• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Supporterkuppet 2012

Started by Xminator, January 04, 2012, 07:05:24 AM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

Xminator

BA minner om at det er årsmøte i Brann i år også. Vladimir Moldestad har planer om å klore seg fast til makten ett år til.

Nå må grupperingene som mobiliserte i fjor være på hugget igjen. Vi må for all del ikke miste den innflytelsen årsmøtet gav oss supportere i fjor. Vi burde heller mobilisere en gang til og ta enda mer makt i klubben.

Lister

Guinness - Makes you drunk

psv-hasund

Jeg tror vi bør være fornøyd med å beholde to plasser. Moldestad og co har gjort en god jobb i 2011.

krøvel vellevold

Hvorfor skal vi lage bråk nå som ting har vært rolig lenge?
Legg ned hele klubben!

Nixon

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5868309.ece

Mobiliseringen i fjor var viktig, og det er fortsatt viktig at supporterne har innflytelse og kan holde Brann i ørene. Men å gi supporterne mer makt i klubben vet jeg ikke om er noe god ide. Fotballklubber skal ikke være supporterstyrte etter min mening.

Når det gjelder Moldestad synes jeg at han har gjort en god jobb og ser ingen grunn til å bytte han ut.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Lister on January 04, 2012, 08:17:16 AM
Er vi mot Moldestad?


Tenkte det samme, synes ting har bedret seg godt det siste året.
Gå av.

Lister

Ikke en gang brunikken ser jeg noen spesiell grunn til å demonisere så med mindre det skjer noe dramatisk på den administrative siden i nær fremtid lever vi veldig godt med ting slik de er i dag.

At supportere er representert i styret ser jeg på som et sunnhetstegn, men blir vi overrepresentert kan ting fort bli feil.
Guinness - Makes you drunk

Klaus_Brann

Enig i det meste her. Naar vi naa endelig har litt ro rundt klubben igjen trenger vi ikke aa begynne aa rote til noe. Nixon har forstaatt det i forhold til hvordan Brann boer styres.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

kabelmann

Artig hvor fort stemningen snur her inne. Det tror jeg dog skyldes utelukkende en sesong langt over de flestes forventninger.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Spelaren

Quote from: kabelmann on January 04, 2012, 11:55:22 AM
Artig hvor fort stemningen snur her inne. Det tror jeg dog skyldes utelukkende en sesong langt over de flestes forventninger.


Stemningen snudde vel kjapt etter fjorårets supportermøte. Utover sesongen har klimaet, slik eg ser det, bedret seg - og "supporterinitiativet" om billettprising blir også fulgt opp. Ein god sesong speler inn, men fjorårets "supporterkupp" var viktig uansett korleis sesongen utartet seg.
Gå av.

Lister

Supporterkuppet var en ting, og nok en stor faktor, men også hvordan det administrative i Brann har oppført seg utad spiller inn på at vinden har snudd.

Både ord og handlinger har besvart mye av årsakene til tidligere misnøye, mye av det som blir gjort virker både sunt, fornuftig og bærekraftig for fremtiden.

Resultatene har nok noe å si, men husk at vi sportslig har mye å gå på, spesielt når det kommer til spillestil og spillemønster, men det var aldri årsaken til misnøyen.

Kritikk har blitt tatt seriøst, møtt med dialog og resultert i handlinger, dette (i tillegg til fjorårets supportermøte) ser jeg på hovedårsakene til en bedre stemning rundt klubben.
Guinness - Makes you drunk

krøvel vellevold

January 04, 2012, 13:17:02 PM #11 Last Edit: January 04, 2012, 13:18:50 PM by krøvel vellevold
Uansett er det jo helt feil tidspunkt å gjøre noe forsøk på omveltninger. For det første vil det jo bare skape ny og unødvendig uro rundt klubben i en tid der det har vært stille og ting begynner å gå rett vei på flere plan i klubben. For det andre vil det være vanskelig å få gjennomført noe kupp nå som sinnet og aggresjonen har lagt seg. For det tredje vil et kupp få lite sympati også i oponionen. Supportermiljøet vil bli sett på som useriøst og bare ute etter å skape konflikt.
Legg ned hele klubben!

dudo

Et nytt "kupp" er vel ikke noe å tenke på, men supportermakten må beholdes. Uansett så venter jeg på regnskapet før jeg vurderer noe fra eller til.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Klaus_Brann

Og det blir vel som varlset ganske positivt, så det er lite som støtter noen slags form for opprør.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

osoerli

KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

Lister

Motkupp?

Er det ikke bare Moldestad, Eliassen og Sætre som er innstilt?

Det er vel ingen signaler fra noen hold om at våre plasser er i fare.

Moldestad går vel til gjenvalg uten motkandidat, begge to de andre har sagt at de ønsker å fortsette og såvidt jeg har forstått kjønnskvoteringen så må en kvinne inn for enten Sætre eller Eliassen kun hvis Sætre ikke blir gjenvalgt.
Guinness - Makes you drunk

crm

Det har vært mye positivitet rundt Brann den siste sesongen, men mye har nettopp vært knyttet til oppfølgingen av sist årsmøtes vedtak. Det er imidlertid kanskje vel så viktig at supporterne stiller opp på årets årsmøte for å sikre at utviklingen fortsetter i riktig retning.

Det skal stemmes både over regnskap, budsjett og ikke minst en ny strategiplan, noe vi ennå ikke har sett. I tillegg er det sannsynlig at det vil dukke opp viktige forslag også i år. Det er fritt for alle medlemmer å legge inn forslag, så her er det bare å kjøre på. Bli med alle mann!
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

crm

"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Lister

Quote from: crm on January 06, 2012, 19:20:51 PM
Det har vært mye positivitet rundt Brann den siste sesongen, men mye har nettopp vært knyttet til oppfølgingen av sist årsmøtes vedtak. Det er imidlertid kanskje vel så viktig at supporterne stiller opp på årets årsmøte for å sikre at utviklingen fortsetter i riktig retning.

Det skal stemmes både over regnskap, budsjett og ikke minst en ny strategiplan, noe vi ennå ikke har sett. I tillegg er det sannsynlig at det vil dukke opp viktige forslag også i år. Det er fritt for alle medlemmer å legge inn forslag, så her er det bare å kjøre på. Bli med alle mann!


Absolutt, viktig med rett fokus her. Det bør ikke lenger være snakk om noe supporterkupp, men heller supporterinflytelse.
Guinness - Makes you drunk

Xminator

Det er overhode ikke noen grunn til å la Moldestad og resten av den gamle makten i klubben få hvile seg på en heldig sesong.

Lister

Guinness - Makes you drunk

krakra

Han var nestleder under Brandtun.og i høyeste grad endel av fiaskoregimet, men de som sitter bør få sitte. Det er dog viktig å vise at vi fortsatt er der. Et rent supporterstyre ville neppe blitt noen suksess.

Lister

Mulig vi har forskjellige begreper om gammel, men 2008 er ikke så lenge siden i min bok.

Regner du alle tidligere spillere som sitter på verv som "gamle" så er det fair enough, men ser ikke helt noen grunn til å ønske han ut.
Guinness - Makes you drunk

crm

Quote from: krakra on January 06, 2012, 21:04:46 PM
Han var nestleder under Brandtun.og i høyeste grad endel av fiaskoregimet, men de som sitter bør få sitte. Det er dog viktig å vise at vi fortsatt er der. Et rent supporterstyre ville neppe blitt noen suksess.


Det er vel ingen ønsker seg et rent supporterstyre? Men supporterflertall på årsmøtet hvert år bør være et mål, det er jo vi som er klubben.

Forslag fra medlemmer kan sendes inn frem til to uker før årsmøtet, så her er det egentlig bare å tenke gode tanker og sende inn. Noen gode ideer?
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

crm

Også Bataljonen oppfordrer folk til å melde seg inn og bli med: http://bataljonen.no/?page=26&news=731
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

crm

Stor sak om supporterinitiativet i BA i dag. Hasunds Hund FK har lagt inn tre forslag til Fotballtinget, og Brann-supportere jobber for at Brann-årsmøtet skal støtte disse.

Forsiden: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=304185279618906&set=o.229819930419008&type=1&theater
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Spelaren

Dere som sitter på ræven og drikker kaffi med BA i hånd (ingen BA her i sør - gidder ikkje kjøpe e-avis) - kva er det som står, egentlig?
Gå av.

crm

Tre forslag er sendt inn til Fotballtinget i mars:

* Hver runde i eliteserien skal avvikles i løpet av 48 timer (altså i helgen)
* Kamper skal berammes seinest seks uker før kampdato (mot tre uker i dag)
* Deltakerklubbene skal fordele 70% av billettene på cupfinalen (mot litt over 50% i dag, så vidt jeg har sett)
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Utmedsnolken

Utenom det første, så er det helt ukontroversielle saker som bør klubbes rett igjennom

men det første alternativet virker litt urealistisk. Ingen hengekamper? ingen midtukekamper?
"og der snubler Sæternes igjen"

hasunds

Nff måtte ha framlegg til fotballtinget klar innan 15 november 2011. Vonar Brann og fleire klubbar heng seg på og støtter framlegga på fotballtinget.
Ahlsen-Geddi-Kniksen-Hasund

Markmus

Vet ikke om du kødder nå, men ikke pokker om de får klubbet gjennom at deltakerklubbene skal få 70% av billettene på cupfinalen :P
Ka du ve?

Utmedsnolken

Bør var vel stikkordet. Skulle ikke forundre meg om toppklubbene var for sånn at de får enda flere billetter de kan gi til sponsorene sine, mens småklubbene nok tviholder på sin kvote og NFF er redd for å miste sine lukrative UBC-kunder
"og der snubler Sæternes igjen"

crm

Det er vel ikke snakk om gjennomklubbing, forslagene skal stemmes over på vanlig vis på Fotballtinget. Et første steg er å få Brann til å støtte disse sakene der, og det skjer på årsmøtet.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Nixon

Tror kanskje de kan få gjennomslag for nummer to. De andre kommer til å bli vanskeligere.
Rød makt på Hansa

crm

Quote from: Utmedsnolken on January 12, 2012, 10:16:42 AM
Ingen hengekamper? ingen midtukekamper?


Så vidt jeg vet, er det egne regler som gjelder for utsetting av kamper, eller "hengekamper". Det tror jeg vil bli ivaretatt uansett, men det er unntak. Midtukekamper er jo som prinsipp en definitiv uting.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Nixon

Quote from: crm on January 12, 2012, 10:37:39 AMMidtukekamper er jo som prinsipp en definitiv uting.


Ikke nødvendigvis. Heller noen midtukekamper enn at sesongen skal vare i det uendelige. Hovedpoenget er jo at det blir forutsigbart og avklart i god tid.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on January 12, 2012, 10:31:17 AM
Tror kanskje de kan få gjennomslag for nummer to. De andre kommer til å bli vanskeligere.


TV-selskapene vil jo helst avgjøre hvilke kamper som skal gå på tv, etter runden som er i forkant...
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on January 12, 2012, 10:55:39 AM
Quote from: Nixon on January 12, 2012, 10:31:17 AM
Tror kanskje de kan få gjennomslag for nummer to. De andre kommer til å bli vanskeligere.


TV-selskapene vil jo helst avgjøre hvilke kamper som skal gå på tv, etter runden som er i forkant...


Ja, men det er likevel kanskje et lettere argument enn mot de to andre punktene som involverer mer penger. Men ved neste korsvei kan TV-rettighetene bli mindre verdt dersom TV-selskapene risikerer å brenne inne med uinteressante kamper.
Rød makt på Hansa

crm

Gina Barstad gir full støtte til forslagene på sin blogg: http://ginabarstad.no/2012/01/fotball-for-folk/
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

paf

Stig forklarer hvordan det henger sammen med flytting av kamper på http://www.bataljonen.no/?page=26&news=732
I korte trekk: Hvis kamper må flyttes på grunn av sykdom/skader på så stort antall spillere at man ikke kan avvikle kampen eller pga et lags europacupdeltakelse eller pga landslagsuttak vil det fortsatt kunne skje (Det er ikke mulig å komme rundt). Men en slik flytting skal ikke kunne påvirke andre kamper slik som vi blant annet så i fjor.

Ellers en deilig formulering fra Bataljonens side:

Det er egentlig en merksnodig ting at supporterene må kjempe for at NFF skal ha tilskuere på sine arrangement, men det faktisk slik at de er mest opptatt av å få tv-penger, mens vi tilskuere ønsker forutsigbarhet og mulighet til å kombinere jobb og familie med fotball.

Bli medlem nå!

Spelaren

Gå av.

crm

Hehe!

All honnør til Bataljonen for å gi det kanskje beste forsvaret for forslagene. Helt enig med alt som blir skrevet i artikkelen.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Klaus_Brann

Quote from: Markmus on January 12, 2012, 10:24:06 AM
Vet ikke om du kødder nå, men ikke pokker om de får klubbet gjennom at deltakerklubbene skal få 70% av billettene på cupfinalen :P


Nei, det er vel heller tvilsomt. Kunne kanskje startet litt mer forsiktig og økt til 55 eller 60 %.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

crm

Et lite regnestykke. Dersom de 2800 nye plassene på Ullevål blir fordelt til deltakerklubbene, utgjør det omtrent 10% økning. I tillegg var det vel rundt 2500 billetter som gikk på "åpent marked" i fjor. Dersom alle disse billettene fremover blir fordelt gjennom klubbene, er vi omtrent på 70%
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Nightfox

January 12, 2012, 15:03:26 PM #44 Last Edit: January 12, 2012, 15:13:24 PM by Nightfox
Såvidt jeg har forstått så er det bare noe NFF må forholde seg til dersom noe blir vedtatt på fotballtinget. På samme måte som at Brann bare må forholde seg til at de aldri kan selge stadionnavnet lenger.

Hvis det blir vedtatt på fotballtinget at en fotballrunde skal spilles iløpet av 48 timer, så kan kanskje NFF ihht medieavtalene si at dette først kan tre i kraft etter at dagens medieavtale er utgått, men etter det må de bare infinne seg med hva som er vedtatt..

Noen som forresten visste at NFFs visjon er «fotballglede, muligheter og utfordringer for alle»?

Endret: En annen mulighet er at NFF går i dialog med det mediet som blir skadelidende av et slikt vedtak og enten endrer ordlyden eller sier opp avtalen.

paf

Slik har det vært:
Kapasitet: 25.000. Fordelt til deltagende klubber og supporterklubber: 13.400. Altså 53,6%
Følger NFF opp det som ble lovet for ti år siden blir det slik:
Kapasitet: 27.800. Fordelt til deltagende klubber og supporterklubber: 16.200. Altså 58,3%
For at man skal komme opp i 70% skal 19.600 billetter til klubbene og supporterklubbene etter utbyggingen. Vi trenger forsåvidt ikke mene noe om hvordan det skal skje, men jeg synes det er naturlig å se på de 2.500 billettene som fordeles via lotteri. Da er vi i 18.700. De resterende 900 bør kunne hentes litt her og litt der.

paf

Quote from: Nightfox on January 12, 2012, 15:03:26 PM
Såvidt jeg har forstått så er det bare noe NFF må forholde seg til dersom noe blir vedtatt på fotballtinget. På samme måte som at Brann bare må forholde seg til at de aldri kan selge stadionnavnet lenger.

Hvis det blir vedtatt på fotballtinget at en fotballrunde skal spilles iløpet av 48 timer, så kan kanskje NFF ihht medieavtalene si at dette først kan tre i kraft etter at dagens medieavtale er utgått, men etter det må de bare infinne seg med hva som er vedtatt..

Helt korrekt forstått. Selv om man gjør vedtak på forbundstinget, er det opplagt at man må forholde seg til allerede inngåtte avtaler.
Quote
Noen som forresten visste at NFFs visjon er «fotballglede, muligheter og utfordringer for alle»?

Helt nydelig.

crm

Quote from: Nightfox on January 12, 2012, 15:03:26 PM
Såvidt jeg har forstått så er det bare noe NFF må forholde seg til dersom noe blir vedtatt på fotballtinget. På samme måte som at Brann bare må forholde seg til at de aldri kan selge stadionnavnet lenger.


Helt riktig! Dette er demokrati i praksis. Flere her snakker om hva som ikke er realistisk, som om dette er noe styret i NFF eller NTF skal overtales til. Er flertallet på tinget enige, er det vedtatt. Så enkelt, egentlig.

På Brann-årsmøtet er det om å gjøre at i alle fall Brann stemmer for. Så får vi håpe at andre supportere gjør det samme på sine klubbers årsmøter.
"Quantify your love for me!"
K. Jæger

Klaus_Brann

Quote from: crm on January 12, 2012, 15:20:38 PM
Quote from: Nightfox on January 12, 2012, 15:03:26 PM
Såvidt jeg har forstått så er det bare noe NFF må forholde seg til dersom noe blir vedtatt på fotballtinget. På samme måte som at Brann bare må forholde seg til at de aldri kan selge stadionnavnet lenger.


Helt riktig! Dette er demokrati i praksis. Flere her snakker om hva som ikke er realistisk, som om dette er noe styret i NFF eller NTF skal overtales til. Er flertallet på tinget enige, er det vedtatt. Så enkelt, egentlig.


Jo, men har ikke dette vært oppe tidligere?
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Nightfox

Det er ingen begrensning for hvor mange ganger ting kan tas opp, så skjønner ikke at det skal ha noen relevans. Og desto mer opp i dagen det kommer, desto lettere vil det være å få gjennomslag.

Det er helt vanlig å spekulere i slikt forøvrig. Man kan ha en idé og kjøre den idéen ganske hardt, tape så det synger men likevel (på sett og vis) vinne fordi majoriteten er overbevist tre år senere og saken blir vedtatt.

Go Up