• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2012

Started by krøvel vellevold, November 04, 2011, 16:58:40 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

fisken74

Spot on fra Knut Langeland i dagens BT:

Quote from: BT: Knut Langeland on April 22, 2012, 22:13:45 PM
Fem kamper, fire tap. Situasjonen begynner å bli kritisk, men ikke så mye på grunn av fraværet av poeng, som på grunn av fraværet av karakter.

Et kjipalag
Jeg kjenner det litt som jeg kjente det på cupfinalen i fjor.
At det er flaut, at det er skammelig, at det er kjipt og æreløst. Det handler ikke så mye om holdninger og kampvilje, om guts og moral, unnskyldninger som folk så lettvint tyr til når laget deres taper.
Det ligger ikke der. Det ligger i evnene, i kapasiteten til å skape, til å underholde og gjøre byen stolt.

Mest tror jeg det er det Brann mangler. Ferdigheter, kreativitet, fantasi og spilleglede.
Slik Brann fremstår i dag, er det kjønnsløst, grått, humørløst og blodfattig.
Brann har ingen karakter, ingen kjennetegn som det er mulig å ha hengivenhet til.
Brann er rett og slett et kjipalag, og det kler rødtrøyene særdeles dårlig.

For hva er det vi ser når Brann spiller fotball?
Jo, litt forenklet og litt tabloid ser vi lange spark og luftdueller, ispedd en drøss med innkast, noen frispark og cornere og andre dødballer.
Det er en avgrunn mellom det folk forventer av Brann, og det bergenserne er i stand til å levere.
Det er et hav mellom det Brann tradisjonelt har stått for, og det Brann i dag evner å produsere, og jeg skjønner godt at publikum svikter.
For Brann står for humør og finesse, for freidighet og publikumsfrieri.
Nå er de forknytt og tilkneppet og helt uten det overskuddet som skal til for å forløse det potensialet som eventuelt måtte finnes der.
Hvilket jeg slett ikke ville satt penger på at det gjør. Etter fem kamper med mye av det samme mønsteret og de samme begredelighetene, er det nærliggende å tenke at det vi har sett, er det vi skal fortsette å se.

Skal vi tro rune Skarsfjord, var det kan hende til og med toppnivået vi så i går.
«En kjempekamp», kalte Branntreneren prestasjonen. Da er det sannelig grunn til å stålsette seg for det middelmådige.
Brann har havnet i et uføre, og veien ut av slike ufører er aldri enkel. Fordi svake resultater så lett avler nye svake resultater.
Et virkemiddel når det butter imot, er gjerne å gjøre det enkelt, å spille kynisk og primitivt.
Personlig vet jeg ikke om det er mulig å spille stort mer primitivt enn det Brann gjør nå, og slik er effektive mottrekk ikke uten videre lette å finne.

Slik Sogndal bygger selvtillit og mot på gode prestasjoner og imponerende resultater, slik pådrar Brann
seg nye sperrer og mer angst på svake prestasjoner og skuffende resultater.

Kan hende burde brann kikke nettopp til Sogndal: Til friskheten og frodigheten som Jonas Olsson har tilført fruktbygdens fotballhelter.
Kan hende burde Brann også ha mot til å stole på en tenåring eller to, slik Sogndal stadig gjør.
Jeg kan ikke se at de kan ha noe å tape på det.

Xminator

Vi skal ikke se for mye mot Sogndal nei. At Langeland har skrivekløe når Brann driter på draget og Sogndal gjør det bra er ikke noe nytt. Måtte det snart åpne seg en jobb i saftbygden for ham. Sogndal spiller nøyaktig slik Skarsfjord ønsker at Brann skal spille. Vi vil ikke inn i kontringsfotballen. 23% posession og under 200 pasninger (der halvparten ikke nådde frem til mottaker...) mot VIF, det er overhode ikke der Brann skal om Brann skal fremstå som underholdende. Så Langeland tilbake i hullet ditt!

Brann må tørre å satse offensivt og stå høyere. Når man store deler av kampene har midtbanen liggende rett utenfor egen 16-meter og Ojo ligger for seg selv mot ett helt tippeligaforsvar, så sier det seg selv at veien til målsjanser blir lang.

Kampen mot Haugesund var ikke noen kjempekamp. Men det var ett steg i rett retning. Barmen burde startet, han har vist form og har i hele år vist at han kommer til klare målsjanser.

Med forbehold om skader bør følgende 11 starte:
Piotr
Sævarsson - Zsolt - Jonsson - Demir
Haugen - Austin - Barmen
Askar - Ojo - Haugen

Mot VIF forventer jeg at det skapes sjanser. Jeg kan godta poengtap om vi "bare" har problemer med å omsette sjansene våre. Jeg godtar ikke en ny kamp der vi ikke skaper sjanser nok til å vinne kampen. Om man ikke klarer å skape sjanser da heller så er neste steg enkelt. Stå høyere og spille med to spisser.

ostraume

Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

osoerli

Quote from: Xminator on April 23, 2012, 07:52:54 AM
Med forbehold om skader bør følgende 11 starte:
Piotr
Sævarsson - Zsolt - Jonsson - Demir
Haugen - Austin - Barmen
Askar - Ojo - Haugen


Eg likar Haugen eg også, men helst ein om gongen.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

eivhelle

Spillemessig har Brann vært på høyde med motstanderen i samtlige kamper så langt, kanskje med unntak av kampen mot RBK. Problemet for Brann er at man kan ikke leve med å slippe inn 2 mål i snitt hver kamp. Det størst problemet for Brann nå er ikke at det offansive spillet ikke sitter. Tross alt har de scoret mål i hver kamp og det hadde holdt til full pott poengmessig hvis de hadde holdt tett bakover.

Skal vi få slutt på at målene renner inn bakover må en få en bedre defansiv struktur der man presser litt høyere på banen og klarerer bedre ut av egen sone. Det er bedre med 4 forsvarere inne i egen 16 meter som vet hvem som skal klarere enn 8 stk som ser på hverandre og forventer at en annen ordner opp.

fineste drakten er 1995

April 23, 2012, 11:49:04 AM #455 Last Edit: April 23, 2012, 12:12:24 PM by fineste drakten er 1995
Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 11:17:06 AM
Spillemessig har Brann vært på høyde med motstanderen i samtlige kamper så langt, kanskje med unntak av kampen mot RBK. Problemet for Brann er at man kan ikke leve med å slippe inn 2 mål i snitt hver kamp. Det størst problemet for Brann nå er ikke at det offansive spillet ikke sitter. Tross alt har de scoret mål i hver kamp og det hadde holdt til full pott poengmessig hvis de hadde holdt tett bakover.

Skal vi få slutt på at målene renner inn bakover må en få en bedre defansiv struktur der man presser litt høyere på banen og klarerer bedre ut av egen sone. Det er bedre med 4 forsvarere inne i egen 16 meter som vet hvem som skal klarere enn 8 stk som ser på hverandre og forventer at en annen ordner opp.


1) Det er et problem at Branns inngang til en Tippeligakamp er grunnleggende defensiv. Ligge bakpå, kontre/ lange baller.
2) Det er et problem at Brann bare skaper svært få sjanser.
3) Det er et problem at Brann ikke har et skikkelig SPILL mot etablert forsvar.
4) Det er et problem at Branns lange baller stadig fører til at motstander overtar ballen.
5) Om Brann holder nullen og vinner, er det fremdeles et MEGET STORT PROBLEM at laget spiller Tippeligaens mest primitive fotball.
6) Det er et problem at BRANN 2 viser oss hvordan fotball skal spilles, for så at 1. laget viser frem det motsatte, til gjevnt over stive billettpriser. 

Hadde Brann forsøkt å spille som dette på Stadion, ville jeg vært i konstant lykkerus. http://www.brann.no/nyheter/branntv/video/609038/

tem

det jeg henger meg mest opp i er at når brann poler langt , så er det kun Ojo som ligger høyt i banen 
om han vinner 0 elelr 100% av duellene er likegyldig da de andre spillere ikke er høyt nok i banen til å utfordre om 2.ball
skal brann først spilel langt , må de ha noan som kan gå på løp ( 2.ball) bak duellen
velger man derimot å spilel ball ( som de ser ut til at man forsøker av og til ) , så må tempo og presisjon opp flere hakk . i tillegg må det bevegelse rundt og foran ballfører .
føler alt for ofte at det er lite bevegelse , og dermed få og dårlige alternativer for ballfører

Huff

Ang langpasninger slår vi alt for mange. Når det kommer til pasningsspill er vi TLs klart svakeste lag. Dette klarte vi ikke engang i cupen mot Fana. At spillerne ikke skal klarer dette i det hele tatt aksepterer jeg rett og slett ikke, samtlige har klart det tidligere, enten på andre lag eller med andre trenere.

Det siste forteller meg en ting: Enten øver vi ikke på det (evt nok på det) eller så er de som har ansvaret for å få dette til å sitte inkompetente. Vi klarer ikke å holde ballen i laget og spille ut motstander når motstander spiller i 2.div, dette klarer et toppet Brann 2. Jeg finner det og påfallende at en før en har noe som likner et grunnspill tydeligvis trener på at kantene skal skifte side og liknende. Dette er vel og bra, men hva med å begynne med det grunnleggende?

dudo

Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 11:17:06 AM
Spillemessig har Brann vært på høyde med motstanderen i samtlige kamper så langt, kanskje med unntak av kampen mot RBK. Problemet for Brann er at man kan ikke leve med å slippe inn 2 mål i snitt hver kamp. Det størst problemet for Brann nå er ikke at det offansive spillet ikke sitter. Tross alt har de scoret mål i hver kamp og det hadde holdt til full pott poengmessig hvis de hadde holdt tett bakover.


Mener du dette? Jeg kan strekke meg til at vi TIDVIS har vært på høyde med motstanderne, men i kampene har vi totalt sett blitt spilt lave og ikke minst spilt ut. Angående det defensive, så er det ingen hemmelighet at angrep også er forsvar. Bortsett fra for Skars, som virker å ha gått glipp av dette.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krøvel vellevold

På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.
Legg ned hele klubben!

krakra

Joda, men vi har ikke blitt pisset på. Og vi må huske at Austin har vært borte i to av tapene. De andre to var bortekamper mot klare gullkandidater. Vi må ikke glemme hvor viktig Austin tross alt er, og håpe at vi blir et par hakk bedre når han er tilbake.

Huff

Jeg har til gode å se Brann spille en bra kamp i år. Ikke en god kamp, men bra, for god fotball har vi maks spilt i 25.min over fem kamper. Det er direkte pinlig å se Brann, ikke bare fordi vi taper, men fordi vi er så jævla primitive. Brann er per nå synonymt med dritfottball og jeg synes dette er fryktelig, fryktelig trist.

aleksanderhjelleseth

Det er ikke bare trist, det er en SKAM! Eg sitter med en følelse av at skarsfjord må vekk visst vi skal videre, takk for det du gjorde i fjor, men no må vi videre. stallen er ubalansert og mangler visse kvaliteter.
Vi trenger ferske penger inn i brann, ny trener som har vært ute en vinternatt før, vi må kjøpe en klassespiss, en klasse midtstopper og kanskje en skikkelig ving.
Cash is king, skars in the binn.

krakra


dudo

Prinsipielt er jeg enig med Kråken, men jeg har tidligere sagt at vi burde hatt inn en Andresen-type, og det står jeg ved. En leder sentralt på midtbanen kan gjøre underverker, for som du sier - kvalitetene i stallen er der.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Spelaren

Men veldig mange lag klarer å spele kurant fotball uten ein Andresen-type, som strengt tatt var eit lykketreff. Normalt sett hadde ein landslagskaptein spelt utenlands, og normalt sett har me ikkje midler eller investorer til å bla opp eit tosifret antall millioner heller.
Gå av.

eivhelle

Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.

StuckedPaaOstlandet

Vi har bra nok lag nå til å kunne kjempe topp 5 på tabellen, men vi får ingenting ut av laget. Samtlige spillere med unntak av kanskje Askar har ligget under det nivået som forventes og de har inne. Formansjonen er det ingenting feil med, men vi blir spillt for lavt, slik at Ojo ligger 50 meter foran nummer to når vi først vinner ballen. Ojo, Austin, Askar, Nordkvelle, Zsolt, Birkir, Piotr holder på sitt beste ett høyt TL nivå etter min mening. Haugen og Barmen (kanskje flere om de får prøve seg en gang) holder høyt nivå i forhold til alder og hadde spillt mange kamper hos konkurentene våre.

Så hvorfor funker det ikke? Enkelt å skylde på trener, å det gjør jeg også. Det har blitt en tilbakegang fra i fjor, når primitiv fotball funket i perioder, men vi hadde også høyt press som gjorde at vi vant ballen i gunstige posisjoner til å kontre. Grunnen til at Mjelde og Grorud har holdt ett lavt nivå tror jeg er at de ikke lenger har noe mål som fotballspillere, håper gjerne å ta en medalje i serie og cup, men de er fornøyd med å spille for Brann. De beste spillerene har ambisjoner om å nå lengre, og det vil gjøre at de presterer bedre.

Brann gjør også feil i å ha som mål om å ligge topp 5, en klubb med så stort budsjett som Brann skal ha mål om å bli blandt de dominerende klubbene i Skandinavia. Ja, det er fullstendig urealistisk nå, men om du sikter topp 5, så er 5-plass max det du klarer.

Enkel psykologi som alle innenfor sport bruker.

Om jeg sier jeg skal løpe 3000 meter vil jeg kanskje kun klare 2000, om jeg sier jeg skal løpe 1 mil klarer jeg kanskje 3-4km.


krøvel vellevold

Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 16:10:18 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.
Legg ned hele klubben!

Joggi Bogga

Quote from: Huff on March 28, 2012, 17:14:14 PM
Quote from: Joggi Bogga on March 28, 2012, 15:04:05 PM

Jeg tror vi står med 2 poeng etter 5 kamper.


Naiv optimisme
;D


3 poeng.
Dette går over all forventning! Nå gjelder det bare å holde trykket i 25 kamper til.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Northside

Uten at jeg har regnet så mye på det. 3 poeng på 5 kamper. Fortsetter vi slik gjennom sesongen får vi 18 poeng, det ville gitt siste plass i fjor :D


eivhelle

April 23, 2012, 20:41:52 PM #472 Last Edit: April 23, 2012, 20:48:41 PM by eivhelle
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 16:33:57 PM
Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 16:10:18 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.

Nå gir jeg ikke mye for måten VG teller målsjanser på. Jeg talte like mange målsjanser til Brann som til FKH i forrige kamp selv om statistikken sier 5-2. Statistikken sier heller ingenting om sjansen er stor eller ikke. Forøvrig mener jeg at Brann var bedre enn FKH de første 45 og selv om Brann ble dårlige etter at Mjelde tok over for Hassan, skapte de to store målsjanser ved Niasse og Barmen like før slutt.

Når jeg sier fullt på høyde mener jeg at kampen kunne bikket begge veier. Flertallet av baklengsmålene har kommet når Brann har hatt nok spillere bak ballen til å avverge. Flere av målene har kommet som resultat av personlige feil og til dels dårlig keeperspill. Brann har sluppet inn mange mål etter dødball, men laget få mål etter offansiv dødball.

Banespillet har ikke vært allverden, men det har pina dø ikke motstanderne heller hatt. Og hadde Brann brukt litt mer tid på å spille på tvers i forvaret i stedet for å spille kjapt opp mot Ojo ville de fort ha fått over 50% possesion uten at det av den grunn hadde gjort saken bedre.

Joggi Bogga

eivhelle,
Tror du vi blir bedre eller dårligere om et år eller to hvis vi fortsetter å utvikle spillet i samme retning som vi har gjort de siste par årene?

Føler du at vi har noe på gang?
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 16:33:57 PM
Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 16:10:18 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.


Vi var fullt paa hoeyde med MFK. 58-42 i ballbesittelse endrer ikke paa det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

StuckedPaaOstlandet

Quote from: Klaus_Brann on April 23, 2012, 23:49:30 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 16:33:57 PM
Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 16:10:18 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.


Vi var fullt paa hoeyde med MFK. 58-42 i ballbesittelse endrer ikke paa det.

Med tanke på sjanser var vi kanskje det, men eneste sjansene vi hadde i kampen var når Askar viste seg frem eller på dødball. Om du ser på molde sine sjanser ser du at de spiller seg frem, vi er avhengig av at ballen spretter riktig, dødball eller soloprestasjoner.

I fjor hadde vi diego som kunne gjøre dette og fikk fotballen til skarsfjord til å se finere ut enn den egentlig var. Gode lag har ett grunnspill som gjør at det ikke er krise om en mann er utilgjengelig, det har ikke vi!

Molde-Brann
http://www.brann.no/nyheter/branntv/video/607168/?t=latest&index=2

Klaus_Brann

De spilte seg frem til sjanser paa en penere maate, men ang. dette er jeg mest opptatt av sjanser, det er tross alt det som foerer til maal, ikke hvor fint man spiller seg frem til maalene.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Xminator

Inn med Barmen, Austin og Niasse. Ut med Nordkvelle, Fakiri og Haugen. Da kommer målsjansene.

krøvel vellevold

Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 20:41:52 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 16:33:57 PM
Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 16:10:18 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.

Nå gir jeg ikke mye for måten VG teller målsjanser på. Jeg talte like mange målsjanser til Brann som til FKH i forrige kamp selv om statistikken sier 5-2. Statistikken sier heller ingenting om sjansen er stor eller ikke. Forøvrig mener jeg at Brann var bedre enn FKH de første 45 og selv om Brann ble dårlige etter at Mjelde tok over for Hassan, skapte de to store målsjanser ved Niasse og Barmen like før slutt.

Når jeg sier fullt på høyde mener jeg at kampen kunne bikket begge veier. Flertallet av baklengsmålene har kommet når Brann har hatt nok spillere bak ballen til å avverge. Flere av målene har kommet som resultat av personlige feil og til dels dårlig keeperspill. Brann har sluppet inn mange mål etter dødball, men laget få mål etter offansiv dødball.

Banespillet har ikke vært allverden, men det har pina dø ikke motstanderne heller hatt. Og hadde Brann brukt litt mer tid på å spille på tvers i forvaret i stedet for å spille kjapt opp mot Ojo ville de fort ha fått over 50% possesion uten at det av den grunn hadde gjort saken bedre.


At vi har vært fullt på høyde med motstanderne spillemessig (som var ditt utgangspunkt) i alle kampene, er uansett bare tull. Er det deg Skarsfjord?
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on April 23, 2012, 23:49:30 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 16:33:57 PM
Quote from: eivhelle on April 23, 2012, 16:10:18 PM
Quote from: krøvel vellevold on April 23, 2012, 13:45:52 PM
På høyde med motstanderne? Med unntak av kanskje et kvarter i hver omgang mot RBK, var RBK best mot oss. Mot Ulf var Ulf best i en time. Mot Molde var Molde best spillemessig, selv om vi hadde noen solide sjanser og kanskje like mange sjanser som Molde. Mot Godset må "på høyde" betydd at vi var like dårlige som dem. Mot FKH var vi "på høyde" i 70 min, men FKH var best siste 20 min. Med andre ord: Vi har vært dårligst i minst 4 av 5 kamper.

Det er greit at man gjerne har en negativ vinkling når resultatene uteblir, men det er min klare mening at ingen av motstanderene har vært i nærheten av å spille ut Brann. RBK er de eneste som har hatt et skikkelig press. Godset var etter min mening ikke interessert i å spille fotball og demonstrerte dette tydelig ved å gå mot hjørneflagget og skjerme ballen for å drøye tid 40 minutter før slutt. De fleste av baklengsmålene skyldes dårlig duellering i feltet og personlinge feil heller enn godt spill fra motstanderen.

Det er mulig at Pjotr fortsatt er hemmet av skaden han fikk mot RBK, men han har i alle fall ikke vært noen matchvinner for oss i motsetning til spilleren som gikk motsatt vei.

Uansett synes jeg Brann har vært best mot ULF og Godset og fullt på høyde med Molde og Haugesund. Tapet mot RBK var greit nok for der skapte de klart mest. Molde hadde kanskje mer spill enn Brann, men Brann skapte flest og størst målsjanser i det oppgjøret.

Jeg synes ikke at det er helsvart, men laget skriker etter en ledertype som er god nok for laget. Og det utelukker for så vidt Kalven, Grorud og Mjelde som rett og slett ikke er gode nok i de posisjonen vi sliter i. Mye kommer til å bli bedre når Austin og Jonsson er tilbake i spill.


Vi var fullt paa hoeyde med MFK. 58-42 i ballbesittelse endrer ikke paa det.


I spill var vi ikke fullt på høyde.
Legg ned hele klubben!

eivhelle

Quote from: Joggi Bogga on April 23, 2012, 21:49:24 PM
eivhelle,
Tror du vi blir bedre eller dårligere om et år eller to hvis vi fortsetter å utvikle spillet i samme retning som vi har gjort de siste par årene?

Føler du at vi har noe på gang?

kabelmann

Quote from: Klaus_Brann on April 24, 2012, 04:42:23 AM
De spilte seg frem til sjanser paa en penere maate, men ang. dette er jeg mest opptatt av sjanser, det er tross alt det som foerer til maal, ikke hvor fint man spiller seg frem til maalene.


Musikk i Skarsfjords ører.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article6026506.ece

Ekspertenes dom.

Davy er seg selv lik og langer ut mot lokalavisene og deres journalister, og påstår at de ikke kan noe om fotball:


Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on April 24, 2012, 08:02:31 AM
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article6026506.ece

Ekspertenes dom.

Davy er seg selv lik og langer ut mot lokalavisene og deres journalister, og påstår at de ikke kan noe om fotball:
– I fjor hadde Brann en magiker i Guastavino og en åpenbaring av en spiss i Ojo. Så forsvant Guastavino. Da sier vi som kan fotball at «dette blir besværlig». Mens dere, som ikke kan noe om fotball, tror Brann kan ta medalje. Dere og BT har vært grenseløst naive. Med litt analytiske evner så hadde dere sett dette komme. Men vi som prøvde å si ifra i fjor ble latterliggjort fordi Brann var griseheldig med inngangen på sesongen. Dette er en varslet katastrofe, og de som kan fotball har sett det komme, sier Wathne.




Sier altså klovnen som har tippet Brann på nedrykk omtrent hvert år siden 1986...
Legg ned hele klubben!

Nixon

Ja, han kan jo skryte litt av seg selv nå. Men det er klart at dersom man kjører på en negativ linje hvert år vil man jo med jevne mellomrom få rett.
Rød makt på Hansa

Huff

Davy har helt rett i at dette er en varslet katastrofe, jeg var en av mange som varselt dette på forumet i fjor høst. Utover dette er han selvsagt helt på jordet.

Vi var flere som pekte på at Brann var avslørt i fjor høst, den ekstremt primitive spillestilen som overrasket samtlige motstandere i begynnelsen av sesongen ble avslørt; la Brann ta initiativet så er de fullstendig hjelpeløse. Spill med lav risiko i bakerste ledd, og pass på Ojo -sånn, nå er hele Brann nøytralisert. Vi har ikke mottrekk.

Så var det dette med spillestilen. La meg ta et lite, men balansert utvalg:

Ojo, dritgod. (flott Skars)
Askar: Bra i FFK sålangt bedre i Brann. (flott Skars)
Austin, topp fem i TL.
Haugen, klarte seg fint mot TL-motstand som 17-åring, dårlig i Brann.
Bentley, stjerne i Odd, svært dårlig i Brann.
Zsolt, klarer seg utmerket på et høyere nivå (ungarske landslaget), dårlig i Brann.
Demir, tidlig ennå, og klarte seg strålende på det svenske b-landslaget iflg Hamren. Sålangt elendig i Brann.

Ser en på lag som Ulf, Sogndal, FFK, Hønefoss, Odd og til og med FKH er det kanske maks tre spillere jeg heller ville hatt i vår ellver enn de vi har per i dag. Mange av de som starter kamper for disse lagene ville jeg ikke engang hatt i stallen.

Den langsiktigheten Skars snakker om i Bt kan han og stappe opp et visst sted...Jeg vil ikke ha langsiktighet hvis dette innebværer årevis med jævla drittfotball.

osoerli

Dette er innertier til Davy i mine øyre iallefall.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

pidre

Mange som med rette er kritiske til Skarsfjord og spillestil for tiden, men vi må ikke glemme roten til elendigheten; Roald Bruun Hansen.
Saludar a los monos!

Utmedsnolken

"og der snubler Sæternes igjen"

Huff


krøvel vellevold

April 24, 2012, 11:56:48 AM #490 Last Edit: April 24, 2012, 11:58:38 AM by krøvel vellevold
Quote from: osoerli on April 24, 2012, 09:50:02 AM
Dette er innertier til Davy i mine øyre iallefall.


Innertier? Når du varsler katastrofe hver jævla år, så vil du jo gjerne få rett før eller siden!

Når han i tillegg opphøyer seg selv til den som har peiling på fotball, mens han rakker ned på sportsjournalist-kolleger, så fremstår han ikke som noe annet enn uspiselig.

Davy Wathne er og blir en klovn!
Legg ned hele klubben!

Christian

La Davy drive på i sin manesje. Mannen lukter sagmugg lang vei og er ikkje verdt å hisse seg opp over og i alle fall ikkje hylle som noe fotballorakel. Han er nærmere en gammel plate med hakk.

Ricky

De som "kan fotball" i TV2 tippet Brann på en 14.plass i fjor og 4.plass i år.

Joggi Bogga

Leste artikkelen selv nå.
Henning Berg sier vi må forenkle spillet mer. Gi spillærne færre valg.

Mao akkurat det Skarsfjord gjorde da han tok over og som har ført til at vi er kjempebegrenset per i dag.

Norsk fotball skriker virkelig etter impulser utenfra.

Gi meg en brukbar hollender/europeer og jeg godtar ham fra dag en fremfor å hente noen erstatter fra gjengen som danser rundt mellom klubbene her hjemme.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

dudo

Ja, men det jo ikke vanskelig å skjønne den tankegangen, og det kan godt hende det er det vi er nødt å gjøre denne sesongen - forenkle, og bare komme oss gjennom den uten for mye trøbbel. Skal man bygge nytt og langsiktig med en helt annen filosofi tror jeg vi trenger å bruke hele vinteren til å begynne med, og kanskje også den påfølgende sesongen.

Men jeg er enig. Det hadde vært spennende med en hollender eller hvem som helst egentlig, så lenge man tenker offensiv totalfotball. Vi bør kunne ha sjanse til å få tak i en ass. e.l. som kunne tenke seg en karriere i England, men må bevise i en mer fysisk liga først. (Eller er det bare en floskel vi forteller oss selv?)
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

Joggi Bogga

Det går ikke an å forenkle mer enn slik vi driver på. Da lærer vi ingen ting. Vi kaster bort sesongen. Jeg vet ikke engang om jeg orker å se kampene på TV/nett om vi skal spille enda enklere.


Er helt overbesvist om at vi kan få tak i gode folk fra feks holland. Vi er ikke veldig langt fra budsjettene til flere av klubbene på øvre halvdel og sånn sett burde vi kunne konkurrere på lønn og utfordringer med veldig mange av klubbene i landets to øverste divisjoner.
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

krakra

Det er ingenting i veien med å begynne med det enkle, for så å gradvis ut ikle spillet og innføre flere og flere elementer. Det har Høgmo gjort med TIL. og lyktes godt.
Problemet er at det ikke er noenting som funker i Brann og struktur.pg planmessig har vi vært dårlige på.det meste under Skarsfjord. I fjor ble vi reddet av agressive spillere og noen klassespillere. Det er ikke den "svake" stallen som.gjør oss totalt avhengige av Austin. Det er den totale mangelen på struktur som gjør at alt står og faller på enkeltspillere

Huff

Quote from: krakra on April 24, 2012, 16:25:20 PM
Det er ingenting i veien med å begynne med det enkle, for så å gradvis ut ikle spillet og innføre flere og flere elementer. Det har Høgmo gjort med TIL. og lyktes godt.


Høgmos modell går riktignok ikke per nå for oss. Skars har trent Brann i to år, Høgmo fikk TILs forsvarsspill til å sitte nesten umiddelbart såvidt jeg husker, så fra han overtok ventet to år med defensiv soliditet og kjedelig fotball. Først i fjor begynte TIL å spille ok, mens de har fortsatt i år. Selv om dette skulle virket ville det innebært ok angrepsfotball fom 2015, tror vi hadde vært nede i et snitt på 8-9.000 innen da.

I Brann lekker forsvaret som en sil etter to år med Skars, foruten Sæv har hovedtreneren selv hentet inn hele forsvarsfireren i tillegg til keeper, så Brann kan kun peke på seg selv ang de forsvarerne de har til rådighet. Faktum er at Skars ikke er god på defensiv organisering, den offensive organiseringen er elendig, noe som muligens bærer preg av mangel på vilje.

Gulløl

Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

pidre

Saludar a los monos!

Go Up