• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Partoutkort 2013

Started by Nixon, October 14, 2011, 16:03:35 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

kabelmann

Quote from: krøvel vellevold on March 02, 2012, 14:42:50 PM
Det handler jo om lettfattethet og oversiktlighet. Når man benytter seg av logiske fargekoder som at dyre felt har en mørk farge, og fargene blir lysere jo billigere plassene er, så gir det en oversiktlighet. Jeg har aldri påstått at fargekodene vil øke salget. Jeg bare påpeker at det ville gjort det mer oversiktlig, lettfattet og brukervennlig. Helt ville fargekoder uten noe som helst mønster eller logikk, gjør kartet rotete og man mister oversikten over hvilke farger som indikerer hva.


Jeg tror du overvurderer betydningene av fargene på dette kartet, og tror faktisk en gråskalaløsning vil være det dårligste alternativet. For å ta det siste først: En bruker sitter og ser på Brannalmenningen. Hva tenker han? "Hmmm... er det gråfarge 1 eller 2?" Eller på BT-tribunen: "Hmmm... er det 2 og 4 eller 2 og 3?" Ved å kjøre en gradering som det åpner du for misforståelser selv om det ikke nødvendigvis betyr at det blir det. I så måte vil 4-5 vidt forskjellige farger gjøre kartet mer lettfattelig. Her må man dog også ta høyde for fargeblindhet.

Når det gjelder fargene - at mørkt skal være dyrest og lyst billigst - så er det greit nok det, men selv tror jeg ikke det nødvendigvis er slik en bruker leser kartet. Jeg tror man først finner seg en prisklasse og deretter leter etter felter med tilsvarende farge. Men selvfølgelig, det er ikke basert på annet enn min egen preferanse.
Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

krøvel vellevold

March 02, 2012, 16:27:33 PM #301 Last Edit: March 02, 2012, 16:30:11 PM by krøvel vellevold
Her er en billettside der man bruker fargene svart, mørkegrå, lysegrå og hvit. Selv fargeblinde ser vel forskjell! http://www.oddgrenland.no/article.php?Id=3298

Litt vanskelig å forklare oversiktligheten i fargekoder ved hjelp av ord. Men her er noen eksempler som burde illustrere hvor viktig fargesammensetningen er for å gjøre noe lettfattelig:

Her er et eksempel på hvordan mørke/lyse fargenyanser enkelt skiller mellom mye/lite - i dette tilfellet arbeidsløshet. Kartet er veldig enkelt å fatte og man ser med en gang hvor tallet er høyt eller lavt: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Unemployment_in_Germany_2003_by_states.png

Her er et eksempel på et kart som er langt mindre oversiktlig - og man derfor må sjekke hver enkelt fargekode for å ha en minste anelse om verdien er høy eller lav. Her er nemlig fargekodene mer eller mindre tilfeldige og uten noen spesiell logikk: http://en.wikipedia.org/wiki/File:USA_2008_unemployment_by_county.svg
Blåfargen -  som vel er den nest dypeste etter svart, er satt i helt motsatt ende av skalen som svart!

Legg ned hele klubben!

psv-hasund

Quote from: krøvel vellevold on March 02, 2012, 16:27:33 PM
Her er en billettside der man bruker fargene svart, mørkegrå, lysegrå og hvit. Selv fargeblinde ser vel forskjell! http://www.oddgrenland.no/article.php?Id=3298


Det er forskjell på to forskjellige priser (og ett presse felt) og seks forskjellige felt som Brann bruker. Jeg tror du skal slite å skille disse seks grånyansene.


Lister

Odd sin var om mulig enda styggere enn Brann sin.

Hadde de lagt litt innsats ned i det kunne de fikset en utheving av enkeltfelt ved mousover eller klikk som også endret info under som viste detaljer om det markerte feltet.

Men selv et større oversiktsbilde med høyere oppløsning ville gitt en enorm forbedring i forhold til dagens.

Hele billettsystemet er forferdelig dårlig integrert i resten av siden, og gir et generellt dårlig intrykk.
Guinness - Makes you drunk

Lidenskapen

Sendte mail til DFA ang lite eller ingen reklame i media rundt partoutkortene.

Fikk dette til svar

''Hei Patrick!
Takk for henvendelse. Vi vet fra tidligere sesonger at reklame for salg av partoutkort i de lokale avisene og lokalradio gir svært liten effekt og koster fryktelig mye peng. Det er derfor ikke aktuelt å annonsere partoutkortsalget, det har vi ikke reklamemidler til.

Partoutkortsalget markedsføres på følgende måte:

-          Diverse saker på Brann.no (din e-post kom hit mens vi jobbet med sakene)

-          E-poster til dem som enda ikke har fornyet

-          E-poster til dem som ikke fornyet fra 2010 til 2011

-          E-poster til dem som ikke fornyet fra 2009 til 2010

-          E-poster til dem som har kjøpt mange kamper i løssalg i forrige sesong


I tillegg vil vi gjøre markedsføringsaktiviteter sammen med Hordaland Fotballkrets, i egne butikker og på Stadion i de første hjemmekampene. Det er mulig å kjøpe partoutkort fram til og med 16. mai kampen.

Dette er effektiv markedsføring, som koster lite og som gir direkte effekt. Det har vi målinger på både fra i fjor og tidligere sesonger.

En halvside i 4 farger på BT sine sportssider koster over 100.000 kroner. Den må altså selge 33 partoutkort for å gå i null (snittpris på 3.000kr pr partoutkort). Fra tidligere sesonger opplever vi at annonsering på partoutkort generer +/- 10 stk pr annonse på helside eller mer. Siden vi har begrensede midler, må de forvaltes med omhu. Vi tror ikke dette vil gi ønsket effekt.

Samtidig, hadde vi hatt tilnærmet fri tilgang til BT/BA, ville vi selvfølgelig hatt en annen kommunikasjonsstrategi.''

Hilsen DF J

Sportslig hilsen
Dag Frode Algerøy
Salgssjef Privat

Mobil: 40 22 22 32
E-post: dfa@brann.no
www.brann.no
Jeg er en tiger, jeg er en løve. For å bli konge må du jobbe som en slave. I dag jobbet jeg som en slave, derfor ble jeg konge.
Toni Nhleko: ^^Strandløve^^

Lister

Vanligvis ser ikke jeg og daffy helt "eye to eye", men denne argumentasjonen kjøper jeg delvis.

Er enig i at avis nok ikke gir nok avkastning til å forsvare investeringen, den tiden der folk faktisk leste annonsene i aviser er nok langt forbi, men sterkt tvilsom til at de ser spesielt stor effekt av epostkampanjer.

Greit nok at det å sende ut epost har en veldig liten kostnad, så hvis en utelukkende ser kost/nytte så fungerer argumentasjonen, men det blir fortsatt alt for tynt til å støtte seg på alene.

Har langt mer tro på synlighet i media og bybildet. Til tross for at jeg har et hat/HAT-forhold til jorunalister så er bergenspressen flink å skrive i volum om Brann. Noen form for avtale om eksklusiv tilgang mot at fakta om billett og partoukorttilgjengelighet nevnes i artikkelen burde være mulig å få til uten at dette blir direkte reklame.

Ellers ville nok smarte grep være:

* Redesign av billettbutikk på nett slik at denne passer inn i designet på resten av siden
* Redesign av plassoversikt ved kjøp av partoukort og enkeltbilletter.
* Synlighet i bybildet i forkant av kampdag, i form av bannere, reklameplakater og spillerbesøk
** Brann har tross alt et marked som er begrenset lokasjonsmessig og er derfor mulighet til å geografisk konsentrere denne typen markedsføring.
* Revurdering av salgstidspunkt, både for enkeltbilletter og nysalg av partoukort

Prisdifferansieringen er bra, men synligheten er dårlig.
Guinness - Makes you drunk

Gulløl

March 02, 2012, 20:33:10 PM #306 Last Edit: March 02, 2012, 20:42:37 PM by Gulløl
Er helt enig med Daffy at en halvside i BT er for dyr markedsføring av partoutkort. Mye bedre og billigere å bruke små annonser i "BT på nett" som oftest blir besøkt flere ganger for dagen av mange. En annonse på nett blir også mer synlig ved å lage "bevegelse" eller "blink" i den. Annonsen kan også legges lyd i når musepekeren beveger seg over annonsen, f.eks. jubelbrøl fra Stadion eller klipp fra "Gullet ska hem" fra tribunen. Et eksempel på en veldig god annonseplass og annonse er den en ser med en gang en klikker seg inn på http://www.bt.no/ feltet øverst oppe. Nordea annonse der en kan klikke seg videre. Brann kunne hatt en tilsvarende der en klikket seg videre inn på partoutkortsiden til Brann. Når folk ser en slik annonse flere ganger for dagen og mange ganger for uken siger den langsomt inn under hjernebarken og kan være det siste «skyvet» de trenger for å kjøpe partoutkort. Nye påminnelser hele tiden er tingen.
Livet blir ca. en milliard ganger morsommere når man heier på Brann

ostraume

Er inne på bt.no hver eneste dag og har ikke sett noe til noe Nordea-annonse.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

Lister

Quote from: Gulløl on March 02, 2012, 20:33:10 PM
En annonse på nett blir også mer synlig ved å lage "bevegelse" eller "blink" i den. Annonsen kan også legges lyd i når musepekeren beveger seg over annonsen, f.eks. jubelbrøl fra Stadion eller klipp fra "Gullet ska hem" fra tribunen.


Attention whores er direkte irriterende. En god annonse skal være et blikkfang uten å være inntrengende.
Reklame med lyd i er grusomt og fører fort til at brukere uten opera eller block content lukker siden. Uanvhengig av om det er mouseover eller ikke. Flere flytter pekeren vekk fra artikkelen mens de leser.

Netcom sin "lilla"-kampanje i forbindelse med rebranding er et veldig godt eksempel på god markedsføring.
Det du beskriver vil jeg si er horribel markedsføring.


Guinness - Makes you drunk

Lister

March 02, 2012, 21:23:02 PM #309 Last Edit: March 03, 2012, 02:56:41 AM by Lister
For å forklare litt rundt, først så kom blikkfang som det første bildet opp rundtom på diverse montre for reklameplakater rundt i bergen, så når datoen for rebranding nærmet seg så kom det klistremerke som sett på det nedereste bildet på samtlige plakater.
Guinness - Makes you drunk

krøvel vellevold

Quote from: psv-hasund on March 02, 2012, 17:32:58 PM
Quote from: krøvel vellevold on March 02, 2012, 16:27:33 PM
Her er en billettside der man bruker fargene svart, mørkegrå, lysegrå og hvit. Selv fargeblinde ser vel forskjell! http://www.oddgrenland.no/article.php?Id=3298


Det er forskjell på to forskjellige priser (og ett presse felt) og seks forskjellige felt som Brann bruker. Jeg tror du skal slite å skille disse seks grånyansene.


Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

March 03, 2012, 01:45:34 AM #311 Last Edit: March 03, 2012, 01:47:39 AM by krøvel vellevold
Quote from: Lidenskapen on March 02, 2012, 19:56:31 PM
Sendte mail til DFA ang lite eller ingen reklame i media rundt partoutkortene.

Fikk dette til svar

''Hei Patrick!
Takk for henvendelse. Vi vet fra tidligere sesonger at reklame for salg av partoutkort i de lokale avisene og lokalradio gir svært liten effekt og koster fryktelig mye peng. Det er derfor ikke aktuelt å annonsere partoutkortsalget, det har vi ikke reklamemidler til.

Partoutkortsalget markedsføres på følgende måte:

-          Diverse saker på Brann.no (din e-post kom hit mens vi jobbet med sakene)

-          E-poster til dem som enda ikke har fornyet

-          E-poster til dem som ikke fornyet fra 2010 til 2011

-          E-poster til dem som ikke fornyet fra 2009 til 2010

-          E-poster til dem som har kjøpt mange kamper i løssalg i forrige sesong


I tillegg vil vi gjøre markedsføringsaktiviteter sammen med Hordaland Fotballkrets, i egne butikker og på Stadion i de første hjemmekampene. Det er mulig å kjøpe partoutkort fram til og med 16. mai kampen.

Dette er effektiv markedsføring, som koster lite og som gir direkte effekt. Det har vi målinger på både fra i fjor og tidligere sesonger.

En halvside i 4 farger på BT sine sportssider koster over 100.000 kroner. Den må altså selge 33 partoutkort for å gå i null (snittpris på 3.000kr pr partoutkort). Fra tidligere sesonger opplever vi at annonsering på partoutkort generer +/- 10 stk pr annonse på helside eller mer. Siden vi har begrensede midler, må de forvaltes med omhu. Vi tror ikke dette vil gi ønsket effekt.

Samtidig, hadde vi hatt tilnærmet fri tilgang til BT/BA, ville vi selvfølgelig hatt en annen kommunikasjonsstrategi.''

Hilsen DF J

Sportslig hilsen
Dag Frode Algerøy
Salgssjef Privat

Mobil: 40 22 22 32
E-post: dfa@brann.no
www.brann.no



Grunnen til at avisannonser har gitt begrenset effekt tidligere sesonger, er vel at det ikke har vært noen nyheter i produktet de selger. Alle Brann-tilhengere vet at Brann selger p-kort, alle Brann-tilhengere vet at fotballsesongen begynner snart, og alle Brann-tilhengere vet hvordan vi ligger an sportslig.

Det som derimot gjør annonsering spesielt viktig i år, er at det har kommet noe helt nytt: Nemlig vesentlig lavere priser. En matvarekjede har neppe suksess med annonser som forteller at de har melk til ordinær pris i butikken. Alle vet jo at de har det. Men står det at kjøttdeigen koster 18 kroner i stedet for 37, så kommer folk strømmende. Tenk om Rimi skulle vist til at det ikke nytter med reklamekampanjer for halv pris på kjøttdeig, fordi de ikke fikk noe mersalg av at de annonserte at de hadde melk til ordinær pris uken før!

Dette med de nye prisene er et viktig salgsargument som må ut til folket, for dette er ikke noe alle potensielle p-kort-kjøpere vet om. Som sagt; det er ikke alle som leser BA, og dessuten kom BAs prissak lenge før p-kort-salget startet for nye kjøpere. Derfor kan man ikke sammenligne effekten av annonseringer i tidligere sesonger der man ikke hadde noe nytt å formidle. Ser man ikke dette oppe på Stadion? Er man bare opptatt av målinger som viser ditt og datt, og glemmer helt at forutsetningene for en suksessfull reklamekampanje er annerledes når man har fått et bedre prisargument?

Og hvorfor må man nødvendigvis ha en helside eller halvside? En annonse på 10x10 cm på sportssidene der det står "Partoutkort på Stadion fra kr 2000. Se Brann.no" er alt som trengs. Jeg tror det kan være vel så synlig. Helsides annonser er noe folk blar forbi. Jeg gjør i hvert fall det. Men en Brann-annonse på 10x10 cm på sportssidene ville jeg nok lagt merke til.

Daffy viser hele tiden til e-poster til den og den. Javel, men som sagt så tror jeg mange har et filter mot reklamemail. Da tenker jeg ikke bare et teknisk filter på mailboxen, men også et psykisk filter. Jeg for min del gidder aldri lese reklamemailer om f.eks. nye kundefordeler på BT-kortet og denslags. Det går gjerne i delete-boxen uten at jeg leser det som står der. Infoen når heller ikke frem hvis Daffy sender ut en lang mail med masse vissvass og tøys om at våren er anmarsj, buekorpsene har begynt å marsjere og at gresset snart blir grønt. Da hopper folk av etter første avsnitt. Og som jeg tidligere har påpekt: Jeg for min del betviler at disse e-postene har vært noen suksess, for Brann solgte nesten ingen p-kort (der man kan sjekke salget) i uken etter LSK-knusingen.

Kan noen forresten legge ut en kopi av p-kort-mailen de fikk av Brann? Jeg vil nemlig bare sjekke ut om viktig og salgsargumenterende info drukner i all slags pjatt.
Legg ned hele klubben!

Lister

Det psykiske filteret for papiraviser er nok minst like stort som det du har for epost.
Guinness - Makes you drunk

krøvel vellevold

På de feltene der man kan følge med på salget, har Brann fra forrige fredag (dagen etter 5-1-maltrakteringen av LSK) og etter den utrolig effektive e-mail-kampanjen solgt hele... 26 - TJUESEKS - partoutkort, dere! Det er selvsagt en liten feilmargin når man teller noen tusen "opptatte seter" manuelt, men 26 seters forskjell fra sist er i hvert fall ikke langt unna fasiten. I tillegg er det gjerne solgt noen på free seating-feltene (Bataljonens free seating, nedre A på Hansa og feltet ved siden av bortetribunen). Siden de billigste feltene er blant disse, så kan det selvsagt være at de fleste nysolgte p-kort er der. Men når det bare har blitt solgt 26 seter på de 18 feltene der man kan følge salget, så har det neppe vært solgt mer enn 50 på de tre feltene som er free seating. Med andre ord: Det totale salget siden forrige fredag er antagelig godt under 100. Når dette er alt man har fått ut av "feberen" etter 5-1 og Daffy-mailkampanje, lurer jeg virkelig på om disse Daffy-mailene har noen egeneffekt.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Lister on March 03, 2012, 02:57:52 AM
Det psykiske filteret for papiraviser er nok minst like stort som det du har for epost.


Tja. Hvis man har en Brann-annonse rett ved siden av en Brann-relatert artikkel i avisen, og denne har et kort og klart budskap? Da vil man jo få det med seg!

En Brann-logo og teksten "Fast plass på Stadion fra kr 2000 (1000 for barn/honnør). Kjøp på brann.no" i en 10x10 cm boks på samme side som en Brann-sak må da være synlig nok? Det er jo budskapet om nedsatte priser som er trumfkortet og som er infoen som må ut til folket. Det er dette som er nytt fra tidligere år der man altså ikke fikk noen effekt av å informere om noe som alle vet; nemlig at Brann selger p-kort.
Legg ned hele klubben!

Nixon

Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 01:45:34 AMHelsides annonser er noe folk blar forbi. Jeg gjør i hvert fall det. Men en Brann-annonse på 10x10 cm på sportssidene ville jeg nok lagt merke til.


Hva du vet, Krøvel! Men la nå for all del dette bli mellom oss. Dersom denne "jo mindre, jo bedre-teorien" ble allmenn kjent og brukt ville den nye kunnskapen slå beina under alle aviser og ukeblader som lever av å selge helsider !:)
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

March 03, 2012, 08:14:58 AM #317 Last Edit: March 03, 2012, 08:16:53 AM by krøvel vellevold
Quote from: Nixon on March 03, 2012, 07:52:19 AM
Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 01:45:34 AMHelsides annonser er noe folk blar forbi. Jeg gjør i hvert fall det. Men en Brann-annonse på 10x10 cm på sportssidene ville jeg nok lagt merke til.


Hva du vet, Krøvel! Men la nå for all del dette bli mellom oss. Dersom denne "jo mindre, jo bedre-teorien" ble allmenn kjent og brukt ville den nye kunnskapen slå beina under alle aviser og ukeblader som lever av å selge helsider !:)
Legg ned hele klubben!

Nixon

Nå konstruerer du annonseoppsett for å passe til argumentasjonen din, Krøvel!:) Hvem har sagt at helsiden ikke kan være i sportsseksjonen? Jeg vil tro at en helside på en høyreside ved siden av en redaksjonell brannside til venstre vil få vel så mye oppmerksomhet som din lille annonse.

Men jeg ville også valgt den lille annonsen. Ikke fordi den nødvendigvis er bedre. Men fordi den store blir for dyr i forhold til forventet effekt.

Hvis jeg var Brann ville jeg prøvd å få annonseplass inn i avtalen de har med BT og/eller BA som de allerede har et utstrakt samarbeid med. Alle aviser har ledige annonsehull som de hver dag enten selger billig, har egenannonser eller fyller med redaksjonelt stoff. Her burde Brann fått laget annonser i avisene sine moduler slik at det hadde vært lett for avisene å ta de i bruk.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

March 03, 2012, 09:41:15 AM #319 Last Edit: March 03, 2012, 11:22:35 AM by krøvel vellevold
Quote from: Nixon on March 03, 2012, 08:38:44 AM
Nå konstruerer du annonseoppsett for å passe til argumentasjonen din, Krøvel!:) Hvem har sagt at helsiden ikke kan være i sportsseksjonen? Jeg vil tro at en helside på en høyreside ved siden av en redaksjonell brannside til venstre vil få vel så mye oppmerksomhet som din lille annonse.

Men jeg ville også valgt den lille annonsen. Ikke fordi den nødvendigvis er bedre. Men fordi den store blir for dyr i forhold til forventet effekt.



Ja selvsagt kan helsiden være i sportsseksjonen, men den er enda dyrere der enn i annonsedelen.

Men når det kommer til Brann-relaterte annonser, er disse så godt som like synlige som en 10x10cm rett ved siden av (og på samme side som) en redaksjonell Brann-sak, som en helside på siden etter. De som er interesserte i Brann og leser avisen, vil med 99 % sikkerhet få øye på en Brann-annonse på 10x10 cm som står rett ved siden av en sak om Brann. Derfor er det helt bortkastet å bruke mye mer penger på å nå den ene prosenten som ikke får øye på 10x10cm på den siden de garantert leser.

Det er derfor jeg ikke begriper hvorfor Brann snakker om hvor dyrt det er å ha en helsides annonse, når en mye mindre og mye billigere annonse kan gjøres i praksis like synlig ved å plassere den lurt. Men det er jo klart at dette blir vanskelig hvis dette ikke står i skolebøkene til fagidiotene.

En helsides fargeannonse i annonsedelen i BT koster 127260,-
En helsides fargeannonse i sportsdelen i BT koster 133625,-
En fargeannonse på nederste 30 %  (11x25 cm) av en sportsside koster 42092,-
En fargeannonse på 11 x 20 (bare litt mindre enn den ovenfor nevnte) på en sportsside koster 33674,-
En fargeannonse på 11 x 15 på en sportsside koster 26458,-
En fargeannonse på 11 x 10 på en sporsside koster 16035,-

I tillegg kommer moms. Jeg vet da faen hva momsen er på slike ting; er den 25%? Uansett så koster det  ikke mer enn 20-30000 for en godt synlig annonse på en sportsside i BT. Da trenger man bare selge 5-15 p-kort (alt ettersom hvilken annonsestørrelse man velger, og hva slags p-kort kjøperne går for) for å dekke inn kostnadene.

Når man bare selger noen titalls p-kort i løpet av en uke der man både har hatt 5-1-seieren friskt i minne og har hatt disse utroooolig effektive e-post-kampanjene, så er det kanskje på tide å prøve noe annet.

Edit: Vil legge til at når jeg snakker om "fagidioter", så snakker jeg om folk som vet hvordan ting funker i teorien (ut fra hva de har pugget av avanserte formler på skolen), men ikke har erfaring nok til å vite hvordan ting funker i praksis.
Legg ned hele klubben!

psv-hasund

Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 09:41:15 AM
I tillegg kommer moms. Jeg vet da faen hva momsen er på slike ting; er den 25%?


Dette hadde du jo faktisk lært hvis du tok deg ett kurs på BI :-)

Det er ikke sånn at selvom du har utdannelse så har du ingen erfaring. Som regel er det beste en kombinasjon av disse to tingene. Jeg er ihvertfall glad for at de ansetter folk med kompetanse på markedsføring istedet for folk kun med livserfaring.

Jeg tror ikke effekten av annonsene hadde vært store uansett om man bruker liten eller stor annonse. Den viktigste effekten er i mine øyne å holde merkenavnet varmt også om vinteren og da kan dine små annonser være en god ide.

Jeg personlig tror Facebook (50.000 - 60.000 medlemmer?), bt.no og e-poster er en like effektiv salgskanal som avisannonser for de fleste som går på stadion, i forhold til pris.

Edit. Oops orddelingsfeil, og det er vel det værste man kan gjøre på dette forumet

kabelmann

Spør ikke hva Brann kan gjøre for deg. Spør hva du kan gjøre for Brann.
- John F. Kennedy, 20. januar 1961

Nixon

Slik jeg kjenner Krøvel er han generelt sett skeptisk til alle som har mer enn videregående...;)

Men vi er nok ikke så uenige. Det var egentlig bare utsagnet om at helsider bli bladd forbi, mens småannonser har mye mer synlighet som jeg reagerte litt på. Men man må dog tenke på at synlighet er en ting. Annonsen skal også være salgsutløsende. Men med et godt og spisset budskap kan selv en liten annonse være god. Uten at jeg dermed tror på den helt store effekten. Men som er supplement til andre kanaler kan det absolutt være verdt å prøve.

Når det gjelder prisutregningene til Krøvel så må det sies at svært få betaler full pris i aviser og ukeblader. Stort sett alle får rabatter. Så hver nytt partoutkort vil koste mindre enn det Krøvel legger til grunn her.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on March 03, 2012, 12:58:09 PM
Slik jeg kjenner Krøvel er han generelt sett skeptisk til alle som har mer enn videregående...;)

Men vi er nok ikke så uenige. Det var egentlig bare utsagnet om at helsider bli bladd forbi, mens småannonser har mye mer synlighet som jeg reagerte litt på. Men man må dog tenke på at synlighet er en ting. Annonsen skal også være salgsutløsende. Men med et godt og spisset budskap kan selv en liten annonse være god. Uten at jeg dermed tror på den helt store effekten. Men som er supplement til andre kanaler kan det absolutt være verdt å prøve.

Når det gjelder prisutregningene til Krøvel så må det sies at svært få betaler full pris i aviser og ukeblader. Stort sett alle får rabatter. Så hver nytt partoutkort vil koste mindre enn det Krøvel legger til grunn her.


Helsiders annonser inne mellom andre annonser blir bladd forbi hvis man ikke leter etter noe spesielt. Jeg for min del blar i hvert fall raskt forbi bolken med annonser, for jeg er mest opptatt av det redaksjonelle stoffet i en avis... Helsides annonser i redaksjonelle seksjoner (f.eks. en helside innimellom alt det redaksjonelle i sportsseksjonen) er selvsagt mer synlig, men derfor også dyrere. Når Brann er så heldige at alle deres potensielle kunder som leser BT, antagelig alle er veldig opptatt av 5-6-7 bestemte sider i BT hver dag (jeg snakker selvsagt om sportsseksjonen hvor de leter etter siste Brann-nytt) så trenger man ikke noen gigantannonse for å bli oppdaget. Får folk øye på den 10x10 cm store artikkelen om at Soko må stå over neste kamp, så får de nok også øye på annonsen med Brann-emblem rett ved siden av den artikkelen, eller på siden etter. Så lenge Brann er smarte med plasseringen av annonsen, er det total bortkastet å betale det 4-5-doble for en mye større annonse.

Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

March 03, 2012, 14:13:15 PM #324 Last Edit: March 03, 2012, 14:32:06 PM by krøvel vellevold
Quote from: psv-hasund on March 03, 2012, 12:31:13 PM
Det er ikke sånn at selvom du har utdannelse så har du ingen erfaring. Som regel er det beste en kombinasjon av disse to tingene. Jeg er ihvertfall glad for at de ansetter folk med kompetanse på markedsføring istedet for folk kun med livserfaring.


Legg ned hele klubben!

psv-hasund

Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 14:13:15 PM
Min egen bransje og konsernet jeg jobber for, er i hvert fall et strålende eksempel på hvor galt det kan gå når blårussen tar over for kremmerne.


Din bransje (hvis jeg husker riktig fra intervjuet med ditt alias) har vel gått fra å ha mange små lokale aktører som klarte seg brukbart til store kjeder som har god lønnsomhet. Du har vel etterhvert en god del kremmere som tjener gode penger på grunn av kjede avtalene som er fremforhandlet, så at din bransje lider under inntog av blårussen er kort i ett historisk perspektiv.

Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 14:13:15 PM

Hvorfor har han ikke spurt seg om hvorfor det ikke har funket med avis tidligere år?


Det er vel mye som tyder på at han faktisk har vurdert dette, og har funnet ut at det ikke har god nok effekt. Det er ikke en hemmelighet at effekten av avisannonser er blitt dårligere etter inntog av reklamefinansiert tv og radio. Dette har jeg fra en blåruss som har jobbet som markedanalytiker i en av landets aviser, og selv disse måtte etterhvert innrømme fakta.

Det er selvsagt mulig at du kan ha rett vedrørende mersalg, men jeg er langt fra sikker og på ett stramt budsjett enig i å ikke blåse hele annonse budsjettet før sesongen starter.'

Når det gjelder effektivitet hos tømrere vil det som oftest være feil å lære disse hvordan de skal slå inn en spiker effektivt, men uten arkitektene som tegner bygningene så ville det være vanskelig for tømrerne å være effektiv i arbeidet sitt. Vi ser også i prosjekter med dyktige prosjektledere og prosessingeniører så vil "arbeiderne" være mer effektive enn i prosjekter med dårlige prosesser / ledere. Det er ikke nødvendigvis på grunn av at tømrerne er blitt dårligere eller latere, men trolig for at det er enklere å forholde seg til klare oppgaver eller mål. Når det er sagt finnes det både dårlige blåruss og dårlige arbeidere.

eg tror det er langt oftere en fordel med relevant utdanning enn en ulempe for å gjøre en god jobb. Dette gjelder både for tømrere og blåruss eller andre.
(Dette er vel en diskusjon som ikke gjelder Brann, og som vi kanskje bør la ligge i dette forumet).

krøvel vellevold

March 03, 2012, 17:33:15 PM #326 Last Edit: March 03, 2012, 17:38:42 PM by krøvel vellevold
Quote from: psv-hasund on March 03, 2012, 16:45:57 PM
Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 14:13:15 PM
Min egen bransje og konsernet jeg jobber for, er i hvert fall et strålende eksempel på hvor galt det kan gå når blårussen tar over for kremmerne.


Din bransje (hvis jeg husker riktig fra intervjuet med ditt alias) har vel gått fra å ha mange små lokale aktører som klarte seg brukbart til store kjeder som har god lønnsomhet. Du har vel etterhvert en god del kremmere som tjener gode penger på grunn av kjede avtalene som er fremforhandlet, så at din bransje lider under inntog av blårussen er kort i ett historisk perspektiv.

Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 14:13:15 PM

Hvorfor har han ikke spurt seg om hvorfor det ikke har funket med avis tidligere år?


Det er vel mye som tyder på at han faktisk har vurdert dette, og har funnet ut at det ikke har god nok effekt. Det er ikke en hemmelighet at effekten av avisannonser er blitt dårligere etter inntog av reklamefinansiert tv og radio. Dette har jeg fra en blåruss som har jobbet som markedanalytiker i en av landets aviser, og selv disse måtte etterhvert innrømme fakta.

Det er selvsagt mulig at du kan ha rett vedrørende mersalg, men jeg er langt fra sikker og på ett stramt budsjett enig i å ikke blåse hele annonse budsjettet før sesongen starter.'

Når det gjelder effektivitet hos tømrere vil det som oftest være feil å lære disse hvordan de skal slå inn en spiker effektivt, men uten arkitektene som tegner bygningene så ville det være vanskelig for tømrerne å være effektiv i arbeidet sitt. Vi ser også i prosjekter med dyktige prosjektledere og prosessingeniører så vil "arbeiderne" være mer effektive enn i prosjekter med dårlige prosesser / ledere. Det er ikke nødvendigvis på grunn av at tømrerne er blitt dårligere eller latere, men trolig for at det er enklere å forholde seg til klare oppgaver eller mål. Når det er sagt finnes det både dårlige blåruss og dårlige arbeidere.

eg tror det er langt oftere en fordel med relevant utdanning enn en ulempe for å gjøre en god jobb. Dette gjelder både for tømrere og blåruss eller andre.
(Dette er vel en diskusjon som ikke gjelder Brann, og som vi kanskje bør la ligge i dette forumet).

Legg ned hele klubben!

roaldinho

Hva med at dette hadde skjedd etter LSK kampen: Brann mekker til en konkurranse som går ut på at 2 vinnere får partoutkort gratis på stadion. BT og BA samt radiokanaler annonserer det i artikler (ikke annonse til 100 000 liksom) og på luften, og de legger også til at man også kan kjøpe partoutkort utenom og alt det innebærer med prisreduksjon og stemningen etter LSK kampen.

Er ikke noen ekspert, langt derfra, men det hadde vel kunne hjulpet litt?
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

TheRock

BKK hadde forøvrig en halvsides annonse i dagens BA. Fikk nesten litt bakoversveis, for leste først kun det om 5(?) gratis partoutkort, men viste seg altså at det ikke var Brann som sto bak, men mer et eksempel til etterfølgelse. Kan dog slå positivt ut for Branns del, ettersom jeg (og sikkert flere med meg) måtte se litt etter for å skjønne det ikke var de.

krøvel vellevold

Quote from: TheRock on March 03, 2012, 20:00:23 PM
BKK hadde forøvrig en halvsides annonse i dagens BA. Fikk nesten litt bakoversveis, for leste først kun det om 5(?) gratis partoutkort, men viste seg altså at det ikke var Brann som sto bak, men mer et eksempel til etterfølgelse. Kan dog slå positivt ut for Branns del, ettersom jeg (og sikkert flere med meg) måtte se litt etter for å skjønne det ikke var de.


Ja jeg la merke til denne annonsen både i BT og BA. Og den var ikke helsides engang...
Legg ned hele klubben!

psv-hasund

Quote from: krøvel vellevold on March 03, 2012, 20:04:24 PM
Quote from: TheRock on March 03, 2012, 20:00:23 PM
BKK hadde forøvrig en halvsides annonse i dagens BA. Fikk nesten litt bakoversveis, for leste først kun det om 5(?) gratis partoutkort, men viste seg altså at det ikke var Brann som sto bak, men mer et eksempel til etterfølgelse. Kan dog slå positivt ut for Branns del, ettersom jeg (og sikkert flere med meg) måtte se litt etter for å skjønne det ikke var de.


Ja jeg la merke til denne annonsen både i BT og BA. Og den var ikke helsides engang...


Og den er gratis for brann :-)

krakra


krøvel vellevold

Quote from: krakra on March 03, 2012, 20:47:31 PM


Enig i det meste. Men når det gjelder det om at alle vet at prisene er satt ned; ja, vet alle det? Det var vel strengt tatt bare BA som hadde noe særlig om dette. Og det er faktisk noen måneder siden allerede. Tross alt er det flere i Hordaland som IKKE leser BA, enn det er som leser den avisen. I hvert fall daglig.  Det gjelder også nettutgaven. En del har kanskje fått det med seg likevel, men det er nok en solid gruppe Brann-tilhengere som ikke vet om det.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

AaFK har solgt 7327 sesongkort. I fjor mener jeg de solgte 7800, så de vil nok oppleve en nedgang fra i fjor. Litt pussig i grunn, siden de tre siste sesongene har vært deres tre mest suksessfylte i klubbhistorien.

MFK har solgt 6350 + 1100 som ligger inne med bestilling. Hvorfor de skiller mellom de to, aner jeg ikke. Totalt er dette 7450. I fjor solgte de 7236. Dermed har de altså klart å få ytterligere et par hundre mennesker til å sponse idrettslaget til ungene sine, i bytte mot at de er sikret plass HVIS de gidder å gå når MFK tar gull eller når AaFK kommer på besøk... (Det var jo nesten 1000 med billett som ikke dukket opp da gullet ble utdelt i deres siste hjemmekamp i fjor...)
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

VIF har solgt 3006...

Kan det virkelig stemme? De hadde jo over 7000 i fjor!
Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Det høres jo helt sykt ut.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Klaus_Brann

Quote from: krøvel vellevold on March 08, 2012, 10:39:08 AM
AaFK har solgt 7327 sesongkort. I fjor mener jeg de solgte 7800, så de vil nok oppleve en nedgang fra i fjor. Litt pussig i grunn, siden de tre siste sesongene har vært deres tre mest suksessfylte i klubbhistorien.


På en måte er det jo merkelig, men er det ikke nettopp dette du har ment kom til å skje? Det er begrensa hvor lenge tantene synes det er morro å være i TL, og et cupgull endrer nzok ikke mye på det.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

krøvel vellevold

Quote from: Klaus_Brann on March 08, 2012, 16:10:27 PM
Quote from: krøvel vellevold on March 08, 2012, 10:39:08 AM
AaFK har solgt 7327 sesongkort. I fjor mener jeg de solgte 7800, så de vil nok oppleve en nedgang fra i fjor. Litt pussig i grunn, siden de tre siste sesongene har vært deres tre mest suksessfylte i klubbhistorien.


På en måte er det jo merkelig, men er det ikke nettopp dette du har ment kom til å skje? Det er begrensa hvor lenge tantene synes det er morro å være i TL, og et cupgull endrer nzok ikke mye på det.


Man skulle jo tro cupgull 2009, 4.plass 2010 og cupgull 2011 ville holde på publikum. Nå selger de vel færre p-kort enn da de sist spile på nivå 2. Snittet i fjor var da også lavere enn da de spilte på nivå 2 sist.
Legg ned hele klubben!

Nixon

http://www.dagbladet.no/2012/03/09/sport/fotball/tippeligaen/molde/aalesund/20505343/

Partoutkortsalget til klubbene i TL.
Ja, utenom Brann. De vil ikke oppgi tallene før de er rapportert til styret.
Rød makt på Hansa

Markmus

Molde og Aalesund på topp. Naturlig det med den suksessen, men samtidig har de mindre stadioner, noe som motiverer folk til å sikre seg en plass. På større stadioner er det strengt tatt ikke nødvendig å ha partoutkort siden man får plass uansett. De fleste tjener ikke på å ha kortet heller siden en alltid går glipp av et par kamper og dermed er vinningen gått opp i spinningen.
Ka du ve?

Corleone

March 09, 2012, 12:26:48 PM #340 Last Edit: March 09, 2012, 12:55:15 PM by Corleone
Quote from: Nixon on March 09, 2012, 11:56:52 AM
http://www.dagbladet.no/2012/03/09/sport/fotball/tippeligaen/molde/aalesund/20505343/

Partoutkortsalget til klubbene i TL.
Ja, utenom Brann. De vil ikke oppgi tallene før de er rapportert til styret.


Sigh.... Jeg er sikker på at om det har vært en økning, så hadde de nevnt det. Hver gang man velger å ikke si hvor mange partoukort som er solgt, har vel tallet gått ned? I årene hvor det var utsolgt, sa de til og med hvor mange som var på venteliste.... Hvor er dette så hemmelig?

ostraume

3050 for VIF er virkelig horribelt dårlig.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

krøvel vellevold

Quote from: Corleone on March 09, 2012, 12:26:48 PM
Quote from: Nixon on March 09, 2012, 11:56:52 AM
http://www.dagbladet.no/2012/03/09/sport/fotball/tippeligaen/molde/aalesund/20505343/

Partoutkortsalget til klubbene i TL.
Ja, utenom Brann. De vil ikke oppgi tallene før de er rapportert til styret.


Sigh.... Jeg er sikker på at om det har vært en økning, så hadde de nevnt det. Hver gang man velger å ikke si hvor mange partoukort som er solgt, har vel tallet gått ned? I årene hvor det var utsolgt, sa de til og med hvor mange som var på venteliste.... Hvor er dette så hemmelig?


Tenker det samme. Og salget på de feltene man kan følge med på, har gått veldig tregt. Men Brann er som vanlig elendige på markedsføring. Sender ut noen mailer, og tror at budskapet har nådd frem med det. De snakker om hvor dyrt det er med hel-/halvsiders annonser, men tenker ikke på at en smart plassert annonse (f.eks. rett ved en Brann-relatert artikkel) på 10x10 cm kan gi omtrent like god effekt - og er mye billigere. De henviser til hvor lite effekt avis-/radioannonser har hatt tidligere sesonger, men tenker ikke på at de ikke har hatt noen nyhet å lokke med tidligere år - noe de har nå. Tenker da på at prisene er satt ned. Tidligere års p-kort-annonser har jo vært omtrent som om Rimi skulle ha en "vi selger kjøttdeig"-reklame. Blir ikke noen effekt slikt. Da er det bedre med "vi selger kjøttdeig til halv pris"... At ikke Brann ser selv at de har et langt bedre salgsargument i år, er for meg en gåte. Det er nesten så man mistenker dem for at de vil at salget skal dårlig, slik at man kan sette opp prisene neste år med begrunnelsen at det ikke hjalp å sette prisene ned. 
Legg ned hele klubben!

Ricky

Quote from: Nixon on March 09, 2012, 11:56:52 AM
http://www.dagbladet.no/2012/03/09/sport/fotball/tippeligaen/molde/aalesund/20505343/

Partoutkortsalget til klubbene i TL.
Ja, utenom Brann. De vil ikke oppgi tallene før de er rapportert til styret.


Dette burde jo nesten bli kjørt som forslag på årsmøtet. At opplysninger om billettsalg o.l. kan gis til media der det faller seg naturlig og innenfor rimelig tid.

Hva angår kjøp av annonseplass, så heller jeg litt mot at det vil være unødvendig. Ikke pga manglende effekt, men fordi det bør være en smal sak for Branns partoutkortselgere å skaffe seg redaksjonell plass i BA/BT.

krøvel vellevold

Quote from: Ricky on March 09, 2012, 14:30:42 PM
Quote from: Nixon on March 09, 2012, 11:56:52 AM
http://www.dagbladet.no/2012/03/09/sport/fotball/tippeligaen/molde/aalesund/20505343/

Partoutkortsalget til klubbene i TL.
Ja, utenom Brann. De vil ikke oppgi tallene før de er rapportert til styret.


Dette burde jo nesten bli kjørt som forslag på årsmøtet. At opplysninger om billettsalg o.l. kan gis til media der det faller seg naturlig og innenfor rimelig tid.

Hva angår kjøp av annonseplass, så heller jeg litt mot at det vil være unødvendig. Ikke pga manglende effekt, men fordi det bør være en smal sak for Branns partoutkortselgere å skaffe seg redaksjonell plass i BA/BT.


Samme det. De gjør jo ikke det heller...
Legg ned hele klubben!

Ricky

Nei, nettopp.. Og det henger jo antageligvis sammen med at de nå 'nekter' å oppgi partoutkortsalget til media, etter sigende fordi styret skal få se på tallene først.
Hvor ofte møtes styret, egentlig? En gang i måneden?

Nixon

Quote from: Ricky on March 09, 2012, 14:30:42 PMHva angår kjøp av annonseplass, så heller jeg litt mot at det vil være unødvendig. Ikke pga manglende effekt, men fordi det bør være en smal sak for Branns partoutkortselgere å skaffe seg redaksjonell plass i BA/BT.


Nå har både BT og BA skrevet om at Brann kjører nedsatte priser. Men det begynner å bli en stund siden. Og det er ikke slik at Brann bare kan bestille remindere på dette på redaksjonell plass. Så enkelt er det ikke. Tipper at neste oppslag om partoutkort i avisene er at Brann ikke selger så mange som de håper på. For da har avisene en nyhet å skrive om.
Rød makt på Hansa

Yngve

Quote from: krøvel vellevold on March 09, 2012, 13:06:17 PM
De snakker om hvor dyrt det er med hel-/halvsiders annonser, men tenker ikke på at en smart plassert annonse (f.eks. rett ved en Brann-relatert artikkel) på 10x10 cm kan gi omtrent like god effekt - og er mye billigere.   


Me treng ikkje ta opp igjen debatten om heilsider versus 10x10 cm lysingar, då me kjenner poenga der.

Når det gjeld plassering er det slik at Brann ikkje berre kan bestilla lysingar rett ved sidan av saker om Brann. Det er ikkje lov i Noreg det.

Difor er det like stor sjanse for at den kjem ved sidan av ei sak om Trond Nymark eller noko anna fjas.

Dei kan bestilla plass på sportssidene, men det stoppar der.

krøvel vellevold

March 09, 2012, 16:03:42 PM #348 Last Edit: March 09, 2012, 16:06:32 PM by krøvel vellevold
Quote from: Yngve on March 09, 2012, 15:17:21 PM
Når det gjeld plassering er det slik at Brann ikkje berre kan bestilla lysingar rett ved sidan av saker om Brann. Det er ikkje lov i Noreg det.




"Lov i Norge" er det nok. Men det går selvsagt ut over avisens troverdighet om de gjør det. Så avisen selv har nok sikkert regler mot det.

Men om reklamen står på en annen sportsside, så gjør ikke det så mye. Brann-interesserte som leser avisen, leser eller blar gjennom sporten.
Legg ned hele klubben!

Brann_ruler86

Noen andre som ikke har fått noe info om årets partoutkort? Har forstått det slik at alle får nye kort i år og at det ihvertfall er noen som har fått beskjed om at årets kort er klar til henting.
Gå ta banen!

Go Up