• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Partoutkort 2014

Started by Torvanger, August 08, 2013, 14:17:04 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Brann_ruler86

Gå ta banen!

Corran

Det samme vurderer NFF på andskampene
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Gulløl

Entusiasmen er like lav rundt landslaget som rundt Brann for tiden. Kun 6796 tilskuere på Ullevaal i kveld. Det er det laveste tilskuertall i kvalikkamp på Ullevaal siden San Marino i 1992. Så både landslaget og Brann er nede på "rekordene" fra tidlig 90 tall.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Jeg sysler så smått med et brev som skal medfølge oppsigelsen min av partoutkortet, og som muligens - dersom jeg blir fornøyd - også sendes til byens aviser. Problemet er at klagelisten min er jævlig lang, og da tror jeg jeg har oversett en hel del ting også. Derfor prøver jeg å kutte ned til fem grunner for hvorfor jeg ikke orker mer, og som jeg tror kan generaliseres til flere av dem som gir seg. Aktuelle punkter er bl a:

Dørgende kjedelig spillestil. Uten å komme med noen lengre analyse.

Arrogansen Brann møter både fans og kritikere med. Det være seg små bloggere med store penner, det famøse intervjuet med Bøyum, de direkte løgnene om en klubb som er fattigere enn alle andre, avfeiingen av Trond Mohns ultimatums eksistens.

Ambisjonsløshet. Vi skryter over å komme til semien i cupen. Vi nekter å sette resultatmål. Vi gir bonuser ved 40 poeng.

Norges mest åpne klubb presterte å slette sin egen post på facebook om Skarsfjordforlengelsen fordi det var for mange negative reaksjoner.

Forlengelsen med Skarsfjord, på flere nivå. Mohn, ingen sportslig utvikling, skaper en "dem mot oss"-kultur når det gjelder forholdet til fansen.

RBH. Koster oss millioner av kroner hvert år, om det er i tapt momskompensasjon, depositum til rockeband eller bonuser for middelmådighet. Uten tvil den personen som har gjort størst skade på forholdet mellom meg og SK Brann.

Den hevngjerrige hovedtreneren som ikke vil bruke en spiller som f eks Finne når vi ikke har andre spisser tilgjengelig. Setter sin egen ære og makt foran laget. Han som lyger om hvor mange ungdommer vi bruker i forhold til de andre klubbene. Han som prøver å drite ut kritikerne ved å si at dem uten total oversikt ikke kan uttale seg. Arrogant, selvgod og ufeilbarlig.

Så, hva har jeg glemt? Hvorfor er det DU slutter å gå på stadion?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Corleone

Veldig bra dudo! Husk gjerne å ta med "gentlemen agreement saken" og mangel på bank garanti i Huseklepp sagaen. Fy faen, RBH har kastet vekk mange millioner med sin udugelighet.

Henki

Quote from: dudo on October 16, 2013, 20:56:18 PM
Jeg sysler så smått med et brev som skal medfølge oppsigelsen min av partoutkortet, og som muligens - dersom jeg blir fornøyd - også sendes til byens aviser. Problemet er at klagelisten min er jævlig lang, og da tror jeg jeg har oversett en hel del ting også. Derfor prøver jeg å kutte ned til fem grunner for hvorfor jeg ikke orker mer, og som jeg tror kan generaliseres til flere av dem som gir seg. Aktuelle punkter er bl a:

Dørgende kjedelig spillestil. Uten å komme med noen lengre analyse.

Arrogansen Brann møter både fans og kritikere med. Det være seg små bloggere med store penner, det famøse intervjuet med Bøyum, de direkte løgnene om en klubb som er fattigere enn alle andre, avfeiingen av Trond Mohns ultimatums eksistens.

Ambisjonsløshet. Vi skryter over å komme til semien i cupen. Vi nekter å sette resultatmål. Vi gir bonuser ved 40 poeng.

Norges mest åpne klubb presterte å slette sin egen post på facebook om Skarsfjordforlengelsen fordi det var for mange negative reaksjoner.

Forlengelsen med Skarsfjord, på flere nivå. Mohn, ingen sportslig utvikling, skaper en "dem mot oss"-kultur når det gjelder forholdet til fansen.

RBH. Koster oss millioner av kroner hvert år, om det er i tapt momskompensasjon, depositum til rockeband eller bonuser for middelmådighet. Uten tvil den personen som har gjort størst skade på forholdet mellom meg og SK Brann.

Den hevngjerrige hovedtreneren som ikke vil bruke en spiller som f eks Finne når vi ikke har andre spisser tilgjengelig. Setter sin egen ære og makt foran laget. Han som lyger om hvor mange ungdommer vi bruker i forhold til de andre klubbene. Han som prøver å drite ut kritikerne ved å si at dem uten total oversikt ikke kan uttale seg. Arrogant, selvgod og ufeilbarlig.

Så, hva har jeg glemt? Hvorfor er det DU slutter å gå på stadion?


Nå kan jeg ikke love at jeg kommer til å slutte å gå på Stadion, men av de grunnene du legger frem her, er Mohn sin rolle i fornyingen av Skarsfjords kontrakt det som tynger meg mest.
Den saken stinker og det skal langt mer til enn bare benektelser fra Brannledelsen om at det er noen forbindelse der, for at jeg skal stole på at ikke Trond Mohn stilte et ultimatum som Brannledelsen bøyde av for. Den saken har skadet Brann sitt gode navn og rykte, og vist at ledelsen ikke har respekt for at klubben er en medlemsstyrt klubb, og ikke en klubb som styres av dem som til enhver tid støtter Brann økonomisk.
Ballen skal fremover!

dudo

Jeg ser den. Jeg kommer neppe til å klare meg selv, men noe partoutkort blir det ikke.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Quote from: dudo on October 16, 2013, 20:56:18 PM
Så, hva har jeg glemt? Hvorfor er det DU slutter å gå på stadion?


Fint lite. Flere elementer kan taes med, men ser ikke poenget. Ville heller ikke trukket in Klepp og Ighalo-saken, men holdt meg til ting som her hendt i de siste årene.

dudo

Quote from: Huff on October 16, 2013, 21:09:43 PM
Quote from: dudo on October 16, 2013, 20:56:18 PM
Så, hva har jeg glemt? Hvorfor er det DU slutter å gå på stadion?


Fint lite. Flere elementer kan taes med, men ser ikke poenget. Ville heller ikke trukket in Klepp og Ighalo-saken, men holdt meg til ting som her hendt i de siste årene.



Nei, jeg kommer nok også til å kutte det ned til færre punkter. Poenget er (kanskje) at det kan bli et brev de fleste som gir seg kan skrive under på. Og der er det jo veldig greit med noen innspill.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Ja, det blir nok bra at folk straffer klubben vår økonomisk.
Hvorfor ikke gjøre noe på årsmøtet i stedet? Man anklager klubben vår for tafatthet, men er jammen ikke mye bedre selv når det kommer til saken.

Vi klarte å protestere i én forbanna kamp. Det var noe mumling om at folk var misfornøyde med forlengelsen av Skars på supportermøtet. Mange harde ord her inne om forlengelsen og Mohn(sto selv for noen av dem) men lite skjedde ellers.

Jeg skjønner tankegangen, men jeg ser virkelig ikke at ting blir bedre ved at folk vil gjøre økonomien dårligere. Algerøy og RBH finner alltid en eller annen unnskyldning for hvorfor partoutkortsalget detter.
Uansett hvor mye man hater Skars, RBH eller styret, så er det feil måte å gjøre det på.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Det er ikke snakk om straff. Det er snakk om at lidenskapen min for klubben er borte, og at jeg rett og slett ikke gidder. Jeg har ikke lyst, jeg vil ikke mer. Og jeg vil at de ansvarlige skal vite hvorfor jeg forsvinner.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Lasaron

Enig i at det ikke er en straff. Jeg vurderer om jeg gidder eller ikke. Det at jeg er så skeptisk til å fornye er i stor grad fordi jeg har miset troen. Det har ikke vært spesielt gøy i år, tross mange seire. Men om fallende partoutkortsalg får ledelsen til å svette, så er det bare fint.

Det jeg ikke forstår er ledelsens manglende evne til å gjøre noe med det dramatiske fallet i interesse og entusiasme.
Tren på langskudd

pidre

Quote from: Lasaron on October 17, 2013, 06:06:19 AM
Enig i at det ikke er en straff. Jeg vurderer om jeg gidder eller ikke. Det at jeg er så skeptisk til å fornye er i stor grad fordi jeg har miset troen. Det har ikke vært spesielt gøy i år, tross mange seire. Men om fallende partoutkortsalg får ledelsen til å svette, så er det bare fint.

Det jeg ikke forstår er ledelsens manglende evne til å gjøre noe med det dramatiske fallet i interesse og entusiasme.


Tja, ledelsen tolker vel dette som ein generell nedgang i interessen for norsk fotball, og ikkje som eit særfenomen for SK Brann.

Dessutan, dei har satt ned (halvert?) prisen på partoutkort for barn. Dette er eit bra tiltak, men eg reagerer litt på timingen. Dette kommer likssom først når ledelsen er nødt til å gjøre det, når dei har malte seg opp i ein potensiell katastrofe-svikt-i-salg-av-partoutkort-krok. For meg virker dette meir som eit redde sin egen ræv-tiltak.

RBH har sidan han begynnte i klubben ført ein supporterkrig - det må han tilsist bøte for.

Saludar a los monos!

nero

October 17, 2013, 09:15:17 AM #113 Last Edit: October 17, 2013, 09:19:32 AM by nero
Quote from: pidre on October 17, 2013, 08:00:24 AM


RBH har sidan han begynnte i klubben ført ein supporterkrig - det må han tilsist bøte for.



Det ser ikke slik ut. Sportslige fiaskoer på rekke og rad, million på million sølt vekk, dalende publikumstall, Skarsfjordforlengingen, den horrible karrieren som sportssjef, ingenting  ser ut til å bite på RBH. Han får bare fortsette. Det er vel ennå 10-15 år til han blir pensjonist, etter en "strålende" karriere, der han har dratt klubben ned i en myr av likegyldighet.

Og i egne øyne er han altså en vinnertype. På sett og vis har han rett, men ikke på den måten han selv tror. Han greier jo å klore seg fast uansett hvor mye han raserer klubben.

P.S. Jeg har også sendt e-post til klubben der jeg forklarer hvorfor jeg ikke fornyer. Så får folk heller kalle meg medgangssupporter så mye de vil.
Lions led by donkeys.

fisken74

October 17, 2013, 09:19:13 AM #114 Last Edit: October 17, 2013, 09:29:19 AM by fisken74
Er i samme båt selv, har gått fast på stadion siden slutten av 80 tallet men har ikke vert på stadion etter Skarsfjord forlengelsen.


For meg er det 3 hovedgrunner til at jeg gir meg.


Skarsfjords kjedelige spillestil som gjør at gleden og entusiasmen med å gå på stadion sakte men sikkert dør ut.

RBH

Stryrets beslutning om å folenge med Skarsfjord: tidspunktet, Trond Mohns ultimatum, styrets beslutning på tross av at de måtte skjønne at forlengelsen ville medføre stor nedgang i Branninteressen fra den allmenne supporter .


I Finne saken er jeg enig med avgjørelsen om lite spilletid.

Huff

Quote from: pidre on October 17, 2013, 08:00:24 AM
Tja, ledelsen tolker vel dette som ein generell nedgang i interessen for norsk fotball, og ikkje som eit særfenomen for SK Brann.


Ikke så lenge de som ikke fornyer gir klar beskjed om årsakene. Det er ikke bare Dudo som begrunner hvorfor han ikke fornyer med de beslutninger som har blitt tatt i idrettsveien i nyere tid. En må være enda mindre smart enn klovneveldet for ikke å forstå at det er flere av de som ikke fornyer, men som ikke oppgir årsak skriftlig, som mener det samme som Dudo. I alle fall så lenge trenden er at de som begrunner manglende fornyelse gjør dette gjennom å gi klar beskjed om at årsaken er klubbens ledelse.

Både undertegnede og han jeg sitter med har forlengst gitt klar beskjed om at vi ikke forlenger og at grunnen er Branns styre og stell. Jeg skrev noen linjer, han skrev vel over tusen ord. Uansett kom misnøyen klart frem. Om dette er straff eller ikke er forsåvidt uinteressant. Jeg er ikke millioner, og 4000kr er ikke et helt ubetydelig beløp selv om jeg ikke er student. Jeg har mistet håpet og troen på Brann og har forlengst mistet gleden ved å gå på stadion. Engasjementet er på ingen måte forsvunnet, men jeg har null, null tro på de som styrer på der oppe nå, og gidder ikke bruke 4000 kr på å sitte å irritere meg over hvor feigt laget spiller.

krøvel vellevold

Tenk hvordan klubben har utviklet seg fra RBH tok over.

Vi var Norges beste lag, vi hadde over 17000 i snitt, vi hadde 16000 bestillinger på p-kort, vi hadde 180 mill i omsetning, vi skulle ut i Europa, vi skulle bli ledende i Skandinavia, osv.

Nå er vi en middelmådighet som er fornøyd med 6.plasser, ha prestert dårligere enn Haugesund over 104 serierunder under Skars, og å ha nådd semifinaler i cupen - til tross for at det endte med tap mot et dårlig 1.div.lag. Vi har 11000 i snitt, 7000 reelt på kampene, 7000 p-kort, 120 mill i omsetning, og har som "kjempeambisiøs målsetning" å på lang sikt etablere oss blant topp tre.

Vi skylder på dårlig økonomi og opprydning i økonomien, men han som er mye av grunnen til at økonomien er dårlig - og at vi har måttet rydde opp i den - er forfremmet til daglig leder og sitter trygt i den stolen.
Legg ned hele klubben!

Lasaron

Jeg har også skrevet mail der jeg begrunner hvorfor jeg tviler på at jeg kommer til å fornye. Begrunnelsen er i korte trekk Skarsfjord, Styret og Bruun.
Tren på langskudd

Henki

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 00:04:14 AM
Ja, det blir nok bra at folk straffer klubben vår økonomisk.
Hvorfor ikke gjøre noe på årsmøtet i stedet? Man anklager klubben vår for tafatthet, men er jammen ikke mye bedre selv når det kommer til saken.

Vi klarte å protestere i én forbanna kamp. Det var noe mumling om at folk var misfornøyde med forlengelsen av Skars på supportermøtet. Mange harde ord her inne om forlengelsen og Mohn(sto selv for noen av dem) men lite skjedde ellers.

Jeg skjønner tankegangen, men jeg ser virkelig ikke at ting blir bedre ved at folk vil gjøre økonomien dårligere. Algerøy og RBH finner alltid en eller annen unnskyldning for hvorfor partoutkortsalget detter.
Uansett hvor mye man hater Skars, RBH eller styret, så er det feil måte å gjøre det på.


En stor del av problemet med det å skulle "gjøre noe på årsmøtet" er jo at det er de færreste av oss som har verken kunnskap, kontakter og tid til å sette i gang en prosess som skal få dette til. Det er nemlig ikke gjort på en ettermiddag å utfordre de innstillingene en valgkomité kommer med. Dette er ting som ikke kan gjennomføres av enkeltpersoner, men som trenger større og mer etablerte grupperinger i ryggen. Bataljonen kunne vært en mulighet, men signalene er vel ganske klare på at ledelsen der ikke kommer til å være med på noe slikt.

For den gjennomsnittlige partoukortinnehaveren er det sterkeste virkemiddelet man som enkeltperson sitter med, å fornye eller ikke fornye. Mange som ikke fornyer ser nok heller ikke på det som i første rekke å straffe Brann, men som det å bruke pengene sine på noe man heller har lyst å bruke dem på. Slik ting har utviklet seg i Brann er det vanskelig å finne gode argumenter mot at folk heller bruker pengene sine på andre ting.

Jeg synes og det er feil å legge ansvaret for at økonomien i klubben blir dårligere, på dem som ikke ønsker å fornye. Det er klubben selv som har satt seg i denne situasjonen. At folk da bruker pengene sine på noe de har mer lyst å bruke dem på, synes jeg er helt naturlig.
Ballen skal fremover!

Eivind

Quote from: Lasaron on October 17, 2013, 09:46:55 AM
Jeg har også skrevet mail der jeg begrunner hvorfor jeg tviler på at jeg kommer til å fornye. Begrunnelsen er i korte trekk Skarsfjord, Styret og Bruun.


Samme for meg. Vi var flere sesonger 10 stk som hadde partukort sammen på Hansa. Denne sesongen var vi 3 stk igjen. Neste sesong det 0.

Jeg tror dette gjenspeiler veldig mange. 

Nixon

Dersom de siste innleggene i denne tråden representerer en tydelig trend kan det bli stusselig å være billettansvarlig i Brann i vinter. En solid nedgang i partoutkortsalget kan de ikke feie under teppet med bortforklaringer om at det er årsaker utenfor veggene på Stadion.

Så får vi se hvor åpen denne klubben egentlig er nå den første fristen går ut i slutten av denne måneden. Får vi noen tall eller kommer de til å vente lengst mulig utover vinter og vår neste år? Jeg tipper på det siste.

Personlig skal jeg fornye. Men det er jo ingenting i veien for at vi som gjør det også sender mail. Jeg er jo ikke uenig med mye av det som er skrevet over. Jeg fornyer jo på mange måter på tross av alt dette.
Rød makt på Hansa

dokken

På medlemsmøtet var Algerøy veldig opptatt av at nå måtte folk kjenne sin besøkelsestid og fornye før 31. oktober. Da var det billigere. Dessuten krevde han at 800 skulle kjøpe partoutkort på den nye ståtribunen før jul.

Bare det at han tror han er i en situasjon der han kan stille krav, viser at Brann ikke har skjønt alvoret i situasjonen.

Hvorfor i alle dager skal jeg fornye nå, når jeg ikke har noen grunn til å tro på en god sesong neste år, ikke aner hvordan Hansa-tribunen vil se ut (blir det ståfelt? Hvor blir det familiefelt (som jeg vil unngå)? Hvor vil de som jeg står sammen med, ende opp?

Jeg kommer nok til å gå på de fleste kampene neste år også. Men kommer til å ta meg god tid før jeg fornyer/kjøper nytt kort. Det er uaktuelt å gjøre det før etter årsmøtet.

Henki

Quote from: Nixon on October 17, 2013, 10:53:58 AM
Personlig skal jeg fornye. Men det er jo ingenting i veien for at vi som gjør det også sender mail. Jeg er jo ikke uenig med mye av det som er skrevet over. Jeg fornyer jo på mange måter på tross av alt dette.


Jeg skal nok fornye jeg og, men jeg aner ikke med de to jeg går med. Vi som skal fornye kan jo selvfølgelig og sende en e-post og forklare at fornyingen vår skjer på tross av alt rotet og at vi ikke er fornøyd med dem som sitter med makten nå. Da jeg sendet e-post til Algerøy for å etterlyse informasjon om hvordan jeg skulle fornye skrev jeg blant annet dette:

"Hvis jeg skal vurdere om jeg skal fornye for neste sesong må jeg i hvert fall ha tilgang til riktig sted for å fornye. Jeg forstår jo godt at du ikke kan hjelpe meg med å få tak i en ny trener, nytt styre og kanskje ny daglig leder. Men du kan kanskje fortelle meg hvor jeg skal logge meg inn for å kunne fornye?".

Algerøy er en av de på Stadion jeg har sympati med oppi all driten. Han har en vanskelig oppgave foran seg. Da må det være kjedelig å oppleve at de forutsetningene som blir lagt fra ledelsen er mildt sagt utfordrende.
Ballen skal fremover!

pidre

Saludar a los monos!

Northside

Quote from: Henki on October 17, 2013, 10:08:24 AM
En stor del av problemet med det å skulle "gjøre noe på årsmøtet" er jo at det er de færreste av oss som har verken kunnskap, kontakter og tid til å sette i gang en prosess som skal få dette til. Det er nemlig ikke gjort på en ettermiddag å utfordre de innstillingene en valgkomité kommer med. Dette er ting som ikke kan gjennomføres av enkeltpersoner, men som trenger større og mer etablerte grupperinger i ryggen. Bataljonen kunne vært en mulighet, men signalene er vel ganske klare på at ledelsen der ikke kommer til å være med på noe slikt.

nero

Hvis ikke man begynner å se faresignalene når folk i Bataljonmiljøet faller fra, så er det totalt krise der oppe. Når ikke en gang den harde kjernen gidder mer, hvem skal da fylle setene? Skal vi ende opp som det nye Lyn?
Lions led by donkeys.

Klaus_Brann

Quote from: dudo on October 17, 2013, 00:06:36 AM
Det er ikke snakk om straff. Det er snakk om at lidenskapen min for klubben er borte, og at jeg rett og slett ikke gidder. Jeg har ikke lyst, jeg vil ikke mer. Og jeg vil at de ansvarlige skal vite hvorfor jeg forsvinner.


Da må du bestemme deg. Du sier jo fire poster over at du nepper klarer å holde deg borte.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Lasaron on October 17, 2013, 06:06:19 AM
Det jeg ikke forstår er ledelsens manglende evne til å gjøre noe med det dramatiske fallet i interesse og entusiasme.


Jeg forstår det godt. De kjører en linje med middelmådighet som den røde tråden.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: nero on October 17, 2013, 09:15:17 AM
P.S. Jeg har også sendt e-post til klubben der jeg forklarer hvorfor jeg ikke fornyer. Så får folk heller kalle meg medgangssupporter så mye de vil.


Det er jo det du er.
Hadde alle sluttet å gå på stadion hadde vi ikke hatt noen sportsklubb i de øverste divisjonene lenger. Andre betaler for å holde klubben i live til det kommer bedre tider og andre folk inn i klubben, og da kommer dere tilbake igjen.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Henki on October 17, 2013, 10:08:24 AM
Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 00:04:14 AM
Ja, det blir nok bra at folk straffer klubben vår økonomisk.
Hvorfor ikke gjøre noe på årsmøtet i stedet? Man anklager klubben vår for tafatthet, men er jammen ikke mye bedre selv når det kommer til saken.

Vi klarte å protestere i én forbanna kamp. Det var noe mumling om at folk var misfornøyde med forlengelsen av Skars på supportermøtet. Mange harde ord her inne om forlengelsen og Mohn(sto selv for noen av dem) men lite skjedde ellers.

Jeg skjønner tankegangen, men jeg ser virkelig ikke at ting blir bedre ved at folk vil gjøre økonomien dårligere. Algerøy og RBH finner alltid en eller annen unnskyldning for hvorfor partoutkortsalget detter.
Uansett hvor mye man hater Skars, RBH eller styret, så er det feil måte å gjøre det på.


En stor del av problemet med det å skulle "gjøre noe på årsmøtet" er jo at det er de færreste av oss som har verken kunnskap, kontakter og tid til å sette i gang en prosess som skal få dette til. Det er nemlig ikke gjort på en ettermiddag å utfordre de innstillingene en valgkomité kommer med. Dette er ting som ikke kan gjennomføres av enkeltpersoner, men som trenger større og mer etablerte grupperinger i ryggen. Bataljonen kunne vært en mulighet, men signalene er vel ganske klare på at ledelsen der ikke kommer til å være med på noe slikt.

For den gjennomsnittlige partoukortinnehaveren er det sterkeste virkemiddelet man som enkeltperson sitter med, å fornye eller ikke fornye. Mange som ikke fornyer ser nok heller ikke på det som i første rekke å straffe Brann, men som det å bruke pengene sine på noe man heller har lyst å bruke dem på. Slik ting har utviklet seg i Brann er det vanskelig å finne gode argumenter mot at folk heller bruker pengene sine på andre ting.

Jeg synes og det er feil å legge ansvaret for at økonomien i klubben blir dårligere, på dem som ikke ønsker å fornye. Det er klubben selv som har satt seg i denne situasjonen. At folk da bruker pengene sine på noe de har mer lyst å bruke dem på, synes jeg er helt naturlig.


Northside skisserer fint hvordan vi kan gjøre noe.

Jeg legger ikke ansvaret på de som fornyer, men si at man mister 2000 partoutkortsalg så er det selvfølgelig et betydelig beløp Brann går glipp av. Klubben har dreti på leggen og sørget for å havne her selv, utvilsomt, men jeg tror ikke det at folk flykter vårt synkende skip i hopetall vil gjøre situasjonen bedre.
Møt opp og protester i stedet.

Det beste argumentet for at folk skal bruke pengene sine på Brann står i den forrige posten min. Hadde alle gjort som de som nå velger å ikke fornye, hadde dere ikke hatt noen klubb å komme tilbake til om et par år.
Og det har ingen ting med å støtte laget, trener, styre og stell blindt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: dokken on October 17, 2013, 11:44:52 AM
På medlemsmøtet var Algerøy veldig opptatt av at nå måtte folk kjenne sin besøkelsestid og fornye før 31. oktober. Da var det billigere. Dessuten krevde han at 800 skulle kjøpe partoutkort på den nye ståtribunen før jul.

Bare det at han tror han er i en situasjon der han kan stille krav, viser at Brann ikke har skjønt alvoret i situasjonen.

Hvorfor i alle dager skal jeg fornye nå, når jeg ikke har noen grunn til å tro på en god sesong neste år, ikke aner hvordan Hansa-tribunen vil se ut (blir det ståfelt? Hvor blir det familiefelt (som jeg vil unngå)? Hvor vil de som jeg står sammen med, ende opp?


Selvsagt må Brann kreve at et visst antall kjøper før de kan gjøre såpass store endringer, men antallet er altfor høyt.
Dog burde det selvsagt vært klart for lenge siden hvordan det evt. ble med et nytt ståfelt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Northside on October 17, 2013, 13:57:55 PM
Klarer vi f.eks en aksjon i årets siste hjemmekamp, så kan det gi litt effekt. Alle på Hansatribunen forlater Stadion siste 45min. Stiller seg heller utenfor hovedtribunen.
Media hiver seg selvsagt på og det blir kaos og elendig avslutning for Brann sin del. Slik kan de ikke leve med gjennom hele vinteren.


Det klarer man aldri å få til, det er alltid folk som blir værende på tribunen. Men kanskje man kunne fått til 5-10 min slik det ble gjort med sofaen sist? Bare at det i stedet ble holdt opp bannere med noen stikk til styre og stell.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 15:47:48 PM
Quote from: dudo on October 17, 2013, 00:06:36 AM
Det er ikke snakk om straff. Det er snakk om at lidenskapen min for klubben er borte, og at jeg rett og slett ikke gidder. Jeg har ikke lyst, jeg vil ikke mer. Og jeg vil at de ansvarlige skal vite hvorfor jeg forsvinner.


Da må du bestemme deg. Du sier jo fire poster over at du nepper klarer å holde deg borte.


Det er forskjell på en og annen enkeltbillett og et partoutkort til 3500. Det er det som har skjedd, jeg har gått fra å ha en skyhøy prioritering av p-kort (for noen år siden vurderte jeg maksprisen min til å være nærmere 20k - som student), til ikke å ha noen interesse for p-kort i det hele tatt.

Og det er ikke snakk om å være medgangssupporter. Jeg har gått der i årevis, jeg har hatt det gøy og jævlig. Jeg har alltid, alltid brydd meg. De to siste årene har det derimot virkelig gått på stumpene, og den siste trøkken var med forlengingen. Det er mer av det samme, veldig lite spennende, kjedelig spill og løgner til fansen. Jeg vil ikke mer. Eller snarere orker ikke mer. Noe så enkelt som BAs antatte lag i morgen er med på å bekrefte min oppfatning av Brann. Kjedelig, reaktivt. Klassisk Skarsfjord. På et eller annet tidspunkt må jeg stoppe å støtte misbruket. Resultatene hjemme har vært bra, det er alt det andre.

Når det er sagt kommer jeg tilbake. Selvsagt gjør jeg det.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Huff

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 16:00:50 PM
Northside skisserer fint hvordan vi kan gjøre noe.

Jeg legger ikke ansvaret på de som fornyer, men si at man mister 2000 partoutkortsalg så er det selvfølgelig et betydelig beløp Brann går glipp av. Klubben har dreti på leggen og sørget for å havne her selv, utvilsomt, men jeg tror ikke det at folk flykter vårt synkende skip i hopetall vil gjøre situasjonen bedre.
Møt opp og protester i stedet.

Det beste argumentet for at folk skal bruke pengene sine på Brann står i den forrige posten min. Hadde alle gjort som de som nå velger å ikke fornye, hadde dere ikke hatt noen klubb å komme tilbake til om et par år.
Og det har ingen ting med å støtte laget, trener, styre og stell blindt.

Lasaron

Om jeg skal forlenge eller ikke er utelukkende egoistisk motivert. På den ene siden er jeg sterkt i tvil på om det er verdt flere tusen kroner. På den andre siden er jeg jo egentlig veldig glad i å gå på Stadion, og jeg har en plass jeg er ganske godt fornøyd med.
Tren på langskudd

nero

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 15:53:23 PM
Quote from: nero on October 17, 2013, 09:15:17 AM
P.S. Jeg har også sendt e-post til klubben der jeg forklarer hvorfor jeg ikke fornyer. Så får folk heller kalle meg medgangssupporter så mye de vil.


Det er jo det du er.
Hadde alle sluttet å gå på stadion hadde vi ikke hatt noen sportsklubb i de øverste divisjonene lenger. Andre betaler for å holde klubben i live til det kommer bedre tider og andre folk inn i klubben, og da kommer dere tilbake igjen.


Jada. Men jeg viser til hva pidre skrev ovenfor:


Quote from: pidre on October 17, 2013, 13:32:52 PM


Lions led by donkeys.

Belfort

Quote from: krøvel vellevold on October 17, 2013, 09:42:31 AM

Vi skylder på dårlig økonomi og opprydning i økonomien, men han som er mye av grunnen til at økonomien er dårlig - og at vi har måttet rydde opp i den - er forfremmet til daglig leder og sitter trygt i den stolen.


Den store gåten er jo hvorfor i helvete han ikke er blitt ansvarliggjort for den katastrofale jobben han har gjort

Huff

Ang dette plutselige positive taktskiftet i positive uttalelser om store ambisjoner fra Kniksens Plass: Kan det tenkes at signaler om et totalt katastrofalt partoutkortsalg har ført til panikk?

Henki

Quote from: Huff on October 17, 2013, 18:19:40 PM
Ang dette plutselige positive taktskiftet i positive uttalelser om store ambisjoner fra Kniksens Plass: Kan det tenkes at signaler om et totalt katastrofalt partoutkortsalg har ført til panikk?


Du skal ikke se vekk fra at virkeligheten omsider har sneket seg inn i oppmerksomheten til dem som styrer der oppe. Det ville overraske meg om de ikke nå etter hvert, ser at de kanskje var litt kjapp på avtrekkeren i sommer.
Ballen skal fremover!

Gulløl

En trenger ikke være synsk for å forutse at partoutkort salget blir katastrofalt i vinter. Bare så synd at ledelsen på Kniksen plass er blant de siste som oppdager det. At det er panikk er det liten tvil om. Jeg har allerede mottatt 3 mailer på få dager der de bønnfaller meg om å fornye mine partoutkort.


Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Klaus_Brann

Quote from: dudo on October 17, 2013, 16:20:36 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 15:47:48 PM
Quote from: dudo on October 17, 2013, 00:06:36 AM
Det er ikke snakk om straff. Det er snakk om at lidenskapen min for klubben er borte, og at jeg rett og slett ikke gidder. Jeg har ikke lyst, jeg vil ikke mer. Og jeg vil at de ansvarlige skal vite hvorfor jeg forsvinner.


Da må du bestemme deg. Du sier jo fire poster over at du nepper klarer å holde deg borte.


Det er forskjell på en og annen enkeltbillett og et partoutkort til 3500. Det er det som har skjedd, jeg har gått fra å ha en skyhøy prioritering av p-kort (for noen år siden vurderte jeg maksprisen min til å være nærmere 20k - som student), til ikke å ha noen interesse for p-kort i det hele tatt.

Og det er ikke snakk om å være medgangssupporter. Jeg har gått der i årevis, jeg har hatt det gøy og jævlig. Jeg har alltid, alltid brydd meg. De to siste årene har det derimot virkelig gått på stumpene, og den siste trøkken var med forlengingen. Det er mer av det samme, veldig lite spennende, kjedelig spill og løgner til fansen. Jeg vil ikke mer. Eller snarere orker ikke mer. Noe så enkelt som BAs antatte lag i morgen er med på å bekrefte min oppfatning av Brann. Kjedelig, reaktivt. Klassisk Skarsfjord. På et eller annet tidspunkt må jeg stoppe å støtte misbruket. Resultatene hjemme har vært bra, det er alt det andre.

Når det er sagt kommer jeg tilbake. Selvsagt gjør jeg det.


Ja, det er det. Går man på 2/3 av kampene er det jo utjevnet allikevell.
Når er man medgangssupporter etter din mening? Kan man ikke bli det fordi man har holdt ut i tunge tider tidligere?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: Huff on October 17, 2013, 16:39:52 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 16:00:50 PM
Northside skisserer fint hvordan vi kan gjøre noe.

Jeg legger ikke ansvaret på de som fornyer, men si at man mister 2000 partoutkortsalg så er det selvfølgelig et betydelig beløp Brann går glipp av. Klubben har dreti på leggen og sørget for å havne her selv, utvilsomt, men jeg tror ikke det at folk flykter vårt synkende skip i hopetall vil gjøre situasjonen bedre.
Møt opp og protester i stedet.

Det beste argumentet for at folk skal bruke pengene sine på Brann står i den forrige posten min. Hadde alle gjort som de som nå velger å ikke fornye, hadde dere ikke hatt noen klubb å komme tilbake til om et par år.
Og det har ingen ting med å støtte laget, trener, styre og stell blindt.


Der er jeg totalt uenig. Stadiontrollet kommer ut allikevell hvis nok folk er sinna nok eller engasjert nok, det bør absolutt ikke være organisert.
Eksempelvis med Heia Brann- ropet. Noen ganger prøver Bataljonen eller BGG å starte det når vi spiller kjedelig og ikke leverer, og da blir det lunkent trøkk. Andre ganger når det koker på banen kan det være nok at én såvidt begynner, før de fleste hiver seg med og det blir et voldsomt trøkk.

Det er mange nok dyktige, engasjerte og kunnskapsrike Brann-supportere til at det burde kunne gått, men jeg tror folk er for uengasjerte nå pga. det som føles som en ørkevandring i middelmådighet med RBH og Moldestad som går et par meter foran og lover at vi kommer til en oase om et par timer.

De blir nok sittende uavhengig av om folk velger å ikke fornye partoutkortet eller ei.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: nero on October 17, 2013, 17:46:47 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 15:53:23 PM
Quote from: nero on October 17, 2013, 09:15:17 AM
P.S. Jeg har også sendt e-post til klubben der jeg forklarer hvorfor jeg ikke fornyer. Så får folk heller kalle meg medgangssupporter så mye de vil.


Det er jo det du er.
Hadde alle sluttet å gå på stadion hadde vi ikke hatt noen sportsklubb i de øverste divisjonene lenger. Andre betaler for å holde klubben i live til det kommer bedre tider og andre folk inn i klubben, og da kommer dere tilbake igjen.


Jada. Men jeg viser til hva pidre skrev ovenfor:


Quote from: pidre on October 17, 2013, 13:32:52 PM





Tullete svar.
Du vet like godt som meg at RBH blir sittende uavhengig om dere ikke fornyer eller ei. Han har kommet seg gjennom så mye dritt i løpet av så mange år uten at det i det hele tatt har gjort han spesielt utsatt. Han får neppe foten pga. enda dårligere partoutkortsalg.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

dudo

Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 22:57:47 PM
Quote from: dudo on October 17, 2013, 16:20:36 PM
Quote from: Klaus_Brann on October 17, 2013, 15:47:48 PM
Quote from: dudo on October 17, 2013, 00:06:36 AM
Det er ikke snakk om straff. Det er snakk om at lidenskapen min for klubben er borte, og at jeg rett og slett ikke gidder. Jeg har ikke lyst, jeg vil ikke mer. Og jeg vil at de ansvarlige skal vite hvorfor jeg forsvinner.


Da må du bestemme deg. Du sier jo fire poster over at du nepper klarer å holde deg borte.


Det er forskjell på en og annen enkeltbillett og et partoutkort til 3500. Det er det som har skjedd, jeg har gått fra å ha en skyhøy prioritering av p-kort (for noen år siden vurderte jeg maksprisen min til å være nærmere 20k - som student), til ikke å ha noen interesse for p-kort i det hele tatt.

Og det er ikke snakk om å være medgangssupporter. Jeg har gått der i årevis, jeg har hatt det gøy og jævlig. Jeg har alltid, alltid brydd meg. De to siste årene har det derimot virkelig gått på stumpene, og den siste trøkken var med forlengingen. Det er mer av det samme, veldig lite spennende, kjedelig spill og løgner til fansen. Jeg vil ikke mer. Eller snarere orker ikke mer. Noe så enkelt som BAs antatte lag i morgen er med på å bekrefte min oppfatning av Brann. Kjedelig, reaktivt. Klassisk Skarsfjord. På et eller annet tidspunkt må jeg stoppe å støtte misbruket. Resultatene hjemme har vært bra, det er alt det andre.

Når det er sagt kommer jeg tilbake. Selvsagt gjør jeg det.


Ja, det er det. Går man på 2/3 av kampene er det jo utjevnet allikevell.
Når er man medgangssupporter etter din mening? Kan man ikke bli det fordi man har holdt ut i tunge tider tidligere?


Jeg vil ikke begi meg ut på noen definisjon, ut over at jeg overhodet ikke faller inn under den. ;)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

SK


Klaus_Brann

October 18, 2013, 00:29:28 AM #145 Last Edit: October 18, 2013, 00:31:49 AM by Klaus_Brann
Helt enig, og jeg vet ikke hvorfor jeg skrev det sånn, fordi jeg mener ikke at man er medgangs hvis man ikke har partoutkort.
Men hvis man slutter å gå på stadion, er man etter min mening det.
Hva skal ellers til?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krakra

Skrev et eget brev til Brann. Har ikke hatt p-kort, så det ble ingen "hvorfor jeg ikke forlenger"-brev, men jeg endret litt på innledningen for å tilpasse det de som eventuelt vil bruke det til sin begrunnelse for å ikke forlenge.

Kjære Brann

Etter å ha hatt partout-kort på Brann Stadion i ??-år har jeg nå dessverre valgt ikke forlenge for 2014. Dette skyldes ikke personlige årsaker som økonomi, lite tid, flytting eller lignende. Det skyldes heller ikke en generell nedgang i fotball-interessen. Hovedårsaken ligger hos Brann, Branns ledelse og Branns ledelse oppførsel de siste årene. Selv om jeg sikkert blir å se på Brann Stadion også i 2014 er det et drastisk skritt for meg å si ifra meg partout-kortet. Det føles som et brudd, og derfor ønsker jeg å gi beskjed til dere om årsaken til at jeg ikke forlenger.

Siden vi tok seriegull i 2007, det lykkeligste året i mitt Brannminne, har tilværelsene som Brannsupporter i hovedsak vært preget av nedturer, skuffelser, frustrasjon og en anelse svik. Oppturene har vært kortvarige, små og middelmådige. Når de siste seks årenes største oppturer er en tapt cupfinale, en seier borte mot Rosenborg og en hjemmeseier mot Deportivo i et oppgjør vi tilslutt tapte sammenlagt sier det seg selv at vi ikke har hatt mye å glede oss over de siste årene. Det er for så vidt ikke uvant med visse tørkeperioder og nedturer i Brann. Det som har skuffet mest er at klubben tilsynelatende har vært fornøyd med denne middelmådigheten og fremhever fjerdeplasser og tapte cupfinaler som store prestasjoner. Det er en ny situasjon for oss som holder med Brann. For selv om vi tidvis har skuffet har vi alltid vært kjennetegnet som en offensiv klubb. Feighet, defensiv tankegang o g ambisjonsløshet har ikke vært ord som kunne forbindes med Brann. Før de siste seks årene. Det er tungt å forsvare å bruke en stor del av pengeboken for å støtte en klubb som ikke vil være best. Jeg er klar over at dere fra tid til annen sier at dere VIL være best, men det har ikke latt seg vise gjennom handling. Dere har holdt dere til fine ord, og det holder ikke lenger.

I 2010 valgte dere å sparke Steinar Nilsen. Klubben var da i en vanskelig økonomisk situasjon og derfor ble assistent-treneren forfremmet som hovedtrener. På det tidspunktet var det ikke så vanskelig å skjønne valgte i og med at klubben var på vei mot konkurs. Det som har skuffet er at klubben har valgt å bygge hele satsingen rundt en imaginær vei til toppen rundt denne treneren hvis største prestasjoner er et par tapte cupfinaler, og som aldri klarte å ta Haugesund opp i toppen av Adeccoligaen, laget som fem år etter han dro kjemper om medaljen vi selv er sjanseløse på.

2011-sesongen var for så vidt oppløftende med gode resultater, høy innsats og trøkk og et par-fire veldig gode signeringer. Optimismen var gryende. Dessverre har utviklingskurven siden den gang pekt direkte ned. Vi gikk fra en fjerdeplass med tapt cupfinale i 2011, til en sjetteplass i tapt semifinale i 2012 og ligger nå på syvendeplass etter at vi røk tidlig ut av cupen. Vi blir dårligere og dårligere. Dette burde i en klubb med ambisjoner føre endringer for å snu trenden. I Brann har dere valgt å kjøre videre i samme stil med håp om at ting løser seg av seg selv bare dere er tålmodige nok. Middelmådighet og negativ utvikling blir belønnet med forlenget tillitt og lønnsøkning.

Fra 2008-2010 var Brann preget av et sportslig kaos. Delvis fordi økonomien var et kaos, men også mye fordi klubben hadde en sportssjef som ikke var god nok i jobben sin. Dårlige, skadeplagede spillere ble signert på lange og dyre kontrakter. Alderssammensetting, rollesammensetting og typesammensetting på stallen var helt på bærtur og kontrakter med nøkkelspillere løp ut uten at noen klarte å foreta seg noe. Denne elendige jobben som øverste sportslig avdeling med belønnet med forfremmelse til daglig leder. Igjen ble dårlige prestasjoner belønnet med fornyet tillitt og bedre lønn.
Dette er handlinger Brann har gjort. Ved å dyrke middelmådigheter i sentrale lederstillinger viser dere i form av aksjon at Brann er en klubb uten ambisjoner og hvor svake prestasjoner blir belønnet bare man er flink nok til å snakke om hvor mye bedre alt skal bli en gang i fremtiden. For det skal både Rune Skarsfjord og Roald-Bruun Hanssen ha: Dere er flinke til å fortelle om hvor bra alt skal bli, en eller annen gang. Problemet er at vi ikke lenger har troen på denne duoen når de sier noe. Spesielt ikke vår daglige leder som har lovet gull og grønne skoger siden han ble ansatt som sportssjef og stort sett har levert søppel og gråstein. Derfor er det umulig å bli entusiastisk når Roald-Bruun Hanssen forteller at vi skal kjempe om gull neste år, og Rune Skarsfjord lover at de tre neste årene skal bli morsomme igjen. Jeg tror ikke på det. Min tillitt er borte.

Brann skal ha skryt for å ha jaget vekk konkursspøkelses som lurte i 2010. Samtidig kommer det ofte frem drypp som tyder på at den økonomiske situasjonen i Brann tidvis er noe rosemalt. At klubben fortsatt er totalt avhengig av almissene fra sin godtgjører Trond Mohn. Kanskje mer avhengig av noen sinne. For det første er det flaut at en klubb som Brann har gjort seg så avhengig av eksterne midler. For det andre er det lite som tyder på at disse midlene kommer uten føringer. Til tross for nye fine ord om selvstendighet i Skarsfjord-saken står det ganske klart at Mohn hadde en viktig finger med i spillet da kontrakten ble forlenget. Personlig tror jeg ikke det skader Roald-Bruun Hanssens rolle i Brann at han er tjommi med mannen som sitter på pengesekken. Det er uakseptabelt hvis klubben ikke tørr å kvitte seg med personer som ikke er dyktige nok til å ha ledende roller i en klubb som skal være i toppen fordi eksterne pengefolk syns de er greie karer. Jeg skal ikke bastant påstå at det er slik, men det likevel mitt klare inntrykk og det påvirker også mitt valg.

Selv om klubben har skrytt på seg å allerede være  Norges åpneste klubb, og selv om dere skal ha skryt for initiativet med supportermøter har det vært flere episoder hvor klubben har vist manglende respekt og ydmykhet ovenfor supporterne. Seneste eksempelet er da dere ringte politiet fordi noen ufarlige supportere ville snakke med Skarsfjord etter det direkte pinlige hjemmetapet mot Haugesund. Et annet eksempel er Roald-Bruun Hanssens raseriutbrudd ovenfor de som protesterte mot forlengelsen med Skarsfjord, fordi de brukte mer enn ti minutter. Jeg husker også Moldestad og Gorm Natlandsmyrs «oppgjør med destruktive elementer». Hovedtreneren serverer stadige spydigheter mot sine kritikere. Være seg «eksperter» eller supportere. I sarkastisk stil sier han ganske enkelt som en viss tidligere kommunalminister. «Dåkkar veit ikkje ka dåkkar snakkar om». Det skal ikke legges skjul på at det også har kommet episoder med ufinhet, respektløshet og lite ydmykhet fra supporternes side, men det er dere som er den profesjonelle parten her og det ansvaret må dere være bevisst. Supporterne taper lite på at dere er sure på oss en stund, men dere har mye å tape hvis Brannsupporterne blir dritt lei dere.
Det er hovedårsakene i min kritikk mot dere. Andre stikkord som kanskje ikke trenger å utdypes er at det spilles tidvis elendig fotball, at det har blitt kjedelig å gå på kamp med Brann, og at dere ofte fremstår uærlige i media.

Jeg håper dere tar denne henvendelsen seriøst. Dette er ikke et spontant utløp for frustrasjon. Det er ikke noe behov for å tømme meg. Det er et behov for å forklare dere hvorfor jeg ikke forlenger, så dere vet det og kanskje reflekterer litt over det. Det har vært en irritasjon, frustrasjon og økende håpløshet som har bygget seg opp over tid og jeg har lenge reflektert igjennom disse sakene. Så dette er nøye gjennomtenkt og noe jeg kan stå for også om to dager. Jeg håper dere får nytte ut av det.
Med vennlig hilsen

nero

Meget presis oppsummering av frustrasjonen svært mange av oss sitter med nå. Hva med å sende dette som leserinnlegg til media? Vil vel få større effekt der, enn i innboksen hos Klovneveldet, som jo bare ser ut til å ville fortsette og lukke øynene for alt som er ubehagelig, mens de kjører full guffe mot stupet.
Lions led by donkeys.

Henki

Quote from: krakra on October 18, 2013, 10:45:34 AM
Skrev et eget brev til Brann. Har ikke hatt p-kort, så det ble ingen "hvorfor jeg ikke forlenger"-brev, men jeg endret litt på innledningen for å tilpasse det de som eventuelt vil bruke det til sin begrunnelse for å ikke forlenge.

Kjære Brann

Etter å ha hatt partout-kort på Brann Stadion i ??-år har jeg nå dessverre valgt ikke forlenge for 2014. Dette skyldes ikke personlige årsaker som økonomi, lite tid, flytting eller lignende. Det skyldes heller ikke en generell nedgang i fotball-interessen. Hovedårsaken ligger hos Brann, Branns ledelse og Branns ledelse oppførsel de siste årene. Selv om jeg sikkert blir å se på Brann Stadion også i 2014 er det et drastisk skritt for meg å si ifra meg partout-kortet. Det føles som et brudd, og derfor ønsker jeg å gi beskjed til dere om årsaken til at jeg ikke forlenger.

Siden vi tok seriegull i 2007, det lykkeligste året i mitt Brannminne, har tilværelsene som Brannsupporter i hovedsak vært preget av nedturer, skuffelser, frustrasjon og en anelse svik. Oppturene har vært kortvarige, små og middelmådige. Når de siste seks årenes største oppturer er en tapt cupfinale, en seier borte mot Rosenborg og en hjemmeseier mot Deportivo i et oppgjør vi tilslutt tapte sammenlagt sier det seg selv at vi ikke har hatt mye å glede oss over de siste årene. Det er for så vidt ikke uvant med visse tørkeperioder og nedturer i Brann. Det som har skuffet mest er at klubben tilsynelatende har vært fornøyd med denne middelmådigheten og fremhever fjerdeplasser og tapte cupfinaler som store prestasjoner. Det er en ny situasjon for oss som holder med Brann. For selv om vi tidvis har skuffet har vi alltid vært kjennetegnet som en offensiv klubb. Feighet, defensiv tankegang o g ambisjonsløshet har ikke vært ord som kunne forbindes med Brann. Før de siste seks årene. Det er tungt å forsvare å bruke en stor del av pengeboken for å støtte en klubb som ikke vil være best. Jeg er klar over at dere fra tid til annen sier at dere VIL være best, men det har ikke latt seg vise gjennom handling. Dere har holdt dere til fine ord, og det holder ikke lenger.

I 2010 valgte dere å sparke Steinar Nilsen. Klubben var da i en vanskelig økonomisk situasjon og derfor ble assistent-treneren forfremmet som hovedtrener. På det tidspunktet var det ikke så vanskelig å skjønne valgte i og med at klubben var på vei mot konkurs. Det som har skuffet er at klubben har valgt å bygge hele satsingen rundt en imaginær vei til toppen rundt denne treneren hvis største prestasjoner er et par tapte cupfinaler, og som aldri klarte å ta Haugesund opp i toppen av Adeccoligaen, laget som fem år etter han dro kjemper om medaljen vi selv er sjanseløse på.

2011-sesongen var for så vidt oppløftende med gode resultater, høy innsats og trøkk og et par-fire veldig gode signeringer. Optimismen var gryende. Dessverre har utviklingskurven siden den gang pekt direkte ned. Vi gikk fra en fjerdeplass med tapt cupfinale i 2011, til en sjetteplass i tapt semifinale i 2012 og ligger nå på syvendeplass etter at vi røk tidlig ut av cupen. Vi blir dårligere og dårligere. Dette burde i en klubb med ambisjoner føre endringer for å snu trenden. I Brann har dere valgt å kjøre videre i samme stil med håp om at ting løser seg av seg selv bare dere er tålmodige nok. Middelmådighet og negativ utvikling blir belønnet med forlenget tillitt og lønnsøkning.

Fra 2008-2010 var Brann preget av et sportslig kaos. Delvis fordi økonomien var et kaos, men også mye fordi klubben hadde en sportssjef som ikke var god nok i jobben sin. Dårlige, skadeplagede spillere ble signert på lange og dyre kontrakter. Alderssammensetting, rollesammensetting og typesammensetting på stallen var helt på bærtur og kontrakter med nøkkelspillere løp ut uten at noen klarte å foreta seg noe. Denne elendige jobben som øverste sportslig avdeling med belønnet med forfremmelse til daglig leder. Igjen ble dårlige prestasjoner belønnet med fornyet tillitt og bedre lønn.
Dette er handlinger Brann har gjort. Ved å dyrke middelmådigheter i sentrale lederstillinger viser dere i form av aksjon at Brann er en klubb uten ambisjoner og hvor svake prestasjoner blir belønnet bare man er flink nok til å snakke om hvor mye bedre alt skal bli en gang i fremtiden. For det skal både Rune Skarsfjord og Roald-Bruun Hanssen ha: Dere er flinke til å fortelle om hvor bra alt skal bli, en eller annen gang. Problemet er at vi ikke lenger har troen på denne duoen når de sier noe. Spesielt ikke vår daglige leder som har lovet gull og grønne skoger siden han ble ansatt som sportssjef og stort sett har levert søppel og gråstein. Derfor er det umulig å bli entusiastisk når Roald-Bruun Hanssen forteller at vi skal kjempe om gull neste år, og Rune Skarsfjord lover at de tre neste årene skal bli morsomme igjen. Jeg tror ikke på det. Min tillitt er borte.

Brann skal ha skryt for å ha jaget vekk konkursspøkelses som lurte i 2010. Samtidig kommer det ofte frem drypp som tyder på at den økonomiske situasjonen i Brann tidvis er noe rosemalt. At klubben fortsatt er totalt avhengig av almissene fra sin godtgjører Trond Mohn. Kanskje mer avhengig av noen sinne. For det første er det flaut at en klubb som Brann har gjort seg så avhengig av eksterne midler. For det andre er det lite som tyder på at disse midlene kommer uten føringer. Til tross for nye fine ord om selvstendighet i Skarsfjord-saken står det ganske klart at Mohn hadde en viktig finger med i spillet da kontrakten ble forlenget. Personlig tror jeg ikke det skader Roald-Bruun Hanssens rolle i Brann at han er tjommi med mannen som sitter på pengesekken. Det er uakseptabelt hvis klubben ikke tørr å kvitte seg med personer som ikke er dyktige nok til å ha ledende roller i en klubb som skal være i toppen fordi eksterne pengefolk syns de er greie karer. Jeg skal ikke bastant påstå at det er slik, men det likevel mitt klare inntrykk og det påvirker også mitt valg.

Selv om klubben har skrytt på seg å allerede være  Norges åpneste klubb, og selv om dere skal ha skryt for initiativet med supportermøter har det vært flere episoder hvor klubben har vist manglende respekt og ydmykhet ovenfor supporterne. Seneste eksempelet er da dere ringte politiet fordi noen ufarlige supportere ville snakke med Skarsfjord etter det direkte pinlige hjemmetapet mot Haugesund. Et annet eksempel er Roald-Bruun Hanssens raseriutbrudd ovenfor de som protesterte mot forlengelsen med Skarsfjord, fordi de brukte mer enn ti minutter. Jeg husker også Moldestad og Gorm Natlandsmyrs «oppgjør med destruktive elementer». Hovedtreneren serverer stadige spydigheter mot sine kritikere. Være seg «eksperter» eller supportere. I sarkastisk stil sier han ganske enkelt som en viss tidligere kommunalminister. «Dåkkar veit ikkje ka dåkkar snakkar om». Det skal ikke legges skjul på at det også har kommet episoder med ufinhet, respektløshet og lite ydmykhet fra supporternes side, men det er dere som er den profesjonelle parten her og det ansvaret må dere være bevisst. Supporterne taper lite på at dere er sure på oss en stund, men dere har mye å tape hvis Brannsupporterne blir dritt lei dere.
Det er hovedårsakene i min kritikk mot dere. Andre stikkord som kanskje ikke trenger å utdypes er at det spilles tidvis elendig fotball, at det har blitt kjedelig å gå på kamp med Brann, og at dere ofte fremstår uærlige i media.

Jeg håper dere tar denne henvendelsen seriøst. Dette er ikke et spontant utløp for frustrasjon. Det er ikke noe behov for å tømme meg. Det er et behov for å forklare dere hvorfor jeg ikke forlenger, så dere vet det og kanskje reflekterer litt over det. Det har vært en irritasjon, frustrasjon og økende håpløshet som har bygget seg opp over tid og jeg har lenge reflektert igjennom disse sakene. Så dette er nøye gjennomtenkt og noe jeg kan stå for også om to dager. Jeg håper dere får nytte ut av det.
Med vennlig hilsen



Litt språkvask må til her og der, men dette var jo både saklig og veldig godt skrevet. Oppfordringen til alle dem som ikke fornyer før neste sesong, må være at de skriver et lignende brev til Brann med forklaring på hvorfor man ikke fornyer.
Ballen skal fremover!

skuteviken

Bra initiativ.

Noen motsetninger som gjerne ikke er tiltenkt men;

Du kritiserer middelmådigheten og at de er fornøyd med det, før du senere kritiserer store ord. Slik jeg ser det har det største problemet vært det du nevnte først. Ingen setter seg et mål som de kan måles mot, og de målene de setter seg er økonomiske, og det er ikke hensikten med å drive en sportsklubb, selv om man kan ha økonomiske mål og.

Ellers har jeg bitt meg merke til nå som strategiplanen ikke tillater sportslig middelmådighet må de ut og si at de satser, problemet er bare at som du påpeker så har siden vi hadde det litt gøy med Ojo og Gustavino, så har ting bare blitt verre og verre. Det er blir da vanskelig å ta det her seriøst.

Andre motsetninger var økonomien, når du nevner at Brann har hatt utfordringer med økonomien og at du mistenker at situasjonen enda ikke er rosenrød, så burde du ta tyren med hornene og adressere det forsvaret du vet Brann ville ha kommet med.

Bare konstruktiv kritikk fra min side. Godt initativ!
Mange ville drept for å få denne jobben. - Mons Ivar Mjelde

Go Up