• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongstruktur

Started by krøvel vellevold, November 02, 2010, 17:22:17 PM

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Go Down

krøvel vellevold

November 02, 2010, 17:22:17 PM Last Edit: November 02, 2010, 17:38:01 PM by krøvel vellevold
Ser at denne Martin Andresen snakker varmt om å legge om sesongstrukturen til å passe med kontinental-Europa. VIF skal visstnok legge frem forslag på neste fotballting.

Jeg må bare spørre: Hva faen er vitsen?

For å ta det lite logiske i det: Dette funker gjerne i land hvor man spiller noenlunde sammenhengende fra august til mai. Men i Norge må man uansett ha en vinterpause på tre-fire måneder. For meg er det fullstendig ulogisk å ha en sesong med tre-fire måneders pause midt i sesongen, for så å ha en måneds pause mellom sesongene. Det blir jo som å ha to sesonger i én. "Neste serierunde er om fire måneder" eller "Der var serien over for denne gang. Vi ønsker vel møtt til seriestart om fire uker". Og ha pause en måned eller to midt i den beste tiden for fotball? Håpløst!

Så er det selve begrunnelsen om å legge om sesongen: Vi må liksom legge om serien for å gjøre det bedre i Europa. Men hvorfor? Jo, nå går det ni måneder fra en blir seriemester til en deltar i CL-kvalik, så da er det ikke nøedvendigvis det beste laget som deltar i CL. Men nå har jo de norske lagene en fordel ved at de er midt i sesongen og i knallform når kvaliken til CL spilles i juli og august. Skal seriestart være i juli/august, mister vi den fordelen. Det nytter ikke å være i knallform i november og desember hvis man ble slått ut i august! Ikke det at det gjør noe at norske lag driter seg ut i kvaliken (det er jo RBK og VIF vi eventuelt snakker om), men jeg forstår bare ikke logikken i tøyset.
Og uansett om seriestart er i mars eller august, så blir det jo uansett ikke snakk om å spille serie i desember og februar når det også spilles e-cup.

I tillegg til dette, er det en praktisk ulempe med det også: Man kan ikke bare legge om sesongen i Tippeligaen. I og med at det er opp-/nedrykk mellom alle divisjoner, så er det en nødvendighet at alle divisjoner må spille parallelt. Det er umulig at Tippeligaen kan spille høst-vår, mens resten av divisjonene spiller som før. Dermed må men legge om sesongen i hele divisjonssystemet. Da skal altså lag i laveste divisjon i Finnmark la være å spille serie i sommermånedene, men i stedet må ha en masse kamper i måneder der det er vinter på de kanter. Og alt bare fordi man er sikker på at dette kan gi et knippe norske lag en fordel i e-cup...

Legg ned hele klubben!

storB

Stemmer for den danske modellen med tysk oppsett. Vinterpause fra nyttår til februar. At tilskuertallene synker vinterstid erstatter vell kun tilskuersvikten i fellesferien = status quo?
"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

Nixon

Andresen glemmer jo helt publikum her. At spillerne er ute på banen for å underholde flest mulig mennesker er han ikke opptatt av i det hele tatt. Fotball er jo en slags symbiose mellom spillere og publikum, og tar man den ene delen vekk er det ikke mye igjen. I så måte er det vel en farlig vei å gå for et Oslo-lag. Tipper at de kanskje er mest utsatt for dårlig oppmøte om vinteren.
Rød makt på Hansa

krøvel vellevold

Quote from: storB on November 02, 2010, 17:51:35 PM
Stemmer for den danske modellen med tysk oppsett. Vinterpause fra nyttår til februar. At tilskuertallene synker vinterstid erstatter vell kun tilskuersvikten i fellesferien = status quo?


Er du morsom? Tilskuertallene går jo knapt ned om sommeren. Men i snøstorm? Så definitivt!
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: Nixon on November 02, 2010, 17:52:35 PM
Andresen glemmer jo helt publikum her. At spillerne er ute på banen for å underholde flest mulig mennesker er han ikke opptatt av i det hele tatt. Fotball er jo en slags symbiose mellom spillere og publikum, og tar man den ene delen vekk er det ikke mye igjen. I så måte er det vel en farlig vei å gå for et Oslo-lag. Tipper at de kanskje er mest utsatt for dårlig oppmøte om vinteren.


Det eneste man er opptatt av, er gresset. Bare gresset er bra (eller man har kunstgress), så er visst alt mulig. Da driter de i om det kommer 500 tilskuere på kamp...
Legg ned hele klubben!

storB

Quote from: krøvel vellevold on November 02, 2010, 17:55:01 PM
Quote from: storB on November 02, 2010, 17:51:35 PM
Stemmer for den danske modellen med tysk oppsett. Vinterpause fra nyttår til februar. At tilskuertallene synker vinterstid erstatter vell kun tilskuersvikten i fellesferien = status quo?


Er du morsom? Tilskuertallene går jo knapt ned om sommeren. Men i snøstorm? Så definitivt!



Juli og august er det nedgang. Snøstorm er jo selvfølgelig ett ytterpunkt som en må ta høyde for, likeledes som at det ikke kommer folk når det er orkan i oktober. Poenget er at folk ikke er vant med å gå på kamp om vinteren fordi en aldri har hatt dette tilbudet, er godt mulig dette ville bli en tradisjon etterhvert. Det kan hverken du eller jeg si noe om, for her har vi bare dårlig Royal League data til grunn.



"Ojo er en stor mann, og idag spillte han mot to kvinnfolk" Mjelde etter RBK kampen.

krøvel vellevold

En annen ting jeg vil ta opp i denne tråden, er antall lag og antall kamper.

Jeg stemmer for en sesongstruktur der alle møter alle to ganger, og at antall lag er 14 eller 16.

Noen snakker om å redusere til tolv lag som møter hverandre tre ganger hver. Altså 33 serierunder. Det tror jeg kan bli litt mye. 30 kamper er mer enn nok i et land der sesongen ikke bør vare stort lenger enn 7-8 måneder. I hvert fall i sesonger der det er EM/VM-sluttspill. Denne varianten gjør at noen lag får 17 hjemmekamper, mens andre får 16. Det vil også være slik at man møter noen lag to ganger hjemme, mens man møter andre lag to ganger borte. Ikke helt rettferdig system dette.

Så har man "den skotske varianten": 12 lag som først møtes i 22 runder. Deretter deles serien i en øvre og en nedre del, slik at man spiller 10 runder til. Med andre ord: Man møter lagene på sin egen halvdel hele fire ganger. Er det moro? Veldig festlig med to Tromsø-turer (dyrt), to Trondheim-turer (tap) og fire Møre & Romsdal-turer (tap) hvert år... Det er jo kjedelig å møte de samme gangene om og om igjen. Det blir jo som NHL, NBA og MLB. Variasjon i motstanden er ikke dumt...

Nei, jeg stemmer altså for 14 eller 16 lag som møtes en gang hjemme og en gang borte. Enkelt og greit.
Legg ned hele klubben!

krøvel vellevold

Quote from: storB on November 02, 2010, 18:01:31 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 02, 2010, 17:55:01 PM
Quote from: storB on November 02, 2010, 17:51:35 PM
Stemmer for den danske modellen med tysk oppsett. Vinterpause fra nyttår til februar. At tilskuertallene synker vinterstid erstatter vell kun tilskuersvikten i fellesferien = status quo?


Er du morsom? Tilskuertallene går jo knapt ned om sommeren. Men i snøstorm? Så definitivt!



Juli og august er det nedgang. Snøstorm er jo selvfølgelig ett ytterpunkt som en må ta høyde for, likeledes som at det ikke kommer folk når det er orkan i oktober. Poenget er at folk ikke er vant med å gå på kamp om vinteren fordi en aldri har hatt dette tilbudet, er godt mulig dette ville bli en tradisjon etterhvert. Det kan hverken du eller jeg si noe om, for her har vi bare dårlig Royal League data til grunn.






Det sier jo seg selv at det er mindre attraktivt å gå på kamp midt på vinteren. Orkan i oktober? Når skjedde det? Når var det sist orkan i det hele tatt? Uansett er det ikke oktober som byttes ut. Det er juni og juli. Nedgangen midt på sommeren er marginal. Mye vanskeligere å få folk til å gå på kamp i snøføyk og minusgrader. Det er jo en grunn til at klubbene og NSA vil ha seriestarten senere enn den var i år...
Legg ned hele klubben!

ostraume

Hadde vært moro om Brann kunne gått til CL-kvaliken rett etter gullet kom hem i stedet for sommeren etter når oppløsningen var godt i gang. Så Europa-argumentet er saklig nok.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

AndreasNV

Det som sterkest definerer når fotball bør spilles er klimaet. Klimaet i Danmark tillater visst fotball om vinteren, så da får de kose seg. I Norge funker det ikke. Hvis ikke N. F.f. bestemmer seg for at Tippeliga-arenaer skal ha et tak. Noe som ikke ville overrasket meg, siden kunstgress visst nok er like bra som gress for de.

Dagens situasjon er og elendig. Fotball på gress i mars. Den setningen (på norsk) er latterlig. Spill heller fra den 1. april til den 30. november. Enkelt og greit fordi at når gresset har grodd, blir det igjen litt etter at det har sluttet å gro. Hvis gresset gror fra midten av mars til midten av november, er den perioden som jeg sa den beste, hvis vi ABSOLUTT må ha åtte måneder med fotball.

Det reiser en annen diskusjon. Sommer-pause. Det er kanskje enda mer latterlig. I den perioden som Tippeligaen har sommer-pause i burde det blitt spilt to kamper i uken! Pause fordi Rosenborg har v.m.-spillere er greit, den er jeg med på, men ikke ferie. Kom the fuck an.

Forresten: N. F.f. sa på TV 2s Sportstabloid i mars at den eneste grunnen til at serien starter i mars er at landslaget skal få kamp-trening før kvalifiseringen. Fakta.
Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

SK

Quote from: AndreasNV on November 02, 2010, 18:46:05 PM
Forresten: N. F.f. sa på TV 2s Sportstabloid i mars at den eneste grunnen til at serien starter i mars er at landslaget skal få kamp-trening før kvalifiseringen. Fakta.


Det er jo et elendig argument, all den tid de fleste på landslaget spiller i utlandet.

AndreasNV

Quote from: SK on November 02, 2010, 19:06:18 PM
Quote from: AndreasNV on November 02, 2010, 18:46:05 PM
Forresten: N. F.f. sa på TV 2s Sportstabloid i mars at den eneste grunnen til at serien starter i mars er at landslaget skal få kamp-trening før kvalifiseringen. Fakta.


Det er jo et elendig argument, all den tid de fleste på landslaget spiller i utlandet.
Jeg kunne ikke vært mer enig.
Fotball er vårt medium. Vi representerer Bergen! VI E' BRANN!

Hatleking

Hadde det ikkje gått an å ta ein vinterturne med landslaget då?

nummer9

Norske lag har med dagens system en formtopp under kvallikk til gruppespillet i Europa-league/CL? Vil en ikke si det? Dette er vel eneste muligheten TL-lag har for å konkurrere ute i "Europa"?

dudo

Quote from: nummer9 on November 02, 2010, 19:12:52 PM
Norske lag har med dagens system en formtopp under kvallikk til gruppespillet i Europa-league/CL? Vil en ikke si det? Dette er vel eneste muligheten TL-lag har for å konkurrere ute i "Europa"?


Jo, men problemet er at man kvalifiserer seg til kvalifiseringen 9 mnd før man skal spille den, ikke to-tre, og akkurat dét er negativt i en så variabel liga som den norske.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

SK

November 02, 2010, 19:16:20 PM #15 Last Edit: November 02, 2010, 19:22:27 PM by SK
Quote from: Hatleking on November 02, 2010, 19:09:45 PM
Hadde det ikkje gått an å ta ein vinterturne med landslaget då?


Ja, det har de jo gjort en del ganger før. Stort sett er det bortkastet tid, med laget fullt av C-spillere i kamper mot jallalag spm Bahrain, Jamaica, UAE, Hong Kong o.s.v. Det man har kommet frem til etter disse turneringene er stort sett at de fleste spillerne som fikk sjansen, ikke har noe på landslaget å gjøre.

Men det er selvsagt bedre at landslaget bruker tiden på dette, enn at serien i Norge skal begynne alt for tidlig.

Henki

Quote from: nummer9 on November 02, 2010, 19:12:52 PM
Norske lag har med dagens system en formtopp under kvallikk til gruppespillet i Europa-league/CL? Vil en ikke si det? Dette er vel eneste muligheten TL-lag har for å konkurrere ute i "Europa"?


Enig her. Hvis det er et mål at norske lag skal ha mulighet til å kvalifisere seg til Europa, og ser vi litt stort på det er det jo det NFF bør ha en stor del av sitt fokus på, så bør sesongen legges oppslik at formtoppen til norske lag er på et tidspunkt når motstanderne ikke har formtopp.
Ballen skal fremover!

Markmus

Kanskje de vil at lagene skal ha en formtopp etter gruppespillene - fordi vi har jo en sjanse der :rolleyes:
Ka du ve?

dudo

Quote from: Markmus on November 02, 2010, 23:56:54 PM
Kanskje de vil at lagene skal ha en formtopp etter gruppespillene - fordi vi har jo en sjanse der :rolleyes:


Nei, det er ikke derfor. Det er som nevnt for at ikke f eks Hønefoss skal måtte vente de 9 mnd de må nå om de kvalifiserer seg - og i mellomtiden få den uunngåelige formsvikten.
And it's a moral to this story! Or at least it was supposed to be a moral, but since I'm dyslectic it is in fact - a marble!

krakra

Ja, TL er så ustabil at lagene som tar medalje og får Europacupkvalikk gjerne har rukket å bryte sammen og blitt et bunnlag innen kvalikken starter. En løsning hadde jo vært å prøve å stabilisere TL. Noe jeg tror vil skje naturlig når 16-lagsserien får satt seg og finanskrisen etterhvert forsvinner fra fotballen. Eller så kan man snu seriestrukturen slik at serien avsluttes "like før" kvalikken starter.

NFF ønsker å få flere lag ut i Europa. De driter nok fullstendig i tilskuerne.

Klaus_Brann

Quote from: storB on November 02, 2010, 18:01:31 PM
Quote from: krøvel vellevold on November 02, 2010, 17:55:01 PM
Quote from: storB on November 02, 2010, 17:51:35 PM
Stemmer for den danske modellen med tysk oppsett. Vinterpause fra nyttår til februar. At tilskuertallene synker vinterstid erstatter vell kun tilskuersvikten i fellesferien = status quo?


Er du morsom? Tilskuertallene går jo knapt ned om sommeren. Men i snøstorm? Så definitivt!



Juli og august er det nedgang. Snøstorm er jo selvfølgelig ett ytterpunkt som en må ta høyde for, likeledes som at det ikke kommer folk når det er orkan i oktober. Poenget er at folk ikke er vant med å gå på kamp om vinteren fordi en aldri har hatt dette tilbudet, er godt mulig dette ville bli en tradisjon etterhvert. Det kan hverken du eller jeg si noe om, for her har vi bare dårlig Royal League data til grunn.



Det kan jeg aldri tenke meg. Det er surt nok å gå på stadion på slutten av sesonge, for ikke å snakke om i mars med snø. Fysj.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Chrisstah

Vet ikke hva slags forslag Andresen har tenkt å komme med på fotball tinget, men at Norge sine sjanser i Europa er svekket på grunn av serien vår går det nesten ikke an å bli uenig i. Vi har klart en fordel at vi har kvalikk i juni, der bør norske lag ha en fordel vs andre lag. De fleste andre serier starter opp i August.

Når det gjelder sluttspill i CL/EL så er vel dette i februar/Mars og utover. Sier ikke at norske lag er gode nok, men tør å hevde at de andre lagene har en vesentlig fordel , da andre lag er midt i sesongen og vi er sesong oppkjøring. Foreløpig så har ikke norske lag vist at de er sterke nok i sluttspill i Europa, men at sjansen for at en bombe smeller i fremtiden i sluttspillet er nok mye større om norske lag hadde hatt et opplegg der de forbereder seg til et eventuelt sluttspill.

Det jeg vil frem til er at Royal League fra november-mars med de 4 beste fra hvert land i Skandinavia vil være en utmerket arena å "trene" seg opp til et eventuelt sluttspill i Europa.
Dette vil alle lag og land tjene på. kanskje minus Danmark som etter jeg har skjønt spiller serie spill i feb og mars.

Mjelde: Her i Brann har vi det kjekt og det må han bare forholde seg te

Super Hasund

Klubbene er altfor ustabile. Alt det andre som kommer fra så kalte "eksperter" er jo bare piss.

Grunn til at norske lag gjør det dårlig i Europa er fordig de er piss elendig det året de skal ut i en kvalik.
La Folket Synge

*Feltz*

krøvel vellevold

Hva er dette jævla tullet med at fredagskamper skal være så bra? Er det fordi man med god samvittighet kan drikke seg dritings uten å skulle på jobb dagen etter? Man må jo ha like mye fri fra jobb en fredag som en mandag. Greit nok at man gjerne må ha fri noen timer tirsdagen også - hvis det er langtur, men jeg ser ikke at det skal være forskjellen mellom å være kjempenegativ til mandagskamper - men positiv til fredagskamper.
Legg ned hele klubben!

Yngve

Ikkje eg heller.

Og eg fryktar at fjernsynsmessig så kjem ein mykje dårlegare ut enn på måndagar. Gullrekka er alt for fast i nordmenn.

At det funkar fint i Tyskland er ikkje noko argument for at det funkar i vest Noreg.

osoerli

Quote from: Yngve on November 23, 2010, 13:52:58 PM
Ikkje eg heller.

Og eg fryktar at fjernsynsmessig så kjem ein mykje dårlegare ut enn på måndagar. Gullrekka er alt for fast i nordmenn.

At det funkar fint i Tyskland er ikkje noko argument for at det funkar i vest Noreg.

Ved kampstart kl 18 så er dei fleste heime til gullrekka.
KUNSTGRAS ?? GLØYM DET !!

krøvel vellevold

Quote from: osoerli on November 23, 2010, 14:10:26 PM
Quote from: Yngve on November 23, 2010, 13:52:58 PM
Ikkje eg heller.

Og eg fryktar at fjernsynsmessig så kjem ein mykje dårlegare ut enn på måndagar. Gullrekka er alt for fast i nordmenn.

At det funkar fint i Tyskland er ikkje noko argument for at det funkar i vest Noreg.

Ved kampstart kl 18 så er dei fleste heime til gullrekka.


Nytter ikke med kampstart 18 på hverdager.
Legg ned hele klubben!

Yngve

I Tyskland er det vel klokka 9? Meinar å hugse det.

krøvel vellevold

Legg ned hele klubben!

Klaus_Brann

Fredag er en latterlig dag å ha kamper på, det kommer aldri til å funke.
Det har gått i arv i fra far og til sønn, har du først falt i gryten, så er det ingen bønn!

Markmus

Fredag er hellig. Ingen burde noen sinne arrangere fotballkamper på en fredag. På fredagene har vi alle hatt en slitsom jobbuke (eller "slitsom" studieuke) og jeg vil i alle fall kule den helt ned den dagen.

Det har vært noen landskamper på fredager og det synes jeg de bør gå bort fra igjen, men det kan til nød gå an siden det ikke forekommer så ofte. Seriekamper er dog hver uke og dermed uakseptable å legge til fredagene.
Ka du ve?

Go Up