• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger sommeren 2014

Started by Lasaron, September 03, 2012, 14:09:21 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

Ricky

Quote from: viks on July 05, 2013, 11:22:36 AM
Mitt poeng er at Brann ikke må gå i samme fellen som de gikk i før gullet i 2007 der vi brukte mye mer penger enn vi hadde, for og oppnå et kortsiktig gull. Så kan man skylde på at RBH som sportssjef ødela mye. Mulig det, men lyset gikk jo i hele verden akkurat når han tok over i 2008 og finanskrisen traff norsk fotball for alvor, han arvet en aldrende spillerstall og et generasjonsskifte var nødvendig, han arvet et varelager av brann effekter på 20 millioner som overivrige Hans Lokøy hadde kjøpt inn i Champagne-gullrus, og han overtok en bankkonto som var nesten tom, fordi all kapitalen lå plassert i Lokøys varelager og stadionutbygging osv.


1. Vi brukte penger vi hadde. Brann budsjetterte aldri med underskudd, og leverte da også overskudd hvert eneste år fra 2003 til 2008. Egenkapitalen vokste fra ca null til 40 mill. Når vi til slutt gikk i minus, var det disse pengene (våre egne penger) vi tok av.
* Vi brukte ikke egne penger til spillerkjøp, men det gjør vi da sjeldent nå heller.

2. RBH dukket opp da Per Ove Ludvigsen trakk seg i 2006. Nevn hva som helst

krakra

Nja. Skal ikke frikjenne RBHs forgjengere helt. Stallen etter 2006 var nesten fri for ungdom og talenter for fremtiden. Eneste tenåringen var vel Jaiteh og utviklingsavdelingen var nedlagt. Det virket ikke som det var noen plan om at spillere ut kunne erstattes internt. Når det gjelder økonomien så var jo store deler av budsjettet blåst inn i lønnsmidler. Det er ikke bare å kutte når inntektene avtar. Vi var avhengige av suksess hele veien altså. Det kan kalles ambisiøst, men var også noe uansvarlig.

krøvel vellevold

July 05, 2013, 22:40:27 PM #2252 Last Edit: July 05, 2013, 22:42:08 PM by krøvel vellevold
Quote from: viks on July 05, 2013, 11:22:36 AM
Tippeligaen er en bingoliga ulik de fleste andre ligaene i europa. Det er ikke noen sammenheng i TL at de som bruker mest penger får best resultater.


Nuvel. Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Det som har vært den klart rikeste klubben siden midten av 90-tallet tok gull fra da og hvert år frem t.o.m. 2004, i tillegg til i 2006, i 2009 og 2010. I 2013 er de igjen i full gullstrid. De som tok gull i 2005 var ingen fattigklubb. De som tok gull i 2007 satset mange penger, og de som tok gull i 2011 og 2012 har satset mange penger - gjennom investorer i det minste. Stabæk tok gull i 2008. De satset vel også en del penger, men uten at de hadde de største budsjettene.

Felles for alle seriemestere i Norge de siste ca 20 årene, er at de enten har vært av de klubbene med mest penger - eller at de i det minste har brukt mye penger til nettopp dem å være.

Men for all del; jeg er ikke helt uenig i din påstand, for det er ingen tvil om at det (i hvert fall under gullplassen) har vært veldig tilfeldig hvilke klubber som har har vært med i medaljestriden. Dette er i grunn et nesten særnorsk fenomen. Kanskje også Sverige har noe tilsvarende. Jeg tror det er en blanding av vanvittig mye dugnadsånd og arbeid av ildsjeler i de små norske klubbene, at norske bygder er velsignet med en ekstrem utbredelse av fotball (på bygdelandet spiller jo "alle" fotball), og at det gjøres en for slett jobb i de store klubbene. Men som du selv sier; over tid er det de store som presterer jevnt. Så ja; penger har jo absolutt noe å si. Det hjelper imidlertid lite, når det bare er snakk om 4.plasser. Det deles ikke ut 10-års-medaljer i fotball.
Legg ned hele klubben!

Xminator

Tilfellet Strømsgodset viser hva som skjer når en gruppe dyktige mennesker drar i samme retning over tid. Mye av æren der skal på skuldrene til ikke akkurat uprofilerte Jostein Flo, som er så mye mer best enn vår egen RBH.

Churchill

Thioune er ferdig i Viking. God spiller med en litt vanskelig personlighet. Noe for oss?
...we shall never surrender.

Yngve


Eivind


Nixon

Et problem til høsten kan bli at Badji må stå over ganske mange kamper pga gule kort. Han har fire, og etter fem må ha stå over for hvert gule hvis jeg husker reglene rett. Er vi da godt nok dekket opp? Barmen blir spådd å få en god høst, men klarte jo ingenting i går. Soko tror jeg ikke kommer noe over middels resten av karrieren.
Rød makt på Hansa

SK

Etter tre kamper må man stå over for annethvert gule.

Nixon

Quote from: SK on July 09, 2013, 11:14:16 AM
Etter tre kamper må man stå over for annethvert gule.


Ja, og jeg ser at det er ganske mange år siden det ble endret fra det jeg trodde. Jeg må begynne å følge bedre med!:) Men da lever jo Badji heldigvis litt tryggere. Han bør uansett ikke få noe kort mot Start slik at han er klar mot bartepakket om noen uker.
Rød makt på Hansa

Christian

Badji kommer vel garantert til å få det tredje meningsløse gule kortet på tre kamper. No har han jo fått så mange og då passer jo dommerne ekstra godt på. Det er til å bli matt av.


Klaus_Brann

Quote from: Nixon on July 09, 2013, 11:22:39 AM
Quote from: SK on July 09, 2013, 11:14:16 AM
Etter tre kamper må man stå over for annethvert gule.


Ja, og jeg ser at det er ganske mange år siden det ble endret fra det jeg trodde. Jeg må begynne å følge bedre med!:) Men da lever jo Badji heldigvis litt tryggere. Han bør uansett ikke få noe kort mot Start slik at han er klar mot bartepakket om noen uker.


Hehe, stå over for hvert gule hadde jo da vært = rødt.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

kabelmann

Med unntak av at du hadde fått fullført kampen.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

fisken74

Quote from: Churchill on July 09, 2013, 09:51:57 AM
Thioune er ferdig i Viking. God spiller med en litt vanskelig personlighet. Noe for oss?


Inn med Thione og ut med Soko, hadde styrket midtbanen ihvertfall.

haak

Det er kjedelig stille om overganger.
Tåkefyrsten har nok snørt igjen sekken i år også.

dudo

I år også? Vi er nok som vanlig blant klubbene med høyest nettoinvestering på spillerfronten.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

haak

Det er iallefall sørgelig stille...

dudo

Førstemann er ihvertfall klar, og vi skal angivelig ha inn en offensiv spiller. Men enig, kjedelig så langt.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dragn

Quote from: krakra on July 05, 2013, 13:33:40 PM
De var store talenter, ikke daværende klassespillere. Deila satset ungguttene og spilte en krevende fotball med et veldig ungt lag. Det gikk ut over resultatene på kort sikt, men i dag spiller jo Godset noe av den beste fotballen TL har sett og flere av datidens talenter er nøkkelspillere hos dette topplaget. Andre har blitt solgt for mye penger.

Komisk nok fremstiller Skarsfjord det som at han holder på med det samme.

Det var ikke få som så at Godset og Deila hadde noe stort på gang med den filosofien og ungdomssatsingen. De søilte jo fin fotball, men var ustabile og inneffektive. Jeg tror ikke mange ser det samme med Brann.

dudo

Fellah på vei til giganten Strømsgodset.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

dudo

Det nevnes for øvrig på vgd at vi skal ha vært interessert i nigerianeren Viking hentet.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Nixon

Quote from: dudo on July 10, 2013, 19:44:08 PM
Det nevnes for øvrig på vgd at vi skal ha vært interessert i nigerianeren Viking hentet.


Han som hadde skårt så mange mål, og så var det plutselig ingen?
Og han som aldri hadde sett en mobil, men som likevel hadde konto på Twitter?

Skal bli spennende å se om dette er den berømte katten i sekken.
Rød makt på Hansa


Gulløl

Må si Molde satser i dette overgangsvinduet. Hittil er følgende signert:
- Fredrik Gulbrandsen
- Vegard Forren
- Per Egil Flo
- Mats Møller Dæhli
- Tommy Høiland

Brann sin liste:
- Daniel Mosjov

Og ut fra det Skarsfjord antydet etter kampen i går blir det ikke flere i sommer.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

Nixon

Sånn er det å ha en attraktiv trener som pengefolkene har troen på.
Rød makt på Hansa

ZsoltKorcsmar

Jeg så ikke intervjuet etter kampen igår. Hva "antydet" skars?
Skuffet om vi ikke henter inn "Bentley-erstatteren" i det minste. Skal selfølgelig ikke drømme om en semb berge-/forren-/tarik-klasse signering. Men at vi i tillegg til Dramé og Mojsov hvertfall får inn denne sagnomsuste angriperen vi ble lovet, synes jeg er et minimum.

Ideelt sett mener jeg vi trenger bedre dekning på back, midtbane(horribelt når Soko er tredjevalg. Skade på Haugen og karantene på Badji så ligger vi syltynt an) og spiss om Finne drar.

Er bra fornøyd om vi henter Olofinjana, Dramé og en offensiv spiller som erstatter Bentley. Gjerne en som bekler begge kanter, spiss, samt hengende spiss. Guastavino?:P hehe. Hvertfall en lignende type spiller. En slags Askar med teknikk, og ikke bare fart og skuddfot.

Om finne blir, og Dramé kommer. Vil vi være bra forspent offensivt da. Offensiv kraft i form av Huse, Askar, Larsen i form, pusic, finne, dramé, haugen og en evt ny angriper/ving vil få andre lag matche. Da gjenstår bare forsvaret til januarvinduet, får ta opprydning der da. Wangberg, johnsson, el fakiri bør synge på siste verset. La oss håpe mojsov blir en bauta.

Hansakongen

Quote from: ZsoltKorcsmar on July 14, 2013, 22:54:40 PM


Om finne blir, og Dramé kommer. Vil vi være bra forspent offensivt da. Offensiv kraft i form av Huse, Askar, Larsen i form, pusic, finne, dramé, haugen og en evt ny angriper/ving vil få andre lag matche. Da gjenstår bare forsvaret til januarvinduet, får ta opprydning der da. Wangberg, johnsson, el fakiri bør synge på siste verset. La oss håpe mojsov blir en bauta.


Johnsson og el fakiri synger på siste verset vil ikke si at Wangberg gjør det, han er bare 20 eller 21. Men så er det jo så og si klart at el fakiri skal inn i brann systemet den dagen han gir seg med topp fotballen.

krakra

Wangberg er 22.

Hovedproblemet er at han er skadeplaget halve sesongen og har slitt med det siden han begynte å spille i TL.

dex1974

July 15, 2013, 02:31:58 AM #2278 Last Edit: July 15, 2013, 02:34:52 AM by dex1974
Quote from: Nixon on July 14, 2013, 22:20:05 PM
Sånn er det å ha en attraktiv trener som pengefolkene har troen på.


Kan Hardballgjengen fotball bedre enn folk flest?
De støttet ikke Teitur, mannen som i sin første Brannperiode tok oss til cupfinale 1988, var gullkandidat helt til siste serierunde 1990 og ga oss sølv da han returnerte 2000.
Steinar Nilsen, et kupp i manges øyne etter å ha trent sitt kjære Tromsø til bronse. Men en flopp i Brann.
Mons Ivar Mjelde, ikke trenererfaring på toppnivå, uten de nødvendigste kursene fikk penger kastet etter seg.
Teiturs assistent Thodesen med haugevis av rutine virket klar til å steppe opp men Hardball ville kun bidra hvis man ansatte en trener med lokal forankning, som ble en stadionhelt som kun hadde trent langt nede i divisjonen da han selv var en ung spiller og ble hentet fra 6-7. divisjon av Teitur rundt 1989/90!

Eller har de rett og slett ikke troen på ikke-lokale trenere?
Er det Sandstø, Tørum, Knudsen osv. som vil få de til å satse stort på Brann igjen?
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

Xminator

Hovedproblemet med Wangberg er at han er litt god til alt, men ikke virkelig god til noe. Litt slik som Grønner. Om man virkelig har tro på Grønner, så rydder man i midtforsvaret til vinteren. Jonson og Wangberg hjelpes "videre", en ny stopper hentes, og Gjesdal/Grønner står for bakcupen. Så får vi se om Mojsov holder nivået eller om vi innleder 2014 med en liten stopperkrise.

tsrqpo

Savner noen rykter her inne nå. Stille som i graven.

Xminator

BA: Brann skal ikke gjøre noe med mindre Finne forsvinner.

ZsoltKorcsmar

Kjenner jeg blir ganske forbanna. Vi drives jo som en helvetes bank med kun fokus på grønne tall i alle fasonger. Til og med Sandnes ulf og Sogndal henter flere spillere enn oss, og de har et årsbudsjett på størrelse med månedslønnen til Skarsfjord. De kan bare prøve å si at pengene ikke er der, for det er rikelig med penger, man må bare tørre å gjøre et innhugg i budsjettet. Kan likegodt bytte klubbnavn til "Moldestad & Bruun Hanssen bank/sparefond AS" om dette fortsetter.

Vi er i en kanonposisjon. Vi er en reel bronsekandidat. Rosenborg og Strømsgodset tar gull og sølv, mens det blir et rotterace mellom Aafk, Viking og oss om bronsen, tror jeg. Aafk har en langt bedre trener, og en jevn stall. Holder de som favoritter til tredje pdd. Viking har også en langt bedre trener, men dårligere stall slik jeg ser det. Viking har skjønt det, og har allerede henter to angripere.

Skal vi faen meg tape bronsen med 2-3 poeng i år også?
Og måtte vente til 2017 før vi muligens får prøvd oss i europa igjen?
Enormt tannløst.

storB

Bentley er vell strengt tatt 'erstattet' i a-troppen av Skaanes som er tilbake fra skade.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Quote from: Xminator on July 15, 2013, 13:33:30 PM
BA: Brann skal ikke gjøre noe med mindre Finne forsvinner.
Spørs om det er noe i og rundt Brann som heller ser at Finne blir solgt så vi kan kjøpe en ny spiller enn at han forlenger.

Xminator

Så lenge Nordkvelle er i startvurdering som kantspiller så er det soleklart plass til en ny kantspiller i stallen.
Og Pusic er den eneste som er i nærheten av å ta en duellrolle i angrepet, så det er plass til en spiller der også.

Xminator

Mane forlenger med Sogndal til 2015.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Hansakongen

July 17, 2013, 00:00:02 AM #2289 Last Edit: July 17, 2013, 00:09:59 AM by Hansakongen
Quote from: Gulløl on July 16, 2013, 23:45:35 PM


Vist det stemmer blir vel han brukt som ryddemann i forsvar når motstanderen presser på mot slutten av kampene om brann leder, slik arman bjørnsson gjore for par år tilbake i tid. Og kanskje target mann på topp med måke ballen opp til angrepet fra forsvaret sin del og stusse ballen videre til huseklepp eller andre spillere som er på vei framover på banen såkaldt (kick and run for it) fotball utover høsten. Slik ålesund gjør med Aarøy i sitt angrep.

ZsoltKorcsmar

Hoås ja. En spiller for Skarsfjords nese. Skarsfjords drømmespisspar er vel Hoås og Pusic. Men men, er man høy pg sterk i luften trenger man vel ikke stort mer. (Ifølge Skars). Pavlov, Bakke som spiss 2010 osv etc

SK

Håper virkelig ikke at dette stemmer.

Klaus_Brann

Quote from: ZsoltKorcsmar on July 17, 2013, 00:14:00 AM
Hoås ja. En spiller for Skarsfjords nese. Skarsfjords drømmespisspar er vel Hoås og Pusic. Men men, er man høy pg sterk i luften trenger man vel ikke stort mer. (Ifølge Skars). Pavlov, Bakke som spiss 2010 osv etc


Morsomt, men her er det jo faktisk snakk om en spiller som har mer teknikk enn de fleste med så mange cm på strømpelesten, så det er ingen Pavlov eller Aarøy.
Når det er sagt er det ikke en spiller jeg vil ha.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Spelaren

Hoås' teknikk går utenpå de flestes, og han kan mer enn gjerne bli eit c-moment. Men det er fire år for seint, og ingenting som lokker mann og mus tilbake til Stadion.
Gå av.

Nixon

Ja, det var vel i 2009 han var etterspurt av flere TL-klubber etter godt spill. Men har han ikke sluknet ganske kraftig de siste par årene? Ikke akkurat noe å hoppe i stolen av.
Rød makt på Hansa

Torvanger

Hvorfor i svarte svingende sikler Skars & co på Hoås? Snart 30 år gammel og nok en brems for up and coming. Det er på tide at vi får inn sportslig ansvarlige og trenere som ikke setter opp førsteelleveren ut fra høyde.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

dudo

Nå er jeg litt overrasket. Tror Hoås kunne vært en solid utvidelse av verktøykassen. Holder fint tre år til. Jeg er nokså positiv.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

tsrqpo

Overaska. Trudde han skulle bli i Særp ut karrieren. Holder han samme nivået som han gjorde for et par år siden så er han god..

tsrqpo

Ser på bt.no at han laget 13 mål og hadde 11 assist i fjor. Det er respektable tall det

Go Up