en viss mann ut av klubben. Herre, for en destruktiv kraft den mannen er!


Jeg tror jeg er enig i at det var best at Walstad går.

Mulig det er best, ja, men problemet er jo at det etter hvert har blitt nokså vanskelig å ha tillit til Roalds evne til å vurdere slike ting.


Ja, selv om jeg av og til kan være enig med RBH har jeg generelt ikke tillitt til at han kan gjøre en god jobb for Brann.
Tren på langskudd

krakra

JEg syns det er negativt at Walstad drar. En dyktig fyr som vi helt klart kunne funnet en sentral rolle til.

Christian

Quote from: krakra on November 21, 2013, 11:55:35 AM
JEg syns det er negativt at Walstad drar. En dyktig fyr som vi helt klart kunne funnet en sentral rolle til.

Som sportssjef da?

Litt av utfordringen er vel at en ny sportssjef nok vil være enklere å finne om denne får sette sammen sitt eget team i størst mulig grad. Noen kontinuitetsbærere er nok greit å ha, men Walstad sin posisjon kunne nok fort komme i direkte konflikt med sportssjefstillingen. Eg tror blanke ark og enkle forhold i avdeling sport er gunstig her.

Dessuten: Walstad har vel vært sentral i flere spillerprosjekter som ikkje har vært så veldig populære eller suksessrike: Pavlov og Ashia f.eks. Har han vist seg som en så god ressurs for klubben?

krakra

Han kunne fått jobben som speidersjef f.eks.

Man får som man sår. Når Walstad får beskjed om å finne en gratis spiller som kan lånes i seks månder uten å bruke penger på å finne ham så blir naturlig nok kvaliteten på spilleren deretter.

Burde gitt ham ansvaret for spillerkartlegging, hentet en speider og gitt dem faktiske midler til å gjøre kartlegging så de ikke var begrenset til youtube og FM.

dudo

Quote from: Leffen on November 21, 2013, 10:54:04 AM
Jonas Jonsson var det naturligvis ja. Litt pinlig glipp fra meg der:) Hvordan du kan mene at den listen er dritt er utrolig. Der er det mange gode navn for en middelhavsfarerklubb som FFK. Har hørt han snakke i tv2 sitt studio mange ganger, og hans innsikt over det europeiske spillemarkedet slo meg som imponerende. Han har også vært svært aktiv på twitter med å kritisere at norske klubber ikke har skjønt at scouting er viktig. Kunne ikke vært mer enig! På dette feltet er vi stuck på 80-tallet. Jamfør alt det utenlandske raskest vi har handla inn de siste årene


Framstår progressiv, ja.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

nero

Og når Walstad gir seg vil jo RBHs stemme få mere vekt i spørsmålet om ny trener.
Lions led by donkeys.

Ricky

Quote from: dudo on November 20, 2013, 22:07:29 PM
Skikkelig rævva er total skivebom. På treff-listen er spillere nok til å sette sammen minst et medaljelag.


Det kan man jo si om trefflisten til alle lag, inkludert Brann. Om vi kun forholder oss til spillere med en prislapp på 0-2 mill, så skulle vel fortsatt Bruun-Hanssens topp 11 kunne hamle opp med Fredrikstads topp 11 på en vanlig dag.

Den røde tråden i FFK-listen (bortsett fra at de gode kjøpene hovedsaklig skjedde før de havnet i økonomisk trøbbel og før Tor Kristian Karlsen trakk seg i 2009) ser ut til å være kortsiktige låneavtaler og bingosigneringer. Der Brann henter én Kennedy Ashia hver sesong, har FFK gjerne hentet fire-fem, og sendt dem utpå i håp om at noen av dem skal score noen mål eller på andre måter gjøre seg bemerket og øke verdien. Innimellom, så gjør jo noen det. Men resultatene taler jo sitt tydelige språk; FFK fungerer ikke som et lag, og det har de ikke gjort på mange år. Seks forskjellige trenere har forsøkt seg etter sølvsesongen i 2008, og det har bare gått nedoverbakke. Og andre klubber har slitt like mye med økonomien som det FFK har gjort.

Hvis sportssjefstillingen i Brann innebærer å finne 'sorte diamanter' i Afrika og Sentral-Amerika til en billig penge, så kan sikkert Jonsson være en spennende mann.
Men hvis stillingen innebærer å ha det overordnede ansvaret for hele den sportslige avdelingen i Brann - med oppgaver som å utarbeide og følge opp de store temaene som en sportsplan, spillestil, treneransettelser, junioravdelingen o.s.v., så "ser jeg det ikke", for å si det sånn.

Leffen

Nå har jo ffk hatt et mer inkompetent styre enn oss, og vist null tillit til folk over tid. Husk også at de valgte å hente morgan Andersen (Morgan Andersen!) til klubben

crm

Quote from: Ricky on November 21, 2013, 23:13:50 PM
Hvis sportssjefstillingen i Brann innebærer å finne 'sorte diamanter' i Afrika og Sentral-Amerika til en billig penge, så kan sikkert Jonsson være en spennende mann.
Men hvis stillingen innebærer å ha det overordnede ansvaret for hele den sportslige avdelingen i Brann - med oppgaver som å utarbeide og følge opp de store temaene som en sportsplan, spillestil, treneransettelser, junioravdelingen o.s.v., så "ser jeg det ikke", for å si det sånn.


Dette er et veldig viktig poeng, og jeg har tenkt akkurat samme tanke. Er positiv til Jonsson dersom målet er å ha en sportssjef med total koll på den såkalte spillerlogistikken. Skal Branns sportssjef derimot være en organisator og strateg med evne til å knytte de rette ressursene til klubben på alle nivåer av den sportslige delen, trengs det nok en annen person. Så: Nerd eller leder? Lurer på hva styret tenker om dette.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

esp123

Hva med å prøve seg på TKK? Gi han frie tøyler.

crm

Det hadde vært en drøm. Men han ga seg i Monaco av personlige årsaker. Tror det var seriøst ment...
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Ricky

Lars Bakkerud ønsker å fokusere på klubbutvikling - blir ny sportssjef i Os:

http://www.midtsiden.no/bakkerud-til-os




Skal bli interessant å se om han klarer å vekke den sovende kjempen i sør :)

Lasaron

Da er vel han og på alle måter ute av bildet. Men det ser ut til at Bergen er blitt hjembyen hans. Kanskje han kan få en rolle i Brann igjen om en tid.

Ser at Rune Vindheim, Fana-treneren, leder en del kretssamlinger. Kanskje det finnes en lignende stilling i kretsen som passer de resterende 40% som Bakkerud mangler. En slags spillerutviklingsstilling i kretsen.
Tren på langskudd

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Yngve


osoerli

Har ikkje tru på Semb eller ein annan innflyttar som sportssjef.  Blir ikkje noko langsiktig.  Ein sportssjef bør sitta i år etter år.  Og då må det vera ein som bur i distriktet eller ein annan som er truande til å bli her.
Mitt forslag er Magnus Johansson.  Har også svært god oversikt over alle unge talent frå Rogaland til Sogn og Fjordane.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Gulløl


Det sitter en kar i Sverige som hadde vært perfekt som ny sportssjef i Brann, mener BAs Tormod Bergersen i denne kommentaren.
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7007948
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Xminator

Og i Brann leter Roald etter en kompis han kan ansette og dolke i ryggen uten å miste jobben selv. Svante ville fått for stor makt. Samme gjelder POL.

Huff

Quote from: Gulløl on November 27, 2013, 01:22:04 AM

Det sitter en kar i Sverige som hadde vært perfekt som ny sportssjef i Brann, mener BAs Tormod Bergersen i denne kommentaren.
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article7007948



Bergersen har definitivt funnet en god kandidat. Skandale dersom Svante faktisk ikke er kontaktet.

Lasaron

Jeg også kan tenke meg ham. Men jeg mener også at vår nye sportssjef må kunne se for seg å bo her i mange år. At de ikke ser på det som en 3-4-årsgreie.
Tren på langskudd

Kagain

Arne Sandstø som sportssjef :) Neida. I en situasjon som dette hadde det kanskje vært en idè å tenke utenfor boksen om ingen kandidater utpreget seg eller var tilgjengelig: finnes det noen fotballspillere som nærmer seg slutten av sin karriere og som har vist en utpreget forretningsteft? Noen som kanskje har vært proff en stund og fått kontakter den veien? Jeg har ingen kandidater der, men kanskje dere andre har noen innspill?

pidre

Saludar a los monos!

Belfort

Svante hadde vært knall å få inn. Ville vært en unnlatelsessynd av dimensjoner hvis han ikke blir kontaktet.

Huff

Quote from: pidre on November 27, 2013, 07:45:23 AM
Jf artikklel om McLeish i BA i dag - trenger vi sportssjef?

http://www.ba.no/sport/fotball/article7007582.ece




Hadde vi hatt en skikkelig sportssjef tror jeg fort at vi forlengst hadde hatt en Skarsfjord-erstatter på plass, da vedkommende bør ha kontinuerlig trenerkartlegging på sin agenda. Blant annet. Jeg tror definitivt vi trenger en sportssjef, og at vi neppe får en langsiktig sportslig tankegang uten.

aleksanderhjelleseth

Quote from: Røde Mor on November 27, 2013, 07:29:14 AM
Arne Sandstø som sportssjef :) Neida. I en situasjon som dette hadde det kanskje vært en idè å tenke utenfor boksen om ingen kandidater utpreget seg eller var tilgjengelig: finnes det noen fotballspillere som nærmer seg slutten av sin karriere og som har vist en utpreget forretningsteft? Noen som kanskje har vært proff en stund og fått kontakter den veien? Jeg har ingen kandidater der, men kanskje dere andre har noen innspill?

Raymond kvisvik er vell kjent for å ha en glimrende foretningsteft, med god økonomisk kontroll. <;)
Svante er det soleklare førstevalget mitt, og han bør kontaktes asap. Merker eg begynner å bli utolmodig, jo før vi ansetter en sportssjef desto bedre er det. Svante som sportsjef og David Nilsen som trener, jettebra og skønt.
Fax de roald!

pidre

Quote from: Huff on November 27, 2013, 08:00:22 AM
Quote from: pidre on November 27, 2013, 07:45:23 AM
Jf artikklel om McLeish i BA i dag - trenger vi sportssjef?

http://www.ba.no/sport/fotball/article7007582.ece




Hadde vi hatt en skikkelig sportssjef tror jeg fort at vi forlengst hadde hatt en Skarsfjord-erstatter på plass, da vedkommende bør ha kontinuerlig trenerkartlegging på sin agenda. Blant annet. Jeg tror definitivt vi trenger en sportssjef, og at vi neppe får en langsiktig sportslig tankegang uten.


Kva er oppgåvene til ein sportssjef? Trenerkartlegging bør/kan vel være ein daglig leiar/styre-sak. Blir eit merkelig samarbeidsklima, dersom sportssjef kontinuerlig skal kartlegge nye trenere.

Kva var oppgåvene til POL? Så vidt eg hugsar markerte han seg mest med kjøp (og salg) av spillere.

Eg har meir tru på at trenaren er sjefen - på den engelske modellen, der manager (trener) rapporterer direkte til styret, og de som jobber med speiding og spillerlogistikk sorterer under trener.

At dette ikkje fungerte under Skarsfjord er etter mitt syn feil. Organiseringen var bra, men det var feile folk.
Saludar a los monos!

nero

November 27, 2013, 10:21:10 AM #179 Last Edit: November 27, 2013, 12:26:09 PM by nero
Quote from: pidre on November 27, 2013, 08:17:30 AM


At dette ikkje fungerte under Skarsfjord er etter mitt syn feil. Organiseringen var bra, men det var feile folk.


Selv ikke det beste system i verden funker hvis man har inkompetente folk i posisjonene. Meget mulig at Brann har en strålende modell, men med folk som Roald, Rune, Trond og Lars/Nora blir det bare tull likevel.
Lions led by donkeys.

Lasaron

La oss diskutere hva arbeidsoppgavene til denne sportssjefen bør være. Det er interessant.

1. I dag er der tre assistenttrenere + keepertrener rundt A-stallen. Det er uheldig om hovedtrener får plukke ut alle disse, for da risikerer vi at alt klapper sammen den dagen hovedtreneren forsvinner. Jeg mener sportssjefen bør plukke ut to av dem, kanskje tre.

2. I samråd med hovedtrener stå for spillerlogistikk, men sportssjefen skal ha siste ordet. Dette for å sikre en sunn balanse mellom alder, posisjoner, typer og hvor de kommer fra. Da sikrer vi oss mot en hovedtreners prestisjeprosjekt og/eller skylapper og/eller kortsiktig gevinst.

3. Ha tilsyn med at det er sammenheng mellom hvordan det jobbes i u-avdelingen og med A-laget. Sagt på en annen måte, se til at også A-laget er en del av talentutviklingen.

4. Sørge for at vi ikke er helt uforberedt neste gang vi må ut på trenerjakt.

5. Se til at u-avdelingen jobber slik som de skal.

6. Ordne med treningsleirer, treningskamper og den slags.

7. Legge til rette for at hovedtrener og trenerteamet kan gjøre en så god jobb som mulig.

8. Styre med treningsbaner etc for lagene.

9. Styre med lege, fysioterapeut osv.

Noen av disse punktene går vel litt i hverandre. Kanskje noen bør vekk. Kanskje noen må legges til. Kjør debatt.
Tren på langskudd

Kagain

En god liste der. Under spillerlogistikk kan man kanskje også legge inn en rolle ala den Walstad tok med Dramé: kartlegge han litt, snakke med han, besøke han og få han interessert i klubben. Ihvertfall så lenge vi ikke har en person som er dedikert til speiderarbeid og derunder pleie av potensielle nye spillere.

Når det gjelder kandidater: Hva gjorde Storvik i Helsingborg de siste årene? Kan vi se bort i fra "Storsvik"-navnet og bakgrunnen og se om han kan ta på seg en sportslig sjefsrolle?

pidre

Bra liste ja, men dei fleste av oppgåvene kan utførast av administrativt stabspersonell.

Den viktigaste oppgåve er spillerlogistikk, men ein speidar/sportsleg coordinator underlagt trenar kan vel gjere same nytten? Kontrakter kan vel (normalt) daglig leiar ta seg av, og styret skal uansett ja siste ord mht sammensetning av stall etc.

Trur styre, dagleg leiar, sportsleg leiar og trenar vil ha mange overlappande oppgåver, og at det medfører eit stort konfliktpotensiale.

Saludar a los monos!

ostraume

Noe av poenget med en sportslig leder er jo å få Roald vekk fra alt som smaker av Sport en gang for alle.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on November 27, 2013, 10:56:38 AM
La oss diskutere hva arbeidsoppgavene til denne sportssjefen bør være. Det er interessant.

1. I dag er der tre assistenttrenere + keepertrener rundt A-stallen. Det er uheldig om hovedtrener får plukke ut alle disse, for da risikerer vi at alt klapper sammen den dagen hovedtreneren forsvinner. Jeg mener sportssjefen bør plukke ut to av dem, kanskje tre.


Assistent bør en ny trener selvsagt få velge  seg selv, men Dan Riisnes bør og kommer nok til å fortsette.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Henki

Quote from: pidre on November 27, 2013, 13:42:30 PM
Bra liste ja, men dei fleste av oppgåvene kan utførast av administrativt stabspersonell.

Den viktigaste oppgåve er spillerlogistikk, men ein speidar/sportsleg coordinator underlagt trenar kan vel gjere same nytten? Kontrakter kan vel (normalt) daglig leiar ta seg av, og styret skal uansett ja siste ord mht sammensetning av stall etc.

Trur styre, dagleg leiar, sportsleg leiar og trenar vil ha mange overlappande oppgåver, og at det medfører eit stort konfliktpotensiale.




Den viktigste oppgaven til en sportsjef er å være en kontinuitetsbærer i hele den sportslige organisasjonen. Slik fotballen er blitt er trenere noe som kommer og går. Da er det viktig å ha en overordnet sportslig ansvarlig for hele avdeling sport.

Det er med andre ord viktig at det blir ansatt en dyktig person med en fotballfilosofi som passer klubben og som alle står bak, og at vedkommende er innstilt på å være en langsiktig løsning.
Ballen skal fremover!

Lasaron

Jeg bare gjentar at det kunne vært digg med Jostein Flo som sportssjef.
Tren på langskudd

nero

Trenger vi sportssjef når Roald plutselig ser ut til å snøre inn storfisken?  ;D
Lions led by donkeys.

Xminator

Ja! La RBH hanke inn en sportssjef (om Norling faktisk kommer...) og deretter gjøre genistreken over alle genistreker og trekke seg mens han er på topp.

Huff

Quote from: nero on November 30, 2013, 10:59:11 AM
Trenger vi sportssjef når Roald plutselig ser ut til å snøre inn storfisken?  ;D


Tror ikke dette var ment helt seriøst fra din side, men ja.

Brann trenger definitivt en sportssjef som fungerer som en langsiktig kontinuitetsbærer i klubben. Dette med en trener som rapporterer til styre og daglig leder er tull. Daglig leder kan ikke forventes å inneha samme fotballkompetanse som en sportsdirektør, som jo skal være en fotballspesialist. Det samme gjelder styret, som normalt sett vill inneholde en blanding av næringsliv, supporterepresentanter og gamle spillere.

Det Brann først og fremst trenger nå er en sportsdirektør som vil videreføre det Nordling bygger opp -dersom han kommer- dvs at en etter Nordlings exit ser etter nye trenere med den samme fotballfilosofien osv. Nå får vi tilsynelatende en trivelig entusiastisk type som er opptatt av talenter og mener at fotballen skal være pasningsorientert, ballesittende, offensiv og langs bakken -men fremoverrettet. Slik skal og treneren etter Nordling tenke.

Belfort

Quote from: Xminator on November 30, 2013, 11:10:30 AM
Ja! La RBH hanke inn en sportssjef (om Norling faktisk kommer...) og deretter gjøre genistreken over alle genistreker og trekke seg mens han er på topp.


Enig. Det hadde vært voksent gjort av han

nero

Selvfølgelig bør vi ha en sportssjef. Og med den formen Roald viser som talentspeider for tiden, kan vi jo ende opp med en kompetent sportssjef denne gangen!
Lions led by donkeys.

pidre

November 30, 2013, 15:41:34 PM #192 Last Edit: November 30, 2013, 15:43:15 PM by pidre
Quote from: Huff on November 30, 2013, 12:12:13 PM
Quote from: nero on November 30, 2013, 10:59:11 AM
Trenger vi sportssjef når Roald plutselig ser ut til å snøre inn storfisken?  ;D


Brann trenger definitivt en sportssjef som fungerer som en langsiktig kontinuitetsbærer i klubben.

Det Brann først og fremst trenger nå er en sportsdirektør som vil videreføre det Nordling bygger opp -dersom han kommer- dvs at en etter Nordlings exit ser etter nye trenere med den samme fotballfilosofien osv.


Veit ikkje om eg heilt er enig i dette. Sportssjef som kontinuitetsbærer høyrest jo umiddelbart bra ut, men slike kommer og går, akkurat som trenere. Kontinuiteten skal ligge i klubbkulturen, den skal sitte inngrodd i veggene - slik at ingen trenere kommer hit om legger opp til drittfotball. Dessuten skal (bør) dette være solid forankret i klubbens vedtekter, strategidokument, etc. Det er ikkje slik at det er sportssjefen i Barcelona (tviler på at dei har ein) som er kontinuitetsbærer for lagets possession-fotball (!).

Kva skal arbeidsoppgåvene til ein sportssjef være? Det praktiske rundt kontrakter, kjøp og salg må vel daglig leder og hans stab kunne ta seg av?

Bygg heller opp ein sportslig stab uavhengig (men underlagt) av trener, eksempelvis noko slikt som ein speidar og sportslig administrator.

Saludar a los monos!

krakra

Nå er det ikke sånn at ting faktisk er fysisk inngrodd i veggene. Man er avhengig av at personer viderefører kulturen. Det er der kontinuitet kommer inn i bilde. Kontinuitet gjør at man viderefører en tanke, kultur osv. Derfor er det også negativt med kontinuitet når klubben er preget av ukultur.

Det som er viktig er jo å ikke legge absolutt alt ansvaret på skuldrene til en person, som deretter skal spesialsy sitt eget team som følger ham. Slik vi gjorde med Skarsfjord. Da forsvinner jo all kompetansen sammen med denne ene personer. Det må spres litt, men ikke for mye også må vi sikre oss mot at alle forsvinner på en gang.


pidre

November 30, 2013, 18:57:02 PM #194 Last Edit: November 30, 2013, 18:59:13 PM by pidre
Ja nettopp derfor er det viktig å ikkje basere kontinuitet på ein sportssjef. Kontinuitet må baserast på ein kultur innarbeida i heile organisasjonen og forankra i planverk og vedtekter.

Nå har vi (forhåpentligvis) fått ein trenar på øverste hylle - kva om RBH nå ansetter ein klovn som sportssjef? Geniet fungerte jo sjøv i den stillinga ei stund, og han har jo endå ei rolle i det sportslege som dagleg leiar.

Eg klarer ikkje å fange opp argumenta for å ha ein sportssjef. For meg må trenaren være sjefen for det sportslege.
Saludar a los monos!

Xminator

Hvilken kontinuitet er det egentlig vi vil ha med videre? Det er ingenting igjen fra gull-laget og Mjeldetiden. Roald Bruun-Hansen står for verdier vi godt kan klare oss uten i klubben. Da vil jeg heller fange kontinuiteten i den generasjonen spillere som nå søker lederroller. Siste del av 90-tallet. Magnus Johanson, Svante Samuelson, Per Ove Ludvigsen. Om vi leter der det sikkert flere der som er villige til å ta vare på kulturen som ble bygget i perioden der Brann faktisk var på vei til å etablere seg på øverste halvdel av tabellen.

Jose Arrogantio

Quote from: pidre on November 30, 2013, 15:41:34 PM
Quote from: Huff on November 30, 2013, 12:12:13 PM
Quote from: nero on November 30, 2013, 10:59:11 AM
Trenger vi sportssjef når Roald plutselig ser ut til å snøre inn storfisken?  ;D


Brann trenger definitivt en sportssjef som fungerer som en langsiktig kontinuitetsbærer i klubben.

Det Brann først og fremst trenger nå er en sportsdirektør som vil videreføre det Nordling bygger opp -dersom han kommer- dvs at en etter Nordlings exit ser etter nye trenere med den samme fotballfilosofien osv.


Veit ikkje om eg heilt er enig i dette. Sportssjef som kontinuitetsbærer høyrest jo umiddelbart bra ut, men slike kommer og går, akkurat som trenere. Kontinuiteten skal ligge i klubbkulturen, den skal sitte inngrodd i veggene - slik at ingen trenere kommer hit om legger opp til drittfotball. Dessuten skal (bør) dette være solid forankret i klubbens vedtekter, strategidokument, etc. Det er ikkje slik at det er sportssjefen i Barcelona (tviler på at dei har ein) som er kontinuitetsbærer for lagets possession-fotball (!).

Kva skal arbeidsoppgåvene til ein sportssjef være? Det praktiske rundt kontrakter, kjøp og salg må vel daglig leder og hans stab kunne ta seg av?

Bygg heller opp ein sportslig stab uavhengig (men underlagt) av trener, eksempelvis noko slikt som ein speidar og sportslig administrator.




Barcelona har en sportslig leder. Hvorfor tror du ikke de har en? De aller fleste store klubbene på kontinentet har dette, inkludert Real Madrid, Barcelona, Bayern Munich og Juventus. Det er bare i England de ikke liker sportslige ledere, og også der har de begynt å skjønne at det hjelper å ha kompetente sportslige ledere. Tottenham's sportslige leder har for eksempel fått mye av æren for at klubben har blitt en utfordrer til Champions League plass i England.

I Norge har Strømsgodset høstet veldig godt av å ha en kompetent sportslig leder som har klart å ordne slik at hele det sportslige apparatet har dratt sammen i riktig retning.

Daglig leder skal ikke være den som står for kontrakter, kjøp og salg. Ikke bare fordi den daglige lederen heter Roald Bruun-Hansen, men fordi den daglige lederens viktigste kompetanser skal være organisoriske og økonomiske, ikke den sportslige. Det er derfor man har forskjellige ledere, slik at man kan få fordelt oppgaver til folk med forskjellige kompetanser. En sportslig leder skal stå for sportslige avgjørelser, daglig leder for hvordan klubben skal organiseres og overse økonomien.

Dessuten så vi med Skarsfjord hvorfor vi trenger en sportslig leder. Uten en sportslig leder var vi avhengig av en ledelse uten sportslig kompetanse til å ta tak når det ble klart Skarsfjord var feil mann til å lede laget, og siden  ledelsen og styret er mest opptatt av tall og økonomi ble det mye feil gjort i den anledningen.

crm

Selvfølgelig trenger vi sportssjef, og det oppfatter jeg at så å si alle er enige om. Utviklingen i internasjonal fotball går helt klart i den retningen; at det er en posisjon i klubben som har et klart definert ansvar for å gjøre de langsiktige vurderingene på det sportslige. Som det sies over, er managerrollen utdøende. Et annet viktig poeng er at det reint praktisk er for mye ansvar for en trener å skulle ha så mange oppgaver. Trenerens oppmerksomhet bør i størst mulig grad ligge i å utvikle A-laget, spiller for spiller og kollektivt, med alt det måtte innebære av treningsprogram, spillersamtaler, laguttak osv. Det er en drøy nok heltidsjobb i seg selv.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

dokken


http://blogg.fotbollskanalen.se/ekwall/

I følge Ekwall i TV4 er Rikard Norling en trener som ønsker å være manager. og det er kanskje årsaken til at han har kommet i konflikt med to sportssjefer.

Jeg ønsker Norling av hele mitt hjerte, men tror vi må innse at han er en ganske egenrådig type. Håper virkelig at RBH og styret har kontroll på denne problemstillingen. Det verste scenariet er hvis det ansettes en trener og sportssjef som ikke tåler trynet på hverandre. Da har vi full konflikt til sommeren allerede.

Ikke for det, MFF tok gull til tross for en slik konflikt. Det er ikke alltid slik at konflikter er ødeleggende på kort sikt.

Churchill

Jeg tror følgende; hvis Norling kommer, blir han manager med nærmest ubegrenset makt. Altså ingen sportssjef. Jeg tror det kan være bra.
...we shall never surrender.

Go Up