• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Melodiers opprinnelse.

Started by AndreasNV, June 01, 2013, 21:12:49 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

AndreasNV

Jeg føler at inspirasjonen til nye sanger stort sett helt siden B. S. T. har vært hentet fra engelske og tyske supportersanger, som igjen hentet fra enkle klassiske viser og liknende. Det har fungert, men jeg fikk en ide som kanskje kan snu trenden litt da jeg så den faste spalten om bergenske sanger i Bt, "Første Vers". Spalten kaller sangene som er skrevet om og til Bergen utallig, og jeg tenker at det hadde vært dritkult om noen klarte å skape gode brannsanger med bergenske sangers melodier. Hvis ikke tekstene om Bergen er fine nok fra før! :)
Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

dex1974

Har vært gjort flere forsøk på det...men...de fleste av melodiene laget til bergenske sanger er faktisk utenlandske. Flere av Fred Ove Reksten sine slagere har melodi fra nettopp England samt Skottland!

"Eg e født i Bergen" har en Brann versjon og "Jenter fra Bergen" synges som "Brann ifra Bergen."
Siste årene synges jo strofen "Niagarafossen, London og Paris..." fra "Der kor Kjuaguttene i gaten går." Og BMOs "Her kommer Bergen" synges stadig vekk!

Titter du bakover i "Forslag til Nye Sanger"-tråden her inne er det kommet flere forslag til melodiene som brukes til flere av Bergensangene.
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Go Up