• Welcome to Brann Bataljonen Bergen. Please login or sign up.
 

Sesongen 2011

Started by krakra, September 11, 2010, 20:15:20 PM

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Go Down

krakra

September 11, 2010, 20:15:20 PM Last Edit: February 10, 2011, 15:51:02 PM by krakra
Selv om det er sju kamper igjen av årets sesong og fortsatt mange poeng igjen å spille om syns jeg det burde være greit å rettet blikket litt inn mot neste sesong. Er litt optimistisk i dag og tar utgangspunkt i at vi fortsatt spiller i TL.

Nåværende stall for 2011:

KeepreForsvar
Birkir Màr Sævarsson
Lars Grorud
Zsolt Korcsmar
Christian Kalvenes
Yaw Ihle Amankwah
Hassan El Fakiri
Bjørnar Holmvik

Midtbane
Bjarte Haugsdal
Fredrik Haugen
Rodolph Austin
Erik Mjelde
Carl Erik Torp

Anrep
Erik Huseklepp
Diego Guastavino
Kim Ojo
Juninho
Spillere med foreløbig kontraktsutløp ved sesongslutt
Mathias Møvik
Christian Kalvenes
Cato Guntveit
Gylfi Einarsson
Jan Gunnar Solli
Eirik Bakke
Petter Vaagan Moen
David Nielsen

Zsolt Korcsmar - Lån
Diego - lån
Juninho - lån


Aktuelle juniorspillere

krakra

September 11, 2010, 20:23:15 PM #1 Last Edit: September 11, 2010, 20:26:35 PM by krakra

Huff

Ser for meg en ny mellomsesong der en ser tendenser til et lag med utviklingspotesiale. En må bygge på Klepp, Austin og det lille vi har av klasse, samtidig er det grunn til å ha forhåpninger til en stopperduo bestående av Yaw og Zslot. Skaptisk til om Mohus er god nok for en førstekeeperplass i Adecco -ut fra det lille jeg har sett- og videre er jeg skeptisk til om ikke både Grønner og Kave ikke har meget godt av en sesong i Løv-Ham. Her har jeg riktignok litt forhåpninger til spilletid for Grønner som et potensiellt andrevalg på høyrebackplass. Basert på tillit og dagens kamp tror jeg riktignok Kalven får forlenget kontrakt, da desverre som stopper, ikke vensteback. Tror og jeg ville flyttet Austin opp på midtbanen, ift oversikten i post en.
Nøkkelspillerne må uansett erstattes, det viktigste nå er å få inne en ny spiss, en ny venstreback og en forlengelse med PVM. Bakke og Solli anses som tapt. Guntveit, Gylfen og Nielsen sier vi farvel til uten noe savn og vemodighet. Cato og David er fine typer, og Cato har tidligere virkelig bidratt, men slik de er nå; good riddance.

En ny kjøpefest med hjelp fra HB kan vi nok uansett bare glemme, men personlig håper jeg som jeg har sagt tidligere på et investeringsselskap hvor pengene sitter løst om en kan finne virkelig godeog lokale spillere i posisjoner hvor vi pdd har bås (Våge Nilsen). En ny spiss må vi uyansett og ha og her er det intet äv klasse å finne ift lokale spillere.

Er etter dagens kamp uansett positiv til ny kontrakt, vi er overhodet ikke ute av sumpen ennå, men dette var et jævlig langt steg i retning TL 2007, nå tror jeg vi klarer oss med seks poeng mot HBK og KIL hjemme. Uavhengig av liga må vi uansett ha inn nytt blod, p.t har vi 15 spillerei a-stallen i 2011. Slik jeg ser det må vi ha et minimum av fem spillere til, ideelt børstallen inneholde mellom 20 og 23 spillere. Minst tre spillere -absolutt minimum, men er kan PVM inkluderes om han forlenger- børv ære spillere som har bevist at de holder nivået, dvs spillere utenfra, med erfaring fra TL, ellert samenlignbare ligaer. Resten kan være talenter. Ny spiss og venstreback må uansett hentes utenfra.

Nixon

RBH om trådemnet fra neste utgave av d12m:

Rød makt på Hansa

krakra

Definitivt kloke ord fra Mr. Bruun, men han har snakket pent før uten at resultatene har stått helt i stil med praten. Uansett viktig å ha en skikkelig plan så vi ikke driver tilfeldig fra halvår til halvår som det kan virke som vi har gjort siden seriegullet.

Håper vi blir mer kvalitetsbevisste i de tyngre investeringene vi gjør. Vi har ikke råd til flere dyre bomkjøp. Korcsmar koster visstnok over tre millioner. Slike kjøp må vi nesten være sikre på innfrir. Zsolt ser ut til å være en spillere det er verdt å bruke såpass mye penger på.

Belfort

September 11, 2010, 22:08:05 PM #5 Last Edit: September 11, 2010, 22:11:16 PM by Belfort
flyttet

Xminator

Det er enkelt og greit for tynt. Det vil være rimelig naivt å tro at spillere som Haugen og Haugsdal har noe å bidra med neste sesong.

Vi sitter igjen med 5 spillere som faktisk har prestert noenlunde stabilt og godt. Om vi er snille. Listen inkluderer Opdal og Guastavino. Sammen med Huseklepp, Austin og Mjelde er de spillerene som hadde fått spilletid i andre tippeligaklubber. Resten hadde i beste fall vert stallfyll.

Sesongen 2011 er en potensiell katastrofe om ikke RBH plutselig blir mirakelmann. Eller Brann får en haug kroner, og da snakker vi om flere titalls millioner å redde det sportslige med. Jeg regner begge deler som totalt urealistisk, og er mentalt forberedt på en sesong som kommer til å bli betydelig verre enn denne.

krakra

September 11, 2010, 22:44:03 PM #7 Last Edit: September 11, 2010, 22:53:58 PM by krakra
Quote from: Xminator on September 11, 2010, 22:38:44 PM
Det vil være rimelig naivt å tro at spillere som Haugen og Haugsdal har noe å bidra med neste sesong.


Det får være din meing. Jeg ser ikke hvorfor Haugen ikke skal kunne -bidra- neste sesong. Det blir også feil å sidestille Haugen og Haugsdal. Haugen er en relativt mye bedre spiller enn Haugsdal.

Quote
Vi sitter igjen med 5 spillere som faktisk har prestert noenlunde stabilt og godt. Om vi er snille. Listen inkluderer Opdal og Guastavino. Sammen med Huseklepp, Austin og Mjelde er de spillerene som hadde fått spilletid i andre tippeligaklubber. Resten hadde i beste fall vert stallfyll.
Syns Yaw fortjener å bli nevnt her. Iallefall hvis Opdal skal være på listen, Zsolt har også vært god i de kampene han har spilt. 


Quote
Sesongen 2011 er en potensiell katastrofe om ikke RBH plutselig blir mirakelmann. Eller Brann får en haug kroner, og da snakker vi om flere titalls millioner å redde det sportslige med. Jeg regner begge deler som totalt urealistisk, og er mentalt forberedt på en sesong som kommer til å bli betydelig verre enn denne.

Syns det er en ganske drøy påstand å mene at vi trenger flere titalls millioner kroner i spillerinvesteringer for å unngå nedrykk. TL er ikke bedre enn at vi med normalt treff på spillermarkedet hadde vært en gullkandidat hvis vi hadde brukt flere titalls millioner. Spørsmålet er jo bare hvor bærekraftig det er å gjøre seg avhengige av investorer for å overleve.

nummer9

Yaw fortjener å bli nevnt, Zsolt er per dags dato ikke med i Branns tropp i 2011. Vi trenger fortsatt penger for å kjøpe, og hans signatur på en kontrakt.

Xminator

Yaw har ikke prestert på høyt nivå lenge nok til å bli nevnt som noen bærebjelke. Han og Zsolt er jo likevel nærmest å ta steget opp i en slik kategori. Opdal er ihvertfall skadefri i dag og har vist sterkt stigende form. Sist mot Tromsø holde han oss inne i kampen lenge nok til at vi får kontret inn ett mål. Det var jo likevel derfor jeg nevnte at jeg var særdeles snill når jeg inkluderer Opdal og Guastavino. Vi kunne godt tatt med Mjelde også som jeg mener har vært svært svak i flere av årets kamper. Da står vi igjen med TO 2 spillere som er gode nok. Fornøyd nå Krakra? Men jeg regner med du har hjernevasket deg selv i talentrusen og tror alt kommer til å være rosenrødt i 2011...

Om Brann skal hevde seg topp 5 så må vi ha 11 spillere i kategorien som Huseklepp og Austin. Helst 13, og de må ha komplementære egenskaper (ikke 13 defensive midtbanespillere...). Om vi skal være dekket mot skader bør vi kunne stille to lag med spillere i den kategorien - eller tett oppunder. Talentene skal vokse på ryggen av disse. Spillere som Haugen og Haugsdal skal IKKE være en del av konkurransesituasjonen. De skal ha spilletid ut fra A) Branns behov for poeng og B) talentenes utvikling, der A er så utrolig mye viktigere enn B...

QuoteTL er ikke bedre enn at vi med normalt treff på spillermarkedet hadde vært en gullkandidat hvis vi hadde brukt flere titalls millioner.


Og det er viktigere å drive talentarbeid enn å være gullkandidat? Brann er ikke gullkandidat selv om vi går amokk på spillermarkedet i vinter. Nye spillere trenger tid til å bli kjent og utgjøre en stabil poengsamler. Vi var der i 2007, desverre fikk talentlobbyen i Brann makten. For meg representerer Krakra og hans meningsfeller en kreftbyll i Brannsystemet. Gjør verden en tjeneste, kom ut av Løvhamskapet.

nero

2011 kan gå riktig ille, ja. Exit Solli, Bakke, PVM og Guntveit av fotballspillerne, exit Nielsen og Gylfen av rekvisittene, de siste er jo ikke noe tap, men alle skal tross alt erstattes med et eller annet. Er det noen som i sin villeste fantasi greier å forestille seg at RBH & co klarer å erstatte de tre førstnevne med spillere av tilsvarende kvalitet (eller for å ta totalt av- bedre spillere)? De to sistnevnte kan jo erstattes av disse mytiske "lokale talentene", siden selv det stusseligste "talentet" neppe kan gjøre en dårligere jobb enn dem. I sum ser det ut til at vi skal slite hardt for å opprettholde denne sesongens nivå. Og det peker unektelig mot nedrykksstrid neste år også.
Lions led by donkeys.

krakra

Quote from: Xminator on September 12, 2010, 07:56:25 AM
Yaw har ikke prestert på høyt nivå lenge nok til å bli nevnt som noen bærebjelke. Han og Zsolt er jo likevel nærmest å ta steget opp i en slik kategori. Opdal er ihvertfall skadefri i dag og har vist sterkt stigende form. Sist mot Tromsø holde han oss inne i kampen lenge nok til at vi får kontret inn ett mål. Det var jo likevel derfor jeg nevnte at jeg var særdeles snill når jeg inkluderer Opdal og Guastavino. Vi kunne godt tatt med Mjelde også som jeg mener har vært svært svak i flere av årets kamper. Da står vi igjen med TO 2 spillere som er gode nok. Fornøyd nå Krakra? Men jeg regner med du har hjernevasket deg selv i talentrusen og tror alt kommer til å være rosenrødt i 2011...

Om Brann skal hevde seg topp 5 så må vi ha 11 spillere i kategorien som Huseklepp og Austin. Helst 13, og de må ha komplementære egenskaper (ikke 13 defensive midtbanespillere...). Om vi skal være dekket mot skader bør vi kunne stille to lag med spillere i den kategorien - eller tett oppunder. Talentene skal vokse på ryggen av disse. Spillere som Haugen og Haugsdal skal IKKE være en del av konkurransesituasjonen. De skal ha spilletid ut fra A) Branns behov for poeng og B) talentenes utvikling, der A er så utrolig mye viktigere enn B...

QuoteTL er ikke bedre enn at vi med normalt treff på spillermarkedet hadde vært en gullkandidat hvis vi hadde brukt flere titalls millioner.


Og det er viktigere å drive talentarbeid enn å være gullkandidat? Brann er ikke gullkandidat selv om vi går amokk på spillermarkedet i vinter. Nye spillere trenger tid til å bli kjent og utgjøre en stabil poengsamler. Vi var der i 2007, desverre fikk talentlobbyen i Brann makten. For meg representerer Krakra og hans meningsfeller en kreftbyll i Brannsystemet. Gjør verden en tjeneste, kom ut av Løvhamskapet.
Jeg mener du er en kreftbyll. Du har tydeligvis ikke fått med deg klubbens økonomiske situasjon når du sitter der og snakker om flere titalls millioner på spillerkjøp når klubben er under administrasjon. Jeg vil at vi skal ta seriegull, men syns vi skal bygge opp et litt sterkere grunnlag enn vi gjorde sist, for det var virkelig ikke mange feilene fra RBH som skulle til før vi var fullstendig knekt. Du nekter å ta innover deg at den tunge gullsatsningen hadde endel å si for dagens økonomiske situasjon, men den satsningen var rett og slett ikke bærekraftig og vi hadde fått en smell uansett. At denne smellen ble langt større etter RBHs herjinger er riktignok greit nok.

Gull må vi gjerne ta, men det trenger ikke være allerede neste år. Vi kan bygge opp en stall og et lag som ikke knekker nakken ved en dårlig sesong, eller ved salget av en god spiller. Da er vi avhengige av et godt talentarbeid, kombinert med en fungerende innkjøpspolitikk.

Gir du talentene skylden for de siste års resultatet? Hva i all verden? Hvor mange talenter har vi  brukt i år som har stått i veien for de sportslige resultatene? Eller i fjor? Eller i 2008? Saken er vel at vi har vært blant de klubbene som har brukt desisdert minst talenter de siste årene? I år er vi nest siste på "ungdomstabellen" og den eneste juniorspilleren vi har i stallen er tredjekeeperen. Så gjerne utdyp hvordan talentllobbyen ødela klubben?

Jeg skjønner ikke denne ekstreme kynismen ovenfor talenter. Det virker som du tror at talenter bare er sportslig destruktivt og ødeleggende og at en spiller under 20 umulig kan gjøre en god sportslig innsats og nærmest bare vil være i veien. At du enkelt sidestiller Haugen og Haugsdal fordi de begge er "talenter" tyder jo på det, for saken er jo at det er kvalitetsforskjeller mellom disse spillerne.
Faktum er vel et ganske annet, og tar du øynene vekk fra navlen så ser du det. Bunnlagene er de som bruker minst talenter. Topplagene er de som klarer å finne en god miks. Der ser man ganske enkelt at også talentene er sterke bidragsytere. Og nei, de er ikke nødvendigvis avhengige av 13 spillere i Austin eller Husekleppklasse rundt seg for å prestere.

Huff


Hatleking

Keepre
Håkon Opdal
Nils Kenneth Udjus
Jørgen Mohus

Forsvar
Birkir Màr Sævarsson
Rodolph Austin
Yaw Ihle Amankwah
Hassan El Fakiri
Bjørnar Holmvik

Midtbane
Bjarte Haugsdal
Fredrik Haugen
Erik Mjelde
Tijan Jaiteh

Anrep
Erik Huseklepp
Cato Hansen
Diego Guastavino


Ny kontrakt:

Christian Kalvenes
Jan Gunnar Solli
Petter Vaagan Moen

Zsolt Korchmar
Juinho (?)
Diego (?)


Innkjøp:

Dure

Spiss
Høgre-/venstreback

Xminator

Vel, du får svaret i 2011, og du kommer ikke til å like det. Det er flott at du er blåøyd naiv, det er for så vidt supporterens natur, men det er ett kjempeproblem at holdningen også virker å være rådende blant de som faktisk fatter beslutninger i Brann.

Har jeg sagt at flere titalls millioner er realistisk? Nei. Men det er løsningen. Den eneste løsningen. De andre veiene fører til adeccoligaen, og selv om noen ser ut til å tro at Brann skulle ha godt av ett nedrykk, så er jeg 100% overbevist om at ett nedrykk vil knekke ryggen på Brann - frem til noen spytter penger inn igjen i systemet. Akkurat nå er det mer sannsynlig at Brann blir slått konkurs og fremtiden til Branns A-lag mer kan leses som dette: http://www.lynfotball.no/lyn-fotball-seniorlag-finnlag-322

krakra

September 12, 2010, 10:31:23 AM #15 Last Edit: September 12, 2010, 10:39:51 AM by krakra
Quote from: Xminator on September 12, 2010, 10:29:03 AM
Vel, du får svaret i 2011, og du kommer ikke til å like det. Det er flott at du er blåøyd naiv, det er for så vidt supporterens natur, men det er ett kjempeproblem at holdningen også virker å være rådende blant de som faktisk fatter beslutninger i Brann.

Har jeg sagt at flere titalls millioner er realistisk? Nei. Men det er løsningen. Den eneste løsningen. De andre veiene fører til adeccoligaen, og selv om noen ser ut til å tro at Brann skulle ha godt av ett nedrykk, så er jeg 100% overbevist om at ett nedrykk vil knekke ryggen på Brann - frem til noen spytter penger inn igjen i systemet. Akkurat nå er det mer sannsynlig at Brann blir slått konkurs og fremtiden til Branns A-lag mer kan leses som dette: http://www.lynfotball.no/lyn-fotball-seniorlag-finnlag-322
Jeg mener du er en større kreftbyll enn noen andre hvis du seriøst mener at titalls millioner er eneste måte å unngå nedrykk på og jeg er virkelig glad for at lederne ikke er enige i akkurat det. Du mente jo at tunge investeringer, blant annet på Helstad, var eneste måte å unngå nedrykk også i år. Men vi ser jo ut til å klare oss likevel og under Skarsfjord har vi vel vært blant de fem beste lagene i TL mener jeg noen sa med 17 poeng på 11 kamper. Et poengsnitt på 1,5, Som gir 45 poeng på 30 kamper. Noe som vile gitt oss en ganske god plassering.

Nå mister vi endel spillere neste sesong ja, og disse må definitivt erstattes. Jeg tror Haugen kan gå inn i en konkurransesituasjon og bidra. Ikk fordi han er et talent, men fordi han er en god nok spiller. Jeg håper også at vi kan forsterke spisspoisjonen. Bakke er grei, men han er ingen spiss. Han er god til å holde på ballen og vinne dueller, men ikke spesielt målfarlig.

Hatleking

Viss Brann vil satse, både for notida og framtida, hentar me Våge Nilsen. Han blir dyr, men viss Brann verkeleg vil vise at dei vil noko anna enn å spele med ryggen mot veggen kvar sesong, hentar me han. Guten er ung, lokal og ein meget vass venstreback som nok kan bli i landslagsdiskusjon i framtida.

Angåande spissen, er eg meir usikker. Viss me har tenkt å spele på samme måte som i dag, hentar me Hoås. Han hever både offansive og defansive dødballar eit hakk, og vinn dei absolutt fleste duellane. Med ein presis fot som tek frispark, kan det bli bra. I tillegg blir han ikkje dyr.

Xminator

QuoteSkal Brann fremstå som et greit TLlag som holder seg unna bunnstriden neste sesong holder det å erstatte Bakke, Solli og PVM samt hente en god venstreback.


Og hvor er realismen i det? Og nei, du er ikke foran FCK med 11-13 spillere i klassen som Opdal, Huseklepp, Mjelde, Austin og Guastavino representerer. Da må du sile det ned til klassen Huseklepp og Austin representerer. Det er 2 av noen og 20 spillere i dagens Brannstall. FCK har ett helt fotball-lag i samme klasse. Og en stall i klassen som vi har 5 av 20. Nå er det jo også en gang slik at dette er 2011, i 2010 har vi jo 3 spillere til som fint kan nevnes i samme klasse og som har vert toneangivende i de fleste kampene der vi tar poeng, PVM, Solli og Bakke. så 8 av noen og 20 spillere. Og det er knapt godt nok til å holde seg borte fra bunnkampen. Gjett hva som skjer om vi står med 5 av 20...

Sammenlign det med 2007 - og det nivået de representerte da:
"Huseklepp/Austin/PVM/Solli" - Opdal, Hanstveit, Bjarnason, Sigurdsson, Karadas, Andresen, PVM, Gashi, Solli, Fakiri, Sæternes, Helstad, Winters. 13 spillere. Noen av dem var ikke hele sesongen.
"Opdal/Mjelde/Bakke/Guastavino" - Dahl, Guntveit, Corrales, Haugen, Huseklepp, Jaiteh - 6 spillere til
Så i 2007 hadde vi 19 spillere som var like gode eller bedre enn de vi har 8 av i dag - og 5 av til neste år med mindre det skjer mirakler. Det er enkelt og greit for få spillere til å bære lasset og for mange som skal slå til. For som det alltid er noen som lykkes så er det også noen som mislykkes. Da vil det vise igjen i poengfangsten når dette er spiller 6 - 20 og ikke "bare" 14 - 20. Det er enkelt og greit ikke grobunn for talenter i Brann akkurat nå. De er på mange måter dømt til å mislykkes.

Kan det egentlig vises mer tydelig hvor komplett udugelige Brann har vert de siste 3 årene?

Xminator

September 12, 2010, 10:47:43 AM #18 Last Edit: September 12, 2010, 10:49:45 AM by Xminator
Quote from: krakra on September 12, 2010, 10:31:23 AM
Quote from: Xminator on September 12, 2010, 10:29:03 AM
Vel, du får svaret i 2011, og du kommer ikke til å like det. Det er flott at du er blåøyd naiv, det er for så vidt supporterens natur, men det er ett kjempeproblem at holdningen også virker å være rådende blant de som faktisk fatter beslutninger i Brann.

Har jeg sagt at flere titalls millioner er realistisk? Nei. Men det er løsningen. Den eneste løsningen. De andre veiene fører til adeccoligaen, og selv om noen ser ut til å tro at Brann skulle ha godt av ett nedrykk, så er jeg 100% overbevist om at ett nedrykk vil knekke ryggen på Brann - frem til noen spytter penger inn igjen i systemet. Akkurat nå er det mer sannsynlig at Brann blir slått konkurs og fremtiden til Branns A-lag mer kan leses som dette: http://www.lynfotball.no/lyn-fotball-seniorlag-finnlag-322
Jeg mener du er en større kreftbyll enn noen andre hvis du seriøst mener at titalls millioner er eneste måte å unngå nedrykk på og jeg er virkelig glad for at lederne ikke er enige i akkurat det. Du mente jo at tunge investeringer, blant annet på Helstad, var eneste måte å unngå nedrykk også i år. Men vi ser jo ut til å klare oss likevel og under Skarsfjord har vi vel vært blant de fem beste lagene i TL mener jeg noen sa med 17 poeng på 11 kamper. Et poengsnitt på 1,5, Som gir 45 poeng på 30 kamper. Noe som vile gitt oss en ganske god plassering.

Nå mister vi endel spillere neste sesong ja, og disse må definitivt erstattes. Jeg tror Haugen kan gå inn i en konkurransesituasjon og bidra. Ikk fordi han er et talent, men fordi han er en god nok spiller. Jeg håper også at vi kan forsterke spisspoisjonen. Bakke er grei, men han er ingen spiss. Han er god til å holde på ballen og vinne dueller, men ikke spesielt målfarlig.


Til helvete med det, jeg gidder ikke diskutere med deg. Alt som kommer ut av det er 5 nye sider om Haugen.

Derabilo

Det er ikke svart-hvitt. Enten titalls millioner eller en durabelig satsing på talenter. Men la oss være realistiske og se hvordan ting vil skje fremover, hva vi ønsker er likegyldig i en hvilken som helst verden.

Brann har ikke penger. De må nedjustere alle utgifter, og sliter med en inkompetent ledelse. Trolig blir Skarsfjord ny trener, noe som sparer penger og er forsvarlig ut i fra resultatene han har vist. Ledelsen kan lett argumentere for den ansettelsen.

På overgangsmarkedet har Brann lite og ingenting å bruke på spillere. Sannsynlige overganger ligger i å hente frem egne talenter og kanskje spe på med en bosmanspiller eller to. Brukes det penger vil de gå på Zsolt Korcsmar. Et salg av Huseklepp eller Austin vil kunne frigjøre litt penger, men trolig vil mesteparten gå til å behandle gjeld. Kalvenes vil få muligheten til å forlenge i Brann, siden det er en billig og lokal løsning, og vil tilføre litt erfaring som fort kan være en mangelvare i Brann neste sesong. Fornuftig ved siden av talentsatsingen.

Til sesongstart neste år har vi mange talenter som får sjansen fordi vi må, ikke fordi de er god nok. Våre profiler er trolig spillere som Opdal, Yaw, Zsolt, Austin, Mjelde, Huseklepp og Guastavino. Bak disse er det tynt, og vi er avhengige av at Jaiteh finner formen igjen, og at noen unggutter overrasker. En lagoppstilling kan fort bli:

Opdal - Sævarsson, Yaw, Zsolt, Kalvenes - Austin, Mjelde - Huseklepp, Haugen, Guastavino - Hansen

Benken: Udjus, El Fakiri, Holmvik, Grønner, Haugsdal, Jaiteh, M. Møvik

Det største problemet er ikke førstelaget, men den tynne, tynne stallen. Vi er avhengig av at Hansen og Haugen, spesielt, overrasker. Men er dette et lag som rykker ned? I mine øyne er dette et lag som kan klare seg i eliteserien. Vi er ikke de eneste som ikke kan hente spillere eller sliter med økonomien. Kommer vi oss ut av de neste 2 årene med ryggen i behold, og har klart å gjennomføre et generasjonsskifte i klubben, så vil vi plutselig ligge veldig godt an.
Bergen ut av Norge -

Xminator

QuoteOpdal - Sævarsson, Yaw, Zsolt, Kalvenes - Austin, Mjelde - Huseklepp, Haugen, Guastavino - Hansen

Benken: Udjus, El Fakiri, Holmvik, Grønner, Haugsdal, Jaiteh, M. Møvik

Det største problemet er ikke førstelaget, men den tynne, tynne stallen.


Jo, det førstelaget der blir ett problem og får problemer med å ta over 20 poeng på 30 kamper.

krakra

September 12, 2010, 10:55:50 AM #21 Last Edit: September 12, 2010, 11:09:14 AM by krakra
Quote from: Derabilo on September 12, 2010, 10:49:11 AM
Det er ikke svart-hvitt. Enten titalls millioner eller en durabelig satsing på talenter. Men la oss være realistiske og se hvordan ting vil skje fremover, hva vi ønsker er likegyldig i en hvilken som helst verden.

Brann har ikke penger. De må nedjustere alle utgifter, og sliter med en inkompetent ledelse. Trolig blir Skarsfjord ny trener, noe som sparer penger og er forsvarlig ut i fra resultatene han har vist. Ledelsen kan lett argumentere for den ansettelsen.

På overgangsmarkedet har Brann lite og ingenting å bruke på spillere. Sannsynlige overganger ligger i å hente frem egne talenter og kanskje spe på med en bosmanspiller eller to. Brukes det penger vil de gå på Zsolt Korcsmar. Et salg av Huseklepp eller Austin vil kunne frigjøre litt penger, men trolig vil mesteparten gå til å behandle gjeld. Kalvenes vil få muligheten til å forlenge i Brann, siden det er en billig og lokal løsning, og vil tilføre litt erfaring som fort kan være en mangelvare i Brann neste sesong. Fornuftig ved siden av talentsatsingen.

Til sesongstart neste år har vi mange talenter som får sjansen fordi vi må, ikke fordi de er god nok. Våre profiler er trolig spillere som Opdal, Yaw, Zsolt, Austin, Mjelde, Huseklepp og Guastavino. Bak disse er det tynt, og vi er avhengige av at Jaiteh finner formen igjen, og at noen unggutter overrasker. En lagoppstilling kan fort bli:

Opdal - Sævarsson, Yaw, Zsolt, Kalvenes - Austin, Mjelde - Huseklepp, Haugen, Guastavino - Hansen

Benken: Udjus, El Fakiri, Holmvik, Grønner, Haugsdal, Jaiteh, M. Møvik

Det største problemet er ikke førstelaget, men den tynne, tynne stallen. Vi er avhengig av at Hansen og Haugen, spesielt, overrasker. Men er dette et lag som rykker ned? I mine øyne er dette et lag som kan klare seg i eliteserien. Vi er ikke de eneste som ikke kan hente spillere eller sliter med økonomien. Kommer vi oss ut av de neste 2 årene med ryggen i behold, og har klart å gjennomføre et generasjonsskifte i klubben, så vil vi plutselig ligge veldig godt an.
Enig og jeg ønsker ikke setter alle pengene på talentene heller, men det har jeg strengt tatt sagt. Det jeg ønsker er at vi endelig får et fungerende talentarbeid, som gir oss gode spillere og at de(t) talentene som er gode nok får sjansen. Jeg er dog skeptisk til RBHs uttalelser om at talentene skal fylle stallen allerede neste sesong. Fleste større talentene fyller 17 år neste sesong og har ikke prestert over 3. divisjon. Møvik, Kalve, Grønner, Birkelund - jeg tror ikke de kan bidra neste sesong. De kan få litt spilletid her og der, når det passer, men seriøse bidragsytere og konkurrenter til førsteelveren tror jeg ikke de kan være. Med med pågangsmot og sult, som unge ofte har, vi de jo enkelt heve nivået i stallen i forhold til Nielsen, Gylfi osv.

Jeg har ingen tro på Hansen, han har hatt potensiale i to sesonger nå og ikke tatt et eneste museskritt fremover engang. Haugsdal er jeg også skeptisk til, han har heller ikke tatt de store stegene, men siden har er jevngod med Hansen og bedre teknisk til tross for at han er to år yngre så har jeg mer tro på ham enn Cato. Haugen tror jeg vil bidra allerede neste år og i årene som kommer og med mindre han blir en ny bosmanglipp så kommer vil til å få penger for ham på sikt. Han er allerede flere hakk foran Haugsdal og dermed også Hansen.

Skal vi snakke om forsterkninger utover førsteelveren så håper jeg at vi klarer å få Hardball med på en investering av en viss størrelse på spissplassen. Fall er mitt førstevalg og han vil koste rundt 10 millioner. Det er mye i dagens marked, men han er fortsatt ung og jævlig god så det burde være mulig å få med Hardball, selv om det kanskje ikke er supersannsynelig. Gjør vi det er spissplassen styrket enormt. Uansett, penger eller ikke, så tror jeg ikke at å styrke spissplassen bli veldig vanskelig. Vi har jo ingen spiss pdd. Bakke skal har skryt for sin jobb som oppspillspunkt, men han er ingen målscorer og gir oss ikke noen særlig tyngde inne i boksen.

Håper også vi henter et par nye backer. Addo på venstrebacken hadde vært en forsterkning. La oss også være optimistiske og si at PVM blir. Da kan vi ha en førsteelver alà denne:

                  Opdal
Sæv - Yaw - Zsolt - Addo
      Austin - PVM
Huse  -  Haugen  - Mjelde
           Fall

X vil nok si at dette er en nedrykkselver. Personlig tror jeg den ville holdt god TL-standar. Topp 5 TL-standar. Problemet er bredden bak og dessuten tviler jeg vi får Fall, men en brukbar spiss har jeg tro på og det vil være et steg opp.

Hatleking

Quote from: Derabilo on September 12, 2010, 10:49:11 AM

Opdal - Sævarsson, Yaw, Zsolt, Kalvenes - Austin, Mjelde - Huseklepp, Haugen, Guastavino - Hansen

Benken: Udjus, El Fakiri, Holmvik, Grønner, Haugsdal, Jaiteh, M. Møvik


Med måljegeren Hansen på fast spissplass, hadde me styrt oss sjølve ned i sumpa. Ein annan lagoppstilling, som nok hadde vorte betre hadde blitt:

                     Opdal
Sævarsson - Yaw - Zsolt - Kalvenes
           Austin - Fakiri/Jaiteh
      Guastavino - Haugen - Mjelde
                   Huseklepp

nero

QuoteOpdal - Sævarsson, Yaw, Zsolt, Kalvenes - Austin, Mjelde - Huseklepp, Haugen, Guastavino - Hansen

Benken: Udjus, El Fakiri, Holmvik, Grønner, Haugsdal, Jaiteh, M. Møvik


Et lag som lukter Adecco lang vei, spør du meg.
Lions led by donkeys.

Huff

Quote from: nero on September 12, 2010, 11:01:02 AM
QuoteOpdal - Sævarsson, Yaw, Zsolt, Kalvenes - Austin, Mjelde - Huseklepp, Haugen, Guastavino - Hansen

Benken: Udjus, El Fakiri, Holmvik, Grønner, Haugsdal, Jaiteh, M. Møvik


Et lag som lukter Adecco lang vei, spør du meg.


Dette laget er langt, langt bdre enn hva KIL og Sandefjord kan skilte med, men for all del i Bergen er det noe som heter press, og har dette laget en dårløig sesong rykker de ned, med en god sesong ender de trolig et sted mellom sjette og tiendeplass, noe som overhodet ikke holder i Bergen. Det er ven uansett ingen som sier at dagens stall minus PVM, Solli og Bakke og med Haugen vil klare seg utmerket i TL. Det er det jeg ikke forstår med denne talentdiskusjonen vår. Det påstås at Haugen er god nok, men at en overhodet ikke kan gå til sesongstart 2011 og ha erstattet PVM med Næs og Bakke med M.Møvik. Da er vel samtlige her enige i at vi trolig rykker ned (noen har sågar bastant fastslått at det blir 16.plass og direkte nedrykk, selv om ikke alle deler denne opfatningen). Denne Stråmyhr er ikke her, verken Krakra, jeg eller noen av de andre som argumenterer for en satsing på talentene påstår at en skal starte sesongen med haugevis av lokale tenåringer i førsteelveren. Det som påstås er at de dyre, gamle spillerne som overhodet ikke bidrar nå kan erstattes av et fåtall av unge sultne spillere. De mest ''ekstreme'' påstandene angående talentutvikling som fremkommer på dette forumet er vel at Fredrik Haugen trolig kan bidra neste år. At 18/19-årige spillere bidrar er vel tilfellet i nærmest samtlige av alle de andre klubbene i TL (foruten bunnlagene), så hvorfor er dette umulig i Bergen?

Hele diskusjonen blir meget merkelig da de som argumenterer for at Brann skal gå for det samtlige topplagene i TL lykkes med fremstilles som blåøyde, naive tullinger. Ingen argumenterer for at Brann skal satse hele sin eksistens påde lokale tenåringene neste år, ingen. Det som en derimot argumenterer mot er at vi skal bruke flere titalls millioner på etablerte spillere, titallsmillioner vi ikke har, eller vil få lov til å låne. At HB som har uttalt i media at de krever en satsing på lokale unge spillere plutselig skulle bla opp fleretitalls millioner for en haug etablerte spillere er og mildt sagt naivt. Selv hadde jeg helstsett at Brann hadde gått for en kjerne på tretten-femten virkelig gode spillere og fyllt opp resten av stallen med talenter (seks-syv stykk om en tenker en stall på 21 spillere). Da hadde vi hatt en stall der vi til enhver tid normalt uavhengig av skader og suspensjoner ville hatt minst 8-9 etablerte gode spillere klare til kamp (minst). Antallet gode spillere ville og bidratt til et høyt nivå på trening, og andelen etablerte ville bidratt til å tatt ethvert press på talentene til å til envher tid prestere på banen bort. Samtidig kunne talentene bidratt til å opprettholde sulten i troppen og gått frem med voldsomt pågangsmot. Faktum er likevel at vi neste sesong uavhengig av hva RBH ønsker, eller vil foreta seg umulig kan ha tretten til femten virkelig gode etablerte spillere i Brann. Dette er en umulighetda økonomien ikke er i nærheten av å tillate det. Forlenger vi med PVM kan en kanskje håpe på fire stykk. PVM, Klepp, Austin og en til. Fortsetter Opdal fremgangen kan han teoretisk være tilbake som en toppkeeper i 2011, han har tatt store steg fremover siden seriestart. Tijan virker og å være på vei tilbake, potensialet er der og jeg mistenker at Mjelde og har langt mer inne. Slår en av disse tre til snakker vi fire gode etablerte spillere, det er det muligens realistisk å tro på, samt at HB blar opp penger til en til to gode spillere i tillegg. Da ligger vi godt an i 2011 uten at vi trenger å håpe på medalje, bunnstrid skal en uansett klare å holde seg langt unna.


Belfort

Quote from: krakra on September 12, 2010, 15:16:18 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article96698.ece

Branns forrige 4-årsplan.


De har faen meg klart og feile på absolutt alt! Blir spennende med neste 4 års plan, tipper den inneholder at vi skal hvert år skal holde oss unna bunnstriden.

Langhår

Quote from: Belfort on September 12, 2010, 15:30:46 PM
Quote from: krakra on September 12, 2010, 15:16:18 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article96698.ece

Branns forrige 4-årsplan.


De har faen meg klart og feile på absolutt alt! Blir spennende med neste 4 års plan, tipper den inneholder at vi skal hvert år skal holde oss unna bunnstriden.


Da er det fint og tenke på at hovedansvarlige for sport har blitt belønnet med utvidet lederskap over hele klubben.

Det må være en finfin oppmuntring for BruunH og en bekreftelse for ham på at han egentlig har gjort en kjempejobb. For hadde det ikke vært for det fordømte gullet så hadde nok alt vært mye bedre!
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

krakra

Quote from: Belfort on September 12, 2010, 15:30:46 PM
Quote from: krakra on September 12, 2010, 15:16:18 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article96698.ece

Branns forrige 4-årsplan.


De har faen meg klart og feile på absolutt alt! Blir spennende med neste 4 års plan, tipper den inneholder at vi skal hvert år skal holde oss unna bunnstriden.
Ja, og da blir det feil å skylde på fokuset. Planen var bra den. Problemet var en totalt fraværende evne til å gjennomføre den.

Dessuten var ikke stallen vi hadde i 2007 akkurat verdens beste å bygge videre, selv om enkelte ikke liker å høre det. Den hadde veldig lite utviklingspotensiale(er vel bare Huseklepp ble har blitt bedre siden 2007), lite videresalgspotensiale og den var veldig dyr i drift. Dessuten var laget totalt avhengig av et par spillere og andre viktige spillere som Bjarnason, Dahl, Winters m.fl. var i en alder som gjorde at de naturlig nok falt fort i kvalitet. Jeg vil ikke ha en ny slik stall. Ideelt bør vi ha en stall som VIF, med mye kvalitet, mange hete salgsobjekter, stort utviklingspotensiale og stor underholdningsfaktor. Flere talentfulle spillere, en trener som(etter litt tvang) tørr å satse på de unge og eldre, rutinerte spillere  som faktisk holder nivået.


Markmus

Quote from: krakra on September 12, 2010, 15:16:18 PM
http://fotball.bt.no/eliteserien/article96698.ece

Branns forrige 4-årsplan.


"Klubbens utvikling må bygges stein-på-stein, for å etablere et godt, målrettet, samkjørt og varig arbeidsklima. "

haha, og 9-10 måneder senere sparker de bort selve grunnsteinen og får hele dritten til å falle i grus.
Ka du ve?

Huff


Læreren

September 12, 2010, 21:43:24 PM #32 Last Edit: September 12, 2010, 21:45:18 PM by Læreren
Økonomi

Nå går vi faktisk mot et OK økonomisk resultat i klubben. Er det noe som er positiv per dags dato, må det være den enorme jobben administrasjonen og styret har gjort på økonomisiden. Det har helt klart gått utover det sportlige, og jeg er ikke særlig fornøyd med det, men nedskjæringene som er gjort i klubben var nødvendige, og på lang sikt tror jeg vi kommer til å væreglad for den nedskjæringen som er skjedd i klubben denne sesongen. Hardball tror jeg vil komme mer på banen etterhvert. De har tiltro til RBH, og slik det ser ut nå, viser Brann at de har noenlunde kontroll på økonomien. Jeg tror dog ikke Hardball kommer til å være like gavmild som i forkant av gullet i 07.

Overganger:

Som nevnt over, tror jeg Hardball kommer mer på banen i årene fremover, forhåpentligvis allerede fra 2011. Men det betyr ikke at vi kan drive noe storhandel tror jeg, men det vil i større grad bli gjort spillerkjøp i fremtiden enn hva det har blitt gjort de siste årene.

Jeg håper, men tror ikke, at Udjus tar sin hatt og reiser fra Bergen. En fin fyr, men han holder ikke det nivået som trengs. Mohus må enten opp som andrekeeper neste år, eller leies ut, han kan rett og slett ikke spille annenhver kamp i 3. divisjon, og være tredjekeeper på A-laget. Nå fikk han sitte på benken i Tromsø i går, uten at jeg vet hva det skyldes. Forhåpentligvis skyldes det at han er gått forbi Udjus i keepertråden. Mohus er hvertfall et godt keepertalent, som har potensiale til å bli en god keeper bare han får tilstrekkelig med utfordringer.

Spillere som Juniho og Korcsmar håper jeg blir hentet permanent.

Videre håper jeg vi kjøper inn en målskårer som vet hvor målet står! En erfaren spiss på 27+ fra Skandinavia hadde vært fint. Vi trenger ponuds fremover på banen. En slik spiller kan selvsagt bli kostbar, men finner vi den rette spilleren, trenger han ikke bli altfor dyr.

Forsvaret syns jeg ikke vi skal bruke nevneverdig med penger på for øyeblikket. Det er heltst fremover på banen vi må forsterke, og når vi ikke kan forsterke over hele fjøla, må en prioritere. Å hente inn flere spillere utover en spiss, tør jeg ikke håpe på. Haugen er som alle vet klar for spill neste sesong.

Fornyer ikke spillere som Solli og Moen, må en selvsagt ut å handle, men jeg har ingen tro på at vi klarer å erstatte de to med spillere som er i nærheten så gode.

Av spilleravganger, er det jo allerede klart at Bakke stikker nordover. Gylfi er også ferdig i klubben, og jeg håper og tror at Nielsen også er historie i klubben. Kalvenes syns jeg var habil i Tromsø, og jeg tror han tar 1 år til i klubben. En annen veteran som antagligvis er ferdig i klubben, er Guntveit.

Kort oversikt over overgangene:

Inn:

Korcsmar
Haugen
Juninho
Erfaren spiss

Ut:

Bakke
Gylfi
Guntveit
Nielsen
Udjus

Ideelt sett skulle vi selvsagt hatt inn en eller flere midtbanespillere i og med at vi mister Bakke, Gylfi og Guntveit.

Av våre unge lovende er nok Grønner den som er nærmest A-laget. Nå har vi riktignok hentet to stoppere som jeg tror bli i klubben i 2011, men Grønner banker på A-lagsdøren.

Målsetning:

På papiret ser ikke stallen vår særlig sterk ut. Vi har enkelte med spisskompetanse, og i enkelte posisjoner er vi greit besatt, men jevnt over er stallen for dårlig. Jeg tror likevel vi kan havne på øvre halvdel med den stallen vi kommer til å besitte neste år. Det blir selvsagt avgjørende om Solli og Moen signerer nye kontrakter, men klarer vi å stille bort i mot samme lag som vi gjør denne høsten, kan det bli en OK sesong. Vi har kun tapt 1 av de siste 10 kampene, noe som vitner om at vi har en del kvaliteter i laget. 5 av kampene har riktignok endt uavgjort, men de er ikke tapt, noe som er positivt. Målsetningen neste år bør være og ende opp på øvre del av tabellen, og er vi heldig, kan vi ende opp på en 4-5 plass, noe som i mine øyner vil være en grei prestasjon. Noe medaljekamp kan vi ikke forvente før om 2-3 år.


krakra


Tom C

Det viktigste er at de har gjort Brann stadion til et fantastisk sted å arrangere konserter. Tenk så mange bergensere som vil ha glede av å kunne komme der og høre på når Status Quo skal ha reunion-konsert f.eks... Kanskje vi i samme slengen skal legge kunstgress, for å gjøre det enklere å manøvrere for dem som skal montere scenen og rigge lys og sånn? Og dersom noen vil se på fotball, så kan de jo heller ta turen til Varden Amfi...

Aldri mer Obos....

Læreren

Quote from: Tom C on September 12, 2010, 22:00:03 PM
Det viktigste er at de har gjort Brann stadion til et fantastisk sted å arrangere konserter. Tenk så mange bergensere som vil ha glede av å kunne komme der og høre på når Status Quo skal ha reunion-konsert f.eks... Kanskje vi i samme slengen skal legge kunstgress, for å gjøre det enklere å manøvrere for dem som skal montere scenen og rigge lys og sånn? Og dersom noen vil se på fotball, så kan de jo heller ta turen til Varden Amfi...



Tom C

Det ironiske innlegget mitt må ses i sammenheng med 4-årsplanen som er referert over her. Jeg er i bunn og grunn ikke forbanna over at stadion brukes til slike arrangementer, men at av en liste med sikkert 20 punkter, så er det eneste de har klart altså dette. Ikke ett eneste jækla sportslig mål er i nærheten av å bli nådd, og da syntes jeg det var litt festlig at de faktisk har hatt sli "suksess" på konsertarrangements-fronten. Kanske vi burde la festivalsjefen overta det sportslige ansvaret?
Aldri mer Obos....

Nixon

BA kan i dag melde at Bakke ikke er kategorisk på at han forsvinner til Sogndal. Han åpner for å fortsette i Brann. Spørsmålet er vel da om han i det hele tatt skal få et nytt tilbud. Jeg tviler, og uansett ikke mer enn ett år.
Rød makt på Hansa

Spelaren

Quote from: Nixon on September 13, 2010, 07:57:44 AM
BA kan i dag melde at Bakke ikke er kategorisk på at han forsvinner til Sogndal. Han åpner for å fortsette i Brann. Spørsmålet er vel da om han i det hele tatt skal få et nytt tilbud. Jeg tviler, og uansett ikke mer enn ett år.


Eitt år, dersom han fortsetter med den gode innsatsen ut året. Det er mest pga den usikre situasjonen mtp neste års stall.
Gå av.

vebo

Jeg tviler ikke på at han skal få et år til. Mannen ofrer jo alt for klubben, leiesoldat eller ikke..
Tiocfaidh ár lá

Langhår

Slik situasjonen er i forhold til økonomi og ikke minst hvem som styrer klubben så virker ett ekstra år på Bakke som en rimelig god løsning.

Han har holdt et bra nivå over tid og er en fighter som ikke gir seg. At det finnes forhold med ham så ikke er så bra er ikke nok til å rokke ved det.
"The socialism I believe in is everyone working for each-other, everyone having a share of the rewards. It's the way I see football, it's the way I see life"
-Bill Shankly-

ostraume

Høres ut som et taktisk utspill fra Bakke for å sikre seg bedre betingelser i Sogndal. Men det er klart, om Brann tilbyr vesentlig bedre lønn så kan han bli værende. Jeg tviler dog på det.
Sjekke faxen? Eg frykter det. Eg frykter det. Eg frykter det.

nero

September 13, 2010, 09:16:25 AM #42 Last Edit: September 13, 2010, 09:29:36 AM by nero
Lønnen hans bør ihvertfall kraftig ned. Bakke har vært grei nok han, men synes nok likevel han har fått vel mye skryt for innsatsen av enkelte her. Som midbanespiller ble svakhetene hans bare mer og mer tydelige. Som oppspillspunkt spiller ikke tempo og manglende løpskapasitet like stor rolle, og han har fungert helt greit. Og som det helt riktig påpekes, vi har absolutt ikke noe bedre å hive innpå, og det virker svært lite sannsynlig at RBH & co skal greie å finne gull for en billig penge for erstatte trioen Bakke, Solli og PVM.
Lions led by donkeys.

krakra

September 13, 2010, 09:23:15 AM #43 Last Edit: September 13, 2010, 09:25:14 AM by krakra
Håper i grunn at Bakke ikke blir en førstelagsspiller neste sesong hvis han skulle bli. Han har gjort en bra jobb som spiss med tanke på at han er midtbanespiller, men ikke mer en grei. På midten bør vi ha bedre spillere. Likevel grei å ha i stallen med rutinen og spilleforståelsen, men da på en langt lavere lønn enn nå. Burde ikke tjener mer enn 500-600.000. Om så det.

Xminator

Brann bør først analysere hva Bakke gjør riktig i rollen som enslig spiss (og gjerne se hva Nielsen overhode ikke får til i samme rolle). Så må man se om man kan finne en spiller som kan løse rollen enda bedre, gjerne ta med den kategorien spiller som Zsolt tilhører. Om ikke begge deler allerede er gjort så er det en liten skandale. Men de sitter vel og venter på at det skal dukke opp en slik spiller på Branntrening uten at de trenger å løfte en finger.

Huff

September 13, 2010, 12:01:05 PM #45 Last Edit: September 13, 2010, 12:08:29 PM by Huff
Mye hvis her, men dersom Skrasfjord fortsetter bør Brann forlenge med Bakke. Her bør han ikke tilbys mer enn en ettårskontrakt pga alderen, og skadehistorikken. Får Bakke ett av sine sedvanlige lengre skadeavbrekk på forsesongen ser jeg ikke bort fra at alderen henter han igjen, men per nå er han likevel en meget viktig spiller. Alderen og skadene taler mot Bakke, men han er nylig omskolert, noe som ut fra spillerens forutsetninger kan sies å ha vært en suksess. Med ett år til som rendyrket midtspiss ser jeg ikke bort fra at han kan bli enda bedre -hvis han holde skadene unna. Videre er Bakke akkurat den typen spillere Brann trenger dersom en skal satse på talentene; en gammel rutinert ringrev som ha vært ute utallige vinterkvelder før og som kan virke som en ledertype for talentene. Her skiller han seg ut fra de andre gamlingene ved at han i tillegg holder nivået, noe som er alfa og omega, en stor PL-karriære virker nok og imponerende og inspirerende for de yngre.

Lønn er derimot noe en ikke kommer bort fra. Etter SOF-festen erover tjener Bakkelikevel omkring 2.3 mill i året. Dette er et hinsides lønnsnivå for e gammel spiller som trolig ikke kan bidra i mer enn halvparten av kampene våre pga skader. I tillegg kan vi selvsagt ikke tilby mange spillere en slik lønn slik situasjonen er i dag og skulle vi forsøke å lokke etablerte, gode TL-spillere til bergen for eksempelvis 1,5 mill i året vil nok det at en skadet gamling tjener 800.000 mer virke negativt.

Slik jeg ser det bør Brann forlenge med Bakke, såfremt lønnen halveres. Ellers er det på tide å si takk og farvel. Er riktignok skeptisk til om Bakkes interesse for forlenging er reell.

Når det kommer til andrekeeperplassen, er jeg rimelig sikker på at Mohus overhodet ikke har de kvalitetene som skal til for å være en brukbar reserve. Har sett han gjort noen tabber på forsesongen, men alle som så Leeds-Brann må vel nesten ha sett at gutten overhodet ikke har fysikken som skal til for å være keeper på voksent nivå -enda. Tror Udjus er langt, langt bedre.

krakra

Det positive er jo at vi blir kvitt endel daukjøtt. Spillere som bidrar med fint lite annet enn å heve lønn. Min teori er at stallfyll som vet at deres fremtid i klubben er over neste sesong kan være skadelig for konkurransesituasjonen og tenningen i gruppen. Vi skal ikke ha spillere i stallen som ikke har noe som helst å bidra med. Dette gjelder også ungguttene. De trenger ikke være gode nok for en førsteelver, men iallefall holde høyt nok nivå til å presse de etablerte til å holde seg skjerpet.
Jeg tror iallefall at bare det å bli kvitt endel av daukjøttet i stallen, og få inn friskt og ungt blod istedenfor vil styrke oss alene. Selv om det neppe er nok til at vi kommer ut i pluss hvis Bakke, PVM og Solli forsvinner uten å bli erstattet.

krakra

Quote from: Huff on September 13, 2010, 12:01:05 PM
Mye hvis her, men dersom Skrasfjord fortsetter bør Brann forlenge med Bakke. Her bør han ikke tilbys mer enn en ettårskontrakt pga alderen, og skadehistorikken. Får Bakke ett av sine sedvanlige lengre skadeavbrekk på forsesongen ser jeg ikke bort fra at alderen henter han igjen, men per nå er han likevel en meget viktig spiller. Alderen og skadene taler mot Bakke, men han er nylig omskolert, noe som ut fra spillerens forutsetninger kan sies å ha vært en suksess. Med ett år til som rendyrket midtspiss ser jeg ikke bort fra at han kan bli enda bedre -hvis han holde skadene unna. Videre er Bakke akkurat den typen spillere Brann trenger dersom en skal satse på talentene; en gammel rutinert ringrev som ha vært ute utallige vinterkvelder før og som kan virke som en ledertype for talentene. Her skiller han seg ut fra de andre gamlingene ved at han i tillegg holder nivået, noe som er alfa og omega, en stor PL-karriære virker nok og imponerende og inspirerende for de yngre.

Lønn er derimot noe en ikke kommer bort fra. Etter SOF-festen erover tjener Bakkelikevel omkring 2.3 mill i året. Dette er et hinsides lønnsnivå for e gammel spiller som trolig ikke kan bidra i mer enn halvparten av kampene våre pga skader. I tillegg kan vi selvsagt ikke tilby mange spillere en slik lønn slik situasjonen er i dag og skulle vi forsøke å lokke etablerte, gode TL-spillere til bergen for eksempelvis 1,5 mill i året vil nok det at en skadet gamling tjener 800.000 mer virke negativt.

Slik jeg ser det bør Brann forlenge med Bakke, såfremt lønnen halveres. Ellers er det på tide å si takk og farvel. Er riktignok skeptisk til om Bakkes interesse for forlenging er reell.

Når det kommer til andrekeeperplassen, er jeg rimelig sikker på at Mohus overhodet ikke har de kvalitetene som skal til for å være en brukbar reserve. Har sett han gjort noen tabber på forsesongen, men alle som så Leeds-Brann må vel nesten ha sett at gutten overhodet ikke har fysikken som skal til for å være keeper på voksent nivå -enda. Tror Udjus er langt, langt bedre.
Enig i at Udjus er bedre enn Mohus og at Mohus ikke er andrekeepermatriale. Jeg skulle helst sett at vi hadde en andrekeeper som pushet førstekeeperen og ga ham reell konkurranse. Udjus er ikke på det  nivået. Så kan tredjekeeperen være et bra talent.

Joggi Bogga

Quote from: Huff on September 12, 2010, 10:23:56 AM


Detter er noe av det beste jeg har lest på dette forumet hvor veldig få synes å ha forståelse for to svært viktige premisser for at debatten ska ha noe for seg;

-Nivået på lagene
-Nivået på spillerne i ligaen

De klubbene med dårlig økonomi har på mange måte forstått noe viktig. Nemlig at de ikke kan blåse vekk penger på middelmådigheter. Brann har bare en nøkkelspiller, det er klepp. Mange lag har ingen. Rosenborg er i ferd med å få norges neste gigant i Henriksen. Molde gjorde fjordårets kjøp i Thioune. Ingen av disse tre var dyre. De var talenter eller oversett av andre klubber. Når en får tak i slike må mye settes inn på å holde på dem. Fordi de på sikt vil heve den samlete innsatsen fra resten av medspillerne.

Bortsett fra disse spillerne er de andre i ligaen omtrent like god. Selvsagt er det noe forskjell, men vektlegg "omtrent".  Dette er det nesten ingen fotballtilhengere som forstår og jeg tror at skylden må tillegges media. De trenger stjerner og hype. Personfokus selger. I virkeligheten er alt annet enn toppskiktet i ligaen en enorm relativt grå masse som for tiden holder et meget svakt nivå målt mot internasjonal motstand.

Det som skiller dem, er i all hovedsak hvor godt de fungere sammen med de andre i laget. Dette er igjen avhengig av trener, motivasjon, kosthold, flytsone ol.

Inntil vi har penger og noen som forstår seg på spillerinvesteringer, blir det helt tullete å invistere. Vi risikerer å betale 10 mill for en som er svakere enn en spiller til 1mill. Feks Austin vs Kara/Thioune/Henriksen/Fellah osv.

Istedetfor må vi satse på å gjøre dem vi i troppen og de naturlige (billige) tilgangene vi får best mulig kalibrert i forhold til sine medspillere.  Noen av disse metode kan være;
-Intensiv taktisk skolering (noe det bør være kjempelett å bli ledende i Norge på).
-Sørge for en bra personmiks i gruppen med sultne ledertyper, riktig aldersammensetting ol.
-Sørge for at spillerne spiser fornuftig og holder seg unna utelivets negative effekter mens sesongen pågår. Det handler bare om å sette krav, som feks i Italia.

Med andre ord så kan både vi og andre lag som sliter være lynraskt tilbake i toppen. Men for å forbli der, må det bygges etter andre prinsipper enn å handle inn dyre spillere. For all del, hvis pengene finnes kan det også være en langsiktig bærekraftig strategi (ala Groningen og Herenveen), men det krever mye som ikke finnes i vår klubb for tiden og er også noe komplisert i forhold hvor dårlig vår liga er ansett i utlandet som kjøper med det i bakhodet (I motsetning til visse andre).
Brann trenger en moralbooster. Alle mann til prøvespill!

krakra

September 14, 2010, 23:07:57 PM #49 Last Edit: September 14, 2010, 23:10:08 PM by krakra

Go Up