• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Overganger 2012

Started by Lasaron, September 03, 2011, 17:13:55 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

roaldinho

Quote from: storB on September 25, 2011, 12:55:16 PM
Quote from: krakra on September 25, 2011, 07:12:23 AM
Haugen er OM og det er som OM han ferdighetene kommer best til syne. Han har ikke fått starte en eneste TL-kamp i denne posisjonen, men startet to kamper som DM hvor han ikke er god, og som kant hvor han er helt greit. I hvert eneste innhopp han har hatt som OM har han vist ekstremferdighetene sine, både pasningsfoten, overblikket og skuddfoten. Han kan gjøre en grei jobb som kant og er ikke dårligere enn Bentley, men man kan ikke forvente at han skal vise hele registeret sitt der.



Syntest du er for rollefokusert på Haugen. En innovervendt venstre ving som Haugen har startet i de siste to kampene har mange av de samme kravene som en OM, som f.eks at han kan komme i skuddposisjon oftere og da gjerne skått inn som er en mye bedre posisjon å skyte fra enn rett på. Innovervendte vinger overlater innleggene til backene, og gjør seg selv spillbar utenfor 16 meteren, mye det samme som en OM.

Hovedforskjellen er mer at han også skal følge løpene deffensivt på motstanders back, men OM har også deffensive ansvar, dog ikke like mye som vingen. Samtidig så har Brann stillt med Haugen høyt oppe på de deffensive dødballene som corner, så det taes hensyn til hans manglende fysikk i egen 16 meter.

En må jo kunne være fleksibel ved å spille i den posisjonen som er til det beste for laget, og ikke bruke det som unnskyldnig for å ikke prestere.


Mye av dette er tull! Mot Haugesund spilte han midtbane sammen med Mjelde, og hvem var det som løp frem i omtrent hvert angrep? Mjelde. Da ville det sett veldig dumt ut om Haugen også hadde løpt frem, en må jo holde tilbake, noe som er greit. Haugen hadde tydeligvis den deffensive jobben i den kampen, noe jeg mener er helt feil da Haugen innehar mye mer offensive kvaliteter enn Mjelde. Og Mjelde er bedre deffensivt enn Haugen.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

storB

Ja, glemte fkh kampen, tenkte da på molde. Poenget mitt ang rollen står derimot.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.


storB

Den rollen er ikke lik OM nei, men likevell lik nok til at Haugen skal kunne spille på sine styrker. Vingrollen i Brann er jo langt ifra den tradisjonelle vingrollen.
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krakra

Nei, jeg syns ikke den er lik nok til å at Haugen skal få ut hele registeret. Noen av ferdighetene blir selvfølgelig relevante, men han får fortsatt mye mer utløp for ferdighetene som OM. Kunne heller brukt Guastavino på kant.

BBB-mod

Dersom Haugen ikke skal selges eller kjøpes en gang til er det ingen grunn til at han skal diskuteres her.

Her også...


BBB-mod

Xminator

Det spørs om ikke Brann bør tenke gjennom om Hopen har en plass i Brannstallen de neste 5 årene. Problemet er vel at han er en spiller sentralt i banen der vi ikke akkurat virker å ha for lite folk i 2012. 19 år, høyvokst med god fysikk, virker å ha godt tempo og ett venstreben utenom det vanlige. Hadde byttet ham med Mjelde på dagen. Og det spørst om ikke han er en bedre mann for oss en å benytte kjøpsretten på Bajter.

Huff

Vi trenger uansett en DM og jeg synes ikke Bajter er god nok, skal vi ikke gå for umiddelbar kvalitet kan vi heller gå for potensiale og da tenker jeg på Barmen som virker å være i ekstremt god utvikling, og som meg bekjent kan spille både DM og OM. Bajter slår meg som en middelmådig TL-spiller som i tillegg ikke akkurat er sympatisk på banen. Middelmådigheter bør en ikke hente med mindre de er meget unge og har et høyere potensiale. Om hopen fungerer som DM bør han være aktuell, men ellers er det venstreback, høyrekat og stopper vi primært bør jakte. Gjerne en høyrekant ala denne Chima i Molde som ikke var Brannaktuell alikevel -en som også fungerer som backup for Ojo for jeg er ikke overbevist om at Labuskas ert god nok.

roaldinho

Håper ikke Brann kjøper Labbetuss. Kampen i går var siste spikeren i kisten for min del, etter å ha sett han spille dårlig mot Skottland, blant annet laget straffespark med en tullete hands. Var rett og slett flaut å se på. Mener han ikke er god nok, Brann bør finne en annen.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Lister

Spørs vel hvilken Bajter vi kjøper, han som var i sogndal kan vi gjerne droppe, men den som viste seg frem i kampene før ser jeg gjerne oftere i rød drakt.
Guinness - Makes you drunk

Xminator

Om vi tar "worst case" er det faktisk veldig tynt blant de som kan spille i de 2 balanserende posisjonene i Brann. Austin går på lånt tid. Torp sannsynligvis ferdig som fotballspiller, Bajter er bare på lån. Og etter det begynner vi på reserveløsningene.

Det er helt klart plass til en spillertype som Hopen. Det er "gambling", men det han har vist i nettopp den balanserende rollen er jo veldig spennende. Ut fra hvordan han fremstår mot oss i går så er han minst like spennende som Haugen og har fysikk som langt overgår det Haugen har. Han er nok også billigere i både innkjøp (gratis...) og drift enn Bajter.

Men hvor god er han egentlig? Vanskelig å si. Han slet da Sogndal slet. Høsten har derimot vert enorm. Vi snakker likevel om en periode på rett under 2 månder, så det er ikke grunnlag for millionlønn og proffdrømmer. Det er mye hardt arbeid før han er på stabilt nivå - om han noensinne når det. Likevel, kontraktsituasjonen og Branns behov for "billig" arbeidskraft tilsier at han er en intressant spiller.

Labbetuss fungerer ikke som enslig spiss. Som Nielsen er han ikke ekstrem og flink nok i oppspillsfasen. Det var dette som gjorde Bakke til en relativt god spiller i rollen. Vi kan ikke forvente å kunne ha en Ojo 2 på benken, så jeg vil heller se en mer ekstrem spiller i rollen. En hodesterk spiller som vinner "alt" mot stopperene. Så får heller målteften komme fra spillerene rundt oppspillspunktet. Vi snakker tross alt om en backupløsning for Ojo.
Som 4-4-2 spiller kunne han fungert. Når du ser hvordan han hele tiden er frem mot keeper når andre spillere avslutter, så ser du også hvorfor han faktisk scorer mål i karrieren sin. Tror han ville vert god for 8-9 mål ved siden av en stjernespiss som scorer 15-20 (Som Helstad sist periode eller Huseklepp). Nå spiller ikke Brann med to spisser lenger, så da blir også innsatsen og utbyttet farget av det for denne spilleren.

Hatleking

Quote from: Xminator on September 26, 2011, 08:50:21 AM
Om vi tar "worst case" er det faktisk veldig tynt blant de som kan spille i de 2 balanserende posisjonene i Brann. Austin går på lånt tid. Torp sannsynligvis ferdig som fotballspiller, Bajter er bare på lån. Og etter det begynner vi på reserveløsningene.

Det er helt klart plass til en spillertype som Hopen. Det er "gambling", men det han har vist i nettopp den balanserende rollen er jo veldig spennende. Ut fra hvordan han fremstår mot oss i går så er han minst like spennende som Haugen og har fysikk som langt overgår det Haugen har. Han er nok også billigere i både innkjøp (gratis...) og drift enn Bajter.

Men hvor god er han egentlig? Vanskelig å si. Han slet da Sogndal slet. Høsten har derimot vert enorm. Vi snakker likevel om en periode på rett under 2 månder, så det er ikke grunnlag for millionlønn og proffdrømmer. Det er mye hardt arbeid før han er på stabilt nivå - om han noensinne når det. Likevel, kontraktsituasjonen og Branns behov for "billig" arbeidskraft tilsier at han er en intressant spiller.

Labbetuss fungerer ikke som enslig spiss. Som Nielsen er han ikke ekstrem og flink nok i oppspillsfasen. Det var dette som gjorde Bakke til en relativt god spiller i rollen. Vi kan ikke forvente å kunne ha en Ojo 2 på benken, så jeg vil heller se en mer ekstrem spiller i rollen. En hodesterk spiller som vinner "alt" mot stopperene. Så får heller målteften komme fra spillerene rundt oppspillspunktet. Vi snakker tross alt om en backupløsning for Ojo.
Som 4-4-2 spiller kunne han fungert. Når du ser hvordan han hele tiden er frem mot keeper når andre spillere avslutter, så ser du også hvorfor han faktisk scorer mål i karrieren sin. Tror han ville vert god for 8-9 mål ved siden av en stjernespiss som scorer 15-20 (Som Helstad sist periode eller Huseklepp). Nå spiller ikke Brann med to spisser lenger, så da blir også innsatsen og utbyttet farget av det for denne spilleren.


Hopen er veldig spanande, men han er først og framst god med ballen i beina. God arbeidskapasitet, men ballvinning er vel ikkje det han er best på - sjølv om han ikkje er dårleg der heller.

krakra

Mener at Hopen er bosman. Hadde vi fått ham og Halvorsen fra Sogndal gratis ville det vært veldig bra. Han kan spille sentralt, men hører naturlig hjemme ute på kanten og har også spilt endel back. Vi trenger jo gode kanter og backer, så han hadde nok vært en solid signering.

Chrisstah

Quote from: krakra on September 26, 2011, 14:29:35 PM
Mener at Hopen er bosman. Hadde vi fått ham og Halvorsen fra Sogndal gratis ville det vært veldig bra. Han kan spille sentralt, men hører naturlig hjemme ute på kanten og har også spilt endel back. Vi trenger jo gode kanter og backer, så han hadde nok vært en solid signering.


Hopen hadde vært en ok signering, men Halvorsen, nei takk etter min mening. Trenger ikke fler egotripper i laget nå. Holder med Bentley, Guastavino og tildels Ojo. Halvorsen er også en som alltid skal gjøre alt selv.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Lister

September 26, 2011, 23:09:39 PM #164 Last Edit: September 27, 2011, 07:10:15 AM by Lister
Var det ikke Halvorsen som var ute med en albue i nakken på Austin?
Guinness - Makes you drunk

krakra

Ja, men jeg syns ikke det betyr noe. Austin har jo også sine svin på skogen uten at vi skulle vært foruten ham.

Jeg er heller ikke enig i at Halvorsen er noen egoistisk spiller, men han spiller jo for et lag hvor han er nesten den eneste som har scoret spillermål. Et lag som spiller med en bakre femmer uansett hvor de spiller eller hvem de møter, og hvor Cato Hansen spiller kant med større defensive enn offensive oppgaver(i følge seg selv). Halvorsen har nok en veldig stor del av det offensive ansvaret i Sogndal og blir ofte alene der fremme. Han er en typisk høyre kantspiller og de har vi ingen av, han har fart og det mangler vi på sidene og han scorer mange mål fra kanten for TLs dårligste offensive lag.

roaldinho

Quote from: krakra on September 26, 2011, 23:26:03 PM
Ja, men jeg syns ikke det betyr noe. Austin har jo også sine svin på skogen uten at vi skulle vært foruten ham.

Jeg er heller ikke enig i at Halvorsen er noen egoistisk spiller, men han spiller jo for et lag hvor han er nesten den eneste som har scoret spillermål. Et lag som spiller med en bakre femmer uansett hvor de spiller eller hvem de møter, og hvor Cato Hansen spiller kant med større defensive enn offensive oppgaver(i følge seg selv). Halvorsen har nok en veldig stor del av det offensive ansvaret i Sogndal og blir ofte alene der fremme. Han er en typisk høyre kantspiller og de har vi ingen av, han har fart og det mangler vi på sidene og han scorer mange mål fra kanten for TLs dårligste offensive lag.


Bytte Mjelde med Halvorsen? Mjelde virker å være bra i mindre klubber (Sandefjord kontra Brann), mens Halvorsen mulig hadde passet bra i Brann med tanke på farten. Mulig man må ut med penger, men jeg hadde sett på det som en grei deal.
Sitat RBH om høsten etter kontraktsforlengelsen til Skarsfjord: " Det er ikke helt rett, vi fikk seirer mot Odd og Sogndal og så lyset i enden av tunnelen. Så ledet vi også 3-1 mot Vålerenga..."

Chrisstah

Quote from: krakra on September 26, 2011, 23:26:03 PM
Ja, men jeg syns ikke det betyr noe. Austin har jo også sine svin på skogen uten at vi skulle vært foruten ham.

Jeg er heller ikke enig i at Halvorsen er noen egoistisk spiller, men han spiller jo for et lag hvor han er nesten den eneste som har scoret spillermål. Et lag som spiller med en bakre femmer uansett hvor de spiller eller hvem de møter, og hvor Cato Hansen spiller kant med større defensive enn offensive oppgaver(i følge seg selv). Halvorsen har nok en veldig stor del av det offensive ansvaret i Sogndal og blir ofte alene der fremme. Han er en typisk høyre kantspiller og de har vi ingen av, han har fart og det mangler vi på sidene og han scorer mange mål fra kanten for TLs dårligste offensive lag.


Hjelper ikke om du er enig eller uenig, det er sånn Halvorsen er som fotballspiller. Har spilt mot han utallige ganger, har også mange i min krets som har spilt på lag med han tidligere og kjenner han personlig. Halvorsen har et problem og det er å gi fra seg ballen.. Om noen lærer han å ta en dragning eller 2 mindre samtidig som de lærer han slippe ballen litt oftere, så har han potensiale til å bli en ok spiller.
Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

krakra

September 27, 2011, 14:28:01 PM #168 Last Edit: September 27, 2011, 14:29:33 PM by krakra
Quote from: Chrisstah on September 27, 2011, 13:08:51 PM
Quote from: krakra on September 26, 2011, 23:26:03 PM
Ja, men jeg syns ikke det betyr noe. Austin har jo også sine svin på skogen uten at vi skulle vært foruten ham.

Jeg er heller ikke enig i at Halvorsen er noen egoistisk spiller, men han spiller jo for et lag hvor han er nesten den eneste som har scoret spillermål. Et lag som spiller med en bakre femmer uansett hvor de spiller eller hvem de møter, og hvor Cato Hansen spiller kant med større defensive enn offensive oppgaver(i følge seg selv). Halvorsen har nok en veldig stor del av det offensive ansvaret i Sogndal og blir ofte alene der fremme. Han er en typisk høyre kantspiller og de har vi ingen av, han har fart og det mangler vi på sidene og han scorer mange mål fra kanten for TLs dårligste offensive lag.


Hjelper ikke om du er enig eller uenig, det er sånn Halvorsen er som fotballspiller. Har spilt mot han utallige ganger, har også mange i min krets som har spilt på lag med han tidligere og kjenner han personlig. Halvorsen har et problem og det er å gi fra seg ballen.. Om noen lærer han å ta en dragning eller 2 mindre samtidig som de lærer han slippe ballen litt oftere, så har han potensiale til å bli en ok spiller.

Halvorsen er da vitterlig allerede mer enn en ok spiller. Langt bedre enn våre nåværende kantspillere. Du må gjerne mene at du sitter på fasiten og at det ikke hjelper at jeg er uenig. Jeg har sett Sogndal flere ganger i år og oppfatter ikke Halvorsen som en spesielt egoistisk spiller. Iallefall ikke på Bentley og Guastavino-nivå.


Markmus

Babacarr gikk fra Senegal til Island. For en kontrast det må ha vært :P
Ka du ve?

Nixon

Quote from: Markmus on September 28, 2011, 20:11:56 PM
Babacarr gikk fra Senegal til Island. For en kontrast det må ha vært :P


Ja, men kanskje bra for oss. Når han har gjort det bra der vil sjansen være større for at overgangen blir lettere til norsk fotball ved en eventuell overgang.
Rød makt på Hansa

Markmus

Ka du ve?

Klaus_Brann

Quote from: vebo on September 28, 2011, 19:29:52 PM
To gutter på prøvespill nå:
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5753207.ece
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5748512.ece


Dette liker jeg, og har etterlyst en stund. Pøs på med prøvespillere fremover, og brått treffer man gull.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Huff

Quote from: vebo on September 28, 2011, 19:29:52 PM
To gutter på prøvespill nå:
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5753207.ece
http://www.ba.no/sport/fotball/brann/article5748512.ece


Fint med prøvespillere, spesielt når det ikke er snakk om rollespesialister, men islandsk nivå to? Samtidig synes jeg det virker altfor lett å få kontrakt (utlån) i Brann. Hvor mange har hospitert her sålangt under Skarsfjord? Tar en med Labusken som strengt tatt er Brannspiller, kommer jeg frem til seks stykk i farten, og av disse er det kun Zsolt som har overbevist meg. Har en tilsvarende tålmodighet med våre egne juniorer?

Lasaron

Vi har gull, for svingende. Jeg er så møkk lei av at høy alder, annen nasjonalitet og høy lønning skal gå foran kvalitet.
Blir de guttene signert kan du ta deg en røver på at de blir prioritert foran våre lokale talenter. Hvorfor? Fordi de er hentet utenfra og signeringen må rettferdiggjøres.
Tren på langskudd

Xminator

Quote from: Lasaron on September 28, 2011, 21:53:50 PM
Vi har gull, for svingende. Jeg er så møkk lei av at høy alder, annen nasjonalitet og høy lønning skal gå foran kvalitet.
Blir de guttene signert kan du ta deg en røver på at de blir prioritert foran våre lokale talenter. Hvorfor? Fordi de er hentet utenfra og signeringen må rettferdiggjøres.


De blir hentet på prøvespill fordi kvaliteten du innbiller deg vi har selv ikke er der.

Lasaron

Vel, der er jeg uenig. (Selv om jeg ikke ser en eneste trening, og ikke har sett noen prøvespillere.)

Kristoffer Larsen, for eksempel, han gjør de sykeste ting med ballen. Det der mot Blacburn var ikke et blaff. Jeg har sett ham i flere kamper, og han gjør det i hver kamp utenom eliteserien. Der vil det komme hvis han får spilletid.
Med mindre de er John Obi Mikel-god så vil jeg ikke ha de. Jeg er redd det blir en ny Mezquida og Juninho, som ikke tilførte A-laget noe, men som stengte for andre som er like gode. Minst. Men de var jo hentet utenfra, og hadde høyere lønn. Da er det litt prestisje. Da skulle de prioriteres foran. Det er feil.

Ja, det finnes mellomting mellom Juninho og Mikel.
Tren på langskudd

Wingfoot

Jeg er enig i at Juninho kunne vi godt vært foruten, men syns jeg så et potensiale i Mezquida.

Uansett er det bra at Brann tar imot en del nye spillere og bygger opp bekjentskaper rundt omkring for framtidig kartlegging.

Det er på ingen måte gitt at noen av disse blir gitt kontrakt ved neste overgangsvindu, men det kan jo seff dukke opp ett og annet stjerneskudd.
Skarsfjord har jo vist at han klarer å hente slikt før ;)
Står på Frydenbø og synger av full hals!

vebo

Quote from: Lasaron on September 29, 2011, 08:27:33 AM
Vel, der er jeg uenig. (Selv om jeg ikke ser en eneste trening, og ikke har sett noen prøvespillere.)

Kristoffer Larsen, for eksempel, han gjør de sykeste ting med ballen. Det der mot Blacburn var ikke et blaff. Jeg har sett ham i flere kamper, og han gjør det i hver kamp utenom eliteserien. Der vil det komme hvis han får spilletid.
Med mindre de er John Obi Mikel-god så vil jeg ikke ha de. Jeg er redd det blir en ny Mezquida og Juninho, som ikke tilførte A-laget noe, men som stengte for andre som er like gode. Minst. Men de var jo hentet utenfra, og hadde høyere lønn. Da er det litt prestisje. Da skulle de prioriteres foran. Det er feil.

Ja, det finnes mellomting mellom Juninho og Mikel.


Larsen har så dårlige knær at det er usikkert om han noensinne kan leve av å spille fotball.
Tiocfaidh ár lá

Lasaron

Tren på langskudd


Jose Arrogantio

Quote from: Lasaron on September 29, 2011, 08:27:33 AM
Vel, der er jeg uenig. (Selv om jeg ikke ser en eneste trening, og ikke har sett noen prøvespillere.)

Kristoffer Larsen, for eksempel, han gjør de sykeste ting med ballen. Det der mot Blacburn var ikke et blaff. Jeg har sett ham i flere kamper, og han gjør det i hver kamp utenom eliteserien. Der vil det komme hvis han får spilletid.
Med mindre de er John Obi Mikel-god så vil jeg ikke ha de. Jeg er redd det blir en ny Mezquida og Juninho, som ikke tilførte A-laget noe, men som stengte for andre som er like gode. Minst. Men de var jo hentet utenfra, og hadde høyere lønn. Da er det litt prestisje. Da skulle de prioriteres foran. Det er feil.

Ja, det finnes mellomting mellom Juninho og Mikel.


De to prøvespillerne er defensive spillere, Larsens plass i stallen trues ikke på noen måte av disse to her.

krakra

Nei, men vi har talenter både som midtstopper, back og midtbane. Vi lot jo et supertalent på stopperplass slippe også. Bare for å holde plassen ledig for en ny afrikaner?

Jose Arrogantio

Dure forsvant, og kan se ut som det var en tabbe, men gjort er gjort, og vi kan da ikke la være å se etter andre spillere fordi vi lot ham glippe. For andre defensive talenter, er det vel bare Grønner og Skage vi har vel? Yaw begyner å bli for gammel til å bli ansett som talent. Grønner er vel neppe klar for fast tippeligaspill, i hvert fall ikke om vi skal kjempe om medalje. Antar basert på alderen, har ikke sett spilleren. For Skage så har jeg ikke sett ham spille heller, men han er fra inntrykket jeg har fått av folk her som har sett ham i Brann 2 i år ikke noe veldig stort talent.

krakra

I Løv-Ham var vi også Glesnes og Kallevik. Det er flere gode forsvarstalenter, som kan bli god på lang sikt. Om vi slutter å sperre dem ute.

Jose Arrogantio

Med mindre de er gode nok til å gå rett på laget og hjelpe oss til å kjempe om medalje synes jeg det er greit vi ser etter spillere utenfor Bergen.

Vi må bli bedre på å satse på talenter, men vi kan ikke gå helt andre veien og la være hente andre spillere også.

krakra

På hvilken måte skal vi satse på talentene hvis  vi til stadighet skal satse på "bedre" spillere i deres posisjoner og alltid hente nye spillere som skal stå i veien for dem? Forresten er det overhodet ingen garanti for at disse prøvespillerne er gode nok til å gå rett på et lag som kjemper om medalje. Tadas, Bajter, Juninho, Nicolas og Diego har ikke akkurat vært super-suksesser.

pidre

Kjøper man spillere "utenfra" bør de være gode, og mer enn ok. Er de "bare" ok, ja da kan man heller satse på lokale talenter.

Følgende spillere kan vi etter mitt syn kvitte oss med, og erstatte med kjøp av bedre spillere/lokale talenter.

- Birkir Mar Sævarson. Snublefot har hatt noen få fantastiske offensive raid, men mer og mer sjelden. Dårlig offensivt, bare passelig god defensivt, lager mange unødvendige frispark, gir mange innkast og cornere. For dårlige basisferdigheter.

- Yaw. Har stagnert, og kommer ikke videre i Brann. Tror ikke han har potensiale til å bli en topp stopper. For dårlige basisferdigheter.

- Kalvenes. En god squadplayer, men tiden går og han bør ut av troppen på sikt.

- Fakiri. Er ikke god nok. Kan ikke klarere lenger enn til midtbanen. Bidrar svært lite offensivt.

- Holmvik. Har imponert meg i år med god innstilling, men mangler ferdigheter.

- Mjelde. Er gretten og har ikke ferdighetene som kreves. Veldig mange balltap på midten og sinker spillet.

- Labukas. Virker veldig proff, men prestasjonene er ikke gode nok.

- Baijter. Har skuffet så langt. God med ball, men det blir for puslete og for mye småspill.

- Bentely. Håpløst, selg han tilbake til Odd. Kan ikke skylde på skade i sesongoppkjøringen lenger. Han presterer ingenting. Kunstgress-spiller. 
Saludar a los monos!

Jose Arrogantio

Nettopp derfor man lar de prøvespille, for å se at de er gode nok til å kunne styrke stallen. At vi starter såpass tidlig øker sjansen for at vi finner en Zsolt i stedet for en Tadas. Alle lag som dyrker gode talenter kjøper også spillere. Til og med Barcelona bruker store summer på spillere, til tross for at de har noen av verdens største talenter til rådighet, uten at det hemmer talentutviklingen deres. Mener du virkelig at vi ikke skal kjøpe inn noen spillere i det hele tatt?

krakra

September 29, 2011, 12:51:17 PM #190 Last Edit: September 29, 2011, 12:52:52 PM by krakra
Men Brann dyrker ikke gode talenter. Vi dyrker ikke talenter i det hele tatt og burde kanskje begynne med det før vi henter enda en utenlandsk middelmådighet som ikke gjør annet enn å binde opp lønnsmidler og stå i veien for talentene.

Finner vi en ny Zsolt må vi gjerne kjøpe ham, men sjansen er nok større for at vi finner en ny Bajter, Juninho, Diego, Tadas eller Nicolas. Fem spiller vi godt kunne byttet ut med lokale talenter.

Det er greit å hente folk på prøvespill. Er de superspillere så signer dem gjerne. Problemet er at nåløyet for våre egne talenter virker å være en god del smalere enn for utenlandske middelmådigheter.

pidre

Etter mitt syn; disse kan klubben satse på og bygge lag rundt:

-Lesiewskiy
-Zsolt
-Grorud
-Austin
-Haugen
-Torp
-Guastavino
-Ojo

Haugsdal, Larsen og Barmen (squad forløpig)

Saludar a los monos!

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on September 29, 2011, 12:51:17 PM
Men Brann dyrker ikke gode talenter. Vi dyrker ikke talenter i det hele tatt og burde kanskje begynne med det før vi henter enda en utenlandsk middelmådighet som ikke gjør annet enn å binde opp lønnsmidler og stå i veien for talentene.

Finner vi en ny Zsolt må vi gjerne kjøpe ham, men sjansen er nok større for at vi finner en ny Bajter, Juninho, Diego, Tadas eller Nicolas. Fem spiller vi godt kunne byttet ut med lokale talenter.

Det er greit å hente folk på prøvespill. Er de superspillere så signer dem gjerne. Problemet er at nåløyet for våre egne talenter virker å være en god del smalere enn for utenlandske middelmådigheter.


Ja, er jo det jeg sier at vi må bli bedre på å dyrke våre talenter, men å bruke det at vi er dårlige på å dyrke talenter til å klage over at vi henter inn prøvespillere blir litt for fanatisk. De er ikke signert en gang før folk blir sure over at de visstnok står i veien for våre talenter.

krakra

Ingen som har sutret over at vi henter prøvespillere.

Jose Arrogantio

Quote from: krakra on September 29, 2011, 13:03:36 PM
Ingen som har sutret over at vi henter prøvespillere.


Sjekk Lasaron's post litt over her.

Huff

Quote from: Jose Arrogantio on September 29, 2011, 13:22:09 PM
Quote from: krakra on September 29, 2011, 13:03:36 PM
Ingen som har sutret over at vi henter prøvespillere.


Sjekk Lasaron's post litt over her.


Nå kan dette tolkes i forskjellige retninger. Personlig er jeg overhodet ikke imot at Brann henter prøvespillere, men jeg er overrasket over hvor mye tillit disse prøvespillerne får i forhold til våre egne talenter. De nevnte talentene er tross alt i finalen i jetcup og har allerede slått ut flere lag som delvis har bestått av talenter som er blant TLs mest spennende unge spillere og som har vist et langt høyere nivå i TL enn en del av de prøvespillerne vi har valgt å satse på. Hvorfor presterer våre talenter bedre enn disse når de spiller mot hverandre, er det kun flaks og tilfeldigheter? Juninho er et eksempel på en spiller som fikk langt mer spilletid i TL enn hele b-listen vår i år til sammen(ganger tre). I samtlige av disse innhoppene var han elendig, mens juniorene på lag som VIF, Viking, FFK og RBK har overbevist og spilt godt i tippeligaen. Våre juniorer har nå til gangs vist at de holder samme nivå som jhuniorspillerne på de nevnte lagene, men de får ikke spilletid, hvorfor? Basert på den empirien vi har tilgjengelig -nemlig hvordan de presterer i kamp etter kamp- er det jo høyst usannsynlig at de er så mye svakere enn juniorene til Viking og Vif.

Prøvespillerne våre -samt enkelte av de etablerte som ikke slår til- får derimot spille gang på gang og får fornyet tillit selv etter elendige kamper. De yngre spilleren våre som gjør det bra i enkelte innhopp må gjerne vente i fem-seks ligakamper før de får en tre-fire minutter på slutten av en kamp.

Faktum er at vi har hatt en god del prøvespillere innom klubben under Skarsafjord. En god del har etter slike prøvespill kommet på lån og fått spille en del. Fellesnevneren er at ingen -foruten en- har overbevist. De fleste har rett og slett ikke holdt nivået, men har tross dette fått sjansen til å prøve og felie -i motsetning til våre egne talenter.

At vi henter folk inn på prøvespill er jeg egentlig kun positivt til, men ikke når vi tidvis henter folk på måfå etter de har blitt veiet og funnet for lette av flere Adeccoligaklubber (islendngene som var innom), og ikke når de får kontrakt tross manglende ferdigheter. Tromsø henter stadig inn Senegalesere på prøvespill, men svært få får bli utover treningsuken og de få de lar bli viser seg ofte å være genuint gode spillere som faktisk tilfører til noe. TIl henter ikke et dårlig alternativ på backplass dersom deres beste back og en halvgod backupmidtstopper som til nød kan spille back begge er skadet. Vi henter tydeligvis inn masse elendige prøvespillere fra gud vet hvor på måfå. De som er elendige sendes hjem, de som er middels dårlige blir testet ut og får til dels tillit. Kristoffer Larsen har ikke vært fantastisk når han har fått sjansen, han har overhodet ikke vært noen åpenbaring, men i motsetning til det store flertall av de prøvespillerne vi har sent utpå stadionmatten har han vist at han har noe i TL å gjøre, han holder i hvert fall nivået, og han er langt mer spennende enn flertallet av de svake spillerne vi har på lån.

Hadde talentene våre fått tilsvarende sjanser på a-laget som de dårlige prøvespillerne er jeg overbevist om at flere hadde tatt nivået. Dette er ikke ønskedrømmer, men baserer seg på at våre talenter spiller jevnt med -og bedre enn talenter som faktisk har tatt TL-nivået i andre klubber. Hva mer skal de gjøre for å få tillit -å da tilsvarende tillit som de dårlige prøvespillerne? Det er ikke snakk om at Austin, Zsolt eller Guastavinho tar plassen fra gode talenter. Det er Juninho, Diego, Mezquida, Baijter og de andre. 

Lasaron

Nemlig!
Poenget er at hvis de to guttene blir signert fordi man har tro på de, så vil de bli prioritert foran uansett hvor god eller dårlig de faktisk er. Hvorfor har jeg skrevet om over.
Tren på langskudd

Lister

Tevez er på markedet snart, her bør hardball kjenne sin besøkelsestid.

Investeringene må stå i stil med ambisjonene!
Guinness - Makes you drunk

Jose Arrogantio

Quote from: Huff on September 29, 2011, 14:09:36 PM
Quote from: Jose Arrogantio on September 29, 2011, 13:22:09 PM
Quote from: krakra on September 29, 2011, 13:03:36 PM
Ingen som har sutret over at vi henter prøvespillere.


Sjekk Lasaron's post litt over her.


Nå kan dette tolkes i forskjellige retninger. Personlig er jeg overhodet ikke imot at Brann henter prøvespillere, men jeg er overrasket over hvor mye tillit disse prøvespillerne får i forhold til våre egne talenter. De nevnte talentene er tross alt i finalen i jetcup og har allerede slått ut flere lag som delvis har bestått av talenter som er blant TLs mest spennende unge spillere og som har vist et langt høyere nivå i TL enn en del av de prøvespillerne vi har valgt å satse på. Hvorfor presterer våre talenter bedre enn disse når de spiller mot hverandre, er det kun flaks og tilfeldigheter? Juninho er et eksempel på en spiller som fikk langt mer spilletid i TL enn hele b-listen vår i år til sammen(ganger tre). I samtlige av disse innhoppene var han elendig, mens juniorene på lag som VIF, Viking, FFK og RBK har overbevist og spilt godt i tippeligaen. Våre juniorer har nå til gangs vist at de holder samme nivå som jhuniorspillerne på de nevnte lagene, men de får ikke spilletid, hvorfor? Basert på den empirien vi har tilgjengelig -nemlig hvordan de presterer i kamp etter kamp- er det jo høyst usannsynlig at de er så mye svakere enn juniorene til Viking og Vif.

Prøvespillerne våre -samt enkelte av de etablerte som ikke slår til- får derimot spille gang på gang og får fornyet tillit selv etter elendige kamper. De yngre spilleren våre som gjør det bra i enkelte innhopp må gjerne vente i fem-seks ligakamper før de får en tre-fire minutter på slutten av en kamp.

Faktum er at vi har hatt en god del prøvespillere innom klubben under Skarsafjord. En god del har etter slike prøvespill kommet på lån og fått spille en del. Fellesnevneren er at ingen -foruten en- har overbevist. De fleste har rett og slett ikke holdt nivået, men har tross dette fått sjansen til å prøve og felie -i motsetning til våre egne talenter.

At vi henter folk inn på prøvespill er jeg egentlig kun positivt til, men ikke når vi tidvis henter folk på måfå etter de har blitt veiet og funnet for lette av flere Adeccoligaklubber (islendngene som var innom), og ikke når de får kontrakt tross manglende ferdigheter. Tromsø henter stadig inn Senegalesere på prøvespill, men svært få får bli utover treningsuken og de få de lar bli viser seg ofte å være genuint gode spillere som faktisk tilfører til noe. TIl henter ikke et dårlig alternativ på backplass dersom deres beste back og en halvgod backupmidtstopper som til nød kan spille back begge er skadet. Vi henter tydeligvis inn masse elendige prøvespillere fra gud vet hvor på måfå. De som er elendige sendes hjem, de som er middels dårlige blir testet ut og får til dels tillit. Kristoffer Larsen har ikke vært fantastisk når han har fått sjansen, han har overhodet ikke vært noen åpenbaring, men i motsetning til det store flertall av de prøvespillerne vi har sent utpå stadionmatten har han vist at han har noe i TL å gjøre, han holder i hvert fall nivået, og han er langt mer spennende enn flertallet av de svake spillerne vi har på lån.

Hadde talentene våre fått tilsvarende sjanser på a-laget som de dårlige prøvespillerne er jeg overbevist om at flere hadde tatt nivået. Dette er ikke ønskedrømmer, men baserer seg på at våre talenter spiller jevnt med -og bedre enn talenter som faktisk har tatt TL-nivået i andre klubber. Hva mer skal de gjøre for å få tillit -å da tilsvarende tillit som de dårlige prøvespillerne? Det er ikke snakk om at Austin, Zsolt eller Guastavinho tar plassen fra gode talenter. Det er Juninho, Diego, Mezquida, Baijter og de andre. 


Mye enig med deg her, men jeg synes likevel det blir feil å dømme prøvespillerne nedenom og hjem allerede før de har fått prøvd seg i en kamp eller en gang blitt signert. Man vet jo ikke en gang om man snakker om en Zsolt eller en Diego som tar talentplassen.

psv-hasund

Juninho var 18 år gammel og flere hakk bedre enn de han spilte sammen med på andre laget. Jeg er enig med at han ikke fikk til det samme for a-laget, men det bør vel kun bety at de andre talentene som ikke fikk spille gjerne ikke var god nok til å ta nivået.

Jeg vet at dagens 2.lag er bedre enn laget som Juninho spilte på, men jeg forstår ikke helt tankegangen om at det var feil å satse på Juninho som var klart best på 2.laget og 18 år.

Er ikke det talentsatsning? Må talentene være fra Bergen for at det skal telle?

Jeg håper vi får frem gode unge spillere, men synes at kravet om å skarre på R-ene bør vi revurdere.

Go Up