• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Treneren etter Skarsfjord

Started by bernu, May 07, 2012, 22:04:26 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Giles

Engelsk fotball er latterlig bedre enn norsk fotball og selv om gammel pubkultur sikkert henger igjen her og der så er det tåpelig å avskrive en som McLeish. En korrekt antrukket og utdannet trener fra den norske skolen er bedre?
Det behøves en viss karakter i Bergen både for å stå i koket men også for å få opp engasjementet. En journalist er kanskje ikke all verdens skussmål, men McLeish har garantert gode egenskaper. Uten det ville han ikke vært i nærheten av karrieren han har hatt. McLeish er ikke for liten for Brann, sannsynligvis er det motsatt.

Falkman

Quote from: storB on November 15, 2013, 17:44:48 PM
Men hvis McLeish  (som er bedre enn alle tilgjengelige trenere i Norge) er for "deffensiv", hvorfor messer flere for Hamren da? Han fikk til resultater i RBK men for ham var det viktigere å vinne 1-0 enn 4-3, noe han også fikk kritikk for i RBK. Solide bakover men langt ifra spudlene fremover. At han har fått sving over Sverige trenger ikke tilskrives ham som trener nødvendigvis, en viss bestemor skulle kunne fått sving på det angrepet men verdens beste spiss i sitt livs form.


Du er inne på der, ingen grunn til å hype Hamren som noen  voldsomt offensivt tenkende trener, snarere tvert imot.

krakra

For liten? Det er det ingen som sier heller. Poenget er at en trener som står for steinalderfotball er det siste Brann trenger akkurat nå. Navnet er stort nok, men det er ikke det viktigste.

Jose Arrogantio

Quote from: Giles on November 15, 2013, 17:55:57 PM
Engelsk fotball er latterlig bedre enn norsk fotball og selv om gammel pubkultur sikkert henger igjen her og der så er det tåpelig å avskrive en som McLeish. En korrekt antrukket og utdannet trener fra den norske skolen er bedre?
Det behøves en viss karakter i Bergen både for å stå i koket men også for å få opp engasjementet. En journalist er kanskje ikke all verdens skussmål, men McLeish har garantert gode egenskaper. Uten det ville han ikke vært i nærheten av karrieren han har hatt. McLeish er ikke for liten for Brann, sannsynligvis er det motsatt.



Engelsk fotball er bedre ja. De har mer penger, flere supportere og bedre spillere, så det sier seg selv. Men det er plenty av gammeldagse trenere der som jeg ikke vil se i Brann.

Ja, en korrekt antrukket og utdannet trener fra den norske skolen kan være bedre. Siden det er mer enn nasjonalitet som teller når man skal ansette en trener.

Og McLeish har sikkert gode egenskaper. Bare ikke de som vi trenger i Brann.

stig

En skotsk kompis som er Hibs fan hevder at McLeish sto for meget god fotball. Han var meget positiv, med unntak av at han gjerne stakk så fort noen viftet med mer penger.
Nettsideansvarlig

blobby winters

Big Eck McLeish blir ikke Brann trener !
Det skal visst eksistere et minimumskrav for stillingen at spillerne kan forstå hva treneren sier til dem.

storB

Quote from: krakra on November 15, 2013, 18:00:23 PM
For liten? Det er det ingen som sier heller. Poenget er at en trener som står for steinalderfotball er det siste Brann trenger akkurat nå. Navnet er stort nok, men det er ikke det viktigste.


Spilte de fotball i steinalderen?? Men seriøst, har du noe førstehåndsinfo om McLeish? Du var jo selv positivt innstilt i tidligere innlegg i morges, nå har du snudd helt på flisen fordi noen skriker høyt om en dårlig tid i Aston Villa?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Giles

Nok en pregløs, karakterløs og utviklingsorientert trener som skal ha suksess i 2020? Fotball er ferskvare og må leveres nå, det må i allefall være klar retning på ting. Branns beste år også utviklingsmessig var i årene 2004-2007 og det handlet ikke bare om supergode spillere. Få fart på laget og både gamle og yngre vil bli bedre. De som ikke tåler å sikte mot toppen bør finne seg noe annet å gjøre.
Få inn McLeish, han vil si i fra når det trengs og engelsk fotball er full av unge talenter som  ikke bare får sjansen men tillit over tid, slik vil det også være her. Er du god nok spiller du. Nye  impulser etter det Brann har vært gjennom kan bare være av det gode.

krakra

Quote from: storB on November 15, 2013, 18:39:16 PM
Quote from: krakra on November 15, 2013, 18:00:23 PM
For liten? Det er det ingen som sier heller. Poenget er at en trener som står for steinalderfotball er det siste Brann trenger akkurat nå. Navnet er stort nok, men det er ikke det viktigste.


Spilte de fotball i steinalderen?? Men seriøst, har du noe førstehåndsinfo om McLeish? Du var jo selv positivt innstilt i tidligere innlegg i morges, nå har du snudd helt på flisen fordi noen skriker høyt om en dårlig tid i Aston Villa?
Ja, og det har jeg selv påpekt i et annet innlegg.
Det virker å være et ganske unisont inntrykk, ikke bare blant Brannsuppertere, om at fyren står for kick and run av det virkelig primitive slaget. Slike trenere skal ikke Brann ha. Uansett CV.

Huff

Quote from: Giles on November 15, 2013, 17:55:57 PM
McLeish er ikke for liten for Brann, sannsynligvis er det motsatt.


Hvem i huleste helvete har påstått han er for liten for Brann. Med unntak av Eggen er trolig McLeish det største managernavnet noen sinne som er nevnt i forbindelse med trenerjobben i Brann -foruten på spøk selvsagt. Det er ingen som påstår at navnet ikke er ''stort'' nok. Fyren trente Rangers i haugevis av år, til sammenligning har David Nielsen -som flere vil ha som Brann-trener- trent Nest-Sotra i ett år.

Poenget er hvorvodt McLeish er utdatert og hvorvidt fotballen er offensiv. I Storbritannia har han ikke fått en skikkelig managerjobb på 18 måneder, og der har du vel svaret på hva en mener om det første poenget i setningen over. Når det kommer til fotballen har jeg sett litt på internett i dag, og jeg har latt tvilen komme McLeish til gode og sett på ting fra hans tid i Rangers -der han styrte en hyperressursterk klubb- det jeg ser er en dritkjedelig og gammeldags tilærming til fotball.

For å ta et annet eksempel. Otto Rehagel kommer fra en langt sterkere fotballnasjon enn England eller Skottland og har i motsetning til McLeish hatt strålende resulater i nyere tid. Han er og et større navn enn McLeish og har mye bedre CV. Vil jeg hahan som Branntrener? Ikke faen.

krakra

Quote from: Giles on November 15, 2013, 18:56:25 PM
Nok en pregløs, karakterløs og utviklingsorientert trener som skal ha suksess i 2020? Fotball er ferskvare og må leveres nå, det må i allefall være klar retning på ting. Branns beste år også utviklingsmessig var i årene 2004-2007 og det handlet ikke bare om supergode spillere. Få fart på laget og både gamle og yngre vil bli bedre. De som ikke tåler å sikte mot toppen bør finne seg noe annet å gjøre.
Få inn McLeish, han vil si i fra når det trengs og engelsk fotball er full av unge talenter som  ikke bare får sjansen men tillit over tid, slik vil det også være her. Er du god nok spiller du. Nye  impulser etter det Brann har vært gjennom kan bare være av det gode.
Du kjører jo en monolog. Hvem er det egentlig du diskuterer med? Det virker iallefall ikke som du har skjønt hva folk er kritiske til i det hele tatt

Giles

November 15, 2013, 19:10:22 PM #2011 Last Edit: November 15, 2013, 19:12:12 PM by Giles
Poenget er at det som behøves mer enn noensinne er en personlighet og gjerne et navn som kan tenne gnisten igjen. Det holder ikke med noe gjennomsnittelig slik situasjonen er blitt. Likegyldigheten kommer til å bre seg ytterligere med en kjønnsløs "snill" løsning. Det er ingen grunn til å tro at McLeish ikke kan sitt fag. Mer direkte spillestil er ikke defensivt og pasningsspill i lengderetningen en nødvendighet. En mer aggressiv holdning likeså. Dette er engelske dyder som likevel er forenlig med offensiv og underholdene fotball.  

krakra

Nei. Det er ditt poeng. Og den som skal tenne gnisten er altså en mann som virker å være mest kjent for å stå for en veldig kjedelig og destruktiv fotball?

dr_cyanid

November 15, 2013, 19:18:14 PM #2013 Last Edit: November 15, 2013, 19:28:42 PM by dr_cyanid
Kjenner folk her inne McLeish godt nok til å påstå at han utelukkende står for steinalderfotball? Hvilken type fotball mener dere da at Skarsfjord sto for? Juratid-fotball? Hans ultramoderne 4-2-3-1 hybrid var vel ikke akkurat en stor suksess?

Husk at McLeish ikke har vært direkte heldig med de to PL-klubbene han ledet. Tok riktignok en solid 9.plass i PL og Ligacupgull med Birmingham. At han har et rykte for å være for defensiv, tror jeg ikke er av betydning når man ser hvilke klubber han har trent etter Rangers-perioden. Villa hadde jo feks ingen spisser før Benteke kom inn etter McLeish. Han fikk heller ikke det beste utganspunktet når han kom fra byrivalen.

Kan nok være lurt av han å komme utenlands for å rette opp i dette intrykket. Se hva tidl. landslagstrener Steve McClaren fikk til med AZ Alkmaar etter å ha blitt avskiltet som for defensiv og kjedelig. Nederlenderne er vel ikke viden kjent for å like defensiv fotball.

Denne journalisten som kjenner McLeish godt og nylig har intervjuet ham, lanserer McLeish likegodt som kandidat til trenerløse Crystal Palace.

http://www.mirror.co.uk/sport/football/news/next-crystal-palace-manager-alex-2663441

Jeg tror han har fått mye ufortjent pepper. I hans tid i Rangers gjorde han det mye bedre enn sin rival Martin O'Neil. Han spilte også attraktiv fotball med spillere som bl.a M.Arteta, B Ferguson, R.De Boer. Husker jeg ikke feil tok han Rangers til finalespillet i CL som første skotske klubb noensinne.

Tenkt hvilket nettverk denne treneren kan gi klubben. Han har spilt under Alex Ferguson. Har landslagserfaring. Og han skulle være skikket til å tåle det SINNSYKE trykket fra pressen i den kokende metropolen Bergen etter sine erfaringer fra litt mindre kokende Glasgow og rivaleriet i provinsbyen Birmingham.

Det som tiltaler meg mest er det faktum at han neppe kjenner norsk fotball veldig godt og kan dermed komme hit med blanke ark. Ingen forutintatte holdninger om at Rosenborg er best og sånne ting man hadde fått med en norsk/skandinavisk trener som er farget av historien. Men han er neppe en billigere løsning enn f.eks D.Nielsen som kunne vært like interessant...

Giles

Jeg skjønner sikkert ikke hva folk er kritiske til men hvem vet egenlig det. Og er det noen som kan snakke på vegne av flere enn seg selv?
Jeg tror ikke Brann har noen mulighet til å hente noen trener på noen høyere hylle enn McLeish.
Jeg argumenter for McLeish og andre kandidater jeg har sansen for  og mot andre med ca. like god innsikt som andre her inne. Her er ikke annet enn glade amatører og ingen har fasit.

krakra

Problemet er jo at du ikke leser argumentene til de du diskuterer mot og da blir det ganske håpløst. Poenger "vårt" er at det ikke er om å gjøre å for enhver pris hente det største navnet dersom han har en fotballfilosofi som passer best som sovemedisin. Han har et rykte på seg for å spille drittfotball. Derfor er man skeptiske. Ikke fordi navnet er for lite.

krøvel vellevold

Quote from: Giles on November 15, 2013, 19:20:46 PM
Jeg tror ikke Brann har noen mulighet til å hente noen trener på noen høyere hylle enn McLeish.


Det er da ikke nivået på treneren som er problemet! Mer fotballen han står for.
Legg ned hele klubben!

Huff

Quote from: Giles on November 15, 2013, 19:20:46 PM
Jeg skjønner sikkert ikke hva folk er kritiske til men hvem vet egenlig det. Og er det noen som kan snakke på vegne av flere enn seg selv?
Jeg tror ikke Brann har noen mulighet til å hente noen trener på noen høyere hylle enn McLeish.
Jeg argumenter for McLeish og andre kandidater jeg har sansen for  og mot andre med ca. like god innsikt som andre her inne. Her er ikke annet enn glade amatører og ingen har fasit.


Det er da ingen som tror at Brann kan finne kandidater på en høyere hylle, ingen. Dette betyr likevel ikke at folk vil ha McLeish.

Til dr_cyanid

Det jeg har sett av Rangers fra McLeish-perioden i dag har vært angrepsspill mot etablert basert utelukkende på poling av langpasninger. Rangers har selvsagt spilt innforjævlig mange kamper under McLeish og jeg har ikke sett 1 prosent av angrepene klubben rullet opp i hans periode, jeg finner det likevel påfallende at alt -utenom kontringene- som jeg har sett har vært langpasningsbasert. Utover dette har jeg lest i media om hva folk mener om hans fotball, ut fra det jeg leser blir mitt negative inntrykk forsterket.

At han er gammeldags og spiller kjedelig fotball trenger ikke bety at han ikke er kompetent, ei heller at han ikke vil oppnå resultater, men det er overveiende sannsynlig at jeg og flere med meg sitter fly forbannet på tribunen mens vi ser Brann spiller fotball vi hater intenst. Jeg kan ikke beskrive hvor innforjævlig lei jeg er defensiv, kjedelig fotball.

dr_cyanid

Quote from: krøvel vellevold on November 15, 2013, 19:26:43 PM
Quote from: Giles on November 15, 2013, 19:20:46 PM
Jeg tror ikke Brann har noen mulighet til å hente noen trener på noen høyere hylle enn McLeish.


Det er da ikke nivået på treneren som er problemet! Mer fotballen han står for.


Igjen, se mitt innlegg over. Kan vi nok om dette til å være kategorisk på at McLeish står for gammeldags og ikke-offensiv fotball?

Britiske trener har alltid vært kjent for å være direkte i spillestillen - en spillestil som av mange blir oppfattet som kick and run. Dette er jo rake motsetning av hva vi har fått servert av Skarsfjord i år.  Hans drepende possession fotball førte jo ingensteds. Se heller hvilken direkte og angrepsvillig fotballDeane har implementert i Sarpsborg.  Ja, Sarpsborg ligger an til nedrykk. Men de skal i hvertfall ha for at de har prøvd. Det er mer enn hva en kan si om Brann i år.

Giles

Steinalderfotball er det som er blitt bedrevet i Bergen siden 2008. Synet på McLeish sin kompetanse og hva han står for er mer nyansert enn som så.
Jeg har ikke grunnlag for å si at Mcleish er messias men jeg lurer på hvilke lysende alternativer som skulle finne på å komme til Bergen.

dr_cyanid

November 15, 2013, 19:36:54 PM #2020 Last Edit: November 15, 2013, 19:40:11 PM by dr_cyanid
Quote from: Giles on November 15, 2013, 19:35:25 PM
Steinalderfotball er det som er blitt bedrevet i Bergen siden 2008. Synet på McLeish sin kompetanse og hva han står for er mer nyansert enn som så.
Jeg har ikke grunnlag for å si at Mcleish er messias men jeg lurer på hvilke lysende alternativer som skulle finne på å komme til Bergen.


Korrekt. Skarsfjord (og Nilsen) sitt misforståtte kontinentale spilleopplegg ingen forsto noe av. Aller minst Stephane Badji.

Giles

Ellers er Sarpsborg et godt eksempel. Fotball slik fotball skal spilles. Helt utrolig at Brann kom høyere på tabellen. Eneste grunnen til det er den lange rekken med snaue seire hjemme.

krakra

Quote from: Giles on November 15, 2013, 19:35:25 PM
Steinalderfotball er det som er blitt bedrevet i Bergen siden 2008. Synet på McLeish sin kompetanse og hva han står for er mer nyansert enn som så.
Jeg har ikke grunnlag for å si at Mcleish er messias men jeg lurer på hvilke lysende alternativer som skulle finne på å komme til Bergen.
Jeg vil heller ha David Nielsen enn McLeish

Huff

Selv om han er dritflink orker jeg ikke mer drittfotball på stadion. Da vil jeg heller at det gambles på en spennende offensiv trener hvis CV ikke når McLeish sin til tåneglene. Nå tror jeg ikke at det står mellom McLeish og en eller annen trener fra Adeccoligaen heller. Det må finnes mellomting. Finner en penger til å lønne en så profilert trener bør en finne penger til å kjøpe en annen spennende trener fri fra en kontrakt i en annen klubb, eksempelvis fra Allsvenskan.

Forøvrig trenger ikke direkte fotball å bety at ballen skal opp i luften og over midtbanen. Det finnes andre tilnærminger enn dette, jfr NAEs fotball.

Giles

Jeg ville også valgt Nielsen fordi han har personlige egenskaper Brann trenger samtidig som han er ekstremt sulten. Han ville skapt positivt kreativt kaos.
McLeish er annerledes men likevel mener jeg han har egenskaper som vil få fart på en klubb som aldri har vært lengre nede. Brann lever av lidenskap.

Belfort

Quote from: Huff on November 15, 2013, 19:43:38 PM
Selv om han er dritflink orker jeg ikke mer drittfotball på stadion. Da vil jeg heller at det gambles på en spennende offensiv trener hvis CV ikke når McLeish sin til tåneglene. Nå tror jeg ikke at det står mellom McLeish og en eller annen trener fra Adeccoligaen heller. Det må finnes mellomting. Finner en penger til å lønne en så profilert trener bør en finne penger til å kjøpe en annen spennende trener fri fra en kontrakt i en annen klubb, eksempelvis fra Allsvenskan.

Forøvrig trenger ikke direkte fotball å bety at ballen skal opp i luften og over midtbanen. Det finnes andre tilnærminger enn dette, jfr NAEs fotball.


Kunne ikke vært mer enig. Med direkte fotball tenker jeg også på eggens hurtige fremoverrettet fotball langs bakken

dr_cyanid

November 15, 2013, 19:51:10 PM #2026 Last Edit: November 15, 2013, 19:53:56 PM by dr_cyanid
t

dr_cyanid

November 15, 2013, 19:51:40 PM #2027 Last Edit: November 15, 2013, 19:53:21 PM by dr_cyanid
Til Huff:

Har ikke sett nok Rangers til å uttale meg sikkert om dette. Men det jeg vet, er at hans suksessfylte periode i Rangers tok brått slutt etter en 10-12 kamper på rad uten seier. Det er ikke godt nok i en by som Glasgow. Før den tid hadde han suksess ingen andre i nyere tid har oppnådd på Ibrox. Han tok over en aldrende stall fra Advocaat med høytlønnede spillere. Blant annet vår egen T.A.Flo og C.Caniggia. I tiden fra han overtok ble det kostnadskutt og fokus på billigere spillere. Likevel oppnådde han suksess.

tintin

La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.

Giles

En ting er i alle fall sikkert, McLeish har fått fart i denne tråden. Det er et godt tegn.
La oss håpe på en ny skotsk æra på Stadion.

Huff

Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PM
La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.


For all del, jeg påberoper meg ikke noen som helst ekspertise på McLeish, overhodet ikke. Jeg skriver bare ut fra det lille jeg har sett, men det lille jeg har sett virker rimelig planlagt og konsekvent. Videre kan jeg ikke akkurat se en eneste beskrivelse av noen som tilsier at dette er en moderne fotballtrener. Jeg ser derimot masse beskrivelser av det motsatte.

Henki

Quote from: Huff on November 15, 2013, 20:07:23 PM
Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PM
La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.


For all del, jeg påberoper meg ikke noen som helst ekspertise på McLeish, overhodet ikke. Jeg skriver bare ut fra det lille jeg har sett, men det lille jeg har sett virker rimelig planlagt og konsekvent. Videre kan jeg ikke akkurat se en eneste beskrivelse av noen som tilsier at dette er en moderne fotballtrener. Jeg ser derimot masse beskrivelser av det motsatte.


Jeg tror mange av de oppfatningene folk har av McLeish er basert på det folk har sett av Birmingham og Aston Villa i Premier League. Det er ikke sikkert det er riktig å se seg blind på det.
Ballen skal fremover!

Jose Arrogantio

Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PM
La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.


Jeg er ingen ekspert på McLeish, men har lest fra flere kilder siden lenge før han ble lansert som kandidat her at han står for kjedelig, destruktivt spill.

Ellers er jeg positiv til at vi ser utover Skandinavia. Jeg blir bare litt forbannet når de snakker om å finne en trener med en offensiv tankegang, og så går de til fyren med rykte for det strakt motsatte. Har blitt løyet nok til av ledelsen, dritt lei flere løgner.

Jose Arrogantio

Quote from: Henki on November 15, 2013, 20:21:51 PM
Quote from: Huff on November 15, 2013, 20:07:23 PM
Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PM
La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.


For all del, jeg påberoper meg ikke noen som helst ekspertise på McLeish, overhodet ikke. Jeg skriver bare ut fra det lille jeg har sett, men det lille jeg har sett virker rimelig planlagt og konsekvent. Videre kan jeg ikke akkurat se en eneste beskrivelse av noen som tilsier at dette er en moderne fotballtrener. Jeg ser derimot masse beskrivelser av det motsatte.


Jeg tror mange av de oppfatningene folk har av McLeish er basert på det folk har sett av Birmingham og Aston Villa i Premier League. Det er ikke sikkert det er riktig å se seg blind på det.


Jeg skal innrømme jeg ikke vet noe om tiden før Birmingham, men Huff her har jo sett på noen kamper fra Rangers-perioden, og lite å skrive hjem om der også tydeligvis.

I tillegg er dette en trener som allerede har oppnådd det som han har noe håp om noensinne oppnå, i forhold til titler. Så noe særlig sulten på suksess med Brann vil han neppe være.

Henki

Quote from: Jose Arrogantio on November 15, 2013, 20:25:03 PM
Quote from: Henki on November 15, 2013, 20:21:51 PM
Quote from: Huff on November 15, 2013, 20:07:23 PM
Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PM
La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.


For all del, jeg påberoper meg ikke noen som helst ekspertise på McLeish, overhodet ikke. Jeg skriver bare ut fra det lille jeg har sett, men det lille jeg har sett virker rimelig planlagt og konsekvent. Videre kan jeg ikke akkurat se en eneste beskrivelse av noen som tilsier at dette er en moderne fotballtrener. Jeg ser derimot masse beskrivelser av det motsatte.


Jeg tror mange av de oppfatningene folk har av McLeish er basert på det folk har sett av Birmingham og Aston Villa i Premier League. Det er ikke sikkert det er riktig å se seg blind på det.


Jeg skal innrømme jeg ikke vet noe om tiden før Birmingham, men Huff her har jo sett på noen kamper fra Rangers-perioden, og lite å skrive hjem om der også tydeligvis.

I tillegg er dette en trener som allerede har oppnådd det som han har noe håp om noensinne oppnå, i forhold til titler. Så noe særlig sulten på suksess med Brann vil han neppe være.


Jeg fulgte en god del med på skotsk fotball tidligere og har ikke inntrykket av at Rangers under McLeish var kjedelige å se på.

Når det gjelder det der med sult og motivasjon synes jeg og det blir litt meningsløst å diskutere da det er ingen av oss som vet hva som foregår i hodet til hverken den ene eller den andre treneren. Enkelte har ivret for Nils Arne Eggen som ny trener, men hvorfor skulle han være motivert for det, han som har vunnet alt som vinnes kan i Norge?
Ballen skal fremover!

Nixon

Quote from: Jose Arrogantio on November 15, 2013, 20:25:03 PMSå noe særlig sulten på suksess med Brann vil han neppe være.


Si ikke det. Gevinsten hans med suksess i Brann kan være mye større enn for en norsk trener. Det kan gjøre han mer attraktiv på øyen og kan gi han en spennende og ikke minst godt betalt jobb der borte. Så han burde absolutt være sulten.
Rød makt på Hansa

tsrqpo

Ikke enig i at han nødvendigvis er mett. Han har sagt han vil til utlandet for å forbedre ryktet sitt. Han ser vel i såfalll på Brann som et stopp på vei tilbake til noe større.
Han har selv tatt avstand fra påstande om spillestil. (Ikke det at en treners påstand om eget lag og spill betyr en dritt, har eg lært).
Ingenting er så svart hvitt som det ser ut som her. Artikkelen fra Mirrors, som noen linket til her, laget et litt annet bilde. Det gjorde og intervjuet av den skotske journalisten. Og Villa har spilt drittfotball lenge før Han her kom til klubben. De klarte vel tre poeng mer sesongen før han kom dit?  
Noen som såg noe av Skottland? De kom nesten til em, 2 poemg bak Italia?

Huff

Quote from: Henki on November 15, 2013, 20:36:31 PM
Quote from: Jose Arrogantio on November 15, 2013, 20:25:03 PM
Quote from: Henki on November 15, 2013, 20:21:51 PM
Quote from: Huff on November 15, 2013, 20:07:23 PM
Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PM
La no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.


For all del, jeg påberoper meg ikke noen som helst ekspertise på McLeish, overhodet ikke. Jeg skriver bare ut fra det lille jeg har sett, men det lille jeg har sett virker rimelig planlagt og konsekvent. Videre kan jeg ikke akkurat se en eneste beskrivelse av noen som tilsier at dette er en moderne fotballtrener. Jeg ser derimot masse beskrivelser av det motsatte.


Jeg tror mange av de oppfatningene folk har av McLeish er basert på det folk har sett av Birmingham og Aston Villa i Premier League. Det er ikke sikkert det er riktig å se seg blind på det.


Jeg skal innrømme jeg ikke vet noe om tiden før Birmingham, men Huff her har jo sett på noen kamper fra Rangers-perioden, og lite å skrive hjem om der også tydeligvis.

I tillegg er dette en trener som allerede har oppnådd det som han har noe håp om noensinne oppnå, i forhold til titler. Så noe særlig sulten på suksess med Brann vil han neppe være.


Jeg fulgte en god del med på skotsk fotball tidligere og har ikke inntrykket av at Rangers under McLeish var kjedelige å se på.

Når det gjelder det der med sult og motivasjon synes jeg og det blir litt meningsløst å diskutere da det er ingen av oss som vet hva som foregår i hodet til hverken den ene eller den andre treneren. Enkelte har ivret for Nils Arne Eggen som ny trener, men hvorfor skulle han være motivert for det, han som har vunnet alt som vinnes kan i Norge?


Det jeg har sett i dag på internett var i alle fall masse langpasninger. Tror det funker bedre med Prso enn Pusic, og det er uansett ikke speselt underholdende.

dr_cyanid

Quote from: Huff on November 15, 2013, 20:07:23 PM
Quote from: tintin on November 15, 2013, 19:52:24 PMLa no brann få snakke med mannen! Her bobler det over av negativitet pga et innlegg av en villa fan i bt, noen youtube klipp fra rangers perioden osv. Er det DET man legger til grunn når man har bestemt seg for at skotten står for destruktiv, defensivt spill? Eg er positiv til at vi ser utover skandinavia, vi er tross alt i en kartleggingsfase.

For all del, jeg påberoper meg ikke noen som helst ekspertise på McLeish, overhodet ikke. Jeg skriver bare ut fra det lille jeg har sett, men det lille jeg har sett virker rimelig planlagt og konsekvent. Videre kan jeg ikke akkurat se en eneste beskrivelse av noen som tilsier at dette er en moderne fotballtrener. Jeg ser derimot masse beskrivelser av det motsatte.

Jeg er muligens noe gammeldags. Hva er en "moderne fotballtrener" ?  Ikke si en offensiv trener. Fotball handler om å score mer enn motstanderen. Da må en nesten være offensiv. Men har registrert at mange ønsker seg en offensiv trener uten at jeg helt klarer ta innover meg hva man mener med det.  Fotball er et spill. Man må jo evne å tenke både defensivt og offensivt i alle spillets faser.

Chrisstah

Jaja, om ikke McLeish er god nok for Brann , så er det ingen som vi har mulighet til å få kloen i som er det. Velger å stole på Sir Alex Ferguson som i sin tok han under sin beskyttelse etter turbulenter Villa. Ingen har mer grunnlag enn han til å bedømme McLeish som trener. Så lenge Brann tetter igjen bak og begynner å vinne kamper igjen så spiller det ingen rolle for meg hvem som trener. McLeish, Ja takk!
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

tsrqpo

November 15, 2013, 23:17:23 PM #2040 Last Edit: November 15, 2013, 23:19:06 PM by tsrqpo
E kjapt google søk bekrefter iallefall at Feruson har mye godt å si om navnebroren sin.

Eksempelsvis:
http://www.bbc.co.uk/sport/0/football/17713400
http://www.theguardian.com/football/2011/jun/17/alex-mcleish-aston-villa-alex-ferguson

"At Rangers, for instance, by the time Alex took over, they weren't spending the kind of money which they had done previously, so Alex did a great job there. He managed to unite a unit there and do very well. In all his jobs he's had to deal with that kind of situation of making do with what you have and making the best of it and that's a quality that. He's got the experience now of doing all of these things and Aston Villa will represent the same type of challenge."

Må jo være en drøm i RBH's ører dette ;)

Når han fikk jobben i Villa, så var det, i følge artikkelen, i konkurranse med Ancelotti, Benitez og Martinez. Han må ha hatt et stort navn før Villa iallefall.

Corran

Nå var det mye rart her :-)
For det første så kan en ikke si Nei til en trener som en egentlig ikke vet noe særlig om på bakgrunn av kjedelig fotball og i samme innlegg lansere Hamren som fikk kjempe kritikk i rbk pga kjedelig fotball
Da blir det litt tåpelig
For det andre så sier folk de vil ha erfarne trenere som har oppnådd suksess og når en blir lansert så er han for gammeldags. Vel det er vel faren med en erfaren trener
At han ikke er sulten nok er jo en fare men vil man ha en erfaren trener med suksess så er det jo en sjanse for det. Men han vil jo restarte karrieren så det lover jo bra.
En annen ting med at han vil til utlandet for å restarte karrieren er jo at han da gjerne vil til livs mytene om hans kjedelige fotball?
Min mening er at jeg er villig til å gi en erfaren trener, med tidligere suksess og et bra navn en sjanse. Men så tar jeg også nesten ka som helst annet en alt det rasket som sirkulerer her hjemme hvor kun et par trenere har hatt suksess og kun et par spiller fotball som fenger og de er ikke mulige å få.
Det som jeg er litt skeptisk til og som ingen (som jeg har sett) har nevnt er hvordan takler han en trener jobb kontra en manager jobb? Det er 2 forskjellige ting det og som Barton (tror eg) sa:
'We rate managers but we don't rate coaches in this country. I don't mean to disrespect Sir Alex Ferguson - he was a great manager but he couldn't put on a coaching session to save his life.
'He couldn't even put out the cones. There is a big difference between a coach and a manager.'

Er han en manager som også kan trene? Og hva tar han med seg/ansetter av assistent trenere?

Et pluss som taler for ham er at han har et navn som kan lokke spillere til Brann. Om de er på vippen og står mellom Brann og en annen klubb så kan navnet være nok til at de velger Brann eller tanken på at han sikkert har kontakter i England for å ta det neste skrittet fra Brann

Så eg er skeptisk, men villig til å gi mannen en sjanse for det er et bedre valg en alt annet vi kan få her i Norge
In the beginning the universe was created. This made a lot of people angry and has widely been considered as a bad move.

Markmus

Quote from: krakra on November 15, 2013, 00:18:24 AM
Alex McLeish skal være aktuell som ny Branntrener i følge BT. Har to seriegull med Rangers, flere cupgull i Skottland og er i dag i Nottingham Forrest i Championship.

Er det noe som kunne ført til litt optimisme hos de mest kravstore her inne? :P


Ekstreeemt skeptisk. To gull med Rangers er ingen prestasjon i en liga med kun to lag.
Ka du ve?

tsrqpo

Då kan du vel la deg imponere over at han klart 2 plass med Motherwell??
For eg regner ikkje med at det var lag nr 2 du tenkte på?

brann89

For min del skulle eg gjerne sett en trener med tilnærmed lik spillestil som Wenger/Rodger/Laudrup
Hærlige øyenblikk som Brann supporter: 2007 og 30 Oktober 2011 og SR/RN situasjonen

dex1974

Quote from: Markmus on November 16, 2013, 00:14:29 AM
Quote from: krakra on November 15, 2013, 00:18:24 AM
Alex McLeish skal være aktuell som ny Branntrener i følge BT. Har to seriegull med Rangers, flere cupgull i Skottland og er i dag i Nottingham Forrest i Championship.

Er det noe som kunne ført til litt optimisme hos de mest kravstore her inne? :P


Ekstreeemt skeptisk. To gull med Rangers er ingen prestasjon i en liga med kun to lag.


Og folk vil ha NAE som vant mestparten av titlene da det kun var ETT lag i toppen av norsk fotball?
Ekte lidelse fra 1982 frem til no!

StuckedPaaOstlandet

Quote from: dex1974 on November 16, 2013, 04:17:45 AM
Quote from: Markmus on November 16, 2013, 00:14:29 AM
Quote from: krakra on November 15, 2013, 00:18:24 AM
Alex McLeish skal være aktuell som ny Branntrener i følge BT. Har to seriegull med Rangers, flere cupgull i Skottland og er i dag i Nottingham Forrest i Championship.

Er det noe som kunne ført til litt optimisme hos de mest kravstore her inne? :P


Ekstreeemt skeptisk. To gull med Rangers er ingen prestasjon i en liga med kun to lag.

Og folk vil ha NAE som vant mestparten av titlene da det kun var ETT lag i toppen av norsk fotball?

Eggen var ekstremt dyktig og viste dette med gode resultater i Champions league, å gjenskape suksess så mange år på rad er ikke lett heller uansett hvor god trener du er. Og til han  over, en slik trener, i hvertfall en slik trener som har noe å vise til får vi ikke tak i, da blir det en uten noe særlig å vise til .  Usikker på hvem jeg vil ha som trener,  men setter som et minimumskrav at motstandermålet er mer interessant enn vårt eget.

tsrqpo


Too far east

Noen som så Portugal-Sverige i går? Helt ubegripelig for meg att folk som skriker etter en offensiv filosofi kan lansere Hamren som fremtidens Branntrener.

Xminator

Winters gir Alex en Like som Branntrener i dagens BA.

Go Up