• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Dommeren

Started by osoerli, April 14, 2013, 21:51:30 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Jeg husker ikke hvilken tråd vi diskuterte det i forleden, men nå er det altså bestemt at det blir VAR i eliteserien fra 2023. (Så spørs det om vi i Brann får "gleden" av det).
Tren på langskudd

Nixon

https://www.dagbladet.no/sport/mork-dag-for-norsk-fotball/74513464

Dagbladet smeller til med "- En mørk dag for norsk fotball" som en melding fra Norsk Supporterallianse. I saken sier NSA derimot at "- Det kan bli en mørk dag for fotballen i Norge. Hvis man gjør de samme feilene som i Premier League, så kan det bli det. Men jeg har en tro på at de som skal innføre VAR kan lære av feilene man har gjort i utlandet, og unngå de."

Så litt mer positiv der. Og jeg tror også at NFF er veldig oppmerksom på de barnesykdommene som har vært i andre land.
Rød makt på Hansa

Nixon

Det som kan bli interessant er om de begynner å vise tvilsomme situasjoner på storskjermen slik at publikum på kampene også får ta del i dette. Nå er det jo slik at de som sitter hjemme i sofaen kan fråtse i repetisjoner, stillbilder og streker, mens de som faktisk er på kampen ikke får vite noen ting om hva dommeren ser på.
Rød makt på Hansa

Corran

Må ærlig innrømme at under vif kampen var jeg plutselig glad for at vi ikke hadde VAR
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Nixon

Quote from: Corran on November 03, 2021, 00:06:16 AMMå ærlig innrømme at under vif kampen var jeg plutselig glad for at vi ikke hadde VAR

Ja, ball som var over streken og kanskje VAR hadde dømt straffe mot Kolskogen. Noen påstår at alt sånt jevner seg ut i løpet av en sesong. Men det kan jeg aldri tenke meg skal gjelde Brann.
Rød makt på Hansa

Lasaron

VAR vil jo således hjelpe Brann, da vi vet som et faktum at dommere og NFF har bortdømt Brann i mange tiår....
Tren på langskudd

Superjack

Om var blir brukt som i EM så er jeg veldig for.
Spesielt at dommere lot spill gå når noen falt og fikk veldig veldig vondt.

Det kan brukes effektivt til å luke bort filming osv.
Men jeg har jo mine tvil også. Usikker på om dem som sitter på TVrommet er så mye bedre i Norge enn dem som dømmer utpå.

HÃ¥per jeg tar feil.
Brannsupporter.

krakra

Sier seg selv at Brann hadde kommet ut i pluss med VAR denne sesongen. Vi tar jo nesten ikke poeng, og har således lite å tape. Som mot VIF. Minst én, kanskje to, "kampavgjørende" dommerfeil. Men fikk vi noen poeng for det?

Lasaron

Jeg minner om at vi i 2015 ble lettere sjokkert over kvaliteten hos dommerne i 1. divisjon. Det er så klart divisjonsforskjell på dommere også.
Tren på langskudd

Lasaron

Eurosport har sak om nyutnevnte dommere for neste sesong. To kvinnelige hoveddommere i 1. divisjon for menn. Kanskje en av de, eller begge, skal møte oss. Kanskje på Stadion.
Tren på langskudd

Lasaron

Jeg syns dommerne har vært enormt mye bedre i år enn forrige gang vi spilte i 1. divisjon. Spesielt dagens kampledelse var god.
Tren på langskudd

krakra

"Etter kampen skal du dø" sang Stabæk-fansen til dommeren. Er det noe Stabæk vil bli straffet for?

esp123

Herregud for en gjeng. Og hva i alle dager hadde de å klage på?

krakra

Quote from: esp123 on August 07, 2022, 16:02:59 PMHerregud for en gjeng. Og hva i alle dager hadde de å klage på?
De mente vel de skulle hatt straffe før en av scoringene.

Henki

Quote from: krakra on August 07, 2022, 15:56:23 PM"Etter kampen skal du dø" sang Stabæk-fansen til dommeren. Er det noe Stabæk vil bli straffet for?

"Aldri til Flesland"-sangen har vel blitt sunget på Stadion noen ganger uten at det har fått noen konsekvenser for Brann. Men klart, det er nok både ett og to hakk verre og mindre rafinert språkbruk i sangen på Nadderud i dag.
Ballen skal fremover!

Nixon

Det blir vel noen minus på en eller annen fair play-statistikk hvis den fortsatt eksisterer.
Rød makt på Hansa

Corran

Dommeren i dag og noen av de andre Obos dommerne som jeg ikke har sett før denne sesongen har i kamper lagt listen overaskende høyt.
I dag var det mye han tillot, men det var fair og likt begge veier.

De dårligste dommerne vi har hatt i år er dommere vi har kjent igjen fra ES
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Corran

Er sikkert soningskø.
Hvor mange sanger/rop får han rundt omkring etter dette?

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Hickok

Quote from: Corran on September 12, 2023, 10:46:49 AMEr sikkert soningskø.
Hvor mange sanger/rop får han rundt omkring etter dette?



Han har vel ikke vært i aksjon siden saken sprakk i media, men er oppsatt på kamp både lørdag og søndag til helgen. Er vel sannsynlig at de kampene blir overtatt av andre.

Gulløl

Quote from: Hickok on September 12, 2023, 16:42:43 PMHan har vel ikke vært i aksjon siden saken sprakk i media, men er oppsatt på kamp både lørdag og søndag til helgen. Er vel sannsynlig at de kampene blir overtatt av andre.
Eller får innvilget soning med fotlenke, da kan han vel dømme. Eller alternativt en kraftig kjetting og tung jernkule ; )
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Hickok

Quote from: Gulløl on September 12, 2023, 19:07:46 PM
Quote from: Hickok on September 12, 2023, 16:42:43 PMHan har vel ikke vært i aksjon siden saken sprakk i media, men er oppsatt på kamp både lørdag og søndag til helgen. Er vel sannsynlig at de kampene blir overtatt av andre.
Eller får innvilget soning med fotlenke, da kan han vel dømme. Eller alternativt en kraftig kjetting og tung jernkule ; )

Han er ikke satt opp som dommer. En kamp på VAR og en som mentor.

Nixon

Mentor får gå. Hadde vært mer skeptisk dersom han var satt opp som forbilde.
Rød makt på Hansa

Finfin respons

Quote from: Nixon on September 12, 2023, 19:47:38 PMMentor får gå. Hadde vært mer skeptisk dersom han var satt opp som forbilde.

Han godtok dommen fra dommeren, så det med forbilde vil jeg jo si er svært ivaretatt. Men det kan fort bli gult skattekort for dårlige ordspill heretter.
Kanskje.

Erlend

Quote from: Finfin respons on September 14, 2023, 16:14:29 PM
Quote from: Nixon on September 12, 2023, 19:47:38 PMMentor får gå. Hadde vært mer skeptisk dersom han var satt opp som forbilde.

Han godtok dommen fra dommeren, så det med forbilde vil jeg jo si er svært ivaretatt. Men det kan fort bli gult skattekort for dårlige ordspill heretter.

Ja, det er en del politikere rundt om i det ganske land som kan lære mye om hvordan man håndterer en sak der man blir fersket i... la oss kalle det kreativ bokføring

Lasaron

Sekssekundersregelen ble brukt i går. Den sovende regelen våknet til live. Moldekeeperen holdt ballen i 25!!!! sekunder. Da fikk dommeren nok.

Det er litt sprøtt at det har sklidd ut så voldsomt. Og kjipt. For det er ikke gøy fotball å se keeper holde ball.

Forslag: Innfør 8-sekundersregel, og håndhev den superstrengt. Alltid.
Tren på langskudd

Christian

Her må vi jo kunne støtte oss på teknologien. Kan vi få baller som gir keeper støt om han holder den i mer enn 8 sekunder. Det vil jo øke underholdningsverdien også. Bonusen er at det blir mindre kosing med ball før lange innkast.

ostraume

Stemmer for automatisk støt dersom du plukker opp håndkleet for å tørke ballen
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Hickok

Quote from: Christian on March 15, 2024, 15:07:51 PMHer må vi jo kunne støtte oss på teknologien. Kan vi få baller som gir keeper støt om han holder den i mer enn 8 sekunder. Det vil jo øke underholdningsverdien også. Bonusen er at det blir mindre kosing med ball før lange innkast.

Litt vanskelig å få tak i ballgutter fremover da kanskje...? :)

Superjack

Denne regelen er jo ekstremt VAR enkel.

tikk - tikk - tikk - tikk - tikk - tikk - tikk - tikk TiD UTE!
Ekstremt konkret, nesten enklere enn over linjen, når det ikke eksisterer linjeteknologi
Brannsupporter.

Lasaron

Det bekymrer meg litt at så mange, også eksperter, går langt i å forsvare oppførselen til Viking og FFK. At det er en del av gamet, liksom.

Fenomenet å fake skade og få behandling på gresset, gjerne på stillingen 0-0 i første omgang, som et triks for å bryte opp spillet til motstander, har skutt fart. Det brer om seg. Det er like kjipt som VAR.
Tren på langskudd

esp123

Det er rart. Hvis dette blir en vanlig strategi så kommer det til å gå på bekostning av seertall. Hvem gidder å se på dette?

Jeg har sett fotball i nesten tre tiår. Jeg har aldri sett verre enn det FFK drev med igår.

Superjack

Beklager, men det er mye kjipere enn VAR.

Om dette brer om seg så får dommerene bli flinkere bruke de virkemidlene de har.

Skade som ikke er hodeskade, evt åpenbart stygge skader, la spillet gå.

Når en spiller må ha tilsyn, la dem vente på sidelinen et par minutter før de slippes innpå.

Brannsupporter.

Superjack

Quote from: esp123 on April 08, 2024, 08:26:42 AMDet er rart. Hvis dette blir en vanlig strategi så kommer det til å gå på bekostning av seertall. Hvem gidder å se på dette?

Jeg har sett fotball i nesten tre tiår. Jeg har aldri sett verre enn det FFK drev med igår.

Viking var nesten på samme nivå mot Glimt.
Brannsupporter.

Lasaron

Ja, innenfor dagens regelverk har vel dommerne lov til at spillet settes i gang selv om spillere ligger nede for telling. De kan også vente lenger med å slippe folk innpå igjen.

Uansett, her må et dommermøte til. NFF må raskt finne ut av hvordan håndtere dette.

Fortsetter fakingen, ser jeg for meg at lag som Glimt og Brann i en runde kan gå sammen om en slags aksjon. Der de overdriver slik faking noe ellevilt. Slik at det påkaller latteren. At det blir superparodisk. Og så kan man svare i intervjuer at det er en del av fotballen etc. Se om en slik aksjon kan få slutt på det. Hadde vært morsomt.
Tren på langskudd

Superjack

Og ikke minst, gult kort tidlig ved uthaling av tid. Viking, FFK og Hamkam er jo alle lag som bruker det veldig bevisst fra første minutt i kamper de fremstår som underlegne.

Kan fint gi et gulkort i løpet av første 5-10 minuttene.

Og kanskje være litt raus med de gulkortene. Å stå med 2-3 gule kort etter 30
minutter får nok fart på ting.
Brannsupporter.

David

Det trenger ikke å være mer komplisert enn at dommeren tidlig trekker opp noen gule kort, og heller ikke er redd for å advare om gult nummer to, selv om det er uvanlig å bli utvist for sånt. Det er grenser for hvor mange suspensjoner de kan koste på seg i det lange løp.

I går ble det gitt ett eller to (husker ikke hva det siste ble gitt for) gule for tidsbruk. Det er jo helt vilt lite, for jeg tror ikke jeg har sett på maken til kamp før.

Lasaron

Men skal de gi gult for å fake skader?
Tren på langskudd

esp123

Ja, jeg ser ikke helt hvordan gult kort ville løst hovedproblemet igår. Som var at FFK-spillerne la seg ned «skadet» ved enhver anledning.

Spelaren

Quote from: esp123 on April 08, 2024, 09:57:37 AMJa, jeg ser ikke helt hvordan gult kort ville løst hovedproblemet igår. Som var at FFK-spillerne la seg ned «skadet» ved enhver anledning.

Har aldri sett maken.
Brann var under middels, spesielt svake i boksene. Dyngeland er ingen stor skuddstopper, men får ikkje hjelp av "ræven-til" Ruben heller (eg forstår frykten for familiejuvelene, men nå begynner det å bli en del...). Én ting er det når laget bare er ræva, og spiller dårlig. Men det me såg i går er drepen for fotballen - en kreftsvulst av en sykdom som eg blir paff av å sjå folk forsvare. LAN-fotballen var aldri så destruktiv som det der, heller, og det var nærmest komisk når dommeren meldte en ekstraomgang - og det uten å ta hardt i.
GÃ¥ av.

David

Quote from: Lasaron on April 08, 2024, 09:55:01 AMMen skal de gi gult for å fake skader?


Du har sikkert rett i at det ikke ville vært tilstrekkelig, men jeg er helt sikker på at dommeren ville hatt hjemmel for å dele ut flere enn det ene (evt to) gule kortet som ble gitt for tidsbruk i går, uten at jeg har sett noe av dette på tv ennå. Det ville i det minste fått konsekvenser for dem senere i sesongen.

Erlend

Det er jo interressant Ã¥ registrere at nÃ¥r Soltvedt satte seg ned mot TIL pga problemene med leggen sÃ¥ ble han jaget opp av dommer og mÃ¥tte halte rundt mens spillet fortsatte til Sery var klar for Ã¥ komme innpÃ¥.  Hvis den dommeren kunne gjøre det, hvorfor kunne ikke Ola Hobber Nilsen blÃ¥se spillet videre nÃ¥r FFK lÃ¥ nede med kramper og lignende??  Noe av det viktigste for dommerstanden er Ã¥ sørge for at det er noenlunde samme spilleregler i alle kamper.  Her har det veldig tydelig vært to helt ulike regler for smÃ¥skader i løpet av to kamper.

Og da klager jeg ikke på at Soltvedt ble jaget videre og ut av banen der oppe, det er praksisen som skulle vært i alle kamper

Lasaron

Godt observert og poengtert. Dommeren mot Tromsø gjorde rett.
Tren på langskudd

Corran

Quote from: Erlend on April 08, 2024, 10:59:39 AMDet er jo interressant Ã¥ registrere at nÃ¥r Soltvedt satte seg ned mot TIL pga problemene med leggen sÃ¥ ble han jaget opp av dommer og mÃ¥tte halte rundt mens spillet fortsatte til Sery var klar for Ã¥ komme innpÃ¥.  Hvis den dommeren kunne gjøre det, hvorfor kunne ikke Ola Hobber Nilsen blÃ¥se spillet videre nÃ¥r FFK lÃ¥ nede med kramper og lignende??  Noe av det viktigste for dommerstanden er Ã¥ sørge for at det er noenlunde samme spilleregler i alle kamper.  Her har det veldig tydelig vært to helt ulike regler for smÃ¥skader i løpet av to kamper.

Og da klager jeg ikke på at Soltvedt ble jaget videre og ut av banen der oppe, det er praksisen som skulle vært i alle kamper
Dette hadde jeg glemt og et veldig godt eksempel for det var 2 stk med kramper på slutten f.eks og han ene lå først nede en stund med stopp i spillet. Kom seg på bena igjen for så å ramle sammen og måtte få hjelp fra sidelinjen.
Her kunne som du sier dommeren bare vinket spillet videre
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Lasaron

Umiddelbare grep dommerstanden kan gjøre:


- Praktisere sekssekundersregelen stramt igjen. Stramt og konsekvent.

- Alltid vinke spillet videre, så lenge det ikke er hodeskade. Går ballen ut av spill, skal det fortsatt spilles videre. Tar ikke laget innkastet eller dødballen, for at egen spiller skal få behandling, så gis det gult kort for uthaling av tid. Det er dommeren alene som skal vurdere om det likevel skal bli stopp i spillet.

- Har spillet pågått en stund, og spilleren fortsatt ligger nede (kanskje det ikke er fake), så skal han ut på båre. Direkte på båre, og få behandling på sidelinjen.

- Spillere som blir "skadet" mens de samtidig ender utenfor sidelinjen eller dødlinjen, og som så hipser seg inn på banen for å ligge skadet der, skal automatisk gis gult kort.


Så vidt jeg forstår, kan dette gjøres uten å måtte endre på regelverket.
Tren på langskudd

Erlend

Vil gjerne legge til at hvis de først har blitt tatt ut for behandling så holder fjerdedommeren spilleren igjen i et minutt eller to før de får komme innpå igjen.

Superjack

Quote from: Lasaron on April 08, 2024, 12:52:25 PMUmiddelbare grep dommerstanden kan gjøre:


- Praktisere sekssekundersregelen stramt igjen. Stramt og konsekvent.

- Alltid vinke spillet videre, så lenge det ikke er hodeskade. Går ballen ut av spill, skal det fortsatt spilles videre. Tar ikke laget innkastet eller dødballen, for at egen spiller skal få behandling, så gis det gult kort for uthaling av tid. Det er dommeren alene som skal vurdere om det likevel skal bli stopp i spillet.

- Har spillet pågått en stund, og spilleren fortsatt ligger nede (kanskje det ikke er fake), så skal han ut på båre. Direkte på båre, og få behandling på sidelinjen.

- Spillere som blir "skadet" mens de samtidig ender utenfor sidelinjen eller dødlinjen, og som så hipser seg inn på banen for å ligge skadet der, skal automatisk gis gult kort.


Så vidt jeg forstår, kan dette gjøres uten å måtte endre på regelverket.

Støttes 100%
Og viser at det er rom for dommeren å slå ned på slikt som i går.
Brannsupporter.

Corran

Det mest irriterende er når det er helt tydelig at de har spilt litt for de spurter opp til 4 dommer for å komme inn igjen og dommer vinker de umiddelbart inn. Eller når de ligger lenge nede og så får de bytte inn med en gang
Her kan dommeren la det gå litt tid F.eks til neste stopp i spillet.

Men igjen her er det jo da lag som utnytter reglene som da gjør at det blir urettferdig for de som faktisk er skadet.
Og det er jo det som er det verste med dette.
En har ikke lengre sympati med de som virkelig er skadet og dommerne må la det gå ut over de som faktisk er skadet.

Se for dere at Pallesen får seg en smell og blir liggende litt og må ut på sidelinjen. Men så får han ikke komme inn igjen med en gang han er klar og motstanderen er i angrep.
Dette pga at lag som ffk og viking skal hylles for sitt skitne spill.

Det er også dette som er deler av grunnen til at dette er verre enn bare litt uthaling av tiden for det går utover de som faktisk er skadet
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Superjack

Dommeren har også lov å bruke skjønn, og dermed være mer mistenksom overfor lag som Viking og FFK.

Vi har også en kandidat på eget lag som legger seg ned og ruller alt han kan i tide og utide, om det gagner Brann.

Brannsupporter.

Corran

Østenstad og Solbakken er vel enige med oss om at dette blir for dumt
https://www.tv2.no/sport/freser-ser-helt-idiotisk-ut/16593383/
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Go Up