• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Dommeren

Started by osoerli, April 14, 2013, 21:51:30 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Billy Elliott

Hva angår diskusjonen om for mange frispark blåst, og et oppstykket spill, har vel dette litt å gjøre med hvordan vi selv velger å spille også? LANs lag går meget hardt til verks, og spillere som SHN, Acosta og tidvis Barmen er jo vandrende frispark. Hadde vi prøvd å spille ballen langs bakken litt mer, i stedet for å bare pole den oppover mot venstresiden hele tiden, hadde det nok også vært en lavere frisparkfrekvens i våre kamper.
- You always get what you deserve.

Bill Elliott, Brann-trener 1974-1978

Falkman

Quote from: Henki on July 17, 2017, 11:26:48 AM
Quote from: Falkman on July 17, 2017, 11:22:49 AM
Quote from: SK on July 17, 2017, 10:55:28 AM


Kortet til Børven var kanskje diskutabelt, men jeg synes det så ut som en ettersleng. Angående utvisningen fikk jeg nesten inntrykk av at dommeren hadde glemt at vedkommende spiller hadde et gult kort fra før, og at han tok opp det røde da han så at spilleren satte kursen ut av banen. men man får vel nesten la tvilen komme tiltalte til gode, og anta at han hadde kontroll.


Jeg satt med samme inntrykket. Dommeren så overrasket ut. Men det blir jo vanskelig å kritisere ham for en avgjørelse som var riktig...


neida, det kan man jo ikke. men det hadde vært interessant å se hvordan det hadde utviklet seg dersom Albech hadde latt som ingenting.

krakra

Jeg syns heller det ser ut som han skriver i boken sin og ser at Albech allerede står med gult før han trekker det røde.

Paldan

Problemet med kortet til Børven er jo at det settes en «sperre» på Børven som prøver å jage ballfører, men blir hindret av spiller som ikke har ball. Totalt illegitimt av Sarpsborg-spilleren, og dobbelfeil når det er Børven som får gult på sitt forsøk på løsriving/irritasjon over denne duellen.

Brann_ruler86

July 17, 2017, 11:45:54 AM #204 Last Edit: July 17, 2017, 11:48:34 AM by Brann_ruler86
Quote from: dudo on July 17, 2017, 11:30:17 AM
47?! Inkludert offside, da?


Jeg tar utgangspunkt i statistikken til Flashscore, som sier følgende:

Fouls 25-22
Offsides 4-1

Om Offside regnes innunder Fouls vet jeg ikke, men uansett er det snakk om 40+ frispark i en og samme kamp, som er helt vilt!!

(samtidig må jeg innrømme at jeg trodde vi gikk i offside langt mer enn 4 ganger)
GÃ¥ ta banen!

Ã?rsak

Quote from: Brann_ruler86 on July 17, 2017, 11:45:54 AM
Quote from: dudo on July 17, 2017, 11:30:17 AM
47?! Inkludert offside, da?


Jeg tar utgangspunkt i statistikken til Flashscore, som sier følgende:

Fouls 25-22
Offsides 4-1

Om Offside regnes innunder Fouls vet jeg ikke, men uansett er det snakk om 40+ frispark i en og samme kamp, som er helt vilt!!

(samtidig må jeg innrømme at jeg trodde vi gikk i offside langt mer enn 4 ganger)



Fouls kan bli gult kort. Det har jeg tilgode å se offside føre til. Offside er derfor en offence.
Jeg reagerte ikke særlig på dommeren i denne kampen. Unntatt Barmens gule, det var billig. Han hadde to minutter der han blåste på ting han kunne latt passere, men da var det mye kok og han måtte roe kampen.

Spelaren

Hvordan få frispark i duell med Karadas?
Jo, man holder armene rundt ham og hopper opp.
GÃ¥ av.

Corran

Quote from: krakra on July 17, 2017, 10:16:39 AM
Quote from: Corran on July 16, 2017, 22:19:50 PM
Nok en gang en møkk dårlig dommer. Og jeg skal IKKE skylde tapet på ham men maken til dårlig dømming skal en lete lenge etter.
Og en ting er å gjøre mange feil, men det er så sykt inkonsekvent og det er begge veier. En kan så vidt dytte en spiller og det er frispark, men bruker du to strake hender i ryggen så er det ingenting. Det er i det ene øyeblikket gult for å vinne en hodeduell og kanskje komme litt borti spilleren foran, men det er ikke gult og klinke begge albuer i nakke og hodet på den foran i neste hodeduell.
Spillerne vet jo ikke hva som gir og hva som ikke gir frispark eller kort.
Er det rart at når norske dommere dømmer i Europa/mesterskap så sendes de hem i skam?
Skulle gitt mye for å ha han dommeren fra Skottland som vi hadde i Europa cup kampen i serien også.
Og igjen det er ikke min mening at det er dommeren sin skyld at vi taper.
Men han ga Acosta gult sÃ¥ nÃ¥ fÃ¥r endelig krÃ¥ken og Lasaron inn Grønner sÃ¥ etter neste kamp tenker jeg det blir en deilig smÃ¥krangling om Grønner har spilt seg inn pÃ¥ laget eller ikke og om han ikke gjør det sÃ¥ bra sÃ¥ er det pga for lite spilletid og mÃ¥ fÃ¥ et par kamper før han bedømmes  ;-)

Det gule til Acosta var helt greit. Han setter bevisst armen inn i bakhodet på Sarpsborgspilleren.
Børven sitt var derimot feil. Ellers var det mange småfeil, men han skal ha pluss for at han gjorde rett i begge straffesituasjonene.

Synes det til Acosta virket billig, men så det live og har ikke sett repriser av den så det kan være det isolert sett var riktig men da må han gi gult på helt like og verre situasjoner som den hvor barmen får en smell i nakke og rygg i alle fall ikke penere den.
Og det er helt greit om dommerne begynner å strø om seg med gule kort når spillere blir tatt på den måten eller for holding men vær for guds skyld konsekvente
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

ostraume

Rørende å se slik en omsorgsfull dommer vi hadde i går. Det medisinske apparatet ble tilkalt ved nærmest hvert stopp i spillet!
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Torvanger

Ellers leverte dommeren prikkfritt, herlig prikkfritt i forhold til den elendig norske dommerstanden. De skotske dommerne i den første kampen i Rozumberok, var enestående.

Lasaron

Særlig Acosta gjorde mange ting som i eliteserien ville blitt frispark, type løpe opp i ryggen på motstander.
Tren på langskudd

Brann_ruler86

Ja dommerene har vært bra i begge kampene. Var flere situasjoner i går der jeg stod og tenkte "det der hadde vært frispark i eliteserien 10 av 10 ganger"... Kjekt med kamper der dommeren ikke stykker opp spillet fullstendig.
GÃ¥ ta banen!

Torvanger

I Eliteserien blåser dommerne med en gang en spiller faller til bakken, derfor ser vi ofte at forsvarsspillere kaster seg i egen 16, for å fremprovosere frispark, på dødball og corner for motstanderlaget.

Kai-Olai


Gulløl

Quote from: Kai-Olai on August 09, 2017, 15:47:49 PM
Kjensli vraket til helgens serierunde. SÃ¥ ikke den komme. 😆


StÃ¥r det noe om gapestokk pÃ¥ Torgallmenningen som tilleggsstraff ?  ;)
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Gulløl

Ola Hobber Nilsen er kveldens dommer. Er det noe vi trenger mentalt å førebu oss på her ?
-   DÃ¥rlig syn ?
-   DÃ¥rlig hørsel ?
-       Veldig klar til Ã¥ utvise enhver Brann spiller som ikke viser total mental balanse i 90 minutter ?
-   Hater Brann og Bergen by ? Er jo fra Oslo.
-   Klansmedlem ?
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Han er iallefall en dommer som har vært kjent for å tabbe seg ut.

Spelaren

NFF er sikkert fornøyd.
GÃ¥ av.

Corran

Grei dommer i dag bortsett fra å gi frispark på filming som fører til corner og mål
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Kai-Olai

For de som ikke er i Stavanger sÃ¥ kan en se Kjensli-underholdning pÃ¥ Eurosport 2! FÃ¥tt fornyet tillit i Sogndal-Kristiansund. 😊


Kai-Olai

Quote from: Kai-Olai on August 20, 2017, 17:03:51 PM
For de som ikke er i Stavanger sÃ¥ kan en se Kjensli-underholdning pÃ¥ Eurosport 2! FÃ¥tt fornyet tillit i Sogndal-Kristiansund. 😊


Og der blÃ¥ser han dagens første straffe. 😁
Kan dog forsvares.

Spelaren

"Kem e' denne Maren, med dommerdrakten på?" (abo-sak)



Kanskje vi kan kjefte på kvinnelige hoveddommere om noen år? På linjen har vi jo allerede hatt en som eg kommer på, og som vist passer jo sangen alle tiders! Tre minutter på overtid når en eller annen trønder ligger og vrir seg for å trekke ut tiden og bare "du, eg har født barn - det der så ikkje så vondt ut, kom deg opp".
GÃ¥ av.

actanon

Den beste linjedommeren jeg noen gang har sett er jo kvinnelig og dømmer i PL.

Ellers har jeg en venninne som dømmer i 3.-5. divisjon for menn. Hun har blitt slått ned av mannlige spillere, hehe herregud.
Rikard Norling er vår mann!

Tom C

Finnes sikkert dommere i begge ender av skalaen på kvinnesiden også.
Klarer ikke verken med mine objective eller subjektive briller på, å forstå hvordan denne dama klarer å gi en spiller som er på vei for å bytte etter 51 minutter, sitt andre gule kort og dermed rødt. Vitner jo om total mangel på forståelse for det meste egentlig? Verste av alt var egentlig at når jeg så videoen, så reagerte jeg egentlig ikke på at hun brukte så fryktelig lang tid heller. Hun gikk jo rolig og bestemt ut mot sidelinjen, uten å stoppe opp eller noe.
Om dette hadde skjedd med en brannspiller, er jeg redd jeg hadde gått apeshit bananas og knust noe dyrt...

https://www.dagbladet.no/sport/raser-og-krever-omkamp-emilie-18-far-rodt-kort-pa-vei-av-banen/68609894
Aldri mer Obos....

Spelaren

Quote from: actanon on August 22, 2017, 22:44:57 PM
Ellers har jeg en venninne som dømmer i 3.-5. divisjon for menn. Hun har blitt slått ned av mannlige spillere, hehe herregud.


Det endte vel med temmelige lange utestengelser?

Og vedrørende spillere som somler på veg ut, så kommer det selvsagt an på situasjonen. Har ikkje sett det som skjedde nå nylig.
GÃ¥ av.

Lasaron

Jeg er av den oppfatning at spillere skal jogge når de skal byttes ut. Selv brannspillere når vi leder med ett mål på overtid. Det er sporty og verdig.
Tren på langskudd

Tom C

Ser ikke helt problemet. Er nå vel bare for dommeren å stoppe klokka/legge til tid, slik som de fleste faktisk allerede gjør? Hvordan skal man ellers forholde seg til hva som er "rett" tempo å forlate banen på? Dersom man jogger, men veldig sakte da, er det gult kort? Eller jogger litt raskere, men tar en liten omvei for å takke dommeren for kampen? Nei, eneste riktige er å stoppe tiden mens vedkommende rusler av banen, så blir det aldri noe tvil..
Aldri mer Obos....

Spelaren

Det kan være med på å senke tempoet et angripende lag gjerne har opparbeidet seg, få dem ut av rytmen så og si.
GÃ¥ av.

Morkel


SK

August 23, 2017, 16:34:06 PM #229 Last Edit: August 23, 2017, 16:36:20 PM by SK

kabelmann

Legges det ikke uansett til 30 sekunder for hvert bytte? Da må man vel gå ut i fra at man må få benytte disse 30 sekundene fullt ut? Ser ikke ut som om byttet kan ha tatt spesielt mer enn det, forutsatt at ikke byttet ble markert lenge før det man kan se i videoen i artikkelen over.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

SK

August 23, 2017, 16:39:34 PM #231 Last Edit: August 23, 2017, 16:41:12 PM by SK
Nei, det er ikke automatikk i at man skal legge til 30 sekunder per bytte. Dette er en skjønnsmessig vurdering som gjøres av dommer basert på hvor mye tid som har gått.
Og da er ikke det noen grunn for å hale ut tid. Da kan man unnskylde all uthaling med at dommer skal legge til for det.

kabelmann

Ok, disse 30 sekundene har vært så innarbeidet over tid at jeg trodde det var en faktisk regel.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

actanon

Quote from: Spelaren on August 23, 2017, 11:28:54 AM
Quote from: actanon on August 22, 2017, 22:44:57 PM
Ellers har jeg en venninne som dømmer i 3.-5. divisjon for menn. Hun har blitt slått ned av mannlige spillere, hehe herregud.


Det endte vel med temmelige lange utestengelser?


Har ikke spurt om det, men det vil jeg tro.
Rikard Norling er vår mann!

Tom C

Tipper dere som synes dette var en grei avgjørelse hadde sagt noe helt annet om Brann hadde fått en spiller utvist etter 51 minutter fordi vedkommende ikke jogget raskt ut av banen. For alt dommeren vet, kan jo grunnen til at vedkommende går sakte ut er en skade el.l., noe som fint kan være grunnen til at vedkommende ble byttet ut? Skjønner ikke at folk kan forsvare den utvisningen.
Aldri mer Obos....

Henki

Quote from: Tom C on August 24, 2017, 09:57:24 AM
Tipper dere som synes dette var en grei avgjørelse hadde sagt noe helt annet om Brann hadde fått en spiller utvist etter 51 minutter fordi vedkommende ikke jogget raskt ut av banen. For alt dommeren vet, kan jo grunnen til at vedkommende går sakte ut er en skade el.l., noe som fint kan være grunnen til at vedkommende ble byttet ut? Skjønner ikke at folk kan forsvare den utvisningen.


Enig i den. Så lenge spilleren som skal byttes ut forlater banen i et noenlunde greit tempo, bør det være greit.
Ballen skal fremover!

Corran

Spørs jo helt på hvilken beskjed/advarsel som kommer fra dommeren. En ser jo ofte at dommeren jogger lett ved siden av spillere som rusler ut og gir en beskjed så begynner spiller å jogge demonstrativ sakte men dog jogge mens dommer ser på klokken. Så spørsmålet er hvilke beskjeder hun fikk på vei ut og hvor demonstrativ hun var.
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Tom C

Er jo bare å se klippet, så får du svaret på det.
Aldri mer Obos....

krakra

August 24, 2017, 20:46:28 PM #238 Last Edit: August 24, 2017, 20:48:50 PM by krakra
Hun går bestemt mot sidelinja og det er ingenting som tyder på at hun drøyer noe særlig med tid. Når dommer blåser så løper hun. Det er overhodet ikke gult kort. Det er ingenting i regelverket som krever at spillerne skal løpe av banen. Hvis dommeren mener den som går ut bruker for lang tid skal hun gi beskjed om å kjappe seg. Da holder det ikke å hviske en beskjed eller stå å gestikulere bak ryggen på henne. Hun løper når hun hører fløyta så hun tok signalet når hun fikk det. Dette er en veldig klar dommertabbe.

Vet ikke hvor langt hun gikk, men fra klippet starter til hun er ved sidelinja tar det 12-13 sekunder. Det er ikke noe å gi gult kort for.

Corran

Quote from: Tom C on August 24, 2017, 20:40:26 PM
Er jo bare å se klippet, så får du svaret på det.

Har vært utenlands så har ikke fått se klippet, men så det nå og det er ikke gult kort mener jeg. Dommeren blåser riktig nok en gang uten at spiller reagerer, men om den småbestemte gangen der er drøling så skal vi se mange kort framover om det er nye standeren for å få gult for drøling
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

SK

Hvorfor er det slik at det stort sett er når man leder at man går sakte ut, mens man skynder seg mer hvis man ligger under og trenger et mål ? Selvsagt fordi man vil hale ut tid i førstnevnte tilfelle. Så også her.
Noen annen årsak finnes ikke, annet enn hvis man er så skadet at man ikke evner noe annet. Det er kanskje tilfelle i en promille av alle bytter.
Det som gjør at det reageres, er jo at man er blitt alt for ettergivende for slike ting slik at man blir overrasket når det plutselig kommer et kort på det. Noe som ideelt sett burde vært gitt i hvert eneste tilfelle man ikke jogger ut. Det er jo ingen grunn til å gjøre noe annet.

Gulløl

Jogge ut om en ikke er blitt skadet. Ellers gult kort. En klar og grei regel. Det motsatte prinsippet av kappgang der en blir disket om en jogger.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Gult kort om man har to bein i bakken samtidig!
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Quote from: Gulløl on August 25, 2017, 09:54:46 AM
Jogge ut om en ikke er blitt skadet. Ellers gult kort. En klar og grei regel. Det motsatte prinsippet av kappgang der en blir disket om en jogger.
En regel som dog ikke eksisterer, og man kan ikke bare dikte opp regler og gi kort basert på dette. Dette var altså et bytte som tok 12-13 sekunder. Hadde hun spurtet hadde det kanskje tatt 4-5 sekunder. Så maks 8 sekunder "drøyet". Lett jogging hadde vel smart 4-5 sekunder. Hva har det å si? Hvorfor skal man bruke et halv minutt ekstra på å "slå ned" på slik drøying?

Gulløl

Quote from: krakra on August 25, 2017, 10:56:14 AMHvorfor skal man bruke et halv minutt ekstra på å "slå ned" på slik drøying?


Fordi det kan være jævlig irriterende og provoserende på publikum noen ganger og er usportslig. Noen ganger skal spilleren handhilse og takke for kampen til to tre medspillere på veien ut samtidig som de går i luntrende gange. Noen ganger går det glatt over et minutt unødvendig tid før de er ute av banen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

krakra

Men hvis det går over ett minutt så snakker vi drøying av et helt annet kaliber enn denne situasjonen. Det er det at man skal gi gult bare fordi noen går av banen som er latterlig. Går de direkte av tar det gjerne ikke mer enn 15 sekunder, og da er det ikke noe grunnlag for gult. Hvis en spiller står på midtbanen og går hele runden for å takke alle medspillere, dommer og publikum før han/hun slentrer av banen er det selvfølgelig gult kort.

Når dommeren bruker dobbelt så lang tid på å gi det gule kortet som spilleren bruker på å komme seg ut er det imidlertid idiotisk av dommeren.

Corran

Vil si at videoen som ble vist for meg ikke virker som et gult kort.
Hadde blitt overasket om Brann eller en motstander hadde fått gult på en lignende sak.
Hver kamp jeg ser er det verre/tregere bytter en det som ga gult her uten at det får konsekvenser. Og ja det er utrolig provoserende når motstandere gjør det, men som sagt dette hadde overasket meg om ga gult.
PÃ¥ den annen side tror jeg klubben ikke kommer langt med protester. Det er en dommertabbe men det er ikke grunnlag for omkamp og sletting av kort
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Merket meg at VIF fikk et korrekt idømt straffespark for holding i går, en forseelse man har fritt fram for å begå mot oss siden vi tross alt er Brann osv... Av 16 lag i ES er det nå kun oss og Tromsø som ikkje har fått straffespark i år. Og gutan ligger på nedrykksplass og kan således ikkje forventes å befinne seg i angrep så ofte som oss. Alle lag med plussmål i protokollen har fått straffe, unntatt Brann.

Hva er årsaken til at Brann så og si "aldri" får straffespark? Bortsett fra det åpenbare med "kjøpt og betalt" osv då... Er det en slags idé som har manifestert seg at våre muskelbunter selv liker å ta et tak? I så fall er det pussig at det titt og ofte dømmes straffespark mot oss og aldri for.
GÃ¥ av.

krakra

https://www.bt.no/100Sport/fotball/Na-snakker-Brann-sjefen-om-RBK-braket-Reagerer-mot-dommeren_-dommersjefen-og-NFF-244707b.html

Brann reagerer på at dommer Hagen sto i media og løy etter kampen. Han påstod at det ble kastet flasker fra tribunen, noe som ikke stemte. Han påstod også at Brann brukte en offsidelinje på reprisen av 0-2. Dette stemmer heller ikke. Jeg vil si at dette er veldig grovt. Det er uttalelser uten rot i virkeligheten som kan/kunne bidratt til strengere straffer for Brann. Når du nettopp har bortdømt et lag med en grov dommertabbe så bør du kanskje ligge litt lavt i media, istedenfor å angripe klubben med løgner som kan få økonomiske konsekvenser for dem.

Go Up