• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Dommeren

Started by osoerli, April 14, 2013, 21:51:30 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Lasaron

Svein-Erik Edvardsen i hardt vær etter uttalelser mot Lillestrøm. Kanarifuglene er sjokkerte over at han kan omtale lag og spillere på den måten. Frode Kippe ble blant annet karakterisert som treig.

Altså, her har spillere, trenere osv i århundrer hudflettet dommere etter kamper. Endelig er det en dommer som uttaler seg kritisk om spillernes kvaliteter. Dette har jeg ventet på.
Tren på langskudd

Gulløl

Bare han ikke uttaler at Piotr sparker ut ballen svakere en Chuck Norris for da smeller det. Synes Brann burde fått muligheten at spillerne kunne velge hvem som fikk gult kort, slik at en unngår de seks av seks som det ble i Haugesund. RBK på gull plass har så mange NFF fordeler, skulle bare mangle at Brann på sølvplass fikk litt de også.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Bybanen

Vi var vel ekstremt heldige i går etter at Piotr meiet ned en Tromsø-spiller som sto helt i ro i feltet, men endte opp med å få frispark selv? Slik så i alle fall situasjonen ut fra godstolen.

Lasaron

Forslag til nye karanteneregler: Karantene for hvert tredje gule kort. Punktum.
Tren på langskudd

krakra

Quote from: Lasaron on September 26, 2016, 11:38:38 AM
Svein-Erik Edvardsen i hardt vær etter uttalelser mot Lillestrøm. Kanarifuglene er sjokkerte over at han kan omtale lag og spillere på den måten. Frode Kippe ble blant annet karakterisert som treig.

Altså, her har spillere, trenere osv i århundrer hudflettet dommere etter kamper. Endelig er det en dommer som uttaler seg kritisk om spillernes kvaliteter. Dette har jeg ventet på.
En spiller som hadde uttalt seg som Edvardsen om en dommer hadde fått karantene. Og dommerne skal tåle dritt fra spillerne. Det er deres jobb å heve seg over det og være objektive. Edvardsen viser at han ikke klarer det, igjen, og er dermed uskikket til å være toppdomer. Selv om han neppe har dømt sin siste TL-kamp i år

dudo

Quote from: Lasaron on September 26, 2016, 12:50:54 PM
Forslag til nye karanteneregler: Karantene for hvert tredje gule kort. Punktum.


Karantene ved 4 kort, men kortene styrkes om man ikke har fått 4 eller mer etter 15. runde. Etter fire kort er det karantene pr tre kort. Sånn, ferdig.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Tom C

Quote from: Bybanen on September 26, 2016, 12:15:30 PM
Vi var vel ekstremt heldige i går etter at Piotr meiet ned en Tromsø-spiller som sto helt i ro i feltet, men endte opp med å få frispark selv? Slik så i alle fall situasjonen ut fra godstolen.


Sikker på at du så situasjonen, og ikke bare siterer de to fjottene som kommenterte? JEg reagerte umiddelbart på det utsagnet som de to var veldig enige om, og etter å ha spolt tilbake og sett situasjonen flere ganger var det null tvil om at TIL-spilleren løper like mye inn i Piotr som omvendt. Hvordan noen kan påstå at han stod helt i ro skjønner jeg lite av.

Når det gjelder edvartsen, så synes jeg som regel han er en udugelig fjott. Men akkurat i dette tilfellet, så synes jeg det er LSK-spillerne som er fjotter. Skjønner at det kan ha vært vanskelig å se hvem som skulle ha det røde kortet når det flyr gule kanarier rundt overalt og sutrer, og når edvartsen gjør det klart at han så den soleklare forseelsen, men ikke fikk med seg hvem av dem det var, så burde de ha vært voksne nok til å innrømme hvem av dem det var som reiv ned han fyren på vei igjennom. Usportslige og barnslige spør du meg. Ikke kom og fortell meg at ikke han midtstopperen var 100% klar over at han skulle ut.
Aldri mer Obos....

Jose Arrogantio

Ja, LSK-spillerne har seg selv å takke for at feil mann ble sendt av. Men Edvardsen dret seg ut i intervjuet etterpå.

Klaus_Brann

Edvartsen er en klovn, det er det ingen tvil om.

Situasjonen med Piotr var såvidt jeg husker ganske klart Piotrs frispark da TIL-spilleren løp i Piotr i en duell hvor det for meg var soleklart at Piotr kom til å nå ballen først, men jeg har bare sett det på stadion og reprisen på storskjerm.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Corran

Soleklart frispark til Piotr og ingen protester fra TIL spillere så den saken er vel grei
Men dere som så på tv Var det frispark til Vega når han brøt oppe ved 16 meteren?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

aleksanderhjelleseth

Quote from: Corran on September 26, 2016, 19:19:45 PM
Soleklart frispark til Piotr og ingen protester fra TIL spillere så den saken er vel grei
Men dere som så på tv Var det frispark til Vega når han brøt oppe ved 16 meteren?

Nei det var ikke det.

Jose Arrogantio

Quote from: aleksanderhjelleseth on September 26, 2016, 20:24:00 PM
Quote from: Corran on September 26, 2016, 19:19:45 PM
Soleklart frispark til Piotr og ingen protester fra TIL spillere så den saken er vel grei
Men dere som så på tv Var det frispark til Vega når han brøt oppe ved 16 meteren?

Nei det var ikke det.


Jeg synes det så slik ut, og det gjorde vel kommentatorene også.

Bybanen

Fjotten Drillo uten peiling på fotball ja, la oss heller høre på den kompetente Tom C  ;D

Spillernes reaksjoner er naturligvis irrelevant. Skulle vært interessant å se den igjen. Så ut som et soleklart straffespark.

Ninja-Bob

Såvidt eg hugsar var det akkurat utanfor 16-meteren, men det såg ut som han fekk ein kakk i ankelen/leggen. Såg ut som eit klart frispark for meg.

Paldan

Edvardsen kan da virkelig ikke forvente at spillerne skal vise ut seg selv? Slik det fremstår på TV har han stilt spørsmålet på helt feil måte, det er klart at ingen av midtstopperne står der og innrømmer noe i en situasjon der dommer ikke har kontroll. Det verste er jo at Edvardsen i etterkant mener at det var helt riktig å vise ut Kippe uansett, så hva hvis han andre karen hadde innrømmet noe? Skulle begge blitt utvist? Nei, han har ikke sett hva som skjedde, og bør heller ikke gi rødt kort om han ikke har sett situasjonen.

Ricky

Quote from: Bybanen on September 26, 2016, 20:30:08 PM
Fjotten Drillo uten peiling på fotball ja, la oss heller høre på den kompetente Tom C  ;D

Spillernes reaksjoner er naturligvis irrelevant. Skulle vært interessant å se den igjen. Så ut som et soleklart straffespark.


I dette tilfellet har Tom C helt rett.

Jose Arrogantio

Quote from: Paldan on September 26, 2016, 21:33:41 PM
Edvardsen kan da virkelig ikke forvente at spillerne skal vise ut seg selv? Slik det fremstår på TV har han stilt spørsmålet på helt feil måte, det er klart at ingen av midtstopperne står der og innrømmer noe i en situasjon der dommer ikke har kontroll. Det verste er jo at Edvardsen i etterkant mener at det var helt riktig å vise ut Kippe uansett, så hva hvis han andre karen hadde innrømmet noe? Skulle begge blitt utvist? Nei, han har ikke sett hva som skjedde, og bør heller ikke gi rødt kort om han ikke har sett situasjonen.


Han så Kippe felle Sogndal-spilleren, og gå rødt på det. Problemet var at han så ikke helt situasjonen, og ante tydeligvis at Amundsen var involvert også og ga derfor spillerne en sjanse til å rydde opp i situasjonen. Han (eller linjedommeren) så fellingen til Kippe, rødt kort ville det blitt på en av dem uansett hva de sa. Synes dette var helt greit av Edvardsen.

Men i intervjuet etterpå gikk han for langt.

OmOssSjølOgHansaøl

Jeg synes egentlig det er godt tenkt av Edvardsen. Utførelsen hans virker ikke like bra ...
.. men først og fremst så synger vi om fotballaget Brann!

Lasaron

Svein Oddvar Moen skal være med på videodømming i Sør-Korea. Kun noen få type situasjoner skal være gjenstand for videodømming, noe som høres fornuftig ut, og jeg klipper og limer inn: I prosjektet som nå testes skal videodømming kun benyttes ved mål, straffespark, rødt kort og avgjørelse som rammer feil spiller.

Det er dog en type situasjon jeg savner, og det er åpenbar filming - selv om det ikke fører til rødt kort eller straffe. Ta Furubotn-Acosta-episoden, og la oss si Acosta bare hadde fått gult kort der og da og det på rappen. Da skulle videodommeren sett at dette var åpenbar filming av Furubotn og så skulle han også fått kort. Filming er løgn og juks og bør inn i dette prøveprosjektet. Tar de seg til ansiktet etter å ha fått en dytt i brystet? Gult kort. "Faller" de med vilje etter å ha fått en lett dytt? Gult kort. Osv.

Jeg kunne også tenkt meg ett eller noen prøveprosjekt som går ut på å gi direkte rødt kort der spilleren beviselig bare er ute etter å stoppe spilleren ulovlig. Kommer du med en sklitakling alt for sent og feller, kan man alltids si at det var et desperat forsøk på å nå ballen. Strekker man seg etter motspilleren som er i ferd med å løpe fra, og drar i trøyen, er det beviselig ikke et forsøk på å nå ballen. Det er forferdelig å se på, og kan forsvinne om det gir direkte rødt.
Tren på langskudd

Spelaren

Quote from: Lasaron on March 26, 2017, 09:18:14 AM
Strekker man seg etter motspilleren som er i ferd med å løpe fra, og drar i trøyen, er det beviselig ikke et forsøk på å nå ballen. Det er forferdelig å se på, og kan forsvinne om det gir direkte rødt.


Sånn som ecup-Fakiri i 2007.
Gå av.

osoerli

April 10, 2017, 22:29:56 PM #170 Last Edit: April 10, 2017, 22:37:17 PM by osoerli
Moen nok burde dratt opp det gule kortet ved ein eller to situasjonar på kanten i første omgang, der det gjekk litt hardt utover Ruben og Braaten.  Så kunne han nok spart seg sjøl for litt problem utover kampen.  Situasjonen med Orlov såg ikkje så stygg ut der og då i TV-ruta mi, som på repetisjonen.  Så ikkje sikkert eg heller hadde gitt meir enn gult der.  Men fyren skulle nok allereide hatt gult når det skjedde.
Forresten litt morsomt med Moen som konsekvent brukar VI som personleg pronomen i intervju etter kampar.  Er det ansvarspulverisering eller konfererer han faktisk alle situasjonar med linjemenn før han bles i fløyta og dreg opp kortet?
http://www.bt.no/100Sport/fotball/Her-er-situasjonen-som-frustrerer-Brann-233831b.html
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Corran

Hva er forklaringen til Moen?
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Corran

Det skal han få Moen, han er i stand til å se og innrømme en av sine feil i etterkant
https://www.ba.no/sport/fotball/sk-brann/dommer-moen-dagen-derpa-det-var-rodt/s/5-8-553218
Det er jo ikke vanlig kost fra en Norsk dommer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Ninja-Bob

Terje Hauge er også enig i at det skulle ha vore raudt kort på Coly.

Det er veldig mykje lettare å ha sympati med dommarstanden når dei innrømmer at dei kan ta feil, slik som både Moen og Hauge har gjort i denne saka. Er jo sjølvsagt ingen enkel jobb dei har.

https://www.nrk.no/sport/_--skulle-vore-raudt-kort-pa-begge-1.13471405

Utmedsnolken

Nå som brann er så mye ute å klager på dommerne og krever strengere straffer, er det bare å sette penger på rødt kort til en brannspiller i neste runde
"og der snubler Sæternes igjen"

Spelaren

Synes det er null effekt å spore etter innrømmelser av den typen - og ønsker videodømming som forsøk velkommen.
Gå av.

Alonso Solis

April 17, 2017, 12:57:09 PM #177 Last Edit: April 17, 2017, 13:05:28 PM by Alonso Solis
Burde ikke Bataljonen uttrykke sin fulle støtte til NFF i arbeidet med å fjerne Edvartsen som toppdommer?

Corran

Ser ut som om det går mot at Edvartsen nærmer seg å ikke få dømme mer.
En seier for fotballen, et tap for de som overtar ham Kanskje han prøver seg som håndballdommer eller bandy dommer
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Alonso Solis

Quote from: Corran on April 28, 2017, 18:51:31 PM
Ser ut som om det går mot at Edvartsen nærmer seg å ikke få dømme mer.
En seier for fotballen, et tap for de som overtar ham Kanskje han prøver seg som håndballdommer eller bandy dommer


Det er utrolig tilfredsstillende om Edvartsen ikke får dømme TL mer. Han er en udyktig dommer og en svært arrogant person. Han er rett og slett ikke en hyggelig mann som atpåtil er dårlig i jobben sin.

Er han fortsatt hockey-dommer? Hvis ikke kan de gjerne få han tilbake.

Corran

In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Spelaren

Min favoritt var då han mente det falt på sin egen urimelighet at han kunne ha oppført seg rasistisk fordi "dere ser jo selv min egen hudfarge" etter at me hadde slått Viking og Thioune var sint. Halloooo...
Gå av.

SK

Edvardsen er ikke noen dårligere dommer enn de fleste andre som dømmer i Eliteserien. Men med den arrogante og kjepphøye holningen sin egner han seg ikke som dommer. Dessverre er han langt fra alene blant dommerne med sin arrogante stil, men har har jo tatt det til nye høyder en del ganger. At mannen er høy på seg selv kan jeg for øvrig bekrefte fra folk som har hatt med han å gjøre. Hadde vært fantastisk å få han ut.

Spelaren

Edvartsens gullkorn i bøtter og spann: http://www.tv2.no/sport/9107072/

Men en ting skurrer litt, dette er gamle saker - rart det ikkje kom fram før no.
Gå av.

Nixon

Quote from: Spelaren on May 05, 2017, 17:38:09 PMrart det ikkje kom fram før no.


Det er egentlig ikke så rart. Det har med maktforholdet å gjøre. Nå er Edvartsen svekket og da er det tryggere å stå frem uten å risikere noe for sin egen karriere.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Nixon on May 05, 2017, 20:11:42 PM
Quote from: Spelaren on May 05, 2017, 17:38:09 PMrart det ikkje kom fram før no.


Det er egentlig ikke så rart. Det har med maktforholdet å gjøre. Nå er Edvartsen svekket og da er det tryggere å stå frem uten å risikere noe for sin egen karriere.


Ja, men på den annen side ville det ikkje vært første gangen medier gikk noe høyt ut på en sak, og at nyanser forsvant.
Gå av.

Corran

Det er jo langt fra uvanlig i slike saker at når det først blir avdekket noe så kommer mye til overflaten.
Og at det er noe med Edvardsen er det ikke tvil om da det er de fleste topp dommerne som vil ha ham vekk. Og synes Hauge har fått mye ufortjent pepper fra media mens supportere virker å ha mer tro på Hauge og resten av dommerne og ikke Edvardsen og Elden.
For en gang skyld kan eg si eg støtter norske dommere ;-)
NFF sin jobb her er jo helt på trynet som vanlig.
Nei la oss være de første til å støtte dommerne her samt si nei til mobbing/edvardsen og som en utilsiktet bieffekt så kommer kanskje alle dommere (foruten Edvardsen) til å gjerne gi litt hjemmefordel på staddaen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Corran

Nok en gang en møkk dårlig dommer. Og jeg skal IKKE skylde tapet på ham men maken til dårlig dømming skal en lete lenge etter.
Og en ting er å gjøre mange feil, men det er så sykt inkonsekvent og det er begge veier. En kan så vidt dytte en spiller og det er frispark, men bruker du to strake hender i ryggen så er det ingenting. Det er i det ene øyeblikket gult for å vinne en hodeduell og kanskje komme litt borti spilleren foran, men det er ikke gult og klinke begge albuer i nakke og hodet på den foran i neste hodeduell.
Spillerne vet jo ikke hva som gir og hva som ikke gir frispark eller kort.
Er det rart at når norske dommere dømmer i Europa/mesterskap så sendes de hem i skam?
Skulle gitt mye for å ha han dommeren fra Skottland som vi hadde i Europa cup kampen i serien også.
Og igjen det er ikke min mening at det er dommeren sin skyld at vi taper.
Men han ga Acosta gult så nå får endelig kråken og Lasaron inn Grønner så etter neste kamp tenker jeg det blir en deilig småkrangling om Grønner har spilt seg inn på laget eller ikke og om han ikke gjør det så bra så er det pga for lite spilletid og må få et par kamper før han bedømmes  ;-)
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Henki

Hele dommertrioen var svak i dag, og spesielt svak var hoveddommeren.
Ballen skal fremover!

Ricky

Er blitt ganske immun mot dommerstanden etter sesongen i Obos, men det er ikke til å komme unna at nivået er temmelig labert nå til dags. Før i tiden var det mer enkelthendelser som var problemet med dommerne (godt hjulpet av krigshisserne i Fotball-Xtra), nå er det mer bare svakt over hele linjen. Helt ned på basic fotballforståelse og kampflyt. Den endeløse pirkingen fra Døvle på at ballen skal ligge på riktig sted selv på frispark over 90 meter fra motstanderens mål, typisk etter en offsideavblåsning e.l.. Ventet nesten bare på at han skulle finne frem sprayen og begynne å skritte opp ni meter, mens alle spillerne står med hoftefeste og venter.

Men men. Er vel sånn forbundet vil ha det.

Corran

Det verste er den totale mangel på fotballforståelse og evnen til å "lese" situasjonen
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Paldan

Hva er greien med denne nye praksisen på offsideregelen, der dommer i går nektet å blåse av Sarpsborg-spissen som var 10 meter i offside og Brann ikke ville spille videre før de fikk frisparket?

Slik jeg oppfattet situasjonen som skjedde i 1. omgang, virket det som at dommer Døvle ikke blåste fordi Diatta ikke hadde vært nær ballen. Dette selv om han sto oppi situasjonen og blokkerte for Branns videre spill, som var grunnen til at Sivert og Vito (?) ikke ville ta sjansen på noe annet enn et frispark rundt midtstreken. Dessuten hadde Diatta vært nær ballen såvidt jeg kunne se. Absurd opplegg fra Døvle som viser hvor lite han forstår av spillet.

krakra

Quote from: Corran on July 16, 2017, 22:19:50 PM
Nok en gang en møkk dårlig dommer. Og jeg skal IKKE skylde tapet på ham men maken til dårlig dømming skal en lete lenge etter.
Og en ting er å gjøre mange feil, men det er så sykt inkonsekvent og det er begge veier. En kan så vidt dytte en spiller og det er frispark, men bruker du to strake hender i ryggen så er det ingenting. Det er i det ene øyeblikket gult for å vinne en hodeduell og kanskje komme litt borti spilleren foran, men det er ikke gult og klinke begge albuer i nakke og hodet på den foran i neste hodeduell.
Spillerne vet jo ikke hva som gir og hva som ikke gir frispark eller kort.
Er det rart at når norske dommere dømmer i Europa/mesterskap så sendes de hem i skam?
Skulle gitt mye for å ha han dommeren fra Skottland som vi hadde i Europa cup kampen i serien også.
Og igjen det er ikke min mening at det er dommeren sin skyld at vi taper.
Men han ga Acosta gult så nå får endelig kråken og Lasaron inn Grønner så etter neste kamp tenker jeg det blir en deilig småkrangling om Grønner har spilt seg inn på laget eller ikke og om han ikke gjør det så bra så er det pga for lite spilletid og må få et par kamper før han bedømmes  ;-)

Det gule til Acosta var helt greit. Han setter bevisst armen inn i bakhodet på Sarpsborgspilleren.
Børven sitt var derimot feil. Ellers var det mange småfeil, men han skal ha pluss for at han gjorde rett i begge straffesituasjonene.

Lasaron

Jeg skulle likt å sett video av norske toppdommere som sammen ser kamp fra PL. De sitter jo sikkert og slakter dommeren opp og i mente, for de dømmer på en helt annen måte.
Tren på langskudd

SK


Brann_ruler86

Dette har ingenting med at vi tapte kampen i går, og det gjelder forsåvidt ikke bare gårsdagens kamp heller, men jeg er så utrolig lei av at kamp etter kamp blir blåst i stykker. Omtrent alt er jo frispark! Det toppet seg i går, hvor det ble dømt hele 47 frispark. Det er jo helt hinsides!!
Gå ta banen!

Falkman

Quote from: Brann_ruler86 on July 17, 2017, 11:01:19 AM
Dette har ingenting med at vi tapte kampen i går, og det gjelder forsåvidt ikke bare gårsdagens kamp heller, men jeg er så utrolig lei av at kamp etter kamp blir blåst i stykker. Omtrent alt er jo frispark! Det toppet seg i går, hvor det ble dømt hele 47 frispark. Det er jo helt hinsides!!


Ja, det var helt sprøtt, han blåste jo mer eller mindre hver gang det var snakk om kroppskontakt. Men avblåsninger/ frispark etter offside, er vel innbakt i det talllet? Vi har vel  knapt gått mer i offside siden Helstads tid.  og i hans tilfelle var jo forklaringen ganske naturlig. I går skyldtes mer eller mindre samtlige offsideavgjørelser manglende rytme i angrepsspillet, og sløvhet fra angrepstrioen, særlig Børven.

Falkman

Quote from: SK on July 17, 2017, 10:55:28 AM


Kortet til Børven var kanskje diskutabelt, men jeg synes det så ut som en ettersleng. Angående utvisningen fikk jeg nesten inntrykk av at dommeren hadde glemt at vedkommende spiller hadde et gult kort fra før, og at han tok opp det røde da han så at spilleren satte kursen ut av banen. men man får vel nesten la tvilen komme tiltalte til gode, og anta at han hadde kontroll.

Henki

Quote from: Falkman on July 17, 2017, 11:22:49 AM
Quote from: SK on July 17, 2017, 10:55:28 AM


Kortet til Børven var kanskje diskutabelt, men jeg synes det så ut som en ettersleng. Angående utvisningen fikk jeg nesten inntrykk av at dommeren hadde glemt at vedkommende spiller hadde et gult kort fra før, og at han tok opp det røde da han så at spilleren satte kursen ut av banen. men man får vel nesten la tvilen komme tiltalte til gode, og anta at han hadde kontroll.


Jeg satt med samme inntrykket. Dommeren så overrasket ut. Men det blir jo vanskelig å kritisere ham for en avgjørelse som var riktig...
Ballen skal fremover!

dudo

47?! Inkludert offside, da?
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Go Up